w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mun täytyy tunnustaa...

just äsken ruuvasin pojan transiittiin 3,5 kierrosta lisää syöttöä, kun se oli sen turbottanut... n. 3 min. homma tyhjäkäynnin säätöineen... on nuo bosch:n VE pumput vain käteviä :wink: mersun rivipumpun kanssa olis mennyt päivä + hermot :evil:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sen takia siihen justiinsa tarvitaan sitä Arolan apua niin helpottuu se säätäminen. Siitä kyllä maksaa mieluusti, niin on helppo säädettävä. Sikäli tuo pumppu on kyllä vähän aataminaikainen tehtaalta lähtiessään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:No sen takia siihen justiinsa tarvitaan sitä Arolan apua niin helpottuu se säätäminen. Siitä kyllä maksaa mieluusti, niin on helppo säädettävä. Sikäli tuo pumppu on kyllä vähän aataminaikainen tehtaalta lähtiessään.
niin ja sitten menis vielä rahatkin hermojen lisäksi, ei kiitos...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti: Koulutustietoni perustuu TkT oppiarvoon, jos se on joillekin jäänyt epäselväksi.
Eipä ole jäänyt ei. :lol:

Tässä lisää oppiarvon mukaista tekstiä 14 sivun verran rumiluksen entisestä elämästä nimimerkillä TkT,tällä kertaa maalämpöalan neropattina.

http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... =16&t=3045

Viidennestä viestistä alkaen....
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
Haha, että oikeen bernoullin yhtälö ja painopisteet. :lol: :lol: Mm. derivointia ja integrointia käytiin jo lukiossa. :lol: :lol:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Suosittelen kaikille lukemista pelletti foorumin jutuista :!:
Näette kaikki omin silmin minkälaisen seko pään kanssa kinataan :lol: :lol: :lol: Ilosta lukemista :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Kimmo_Vehmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
Paikkakunta: Tampere

OM601

Viesti Kirjoittaja Kimmo_Vehmas »

Joopajoo...

Ensinnäkin asia number one josta tuollakin jo mietiskeltiin on nämä CommonRail dieselit. Eiköhän niiden suuret jopa 2000bar ruiskutuspaineet (HA käytössä) johdu vain ja ainoastaan siitä että polttoaine saadaan paremmin sekoittumaan sylinterissä paineenalaiseen ilmamassaan. Pienemmilläkin paineilla varmastikkin saataisiin aikaan sama täytös niillä kierrosluvuilla mihin diesel vielä nykypäivänä pystyy. Taitaapa jotkut automerkit jo madaltaa niitä paineita koska liikakin on täysin turhaa eikä seos enää merkittävästi parane.

Kuitenkin takaisin tähän mercedeksen nokilekaan. Voisin jopa ilman tietopohjaa väittää etteivät ne saksalaiset insinöörit moottoria suunnitellessaan aivan niin tarkkaan materiaalivahvuuksia laskeneet kuin nykypäivänä. Tai mitään muitakaan asioita. Auto tehtiin vielä silloin kun kaiken ei tarvinnut olla ilmaista ja katteiden suurinta mahdollista. Ku nykypäivänä auto valmistetaan niin sille lasketaan elinikä, joka itse asiassa on yllättävän lyhyt. Kaikki materiaalit lasketaan tämän elinikäodotuksen mukaan ja ne tehdään niin että kestävät oikealla huollolla sen eliniän. Kun w124 suunniteltiin ja tehtiin eivät asiat olleet näin tarkkoja. Autosta tehtiin sellainen että se on luotettava ja asiakas on siihen tyytyväinen. Tuskin näillä muuten ruuvattaisiin yli 1milj.km lähes joka vessalla. Se ei ole järkevää tehtaan kannalta koska autot kestävät liian hyvin ja uudet eivät mene kaupaksi.

Tällä pohjalla voisin väittää että vaikka osa rumiluksen jopa hyvinkin surkuhupaisista jutuista ovatkin totta, ei OM601 tai OM602 kampiakselit katkeile tai lohkot halkeili oikeanlaisen ja maltillisen vapaastihengittävän pumpun ruuvaamisen kanssa. Toki on mahdollista että joku 603 jonka pumppu on valmiiksi aivan seula, samoin suuttimet ja sitten siitä kierretään omin neuvoin kaikki irti saattaa pätkästä kampuransa. Pitkässä kampiakselissa tapahtuu värähtelyä käydessä ja jos täytös sylintereiden kesken on epätasainen niin voi olla moottorivaurio seurauksena. Tähänkään en tosin täysin usko koska moottorit kuten todettua ovat aikakaudelta ennen jokaisen sentin viilaamista.

Kaikki on mahdollista ja ahdettu moottori on sitten aivan eri asia johon en ota tässä kantaa.

Anyway. Omasta mielestäni pumpun ruuvaaminen on kannattavaa ja kun se on tehty oikein niin oikeastaan vauriovapaata. 8)
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6

EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL

+ Many others
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

tese kirjoitti:
marangontrio kirjoitti:Eli siis syöttöruuvia pitäis käydä pyörittelemäs mutta mikähän ruuvi se siälä on kun sielä niitä tais muutamakin olla ja paljoko sopii ruuvata. pitääkö jotain muutakin ruuvia skruuvailla, muistan joskus kuulleeni jotain sellasta vai muistanko omiani... jos jollaki olis kuvan tynkää tahi jotain muuta vastaavaa niin selventäis jonnin verran... ''savutus arvo 0,85'' :P

Niin tai jos vois lyödä tähän jonku linkin tälle sivustolle missä käsitellään aihetta... on meinaan jonku verran tekstiä tuola, ja saattaa mennä hyvätki keskustelut ohi :)
Joko oot saanu ruuvaushomman tehtyä?

En vielä, perjantaiksi menee, mutta tosiaan aion sielä ruuvilla käydä ja pistän kyllä informaatiot tännekki että kuinka sujui ja kuinka vaikutti :lol:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

vilhu kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Koulutustietoni perustuu TkT oppiarvoon, jos se on joillekin jäänyt epäselväksi.
Jospa arvon TkT toisi julki väitöskirjansa nimen sekä väitösajankohdan ja tiedekunnan jossa väitös suoritettu. Mistä ko. väitöskirjaa on saatavissa?
Silloin selviäisi kuinka laaja tietämys diesell-tekniikasta kätkeytyy ko. väitöksen taakse. Aina ei Tohtorin-arvo takaa tietämystä koko tieteenalaa kattavasta tietotaidosta. Voihan väitöksen suorittaa esim. induktion aiheuttamasta häviöstä suurjänniteverkossa, joka ei mitenkään liity esim. käyttölämpötilojen vaikutus teräsrakenteiden kestävyyteen-alueeseen.
Että käytetäämpä varovasti näitä oppiarvoja painottamaan mielipiteitä.
TtT:n puolisona on vähän tietoa tästä.
Viimeksi muokannut sompio, Ke 18.11.2009 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lähetetty YV:ä.
Kannattaisi pitää pienempää kapelia asiasta.
Sivistynyt henkilö löytää kyllä kaikki tohtorinväitökset, jos on kiinnostusta alaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rumilus kirjoitti:Lähetetty YV:ä.
Kannattaisi pitää pienempää kapelia asiasta.
Sivistynyt henkilö löytää kyllä kaikki tohtorinväitökset, jos on kiinnostusta alaan.
Äläppä sitten itsekkään täällä esittele "koulutuksiasi"
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

En ole esitellytkään, vaan viitannut tietolähteeseen, josta fysiikan- ja mekaniikan faktat on hankittu polttomoottoritekniikassa.
Toki minullakin on jonkinlainen koulutus, että ylipäätään ymmärtää vähän vaikeimmistakin matemaattisista differentiaaleista.
Ja tämä asia on minun puolsta loppuun käsitelty, joten en välttämättä välittäisi vastailla näihin nokkimisiin.
Tietoa on saatavilla runsain mitoin alaa käsittelevistä kirjallisuudesta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mikä on TkT :roll:

liittyykö se jotenkin tähän :roll: http://www.tampereenkisatoverit.fi/
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Nyt kun kerta olen pistänyt lusikkani tähän soppaan, niin hämmennetään vielä lisää ennen kuin nostan lusikan sopasta pois.
Itsellä kokemusta ruuvamisesta sen verran, että puolison 200 D: stä kävi pumppu penkissä 500 tkm:n jälkeen. Asentajan ja omien silmieni mukaan antoi normiannokset tasaisesti joka sylinterille, eli säätö- eikä kunnostustarvetta ollut. Kuitenkin asentaja kysäisi lisätäänkö syöttöjä koska olin sivumennen maininnut ko. kiessin laiskuudesta. Annoin luvan ja nyt auto menee sen testimäen yläs vitosella johon joutui ennen lykkäämään nelosta silmään. Kestävyydestä en osaa sanoa koska ajoa ei ole tullut kuin 100 tkm syötönlisäyksen jälkeen.
Ehkä tämmöisten sivistymättömien on syytä pysytellä " Tohtorien" jaloista poissa kun nuo sormetkin tuoksahtaa kaasuöljylle.
Ja sitten ei kun lusikka pois sopasta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:mikä on TkT :roll:

liittyykö se jotenkin tähän :roll: http://www.tampereenkisatoverit.fi/
TkT " arvonimikkeen " hankkinut on tekniikan tohtori, eli korkein oppiarvo sen tieteenan saantona, TkL sensijaan on tekniikan lisensiaatti ja DI samasta ylemmästä korkeakoulusta tai yliopistosta diplomi-insinööri.
Sitten AMK - insinöörit, opistotason insinöörit, teknikot, mekaanikot. :lol:

Loput alalla häärivät ovat sitten ostettuja ja presidentin myöntämiä nimikkeitä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minusta se oli jännä ilmiö, että BigBrotherissa oli tohtorin arvonimen hankkinut kaveri, joka halusi käyttää rintaliivejä. :shock: meitä on moneksi.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä ruuvauksen...pumpun ruuvauksen kanssa...mutta mielenkiintoinen kaveri. Tosin työtön se oli hänkin.

Lähde: www.bigbrother.fi

http://www.bigbrother.fi/uutinen.shtml?978705
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Minusta se oli jännä ilmiö, että BigBrotherissa oli tohtorin arvonimen hankkinut kaveri, joka halusi käyttää rintaliivejä. :shock: meitä on moneksi.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä ruuvauksen...pumpun ruuvauksen kanssa...mutta mielenkiintoinen kaveri. Tosin työtön se oli hänkin.

Lähde: www.bigbrother.fi

http://www.bigbrother.fi/uutinen.shtml?978705
Ai...minäkö ?? :lol:

Jos tarkoitit minua, olen ansaitulla eläkkeellä, siksi on aikaa katsella ympärille ja tätäkin foorumin hiekkalaatikkoleikkiä. :lol:
Aina ei onnistu tieto menevän perille rautalangastakaan väännetyllä mallilla. :lol:
Kannattaisi ne meisselit työntää muihin rakoihin, kuin specialiiteetteihin kuuluviin kone-elimiin. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kun noita työttömiä kun piisaa, sullahan on työtä kädet täynnä, millään eläkkeellä ole. Pellettiä, voimalaitoksia, lämmitysjärjestelmää, varaosaa pukkaa :wink:

Siitä oskilloskoopista voisin olla kiinnostunut, paljonko maksaa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ehei...olet väärän henkilön kanssa tekemisissä.
Minulla ei ole mitään tekemistä mainitsemien asioiden kanssa.
Olen kyllä välikäsi joihinkin asioihin, mutta en edellämainittuihin.
Täytyy jotakin puuhastella, että pysyy viriliteetti yllä. :lol:
Kimmo_Vehmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
Paikkakunta: Tampere

OM601 OFFTOPIC

Viesti Kirjoittaja Kimmo_Vehmas »

Muista veskola vielä se ydinreaktori perunakellariin mitä PELLEttimies myös suunnitteli. Tekisi mullekkin mersuun niin olisi 200D:llä ajaminen vielä halvempaa... senkun säätelisi kuinka syvällä uraanitanko on reaktorissa 8)
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6

EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL

+ Many others
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4635
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Otsikon mukaan tässä topicissa piti käsitellä 250D:n syöttöpumpun ruuvausta.

Koska ollaan tekniikkapuolen keskustelualueella, pysytäänpä voittopuolisesti Mersun tekniikassa.

Tietääkseni ydinreaktorilla tai pelleteillä toimivia (joku minua viisaampi kuitenkin ottaa puukaasukortin ja lyösen pöytään, ei kannata) Mersuja ei ole tai ainakin ne ovat melkoisen harvassa. Jos sellaisia löytyy, niin keskusteltakoot niistä sitten omassa ketjussaan. Myöskään koulutuspolitiikka ei ole tämän viestiketjun aihe.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

täytyy kyllä kaikkia tähän projektiin osallistuneita henkilöitä kiittää tämän yövuoron hauskasta kulumisesta! :D

suorastaan ilo lukea tätä raatokärpäsketjua, näitä kaivataan toisinaan.

yks kysymys: voisiko sitä luistitekniikkaa soveltaa tähänkin jotenkin..? :wink:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ruuvattu on pumppua vaparista ja turbosta. Tunko väli jos rikki menee. Menkööt. Jos vehkeet ei kestä niin ostetaan uudet ja ruuvataan niitä. Kun auto on omasta mielestä mielekkäämpi ajaa, p-a kulutus pienempi jne. on säädöstä annetulle rahalle saatu vastine (oma mielipide ja jos joku ei tykkää niin olkoot tykkäämättä). Kumpikaan ei ainakaan vielä toistaiseksi ole poikinu. Seuraavalle MB:lle tehdään sama homma jos ja milloin seuraava tulee.

Kosanderikin maksaa ja harvoin sitäkään ostetaan pystiksi. Rahoille saa vastineen. Pikkukänni ja rapiainen. Kuukauden parin päästä ostetaan uus ja taas sama peli. Mahtaako tästäkään paljoa hyötyä olla mutta niin sitä vaan mennään monella tontilla :)
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

marangontrio kirjoitti:En vielä, perjantaiksi menee, mutta tosiaan aion sielä ruuvilla käydä ja pistän kyllä informaatiot tännekki että kuinka sujui ja kuinka vaikutti :lol:

No joko nyt on tiedossa?
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Entäs nyt :shock:
Mattila.christian
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 13.11.2018 16:26

Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja Mattila.christian »

Auttakaa! Avasin pumpun takakannen löytyi vain 2 ruuvia ku pitäs olla enemmänkin.kyseinen auto 250d
Vastaa Viestiin