CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

320 CDI kirjoitti:
tuikku kirjoitti: Ohivuotoa liikaa hydr. yksikössä.
Siksi riittävää täytöstä kevyellä kaasulla ei tapahdu määrätyn ajan puitteissa.
Kun kaasua painetaan enemmän, on öljyäkin liikkeellä enemmän, eikä vuodot enäää vaikuta toimintaan siinä määrin, kun kevyessä rasituksessa, jolloin laatikon linjapaine ja liikuteltavat öljymäärät on pieniä => pienestä määrästä otetaan pois ohivuotava, hukkaan menevä osa => toiminta hidastuu liian paljon.
Mistä tämä ohivuoto voi johtua?
Kulunut ventili koneisto, joskus myös pakkan tiivisteen vuoto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
320 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 22.07.2015 19:27

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 320 CDI »

tuikku kirjoitti:
320 CDI kirjoitti:Itselläni on tuikun softa autossa ja tuli vaihdettua Kyb-venttiili. Vaihteisto on 722.9. Voiko tämä softa aiheuttaa sen, että Kybin adaptiovaiheen vaihe 2 “Momentinmuutimen lukituskytkimen täyttöaika-adaptio” ei onnistu. Kokeiltu on useita kymmeniä kertoja eri olosuhteissa, eikä vaadittu vaatimus 150-200Nm vääntö ja luistaa vaihe ikinä täyty starin mielestä. Vaihe 1 “Adaptio 3 eri vääntömomenttiauleen perusteella” onnistui.
Ohivuotoa liikaa hydr. yksikössä.
Siksi riittävää täytöstä kevyellä kaasulla ei tapahdu määrätyn ajan puitteissa.
Kun kaasua painetaan enemmän, on öljyäkin liikkeellä enemmän, eikä vuodot enäää vaikuta toimintaan siinä määrin, kun kevyessä rasituksessa, jolloin laatikon linjapaine ja liikuteltavat öljymäärät on pieniä => pienestä määrästä otetaan pois ohivuotava, hukkaan menevä osa => toiminta hidastuu liian paljon.
Tämä taisi johtua siitä, että en ensin nollannut kybin adaptio arvoja ennen uuden venttiilin adaptiota. Adaptio arvojen nollauksen jälkeen onnistui uuden adaptio helposti.
W204
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Onko sulla jotain muistiota laitteista mitkä on käyny säädätyksillä ?

Tuli kesällä laitettua 313 sprinter-asuntoauto joka vetää aika väkevästi ja lievää mustaakin havaittavissa :idea: Auto ollut Raahessa ja Kokkolassa aiemmin..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, laita yv
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Onko näissä joku lämpötilaan perustuva rajoitin joka rajoittaa suoraan syöttöä?
Ahtopainetta ainaki rajoitetaan lämpötilan perusteella.

Sain ruiskutusaikaa pidentämällä ja ahtoja nostamalla ihan mukavasti potkua mutta nyt haluaisin tehdä ohjelman kunnolla.

isoimmat vaikeudet liittyy iq to nm karttaan?? Onko nyyttonit kampiakselilta kartassa?

Kyseessä edc15c6
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HHauki kirjoitti:Onko näissä joku lämpötilaan perustuva rajoitin joka rajoittaa suoraan syöttöä?
Ahtopainetta ainaki rajoitetaan lämpötilan perusteella.
On ja on hyvä ollakin liian kuuma niin turha sinne on polttoaineta ainetta listä
kun happea kuumasa on vähemmän lopputulos on turhaa savua
kylmää konetta taas ei kannatta rasitaa
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

HHauki kirjoitti:Onko näissä joku lämpötilaan perustuva rajoitin joka rajoittaa suoraan syöttöä?
Ahtopainetta ainaki rajoitetaan lämpötilan perusteella.

Sain ruiskutusaikaa pidentämällä ja ahtoja nostamalla ihan mukavasti potkua mutta nyt haluaisin tehdä ohjelman kunnolla.

isoimmat vaikeudet liittyy iq to nm karttaan?? Onko nyyttonit kampiakselilta kartassa?

Kyseessä edc15c6
On
Ahtopaineen pyyntö ei ole lämpösidonnainen.
Ei
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Okei

Onko c30amg tiedosto yhtään samantyylinen kun 270cdi automaatin et vois käyttää vertailukohteena?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kannattaa vertailla mahdollisimman monia about samalla tekniikalla olevia mutta eri tehoisia. C30 softaa kannattaa myös katsoa mitä siinä eroaa omaan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se AMG on ilmamassaohjattu, käytännössä kaikki muut mersut on ohjelmaltaan paineohjattuja.
En oikein paljon polttaisi ruutia enää noihin.
Vertaa keskenään muita, eritehoisia 270cdi,tä.
Vaikka E/ML/Sprinter.
Etsi softanumeroltaan lähelle samalaisia, niin eroavaisuuksia on vähemmän ja erotat ne tehoon vaikuttavat asiat helpommin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Juu

Mutta eikös ahtopaineeseen kumminkin ole lämpötilaan perustuva korjauskartta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Mikähän tämä on?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Nyt on kyllä pakko sanoa et tuli läpimurto tehtyä :)

Mulla on todella monta datalohkoa tiedostossa niin oli jääny yks kaasupolkimen pyynti nostamatta.
Olin haulla vaa ettiny vastaavia karttoja ja tuo oli jääny jostain syystä huomaamatta.

Loputki rajottimet tuli nostettua 87mm3 100mm3 .

Aika tovin otti testata et mikä lohko on käytössä
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HHauki kirjoitti:Nyt on kyllä pakko sanoa et tuli läpimurto tehtyä :)

Mulla on todella monta datalohkoa tiedostossa niin oli jääny yks kaasupolkimen pyynti nostamatta.
Olin haulla vaa ettiny vastaavia karttoja ja tuo oli jääny jostain syystä huomaamatta.

Loputki rajottimet tuli nostettua 87mm3 100mm3 .

Aika tovin otti testata et mikä lohko on käytössä
Ns työ voitto :)
ols ei aina hae automaatilla kaikkia samanlisia kaista "lohkoista" jotain suuntaa saa jos on jostakin löytänyt vaikkapa 5kpl jotakin ja sitten taas toisesta vain 4kpl eli ikäänkuin yksi kartta puttuisi niin kanntta tarkistaa onko sitä saman tapaisen osoiteen alla vai ei
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Joskus saa kirjoittaa useamman kymmenen ohjelmaa kun rajoittimia etsii jos itselle outo softa kyseessä.
Rey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 26.05.2016 08:55

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Rey »

Motorbit kirjoitti:
Nach kirjoitti:Jokos viimein 654:ään on saatu jossainpäin maailmaa toimiva ohjelma kasaan?

Tuo 220d kyllä kaipaisi ehdottomasti hieman lisää vetoja. :)
Mikä malli kyseessä? OM654/220d mutta mikä korimalli, vetotapa RWD/4MATIC?
Joihinkin tiettyihin om654 malleihin softaa sittenkö saa jo ja toisiin ei..?
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

Jouluja.
Autona
3/2017 c200d rwd 100kw
Om651, 7-speed A w7c700

Onko tämä nyt sitten yhdellä turbolla?
Mikä on järkevä potentiaali ohjelmoinnille, vai onnistuuko edes?
Ja jos onnistuu, niin ajanko Tuikulle, vai löytyykö etelä-suomesta yhtä taitavaa miestä, jotta lopputulos olisi hyvä?
Ensimmäinen MB mulla, enkä muutenkaan ymmärrä liiemmin tästä optimointi asiasta.
KimeH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 02.03.2019 08:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja KimeH »

Sjoob kirjoitti:Jouluja.
Autona
3/2017 c200d rwd 100kw
Om651, 7-speed A w7c700

Onko tämä nyt sitten yhdellä turbolla?
Mikä on järkevä potentiaali ohjelmoinnille, vai onnistuuko edes?
Ja jos onnistuu, niin ajanko Tuikulle, vai löytyykö etelä-suomesta yhtä taitavaa miestä, jotta lopputulos olisi hyvä?
Ensimmäinen MB mulla, enkä muutenkaan ymmärrä liiemmin tästä optimointi asiasta.
Mulla vuoden tuoreempi C200d mutta 9G laatikolla, tuplaturbo. Toihan on helppo tsekata kun kurkkaat sinne ilmanputsarin alle.
Toinen pienempi turbo on heti pakosarjan alla ja isompi siinä vieressä vasemmalla.
Ymmärsin että loppupään C200d:t joissa OM651 on kaikki tuplaturbolla, ajossa eroa 220d versioon ei meinaa edes huomata vasta kun moottorin kierrosten noustessa.
Ero C200d "rellu" OM626 moottoriseen onkin sitten todella iso :lol: :lol: :lol: :lol:
Ainankin tuplaturbosen varustekoodilistassa koodi: M013 "Moottorin teho rajoitettu"

Pieni varoituksen sana aiheesta.
Mun auto meni tunnetun Jyväskyläläisen pajan ohjelmalla "sekaisin" aina kun luistonesto ryhtyi enemmin rajottamaan moottoritehoa eikä sillon meinannut mennä eteenpäin ollenkaan. Nyki ja ei vastannut kaasuun, virrat pois/päälle ja pelasi jälleen.
Auto myös nykäisi terävästi ajoittain vedossa.. ja ei mikään kevyt nykäisy vaan tehot pois sekunniksi täysin... Oli pakko ajaa Starilla vakio-ohjelma takaisin.

Kaverin -16 C220 ohjelmoitiin samoihin aikoihin jossa kanssa OM651, mutta 7G loota eri henkilön/firman toimesta, mutta täysin sama terävä nykäisy ajoittain vedossa ja tilanne meni pahemmaksi pehmeillä talvirenkailla. Sama juttu vakio ohjelma oli pakko laittaa Starilla takaisin.

Vähän sellainen kuva jäi etteivät virimiehet tienneet mistä johtuu ja olisiko kokemukset OM651:sta aiemman korin (W204) keulalla olleista moottoreista? tiedä häntä... Mulle kyllä tarjosivat lisätutkintaa ystävällisesti, mutta etäisyyksien takia homma jäi tekemättä. Jotain huhua nyt kuullut että ongelma olisi ratkaistu, mutta aika korkealla on rima että uudelleen kokeilen.
Vikamuistiin tuli myös molemmissa reilusti herjaa "väännönvalvonnasta" mutta vikavaloa se ei sytytä, näki vain Starilla.

Jotain 260hp/550Nm kyllä oli potkua ja auto kulki sen mukaisesti :thumbup: :thumbup:

PS: pahoittelen jos tämä on enempi negatiivinen kommentti, mutta omakohtainen kokenmus miten kävi. EI liity kentjun aloittajaan.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Onks noiden hybridien tuunaamisesta jo kokemusta? Esim C350e.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sjoob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 20.11.2019 21:07

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Sjoob »

KimeH kirjoitti:
Sjoob kirjoitti:Jouluja.
Autona
3/2017 c200d rwd 100kw
Om651, 7-speed A w7c700

Onko tämä nyt sitten yhdellä turbolla?
Mikä on järkevä potentiaali ohjelmoinnille, vai onnistuuko edes?
Ja jos onnistuu, niin ajanko Tuikulle, vai löytyykö etelä-suomesta yhtä taitavaa miestä, jotta lopputulos olisi hyvä?
Ensimmäinen MB mulla, enkä muutenkaan ymmärrä liiemmin tästä optimointi asiasta.
Mulla vuoden tuoreempi C200d mutta 9G laatikolla, tuplaturbo. Toihan on helppo tsekata kun kurkkaat sinne ilmanputsarin alle.
Toinen pienempi turbo on heti pakosarjan alla ja isompi siinä vieressä vasemmalla.
Ymmärsin että loppupään C200d:t joissa OM651 on kaikki tuplaturbolla, ajossa eroa 220d versioon ei meinaa edes huomata vasta kun moottorin kierrosten noustessa.
Ero C200d "rellu" OM626 moottoriseen onkin sitten todella iso :lol: :lol: :lol: :lol:
Ainankin tuplaturbosen varustekoodilistassa koodi: M013 "Moottorin teho rajoitettu"

Pieni varoituksen sana aiheesta.
Mun auto meni tunnetun Jyväskyläläisen pajan ohjelmalla "sekaisin" aina kun luistonesto ryhtyi enemmin rajottamaan moottoritehoa eikä sillon meinannut mennä eteenpäin ollenkaan. Nyki ja ei vastannut kaasuun, virrat pois/päälle ja pelasi jälleen.
Auto myös nykäisi terävästi ajoittain vedossa.. ja ei mikään kevyt nykäisy vaan tehot pois sekunniksi täysin... Oli pakko ajaa Starilla vakio-ohjelma takaisin.

Kaverin -16 C220 ohjelmoitiin samoihin aikoihin jossa kanssa OM651, mutta 7G loota eri henkilön/firman toimesta, mutta täysin sama terävä nykäisy ajoittain vedossa ja tilanne meni pahemmaksi pehmeillä talvirenkailla. Sama juttu vakio ohjelma oli pakko laittaa Starilla takaisin.

Vähän sellainen kuva jäi etteivät virimiehet tienneet mistä johtuu ja olisiko kokemukset OM651:sta aiemman korin (W204) keulalla olleista moottoreista? tiedä häntä... Mulle kyllä tarjosivat lisätutkintaa ystävällisesti, mutta etäisyyksien takia homma jäi tekemättä. Jotain huhua nyt kuullut että ongelma olisi ratkaistu, mutta aika korkealla on rima että uudelleen kokeilen.
Vikamuistiin tuli myös molemmissa reilusti herjaa "väännönvalvonnasta" mutta vikavaloa se ei sytytä, näki vain Starilla.

Jotain 260hp/550Nm kyllä oli potkua ja auto kulki sen mukaisesti :thumbup: :thumbup:

PS: pahoittelen jos tämä on enempi negatiivinen kommentti, mutta omakohtainen kokenmus miten kävi. EI liity kentjun aloittajaan.
Pitänee katsoa. Tuntuu kyllä paljon tehokkaammalta ajossa kun 100kw. Toki isommilla kierroksilla huomaa, ettei tehoa ole.
Varustelistasta löytyy tuo M013(engine redused performance). Eli lienee ohjelmalla tiputettu tehoja??
Siksi tässä kyselenkin, että osaako Tuikku/joku muu jo optimoida tämän kunnolla?
KimeH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 02.03.2019 08:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja KimeH »

Sjoob kirjoitti:
Pitänee katsoa. Tuntuu kyllä paljon tehokkaammalta ajossa kun 100kw. Toki isommilla kierroksilla huomaa, ettei tehoa ole.
Varustelistasta löytyy tuo M013(engine redused performance). Eli lienee ohjelmalla tiputettu tehoja??
Siksi tässä kyselenkin, että osaako Tuikku/joku muu jo optimoida tämän kunnolla?
Kyllä minäkin uudelleen ohjelmoinnin vielä teetän kunhan joku on ratkonut tuon väännönvalvonnan jne. ongelmat.
Pidetään peukkuja Tuikulle ja muille asian osaaville että intoa piisaa näiden ohjelmien ratkomiseen jatkossakin :thumbup:
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Mites saako edc15c5 boksista luettua ohjelman pihalle pyöreästä 38pin liittimestä adapterilla mpps v16 kapulalla?

Lueskelin jotain että lukeminen ei pitäs onnistua mutta kirjottaminen saattas onnistua?

Pitänee laittaa Kess v2 tilaukseen :)
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja racer123 »

HHauki kirjoitti:Mites saako edc15c5 boksista luettua ohjelman pihalle pyöreästä 38pin liittimestä adapterilla mpps v16 kapulalla?

Lueskelin jotain että lukeminen ei pitäs onnistua mutta kirjottaminen saattas onnistua?

Pitänee laittaa Kess v2 tilaukseen :)
Itsellä ei ainakaan MPPS lukenut EDC15C6:sta, mutta Galletto teki sen mukisematta. Toki Kess tmv. "oikea" ohjelmointityökalu lienee se fiksuin ratkaisu, MPPS:stä liikkuu paljon negatiivista juttua netissä.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

racer123 kirjoitti:
HHauki kirjoitti:Mites saako edc15c5 boksista luettua ohjelman pihalle pyöreästä 38pin liittimestä adapterilla mpps v16 kapulalla?

Lueskelin jotain että lukeminen ei pitäs onnistua mutta kirjottaminen saattas onnistua?

Pitänee laittaa Kess v2 tilaukseen :)
Itsellä ei ainakaan MPPS lukenut EDC15C6:sta, mutta Galletto teki sen mukisematta. Toki Kess tmv. "oikea" ohjelmointityökalu lienee se fiksuin ratkaisu, MPPS:stä liikkuu paljon negatiivista juttua netissä.
MPPS on molemmat lukenut/kirjoitanut 15C6 iätajat ja yli 10vuotta
myös tuon 15c5 vitoissa/vanhemissa väyrisissä olevan
(itse asiassa toimii noihin vähintään yhtä hyvin kuin galetto tai kess ellei jopa paremmin
siitä lähtien kun sen kehiteämisessä olin omalla pienellä panoksellani autamassa valmistajaa

eli jos niiden kanssa on on onkelmia niin kannattaa olla yhteydessä sen piratti työkalun
myyneseen että lähättää toimivan työkalun...

38pin liitimessä ei tarvitse sen kumempaa adapteriä kuin 3 johtoa
samoin 14pin liitimessä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei mitään ongelmia ole ollut MPPS kanssa edc15 bokseilla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Sjoob kirjoitti:Jouluja.
Autona
3/2017 c200d rwd 100kw
Om651, 7-speed A w7c700

Onko tämä nyt sitten yhdellä turbolla?
Mikä on järkevä potentiaali ohjelmoinnille, vai onnistuuko edes?
Ja jos onnistuu, niin ajanko Tuikulle, vai löytyykö etelä-suomesta yhtä taitavaa miestä, jotta lopputulos olisi hyvä?
Ensimmäinen MB mulla, enkä muutenkaan ymmärrä liiemmin tästä optimointi asiasta.
Olen pahoillani, että vastaus kesti näin kauan.
Juuri pääsin kotiin selkäleikkauksesta.

Softa ei ole valmis, tehoja tulee kyllä reilusti, mutta ongelmakohta on vielä se kohta, kun dpf,n puhdistuspoltto alkaa.
Luulen, että asia on ratkennut, mutta noin kuukauden päästä sen tietää.
Palataan sitten aiheeseen uudestaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
MPPS on varmaan yksi parhaista edc-15 ja edc-16 työkaluista.
Momipuolinen, lukee koko muistialueen, jättää äärimmäisen harvoin pulaan, ei tee omaa fingerprinttiä flächiin, alkuperäisenäkin halpa ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

Rey kirjoitti:
Motorbit kirjoitti:
Nach kirjoitti:Jokos viimein 654:ään on saatu jossainpäin maailmaa toimiva ohjelma kasaan?

Tuo 220d kyllä kaipaisi ehdottomasti hieman lisää vetoja. :)
Mikä malli kyseessä? OM654/220d mutta mikä korimalli, vetotapa RWD/4MATIC?
Joihinkin tiettyihin om654 malleihin softaa sittenkö saa jo ja toisiin ei..?
Kyllä ne kaikki voi ohjelmoida, kaikissa 2,0 litraisissa OM654 moottoreissa on Bosch MD1CP001 moottorinohjainlaite joka on ollut ohjelmoitavissa jo hetken aikaa.
Se mikä on lopputulos, riippuu autosta, siitä missä autossa OM654 + MD1CP001 on. Esim. kaikissa W213 E-sarjalaisissa (ja monessa muussa) väännönrajoituksen hoitaa CPC-yksikkö. CPC-yksikköön on määritetty suurin sallittu vääntöpyyntö, sallittu maksimi vääntö (myös ESP:lle) sekä mm. vmax km/h eli nopeusrajoitin. Uusissa MB autoissa on myös tiettyjä malleja joissa CPC:n lisäksi joudutaan ohjelmoimaan vaihdelaatikon väännönrajoitus, kunhan joskus aikanaan 9G-TRONIC on ohjelmoitavissa.

Suuntaus on se että moottorivääntöä ei enää koordinoida pelkällä moottori ECU:lla vaan se voi olla moottorinohjauksen, vaihdelaatikon, CPC:n ja jopa ESP:n yhteisvaikutus. MB:n nyky mallistossa on jo nyt autoja jotka vaatii ECU+EGS+CPC ohjelmoinnin, oikean lopputuloksen saavuttamiseksi. Tämä ei ole pelkästään MB:n kanssa, vaan ihan yleinen suuntaus enemmän tai vähemmän joka merkissä. Esimerkkinä Audi A4 2.0 TDI 140 kW (DETA) + DL382 (0CL) 7A vaihteisto. Valmistaja ilmoittaa moottoritehoksi 140 kW eli 190 hv ja 400 Nm. Kuinka ollakkaan, vaihdelaatikon väännörajoitus on tasan 400 Nm.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6271
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kuinka usein näissä huijataan paineantureita? Olin alusta alkaen vähän sitä mieltä että allekirjoituksen Ruotsin tuonti W212 on 'liian prteä' ja että siellä on käyneet kaverukset Johan Påmppas ja Per Svagå tekemässä temppuja, nyt kun kesäkelit tas koittivat niin kävin stari kiinni testaamassa. Pari vetoa mistä otin capturen, ruiskutus siellä 85-86mm ja ahdot pahimimllaan 2.4 :shock: Kuulostaa aika korkealta?

Sitten tsekkasin vielä auto sammuksissa paineiden arvot, ahto ja imuilma antoivat lähelle 980hPa mutta pakokaasun vastapaine oli 900 pinnassa. Onko tuota ronkittu näyttämään alemmas vai alkaako anturi hapertua?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

MiHe kirjoitti:Kuinka usein näissä huijataan paineantureita? Olin alusta alkaen vähän sitä mieltä että allekirjoituksen Ruotsin tuonti W212 on 'liian prteä' ja että siellä on käyneet kaverukset Johan Påmppas ja Per Svagå tekemässä temppuja, nyt kun kesäkelit tas koittivat niin kävin stari kiinni testaamassa. Pari vetoa mistä otin capturen, ruiskutus siellä 85-86mm ja ahdot pahimimllaan 2.4 :shock: Kuulostaa aika korkealta?

Sitten tsekkasin vielä auto sammuksissa paineiden arvot, ahto ja imuilma antoivat lähelle 980hPa mutta pakokaasun vastapaine oli 900 pinnassa. Onko tuota ronkittu näyttämään alemmas vai alkaako anturi hapertua?
Kuvauksen perusteella vaikuttaa että autosi on vakio, ainakin ohjelman puolesta, jos kyse on E 350 CDI 170 kW EU5 mallista?

Tässä 170 kW OM642.850 moottorissa vääntö on rajoitettu nimenomaan n. 85-86 mm3 tasolle (n. 530-540 Nm todellista moottorivääntöä).

Ahtopaine on varmaankin testerin näyttämä absoluuttinen ahtopaine joka sisältää sen hetkisen mitatun 980 hPa ilmanpaineen. Tällöin varsinaista ahtopainetta olisi se hieman päälle 1,4 bar mikä on juuri sen mitä vakio-ohjelma pyrkii maksimi väännöllä toteuttamaan.

Jos epäilet ongelmaa pakopainemittauksessa niin vertaa toiseen autoon tai vaihda uusi anturi. Mittauksessa voi olla joskus ajan myötä offsettiä suuntaan jos toiseen. Rehellisesti sanottuna en edes tiedä mitä sen kuuluu näyttää pelkät sytytysvirrat päällä.

Hiukkassuodattimen paine-ero eli DPF differential pressure kannattaa mitata ajossa, kunnon kuorimituksessa isolla vaihteella. Katso mihin asti paine-ero kasvaa kierroksilla.
Vastaa Viestiin