Yritin etsiä vastaavaa systeemiä tuosta W 126:sesta, mutta enpä löytäny. Onko tollasessa kasikoneessa edes mahdollista päästä simpukkaan käsiksi yläkautta, ku on aika ahtaan näköstä
w 126 simpukan kiristys
w 126 simpukan kiristys
Osaisko joku neuvoa, onko W126 samanlainen simpukan kiristys systeemi ku W 124? Eli mutteri auki ja koloavaimella löysemmälle, niin simpukka kiristyy.
Yritin etsiä vastaavaa systeemiä tuosta W 126:sesta, mutta enpä löytäny. Onko tollasessa kasikoneessa edes mahdollista päästä simpukkaan käsiksi yläkautta, ku on aika ahtaan näköstä
Yritin etsiä vastaavaa systeemiä tuosta W 126:sesta, mutta enpä löytäny. Onko tollasessa kasikoneessa edes mahdollista päästä simpukkaan käsiksi yläkautta, ku on aika ahtaan näköstä
Mielestäni on. Omasta löysin sen säätözydeemin helposti, siinä simpukan päällä. Silloin vaan kun en asiaa tiennyt niin yritin kiristää ruuvia, ja tulos ei ollut toivottu. Annoin sen sitten olla ja ei ole pahemmin pieni välys haitannut - vasta viime kuussa kuulin että säätöruuvia tulisi löysätä ei kiristää.
Pitää kokeilla kesällä simpukan säätöä uudelleen kun laitan auton telakalle huoltoon&remonttiin. Tarkoitus olisi vaihtaa jäähdytysnesteet& termari ja tarkastaa ne "pässinmunat" lämppärin hanasysteemistä sekä yrittää ehjätä lämppärin "aivoyksikkö" apukuskin jalkatilasta. Sais sitten lämmönjakelun kuriin.
Ja onhan siinä kaikkea muuta pientä vielä tiedossa...niin, ajoautoja voi seisottaa kesällä kun harrasteautot on liikkeessä
Pitää kokeilla kesällä simpukan säätöä uudelleen kun laitan auton telakalle huoltoon&remonttiin. Tarkoitus olisi vaihtaa jäähdytysnesteet& termari ja tarkastaa ne "pässinmunat" lämppärin hanasysteemistä sekä yrittää ehjätä lämppärin "aivoyksikkö" apukuskin jalkatilasta. Sais sitten lämmönjakelun kuriin.
Ja onhan siinä kaikkea muuta pientä vielä tiedossa...niin, ajoautoja voi seisottaa kesällä kun harrasteautot on liikkeessä
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Taisi olla siis 280 SE:ssäkin alakautta säätö, en muistanut aivan varmaan
(oli volvo 144:ssä päältä säätö, sitä piti aika ajoin ruuvata). Tai sitten kasikoneisessa voi olla erilainen simpukka tilanahtauden takia).
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Nyt tässä pieni sivukysymys Kaapolta, joka ei ole aivan läpituttu W126:n ohjauksen - eikä monen muunkaan geometrian - kanssa. Mihin ominaisuuteen tässä MB:n tapauksessa simpukan kiristämisellä voidaan pääasiassa vaikuttaa. Katsastusmiehellä ei tammikuussa ollut mitään moitittavaa, mutta kun kaveri ajoi pirssin tänä aamuna (ja ajoi sitä ensi kertaa) Treelle, niin sanoi ohjauksen hiukan hakevan, että oli hankalaa saada kulkemaan autoa viivasuoraan. Voisiko tuollasesta keskialueen "hakemisesta" päästä eroon kiristämällä vai lieneekä ilmiö korvien välissä?
Kesärenkaat ovat uudet, mahdollisesti paineet alakanttiin, mutta vähintään 2,2 kuitenkin. Itse en ole huomannut mitään, mutta tuohonkin on voinut ajan mittaan tottua. Uppo-outo kun huomaa autosta kaikenlaista, minkä itseltä on aika ja kilometrit turruttanut.
Kesärenkaat ovat uudet, mahdollisesti paineet alakanttiin, mutta vähintään 2,2 kuitenkin. Itse en ole huomannut mitään, mutta tuohonkin on voinut ajan mittaan tottua. Uppo-outo kun huomaa autosta kaikenlaista, minkä itseltä on aika ja kilometrit turruttanut.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Minulla on sellaista välystä jota on vähän vaikea analysoida: jotain ns. "lotisee" kun kääntelee rattia edes-takas. Montulta katseltaessa simpukan akseli liikkuu niinkuin ylös-alas, eli ratissa/pyörissä ei tunnu välystä - ainoastaan ääni häiritsee.Kaapo kirjoitti:Nyt tässä pieni sivukysymys Kaapolta, joka ei ole aivan läpituttu W126:n ohjauksen - eikä monen muunkaan geometrian - kanssa. Mihin ominaisuuteen tässä MB:n tapauksessa simpukan kiristämisellä voidaan pääasiassa vaikuttaa.
Tuosta ajotuntumasta ja sen korjaamisesta voisi ilmeisesti kirjoittaa vaikka kirjan, on niin montaa mielipidettä kun on koeajajaa/korjaajaakin. Jotenkin mersu on kait niitä tarkimpia autoja säätää että saa kulkemaan suoraan - ja useimmissa tapauksissa em. vaivoille onkin löytynyt syy taka-akselistosta.
Itse olen huomannut tässäkin asiassa sen, että: jos ei ole suurta ongelmaa - älä korjaa sitä!
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Sitä liiallista välystähän sillä säätämisellä pyritään vähentämään. Onnistuu useimmiten ainakin jossain määrin. Katsastusmiestä ei yleensä häiritse, vaikka olisi neljännes ohjauspyörän kierrosta vanhemman Mersun ohjaussimpukassa tyhjää. Kunhan alustan nivelet ovat kelvollisen tiukat. Kuulemma "tuollainen se ohjaus on kaikissa Mersuissa".Kaapo kirjoitti:Nyt tässä pieni sivukysymys Kaapolta, joka ei ole aivan läpituttu W126:n ohjauksen - eikä monen muunkaan geometrian - kanssa. Mihin ominaisuuteen tässä MB:n tapauksessa simpukan kiristämisellä voidaan pääasiassa vaikuttaa. Katsastusmiehellä ei tammikuussa ollut mitään moitittavaa, mutta kun kaveri ajoi pirssin tänä aamuna (ja ajoi sitä ensi kertaa) Treelle, niin sanoi ohjauksen hiukan hakevan, että oli hankalaa saada kulkemaan autoa viivasuoraan. Voisiko tuollasesta keskialueen "hakemisesta" päästä eroon kiristämällä vai lieneekä ilmiö korvien välissä?![]()
Kesärenkaat ovat uudet, mahdollisesti paineet alakanttiin, mutta vähintään 2,2 kuitenkin. Itse en ole huomannut mitään, mutta tuohonkin on voinut ajan mittaan tottua. Uppo-outo kun huomaa autosta kaikenlaista, minkä itseltä on aika ja kilometrit turruttanut.
Myös ohjausiskunvaimennin vaikuttaa suuntavakavuuteen ja sivutuuliherkkyyteen. Kannattaa ottaa ko. iskari irti ja kokeilla sen toimivuus.
Sitä ei voi tehdä sen ollessa paikoillaan.
Sitä ei voi tehdä sen ollessa paikoillaan.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
No niin, nyt on simpukan koloruuvia löysytetty n.1kierrosta. ohjaustuntuma on keskialueellakin lähes kuin uudessa autossa
ja ratti palautuu edelleen ihan normaalisti keski-asentoon.
Vinkki kasikoneen ruuvaajille
Sen mutterin avaus onnistuu parhaiten ylpuolelta. Kun pujottelee nivelräikän pakosarjan välistä alas(vaatii aikas pitkiä jatkoja) niin saa vääntää ylpuolelta. Alapuolelta onnistuu sitten koloruuvin säätö. Altapäinkin mutteriin pääsee käsiksi, mutta vääntötilaa ei kyllä juuri ole.
Vinkki kasikoneen ruuvaajille
Sylttytehtaallahan se syy tosiaan on. Uusi ohjausiskari tuli hankittua jo aikaa sitten, mutta eihän se siellä laatikossa tallin perillä asiaa auta. Sen kaiketi kuuluisi olla myös paikallaanJuha Stoor kirjoitti:Myös ohjausiskunvaimennin vaikuttaa suuntavakavuuteen ja sivutuuliherkkyyteen. Kannattaa ottaa ko. iskari irti ja kokeilla sen toimivuus.
Mersun ohjaus on - kuten monesti ollaan todettu - keskialueella hiukan vempula. Kun tehostin panee parastaan, eikä vaimennin anna tarpeeksi vastapainetta, niin alkaahan se keula hakea. Originaali oli tuo vaimennin ja voisi sanoa, että ei siellä ollut henkeä enää nimeksikään. Noinkohan tuo olisi vaimentanut edes ääntä enää....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Nyt varmistui että puhuin aiemmin silkkaa soopaa, eli en ollut W126:ssa tuota säätöä edes kokeillut. Nyt on ohjauksen lotina, tai oikeastaan ratin "hakkaus sormille" pahentunut niin että pakko oli alkaa tutkia.suhari kirjoitti:No niin, nyt on simpukan koloruuvia löysytetty n.1kierrosta. ohjaustuntuma on keskialueellakin lähes kuin uudessa autossaja ratti palautuu edelleen ihan normaalisti keski-asentoon.
Vinkki kasikoneen ruuvaajilleSen mutterin avaus onnistuu parhaiten ylpuolelta. Kun pujottelee nivelräikän pakosarjan välistä alas(vaatii aikas pitkiä jatkoja) niin saa vääntää ylpuolelta. Alapuolelta onnistuu sitten koloruuvin säätö. Altapäinkin mutteriin pääsee käsiksi, mutta vääntötilaa ei kyllä juuri ole.
Ongelma ilmenee sopivassa tärskyssä ja etenkin jos ajetaan kaarteessa, eli alkaa sellainen hakkaus tai vipatus ratissa joka sitten rauhoittuu kun löysää kaasua. Alhaalta katsottuna ja kokeiltuna simpukassa ei tunnu väljää, mutta rattia heilutellessa simpukasta kuuluu naksutusta, tai jos liike on suuri, niin pienoinen kolahdus.
Apusimpukka on uusittu viime viikolla, ohjausiskari viime syksynä samoin kun yksi raidetangonpää. Tänään tarkistin raidetangon päät uudestaan sekä ohjausiskarin - kaikki ok.
Yritin avata säätöruuvin 19 mm lukkomutterin mutta eihän sitä pääse vääntämään. Alhaalta päin ei riitä voima kiintoavaimella, voimavarsi hylsyllä ei mahdu eikä yläpuolelta ole mitään jakoa koska simpukka on piilossa imusarjan alla.
Miten tuo mutterin avaus onnistuu parhaiten, jotta pääsisi sitä 6 mm kuusiokolo säätöruuvia hieman avaaman
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Miten tuo mutterin avaus onnistuu parhaiten, jotta pääsisi sitä 6 mm kuusiokolo säätöruuvia hieman avaamanjo vain kirjoitti:
Hylsy + lisänivel + 30 cm jatkovarsi. Sain onnistumaan.
Jo vain[/quote]
Nonniin, laitetaan tähän sitten 280 SE proseduuri. Eli sain kuin sainkin siihen lukkomutteriin 19 mm hylsyn ja pitkän voimavarren. Pääsin vääntämään sillä pitkällä varrella juuri ja juuri sen verran että mutteri liikahti vähän. Se voimavarsi pujotetaan sinne koneen kylkeen moottorin korvakkeiden ja muiden kannattimien väliin ja väännetään sieltä "etupuolelta" alta siis. Sitten loppu kiintolenkillä.
Avasin säätöruuvia noin kierroksen, ja vika poistui melkein kokonaan, eli se pahin kolina sekä heilutettasessa tullut kova naksutus poistui. Aavistuksen vielä tärähdyksestä saattaa vähän ratti tutista mutta ei se enää haittaa.
Kun se lukitusmutteri on löysällä ja rattia kääntelee (kone seis - keula ilmassa) niin sieltä saattaa tulla öljyä ulos. On kuulemma normaalia - mutterin kiristyksen jälkeen on ollut tiivis.
Kiristin vain kiintolenkillä koska jostain kumman
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224




