w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Mika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan. :lol:
Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeita :shock: :D :D
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Sitten emme ole samaa koulukuntaa.
Minä voin kaivaa inssin paperit esille ( tarvittaessa vähän pätevämmätkin paperit ), mutta kaivele sinä prujuja moottoritekniikasta.
Tämä topicikki ei ole opetusseminaari




En todellakaan väheksy kenenkään tietoja tässä asiassa.
Enkä haluaisi myöskään omaa tietotaitoani esitellä tässä yhteydessä enempää.
Haluaisimpa itsekin nähdä tyypin, joka väittää tietävänsä tämän asian tiimoilta kaiken.
Tietysti asian esittäminen tässä ja nyt voi muodostua vaikeaksi, kun ei tiedä kaikkien käyttäjäkunnan tietotaidollisista osaamisesta.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

tese kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Tämähän on kuin Suomi24:llä konsanaan. :lol:
Joo, niin on. Pitää oikeen käydä välillä katsomassa tuota topikin alkupäätä pysyäkseen kärryillä että mihis ongelmaan/paranteluun tässä nyt annetaan ohjeita :shock: :D :D
niimpä niin... mutta ilmeistä pätemisen tarvetta taitaa olla, pitäähän se johonkin purkaa :D
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.

miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

tdt leka kirjoitti:miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Sä et vaan ymmärrä :wink:
Toisaalta, en mäkään, mutta se on jo tullut selväksi :oops:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tdt leka kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Aloita vaikka tästä;painopiste,hitausmomentit,liikkeiden peruslait,värähtely ja heiluri, kitka, kalteva pinta,vierintävastus, laakerien kitka, paine,nostevoima,pintajännitys, viskositeetti, bernoullin yhtälö, jos vaikka näillä pääsisit alkuun.
Sitten voisit jatkaa fysiikan puolelta lämpöoppia, äänioppia, sitten voit ottaa integraalit,derivaatat ja differenttiaalit avuksi kaavojen sovelluksessa.

miten ihimeesä nuo liittyy merkittävästi OM602 syötönlisäykseen?
Tälläiseen kysymykseen vastasin ; "


Liittynyt: 03 Kes 2004
Viestejä: 1122
Paikkakunta: Vantaa/Turku
Lähetetty: Lau 14.11.2009 17:39 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

rumilus kirjoitti:

Ja kyllä sanoisin tyyppiä jopa jakomielitautiseksi, jos 10 tkm ajetun auton täytyy viedä pumppusäätöön.


Tervetuloa samaan joukkoon.

rumilus kirjoitti:
Se täytyy muistaa, että voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.


Kuten ennenkin olen sulta ja sun alter egoilta kysynyt, vastaa nyt tuohon kysymykseeni, miten voit perustella sen, että jos tehot kasvavat, ominaisuudet, tässä tapauksessa nopeus ja kiihtyvyys, ei parane. Kun kerran olet niin oppinut ja minä olen ainoastaan tälläinen yksinkertainen inssi, en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaan
_________________
C 250 TDTa
Sprinter 318 CDIa

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
""""""""

Antti V pyysi spesifikaatioita edellämainitun asian ratkaisemiseksi. :shock: Siksi tämä. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 18:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä se on ymmärrettävää, kun on tullut kusetetuksi ruiskutuspumpun säätämisellä, sitä on katkeroitumatta mahdoton niellä. :lol: :lol: :lol:
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla:

http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1

Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%

Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vilhu, onkos tälläinen Erhakontie myös Pieksämäellä , kun mielestäni Aurassa on sellainen :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla:

http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1

Teholisäys pikaotannalla laskettuna 20-30%,vääntöä lisää 20-25%

Jokainen voi myös pohtia hinnat nähdessään kannattaako vai joutuuko kusetetuksi ja jos joku kusettaa tässä viestiketjussa,niin kuka se mahtaisi olla.
Taas joku kusettaja- yrittäjä tulee esittelemään voimaa.comin dokumentaatioita ja vielä kehtaa väittää vaparimoottoreiden ja nyt kysymyksessä olevan mekaanisen rivipumpun manipuloinnista. :lol: Huhu...huh, kyllä maa kaikkia päällään kantaa. :shock:
Ei kannattaisi tulla sivistyneitten ja osaavien palstoille kertomaan harhaoppisuutta.
Ja sitten täällä on muitakin, joita pitäisi viedä vaakatasossa kovaa vauhtia pakkohoitoon.
Viimeksi muokannut rumilus, La 14.11.2009 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mikäs se on se haraoppisuus, rumilus?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Antti V kirjoitti:...en ilman pätevää selitystä arvosta sua ja sun ajatuksia pennin vertaan :roll:
Tainut tulla mulle ainakin selväksi, täytyy alkaa muokkailee tätä tekstiä, kun se näyttää olevan maan tapa. En tiedä, mutta mun mielestä jollain on nyt puurot ja vellit sekaisin.

Niin muuten mites sä sitten selität sellaisen jutun, että usealla moottorivalmistajalla on samankokoisesta moottorista, samoilla komponenteilla rakennetuista, useita eri tehoversiota, joissa kaikissa on eri suoritusarvot.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Pelletti foorumilla pyysit viranomaisia apuun :lol:
Tulivatko ja auttoivatko :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eikös ne modet ollut vasta viime viikolla mitään tekemättömiä lurjuksia?
Nytkö ne on ihan ystäviä?
Outo tapaus :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti:Kyllä olen topicin alussa heti ilmaissut totuuden vaparidieselin turhanpäiväisestä toimenpiteestä säätää ruiskutusta lisää.
Olen vastannut yllä olevaan väitteseen alla olevalla tekstillä.
vilhu kirjoitti:Vaikkapa tuon linkin takaa voipi jokainen hahmottaa,mitä saa tehon ja väännön osalta vaparidieselistä irti ruiskutuksen manipuloinnilla
Yllä oleva tarkoittaa että syöttöä lisätään niin että teho paranee mutta kone ei savuta liikaa,mikä operaationa kumoaa allaolevan olettamuksen.
rumilus kirjoitti:
Enhän sitä kielläkään, etteikö pumpun hienosäädöllä saada jotakin aikaseksi, mutta mitään todellista hyötyä pumpun ruuvaamisesta vakiomoottoriin ei ole. Moottorille pitäisi samassa yhteydessä tehdä muutakin, kuin vain lisätä ruiskutusta...kierroksia ja muuttaa ruiskutusennakkoa.
Näillä tuotteilla lisätään vain moottorin syötettävän polttoaineen määrää:
http://www.voimaa.com/tuotteet.php?sivu ... uto&lang=1

Alla mainittuja harhaoppisia operaatioita ei tarvita 20-30% tehon lisäykseen vapaahengittävässä dieselmoottorissa
rumilus kirjoitti:Se että jos parantaa täytöstä, huuhteluväliä ja läpihengittävyyttä manipuloimalla kanavistoja, sitten pitäisi muuttaa nokka-akselin astekulmiakin ja venttiilien nostoja. Mutta ne toimenpiteet onkin jo sitten virittelyä.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti:Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.
=äiti,tuu pyyhkimään! :cry: :cry: :cry:
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

Antti V kirjoitti: Tainut tulla mulle ainakin selväksi, täytyy alkaa muokkailee tätä tekstiä, kun se näyttää olevan maan tapa.
Se kannattaa,paras näkemäni viesti tällä romuroope/rumiluksella on 20 kertaa muokattu! :lol:
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

vilhu
Vakiokalustoa



Liittynyt: 07 Mar 2009
Viestejä: 25
Paikkakunta: P-mäki
Lähetetty: Lau 14.11.2009 21:48 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

rumilus kirjoitti:
Olisiko ylläpitäjä tai moderaattori ystävällinen ja puuttuisi joidenkin tämän topicin häiriökäyttäytymiseen, poistamalla heidät tahallisesta provosoinneista asiaan kuulumattomilla kannanotoillaan. Kiitos.

=äiti,tuu pyyhkimään!






Kaikki foorumin käyttäjät varmaan ymmärtävät, että kaksikko täytyy olla hyvin pahoin häiriintyneitä henkilöitä.
Lyhyn seurannan perusteella voidaan todeta, että he eivät kuulu täyspäisten joukkoon.
Foorumin säännöissä myös mainitaan vastaavanlaisesta käyttäytymisestä.
Tietysti siihen voidaan puuttua uuden lainsäädännönkin kautta...vastuu sivuston ylläpitäjällä.
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

Sinulla rumilus tuskin on kenenkään terveyden arviointiin soveltuvaa pätevyyttä,en usko että se liitty wanhain tawarain kauppiaan tutkinnon läpäisyvaatimuksiin.

Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Erhakontiellä itkivät Ilosta.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja tese »

marangontrio kirjoitti:Eli siis syöttöruuvia pitäis käydä pyörittelemäs mutta mikähän ruuvi se siälä on kun sielä niitä tais muutamakin olla ja paljoko sopii ruuvata. pitääkö jotain muutakin ruuvia skruuvailla, muistan joskus kuulleeni jotain sellasta vai muistanko omiani... jos jollaki olis kuvan tynkää tahi jotain muuta vastaavaa niin selventäis jonnin verran... ''savutus arvo 0,85'' :P

Niin tai jos vois lyödä tähän jonku linkin tälle sivustolle missä käsitellään aihetta... on meinaan jonku verran tekstiä tuola, ja saattaa mennä hyvätki keskustelut ohi :)
Joko oot saanu ruuvaushomman tehtyä?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

en tiiä kuin monesti on jo puhuttu tästä mutta tuolla turbot osion alussahan on hyvät ohjeet pumpun ruuvaamiseen.ite katsoin sieltä ja hyvä tuli.602 on tilaaki aika hyvin verrattuna 601 ite jouduin 3kertaa käyttään suodattimenjalan irti ennenku oli syötöt kohillaan :twisted:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

vilhu kirjoitti:Sinulla rumilus tuskin on kenenkään terveyden arviointiin soveltuvaa pätevyyttä,en usko että se liitty wanhain tawarain kauppiaan tutkinnon läpäisyvaatimuksiin.

Tässä foorumissa keskustellaan johtotähtien tekniikassa,yritä nyt ryhdistäytyä sen verran että pysyt aiheessa.
Oottex te ny kaik sammunu ku ei jatku keskustelu?
Alkaa käydä aika pitkäks.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kimmo_Vehmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
Paikkakunta: Tampere

OM601 Rivipumpun säätö.

Viesti Kirjoittaja Kimmo_Vehmas »

Oma mielipiteeni tähän soppaan on se että kyllä tuo ruuvaus käytännön tasolla kannattaa.
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.

Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.

Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.

Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.

Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa. :shock:

Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.

Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6

EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL

+ Many others
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei sitä pumppua mihinkään mynälle tai mihinkään muuhunkaan "pumppupajaan" kannata lähettää, se jos joku on suurta kusestusta, kuten rumiluskin on todennut...

mutta jos itse ruuvaa, niin hommassa voi jotain mieltä olla, mutta että maksaa nyt jotain 200-300 € siitä, että joku sitä vähän ruuvaa, niin voi hyvää päivää...

itse tietenkin oletan, että keskiverto tyyppi joka ajelee esim. 124 koppaisella mersulla, on jo niin paljon perehtynyt autojen tekniikkaan, että tuollainen pumpun ruuvaus kyllä onnistuu omin käsin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: OM601 Rivipumpun säätö.

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kimmo_Vehmas kirjoitti:Oma mielipiteeni tähän soppaan on se että kyllä tuo ruuvaus käytännön tasolla kannattaa.
Auto jaksaa pienemmillä kierroksilla mennä paremmin mutta myös täyskaasulla vetää tasaisemmin koko kierrosalueen läpi.

Kyllähän se on myönnettävä ettei om601 ole ohjus ruuvatulla eikä ruuvaamattomalla pumpulla. Mutta myös sellainen seikka että 15-20% tehonlisäys missä tahansa bensiini tai dieselmoottorissa on merkittävä. 200D on vain alkujaan jo sen verran laiska ettei se siitä rakettia tee.

Topicin aloittajalle voin sanoa että pumppu PPD:lle tai Mynälle NYT.

Uskoisin (EN TIEDÄ mutta rumilus on kova jätkä niin se voi laskea) että tuollainen 200D:kin vakiosäädöissä saa huomattavan määrän ylimääräistä ilmaa käydessään joten pumpun toiminnan optimoimalla saadaan sekin vähä ylimääräinen käyttöön.

Itse en jaksa alkaa sitä laskemaan koska pitää ottaa huomioon imuputki, ilmansuodatin, oman auton tapauksessa egr annosteluläpän reiän koko, imuputkien halkaisia, venttiilin halkaisia, nokan nosto, männän nopeus ja lämpötilat. Näin muutamia esimerkkejä mainitakseni. Jos rumilus on ystävällinen ja päässään laskee om601 saaman ilmamäärän ja sille vaikkapa piirtelee komian kuvaajan niin voisimme sitten yhdessä päätellä että paljonko teoriassa sinne voisi vielä polttoainetta suihkuttaa vai pitäisikö peräti vähentää ettei kulje liikaa. :shock:

Yhtäkaikki... Maanläheisempi lähestymistapa voisi olla että omani ennen ruuvausta (568tkm) ei jaksanut mennä 60km/h 12% jyrkkyyden omaavaa mäkeä ylös vauhdin tippumatta 3vaihteella kun ainoastaan kuski on autossa. Ruuvaamisen jälkeen se jaksaa mennä samaisen mäen myöskin ainoastaan kuskin kanssa 3vaihteella vaikka 40km/h hyytymättä.

Onko ero merkittävä? Mielestäni tuon tehoisessa laitteessa ON!
Ei kannata ruuvailla...aivan turha toimenpide. :lol:
Mitätön hyöty haittaan nähden, joka tulee muutoksen vuoksi. :lol:
Ja rahoistaan pääsee helpolla, niinkuin Napa kertoi..kukin ruuvaa pumppua miten tahtoo. :lol:
Minulla on muutakin käyttöä humpuukiin menneellä rahalla...ostaisin vaikka tehokkaamman Mersun.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 15.11.2009 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo_Vehmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
Paikkakunta: Tampere

OM601

Viesti Kirjoittaja Kimmo_Vehmas »

Juu... Onnistuu varmasti mutta oma mielipiteeni on ettei pelkän syötön, vetävien ja tyhjäkäynnin säätely ole enää ainota tarpeita mitä toi oma 568tkm ajettu pumppukin vaatii. Olen itse tyytyväinen että siihen samalla on uusittu tiivisteet ja laakeri. Yksi jota kotinikkari ei myöskään tee jollei omaa kunnon laitteita mitä epäilen, niin tasaa eri sylintereiden syöttömääriä.

No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen.. 8)
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6

EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL

+ Many others
Kimmo_Vehmas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
Paikkakunta: Tampere

Jees

Viesti Kirjoittaja Kimmo_Vehmas »

Mulla on rumilus ne tehopelit jo valmiiksi ihan omasta takaa vaikkei mercedes olekaan. Enkä ruuvaa pumppua yhtään enää, se on jo tehty ja hyvä näin. Lueppa vaikka ennen kun kirjoitat.

Ajattelin lähinnä hengitystä ja jäähdytystä parannella tässä välissä ennenkuin EHKÄ keksin sen tbon sinne.

Silti kannatan sen pumpun veivausta. Teki sen kuka sitten miten tahtookin...
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6

EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL

+ Many others
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: OM601

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kimmo_Vehmas kirjoitti:Juu... Onnistuu varmasti mutta oma mielipiteeni on ettei pelkän syötön, vetävien ja tyhjäkäynnin säätely ole enää ainota tarpeita mitä toi oma 568tkm ajettu pumppukin vaatii. Olen itse tyytyväinen että siihen samalla on uusittu tiivisteet ja laakeri. Yksi jota kotinikkari ei myöskään tee jollei omaa kunnon laitteita mitä epäilen, niin tasaa eri sylintereiden syöttömääriä.

No, mistäänhän en mitään tiedä. Kunhan huutelen.. 8)
Niin, se on tärkeimpiä asioita pumppuhommassa saada tasasyötteiset ruiskutukset, ja se tahtoo muuttua omatoimisilla manipuloinneilla.
Vaara sitten piilee moottorin epätasaisessa kuormituksessa eri sylinteriryhmiin nähden...parhaassa tapauksessa vajaaruiskutteinen ryhmä aiheuttaa kapiakselin katkeamisen.
Vastaa Viestiin