CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

masaf1 kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Sade kelillä on tosi kiva lähteä liikkeelle, pienellä kaasulla ilman espiä renkaista lähtee pito. Kuivalla asfaltilla pito lähtee tasan 3tonnissa.
Suosittelen ihan vakavissaan ostamaan kunnon renkaat :roll: Ei se 200CDI nyt niiiiiiiiiin tykki kuitenkaan ole. Kyllähän 200D:lläkin saa vingutettua kumia millon vaan, jos on Linglong-merkkiset renkaat.

Tästähän se nähdään: Heti kun ohjelmoitu, niin pyörähdys ja kaasuttelua niin että pito menetetään -> vaarallista kanssa-autoilijoille.
renkailla on varmaan suuri merkitys leikkimiselle, itselläni on alla keväällä ostetut vakio renkaat. mitä vaarallisuuteen tulee niin voin vakuuttaa ettei 26 vuoden ajokokemuksen aikana tämä ollut ensimmäinen kerta kun auto pyörähtää. enkä ole tuota autoani miksikään tykiksi markkinoinut, hauska se joka tapauksessa on ajella.
Kaipa se on jokaisen oma-asia jos autonsa softaa tai ajaa vakiolla, kummatkin vaihtoehdot on mielestäni hyviä.
Jartuo vaikenee!!
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w210 200cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

herm. kirjoitti:Eli oikeaa vikaa tästä nyt sitten lähdetään etsimää. Toivottavasti ei kallista sellaista. Antaako asennontunnistin vikakoodin? Lisätään vielä sellainen asia joka myös mietityttää, eli ajaessa tuntuu että luvatut 163hp ei ole päässyt koneeseen asti. Mutta tämä saattaa johtua tuosta että laatikko suojelee eikä niitä täysiä vääntöjä pysty käyttämään. Järjellä ajateltuna tuon huiman tehoeron pitäisi huomata, sillä moottorin kierrosnopeus ei ole kasvanut, eli kaikki teho on tapahtunut pelkällä väännön lisäyksellä. Eli jokin on nyt vialla. Nyt tuntuu että se kaasun asennontunnistin kuulostaa hyvin järkevältä. Pystyykö tämän testaamaan itse?
No, eipä taida pystyä, muutoin, kuin kokeilemalla toista.
Ehken kannattaisi lähtä kuitenkin siitä eteenpäin, että otat lastun laittajaan yhteyttä ja kysyt, voitaisiinko kokeilla jotain toista versiota ?
Jos vaikka pelaisi paremmin.
Uskoisin, että jos asiansa asiallisesti esittää, niin ei pitäisi murheita tulla ja varmaan myyjäkin haluaa tietää, jos jossain softassa on jotain kummallista.... mutta sitähänkään ei vielä tiedetä, vaan ensin yritetään tarkistaa.
Joten ensin tutkitaan ja vasta sitten hutkitaan, eikös niin.

Ilmeisesti kyseessä on matalamman paineen 200/200cdi ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Minulle on epäselvää että,mikä ruiskutuspaine vastaa mitäkin moottoria/ECU:a.

Tähän voisi laittaa jatkoksi jonkinlaisen "kartan" että mikä vastaa mitäkin?

Ja olihan minulla kysymyskin,miksi 200cdi:n -98 myydään vain "lastua" joka nostaa tehon 220cdi:n tehoihin,eikä 220cdi:n lastutettuihin tehoihin?

Kiitos :roll:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että,mikä ruiskutuspaine vastaa mitäkin moottoria/ECU:a.

Tähän voisi laittaa jatkoksi jonkinlaisen "kartan" että mikä vastaa mitäkin?

Ja olihan minulla kysymyskin,miksi 200cdi:n -98 myydään vain "lastua" joka nostaa tehon 220cdi:n tehoihin,eikä 220cdi:n lastutettuihin tehoihin?

Kiitos :roll:
edc 15c5 on haarukassa n. 1300-1350bar
edc 15c6 on 1350bar
edc 16 1600bar
ihan uudet autot 2000bar
c 200cdi 1037351825 ohjelmasta saattaa löytyä 1400bar jos sen imuroi lastutuning foorumista tosin näyttää olevan jonkin sortin viritys ohjelma :D
oikeasta paikasta kun kysyy niin saakyllä kaks satasesta viritetyn 220cdi mallin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että,mikä ruiskutuspaine vastaa mitäkin moottoria/ECU:a.

Tähän voisi laittaa jatkoksi jonkinlaisen "kartan" että mikä vastaa mitäkin?

Ja olihan minulla kysymyskin,miksi 200cdi:n -98 myydään vain "lastua" joka nostaa tehon 220cdi:n tehoihin,eikä 220cdi:n lastutettuihin tehoihin?

Kiitos :roll:
Outo juttu itte laitellut noihin kyllä enempi :shock:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

CDI203 kirjoitti:
Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että,mikä ruiskutuspaine vastaa mitäkin moottoria/ECU:a.

Tähän voisi laittaa jatkoksi jonkinlaisen "kartan" että mikä vastaa mitäkin?

Ja olihan minulla kysymyskin,miksi 200cdi:n -98 myydään vain "lastua" joka nostaa tehon 220cdi:n tehoihin,eikä 220cdi:n lastutettuihin tehoihin?

Kiitos :roll:
Outo juttu itte laitellut noihin kyllä enempi :shock:
oot tainnu syyllistyä mallisarja väärennökseen :mrgreen:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että...
No, paineasiaan vastasi oikeastaan XR5, suunnilleen noin se menee.

Samanikäisissä 200 - 220cdi.ssä moottoriero on vain ohjelmassa.
Manuaaleissa on eroja kytkimessä.
Automaateissa ei sitäkään vähää.

Eli samat tehot/väännöt pitää lähtä molemmista, jos niin halutaan.
Man 200cdi,n kytkimen takia pitää siinä vääntöä rajoittaa.
Todellisen max tehon määrän 150-160hv väliin määrää ahdin.
Hukkaporttiahdin.
Tarjolla on ohjelmia, joilla on mitattukin suurempia tehoja, muttei ne sitten toimi "oikeassa elämässä", kun syöttöjä on ahtimelle liikaa.
Hukkaportn koko ei riitä, jolloin ahtopainen nousu on hallitsematonta ja vikatila seuraa, kun vähän matkaa ajaa kaasu pohjassa.
Tuossa mallissa mappi lukee vaan 1,5bar asti, kaikki paineet yli sen aiheuttaa väjäämättä vikatilan mutamassa sekunnissa.
Teho mitataan rullilla ryntäyksessä, jonka aikana ei vikatilaa kerkiä tulla, vaan saadaan teholukema, joka ei koskaan tien päällä toteudu.

Eli voi olla, että eriävä teholuku on tehty tarkoituksella, voi olla.
Mutta jotenkin luulen, että lastun tekijä ei vaan ole halunnut perehtyä asiaan, tai on tehnyt ohjelman jollain editointityökalulla, joka ei tunnista kaikkia eroja mallien ohjelmista ja teho silloin jää pienemmäksi.

Tämä, mm. vanhemman C-mallin ecu on mersun helpoin cdi-tapaus.



Pikkuinen teoriapläjäys loppuun.... :lol:

Ohjelma toimii yksinkertaistetusti jotenkin näin:

Kuljettaja pyytää tehoja painamalla kaasupoljinta
-> Ohjelma laskee, paljonko kaasupoljin pyytää aina kussakin, muuttuvassa tilanteessa
-> Sitten lasketaan, missä määrin pyyntö on mahdollista toteuttaa, tästä muodostuu jatkossa ns. ohjelman pyynti.
-> Laskettua ruiskutusmäärää vastaava ruiskutusaika kullakin paineella käydään kurkkaamassa ja polttoaine ruiskutetaan
-> moottori, mekaniikka alkaa hommiin
-> ohjelma seuraa, mitenkä sen alunperin laskemat arvot toteutuvat moottorin toimiessa ja pyrkii ohjaamaan toimintaa eri tavoin, siihen malliin, jotta pysyttäisiin mahdollisimman tarkoin pyydetyissä arvoissa.
-> liian suuret poikkeamat alunperin lasketuista arvoista eri kohdissa aiheuttavat ensin korjaavia toimenpiteitä, lopuksi vikatilan
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

tuikku kirjoitti:
Väisänen kirjoitti:Minulle on epäselvää että...
No, paineasiaan vastasi oikeastaan XR5, suunnilleen noin se menee.

Samanikäisissä 200 - 220cdi.ssä moottoriero on vain ohjelmassa.
Manuaaleissa on eroja kytkimessä.
Automaateissa ei sitäkään vähää.

Eli samat tehot/väännöt pitää lähtä molemmista, jos niin halutaan.
Man 200cdi,n kytkimen takia pitää siinä vääntöä rajoittaa.
Todellisen max tehon määrän 150-160hv väliin määrää ahdin.
Hukkaporttiahdin.
Tarjolla on ohjelmia, joilla on mitattukin suurempia tehoja, muttei ne sitten toimi "oikeassa elämässä", kun syöttöjä on ahtimelle liikaa.
Hukkaportn koko ei riitä, jolloin ahtopainen nousu on hallitsematonta ja vikatila seuraa, kun vähän matkaa ajaa kaasu pohjassa.
Tuossa mallissa mappi lukee vaan 1,5bar asti, kaikki paineet yli sen aiheuttaa väjäämättä vikatilan mutamassa sekunnissa.
Teho mitataan rullilla ryntäyksessä, jonka aikana ei vikatilaa kerkiä tulla, vaan saadaan teholukema, joka ei koskaan tien päällä toteudu.

Eli voi olla, että eriävä teholuku on tehty tarkoituksella, voi olla.
Mutta jotenkin luulen, että lastun tekijä ei vaan ole halunnut perehtyä asiaan, tai on tehnyt ohjelman jollain editointityökalulla, joka ei tunnista kaikkia eroja mallien ohjelmista ja teho silloin jää pienemmäksi.

Tämä, mm. vanhemman C-mallin ecu on mersun helpoin cdi-tapaus.



Pikkuinen teoriapläjäys loppuun.... :lol:

Ohjelma toimii yksinkertaistetusti jotenkin näin:

Kuljettaja pyytää tehoja painamalla kaasupoljinta
-> Ohjelma laskee, paljonko kaasupoljin pyytää aina kussakin, muuttuvassa tilanteessa
-> Sitten lasketaan, missä määrin pyyntö on mahdollista toteuttaa, tästä muodostuu jatkossa ns. ohjelman pyynti.
-> Laskettua ruiskutusmäärää vastaava ruiskutusaika kullakin paineella käydään kurkkaamassa ja polttoaine ruiskutetaan
-> moottori, mekaniikka alkaa hommiin
-> ohjelma seuraa, mitenkä sen alunperin laskemat arvot toteutuvat moottorin toimiessa ja pyrkii ohjaamaan toimintaa eri tavoin, siihen malliin, jotta pysyttäisiin mahdollisimman tarkoin pyydetyissä arvoissa.
-> liian suuret poikkeamat alunperin lasketuista arvoista eri kohdissa aiheuttavat ensin korjaavia toimenpiteitä, lopuksi vikatilan
Nykyinen E200 CDI vm 2006 manuaali(taksimalli) muuttuisi tehoiltaan 220CDI:ksi jos jotenkin saisin kopioitua 220 ohjelman ja siirrettyä sen tähän 200?

Mitenköhän moinen tapahtuisi käytännössä?

- OBD2 bluetooth on jo hankinnassa
- Millä ohjelmalla kopiointi/siirto onnistuu?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, ei niin...
Täytyy olla muutenkin tarkalleen yhteensopivat versiot ohjelmista.
Ei onnistu, tulee vaan ongelmia.
Käytätät vaan jossain, missä homma hoidetaan.
Ja halutessasi saat vielä paljon enemmänkin.
Ei maksa niin paljoa, että kannattaisi kaapeleita ja ohjelmia itse hommailla.
Halvin toimiva kaapelikin jo maksaa tonnin.

Missä päin asustelet ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

tuikku kirjoitti:.
Juu, ei niin...
Täytyy olla muutenkin tarkalleen yhteensopivat versiot ohjelmista.
Ei onnistu, tulee vaan ongelmia.
Käytätät vaan jossain, missä homma hoidetaan.
Ja halutessasi saat vielä paljon enemmänkin.
Ei maksa niin paljoa, että kannattaisi kaapeleita ja ohjelmia itse hommailla.
Halvin toimiva kaapelikin jo maksaa tonnin.

Missä päin asustelet ?
Salossa. No, tuli jo tilattua bluetooth obd2 sovitin, jotain ohjelmistojakin mukana mutta varmaankin vain vikakoodien lukuun. Onhan flash muistin uudelleen ajossa aina mahdollista epäonnistua.. Kait näissä -06 malleissa jo flash lastu on?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Kaikissa cdi-mersuissa on uudelleen ohjelmoitava muistipiiri.
Joko obd-, tai mersun oman diaknostiikkaportin kautta.
Sopiva kaapeli vaan kiinni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Viesti Kirjoittaja JTM »

onkohan noista uusista koneista jo kuinka paljon kokemuksia ?
siis w204 ?

200cdi ilmeisesti ohjelmalla muuttuu noin 130kw / 430nm ja 220cdi ennen kesä -09 muuttuu n. 150kw / 480nm ( sitten vaihtui tuplaturboksi sekin )

200cdi kiinnostaisi, jos ahtimen vaihdolla ja uudella ohjelmalla saisi luokkaa 180kw tehot. ? nyt Tuikku kertoo tuloksia, kiitos

250cdi tietty tekniikan puolesta olisi kova juttu, mutta kun hinnassa on käytettynä yli 10 000e ero..
mitenhän kytkin kestää manuaalissa... jos automaatti on kaikissa sama, niin
sitten varmaan suosiolla sellainen malli ?
Avatar
piisptom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 13.09.2009 14:05

Viesti Kirjoittaja piisptom »

tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikissa cdi-mersuissa on uudelleen ohjelmoitava muistipiiri.
Joko obd-, tai mersun oman diaknostiikkaportin kautta.
Sopiva kaapeli vaan kiinni.
Luotettavan softan kun vaan jostain keksisi siirtoa varten sekä sen 220 cdi:n ECU Remaps.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dera kirjoitti:Noiden P, I ja D-tekijöiden ruuvaamisella kyllä saa tarkemmin heräävän ahtimen, mutta ero on tosi pieni yleensä, ja harva meistä osaa säätää PID-kontrolleria niin hyvin että tulos olisi parempi kuin vakioarvoilla. Lisäksi se on aivan hel vetin työlästä (ne pitää säätää 1 termi kerrallaan ja siinä menee helposti viikkoja. En ole koskaan tätä jaksanut loppuun asti tehdä.)
VAG-puolella noihin tekijöihin muuten kannattaa koskea, erityisesti Seat-puolella. Niissä on varsin karkeita tehdaskalibraatioita välillä.
Mutta nyt lipsuu off-topiciin.
No oletko lukenut teorian ensin jostain kirjasta :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, JTM pisti aika pahan....

Huomaan jääneeni heti kiinni kahdesta valheesta.

W204,n ja feclift W211,n nelipyttyisissä on Delphin ecu.
Sitä ei ainakaan vielä voi kaapelilla kirjoittaa....

Toinen juttu on sellainen, että noita en ole tehnyt.
En ole edes ohjelmaa nähnyt.

250,sien ohjelmastakaan ei ole mitään tietoa.

JTM voisi nyt olla hiljakseen .... melko pitkään. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

piisptom kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikissa cdi-mersuissa on uudelleen ohjelmoitava muistipiiri.
Joko obd-, tai mersun oman diaknostiikkaportin kautta.
Sopiva kaapeli vaan kiinni.
Luotettavan softan kun vaan jostain keksisi siirtoa varten sekä sen 220 cdi:n ECU Remaps.
Ei sinne voi suoraan laittaa jotakin 220 ohjelmaa vaikka kaapelit/softat olisikin. (Kaapeliksihän ei sitten käy ihan normaali ODB2 porttiin sopiva kaapeli). Mulla pimeni vakionopeudensäädin kun laitettiin softa erillä numerolla sisälle. Luojan kiitos ettei mennyt koko ECU jumiin.

Kannattaa ottaa se alkuperäinen sieltä ensin (jää alkuper. talteen) ja siitä joku ammattilainen "esim. täältä foorumilta" tekee muutokset siihen alkuperäiseen jonka jälkeen se tumpataan sisälle.

Saahan noita ECU-flashäys kaapeleita/softia aika halvallakin hommattua, mutta eipä se riitä. Pitäs osata muuttaa sitä softaakin ja vieläpä niin ettei teho alene :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
piisptom kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Joo
Kaikissa cdi-mersuissa on uudelleen ohjelmoitava muistipiiri.
Joko obd-, tai mersun oman diaknostiikkaportin kautta.
Sopiva kaapeli vaan kiinni.
Luotettavan softan kun vaan jostain keksisi siirtoa varten sekä sen 220 cdi:n ECU Remaps.
Ei sinne voi suoraan laittaa jotakin 220 ohjelmaa vaikka kaapelit/softat olisikin. (Kaapeliksihän ei sitten käy ihan normaali ODB2 porttiin sopiva kaapeli). Mulla pimeni vakionopeudensäädin kun laitettiin softa erillä numerolla sisälle. Luojan kiitos ettei mennyt koko ECU jumiin.

Kannattaa ottaa se alkuperäinen sieltä ensin (jää alkuper. talteen) ja siitä joku ammattilainen "esim. täältä foorumilta" tekee muutokset siihen alkuperäiseen jonka jälkeen se tumpataan sisälle.

Saahan noita ECU-flashäys kaapeleita/softia aika halvallakin hommattua, mutta eipä se riitä. Pitäs osata muuttaa sitä softaakin ja vieläpä niin ettei teho alene :lol:
Joo eikä myoskään vikatilat/sammumiset ym vaivat ala,

Ja eipä näytä olevan se kallimpi kaapelikaan tae siitä että homma onistuu edes tiedon siiron osalta vaikka auto/ecu on listalla, eilen kokeilin tolla yli tonnin MPPS piuhalla lukea,
tässä pikkasen kokemuksia siitä...
03 211 luku onistui(jos alue minkä luki siältää kaiken oleelisen ei vielä tarkistettu)
07 B mallissa suostiu lukemaan mutta samalla syttyi srs valo(saa onneksi kuitattun tolla MB*) 08 V6 *18 sprinteristä ohjelman ulos ei onistunut, sama juttu kävi 06 *13 sprinterissä ja 99 2.5 passatista teki vielä semmosen hauskan jutun että näyttön pomppas että ota sulake NO:11 pois mitä ei ole koko autossa(siinä kohtaa tyhjä reikä), no eipä siinä kaikki jostain syystä meni vaihde laatikko tilaan missä ei toiminut kuin 1 ja pakki, joutu hommaaman paikalle vagcomin ennen kuin rupesi toimimaan ja tämä kaikki kiva jo vasta lukiessa(pikkasen tuntuu että halppa piraatti toimis yhtä hyvin)

onkos kokemuksia vastaavista?
vai onkohan taas vaan meikän normi tuurista kiinni

MB* systtemillä touhutessa näissä näyttäs olevan myös muuttunut muutamat toiminnot(pääle/pois) niin että ei pääse enään muokkaaman kuin kerran sen jälkeen tarvii aina tehtaalta uuden koodi avaimen

menee äkissen muutama touhu tonni
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

CDI203 kirjoitti:


Ja eipä näytä olevan se kallimpi kaapelikaan tae siitä että homma onistuu edes tiedon siiron osalta vaikka auto/ecu on listalla, eilen kokeilin tolla yli tonnin MPPS piuhalla lukea,
tässä pikkasen kokemuksia siitä...
03 211 luku onistui(jos alue minkä luki siältää kaiken oleelisen ei vielä tarkistettu)
07 B mallissa suostiu lukemaan mutta samalla syttyi srs valo(saa onneksi kuitattun tolla MB*) 08 V6 *18 sprinteristä ohjelman ulos ei onistunut, sama juttu kävi 06 *13 sprinterissä ja 99 2.5 passatista teki vielä semmosen hauskan jutun että näyttön pomppas että ota sulake NO:11 pois mitä ei ole koko autossa(siinä kohtaa tyhjä reikä), no eipä siinä kaikki jostain syystä meni vaihde laatikko tilaan missä ei toiminut kuin 1 ja pakki, joutu hommaaman paikalle vagcomin ennen kuin rupesi toimimaan ja tämä kaikki kiva jo vasta lukiessa(pikkasen tuntuu että halppa piraatti toimis yhtä hyvin)

onkos kokemuksia vastaavista?
vai onkohan taas vaan meikän normi tuurista kiinni

MB* systtemillä touhutessa näissä näyttäs olevan myös muuttunut muutamat toiminnot(pääle/pois) niin että ei pääse enään muokkaaman kuin kerran sen jälkeen tarvii aina tehtaalta uuden koodi avaimen

menee äkissen muutama touhu tonni
Passatin ei pidäkään toimia, kun on vielä vanhalla OTP-piirisellä ECUlla jos on '99.

'03 211 pitäis toimia pomminvarmasti, B-sarjalaisiin, Sprintereihin jne en koskisi MPPS:llä. Uudemmanmallinen sprinter tykkää heittää käynnistyksenestoa lukkoon (Start Error hyppää mittaristoon) jo luvun jälkeen.

"oikeilla" työkaluilla (eli CMD, Optican, Byteshooter, Frieling SPI) ei noita ongelmia onneksi ole, mutta hintakin on 4-5 kertaa MPPS:n hinta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dera kirjoitti:
Passatin ei pidäkään toimia, kun on vielä vanhalla OTP-piirisellä ECUlla jos on '99.

'03 211 pitäis toimia pomminvarmasti, B-sarjalaisiin, Sprintereihin jne en koskisi MPPS:llä. Uudemmanmallinen sprinter tykkää heittää käynnistyksenestoa lukkoon (Start Error hyppää mittaristoon) jo luvun jälkeen.

"oikeilla" työkaluilla (eli CMD, Optican, Byteshooter, Frieling SPI) ei noita ongelmia onneksi ole, mutta hintakin on 4-5 kertaa MPPS:n hinta.
Kiitos, jotain tollasi vähän aavistelin, eli diiseli passatti on tinaus hommia? lienee ainoa vaihtoehto? näkeekö sen jostain kun avaa ecun että onko se
tolanen kerran kirjoitettava?(kärry on joku vuoden vaihdemalli)

03 211, 04 211 ja 07 seatin luki

Eli noi uudemat sprintterit ym on siellä listoilla vain näönvuoksi, onkohan missän olemassa listaa mistä näkisi mihin tota voi oikeesti käyttä?

(en kyllä olis uskonut että tässä törmää samoihin juttuihin kun noitten
oikeen halpojen vekotimien kanssa että oli listalla mainittu tai ei selvii vasta kokeilemalla toimiiko vai ei ja meneekö jumiin)

Mites se on noitten CMD, Optican, Byteshooter, Frieling SPI työkalujen kanssa toimiiko ne niihin mihin niiten valmistajat on listoileen laittaneet?
jos noista pitäisi valita niin mikä olisi laajimin kattava/varma toimisin?

tuikku olet välillä kirjoitellu että vois olla käyttö toiselle kaapelille? tosta
vois lähteä alle oma kustannus hinnan ja tietty muutkin jos on tarvetta

koska näyttäs olevan lähes tarpeeton mulle
seuraavaksi täytyy kokeilla jotain noista derran listaamista, eipä niin väliä vaikka pikkasen enempi maksaa(harrastaminen maksaa) jos ne tekee sen minkä lupaa
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kaikki luetellut työ kalut kuuluvat samaan kastiin halvan kanssa ainoastaan optican on hyvä ja käyttö kelpoinen ja kallis 3100-3900 €
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

xr5 kirjoitti:kaikki luetellut työ kalut kuuluvat samaan kastiin halvan kanssa ainoastaan optican on hyvä ja käyttö kelpoinen ja kallis 3100-3900 €
Täh?

OptiCan on kaikkein huonoin noista. Frieling SPI paras mutta myös kallein (yli 20'000EUR kaikkien moduulien kanssa). Byteshooter on perustoimiva kapine, CMD on erinomainen.

"ainoastaan optican on hyvä ja käyttökelponen ja kallis", se on halvin noista listatuista laitteista. Se on myös huonoin.

MPPS on hintaansa nähden ihan toimiva, ja Phil joka sitä kehittää on mukava ja avulias tyyppi.
Se on myös uusin näistä kapineista, jonka takia pidän sitä epävarmimpana. Mutta kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja emaileihin saa jopa vastauksia.

CDI203 paljon pyydät MPPS:stäs, voisin ostaa yhden varuiksi jos hinta on oikea.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jaa minäkun luulin että se on ainut joka puree uudempiin pemareihin mutta ina oppii uutta
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

xr5 kirjoitti:jaa minäkun luulin että se on ainut joka puree uudempiin pemareihin mutta ina oppii uutta
Hah. Optican jää kiikkiin ihan samoihin uusiin tuning protection ecuihin kuin muutkin.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä sieltä sanovat.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

milläs se karala ohjelmoi esim. e60 pemarin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mika taitaa käyttää useaa kaapelia.
Tosiasia kun todellakin on, että toinen kaapeli toimii toisessa paremmin.
Bemariin taitaa näistä tavallisimmista pystyä vaan CMD, vielä.

Niinkuin dera kirjoittelikin, niin MPPSsä on ne omat puutteensa, mutta se toimii ja jopa ihan hyvä OBD-portin kautta tapahtuvassa toiminnassa dieseleissä.
Mersun oman diaknostiikkaportin kautta, sekä sprintterin nelinapaisen kautta sillä ei voi tuunata.
OBD-portin kautta sprintterit onnistuu, niitäkin on.

Toinen kaapeli joskus tulee, muttei se ole MPPS.
Toinen pitää olla erilainen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Mika taitaa käyttää useaa kaapelia.
Tosiasia kun todellakin on, että toinen kaapeli toimii toisessa paremmin.
Bemariin taitaa näistä tavallisimmista pystyä vaan CMD, vielä.

Niinkuin dera kirjoittelikin, niin MPPSsä on ne omat puutteensa, mutta se toimii ja jopa ihan hyvä OBD-portin kautta tapahtuvassa toiminnassa dieseleissä.
Mersun oman diaknostiikkaportin kautta, sekä sprintterin nelinapaisen kautta sillä ei voi tuunata.
OBD-portin kautta sprintterit onnistuu, niitäkin on.

Toinen kaapeli joskus tulee, muttei se ole MPPS.
Toinen pitää olla erilainen.
Jep näytää toimivan hyvin, niissä missä sattuu toimimaan
(mikä onkin oikeestaan se huono juttu tässä, kun ei voi tietää vaikka oliskin listalla ennen kun on testannut+noi derran kirjottamat jutut mitä voi tapahtua jos ei toimi, eikä toi 06 B mallin toimiminen oikeen vakuutanut luki kyllä mutta
SRS valo syttyi)

MUT AINAHAN näissä on riski kun ecua sorkitaan niin kun olen itse monee kertaan kirjoitellut, käyttäjä tekee tässäkin sen viimeisen ratkaisun painaako nappulaa, sillä riskillä että pieleen menee

Jäi näköjään tuolta listalta mihin pistin noita mistä ei tieto suotunut tulemaan puutumaan 03 Volvo S60 D5(aika paha puute)

Noihin mersunoman(38napaiseen osa tyhjiä) ja sprinterin 4napaiseen(14napaisen jossa osa tyhjiä) se ei sovi kiinni edes ilman lisä viritelyä
(niihin on onneks parikin vanhaa hyvin toimivaa vekotinta tallessa)
tossa 08 mallin sprinterissä on OBD ja 06 lienee myös

minkä laisista/ikäisitä OBD sprinttereistä olet tolla tehnnyt?

Mites toi CMD mitkäs on sen pahimmat puuteet/viat?
toimikko samoihin yhtähyvin (ja vielä muihin lisäks)kun tämä MPPS?

entäs toi optican mitkää on sen puuteet/viat, parempi kun mpps?
hinta 3000-4000€(riipuu ilmeisesti jostain moduleista tms) ei ainakkan olis kallis(paitsi jos sillä ei tee sen enempää, soppi vähempiin)

Byteshooter mitä huonoja puolia/puuteita/vikoja?
hinta?

Frieling SPI jos ottaton onko siinä mitä huonoja puolia/puuteita/vikoja?
no hinta(20000€) on ainakin yksi harrastajan kannalta,
rahoituksen takia joutuis sopimaan että ei käy harrastamassa vähään aikkan muissa kun tiettyissä talleissa

mitenkäs sitten nämä BDM vehkeet ECW, Allientech,YM mikä niistä olisi hyvä?
ja mitä huonoja puolia niissä on? ainakin työläämpiä käyttä(sillä ei tosin niin väliä)

sitten on vielä semmonen juttu että mikä olisi hyvä kuorma autoihin työkalu joku nänistä?

noi jotenkin selvitellä ennen kun ton MPPS:än hukkan
(on uusin versio maksoin pari euroa vaille 1300€+ pikkusen säätämistä s:postilla että sai siihen pelitävän ohjelman, sivuilta ladattava ohjelma oli tarkoitettu johonkin vanhaan versioon)

Se hyvä puoli tässä mpps:sä on että sieltä ne tosiaan vastailee(niin kun derrakin kirjoteli) s:postieihin ja koittaa ratkoa onkelmat, eilen pistin loki tiedostot noista menemään ja nyt odotellan vastausta/mahdolista ratkaisu
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

CDI203 kirjoitti: Jep näytää toimivan hyvin, niissä missä sattuu toimimaan
(mikä onkin oikeestaan se huono juttu tässä, kun ei voi tietää vaikka oliskin listalla ennen kun on testannut+noi derran kirjottamat jutut mitä voi tapahtua jos ei toimi, eikä toi 06 B mallin toimiminen oikeen vakuutanut luki kyllä mutta
SRS valo syttyi)

Jäi näköjään tuolta listalta mihin pistin noita mistä ei tieto suotunut tulemaan puutumaan 03 Volvo S60 D5(aika paha puute)
Mites toi CMD mitkäs on sen pahimmat puuteet/viat?
toimikko samoihin yhtähyvin (ja vielä muihin lisäks)kun tämä MPPS?

entäs toi optican mitkää on sen puuteet/viat, parempi kun mpps?
hinta 3000-4000€(riipuu ilmeisesti jostain moduleista tms) ei ainakkan olis kallis(paitsi jos sillä ei tee sen enempää, soppi vähempiin)

Byteshooter mitä huonoja puolia/puuteita/vikoja?
hinta?

Frieling SPI jos ottaton onko siinä mitä huonoja puolia/puuteita/vikoja?
no hinta(20000€) on ainakin yksi harrastajan kannalta,
rahoituksen takia joutuis sopimaan että ei käy harrastamassa vähään aikkan muissa kun tiettyissä talleissa

mitenkäs sitten nämä BDM vehkeet ECW, Allientech,YM mikä niistä olisi hyvä?
ja mitä huonoja puolia niissä on? ainakin työläämpiä käyttä(sillä ei tosin niin väliä)

sitten on vielä semmonen juttu että mikä olisi hyvä kuorma autoihin työkalu joku nänistä?
Toi sama juttu on kaikkien työkalujen kanssa. Pitää vain tietää että minkä kanssa sitä käyttää ja minkä ei. CMD:llä on paras ja tarkin autolista. En oo löytänyt vielä autoja listalta joiden kanssa sitä ei voi käyttää.
OptiCanilla kaikkein huonoin lista. Siellä on paljon autoja joita ei ole olemassakaan, ja vieläkään Optican ei toimi MED17 PSA, Trionic 8 Saab, ME9.6 Saab/Opel jne ecujen kanssa.

Volvo S60 D5 EDC15C11 et voi lukea OBD kautta millään työkalulla. Se pitää tehdä boot modessa, joka toimii 100% varmasti myös MPPS:llä.

CMD ongelma on noi vanhat ECUt. VAG EDC15/ME7.5 se ei ole kamalan hyvä kalikka. Mutta niiden kanssa MPPS on aika pomminvarma.

OptiCan on ihan kuraa, sen voi tiputtaa listasta suoraan. Toimii hyvin vaikka ovikiilana.

BS tuppaa saamaan uusimmat päivitykset vähän muista jäljessä, muuten on ihan ok laite. Toimii hyvin nykyisin myös vanhempien ME7/EDC15 kaluston kanssa. Pelaa myös pyöreän mersun töpselin kanssa :)

Frieling on vähän kuriositeetti, ihan jo tuon hintansa puolesta. Lisäksi jokainen moduuli maksaa erikseen, joten jos uusia päivityksiä tulee, se maksaa paljon rahaa.

BDM on lähinnä varakapine jolla elvyttää kuolleetkin Motorolan MPC-prossuiset ECUt (siis EDC16, ME/D9), lisäksi W204 nelipyttyiset (eli Delphi DCM-ecuiset) pitää tehdä BDM:llä.
Tässä taas hyvä puoli CMD:ssä, BDM tulee mukana. EVC:n BDM on laadultaan paras mutta kyllä tällä CMDnkin kapineella pärjää.

Summa summarum: Osta kaikki, vain se on oikeasti hyvä vaihtoehto.

Kuorma-autot on vähän hankalia. Byteshooter truck taitaa olla aika toimiva, mutta en itse koske noihin joten en osaa varmaksi sanoa. Joka tapauksessa kuorma-autojen kanssa hyvin toimivat laitteet ovat aina lähempänä kymppitonnia hinnaltaan.
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

xr5 kirjoitti:milläs se karala ohjelmoi esim. e60 pemarin
CMD:llä, sanoisin.

OptiCan on oikeasti aika surkea laite. Kauheasti niillä on autoja listassa mutta iso osa niistä ei toimi koskaan.

nimim. Optican dual master pöydällä, vailla käyttöä...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Hieno lista, vielä kun pitäisi paikkaansa ja listatut autot toimisi.
Vastaa Viestiin