w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

Eli siis syöttöruuvia pitäis käydä pyörittelemäs mutta mikähän ruuvi se siälä on kun sielä niitä tais muutamakin olla ja paljoko sopii ruuvata. pitääkö jotain muutakin ruuvia skruuvailla, muistan joskus kuulleeni jotain sellasta vai muistanko omiani... jos jollaki olis kuvan tynkää tahi jotain muuta vastaavaa niin selventäis jonnin verran... ''savutus arvo 0,85'' :P

Niin tai jos vois lyödä tähän jonku linkin tälle sivustolle missä käsitellään aihetta... on meinaan jonku verran tekstiä tuola, ja saattaa mennä hyvätki keskustelut ohi :)
Viimeksi muokannut marangontrio, To 12.11.2009 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

haulla löytyy aika paljon aiheesta.
W124 E250D
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

joo eli tämmösiä arvoja tuolta löysin mut oli selostettuna ilmeisesti turbo vehkeeseen:
Syöttöruuvi 2,5 kierrosta auki
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
ja tyhkäkäynnin säätöruuvia avataan ilmeisesti saman verran kuin syöttöä?
ja samoilla keskusteluilla oli myöskin kuva:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg (vieläpä hyvä kuva olikin :P)
Eli päteekö nämä samat arvot vapariin kun en oikeen saanut selvää tuolta keskustelusta jonka löysin... ja hukkasin prkl... ja se tyhjäkäynnin säätö on vissiin aika autokohtanen ? mutta toi oli vissiin ~ohjearvo että avataan tyhjäkäyntiruuvia saman verran kuin syöttöä...
ja myös tämäkin jäi epäselväksi että millä noista skruuveista saatiin vaikutettua kierrosten laskunopeuteen..
Kun tyhmäkin täytyy olla ettei kauhian herkästi sisäistä luettua tekstiä vaikka sen olevinaan ymmärtää xD

Ja tosiaan toiseen aiheeseen eli nuo mersun omat äänenvaimentajat on vissiinsäkki mallia ahdistavia kammiosellaisia jotta vaikuttaako suoraan läpivirtaavat rönkkelit paljonki ja monellako vaimentajalla tuo putki kannattais tehdä... äänetkin siinä tietysti nousis sopivan miehisiksi ja oliko tuo alkup. pakapatki 2,5'' alusta viimeseen vaimentimeen asti vai kyselenkö taas pehmoosia :mrgreen:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pakoputki hommisat tuskin on edes hepan vertaa hyötyä. iteltäni joskus otin katin pois ja tein koko putken virtaavammaks, niin lopputuloksena varmaan vajaa heppa. pers tuntumalta ei mitään eroo.

siitä syötön säätämisestä. se on mersun pumpussa monimutkanen homma. ei mikään "yhtä ruuvvia vaan" säätely. jossakin oli oikeen kuvatkin koko hommaan, kyllä sieltä jostakin syövereistä tietoa löytyy.

karkeesti nyt voidaan sanoa, että syöttöä pari kiekkaa auki ja tyhjäkäyntiä saman verran auki. vetäviä kiekkoja vaikka tappiin saakka. eli vetävien kierrosten ruuvvi vaikuttaa noin 200rpm per kierros. sen saa ruuvattua kiertään paikallaan reippaat 7 tonnia, mutta tehot jää silti laimeeks 5500 kiekan jälkeen, jollei ruiskutus ajotusta muuta runsaasti. sitten se yks ruuvvi, niiden vetävien kiekkojen alapuolella. sitä pitää säätää (muistaakseni) kiinni päin noin 1/4 kierros. ruuvin säätö on todella herkkä ja sen koko pumpun saa äkkiä sekasin, jos alkaa tosta vaan sääteleen. tämä ruuvvi auttaa siihen, että kun eka on säädelly muita ruuvveja, niin huomaat, että kierrokset laskaa laiskasti sieltä 6000 kiekasta alas, niin tuosta ruuvvaamalla saa ne kiekat laskeen suht normaalisti alas päin. niin.

ja sellanen vielä, että pumpusta takakansi auki ja ruuvvit on sielä. kannattaa säädellä siitä ne säädöt kohdilleen ja pistää mersu tulille, polkasta kaasu pohjaan saakka nii, että kiekat nousee tappiin asti ja kattoo mitä tapahtuu. jos tulee savua ja kiekat laskee normaalisti, niin viritys on onnistunut. sitten vaan kansi kiinni ja menoks.

ja jos irrottaa öljynputsarin jalan, niin se jalka irti ollessaan ei pahemmin kannata käytellä moottoria. pumpun takakannen irti ollessaan voi kyllä käytellä ihan rauhassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Käytännössä aivan turhia toimenpiteitä ruuvailla ruiskutuspumppua vaparista.
Pahimmassa tapauksessa itse tehtynä saa pumpun " hyvään kuntoon ".
Jos sitä välttämättä täytyy nokilekaansa saada tehokkaammaksi, niin vaihtaa sinne nokkapellin alle tehokkaamman turbodieselmoottorin...ja tietysti muutkin tarpeelliset tehojen mukaan.
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

kannattaako näitä yrittääkkään saada kiertämään 6000rpm? eikö siinä jo rupee sisuskalujen kestävyys kärsimään? tietysti ajossa ei kai haittaa jengattaa 5tonniin ja vähän ylikin, mutta paikallaan jengatessa (?) asiahan on eri...? itsellä kun rupesi nuo syötön säädöt kiinnostamaan kun pikkumuuli peräs rupes hyytymään mäkeen :roll:
Mutta tietysti ajattelin kiertää ne ruuvit mahd. lähelle optimaalisia max. tehoja :D kun kerta olen aikeissa ottaa sen pumpun perseen auki.. enkä tota ajotustakaa kyllä lähtis ite sääteleen... saattaa mennä sormi suuhun kun ei oo näiden kiisseleitten kans tullu touhailtua pätkän vertaa. :shock:
mutta eiköhän se siitä ku saa pellin auki. Tietysti lisä vinkit ja muiden mielipiteet, kokemukset ym. vastaavat kiinnostaa. paljokohan tosta 250:tä saa näin kotikonstein tehoa lisää ja onko ero huimaa hyvin onnistuneeseen kotiviritykseen (savua tulee putkesta ja kierrokset laskee normisti?) verrattuna diesel pajan ammattilaisen viritykseen verrattuna? kun periaatteena on että pajalle en perkele vie 8)
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

rumilus kirjoitti:Käytännössä aivan turhia toimenpiteitä ruuvailla ruiskutuspumppua vaparista.
juuri näin :lol: :lol: :lol:
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

no ahdin on käyny mielessä mutta epäilyttää vaan että kestääkö tollanen 430 000km ajettu kone sitte nimeksikään paineita... ja nimenomaan mekaaninen ahdin kutkuttaa mahan pohjaa aika kivasti. mutta toisaalta pitäis sitte hommata toinen mersu projekiksi jos tollasten kans pitää ruveta leikkimään :wink: kun ei viittis tota käyttöautoa ruveta pienistämään. Kellään muuten kokemuksia tosta remmiahtimen jälkiasennuksesta? ja taitaa olla viisainta suunnitella semmosta turbokoneen pohjalle?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus nyt tuntuu pistävän aina vähän hanttiin noissa moottorin virittelyissä, kun "ei ole mitään hyötyä ja kaikki menee heti rikki".

noniin asiaan. w201 200D 5v manuaalilla kiihtyi annettuun ohjearvoon, elikkäs 20s 0-100km/h. pasi sääteli pumpun täysille, elikkäs kierroksia otti paikallaan sen 7 tonnia ja savuakin tuli pakarista ihan kiitettävästi. näillä eväillä se kiihtykin jo 15s nollasta sataan.

ja se miks sitä jenkaruuvvia pitää säätää sinne 7 tonnin hujakoille johtuu siitä, että pumppu alkaa vähentään syöttä jo hyvissä ajoin ennen maksimi kierroksia. eli jos kone kiertää maks sen 5500rmp, niin pumppu alkaa rajottaan löpön määrää jo jossakin 4000 hujakoilla. ja vastaavasti, kun sen pumpun säätää sinne 7000 kohdille, niin vetää hienosti vielä 5500 kohdalla ja alkaa vasta sitten rajottaan sitä soppaa.

ja siitä kestävyydestä. toi pikkumersu oli mulla noin 3 vuotta ja n.120tkm tollasissa säädöissä, kunnes lopulta vaihdoin autoo. kone toimi ihan moitteetta ja sillon tykkäsin ajaa aina kaasupohjassa. eli tampereelta helsinkiinkin mentiin läppä tiskissä. kyllä se kesti ihan hienosti.

kulutus. no se riippuu täysin kaasujalasta. jossakin matka-ajossa rahallisella kaasujalalla sen sai meneen johonkin 6 litran paikkeille. täysillä mentäessä nousi kulutus 9 litraan sataselle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

"

Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 1259
Paikkakunta: TAMPERE
Lähetetty: Per 13.11.2009 10:50 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

rumilus nyt tuntuu pistävän aina vähän hanttiin noissa moottorin virittelyissä, kun "ei ole mitään hyötyä ja kaikki menee heti rikki". "


Ei se nyt ihan niinkään ole. :shock:

Yritän vaan valistaa turhanpäiväisistä toimenpiteistä.
Niillä manipuloinnilla ei kovin pahaa jälkeä saa aikaan ( tässä tapauksessa )...mutta pojanjullikat tykkää vehkeillä muutenkin turhanpäiväisten asioiden ympärillä. :lol:


" noniin asiaan. w201 200D 5v manuaalilla kiihtyi annettuun ohjearvoon, elikkäs 20s 0-100km/h. pasi sääteli pumpun täysille, elikkäs kierroksia otti paikallaan sen 7 tonnia ja savuakin tuli pakarista ihan kiitettävästi. näillä eväillä se kiihtykin jo 15s nollasta sataan.

ja se miks sitä jenkaruuvvia pitää säätää sinne 7 tonnin hujakoille johtuu siitä, että pumppu alkaa vähentään syöttä jo hyvissä ajoin ennen maksimi kierroksia. eli jos kone kiertää maks sen 5500rmp, niin pumppu alkaa rajottaan löpön määrää jo jossakin 4000 hujakoilla. ja vastaavasti, kun sen pumpun säätää sinne 7000 kohdille, niin vetää hienosti vielä 5500 kohdalla ja alkaa vasta sitten rajottaan sitä soppaa.

ja siitä kestävyydestä. toi pikkumersu oli mulla noin 3 vuotta ja n.120tkm tollasissa säädöissä, kunnes lopulta vaihdoin autoo. kone toimi ihan moitteetta ja sillon tykkäsin ajaa aina kaasupohjassa. eli tampereelta helsinkiinkin mentiin läppä tiskissä. kyllä se kesti ihan hienosti.

kulutus. no se riippuu täysin kaasujalasta. jossakin matka-ajossa rahallisella kaasujalalla sen sai meneen johonkin 6 litran paikkeille. täysillä mentäessä nousi kulutus 9 litraan sataselle. "




Niin...ja nuo toimenpiteet ovat aivan turhia tässä tapauksessa, kun moottorin toimitaedellytykset rajoittavat suurempien tehojen oton esteeksi.
Täytyisi ymmärtää moottoreiden toimintaedellytykset täytöksen , huuteluvälin yms. tekijöiden vaikutukset.
Sinne moottorin palotilaan on aivan turha lisätä ruiskutusta, jos moottorikonstruktio ei sitä salli. Sillä toki tulee muitakin tekijöitä, jotka ovat vastaan ruiskutuksen lisäämiseksi.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 13.11.2009 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Eloa nokivasaraan

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Olen rumiluksen kanssa eri mieltä ja pera8x:n kanssa samaa mieltä.

Kyllä kunnollisen pumpun säädön jälkeen eron huomaa liikkeissä. Pumpun sääto on kuitenkin kokonaisvaltainen toimenpide. Kannattaa varmistaa että kaikki sylinteri saavat saman verran soppaa eikä ole niinsanottuja vapaamatkustajia.
Myös ennakko täytyy säätää oikealle kohdalle.
Vetäviä kierroksia nostettava järkevissä rajoissa.
On tiedettävä mitä tekee ja miksi.

Olen käyttänyt w201 2,5 turbon. 124 300 atmon ja vaimon 124 2,5 atmon pasilla ja olen tyytyväinen. Vääntö, kierrokset ja savut OK. Eron huomaa perusvireessä olevaan.

Mitä kestävyyteen tulee siitä on paha sanoa, koska sillä 201:lla on ajettu laiton jälkeen vasta 200 tuhatta km, 124 300D:llä vasta 120 tuhatta km ja 124 2,5:lla 100 tuhatta km eli paha sanoa vielä kun on kokemusta näin vähän.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Eloa nokivasaraan

Viesti Kirjoittaja rumilus »

ArthurDent kirjoitti:Olen rumiluksen kanssa eri mieltä ja pera8x:n kanssa samaa mieltä.

Kyllä kunnollisen pumpun säädön jälkeen eron huomaa liikkeissä. Pumpun sääto on kuitenkin kokonaisvaltainen toimenpide. Kannattaa varmistaa että kaikki sylinteri saavat saman verran soppaa eikä ole niinsanottuja vapaamatkustajia.
Myös ennakko täytyy säätää oikealle kohdalle.
Vetäviä kierroksia nostettava järkevissä rajoissa.
On tiedettävä mitä tekee ja miksi.

Olen käyttänyt w201 2,5 turbon. 124 300 atmon ja vaimon 124 2,5 atmon pasilla ja olen tyytyväinen. Vääntö, kierrokset ja savut OK. Eron huomaa perusvireessä olevaan.

Mitä kestävyyteen tulee siitä on paha sanoa, koska sillä 201:lla on ajettu laiton jälkeen vasta 200 tuhatta km, 124 300D:llä vasta 120 tuhatta km ja 124 2,5:lla 100 tuhatta km eli paha sanoa vielä kun on kokemusta näin vähän.
Voi..voi... en tiedä muuta sanoa. :lol:
No..voi...voi..ja kerran vielä voi...voi. :lol:

Pojat on poikia. :lol:

Täytyy sitten varoittaa kaikkia virittelijöitä, että se momenttipiste ja murtumismekaniikan värähtelyvaarat rikkovat helpommin viritetyn moottorin. :lol:
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

tämä pasi on ilmeisesti sama kuin PP-Diesel?? Onkohan kovinki lompsaa laihduttavaa viedä sinne? ja tästä pumpun säätelystä on vissiin melkein yhtämontaa mielipidettä ku kirjottajaa... Toki hyvähän se on ku etsinkin vaihtoehtoja ja ohjeita :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

marangontrio kirjoitti:tämä pasi on ilmeisesti sama kuin PP-Diesel?? Onkohan kovinki lompsaa laihduttavaa viedä sinne? ja tästä pumpun säätelystä on vissiin melkein yhtämontaa mielipidettä ku kirjottajaa... Toki hyvähän se on ku etsinkin vaihtoehtoja ja ohjeita :lol:
Rahat menee kuitenkin kuin kankkulan kaivoon. :lol:
Itse en moiseen laittaisi rahaa euroakaan. :lol:...siitä hyvästä, jos auto kiihtyy hiukan paremmin ja tietyissä nopeuksissa polttoaineen kulutus laskee...mutta huippunopeus pysyy samana. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siihen saa todistetusti noin 15- jopa 20hv lisää ja käytännöllinen vetoalue laajenee kivasti. Vääntöä ei vapaastihengittävään kovin paljoa saa lisää.

Vakionahan tuo kone on täys nuhapumppu.
Säädön jlk se on kuin erimaailmasta.

Maks kierrosten nostolla saadaan koneen vetoalue nousemaan tarvittaessa sinne 4500-5000 kierrokseen saakka. Vakiona veto alkaa hyytyä 3800-4000 paikkeilla.

Ajoituksen säädöllä (vakiosta 15-16 jykk asteesta --->12-13asteeseen jykk) saadaan koneesta vähän herkempi. Samalla polttoaineen kulutus hieman tippuu.

Epäilijöille tiedoksi että kannattaa kokeilla foorumin haku toimintoa. Sen kautta löytyy penkityslappuja vakiosta vs. säädetystä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä vielä tuo ilmoitusluonteinen säätöohje, vaikka rumiluksllekin luettavaksi niin pääsee testaamaan käytännössä toimiiko:

Ruiskutuspumpun säätäminen

Mä olen muistaakseni 42 vuotta mutta vieläkin tekee mieli käydä syöttö- ja ennen kaikkea kierrosruuvilla. Katotaan nyt jos se vanhemmiten jää pois, ei ole kokemusta vielä. Likan kyllä ajattelin opettaa kanssa säätämään noita ruuveja niin jatkuu sitten isältä tyttärelle tämä asia.

Ajoitusta kannattaa säätää samalla, se on kohtuu helppoa mersuissa kuten kaikki muukin remontti verrattuna muihin nykyajan autoihin. Jakopäässä on kolme pulttia ja pumpun päässä yksi, noiden löysentämisen jälkeen pääsee hieman säätämään ennakkoa, jos tuuri käy, eli se hienosäätöalue (2 astetta) ei ole vielä tapissaan. Siinä pumpun juuressa on semmonen kierretappi, jota pyörittämällä pumpun asento muuttuu suhteessa lohkoon. Mikäli säätöalue ei riitä niin pitäisi nypätä pumppua irti ja hyppyyttää rihloissa, eli silloin pitää jo irroittaa ruiskutusputkia jne...kova homma.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 13.11.2009 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

Tässähän oikein kieli pitkällä odottelee moottorisuunnittelupuolen moniosaajan kommentteja. :P

Romuroopena kirjoitellessaan lämpövoimalaitoksista oli 25 v kokemus ja atomivoimaloistakin on lisessiaattityö tehtynä,joten kyllä ruiskupumpputietous on hallinnassa,älkää nyt epäilkö yhtään.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Aina vaan joku jaksaa jauhaa paskaa vaparin ruiskutuspumpun säädöistä.
Toimenpiteellä ei ole juuri mitään hyötyä, päinvastoin loppupelissä haittaa.

Veskolalle voisin sanoa niiden / hänen laatimansa säätöoppaan lukemisesta, että kyllä nuo pumput on jo 40-vuotta sitten tiedetty, mitä niille kannatta tehdä...vaparikoneissa.
Silloin kun Veskola on ollut hyvin pieni poika...minäkin olin jo asiasta hyvin tietoinen..kiitos ystävällisestä Arolan suvun edustajista ruiskutuspumppu alalla.
Jos ei aikaisemmat kertomukseni mene perille, miksi ahtamatonta moottoria on turhaa ruiskutuspuolelta manipuloida...niin sitten en voi asialle mitään...voihan sitä päätään seinään pökkiä jos se hyvältä tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rumilus kirjoitti:Aina vaan joku jaksaa jauhaa paskaa vaparin ruiskutuspumpun säädöistä.
Niinpä...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Niin...ja kyllä ne tiedot löytyy moottoritekniikan suunnittelijoille tarkoitetuista kirjallisuudesta.
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

No kyllä kai siitä nyt jotain hyötyä on pakko olla? jos esim. lyö 2000kg peräkärryä perään ettei tarttis pieneen mäkeen kepittää nelosta...tai kolmosta :oops: ... Ja eihän niitten huippujenkaa kans oo niin väliä? eihän suomessa saa ajaakaan kuin max.120km/h :D Se vain että kun traktori kiihtyy viiteenkymppiin melkein yhtä hyvin on myöskin kohtuullisen tylsää.
Mutta otappa tässä nyt sitten selkoa että onko pumpun säätämisestä mitään lopullista hyötyä kun ei ainut oikea vaihtoehtokaan piristää vanhaa mersua voi olla turbottaminen...
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti:Niin...ja kyllä ne tiedot löytyy moottoritekniikan suunnittelijoille tarkoitetuista kirjallisuudesta.
Aika kesyä,odotin mainintaa tekemästästäsi lisenssiaattityöstä dieselmoottorin polttoaineensyötöstä. :(

Vaan ei kai sitä kaikkea voi osatakkaan...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai sitä nyt ykkösvaihteella saa ajaa 120 km/h jos huvittaa, ihan suomessakin, ulkomaan matkailu on sitten asia erikseen :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

rumilus kirjoitti:
marangontrio kirjoitti:tämä pasi on ilmeisesti sama kuin PP-Diesel?? Onkohan kovinki lompsaa laihduttavaa viedä sinne? ja tästä pumpun säätelystä on vissiin melkein yhtämontaa mielipidettä ku kirjottajaa... Toki hyvähän se on ku etsinkin vaihtoehtoja ja ohjeita :lol:
Rahat menee kuitenkin kuin kankkulan kaivoon. :lol:
Itse en moiseen laittaisi rahaa euroakaan. :lol:...siitä hyvästä, jos auto kiihtyy hiukan paremmin ja tietyissä nopeuksissa polttoaineen kulutus laskee...mutta huippunopeus pysyy samana. :lol:

eipä taida huiput samana pysyä jos vetäviä nostaa riittävästi..
entinen 200d jakso mennä ruuvauksen jälkeen 171km/h navin mukaan ja eikö tehdas lupaa 160 eli viritys onnistunut.. :lol:
kyllä "ruuvatussa" ja vakiossa on huomattava ero kulkupuolessa..
Avatar
marangontrio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2009 17:21
Paikkakunta: Teuva

Viesti Kirjoittaja marangontrio »

Taidan kyllä joka tapauksessa ottaa sen pumpun persiin auki ja säädellä noita ruuveja... Ja kuka puhu et ykkösellä pitäis sataakahtakymppiä päästä tai ajaa? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No minä sen ihan selvästi kirjoitin...mitä kauemmin menee ykkösellä sitä suurempi on momentti ja momentti on tärkeä asia, olen forumin lukenut 8)

Meillä tosin on rajoitukset 80 :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

h.hartikainen kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
marangontrio kirjoitti:tämä pasi on ilmeisesti sama kuin PP-Diesel?? Onkohan kovinki lompsaa laihduttavaa viedä sinne? ja tästä pumpun säätelystä on vissiin melkein yhtämontaa mielipidettä ku kirjottajaa... Toki hyvähän se on ku etsinkin vaihtoehtoja ja ohjeita :lol:
Rahat menee kuitenkin kuin kankkulan kaivoon. :lol:
Itse en moiseen laittaisi rahaa euroakaan. :lol:...siitä hyvästä, jos auto kiihtyy hiukan paremmin ja tietyissä nopeuksissa polttoaineen kulutus laskee...mutta huippunopeus pysyy samana. :lol:

eipä taida huiput samana pysyä jos vetäviä nostaa riittävästi..
entinen 200d jakso mennä ruuvauksen jälkeen 171km/h navin mukaan ja eikö tehdas lupaa 160 eli viritys onnistunut.. :lol:
kyllä "ruuvatussa" ja vakiossa on huomattava ero kulkupuolessa..
Kyllä ne huiput pysyy kutakuinkin samana, oli pumppua manipuloitu tai ei.
Se täytyy muistaa, että voima/vääntö/nopeus/ilmanvastus käyttäyttyy nopeuden neliössä...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään. :lol:
Tässä tarkastelussa ei ole edes huomioitu vierintäkitkaa, joka myös muuttuu nopeuden funktiona.
Näin se vaan pojat on....ei mitään vaikutusta. :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.
Nyt kyllä repesi...todella harmi, että tosiaan joudun nyt lähtemään sinne Tukholman suuntaan, tosin taidan pysytellä ihan laivassa koko reissun ajan, ne on nuo suurkaupungit sen verran jänniä paikkoja tämmöselle maalaistollolle.

Lueskelen kyllä takaisintullessa kaikki nämä viestit, joten koittakaahan kirjoitella ahkerasti ja hyvät viikonvaihteet, myös rumilukselle. Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
rumilus kirjoitti:...ja tästä tekniikkaa opiskelleet pystyy laskemaan, että saavutettu tehonlisäys ei vaikuta loppunopeuteen mitenkään.
Nyt kyllä repesi...todella harmi, että tosiaan joudun nyt lähtemään sinne Tukholman suuntaan, tosin taidan pysytellä ihan laivassa koko reissun ajan, ne on nuo suurkaupungit sen verran jänniä paikkoja tämmöselle maalaistollolle.

Lueskelen kyllä takaisintullessa kaikki nämä viestit, joten koittakaahan kirjoitella ahkerasti ja hyvät viikonvaihteet, myös rumilukselle. Kuva
Voi harmi, kun päästiin alkuun, niin nyt menee viihteen puolelle.
Muista että ennen laivat oli merikelpoisia, mutta nyt todella vaarallisia...kun ne on nykyään tehty hitsaamalla. :lol:

Laivaliikenteessä on lisäksi nopeuden funktiona aallonmuodostusvastus. :lol:
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 07.11.2009 18:21
Paikkakunta: P-mäki

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti:Voi harmi, kun päästiin alkuun, niin nyt menee viihteen puolelle.
Vo nythän rumiluksella on sitten aikaa.Oon koittanu soitellakin useampana päivänä,mutta vastausta ei tule.

Oon kiinnostunut tuolla nettisivuillasi olevasta matkailulinja-autosta.Onko virtaa kilvessä ja kaikesta muusta sellaisesta.
http://www.realisoitavat.net/

Mitenkähän näistä asioita saisi selvää,kun puhelimet eivät siellä päin toimi ja pieni ärsytyskään ei tunnu auttavan kontaktin saamiseksi?
Vastaa Viestiin