Akun lataaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Akun lataaminen

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

Tuollainen vaan tuli mieleen että onnistuuko akkua lataamaan tupakansytyttimen pistokkeen kautta? W124
Ajatuksena olisi laittaa väliaikaisesti ctekin laturi siihen jos se vain lataa sitä kautta.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

No joo, oishan siinä päässytkin liian helpolla :roll:
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse en kytkisi akkulaturia mihinkään muuhun kohtaan kuin akun napoihin
tai valmistajan osoittamiin paikkoihin.

Tavallinen akkulaturi voi aiheuttaa induktiolla ylijännitettä, joka voi
hajottaa sähkölaitteita. Ylijännitteen suojaus ei välttämättä toimi oikein,
jos laturi pannaan väärään paikkaan. CTEK:n laturi on parempi kuin
tavallinen kipinöinnin suhteen, mutta parempi katsoa kuin katua.

Myös hitsaamalla voi hajottaa paikkoja, valmistaja kehottaa irrottamaan
sekä akun että laturin johdot sähköhitsauksen ajaksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

124 on niin aataminaikuista tekniikka ettei siinä ole vaaraa vaikka sitä lataa normaalilla akkulaturilla mista tahansa.

Uudet elektroniikka hirviöt sitten erikseen.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niin varmasti, riski on pieni, se on w124:n hyviä puolia. Tosin tässä
nelivetoisessa tuo ohjauselektroniikka maksaa sen verran, etten halua
kokeilla, hajoaako vaiko eikö.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Mika.T kirjoitti:Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.
Miksi virta-avaimen täytyy olla ykkösasennossa?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

^tuota minäkin ihmettelen :shock:
Kyllähän tupakansytin toimii vaikka auton avaimet olis vaimolla :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

JeremyH kirjoitti:^tuota minäkin ihmettelen :shock:
Kyllähän tupakansytin toimii vaikka auton avaimet olis vaimolla :roll:
Esimerkiksi nämä apukäynnistimet, jotka antavat suuren määrän käynnistysvirtaa, toimivat myös tupakansytyttimen kautta.

ps. ei niitä auton avaimia pidä vaimolle antaa. :lol:

(psps. omat auton avaimet ovat juurikin vaimolla)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kai se vähän riippuu autosta, tartteeko sitä virta-avainta kääntää virtalukossa. entisessä w201 200D:ssä tartti virta-avain olla asennossa 1, että tuli virtaa tupakinsytyttimeen. ja tossa 250tdt:ssä tarttee olla kaikki virrat päällä, että tulee virtaa tupakinsytyttimelle.

toi on kyllä huono homma, että tarttee olla virtalukko jossakin asennossa, että tulee virtaa. tänään viimeks loppu puhelimesta akku, eikä ollu muuta laturia, kun autolaturi. tuntuu vähän hölmöltä jättää virtalukko ns. hekutusasentoon, että voi ladata puhelinta. toisaalta, jos käyttää paljon noita sähkölaitteita, mitkä toimii tupakinsytyttimen kautta, niin onhan se ihan hyvä, ettei aina oo joku vekotin tyhjentämässä akkua esim. öisin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Corepressor kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.
Miksi virta-avaimen täytyy olla ykkösasennossa?
No kun siihen tupakansytkäriin ei tule virtaa kuin 1, ja 2. asennossa. Eli ei siitä voi ladatakkaan jos virtalukko ei kytke tupakansytkäria akkuun.
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Mika.T kirjoitti:
Corepressor kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.
Miksi virta-avaimen täytyy olla ykkösasennossa?
No kun siihen tupakansytkäriin ei tule virtaa kuin 1, ja 2. asennossa. Eli ei siitä voi ladatakkaan jos virtalukko ei kytke tupakansytkäria akkuun.
Niin mut miten niin? samat johdot siellä ei vai mitä hä?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Corepressor kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Corepressor kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.
Miksi virta-avaimen täytyy olla ykkösasennossa?
No kun siihen tupakansytkäriin ei tule virtaa kuin 1, ja 2. asennossa. Eli ei siitä voi ladatakkaan jos virtalukko ei kytke tupakansytkäria akkuun.
Niin mut miten niin? samat johdot siellä ei vai mitä hä?
On niitä autoja tämän takia palanutkin.
Laitetaan iso sulake ja otetaan/annetaan liian suuria virtamääriä johdotuksiin nähden ja lopun arvaakin. :idea:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:124 on niin aataminaikuista tekniikka ettei siinä ole vaaraa vaikka sitä lataa normaalilla akkulaturilla mista tahansa.

Uudet elektroniikka hirviöt sitten erikseen.
Jos se laturin antama virta ylittää sulakepesässä olevan sulakkeen virran, sulake palaa, sitten yhteys akkuun on poikki. Huono laturi nostaa tuossa kohtaa napajännitteensä ties kuinka suureksi ja tuo jännite vaikuttaa juuri siihen palaneeseen virtapiiriin. Mitä siinä sitten sattuu olkin on toinen juttu, mutta tuollainen riski siinä on, että sen kyseisen virtapiirin laitteita hajoaa. No sitten on vielä ne kytkentä hetken virtapiikkien aiheuttamat jännitepiikit...

-> Pääsääntö, älä lataa yli 4A laturilla tupakansytyttimen kautta ja mieluummin älä lataa ollenkaan...tai ainakin tutki etukäteen tuon virtapiirin laitteet.

124:ssä on kyllä mun ymmärtääkseni monenmoista elektroniikkaa (abs asd jne) :roll:

Semmosta syytä en äkkiä keksi, että autoa ei pysty lataamaan konetilan kautta, ei edes vaikka konepelti olisi jumissa,ovet ei aukea jne. Laturillehan pääsee alakautta 124:ssä.

Jollei tuo virtalukkoasia vielä tullut selväksi niin se latausvirta menee sen sulakkeen ja virtalukoon kautta sinne akun plus napaan :roll: Kovin suurella virralla ei kannata ajaa sitä reittiä, eli se 4 A on kohtuu turvallinen mille tahansa sähkönaruille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kirjoitinkin jo eka vastaukseen ettei se konepellin avaus ole kummonen homma. :lol:
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mika.T kirjoitti:Onnistuuhan se. Mutta virta-avain pitää olla kokoajan ykkös-asennossa.

Ei tuo nyt kovin ylitsepääsemätön paikka ole avata konepeltiä.

Onnistuu varmasti kun panee toisen auton vierelle käymään ja yhistää autot tupakan sytkäreistä ja pimiänä olevasta autostakin virtä päälle,antaa latautua vaikka tunnin,ja irroittaa kaapelit ja starttaa käyntiin,ei tietenkään kestä startata kun kaapelit kytketty.Mulla on tehdastekoinen johtosarjakin jossa sytkärin urospäät johdon molemmissa päissä.
Moottoripyörä mulla roikkuu ylläpitolaturissa,kytketty virran ulosottoon (tupakansytkäriin)ja antaa kellokytkimen kautta virtaa 2h vuorokaudessa koko talven.On akku niin vittumaisessa paikassa että pitää purkaa puoli pyörää jos sen postaa.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvä vinkki sulakkeen polttoa ajatellen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

veskola kirjoitti:Hyvä vinkki sulakkeen polttoa ajatellen :roll:


Minkähän takia siinä sulake asiantuntian mielestä palaa,10A sulakehan kestää ottaa virtaa 10Ax12V eli120Wattia,niin mistähän se sulake palaa,jos ei joku toope mene starttaamaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mieti nyt hetki, yhdistät kaksi akkua toisiinsa, välissä on kaksi sulaketta ja kaksi virtalukkoa, joiden kautta virta kulkee, mutta mikään ei rajoita virrankulkua, siis virran suuruutta. Jos toinen akku on todella tyhjä ja toinen on todella täysi siinä kulkee aluksi hyvin suuri virta kunnes ne tasaantuvat. Sama homma jos toinen auto käy ja toinen ei, siellä voi olla jopa 4-5 V jännite-ero. Ainoastaan perkeleen hyvällä tuurilla virta pysyy alle tuon 10A.

Sulake ei todellakaan ole mikään virranrajoitin, se palaa poikki kun se virta ylittyy. Toki 10A sulake kestää luultavasti hetkellisesti 20A piikin mutta se on nyt ihan tuuripeliä, joka on ihan turhaa. Rohkeasti vain konepeitto auki.

Ei kai sulle tule mieleen yhdistää kahta akkua konetilankaan kautta käyttämättä "järeitä" akkukaapeleita.

Toi sun teholasku ei nyt liity tähän eikä mihinkään muuhunkaan mitenkään :roll: ja tuon "asiantuntija" kettuilun otin nyt ihan täytenä vittuiluna, jotta kiitos vain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei ole ikinä tullut mitattua, mitä joku 100 Ah:n akku nappaa sitä virtaa kun se on tyhjä, pikalaturi kyllä tyrkkää sille välillä 20 A lukemiakin, jos vain laturissa riittää potku, eli veskolan teorian kannalla olen ainakin itse :roll:

näitä "tupakansytytin apukaapelita" arvelisin tulevan jonkin gti magasinen tilaaja lahjoina, sopis hyvin lehden linjaan noin muutenkin :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

veskola kirjoitti:No mieti nyt hetki, yhdistät kaksi akkua toisiinsa, välissä on kaksi sulaketta ja kaksi virtalukkoa, joiden kautta virta kulkee, mutta mikään ei rajoita virrankulkua, siis virran suuruutta. Jos toinen akku on todella tyhjä ja toinen on todella täysi siinä kulkee aluksi hyvin suuri virta kunnes ne tasaantuvat. Sama homma jos toinen auto käy ja toinen ei, siellä voi olla jopa 4-5 V jännite-ero. Ainoastaan perkeleen hyvällä tuurilla virta pysyy alle tuon 10A.

Sulake ei todellakaan ole mikään virranrajoitin, se palaa poikki kun se virta ylittyy. Toki 10A sulake kestää luultavasti hetkellisesti 20A piikin mutta se on nyt ihan tuuripeliä, joka on ihan turhaa. Rohkeasti vain konepeitto auki.

Ei kai sulle tule mieleen yhdistää kahta akkua konetilankaan kautta käyttämättä "järeitä" akkukaapeleita.

Toi sun teholasku ei nyt liity tähän eikä mihinkään muuhunkaan mitenkään :roll: ja tuon "asiantuntija" kettuilun otin nyt ihan täytenä vittuiluna, jotta kiitos vain.

Ei se tyhja akku ota kuin 4-5 ampeeria vastaan vaikka pukkaat sinne kuinka paljon virtaa,se jännite tietenkin nousee heti sinne 12V muttei sillä ole mitään merkitystä,tietenkin jos otetaan liikaa virtaa,esim Starttaamalla kaapelit kytkettynä palaa virtaa antavan auton tupakansytkärin sulake välittomästi.Ne akkukaapelit pitää olla sen takia järeät,koska niiden avulla startataan,eikä tietenkään,pikku kaapeleilla voi niin tehdä, mutta 10amppeerin sulake kestää ottaa 120W virtaa eikä tyhjä akku sitä pysty ottamaan vastaan.Se että sanoin sinua asiantuntijaksi,ei ollut mitään vittuilua,luulin että Moderaattori on asiantuntia. terv.jussi
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä akku voi ottaa yli 10 ampeeria latausvirtaa, jos ei ole kovin kylmä.
http://www.arcticheat.fi/pdf/Tietoisku.pdf

Tavallinen akkulaturi rajoittaa itse latausvirran, ts. latausjännite pienenee,
kun virta lisääntyy, johtuen laturin sisäisestä vastuksesta.

Jos akkua ladataan akulla, virrat voivat hetkellisesti olla suuriakin, riippuen
lähinnä akkujen välisestä kytkennästä, koska akun sisäinen vastus on pieni.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Mulla on joskus ollut tuollainen tupakinsytytimien kautta toimiva "apuvirta" kaapeli. Sielä oli sisällä pieni ohminen vastus jonka tehtävänä rajoittaa virta semmoiseksi ettei sulakkeet pala. Koskaan en kokeillu sitä käyttää, mutta ei siitä mielestäni mitään vaaraa olisi ollu, eikä kylläkään olisi tainnu kovin nopeasti olisi saanu ladattuakaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

JarkkoN kirjoitti:Kyllä akku voi ottaa yli 10 ampeeria latausvirtaa, jos ei ole kovin kylmä.
http://www.arcticheat.fi/pdf/Tietoisku.pdf

Tavallinen akkulaturi rajoittaa itse latausvirran, ts. latausjännite pienenee,
kun virta lisääntyy, johtuen laturin sisäisestä vastuksesta.

Jos akkua ladataan akulla, virrat voivat hetkellisesti olla suuriakin, riippuen
lähinnä akkujen välisestä kytkennästä, koska akun sisäinen vastus on pieni.
Käytännössä ei ikinä ota vastaan yli 10amppeerin eli 120W virtaa koska eihän lämpimälle akulle joka taulukon mukaan ottaa tyhjänä 13,7 amppeerin teholla virtaa 165Wattia tarvitse antaa virtaa.Itse olen naapurin Saabille joskus antanut sytkärin kautta virtaa,kun ei kunnolla pyörittänyt,niin puolentunnin jälkeen kun tultu kahvilta ja irrotettu sytkärin kaapelit lähteny startista KÄYNTIIN.Jokainen voi itse tutkia tätä asiaa,minä lopetan tämän juupas eipäs väitytelyn,kun ei mene läpi vaikka rautalangasta vääntää.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

se, että joskus sulla on naapurin kanssa tuo kokeilu onnistunut, ei tee siitä ainoata oikeata tapaa/mahdollisuutta :wink:

kovalla pakkasella kylmä akku ei kovin paljoa pysty nappaamaan sitä virtaa, eikä toisaalta antava akkukaan sitä luovuttamaan, mutta tilanteet ei aina ole vakioita olosuhteiden osalta...

jossakin akkutestissä olivat saaneet akun ottamaan yli 40 A virtaa vastaan ja kyllä mullekin on tullut tilanteita vastaan, jossa olen apuvirtaa antaessani huomannut, että auto meinaa sammua, kun laturi rupeaa nappaamaan kampuralta oikein kunnolla tehoa, kun kaapelit on kytketty ja on sen huomannut ihan kaapelien notkistumisestakin... jostain 120W on ihan turha paasata, jos kokemukset rajoittuu tosiaan yhteen naapurin saabin lataamiseen :D

eikä akku aina ole tyhjä talvisin, kyllä ihimiset unohtelee valoja päälle kesäisinkin jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani R-K kirjoitti:Mulla on joskus ollut tuollainen tupakinsytytimien kautta toimiva "apuvirta" kaapeli. Sielä oli sisällä pieni ohminen vastus jonka tehtävänä rajoittaa virta semmoiseksi ettei sulakkeet pala. Koskaan en kokeillu sitä käyttää, mutta ei siitä mielestäni mitään vaaraa olisi ollu, eikä kylläkään olisi tainnu kovin nopeasti olisi saanu ladattuakaan.
No ei tietenkään jos siellä on se virranrajoitin, eli vastus :roll: Se juuri tekee lataamisesta tuskastuttavan hidasta.


Niin ja lopeta nyt jo toi sekoilu 120 W tehoista, noin sun teholaskut on ihan täyttä skeidaa. Opettele nyt aluksi mitä tarkoittaa teho ja miten se lasketaan.

Teho on kuorman yli vaikuttava jännite kertaa kuorman läpi kulkeva virta. Sulakkeen yli ei koskaan vaikuta 12V jännite...jos se ei ole palanut, ja jos se on palanut virta on nolla.


"120W virtaa"

No just joo :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Lämmin, tyhjä akku ottaa tyypillisesti 20A-40A latausvirtaa, isot
enemmän kuin pienet. Tämä siis tavallisilla latausjännitteillä.

Kiinalaisten laitteiden kaapelointi saattaa rajoittaa virtaa ilman erillisiä
vastuksiakin. Ostin kiinalaisen vedenlämmittimen, joka kytketään
tupakansytyttimeen. Se otti 10 A virtaa, mutta lämmitysvastukseen
kytketyt ohuet johdot kuumenivat niin paljon, että paloivat poikki.
Ja tämä jo ekalla kokeilulla. Siihen lämmitettävään veteen irtosi
vastuksesta pahanmakuista suojarasvaa eli yhtään kupillista teetä ei
laitteella saatu tehtyä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Teoria sikseen, kuka haluaisi ottaa vastaan apuvirtaa halvaantuneeseen W211-mersuun tupakinsytyttimen kautta, jos naapuri sitä tarjoais Saabistaan?

En minä ainakaan. :lol:
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kysymyksestä tuli mieleen, että milloinkohan joku keksii kokeilla, pystyykö tankin täyttämään halutulla polttoaineella irroittamalla kaasuttimelle/ruiskulle menevät letkun ja sitä kautta tankkaamalla.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Zinovjev kirjoitti:Kysymyksestä tuli mieleen, että milloinkohan joku keksii kokeilla, pystyykö tankin täyttämään halutulla polttoaineella irroittamalla kaasuttimelle/ruiskulle menevät letkun ja sitä kautta tankkaamalla.
Just näin! :D :D :D Tai miksei öljynvaihdonkin vois suorittaa poistopropusta jos sattuu konepelti oleen kiinni.Jäähdytysnestekin kannattaa ilmanmuuta lisätä/vaihtaa alavesiletkusta.
No joo,kaikkihan tietysti onnistuu - jotenkin,mutta kyllä se akku nyt vaan kannattaa ladata ihan navoista,eikä leikkiä noilla tsytkän väliadaptereilla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Vastaa Viestiin