200deen startti kiukuttelee??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

vaihdettiin vm.88 200deehen startti kesällä.
alkoikin pyörittämään vihaisesti.

mutta pakkasilla pukkaa ongelmia.

ikäänkuin soledoidi tms. ei jaksaisi vetää startin rattaita kiinni?? (tai minen tiedä miten se käytännössä toimii, mutta jotenki noin??)
ok. uusi startti takuuseen, sama homma?

nämon jotaki hollannin tekeleitä, ei uusia vaan kunnostettuja.

ei sunkaan tuolla mitään kohmettuvia rasvoja voi olla??
eikä se ny kai muukaan ole kuin tuo startti.
jos nimittäin on lohkolämppärissä, niin ei mtn hämminkiä.

virtalukon pohjakin on uusi.

ja nollassa, tai lämpimämmillä keleillä pelaa mallikkaasti, pakkasilla taas ei :evil:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Akku vainaja ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Aku P »

taistovainaa kirjoitti:vaihdettiin vm.88 200deehen startti kesällä.
alkoikin pyörittämään vihaisesti.

mutta pakkasilla pukkaa ongelmia.

ikäänkuin soledoidi tms. ei jaksaisi vetää startin rattaita kiinni?? (tai minen tiedä miten se käytännössä toimii, mutta jotenki noin??)
ok. uusi startti takuuseen, sama homma?

nämon jotaki hollannin tekeleitä, ei uusia vaan kunnostettuja.

ei sunkaan tuolla mitään kohmettuvia rasvoja voi olla??
eikä se ny kai muukaan ole kuin tuo startti.
jos nimittäin on lohkolämppärissä, niin ei mtn hämminkiä.

virtalukon pohjakin on uusi.

ja nollassa, tai lämpimämmillä keleillä pelaa mallikkaasti, pakkasilla taas ei :evil:
Mites tuo käytännössä? Mullakin on ollut vähän pakkasherkkä, joskus hehkutuksen jälkeen starttiasentoon kääntäessä ei tapahdu sitten mitään. Joskus taas startti nappaa kiinni "viiveellä", eli avain ollut start-asennossa hetken ja vasta sitten alkaa käynnistys. Joskus auttaa, jos ensin hehkuttaa, sitten ottaa nollille ja sit heittää avaimen oikein vauhdilla start-asentoon :shock:

Ei tuo ikinä ole lähtemättä jäänyt, mutta jotain solenoidin rasvojen kohmettumista olen itsekin miettinyt. Pikkupakaksella tai plussalla ei mitääh ongelmia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Startin sisällä voi olla surullisen näköistä, sekä sen solenoidin ja bendixlaitteen saa onneksi varaosana. Kasattaessa sitten kun on ruosteet lioteltu pois niin aseöljyllä voitelu. Toimii vielä Siperiassakin. Tuon remontin jälkeen ei ole startti kiukutellut mulla, vaikka auto on seisonut paljon. Tuo tehtiin 2005.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/11092005.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

kyseessä on kuukauden vanha startti. (autosähköliikkestä)

ei oikein akun puolelle mene. akku on vuoden vanha jotain exiden parempia.
lisäksi mittasivat autosähkössä akun.

onko solenoidissa jotaki rasvoja??
sehän tuon selittäisi, mutta minäko olen siinä uskossa ettei sielä rasvaa ole??

onkos tuo paha itte vaihtaa, tarviiko jotain spesiaali avaimia tms.??
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

yleensä solenoidi on tinaamalla ja ja parilla mutterilla kasattu. en nyt muista oliko mersussa näin mutta lähes kaikki startit kuitenki
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Mittaa voltit solenoidille tulevasta johdosta. Oli joskus tapaus, audiin vaihdettiin starttia parikin kertaa kun ei kertakaikkiaan muuta kuin naksahti. Tosiasiassa vika olikin pitkässä ja heikossa kunnossa olleessa johdossa joka virtalukosta tuli. Laitettiin apurele väliin, johan alkoi toimimaan kun solenoidi sai suoraan akulta herätevirran. Tarkista johto.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin tai johto pois ja metrin pätkä johtoa kiinni ja jos starttaa hyvin akun plusnavalta niin vika on tosiaan johdotuksissa. (vaihde pois päältä :lol: )

Koneen maadoitus on varmasti jo katsottu. Senkin voi eliminoida häiritsemästä laittamalla käynnistyskaapelin moottorista runkoon.

Startin korjaus ei ole rakettitiedettä kun mäkin sen osasin.

Ei tuolla nyt oikein ole sellaisia välyksiä missään, että jähmettyvä rasva estäisi noiden liikkeen, se vetää aika rajusti tuo solenoidi.

Mä ihmettelin kun audi latasi huonosti, vaihdoin laturin ja akun ja silti...no sitten huomasin, että kampiakselin hihnapyörän ulkokehä luisti tyhjää, varsinkin kierroksilla. Ei vain päässyt testaamaan kierroksilla kun eihän siellä pirun autossa ollut mitään kaasuvaijeria missään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

mulla kyl kuuluu vikinää konehuoneesta.
ei aina, mutta silloin tällöin.

ajattelin että hihnasta tulee, voiskohan tuolla vikinällä ja startin toimimattomuudella olla tekoa??

mutta toisaalta, kun se on lohkolämppärissä, niin eikös starttikin lämpene siin samalla jonnin verran. silloin tuo nimittäin pelaa mainiosti?!
mutta miksi startti vaatisi sopivan lämpöisen, ennenkuin toimii??
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

taistovainaa kirjoitti:mutta toisaalta, kun se on lohkolämppärissä, niin eikös starttikin lämpene siin samalla jonnin verran. silloin tuo nimittäin pelaa mainiosti?!
mutta miksi startti vaatisi sopivan lämpöisen, ennenkuin toimii??
Jos bendixlaitteesa on liian jäykät rasvat.
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jaa sielä sitä rasvaa on?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mites tuo käytännössä? Mullakin on ollut vähän pakkasherkkä, joskus hehkutuksen jälkeen starttiasentoon kääntäessä ei tapahdu sitten mitään. Joskus taas startti nappaa kiinni "viiveellä", eli avain ollut start-asennossa hetken ja vasta sitten alkaa käynnistys. Joskus auttaa, jos ensin hehkuttaa, sitten ottaa nollille ja sit heittää avaimen oikein vauhdilla start-asentoon :shock:

Ei tuo ikinä ole lähtemättä jäänyt, mutta jotain solenoidin rasvojen kohmettumista olen itsekin miettinyt. Pikkupakaksella tai plussalla ei mitääh ongelmia.[/quote]



Virtalukon pohjalle/avaimelle vahva ääni jos tällaset oireet. Olen purkanu ja kunnostanut muutaman lankun startin sekä muutamia muitakin startteja ja en oikein jaksa uskoa tuohon rasvajuttuun. Kokeileppa piruuttaan toista virta-avainta :wink:

Kaiffarin lankku teki just tuollaiset oireet kehiin ja lopulta ei enää käynnistynyt lainkaan Vaihto toisen avaimen (huoltoavain joka uuden veroinen) ja johan läx. Käsittääkseni näillä on menny jo lähes vuoden

Ton maadoituksen kunnon voi käsittääkseni todeta siten että mittaa hehkutuksen aikana sekä starttipäällä akun miinusnavan ja moottorin rungon välistä jännitettä (pakkas startti). Lukemahan ei saisi olla nollasta paljoa poikkeava. Jos alkaa olla voltteja on maadoitus huono akun sekä motin välillä. Käytä digitaalista mittaria. Joissain tapauksissa viisarimittari häiriintyy hehkuvirran magneettikentästä. Jos on vaan viisarimittari niin laita mittarin plussa mootorin runkoon ja mittarin miinus akun miinukseen niin viisari heilahtaa oikeaan suuntaan ja saat plus merkkisiä lukemia. Pidä mittari kaukana hehkujen sekä startin virtapiiristä ettei magneettikenttä viisaria heiluttele.

Jos haluaa vielä varmuutta maksimoida niin suorittaa heti perään toisen startin siten että kytkee starttikaapelin akun miinusnavan sekä moottorin nostokorvakon välille ja mittaa hehku/starttijännitteen uudelleen. Nyt lukeman pitäisi olla pienempi jos starttikaapeli vaan saa kunnon kosketuksen.

Samanlaisen startti/hehku mittauksen voi suorittaa plussakaapeleille. Tällöin mittari kytketään akun plussan sekä solenoidin päähän tulevan isoon virtakaapeliin välille. Kytke ison virran ensiöpuolelle siis siihen johon kaapeli tulee akulta. Tällöinkään lukema ei saisi paljon nollasta poiketa.(nyt viisarimittarin plussa akun plussaan jotta viisari heilahtaa oikeaan suuntaan)

Ja jos epäileee herätekaapelia ja virtalukonpohjaa mittaa akun plussan sekä startin herätrjohdon välisen jännitteen. Tässä tapauksessa käsittääkseni saa normaalistikkin nollasta poikkeavia lukemia mutta ei kuitenkaan useiden volttien lukemia.

Jos mittarilukemat ovat edellisissä mittauksissa lähellä nollalukemia ja starttaus kangertelee jäänee ainoaksi syylliseksi starttimoottori sillä edellytyksellä että akku on kunnossa :roll: Startin aikana akun napajännite ei kait paljoa alle 10V pitäis mennä :?:

Näistä jutuista ei sitte päitä pantiksi pistetä :lol:
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

nyt kun oikein muisteloin, niin kesällä tämä operaatio alkoi juurikin niin, että uusi startti.
sitten syksymmällä tuli muutaman kerran tuommonen samanmoinen viive ennenkuin lähti pyörittämään.

virtalukon pohja vaihtoon.

tuli pakkasta.
starttaa heti, mutta joku sielä startissa ei vedä pohjaan saakka, jää "rotisemaan".

uus startti takuuseen...pakkasta...sama homma.

elikkä tän hetken saldo on. pakkasta -6c tai kylmempää(ilman lohkolämmitystä):
- lähtee heti pyörittämään, mutta ei pyöritä itte konetta. ainoastaan startti pyörii ja joku benedikti tms. jää 1/2 tiehen matkastaan.

- lohkolämmityksen kanssa...ei ongelmia?!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

taistovainaa kirjoitti:nyt kun oikein muisteloin, niin kesällä tämä operaatio alkoi juurikin niin, että uusi startti.
sitten syksymmällä tuli muutaman kerran tuommonen samanmoinen viive ennenkuin lähti pyörittämään.

virtalukon pohja vaihtoon.

tuli pakkasta.
starttaa heti, mutta joku sielä startissa ei vedä pohjaan saakka, jää "rotisemaan".

uus startti takuuseen...pakkasta...sama homma.

elikkä tän hetken saldo on. pakkasta -6c tai kylmempää(ilman lohkolämmitystä):
- lähtee heti pyörittämään, mutta ei pyöritä itte konetta. ainoastaan startti pyörii ja joku benedikti tms. jää 1/2 tiehen matkastaan.

- lohkolämmityksen kanssa...ei ongelmia?!
Tuo starttihan toimii (tai ainakin pitäis toimia) niin että: kun virta-avaimesta käskee pikkuvirta menee startin vetokäämille joka vetää startin pendiksen ulos ja samalla startin sisällä oleva kontaktori kytkeytyy. Vasta tällöin starttimoottori alkaa pyöriä. Tässä tilanteessa startin hammaspyörä on kytkeytyneenä paineasetelman hammaskehään ja moottorin pitäis pyöriä ilman rutinoita. Toisin sanoen ellei solenoidi (vetokäämi) tuo pendispyörää ulos ei starttikaan pyöri koska "isovirtakontaktori" ei sulkeudu. Tällä periaatteella toimii kaikki startit mitä minä olen kattellu. Majorissa on käsiviritteinen pendis :) mutta siinäkin isovirta kytkeytyy vasta kun pendis on ulkona No joo se fordsonista :)

Sen verta vielä 200D:n startista että 10/89 lankussa on sitte jo pikkasen erilainen starttimoottori kuin mitä esim. 87:ssa. Mitoista en tiedä mutta startin planeettavaihteiston kehäpyörä on uudemmassa nylonia ja toisessa jotain muuta. Tällä ei toiminnankannalta ole merkitystä. Ei kait sentään startin mitat ole erilaiset? Vapaakytkin on samanlainen kummassakin

Onhan paineasetelman hammaskehä kunnossa? Kun startti on irti niin kannattaa pyörittää mottia ympäri ja tarkistaa hammaskehä.

Silleen voi käydä että kun pakkasella startataan hehkuaikakin on pitempi ja autonmoottori on jäykempi pyörimään joloin virtaakin tarvitaan enemmän -> edelleen jos akun napajänite laskee liikaa ei vetokäämi jaksakkaan pitää pendistä ulkona. Startin pendis perääntyy auton moottori lakkaa pyörimästä rutinaäänen saattelemana. Ääni tulee siitä kun startin hammaspyörä "hijoo" paineasetelman hammaskehää :shock: Joskus tällaiseenki törmätty.

Oletko koittanu ennen ensimmäistä kylmästarttia antaa apuvirtaa kunnollisilla siis kunnollisilla kaapeleilla?

Edelleenkään ei päätä panttina :D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

taistovainaa kirjoitti:elikkä tän hetken saldo on. pakkasta -6c tai kylmempää(ilman lohkolämmitystä):
- lähtee heti pyörittämään, mutta ei pyöritä itte konetta. ainoastaan startti pyörii ja joku benedikti tms. jää 1/2 tiehen matkastaan.
- lohkolämmityksen kanssa...ei ongelmia?!
Jos startti pyörii, mutta kone ei pyöri, ei bendixlaitteen vapaakytkin pidä. Liian jäykät rasvat tai muuten epäkuntoinen.
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

apuvirtaa en ole kokeillut.

tutkimusta haittaa nämä kelit.
jos pakastaisi reilummin...

nyt se pyörii pahoin tuossa rajoilla, muutama-aste pakkasta.

taidan vaihtaa koko startin.

kertokaapa onko siinä jokin ongelma tuos startin vaihdossa, tarviiko jotain mystisiä työkaluja tms.
entä onko siinä jokin miina johon voi astua??

arvelin että laittaisin seuraavaksi jonkin purkustartin.

vai olisko parempia ehdotelmia?
toimiiko kl:llän startit 100% varmasti?

mahtuukos sinne 250/300:n startti, olis puhtia toisella tapaa??
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

taistovainaa kirjoitti:apuvirtaa en ole kokeillut.

tutkimusta haittaa nämä kelit.
jos pakastaisi reilummin...

nyt se pyörii pahoin tuossa rajoilla, muutama-aste pakkasta.

taidan vaihtaa koko startin.

kertokaapa onko siinä jokin ongelma tuos startin vaihdossa, tarviiko jotain mystisiä työkaluja tms.
entä onko siinä jokin miina johon voi astua??

arvelin että laittaisin seuraavaksi jonkin purkustartin.

vai olisko parempia ehdotelmia?
toimiiko kl:llän startit 100% varmasti?

mahtuukos sinne 250/300:n startti, olis puhtia toisella tapaa??
Eikös startti ollu melki uusi? Jos oli niin ei vaihtamalla taida tuo ongelma korjaantua? Ihan normiavaimilla onnistuu irroitus. Muistaakseni sompaa kannattaa pyörittää jotta raidetanko antaa tilaa pulttien/mutterien punomiselle. Kokeile tuo vapaakytkin ekaksi. Toimintaperiaate kuten fillarinkeskiössä. Startin pyörimissuuntaa vastaan ei saa antaa yhtään myöten. Samaan suuntaan startin pyörimissuunna kanssa pyörii hyvin tahmeasti silloin kun vapaakytkin on ehjä. Ankkurin pitäis tietty olla lukittuna tässä kokeessa.

Jos otat startin irti niin pura se, puhdista, tarkista hiilet, laakerit ja planeettavaihde. Korjaussatsi sisältää tuon vapaakytkin hammaspyöräpaketin laakerit sekä kehäpyörän. Hinta ei ainakaan ole ollu paha. Hiilet ovat halpoja mutta siihen hommaan tarttee kolvin ja tinaa.

Tämä on tärkeä pointti. Jos vaihdat liukulaakerit painevoitele ne tai keitä vaseliinissa ennen paikalleen laittoa sillä muuten eivät kestä kauaakaan. Laakeri on huokoinen ja tarvitsee ehdottomasti huokosiin vaseliinin.

Ja sitten Jos saat startin irti pöydälle osaat takuulla myös huoltaa sen. Ei ne mitään atomivoimaloita ole :lol: Ota vaikka kännykällä kuvia purkuvaiheessa jos epäilyttää kasauksen onnistuminen.

Edit kun unohtu: tarkista se auton hammaskehä huolella :!:
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

uus kunnostettu.

tilasin isokunnakselta bochilaisen.
vaihdan sen sinne jahka tulee ja kattotaan sitte mikä meininki??
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

taistovainaa kirjoitti:uus kunnostettu.

tilasin isokunnakselta bochilaisen.
vaihdan sen sinne jahka tulee ja kattotaan sitte mikä meininki??
Kyllä se kuntoon tulee. Laita kommenttia tulemaan kun saat vaihdetuksi.

Vois tulla käymään kylässä kaverina ihmettelemässä jos vieressä kortteerais.
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

täytyyhän sen tulla.
200deessä kun ei kauheesti liikkuvaa osaa ole.
saavat kuulemma ranskalaisiakin kunnostettua, niin kaippa ny tämmösenkin.

yleensä meikäläisellä on semmone midaksen kosketus, että osat kyl irtoaa, mutta ne on sitte irronnu sillätavalla, ettei mtn tarvi tilalle laittaa.

no, toivotaan jotta ny menis toisella kaavalla.
ja jos lisää toivomuksia, niin kelit sais olla kohillaan.
ei pahemmin ole lämpösiä missä ruuvata.

no, pihasaunaan se mahtus, jos hiukan moottorisahalla tekee aukkoa ja ottaa postilaatikoilta vauhtia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo mersu tänne ja mennään sitten sinne pihasaunaan lämmittämään se.

Piti olla oikein t-paidassa tuolla tallissa kun oli jäänyt termostaatti liian suurelle :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jo toimii.

bochin vaihtokunnostettu. -20c aamulla ilman roikkaa :D .

niitä hollannin tekeleitä oli tosiaan jo toinen menosssa.
meinas jo epätoivo tulla.

autosähkössä olivat vaan sitä mieltä ettei se enää startista voi olla kiinni, jotain muuta sielä on.
no ei ollu.

v...tti kyl pihassa vaihtaa taskulampun kanssa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

taistovainaa kirjoitti:jo toimii.

bochin vaihtokunnostettu. -20c aamulla ilman roikkaa :D .

niitä hollannin tekeleitä oli tosiaan jo toinen menosssa.
meinas jo epätoivo tulla.

autosähkössä olivat vaan sitä mieltä ettei se enää startista voi olla kiinni, jotain muuta sielä on.
no ei ollu.

v...tti kyl pihassa vaihtaa taskulampun kanssa.
Hyvä että tuli kuntoon.

Eipä taida sit kummoisia starttiseppiä Hollannissa olla :roll: Toisaalta onhan nuita ihan kotomaan tekeminäkin muutamia "loistosuorituksia" nähty.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pykälän verran vanha ketju, mutta turha kai uuta keskustelua avata.

Nyt on tullut omaan W124 Dieseliin (-94 300DT) semmoinen piirre, että se samaan tapaan kuin Aku P tuolla edellä kuvaili, aina välillä starttaa viiveellä. Eli kun vääntää avaimen starttiasentoon, niin joskus lähtee heti ja startti toimii hyvin jne. Toisinaan taas joutuu pitämään avainta starttiasennossa hetken, ennen kuin mitään tapahtuu. Se hetki on joskus sen verran lyhyt, että juuri ja juuri huomaa, pahimmillaan ollut varmaan sekunnin luokkaa. Kylmä keli ei ole syyllinen, koska tämä on tullut tässä kelien lämmetessä, talvella oli nyt tosi koviakin pakkasia, eikä vikaa silloin ollut. Eikä kyllä lämpöiselläkään joka kerta. Startti on aina tapahtunut vaan pitämällä avainta paikallaan starttiasennossa, ei siis esim avainta virtalukossa mihinkään heilutellen.

No, tuossahan on itse varsin huolellisesti asentamani hälytin, jossa on myös starttipiirin katkaiseva ajonestolaite. Ohitin sen nyt tänään noin niinku testimielessä sielä hälyttimeltä, joten lähitulevaisuudessa selviää, että korjasiko se ongelman. Ehkä pitää ottaa toinen avain mukaan varmuuden vuoksi, niin voi sillä koittaa, jos edelleen on häiriöitä, jos se jotain siihen virtalukon pohjaan vaikuttaisi (kuten myös edellä kuvattu).

Mut sitä vaan vielä, että onko jollain muulla ollut vastaavia ongelmia ja miten ovat ratkenneet?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Höö, ei o kukaan kommentoinut mitään mun edelliseen viestiin, mut laitetaan nyt vähän tilannepäivitystä.

Ohitin hälyttimen ajonestopiirin ja sen jälkeen nyt on jo starttailtu vähintään kymmeniä kertoja, eikä havaittavaa viivettä ole enää ollut. Ehkä kerran se viivästyi tosi vähän tai sit ei - en ole varma. No, missä siis vika? Mielestäni tässä on kaksi vaihtoehtoa:
1. Hälytin jotenkin on viallinen ja siellä startin herätepiirin sulkeva rele menee kiinni viiveellä
tai
2. Starttimoottorin bendix on menossa jumiin ja hälytin rajoittaa startille menevää herätevirtaa sen verran, että solenoidi ei heti vedä. Nyt kun herätevirta ei enää kulje hälyttimen kautta, niin virta riittää solenoidille hetikin. Hälyttimessä niitä virtaa rajoittavia tekijöitä varmaankin ovat liitin ja rele siellä sisällä + mahdollisesti joku piirikortti. Ohituksen tein niin, että vedin vain johdot yhteen siitä hälyttimen läheltä, jolloin herätevirta kulkee myös hälyttimen johtosarjaa pitkin ja se johto on kyllä ohuempaa kuin Mersun oma johto tuossa kohdassa. Sitä hälyttimen ohuempaa johtoa on tuossa piirissä nyt jotain pari metriä varmaankin, ehkä vähän ylikin.

Toi hälytin on Cobran laite, hankittu 2012, jolloin oli juuri tullut myyjän listoille, eli ilmeisesti silloin uudehko malli. Onko jollain tietoa, että miten tollanen ajonestopiiri toimii? Nythän niitä on vain yksi piiri tuossa laitteessa, joten itse tulkitsen niin, että ajonestopiirin releen pitää olla auki silloin, kun hälytin on aktivoitu ja kiinni aina, kun hälytin ei ole aktivoituna ja virrat ovat päällä. Eli nyt tässä tapauksessa, herätevirran pitäisi kyllä mennä sen releen läpi aina, kun vaan hälytin on kaukosäädöllä otettu pois päältä ja laitettu virrat päälle. Eli silloin vika ei pitäisi ainakaan olla siinä, että tuo rele menisi kiinni vasta silloin, kun väännän avaimesta startatakseni ja se rele siinä sulkisi piirin viiveellä, sillä sen pitäisi olla jo valmiiksi kiinni siinä vaiheessa, kun avain väännetään hehkulta starttiasentoon. Vai olenko nyt aivan hakoteillä? Pakkohan sen on noin olla, koska jossain bensa-autossa ton ajonestopiirin voisi kytkeä vaikka sytkälle tai bensapumpulle. Cobran asennusohje sanoo, että piiriä saa kuormittaa enintään 12A. Ei kai nyt näissä startin herätevirta sentään tuota ylitä? 2,5-neliöistä se johto Mersun kytkentäkaavion mukaan on, eikä se mene minkään sulakkeen kautta niin, että sulakkeen koosta saisi mitään osviittaa asialle...

Jotenkin mua on alusta asti ottanut päähän ton hälyttimen ominaisuudet. Asensin sen tosi huolellisesti ja silti se on antanut virhehälytyksiä sisätilojen antureilta, eivätkä ne anturit ole pysyneet paikallaan sillä tarralla, jolla ne piti kiinnittää (mikä on joskus voinut aiheuttaa sen hälytyksenkin toki) ja kaukosäätimen toimintaetäisyys on aivan surkea. Cobra oli joskus kuitenkin olevinaan laatumerkki. Ehkäpä mä nakkaan ton hälyttimen huis ....ttiin ja laitan jonkun eri merkkisen tilalle. Saisin siitä samalla pari varaosaa toisen auton hälyttimeen, joka taas muuten on aina toiminut varsin luotettavasti ja asiallisesti muutenkin. Niin ja ehkä pitää startti irrottaa ja katsoa ja putsata kans.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jatketaan taas vähän...

Tähän asti toi on toiminut ongelmitta sen jälkeen, kun ohitin ajonestopiirin hälyttimestä. Oli ajatus vaihtaa koko hälytin, mutta enpä ole saanut nyt aikaiseksi vielä. No, ehkä jonain päivänä. Sinänsä sen pitäis nyt olla aika helppo, kun kaikki mahdolliset johdotukset oikeastaan on jo huolellisesti tehty erinäisiltä tunnistimilta, vilkuilta, keskuslukolta jne. yhteen pisteeseen autossa, niin kohtuullisen vähäisellä kytkemisellä pääsee siihen verrattuna, että tekisi kaikki kytkennät alusta asti.

No mutta, tänään tuli uusi ongelma. Aamulla duuniin normaalisti, ja kun takaisin lähtiessä iltapäivällä piti startata, niin kuului vaan armoton rohina, eli startin sähkömoottori kyllä pyöri, mutta auton moottoria se ei pyörittänyt. Olin tuossa kohdassa melko varma, että planeettapyörästö oli romuna, mutta kokeilin kuitenkin vielä pari kertaa starttailla. Teki saman kolme kertaa peräkkäin ja sen jälkeen rupesi toimimaan. Pikku riskillä kävin parissa kaupassakin, jolloin jouduiin sen sammuttamaan, ja molemmista lähti laakista toimimaan.

Nyt se sit vissiin pitäisi avata ja katsoa, mitä startti on syönyt...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Seurataan aihetta!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 200deen startti kiukuttelee??

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No niin, sain omasta kärrystäni startin avattua, ja rikki se oli. Sieltä on nostohaarukan (tai mikä nyt onkin nimeltään) molemmat varret poikki.

Kuva

Veikkaisin, ettei tällä asialla ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa, että starttaus joskus aiemmin alkoi viiveellä, sillä tuon näköinen vika ei ole kovin kauaa voinut olla olemassa ennen kuin se alkoi oireilla.

Laitoin juttua purkamisesta yms tänne:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6#p1235616

Mistähän löytäis uuden tuommoisen haarukan? :think: Jotenkin ei huvittais koko starttia vaihtaa, koska se oli muilta osin olevinaan oikein hyvässä kunnossa, eikä vaikuta oikein juuri lainkaan kuluneeltakaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin