Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Mistä voisin alkaa tutkia vikaa? Eli keskipaneelissahan on käyttö nappi lisälämmittimelle mutta ei tunnu mitään tapahtuvan...
Missä päin autoa ja mikä sulake on lisälämmittimelle? Onko eberissä oma akku? Mitä näissä on ollut yleensä vikana?

Itse en ole aiemmin tutustunut laitteeseen, joten neuvot ovat tarpeen! Mitähän tällaisen huolto yleensä maksaisi?
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Kai nyt joku on törmännyt ks. ongelmaan?? Tarttis tietää jotain lisää asiasta, talli on varattu viikonlopuksi ongelman tutkimiseen. Auttakaa!
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

sulakkeet on kuskinpenkin alla, siellä osaa olla kyllä vikaa monessaki kohtaa, esim, liekkivahti, polttoainepumppu (pitäs alkaa naksuttaa ku laita lämppärin päälle), voihan niitä liittimiä aukoo ja kattoo ettei ole hapettunu, muutapa en ite rupeis tekemään, jos ei oo niitten kans enempi rassaillu :oops:

nii, lähteeköhän se muuten olenkaan päälle, ennenkun on moottori käynnissä, nimittäin ilman kelloa :roll:
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Ei lähde koska silloin ei kytkimen kautta ainakaan virta kulje. En ajatellutkaan tehdä itse mitään muutakuin ne toimenpiteet mitä täältä foorumista ilmenisi ja katella sulakkeet.
aadolf kirjoitti:sulakkeet on kuskinpenkin alla, siellä osaa olla kyllä vikaa monessaki kohtaa, esim, liekkivahti, polttoainepumppu (pitäs alkaa naksuttaa ku laita lämppärin päälle), voihan niitä liittimiä aukoo ja kattoo ettei ole hapettunu, muutapa en ite rupeis tekemään, jos ei oo niitten kans enempi rassaillu :oops:

nii, lähteeköhän se muuten olenkaan päälle, ennenkun on moottori käynnissä, nimittäin ilman kelloa :roll:
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Onko tuossa Viton eberissä keraaminen tai tavallinen hehkutulppa? Olisko jollain räjäytyskuvaa eberistä, että missä kaikki osat sijaitsee?

Vikaa kuulemma paikallisen diesel pajan mukaan noissa on:

Hehkutulppa, puhallinmoottori, polttoainepumppu...

Hehkutulppa noista on edullisin n. 50€

Puhallinmoottori n.200€.... pystyykö elvyyttää vanhaa jotenkin??

Polttoainepumppu???

Onko joku noita ebereitä aukaissut tai muuten tutustunut tarkemmin?
Caide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 20.10.2004 15:01
Paikkakunta: Kerava

EBERI

Viesti Kirjoittaja Caide »

Mä olen tänä syksynä törmännyt kahteen vaihtoautoon joissa Webasto tai Eberi ei toiminut. Molemmissa lähti toimimaan vaan sähköliitoksia puhdistamalla. Eli kun ovat olleet käyttämättä kesän yli ei sähköt oikein ole kulkenut hapettumien läpi. Moisen vian löytäminen on tietysti helpompaa jos voi olettaa että laite on toiminut vielä keväällä.
C220 CDI Kombi - 03 Elegance
115 220 b - 71 autom. museokats.
Ex.
124 - 92, 230 automaatti + nahat, AC, tempomat ym.
C280 Kombi - 99 Elegance, Tip-Tronic, AC, ESP, kattoluukku, tempomat ja paljon muuta.
W201 - 92. 1.8 bensa, 4-vaiht, AC, tempomatic 572000 km kone avaamatta.
C180 Kombi - 97 Elegance, manuaali AC ym. pientä.
C280 Kombi - 98 AC, autom. ym
C180 Elegance - 94 AC
124 300 TD - 90 manuaali, AC
124 300 TD - 90 autom.
2 x 107 350 SLC
114 250 CE
123 230 TE
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Re: EBERI

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Oletko vain putsannut sen eberin vieressä olevan liittimen?
Caide kirjoitti:Mä olen tänä syksynä törmännyt kahteen vaihtoautoon joissa Webasto tai Eberi ei toiminut. Molemmissa lähti toimimaan vaan sähköliitoksia puhdistamalla. Eli kun ovat olleet käyttämättä kesän yli ei sähköt oikein ole kulkenut hapettumien läpi. Moisen vian löytäminen on tietysti helpompaa jos voi olettaa että laite on toiminut vielä keväällä.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sama vika on täälläkin, Eberi on täysin mykkä. Onko selvinnyt mikä tuo eberin sulake on?
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Jos on yritetty käynnistää 3 kertaa ja vika on päällä niin ei lähde edes yrittämään ennenkuin vikakoodit on nollattu.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niinpä, jos sama kuin Webastossa vikakoodit nollaantuvat sulakkeen avulla. Carsoft ei löytänyt mitään tuohon lisälämmittimeen viittaavaa vikakoodia, onko noissa joku oma testipistoke/laite?
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Eberin vikakoodit luetaan erillisen testilaitteen tai viikkokellon avulla. Erillistä testitöpseliä ei ole, lämmittimen johtosarjan töpseli irrotetaan ja testilaite tökätään väliin. Nollaantuuko vikakoodit sulakkeen irroituksella, sitä en tiedä mutta jos laitteessa on vika niin se ei ainakaan poistu.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

esukki kirjoitti: mutta jos laitteessa on vika niin se ei ainakaan poistu.
:D No tämä ei ollut yllätys.

Vai että sellanen viritelmä, omituista ettei ole voitu yhdistää auton diagnostiikkaan kun kerran kaikissa vakiona.

Vähän kun tietäisi mitä mittailee niin voisi saada jotain selville... pistokkeesta saisi varmaan mitattua tuleeko käskyä käynnistellä eeberiä kun tietäisi mistä mitataan. Saisihan sen varmaan siitä "pakko käynnistettyäkin".
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

itellä sama vika meneillää että wepasto pimeänä.. noh, käytin mersun liikkeessä ja luki koodit, kertoivat että jos on tehtaalla pantu lämmitin niin saa auton omasta pistokkeesta luettua.. itellä kävi niin että ilmeisesti ohjausyksikkö pimeänä kun ei saanut tietokoneella kiinni vepastoa.. onneks liikkeestä hommattu niin osallistuu puolella kustannuksiin, uus lämmitin ~600€ niemelän autossa.. :? mutta otan kuiten itelle vielä sen lämmittimen jos siihe nvois ite joain taikoa, laittais sen sitte vaikka valmettia palvelemaan :D
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Suattaapa olla että paikallisessa autosähköpajassa ei vain ollut MB töpseliin sopivaa piuhaa ja siksi vikakoodit luettiin eberin johtosarjan kautta. Veholla ehkä olisi onnistunut.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
V220
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 13.01.2010 13:16

Viesti Kirjoittaja V220 »

Itsellä kans vikaa alkuperäisasennus eberissä,toimii kellosta mutta ei käynnisty automaattisesti moottorin käydessä kylmänä.Tänään paikallisessa mersu liikkeessä testeriin ja ei tunnista eberiä, etsinnän jälkeen viaksi paljastui eberin tarvikemallin ohjain yksikkö (ei juttele mersun kanssa ) .Alkuperäinen 780e.Jäi mietintään mitähän tekis ???
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja minullahan eeberin toimimattomuuden vikana oli hehkutulppa. Sen vaihtamalla lähti toimimaan, löpöpumppu oli tosin aikojen saatossa jumittunut ja vaati vähän koputtelua avaimella :D

Ylläoleviin vikoihin en osaa sanoa...muutakuin että kalliilta kuulostaa.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Ei kai sen kuulukaan automaattisesti käynnistyä Vitossa/V-sarjalaisessa vai kuinka??? Ainakin olen ollut siinä uskossa että käynnistyy joko kellosta tai kojelaudan napista.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainaki yhdessä uuskoppasessa oli johtosarja mädäntyny eberin luota.
Joku mersupurkaamo??
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Mulla ainakin löytyi vika hehkutulpasta, senkun vaihtoi niin koko roska alkoi toimimaan. Ei kannata kyllä sitä tulppaa mennä vaihdattaan mihinkään, on sen verran helppo homma et siinä säästää rahaa kun vaihtaa itse.
V220
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 13.01.2010 13:16

Viesti Kirjoittaja V220 »

esukki kirjoitti:Ei kai sen kuulukaan automaattisesti käynnistyä Vitossa/V-sarjalaisessa vai kuinka??? Ainakin olen ollut siinä uskossa että käynnistyy joko kellosta tai kojelaudan napista.
Ainakin tuossa V220cdi aut.2000v.on kojelaudassa nappi (ilmastointi,lisälämmitin,jälkilämmitin)eberille joka päällä ollessaan pitaisi käynnistää lisälämmitin moottorin käynnistyksen yhteydessä,mutta ei käynnisty.lämmittimen saa päälle ajon ajaksi kyllä kun painaa kellolta ensin eberin käyntiin ja sen jälkeen käynnistää auton,auton sammuttamisen jälkeen automatiikka kyllä sammuttaa eberin viiveellä niinkuin pitääkin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itsellä kans vikaa alkuperäisasennus eberissä,toimii kellosta mutta ei käynnisty automaattisesti moottorin käydessä kylmänä.
Oletko varma ettei autossa ole kaksi eberiä joista toinen toimii oikein kellolla ohjattava) ja toinen ei lainkaan (ilmastoinnin panelin napista) ?
oulaistenliikenne.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:
Itsellä kans vikaa alkuperäisasennus eberissä,toimii kellosta mutta ei käynnisty automaattisesti moottorin käydessä kylmänä.
Oletko varma ettei autossa ole kaksi eberiä joista toinen toimii oikein kellolla ohjattava) ja toinen ei lainkaan (ilmastoinnin panelin napista) ?
Tai sitten se toimii kuten w211:ssä eli ei ole tarkoituskaan olla lisälämmittimenä :?
Joku mersupurkaamo??
Uppis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.01.2010 20:54

Viesti Kirjoittaja Uppis »

Itselläni oli seuraavia murheita:
Lähti normaalisti päälle kellosta ja kojelaudassa olevasta napista kun on käynnisssa, pysähtyi hetken päästä -> kiertopumppu sökö. meni myyntiliikkeen piikkin kun olivat ehjää myyneet.

Muutaman viikon päästä yritti sytyttää, napsutus kuului, mutta ei lähtenyt. Hehkutulppa oli sökö, vaihto oli itekkin tehtynä helppo

Muuten on pelanut hyvin. löysin silloin vikaa etsiessä netistä manuaalin, tässä yksi saitti josta voisi olla apua
http://preheat.eu/index.php?page=ohjeet
V220
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 13.01.2010 13:16

Viesti Kirjoittaja V220 »

V220 kirjoitti:Itsellä kans vikaa alkuperäisasennus eberissä,toimii kellosta mutta ei käynnisty automaattisesti moottorin käydessä kylmänä.Tänään paikallisessa mersu liikkeessä testeriin ja ei tunnista eberiä, etsinnän jälkeen viaksi paljastui eberin tarvikemallin ohjain yksikkö (ei juttele mersun kanssa ) .Alkuperäinen 780e.Jäi mietintään mitähän tekis ???

Kaikki alko kun eberi ei toiminut ,ja korjaamolla(ei mersu) lukivat vikakoodit eberin lukulaitteella .Ensimmäinen vika paloilmapuhallin,vaihdettiin uusi ja samalla hehku+tiivisteet kun kerran oli auki,ei käynnistynyt.Testeri anto nyt viaksi ohjainlaite,vaihdettiin uusi (tarvike mallinen),nyt käynnisty mutta sammu melkein heti,vikana vesipumpun hiilet jumissa uudet hiilet ja rupesi toimimaan muuten mutta ei moottorin käydessä.Sitten merkki huoltoon josta yllä ,sanoivat että se tarvike mallin ohjain yksikkö ei pelaa mersun automatiikan kanssa.

Vaihdoin alkuperäsen ohjain laitteen takaisin joka oli testerin mukaan olevinaan viallinen. NYT TOIMII !!!ajastuksella,napista ja automatiikalla(kojelaudan katkaisin).
Olis nyt ylimääräinen ohjainlaite D5WS ja paloilma puhallin,sekin ehjä.
Oliko todellinen vika sitten pelkkä vesipumppu???lysti makso maltaita.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Eiköhän se vika ollut vaan niissä huonoissa kontakteissa... :evil:

Noi vikakoodin luennat ja niiden oikeellisuus on täysin riippuvia siitä millainen diagnostiikkasofta niissä tutkittavissa laitteissa on...

Auto on varsin vihamielinen ympäristö elektroniikalle, ja siksi epäsuorasti todettuihin vikoihin tulisi suhtautua hyvin skeptisesti... :roll:
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Osaisko joku antaa vinkkiä kun vitossa D5WZ tehdas asennettu eberi ei toimi. Pumppu ei nakuta, paloilmapuhallin lähtee pyörimään ja kuumaa tulee pakoputkesta sekä eberi on käsin lämmin, mutta pumppu ei naksuta lainkaan ja laite sammuttaa ittensä. Kolme kertaa eberi kokeilee ja sitten menee mykäksi. Sulakkeet tarkistettu ja naftaa on tankissa ja myös pääliittimen olen putsannut. Laite ei siis syty ollenkaan, hehkun lämmön tuntee kun laittaa käden pakoputken eteen.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6266
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tarkista pumpun liittimet (en muista ulkoa onko tuossa pumppu erillään vai kaminan yhteydessä, erilinen pumppu saattaa olla aika rujossa paikassa korroosion kannalta), joko pumppu rikki tai ohjainkorttivika. Pumppu toimii pulsseilla, jos aiot kokeilla suoraan toimintaa. Vikakoodithan tuolta saisi luettua starilla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Purin koko härvelin alas ja annoin pumpulle virtaa ja pumppu naksutti. Läjäsin sitten eberin takasin paikoilleen ja uusintä yritystä, niin pumppu ei naksu, mutta kun pidän sormea pumpun kyljessä niin pumppu sykkii tasaisesti ja ottaa kiihdytys nakutuksetkin, mutta silti ei tulille lähde. Naftakin selvästi kulkee kohti pumppua nykäyksittäin.

Kerääkö nuo ilmaa kun kerran on purkanut, neljä kertaa koitin startata mutta ei lähde?
akimah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.08.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja akimah »

Moro,

"Automaattieberi" = lähtee käyntiin automaattisesti => tulppa kestää n. 2-3 vuotta sillä tulppa ja tuplan ympärillä oleva höyrystin (tiheä silmäinen verkko) tukkeutuvat jne. Eberi lähtee päälle joka kerta kun alle +10C (ainakin VW Sharan). Tähän kannattaa lisätä katkaisin jottei käynnisty ihan koko ajan. Sharan huollettu 3 kertaa vajaan 8 vuoden aikana.

"Manuaalieberi" = lähtee käyntiin kun halutaan => tulppa kestään n. 3 - 5 vuotta. Käynnistyskertoja yleensä huomattavasti vähemmän ja on käynnissä kauemmin. w124 10 vuoden omistuskauden aikana kerran huollettu.

Perus eberin huolto (tiivisteet, tulppa, höyrystin...) on aika helppo. Eberin pään irroituksessa pitää käyttää pieniä liikkeitä sillä sisällä on iso liitin pienten johtojen jatkona ja se ahdistaa ainakin ensimmäisellä kerralla. Näkyy kun pikkuhiljaa nitkuttelee aukipäin. Liittimessä on lukot ja ne on avattava jotta pää irtoaa.

Eli ostaa tuplan, höyrystimen, tiivistesarjan, polttoainesuodatin ja kone pöydälle => omat huollettu nyt 4 kertaa ja joka kerta lähtenyt päälle, kunnes käynnistyskerrat täynnä. Kerran olen myös korjannut eberin ja auton välisen liittimen sillä osassa johdoista oli kuparit näkyvissä ja katki. Liittimen ulkomuovit ja sisäosat saa irrallisina kaupasta. Johdot poikki, kolvi käteen ja korvaavaa johtoa tilalle (jottei johdosta tule liian lyhyt).

Jos eberi koittaa lähteä tulille pari kolme kertaa (joskus tulee harmaata savua) niin kone kouraan ja yllä oleva satsi kaupasta. Joskus "vika" nollautuu poistamalla sulakkeen ja laittamalla uudestaan, mutta luultavimmin tulppa ja höyrystin tiensä päässä ennemmin tai myöhemmin. Jos eberiä ei ole koskaan avattu niin siellä ei luultavasti ole erillistä höyrystintä vaan se on "hitsattu" tulpan koloon. Korjaussarjan mukana tuleva höyrystin asennettaan tuplan päälle ja omasta sharanista poistin "hitsatun" version. Suosittelen ehdottomasti ostamaan tulpan ja sen päälle höyrystimen enkä putsaamaan vanhaa höyrystintä. Tulpan "pesä" kannattaa myös kaapia siistiksi.

Asiantuntevaa palvelua ja osia voi kysellä Vianor Sarankulmasta (kysy Lempistä/autosähkö). Siellä on myös testeri joten pelkän eberin voi kiikuttaa sinne...olisko 40e hintaa testauksella.
vito1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 23.09.2012 20:09

Re: Eberi ei toimi Vito cdi:ssä!

Viesti Kirjoittaja vito1 »

Kiitos vinkeistä, mutta olen tosiaan hehkun jo aiemmin vaihtanut, sekä tässä mallissa ei ole höyrystinsukkaa. Naftapumpun nakutus käsittääkseni pitäisi silti kuulua, mutta tätä ei tapahdu. Tämä ei ole automaatti eberi vaan kojetaulussa on nappi mistä eberi kytketään päälle ja toimii ainoastaan auton ollessa käynnissä, eli ei kelloa. Viton eberi ei mene vikatilaan vaan nollautuu aina kun auton sammuttaa.

Erikoista että kädellä tuntee kun pumppu sykkii ja kiihtyy sekä linjastossa kulkee polttoaine, mutta sitä pumpun nakutusta ei kuulu.
Vastaa Viestiin