CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 03.07.2018 21:04
ViestiLähetetty: Ti 03.07.2018 21:08
Tuli hankittua w204 180 cdi ja piristystähän siihen pitäisi saada. Onko kotkan tai jyväskylän seudulla paikkoja jotka tuikun ohjelmia myyvät?


Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 04.07.2018 11:28
ViestiLähetetty: Ke 04.07.2018 12:06
Löytyisiköhän täältä apuja. Potilaana 250CDI (204) automaatti vuosimallia 2013.

Vakio 204hp/500Nm ja kaipaisi vähän piristystä. Auto kävikin jo yhdellä pajalla, jossa lyötiin CT:n softa sisään. Ensimmäinen kunnon vedätys isolla vaihteella ja vikakoodia pukkasi. Lyötiin loggeri kiinni jotta nähtiin mitä koneessa tapahtuu. Vakiosofta takaisin ja asia jäi CT:lle ihmeteltäväksi. Parin viikon päästä auto uudelleen pajalle, kun CT arveli saaneensa ongelman ratkaistua. Auto oli koko päivän pajalla, 4-5 eri versiota tekivät softasta ja koeajoa melkein 100km, mutta eivät saaneet softaa toimimaan kunnolla. EGR:n poistokin kokeiltiin, ei vaikutusta. Kilsoja autossa ”vain” 90t joten ei arveltu pa-suodatintakaan ongelman aiheuttajaksi. Ongelma on siis siinä, että softa ohjaa pa-kiskoon 2000bar paineen (sama kuin vakio), mutta isolla vaihteella vedätyksessä n. 3000rpm kohdalla sensori näyttää hetkellisesti 2200bar piikin, mikä taas lykkää päälle vikatilan ja antaa koodin alhaisesta kiskon paineesta (1700bar). Ei siis ihan käy logiikkaan.

Yleinen konehan tuo on joihin CT:n softia on työnnetty vaikka kuinka paljon, mutta tällaista ongelmaa ei kuulemma ole koskaan ennen tullut vastaan. Olisi tämän CT:n softankin todennäköisesti saanut toimimaan tietyt turvarajat muokkaamalla/poistamalla, mutta ei kuulemma sovi CT:n politiikkaan, joten nostivat tämän kanssa kädet pystyyn ja palauteltiin taas vakiosoftalle. Sinänsä arvostan tuota toimintaa, että ei riskeerata jos ei tarkkaan tiedetä vian aiheuttajaa.

Ilmeisen hankala yksilö tämä. Luovuttaako suosiolla ajatuksen koneen piristämisestä, vai löytyisikö Mr. tuikulta eväitä tämän koneen kutitteluun? CT:n softalla lupailtiin 250hp/560Nm, joka siis jäi ainakin toistaiseksi haaveeksi.

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: To 05.07.2018 00:18
.
No voisinkait minäkin yrittää, ei sen mikään ameriikan homman pitäisi olla, josvain auto on kunnossa.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 15.10.2017 16:03
ViestiLähetetty: Pe 06.07.2018 21:10
Onko muilla tullut ongelmia vakionopeudensäätimen kanssa softamuutoksen jälkeen? Autona W204 320 cdi -08.

Oireilee niin, että vakkariviiksestä kiihdyttämällä 10km/h pykälin esim 100->120km/h kerralla (eli 2 napautusta ylöspäin), iskee vikatilat päälle vakkarista, nopeusrajoittimesta sekä ESP:stä. Auto ei tämän jälkeen anna edes kiihdyttää. Pakko sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ja kaikki taas OK tämän jälkeen.

Koitettiin jo kertaalleen pajalla muuttaa ohjelma niin, että uudet tehot otetaan käyttöön vasta 2400 rpm tienoilla (alkuperäinen ohjelma noin 1600 rpm), mutta ei vaikutusta. Juuri motarilla iski vikatila päälle alle 2000rpm kierroksilla vakkarilla kiihdyttäessä.
W204 320 CDI -08

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 06.07.2018 21:45
.
Tämä ongelma koskee tietyn ikäisiä C ja Glk malleja.
Siitä pääsee juurikin eroon vähentämällä alavääntöjä.
Ongelma johtuu siitä, että näissä malleissa vakkarin ohjaus on niin "alkeellinen", että se antaa heti kaikki tehot, eikä suostu vaihtamaan pienempää, oikein millään. Silloin se saa aikaan vaihteiston ohjauksen mielestä liian suuren vääntöpiikin.
Muistaakseni vakkarikiihdytyksen pituus pitää olla väh 8sek, vika tulee sen jälkeen. Normi vakkarilla ajoa ei pitäisi häiritä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 18:36
Mitå vakio w164 320cdi ahtaa ja syöttää?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 20:03
jusejuse kirjoitti:Mitå vakio w164 320cdi ahtaa ja syöttää?


Vie Starin nokkaan niin sieltä tulee tieto. Kahta samanlaista moottoria ei ole olemassa ruiskutusmäärän ja ahtopaineen suhteen.
V222

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 21:36
sakke88 kirjoitti:
jusejuse kirjoitti:Mitå vakio w164 320cdi ahtaa ja syöttää?


Vie Starin nokkaan niin sieltä tulee tieto. Kahta samanlaista moottoria ei ole olemassa ruiskutusmäärän ja ahtopaineen suhteen.

Ompas nämä härveleitä. Kai siellä ohjelmassa on tieto mitä pitäisi ahtaa ja sen perusteella syöttää? Sehän sitten on eriasia mitä ajan hammas on vaikuttanut?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 21:43
.
Jos on samntehoiset moottorit, niinkuin vakiomoottorit ovat, niin syöttömäärien on pakkokin olla yhtenevät.


Max syöttömäärä milleinä suhteessa kierroslukuun

Kuva


Max ahtopaine kierrosten ja syöttömäärän funktiona, baareina

Kuva

Kyseessä siis ML 320cdi vakio
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4092
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 22:23
Onko noi kuutiomillit suoraan suhteessa vääntömomenttiin?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Su 15.07.2018 23:29
.
Juu, onhan ne.


Sen verran pitää ahtopainekuvan selitystä tarkentaa, että kyseessä on ohjelman pyytämä ahtopaine, kaasupohjassa.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 05:53
Mappi 255 vai 300?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 07:14
.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 08:07
tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.

Kyllä, loggailin launchilla niin piikkasi 1,7, arvelinkin että luultavasti 3bar on. Saako starilla kuinka paljon livedataa kerralla? Mersuissa näkyy olevan ainakin launchilla turhan monessa blokissa tieto, ei saa ahtoja ja soppaa samaan vetoon.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 08:36
jusejuse kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.

Kyllä, loggailin launchilla niin piikkasi 1,7, arvelinkin että luultavasti 3bar on. Saako starilla kuinka paljon livedataa kerralla? Mersuissa näkyy olevan ainakin launchilla turhan monessa blokissa tieto, ei saa ahtoja ja soppaa samaan vetoon.


Starilla saa riittävät tiedot ruiskutuspaineista, ruiskutusmäärästä...ahtopaineista livenä.
V222

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 10:08
sakke88 kirjoitti:
jusejuse kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Jos tarkoitat ML,ä, niin kolmen baarin mappi.

Kyllä, loggailin launchilla niin piikkasi 1,7, arvelinkin että luultavasti 3bar on. Saako starilla kuinka paljon livedataa kerralla? Mersuissa näkyy olevan ainakin launchilla turhan monessa blokissa tieto, ei saa ahtoja ja soppaa samaan vetoon.


Starilla saa riittävät tiedot ruiskutuspaineista, ruiskutusmäärästä...ahtopaineista livenä.


Launchillakin saa liven ja nauhoitettua muttei kaikkia kerralla yhdellä vedolla, starilla saa kaikki kerralla?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 11:12
jusejuse kirjoitti:
Launchillakin saa liven ja nauhoitettua muttei kaikkia kerralla yhdellä vedolla, starilla saa kaikki kerralla?


Muistaakseni yhdellä vedolla saa digitaalisen diagrammin josta selviää polttoaineen ruiskutukset sylinteri kohtaisesti sekä imusarjan ahtopaine livenä.
V222

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2984
Liittynyt: Su 27.04.2008 19:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 12:04
sakke88 kirjoitti:
jusejuse kirjoitti:
Launchillakin saa liven ja nauhoitettua muttei kaikkia kerralla yhdellä vedolla, starilla saa kaikki kerralla?


Muistaakseni yhdellä vedolla saa digitaalisen diagrammin josta selviää polttoaineen ruiskutukset sylinteri kohtaisesti sekä imusarjan ahtopaine livenä.


Vediamolla saa tarkasti logattua 10ms syklillä kaikkia mahdollisia arvoja. Arvot saa sitten exceliin.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S212 250 CDI 4matic -12
_______________________________________
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03

Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 12:43
simppa80 kirjoitti:
Vediamolla saa tarkasti logattua 10ms syklillä kaikkia mahdollisia arvoja. Arvot saa sitten exceliin.



Juu C4 ja C5 :ssa.
V222
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 14:08
Mitäs pitää tehdä R6 320 cdi:n ohjelmoinnissa, että esim.syöttömäärät näkyy starilla väärin.
Niin pieniä lukuja näyttää ettei auton pitäisi edes toimia..
CLS 350 cdi-11
GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ma 16.07.2018 23:32
kilander kirjoitti:Mitäs pitää tehdä R6 320 cdi:n ohjelmoinnissa, että esim.syöttömäärät näkyy starilla väärin.
Niin pieniä lukuja näyttää ettei auton pitäisi edes toimia..


Ohjelmassa on suuttimille oma toiminta karttansa, suutinkartta.
Siinä on kerrottu, miten pitkään ohjaimen on pidettävä suutinta auki, syöttömäärän ja paineen funktiona, jotta haluttu suorituskyky saavutettaisiin.
Tähän karttaan kun lisää runsaasti aikaa, niin ruiskutusmäärät kasvavat voimakkaasti, niin etttei ohjain tajua muutosta.
Ruiskutus menee samalla pieleen, tietysti.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: Ke 18.07.2018 04:58
Vaihteiston suojaustoiminta? Miten käytännössä toimii, eli jos havaitsee luistoa niin jättääkö vikakoodia? Ihmetelty kaverin w245 180cdi automaatti meseä, voimanpaskaa ladattu sisään mutta ulos ei tule, alkaa ahtamaan joku 1,3bar ja laskee heti alle yhden.

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 20.07.2018 19:46
.
Vaihteiston ohjelmassa on max vääntömäärää suhteessa kierroslukuun kuvaava kartta.
Moottorinohjaimen kertomaa vääntötietoa verrataan siihen ja jos asetuksissa momentinhallinta on otettu käyttöön, niin riittävän suuri ero millä tahansa rasituksella, tai kierrosluvulla, laukaisee vikatilan.

Momentinmuuntimen luisto on eri asia. Turbiini saakin luistaa, se on sen homma. Kun ja jos luistoa on liikaa tai se on muuten hallitsematon, niin sitten siitä tulee herja, se on jotain "epäuskottava nopeustieto" tai sinne suuntaa vihjaava.

Loppulausetta en ymmärrä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu
ViestiLähetetty: Pe 20.07.2018 21:42
Varmaan kysytty aiemminkin, mutta kuka tuikuttaa Joensuun seudulla, vai ajattaako Kainuuseen?
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 07.07.2018 09:28
ViestiLähetetty: La 21.07.2018 08:27
tuikku kirjoitti:.
Vaihteiston ohjelmassa on max vääntömäärää suhteessa kierroslukuun kuvaava kartta.
Moottorinohjaimen kertomaa vääntötietoa verrataan siihen ja jos asetuksissa momentinhallinta on otettu käyttöön, niin riittävän suuri ero millä tahansa rasituksella, tai kierrosluvulla, laukaisee vikatilan.

Momentinmuuntimen luisto on eri asia. Turbiini saakin luistaa, se on sen homma. Kun ja jos luistoa on liikaa tai se on muuten hallitsematon, niin sitten siitä tulee herja, se on jotain "epäuskottava nopeustieto" tai sinne suuntaa vihjaava.

Loppulausetta en ymmärrä.


Noin vähän arvelinkin, eli vikatila päälle ja kierrokset max 3000tms ja kuittaantuu käyttämällä sammuksissa? Ei sitten ole siinäkään syy. Loppulauseessa ohuesti kuvasin käytöstä, kiihdytyksessä ahdot käväisee jossakin 1,3 bar tienoilla ja juuri kun pitäisi alkaa vetämään niin laskevat alle 1, johonkin 0,8-0,9 alueelle. Vakiona 1.05 ja ohjelmassa 1,4. Syöttöäkään ei tietysti vastaavasti ole kun ahdot ei nouse. Mekaanisia vikoja ei näyttäisi olevan.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 19.05.2007 15:59
ViestiLähetetty: Ti 24.07.2018 23:13
Mites tuommonen w204 350cdi 265hv model, mitä mekaanisia muutoksia pitää tehä että lähtee vakio turbolla ns. "kaikki irti" ja minkänäkösiä lukemia pitäs tulla tauluun sitte. Käykö om642 samat venajouset ko om648?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 28.07.2018 17:26
.
Cooleri kannattaa aina mersussa vaihtaa, vakiot on sanalla sanoen huonoja.
Vain pari mallia, joissa vakiona riittävä pikku piristykseenkin, ML ja GL.

Downpipe ja suodattimet, muissa malleissa ei hyötyä, mutta tuon 265 heppaisen ahtimen kanssa on.
Jossain täällä on muistaakseni lappuakin, olikohan 350 luokkaa, saattoi olla ylikin.

Ei käy samat jouset, OM606,n virijouset käy, samoilla muutoksilla nostimen yläpäähän.
4->6 pyttyisissä rivmoottoreissa (cdi) on sellaiset joulukuusimalliset venttiilinjouset, V-moottoreissa suorat pötköt.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 09.06.2018 16:44
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ti 14.08.2018 19:08
Pahoittelut, että en jaksa hakua käyttää enempää: missä on Tampereella/Pirkanmaalla lähin Tuikku-softan tarjoaja?

Kyseessä siis -10 vuotinen S212 350CDI 4MATIC. Haussa olisi pientä lisävoimaa, mutta mielellään myös pieni kulutuksen alenema ;)
E 350 CDI 4 Matic (S212) 2010

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4143
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: To 16.08.2018 08:21
.
Lisäätehoa.fi
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu
ViestiLähetetty: To 16.08.2018 11:41
Mitenkäs se Joensuun alue? Oliko täällä ketään?
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: julein, Kurvelo ja 23 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi