w201, 250D ja syöttöruuvilla pitäis käydä... ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
- Paikkakunta: Tampere
OM601
Nyt tuli rumilukselta asiallinen kommentti. Kiitos tästä.
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
Re: OM601
Kimmo_Vehmas kirjoitti:Nyt tuli rumilukselta asiallinen kommentti. Kiitos tästä.
Kyllä olen lukenut kommenttisi.
Kyllä se moottori menee lähen uusiksi, kun moottoria ahdetaan tavalla tai toisella. Niinkuin Mersunkin moottorit ovat aivan eri kaliiperia vaparissa ja turbossa.
Niinkuin kysyit vaparin hengittävyyden parantamisesta, niin ei siihen ole paljonkaan tehtävissä, ja loppupelissä tulee männännopeuden rajat vastaan ja se polttoaineen leimahduspiste.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su 15.11.2009 18:42
- Paikkakunta: Tampere
OM601
Tottahan tuo on juu. Ei vapaastihengittävässä ja turbomoottorissa ole oikeastaan mitään samaa jos se kunnolla tehdään. Vapaastihengittävän moottorin ilmamäärän saannin muutteleminenhan on lähes rajatonta (EI TÄYSIN) mutta kysymys herää kuinka kannattavaa varsinkaan dieselmoottorissa joka ei kuitenkaan salli suuria pyörimisnopeuksia tms.
MB w163 OM612
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
MB C124 M102 Museoon menossa
Mitsubishi Pajero OM613+722.6
EX MB w211 OM648 320cdi wannabecdiamg
EX MB w208 M112 320
EX MB w124 OM602A 250 TDT
EX Mercedes-Benz w124 OM 601 200D
EX BMW e32 750IAL
+ Many others
sillä rahalla mitä joutuu käyttämään uusien elementtien hankintaan + pumpun säätämiseen niitä varten, saa kyllä jo monta hevosvoimaa enemmän muulla tapaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
eiköhän ne vakio tapit riitä jopa miedosti ahdettuunkin versioon, kyseisestä koneesta en ole ainakaan kuullut, että tehtaalta olis tullu sanotaanko vaikka 250DT mallia 7 mm elementeillärumilus kirjoitti:Joo, kyllä vakiotapaillakin saa maksimiruiskutukset, sen minkä vapari polttotapahtumaan tarviikin ainetta.napa kirjoitti:sillä rahalla mitä joutuu käyttämään uusien elementtien hankintaan + pumpun säätämiseen niitä varten, saa kyllä jo monta hevosvoimaa enemmän muulla tapaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Näin se on, kyllä varmasti vakiopumpun tapit riittää ruokkimaan maksimiruiskutuksella vaparin sopan tarpeen ja ahdetunkin.napa kirjoitti:eiköhän ne vakio tapit riitä jopa miedosti ahdettuunkin versioon, kyseisestä koneesta en ole ainakaan kuullut, että tehtaalta olis tullu sanotaanko vaikka 250DT mallia 7 mm elementeillärumilus kirjoitti:Joo, kyllä vakiotapaillakin saa maksimiruiskutukset, sen minkä vapari polttotapahtumaan tarviikin ainetta.napa kirjoitti:sillä rahalla mitä joutuu käyttämään uusien elementtien hankintaan + pumpun säätämiseen niitä varten, saa kyllä jo monta hevosvoimaa enemmän muulla tapaa...
Mika T:lle voin todeta tässä edelleenkin, että mistä tarvittava ilmamäärä saadaan isoimmille tapaeille. Jos palotilaan ruiskutetaan enemmän polttoainetta, mitä palamisilmaa tarvitaan seoksen syntymiseksi, on kaikki ylimääräinen polttoaineenruiskutus turhaa.
Esimerkiksi 7 mm tapit ruiskuttaa normaalisti jo 3-kertaisen annoksen, eli lähes 9-litran moottorin tarpeisiin polttoainetta.
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 16.11.2009 01:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuka käskee ottaa kaikki irti isommista tapeista?
Ei kukaan.
Kuutiomilli määrät ei muutu mihinkään kun pumput säädetään samoille maks syötöille 5.5mm vs. 7mm
7mm elementeillä varustettu pumppu vain pumppaa käyntiin tarvittavan määrän nopeammin sylinteriin... Jolloin hyötysuhde voi jopa parantua....
Eihän nyt kukaan perkele aja kaasupohjassa kokoaikaa. Eikä nuo loppuun ajetut losot sitä edes kestä.
..ttu yksinkertasta sakkia.
Ei kukaan.
Kuutiomilli määrät ei muutu mihinkään kun pumput säädetään samoille maks syötöille 5.5mm vs. 7mm
7mm elementeillä varustettu pumppu vain pumppaa käyntiin tarvittavan määrän nopeammin sylinteriin... Jolloin hyötysuhde voi jopa parantua....
Eihän nyt kukaan perkele aja kaasupohjassa kokoaikaa. Eikä nuo loppuun ajetut losot sitä edes kestä.
..ttu yksinkertasta sakkia.
Viimeksi muokannut Mika.T, Ma 16.11.2009 01:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika.T kirjoitti:Kuka käskee ottaa kaikki irti isommista tapeista?
Ei kukaan.
Kuutiomilli määrät ei muutu mihinkään kun pumput säädetään samoille maks syötöille 5.5mm vs. 7mm
7mm elementeillä varustettu pumppu vain pumppaa käyntiin tarvittavan määrän nopeammin sylinteriin... Jolloin hyötysuhde voi jopa parantua....
Eihän nyt kukaan perkele aja kaasupohjassa kokoaikaa. Eikä nuo loppuun ajetut losot sitä edes kestä.
..ttu yksinkertasta sakkia.
" 7mm elementeillä varustettu pumppu vain pumppaa käyntiin tarvittavan määrän nopeammin sylinteriin... Jolloin hyötysuhde voi jopa parantua.... " Ei tuossa tempussa tapahdu yhtään mitään.
Vielä kerran, mistä saadaan se ilmamäärän lisäys palamistapahtumaan vaparimoottorissa?
KYsympä vain että mihin ihmeeseen se tarvii lisää ilmaa jos ja KUN syöttömäärä pysyy vakiona? Ei se minusta lisää ilmaa tarvi KUN syöttömäärät pysyy vakiopumpun tasolla.
Eihän nyt ole ollutkaan puhe siitä että sinne sylinteriin ruiskutetaan koko 7mm elementit kapasiteetti? Vai onko????
Jos sinun mielestä on niin tokihan vapari kone tukehtuu moiseen polttoainemäärään.
Eihän nyt ole ollutkaan puhe siitä että sinne sylinteriin ruiskutetaan koko 7mm elementit kapasiteetti? Vai onko????
Jos sinun mielestä on niin tokihan vapari kone tukehtuu moiseen polttoainemäärään.
voi parantua, mutta kestävyydestä se aina on sitten pois, jos/kun sylinteripaineet nousee (tuskin ne ainakaan laskee, jos 5.5 mm elementti vaihdetaan 7 mm elementtiin...)Mika.T kirjoitti:Kuka käskee ottaa kaikki irti isommista tapeista?
Ei kukaan.
Kuutiomilli määrät ei muutu mihinkään kun pumput säädetään samoille maks syötöille 5.5mm vs. 7mm
7mm elementeillä varustettu pumppu vain pumppaa käyntiin tarvittavan määrän nopeammin sylinteriin... Jolloin hyötysuhde voi jopa parantua....
Eihän nyt kukaan perkele aja kaasupohjassa kokoaikaa. Eikä nuo loppuun ajetut losot sitä edes kestä.
..ttu yksinkertasta sakkia.
uudet sähködieselit sitten taas on asia erikseen, niissä voidaan palotapahtumaa hallita hieman paremmin (on esiruiskutusta jne.), kuin "70 vuotta vanhalla" tekniikalla olevalla rivipumpulla...
mä tykkään muutenkin enemmän jakajapumpuista, kun ne "osaa" lisätä ruiskutusta molempiin päihin, rivipumppu puskee tavaraa lisää koneeseen, vaikka tehoa tuova palaminen on jo loppunut aikaa sitten
Viimeksi muokannut napa, Ma 16.11.2009 01:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
samasta syystä 7mm elementti lisää hyötysuhdetta sama määrä poltetaan kun 5,5mm elementilläkin ei tarvi lisää ilmaarumilus kirjoitti:Niinpä, täytöstä voidaan uudemmissa korkeapainepumpuilla säädellä mielen mukaan.xr5 kirjoitti:kannattaa myös vähän mierttiä miksi nyky koneissa nostetaan rail painetta mitä uudempiin koneisiin mennään
vinkkinä voisin mainita jotta turha sinne enää on polttoainetta työntää kun mäntä on jo alhaalla
soot rumilus hauska mies
Oletkos sinä rumilus koskaan pidellyt kädessä 7mm elementeillä varustettua pumppua ? Miltä tuntui ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitä arvelisit...mitä hyötyä tai haittaa edellamainitusta toimenpiteestä on, ja mikä on hyötysuhteen ero...minä tiedänxr5 kirjoitti:samasta syystä 7mm elementti lisää hyötysuhdetta sama määrä poltetaan kun 5,5mm elementilläkin ei tarvi lisää ilmaarumilus kirjoitti:Niinpä, täytöstä voidaan uudemmissa korkeapainepumpuilla säädellä mielen mukaan.xr5 kirjoitti:kannattaa myös vähän mierttiä miksi nyky koneissa nostetaan rail painetta mitä uudempiin koneisiin mennään
vinkkinä voisin mainita jotta turha sinne enää on polttoainetta työntää kun mäntä on jo alhaalla
soot rumilus hauska mies
Täytyisi hiukan enemmän tietää moottorin rakenteista ja sen toimintaedellytyksistä, ennekuin puhuisi yhtään mitään.
Veskolalle vastaus, että mitäs ajattelisit, onko niitä käpäliin osunut ? Olen kyllä pidellyt monenlaisia pumppuja käsissäni.
Sitäkin enemmän räjäytyskuvia.
Tuntuu siltä , että Veskola ja kumppanit näyttää vihjailevan asiassa senverran, että mahtaako Rumiluksella olla tietoa asiasta.
Vastaan siihen puhtaalla omallatunnolla, että varmasti on tietoa ja taitoakin jonkin verran.
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 16.11.2009 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ai niin että ilmansaanti mitoitettu just 5,5 mm. elementeille ja vakiosyötöille?rumilus kirjoitti:epk kirjoitti:tuli muuten mieleen että voihan noita vapareita vähän piristää silleen että laittaa isommat tapit pumppuun, hyvä vaihtoehto turbon laitolle jos vaparikoneesta puhutaan.
Mistähän saadaan moottorille riittävästi palamisilmaa isoimpien tappien antamiin ruiskutusmääriin!
Melkein tekis mieli käydä penkittämässä tuo oma,2,5 d ja mynädieselin pumppu 7mm. elementeillä.
Sanohan Rumilus ,jos 7mm. tapit ei vaparissa hyödytä mitään,niin mistä johtuu että minun auto nyt kiihtyy n. 6 s. nopeammin 0-100 km/h kuin vakiona
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Moottorin sisäiset rakenteet estävät sen.
Jos autosi ennen pumppuremonttia on ollut " polvillaan ", niin kyseiset muutokset ovat hyvinkin mahdollista.
Miksi siis nyt penkittäisit autoasi, kun jo mainitsit huimista suorituskyvyn muutoksista.
Sinun autosi moottorille on tehty sisäisiä rakennemuutoksia, jos suorituskykyyn on tullut mainitut muutokset.
Mainittu pumpun manipulointi on jo aikaisemmin todettu ja tiedetty, että auton kiihtyvyys paranee hiukan, mutta loppunopeudessa hyöyty on jo mitätön.
Jos autoa ajetaan kaikilla osakuormilla, manipuloinnista ei ole käytännössä mitään hyötyä.
Itseruuvatut pumput sensijaan aiheuttaa moottorille rikkoontumisvaaran.
Uskokaa nyt vastavaittäjät tämä tosiasia.
Teitä on kusetettu ja otettu rahat pois turhasta toimenpiteestä.
Jos autosi ennen pumppuremonttia on ollut " polvillaan ", niin kyseiset muutokset ovat hyvinkin mahdollista.
Miksi siis nyt penkittäisit autoasi, kun jo mainitsit huimista suorituskyvyn muutoksista.
Sinun autosi moottorille on tehty sisäisiä rakennemuutoksia, jos suorituskykyyn on tullut mainitut muutokset.
Mainittu pumpun manipulointi on jo aikaisemmin todettu ja tiedetty, että auton kiihtyvyys paranee hiukan, mutta loppunopeudessa hyöyty on jo mitätön.
Jos autoa ajetaan kaikilla osakuormilla, manipuloinnista ei ole käytännössä mitään hyötyä.
Itseruuvatut pumput sensijaan aiheuttaa moottorille rikkoontumisvaaran.
Uskokaa nyt vastavaittäjät tämä tosiasia.
Teitä on kusetettu ja otettu rahat pois turhasta toimenpiteestä.
joo'o eli pelkkiä kuvia ja kaavioita on katseltu...niitä saakin netistä mukavasti
Nyt vain rohkeasti se ruuvimeiseli käteen ja kohti uusia pettymyksiä.
P.S Älä oleta mitään, ota selvää
Nyt vain rohkeasti se ruuvimeiseli käteen ja kohti uusia pettymyksiä.
P.S Älä oleta mitään, ota selvää
Lisää tietoa: www.skg.fi
se on kyllä ihan täysin totta, että itse ruuvattu pumppu aiheuttaa moottorille rikkoontumisvaaran. mutta normaali asentaja kaiffari kyllä huomaa sen siinä kohtaa, kun pistää mersun tulille ja ekan kerran polkasee kaasua. saattapi jäädä kierrokset tappiin, siinä se rikkoontumisvaara onkin. sitten vaan säädellään vähän takasinpäin, niin vaarakin on jo ohi.rumilus kirjoitti:Moottorin sisäiset rakenteet estävät sen.
Jos autosi ennen pumppuremonttia on ollut " polvillaan ", niin kyseiset muutokset ovat hyvinkin mahdollista.
Miksi siis nyt penkittäisit autoasi, kun jo mainitsit huimista suorituskyvyn muutoksista.
Sinun autosi moottorille on tehty sisäisiä rakennemuutoksia, jos suorituskykyyn on tullut mainitut muutokset.
Mainittu pumpun manipulointi on jo aikaisemmin todettu ja tiedetty, että auton kiihtyvyys paranee hiukan, mutta loppunopeudessa hyöyty on jo mitätön.
Jos autoa ajetaan kaikilla osakuormilla, manipuloinnista ei ole käytännössä mitään hyötyä.
Itseruuvatut pumput sensijaan aiheuttaa moottorille rikkoontumisvaaran.
Uskokaa nyt vastavaittäjät tämä tosiasia.
Teitä on kusetettu ja otettu rahat pois turhasta toimenpiteestä.
jos olemassa on jokin muuvaara, niin se ainakin on niin olematon, että tälläsessä mersun ylimitotetussa moottorissa saa pikkasen rikkoontumisvaaroja ollakkin ja silti sillä moottorilla ajetaan se miljoona, jos toinenkin ilman mitään sen vakavempaa "kampiakselin vääntömomenttisolmuvärähtelykatkeamisjuttuja". johan sekin on tässä nähty ja kuultu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Nyt kun tällä topicilla tuntuu olevan kovanluokan jääräpäitä, ja Veskolakin vielä yllyttää moottoririkon autuuteen, niin annan teille kaikille sisäistettävää nyt antamani opasteet, miksi moottoria ei kannata manipuloida miltään osin...ei polttoaineen tai muidenkaan kone-elinten osalta.
Voimien välittyminen mäntään,kammentappiin, ja kampiakseliin.
Fk-kaasuvoimat mäntään, Fe efektiiviset voimat mäntään, Fte edestakaisin liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, kammentappiin kaasuvoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, Frk kaasuvoimasta aiheutuva säteisvoima, Fre edestakaisin liikkuvasta kampiakselin suuntaan liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangettiaalinen voima.
Nämä kaikki aiheuttavat vääntövärähtelyjä ( ilmiö, jossa yksi tai usaempi massa värähtelee muita massoja vastaan kampiakselin pituusakselin ympäri ).
Mikäli sylinterien kaasuvoimien ja edestakaisin liikkuvien massavoimien vaikutustaajuus on sama kuin kampiakselin ominaistaajuus tai sen monikerta...syntyy resonanssi.
Vääntöjännitykset aiheuttavat taajuussolmupisteissä kerrannaisvaikutuksen ja murtaa akselin.
Tässä teille vastarannakiiskeille sisäistettävää, miksi ei kannata omatoimisesti moottoria manipuloida...jos ei todellakaan ole tietoa ja tekniikkaa apuna ilmöiden selvittämiseksi.
Näitä tietoja , jotka nyt kerron, ei ole joka pojan saatavissa.
Näin kerron ketään loukkaamatta, häiritsemättä ja itsetuntoani nostamatta tai pätevöittämättä.
Voimien välittyminen mäntään,kammentappiin, ja kampiakseliin.
Fk-kaasuvoimat mäntään, Fe efektiiviset voimat mäntään, Fte edestakaisin liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, kammentappiin kaasuvoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, Frk kaasuvoimasta aiheutuva säteisvoima, Fre edestakaisin liikkuvasta kampiakselin suuntaan liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangettiaalinen voima.
Nämä kaikki aiheuttavat vääntövärähtelyjä ( ilmiö, jossa yksi tai usaempi massa värähtelee muita massoja vastaan kampiakselin pituusakselin ympäri ).
Mikäli sylinterien kaasuvoimien ja edestakaisin liikkuvien massavoimien vaikutustaajuus on sama kuin kampiakselin ominaistaajuus tai sen monikerta...syntyy resonanssi.
Vääntöjännitykset aiheuttavat taajuussolmupisteissä kerrannaisvaikutuksen ja murtaa akselin.
Tässä teille vastarannakiiskeille sisäistettävää, miksi ei kannata omatoimisesti moottoria manipuloida...jos ei todellakaan ole tietoa ja tekniikkaa apuna ilmöiden selvittämiseksi.
Näitä tietoja , jotka nyt kerron, ei ole joka pojan saatavissa.
Näin kerron ketään loukkaamatta, häiritsemättä ja itsetuntoani nostamatta tai pätevöittämättä.
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 16.11.2009 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi muuten käytät noita suureyksikköjä Fk, Fe jne. kun et meinaakkaan laskea niillä mitään ? Eikö kirjoitetussa tekstissä, joka ei ole kaava, ole asiallista käyttää esimerkiksi sitä "kaasuvoima" sanaa, no ihan jo tekstin selkeyttämiseksi?
Jokainen kyllä tietää että voiman yksikön tunnus on F, tehon P jne.
Ei mene läpi päättötyössä tuommonen peli
Jokainen kyllä tietää että voiman yksikön tunnus on F, tehon P jne.
Ei mene läpi päättötyössä tuommonen peli
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tässä keskustelua lähes sivusta seuranneena tulee mieleen, että asiastahan voisi järjestää jonkinlaisen kyselyn....
Ilmeisesti kuitenkin keskustelua on seurannut jonkunmoinen määrä käviöitä, joilla on käytössään vapaahengitteinen Mercedes diesel (minulla ei ole). Tästä päättelemällä kuvittelisin, että keskusteluun osallistuneista ja seuraajista voisi saada kokoon tilastollisesti edes jonkin verran merkitsevän otoksen.
Esimerkkikysymyksiä: Onko ruiskupumppuasi säädelty, onko sen tehnyt asiaan erikoistunut yritys, paljonko autolla on ajettu ennen säätöä, paljonko autolla on ajettu säädön jälkeen. Onko moottoriin tullut mitään mekaanisia vaurioita , laakeri-, kampiakselivikoja yms. Kysymyksiin voisi vastata vain kyllä tai ei. (paitsi tietty ajomatkakysymykseen) Muuten homma taitaisi mennä melkoiseksi erittelyksi...
Tietenkin tulokseen saattaa, kuten mihin tahansa tulokseen vaikuttaa monet seikat...mutta ainakin voisi saada tuon juupas eipäs keskustelun ehkä vähenemään, joka ei ainakaan minusta vie asiaa mihinkään suuntaan... toisaalta mistäänhän ei saa aikaan niin paljon väittelyitä kuin tilastoista... ja eihän minulla ei ole edes Mersun dieseliä...
Ilmeisesti kuitenkin keskustelua on seurannut jonkunmoinen määrä käviöitä, joilla on käytössään vapaahengitteinen Mercedes diesel (minulla ei ole). Tästä päättelemällä kuvittelisin, että keskusteluun osallistuneista ja seuraajista voisi saada kokoon tilastollisesti edes jonkin verran merkitsevän otoksen.
Esimerkkikysymyksiä: Onko ruiskupumppuasi säädelty, onko sen tehnyt asiaan erikoistunut yritys, paljonko autolla on ajettu ennen säätöä, paljonko autolla on ajettu säädön jälkeen. Onko moottoriin tullut mitään mekaanisia vaurioita , laakeri-, kampiakselivikoja yms. Kysymyksiin voisi vastata vain kyllä tai ei. (paitsi tietty ajomatkakysymykseen) Muuten homma taitaisi mennä melkoiseksi erittelyksi...
Tietenkin tulokseen saattaa, kuten mihin tahansa tulokseen vaikuttaa monet seikat...mutta ainakin voisi saada tuon juupas eipäs keskustelun ehkä vähenemään, joka ei ainakaan minusta vie asiaa mihinkään suuntaan... toisaalta mistäänhän ei saa aikaan niin paljon väittelyitä kuin tilastoista... ja eihän minulla ei ole edes Mersun dieseliä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Minun puolesta asia on loppuun käsitelty.
En siltikään anna fysiikan-ja mekaniikan differentaalikaavoja tähän tarpeeseen, koska luulen ettei niistä ole tavalliselle tallustelijalle...niinkuin esim. Veskolalle mitään käyttöä.
En väheksy Veskolankaan " tietämättömyyttä " miltään osin, mutta nyt ei ole lypsyn aika.
En siltikään anna fysiikan-ja mekaniikan differentaalikaavoja tähän tarpeeseen, koska luulen ettei niistä ole tavalliselle tallustelijalle...niinkuin esim. Veskolalle mitään käyttöä.
En väheksy Veskolankaan " tietämättömyyttä " miltään osin, mutta nyt ei ole lypsyn aika.
No hitto, differentiaalit oli mulle koulussa aamupalaa siinä missä mannapuurokin. Pääasia että tämä topik nyt saatiin vihdoin päätökseen, ok ?
Lisää tietoa: www.skg.fi