Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeitaMika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan.
w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?
Sitten emme ole samaa koulukuntaa.
Minä voin kaivaa inssin paperit esille ( tarvittaessa vähän pätevämmätkin paperit ), mutta kaivele sinä prujuja moottoritekniikasta.
Tämä topicikki ei ole opetusseminaari
En todellakaan väheksy kenenkään tietoja tässä asiassa.
Enkä haluaisi myöskään omaa tietotaitoani esitellä tässä yhteydessä enempää.
Haluaisimpa itsekin nähdä tyypin, joka väittää tietävänsä tämän asian tiimoilta kaiken.
Tietysti asian esittäminen tässä ja nyt voi muodostua vaikeaksi, kun ei tiedä kaikkien käyttäjäkunnan tietotaidollisista osaamisesta.
Minä voin kaivaa inssin paperit esille ( tarvittaessa vähän pätevämmätkin paperit ), mutta kaivele sinä prujuja moottoritekniikasta.
Tämä topicikki ei ole opetusseminaari
En todellakaan väheksy kenenkään tietoja tässä asiassa.
Enkä haluaisi myöskään omaa tietotaitoani esitellä tässä yhteydessä enempää.
Haluaisimpa itsekin nähdä tyypin, joka väittää tietävänsä tämän asian tiimoilta kaiken.
Tietysti asian esittäminen tässä ja nyt voi muodostua vaikeaksi, kun ei tiedä kaikkien käyttäjäkunnan tietotaidollisista osaamisesta.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
- marangontrio
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
- Paikkakunta: Teuva
niimpä niin... mutta ilmeistä pätemisen tarvetta taitaa olla, pitäähän se johonkin purkaatese kirjoitti:Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeitaMika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan.
rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Tälläiseen kysymykseen vastasin ; "tdt leka kirjoitti:rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.
miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Liittynyt: 03 Kes 2004
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Vantaa/Turku
Lähetetty: Lau 14.11.2009 17:39 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
rumilus kirjoitti:
Ja kyllä sanoisin tyyppiä jopa jakomielitautiseksi, jos 10 tkm ajetun auton täytyy viedä pumppusäätöön.
Tervetuloa samaan joukkoon.
rumilus kirjoitti:
Se täytyy muistaa, että voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.
Kuten ennenkin olen sulta ja sun alter egoilta kysynyt, vastaa nyt tuohon kysymykseeni, miten voit perustella sen, että jos tehot kasvavat, ominaisuudet, tässä tapauksessa nopeus ja kiihtyvyys, ei parane. Kun kerran olet niin oppinut ja minä olen ainoastaan tälläinen yksinkertainen inssi, en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaan
_________________
C 250 TDTa
Sprinter 318 CDIa
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
""""""""
Antti V pyysi spesifikaatioita edellämainitun asian ratkaisemiseksi. Siksi tämä.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 18:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla:
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1
Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%
Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1
Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%
Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
Taas joku kusettaja- yrittäjä tulee esittelemään voimaa.comin dokumentaatioita ja vielä kehtaa väittää vaparimoottoreiden ja nyt kysymyksessä olevan mekaanisen rivipumpun manipuloinnista. Huhu...huh, kyllä maa kaikkia päällään kantaa.vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla:
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1
Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%
Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
Ei kannattaisi tulla sivistyneitten ja osaavien palstoille kertomaan harhaoppisuutta.
Ja sitten täällä on muitakin, joita pitäisi viedä vaakatasossa kovaa vauhtia pakkohoitoon.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tainut tulla mulle ainakin selväksi, täytyy alkaa muokkailee tätä tekstiä, kun se näyttää olevan maan tapa. En tiedä, mutta mun mielestä jollain on nyt puurot ja vellit sekaisin.Antti V kirjoitti:...en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaan
Niin muuten mites sä sitten selität sellaisen jutun, että usealla moottorivalmistajalla on samankokoisesta moottorista, samoilla komponenteilla rakennetuista, useita eri tehoversiota, joissa kaikissa on eri suoritusarvot.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Olen vastannut yllä olevaan väitteseen alla olevalla tekstillä.rumilus kirjoitti:Kyllä olen topicin alussa heti ilmaissut totuuden vaparidieselin turhanpäiväisestä toimenpiteestä säätää ruiskutusta lisää.
Yllä oleva tarkoittaa että syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa,mikä operaationa kumoaa allaolevan olettamuksen.vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla
Näillä tuotteilla lisätään vain moottorin syötettävän polttoaineen määrää:rumilus kirjoitti:
Enhän sitä kielläkään, etteikö pumpun hienosäädöllä saada jotakin aikaseksi, mutta mitään todellista hyötyä pumpun ruuvaamisesta vakiomoottoriin ei ole. Moottorille pitäisi samassa yhteydessä tehdä muutakin, kuin vain lisätä ruiskutusta...kierroksia ja muuttaa ruiskutusennakkoa.
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1
Alla mainittuja harhaoppisia operaatioita ei tarvita 20-30% tehon lisäykseen vapaahengittävässä dieselmoottorissa
rumilus kirjoitti:Se että jos parantaa täytöstä, huuhteluväliä ja läpihengittävyyttä manipuloimalla kanavistoja, sitten pitäisi muuttaa nokka-akselin astekulmiakin ja venttiilien nostoja. Mutta ne toimenpiteet onkin jo sitten virittelyä.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
vilhu
Vakiokalustoa
Liittynyt: 07 Mar 2009
Viestejä: 25
Paikkakunta: P-mäki
Lähetetty: Lau 14.11.2009 21:48 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
rumilus kirjoitti:
Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.
=äiti,tuu pyyhkimään!
Kaikki foorumin käyttäjät varmaan ymmärtävät, että kaksikko täytyy olla hyvin pahoin häiriintyneitä henkilöitä.
Lyhyn seurannan perusteella voidaan todeta, että he eivät kuulu täyspäisten joukkoon.
Foorumin säännöissä myös mainitaan vastaavanlaisesta käyttäytymisestä.
Tietysti siihen voidaan puuttua uuden lainsäädännönkin kautta...vastuu sivuston ylläpitäjällä.
Vakiokalustoa
Liittynyt: 07 Mar 2009
Viestejä: 25
Paikkakunta: P-mäki
Lähetetty: Lau 14.11.2009 21:48 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
rumilus kirjoitti:
Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.
=äiti,tuu pyyhkimään!
Kaikki foorumin käyttäjät varmaan ymmärtävät, että kaksikko täytyy olla hyvin pahoin häiriintyneitä henkilöitä.
Lyhyn seurannan perusteella voidaan todeta, että he eivät kuulu täyspäisten joukkoon.
Foorumin säännöissä myös mainitaan vastaavanlaisesta käyttäytymisestä.
Tietysti siihen voidaan puuttua uuden lainsäädännönkin kautta...vastuu sivuston ylläpitäjällä.
Sinulla rumilus tuskin on kenenkään terveyden arviointiin soveltuvaa pätevyyttä,en usko että se liitty wanhain tawarain kauppiaan tutkinnon läpäisyvaatimuksiin.
Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?
Joko oot saanu ruuvaushomman tehtyä?marangontrio kirjoitti:Eli siis syöttöruuvia pitäis käydä pyörittelemäs mutta mikähän ruuvi se siälä on kun sielä niitä tais muutamakin olla ja paljoko sopii ruuvata. pitääkö jotain muutakin ruuvia skruuvailla, muistan joskus kuulleeni jotain sellasta vai muistanko omiani... jos jollaki olis kuvan tynkää tahi jotain muuta vastaavaa niin selventäis jonnin verran... ''savutus arvo 0,85''
Niin tai jos vois lyödä tähän jonku linkin tälle sivustolle missä käsitellään aihetta... on meinaan jonku verran tekstiä tuola, ja saattaa mennä hyvätki keskustelut ohi
en tiiä kuin monesti on jo puhuttu tästä mutta tuolla turbot osion alussahan on hyvät ohjeet pumpun ruuvaamiseen.ite katsoin sieltä ja hyvä tuli.602 on tilaaki aika hyvin verrattuna 601 ite jouduin 3kertaa käyttään suodattimenjalan irti ennenku oli syötöt kohillaan
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Oottex te ny kaik sammunu ku ei jatku keskustelu?vilhu kirjoitti:Sinulla rumilus tuskin on kenenkään terveyden arviointiin soveltuvaa pätevyyttä,en usko että se liitty wanhain tawarain kauppiaan tutkinnon läpäisyvaatimuksiin.
Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Alkaa käydä aika pitkäks.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
- Paikkakunta: Tampere
OM601 Rivipumpun säätö.
Oma mielipiteeni tähän soppaan on se että kyllä tuo ruuvaus käytännön tasolla kannattaa.
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.
Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.
Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.
Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.
Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa.
Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.
Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.
Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.
Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.
Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.
Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa.
Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.
Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
ei sitä pumppua mihinkään mynälle tai mihinkään muuhunkaan "pumppupajaan" kannata lähettää, se jos joku on suurta kusestusta, kuten rumiluskin on todennut...
mutta jos itse ruuvaa, niin hommassa voi jotain mieltä olla, mutta että maksaa nyt jotain 200-300 € siitä, että joku sitä vähän ruuvaa, niin voi hyvää päivää...
itse tietenkin oletan, että keskiverto tyyppi joka ajelee esim. 124 koppaisella mersulla, on jo niin paljon perehtynyt autojen tekniikkaan, että tuollainen pumpun ruuvaus kyllä onnistuu omin käsin...
mutta jos itse ruuvaa, niin hommassa voi jotain mieltä olla, mutta että maksaa nyt jotain 200-300 € siitä, että joku sitä vähän ruuvaa, niin voi hyvää päivää...
itse tietenkin oletan, että keskiverto tyyppi joka ajelee esim. 124 koppaisella mersulla, on jo niin paljon perehtynyt autojen tekniikkaan, että tuollainen pumpun ruuvaus kyllä onnistuu omin käsin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM601 Rivipumpun säätö.
Ei kannata ruuvailla...aivan turha toimenpide.Kimmo_Vehmas kirjoitti:Oma mielipiteeni tähän soppaan on se että kyllä tuo ruuvaus käytännön tasolla kannattaa.
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.
Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.
Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.
Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.
Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa.
Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.
Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
Mitätön hyöty haittaan nähden, joka tulee muutoksen vuoksi.
Ja rahoistaan pääsee helpolla, niinkuin Napa kertoi..kukin ruuvaa pumppua miten tahtoo.
Minulla on muutakin käyttöä humpuukiin menneellä rahalla...ostaisin vaikka tehokkaamman Mersun.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 15.11.2009 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
- Paikkakunta: Tampere
OM601
Juu... Onnistuu varmasti mutta oma mielipiteeni on ettei pelkän syötön, vetävien ja tyhjäkäynnin säätely ole enää ainota tarpeita mitä toi oma 568tkm ajettu pumppukin vaatii. Olen itse tyytyväinen että siihen samalla on uusittu tiivisteet ja laakeri. Yksi jota kotinikkari ei myöskään tee jollei omaa kunnon laitteita mitä epäilen, niin tasaa eri sylintereiden syöttömääriä.
No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen..
No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen..
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
- Paikkakunta: Tampere
Jees
Mulla on rumilus ne tehopelit jo valmiiksi ihan omasta takaa vaikkei mercedes olekaan. Enkä ruuvaa pumppua yhtään enää, se on jo tehty ja hyvä näin. Lueppa vaikka ennen kun kirjoitat.
Ajattelin lähinnä hengitystä ja jäähdytystä parannella tässä välissä ennenkuin EHKÄ keksin sen tbon sinne.
Silti kannatan sen pumpun veivausta. Teki sen kuka sitten miten tahtookin...
Ajattelin lähinnä hengitystä ja jäähdytystä parannella tässä välissä ennenkuin EHKÄ keksin sen tbon sinne.
Silti kannatan sen pumpun veivausta. Teki sen kuka sitten miten tahtookin...
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
Re: OM601
Niin, se on tärkeimpiä asioita pumppuhommassa saada tasasyötteiset ruiskutukset, ja se tahtoo muuttua omatoimisilla manipuloinneilla.Kimmo_Vehmas kirjoitti:Juu... Onnistuu varmasti mutta oma mielipiteeni on ettei pelkän syötön, vetävien ja tyhjäkäynnin säätely ole enää ainota tarpeita mitä toi oma 568tkm ajettu pumppukin vaatii. Olen itse tyytyväinen että siihen samalla on uusittu tiivisteet ja laakeri. Yksi jota kotinikkari ei myöskään tee jollei omaa kunnon laitteita mitä epäilen, niin tasaa eri sylintereiden syöttömääriä.
No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen..
Vaara sitten piilee moottorin epätasaisessa kuormituksessa eri sylinteriryhmiin nähden...parhaassa tapauksessa vajaaruiskutteinen ryhmä aiheuttaa kapiakselin katkeamisen.