Ohjauskulmat W211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

luokkaja kirjoitti: Tuosta säätöpultista kysyin ennen suuntausta, niin minulle sanottiin, että noita säätöpultteja ei laiteta näin uusiin 211:iin. Autoni on siis facelift -08. Onko tämä täyttä hölynpölyä vai vahvistaako joku tämän?
Saman vastauksen sain omaani pyytäessäni varautumaan säätöpulteilla, kun vein oman s212, 2012, 4-Matic, alustan säätöön Länsiautoon (valtuutettu MB huolto)

Auto tuli kyllä kuntoon ilman noitakin. Täytyy vielä kaivella raportti joku kerta.
Autossa on sähköinen tehostin, sekin saattaa vaikuttaa tuntumaan, koska ei vetele mihinkään leveilläkään eturenkailla

Mutta kiinnostava kommentti kuitenkin, kun katsoo näitä:

Orginaali numero 0003331071 (käy w212, siis myös 4-Matic)

http://www.autonosat24.fi/parts-search? ... 0003331071" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuohon pulttien käyttämättömyyteen jokin perusteltu syy?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

tuota tuota, en ole tutkinut tehtaan dokumentteja mutta voisiko olla että 211 fassuun olisi korissa jo hivenen erikohdissa kiinnitykset jolloin ei olisi tarvetta pulteilla jos ei ole kolaroitu tms ? Tätä puoltaisi oma pers tuntuma että fassuihin ei ole minun kohdalla ollut tarvetta laittaa kuin vain hanttarin puolelle caster pultti, joka on myös riittänyt siihen että casteria tulee se vaadittu asteen verran enempi mitä kuskin puolella (ovat siis lähtökohtaisesti jo vetäneet vähemmän ojaan mitä omistamani prefassut, kuitenkin sen verta että olen halunnut asiaa korjata paremmaksi ) . ???
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

simosami kirjoitti:Tarkoitan etupyörän akselin ja takapyörän akselin etäisyyttä toisistaan. Oikea ja vasen puoli erikseen. Saattaa havainnollistaa ja helpottaa ymmärtämään ongelmaa...

Onnistuu, kun etupyörät on suorassa. Periaatteessa etuakseli keskipisteestä taka-akselin keskipisteeseen. (mutta vanteen reunasta on helpompi mitata yksinkin)
Oikean ja vasemman puolen erosta on siis kyse. Mitä mittaukset näyttää?
Suoritin mittauksen, ja sain vasemmalta puolelta 2-3 mm lyhyemmän mitan. Uskallan väittää, että ero johtuu enemmän mittaajasta. :lol: Sen verran samalta vaikuttivat molemmat puolet.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

luokkaja kirjoitti:
simosami kirjoitti:Tarkoitan etupyörän akselin ja takapyörän akselin etäisyyttä toisistaan. Oikea ja vasen puoli erikseen. Saattaa havainnollistaa ja helpottaa ymmärtämään ongelmaa...

Onnistuu, kun etupyörät on suorassa. Periaatteessa etuakseli keskipisteestä taka-akselin keskipisteeseen. (mutta vanteen reunasta on helpompi mitata yksinkin)
Oikean ja vasemman puolen erosta on siis kyse. Mitä mittaukset näyttää?
Suoritin mittauksen, ja sain vasemmalta puolelta 2-3 mm lyhyemmän mitan. Uskallan väittää, että ero johtuu enemmän mittaajasta. :lol: Sen verran samalta vaikuttivat molemmat puolet.
Noin pieni ero voi olla mittauksesta johtuvaakin. Joskus olen mitannut 15mm. Ja silti auto on mennyt läpi "hyväksytysti" nelipyörä suuntauksesta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
JariR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.02.2011 21:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja JariR »

Nelipyöräsuuntaus.jpg
Lisää suuntauskysymyksiä...

Minulla on S211 -05, johon on äskettäin kolinoiden takia vaihdettu eteen molemmat kallistuksenvakaajan pallonivelet, vasen reaktiotanko ja oikea raidetangonpää sekä taakse oikea ylätukivarsi. Tuon homman jälkeen ylimääräiset äänet loppuivatkin, mutta kun kaikki renkaat olivat jo sisäreunoilta aika loppuun kuluneita (varsinkin oikea takarengas meni jo suolet esillä), vaihdettiin alle uudet Nokialaiset. Koko oli sama kuin aiemmissa Tigroissa, eli 225/50 ja 17". Sen jälkeen auto vietiin vielä nelipyöräsuuntaukseen, mutta ihmettelen vähän lopputulosta...

Aiemmin mikään auton kulussa ei kiinnittänyt huomiota paitsi ihan pieni veto oikealle. Nivelten vaihdon jälkeen ennen suuntausta kulku tuntui ehkä vähän raskaammalle, mutta suuntauksen jälkeen se tunne hävisi. Nyt ohjaus vuorostaan tuntuu hyvin kevyeltä (ikäänkuin kääntelisi kesärenkaita sileällä jäällä), johtuneekohan tämä uusien renkaiden korkeamman kuvion joustosta verrattuna vanhoihin sileämpiin? Keskialueella muutaman asteen alueella ohjaus ei enää juurikaan palauta eli jos kaarran vähän oikealle, auto jää kaartamaan irrottaessani otteen ratista. Sama toimii myös vasemmalle, mutta ilmiö on lievempi. Toisaalta aiemmasta poiketen moottoritiellä auto saattaa parhaimmillaan pysyä omalla kaistalla satoja metrejä ilman ohjausta, ELLEI tuule tai ole uria. Auto on nyt sivutuuliherkempi ja varsinkin urat vaikuttavat suuntaan paljon enemmän kuin ennen. Lisäksi polttoaineenkulutus on kasvanut, esimerkiksi Helsinki-Hyvinkää moottoritiepätkää on tullut ajettua ennen ja jälkeen ja ero keskikulutuksessa näyttäisi olevan luokkaa 4 desiä sataselle. Ovathan nuo Nokialaiset tosin polttoaineen kulutuksessa C-luokkaa, mutta vaikuttaako se todella niin paljon?

Yritän laittaa oheen suuntauslapun. Minulla on siis takapusseilla oleva farkku, mutta tuloslapussa auton kuvauksessa lukee Sedan teräsjousi - pätevätkö nuo arvot myös farkulle vai pitäisikö siinä olla eri kulmat kuin sedanissa? Mielestäni takapää on aina tuntunut olevan vähän matalalla, kun sivusta katsottuna takana on renkaan yläreunan ja lokasuojan välissä pari senttiä vähemmän tilaa kuin edessä - liekö normaalia kun malli on Avantgarde ja siitäkö tulee tuo "Sport ripustus"? Korjaantuisikohan taka-akselin Camber nostamalla perää pari senttiä?

Lyhyesti, mitä autolle pitäisi nyt tehdä? (paitsi mahdollisesti vaihtaa parempaan :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Simosami, jep. Kiitos.
JariR kirjoitti:Keskialueella muutaman asteen alueella ohjaus ei enää juurikaan palauta eli jos kaarran vähän oikealle, auto jää kaartamaan irrottaessani otteen ratista. Sama toimii myös vasemmalle, mutta ilmiö on lievempi.
Minulla on juuri sama homma itselläni. Aikaisemminko sinulla palautti ohjaus, eikä jäänyt kaartamaan? Valitettavasti en osaa auttaa, mutta mielelläni kuulisin lisää siitä, miten auto sinulla aikaisemmin käyttäytyi. Olen omistanut S211:n vuoden ajan, ja koko ajan on tehnyt tuota samaa kuin sinulla. Olen ajatellut olevan tämän mallin ominaisuus.
JariR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 17.02.2011 21:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja JariR »

luokkaja kirjoitti:
JariR kirjoitti:Keskialueella muutaman asteen alueella ohjaus ei enää juurikaan palauta eli jos kaarran vähän oikealle, auto jää kaartamaan irrottaessani otteen ratista. Sama toimii myös vasemmalle, mutta ilmiö on lievempi.
Minulla on juuri sama homma itselläni. Aikaisemminko sinulla palautti ohjaus, eikä jäänyt kaartamaan? Valitettavasti en osaa auttaa, mutta mielelläni kuulisin lisää siitä, miten auto sinulla aikaisemmin käyttäytyi. Olen omistanut S211:n vuoden ajan, ja koko ajan on tehnyt tuota samaa kuin sinulla. Olen ajatellut olevan tämän mallin ominaisuus.
Auto on nyt ollut minulla 2 vuotta ja sinä aikana olen kohtuullisen hyvin ehtinyt tottua siihen, miten se käyttäytyy eri tilanteissa. Tarkkaa muutoksen määrää en pysty sanomaan, mutta sen on täytynyt palauttaa paremmin, koska nimenomaan muutos palautuksessa kiinnitti huomioni. Aiemmin auto siis kaartoi vapaana aivan vähän oikealle, ja jos käänsin rattia kevyesti oikealle ja vapautin sen, auto palasi tuohon alkuperäiseen aivan pieneen kaartoon, jota se ei siis enää tee. Olen kyllä itsekin kuullut, että ohjaustuntuma ei tuossa mallissa ole ihan parhaasta päästä, mutta kyllä se aikanaan parannukselta tuntui Toyotan jälkeen :)

Ilmeisesti autossa ei ole vakiona noita camber/caster säätöpultteja edes etupäässä (ja saako niitä edes takapäähän)? Mitähän luokkaa niiden vaikutus sitten on, asteen vai kymmenyksiä? Ilmeisesti minun täytyy nostaa alhaalla olevaa takapäätä pari senttiä, jotta saisin takapään negatiivista camberia kohti normaalilukemia. Toisaalta tuo perän nosto sitten vähentää etupään casteria n. 0,4 astetta, joka taas puolestaan heikentää keskittämistä - suo siellä, vetelä täällä...
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

No niin. Palataanpa tähän juttuun nyt, kun sain vihdoinkin käytettyä uudelleensuuntauksessa Veholla. Liitteenä raportti.

Alla on nyt talvirenkaat, joten ajotuntuma on muutenkin erilainen, mutta väittäisin, että tämän suuntauskerran jälkeen oikealle vetäminen poistui ja ohjaukseen tuli enemmän tuntumaa. Ratti tosin jäi muutaman asteen vinoon vasemmalle, joten se pitää vielä käydä suoristamassa Veholla ensi viikolla. Katsotaan monennellako kerralla se saadaan suoraan.

Tällä kertaa laittoivat ne säätöpultit ja säätivät camberit ja casterit kohdalleen. Etupään aurauksen säädöt kuuluivat takuuseen, mutta säätöpultit ja camber-/caster-säätö tuli itselle maksettavaksi (150 e). Saatanallisen kalliiksihan tämä säätörumba tuli jälleen kerran marmoritiskillä. Seuraavalla kerralla vien suoraan säädettäväksi jonnekin muualle. Alun perin vein säädettäväksi Veholle, koska piti vaihtaa vakuutuksen piikkiin uutta tuulilasia ja alustaan osaa.

Kuvittelin selviäni vähemmällä ravaamisella huollossa, kun hoidan asiat samassa liikkeessä. Toisin kuitenkin kävi.

Miltä tämänkertainen säätöraportti näyttää asiasta tietäville?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt ollaan oikeissa arvoissa casterin osalta eli puoltamista on poistettu oikeaan tapaan säätöpulteilla, kuten muutama vuosi sitten kirjoitin:
dealer kirjoitti:
Mihin tuo yhden asteen ero perustuu?
Se on ohjeen mukainen tavoite kun puoltamista poistetaan, vähintään asteen ero.
Jos vielä puoltaa voi taka-aurausta muuttamalla kokeilla viimeistellä, mutta se on vähän pilkunviilausta jo...ei kannata jos puoltaminen pitää "houkutella" esiin eli ei ole ajaessa häiritsevä koko ajan.
oulaistenliikenne.fi
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

No niin! Hyvä kuulla, että nyt ollaan oikeissa arvoissa. Kiitos.
Duel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:33

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Duel »

Tuli käytyä kulmien säädössä, mutta säätö ei onnistunut taka-aurauksen osalta ruostuneen pultin takia.
Sanoivat että uutta tukivartta kehiin niin säätö onnistuu.
Mikä tämä tukivarren virallinen nimi on, kun niitäkin taka-akselissa on useampia.?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja -230k- »

lämpöä ja jotain ruosteenesto sprayta kehiin ni alkaa pultit liikkua ja saa säädettyä. Tai sitten isolla varrella vääntää mutta saattaa katketa..
pitää ne jokatapauksessa saada auki että tukivarren saisi vaihdettua ja turhaa ehjää alkaa vaihtamaan.

suurin osa pyöränsuuntausta tekevistä firmoista kieltäytyy yrittämästä avata tiukkaan ruostuneita pultteja koska ohjaukseen liittyviä komponentteja ei saisi kuumentaa ja pelkäävät että voimalla aukaistessa pultti katkeaa, joten siirtää vastuut seuraavalle korjaamolle..

se on etummaisin tukivarsi (auton keulaan päin) ,pitäis löytyä aurauksen säätö tukivarsi nimityksellä varaosaliikkeistä ,mutta säätöpultit on taka-akselistossa kiinni,niitä on yhteensä 4kpl
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Duel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:33

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Duel »

Väännetään nyt rautalangasta. Eli mitkä pultit kuvassa ovat aurauksen säädöt, jos itse niitä herkistelisi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

640 ja 650, 680seen sun tarttis päästä ruiskuttelee yläpuolelta crc:tä likoomaan, siellä se kierreosa on kun vetää jumiin.
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Useimmat jumit mitä olen auton takapäässä nähnyt johtuu siitä, että pultti on jumissä alumiinisen putken (puslan sisällä olevan) kanssa. Hankala liottaa auki, helpompi kun katkaiseen pultin päät molemmin puolin ja laittaa uudet osat.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tukivarsi on tuo takimmaisin "600", eikä sen vaihtaminen sinänsä mitään auta vaan pultit ja vastakappale jotka epk mainitsi on ne jotka joutuu hajottamaan ellei tosiaan saa pultteja auki.
oulaistenliikenne.fi
Duel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:33

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Duel »

Pultit tosiaan olivat todella jumissa. En yhtään ihmettele etteivät saanee kulmien säädössä auki, tai halunneet aukaista.
Nylkyttelemällä aukesi sen verran että säätö liikkuu, näillä ohjeilla säästi yhden tukivarren jota huoltoliike tarjosi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jhalmari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 23.05.2017 14:10

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Jhalmari »

Miten oikein toimii tuo caster-säätö?
Hommasin lovelliset säätöpultit ja yritin aiemmin neuvotulla tavalla laittaa hanttarin pyörän mahdollisimman eteen ja kuskin pyörän mahdollisimman taakse, mutta tunnustaa että tukivarren soikea reikä liiku pultin reiässä niin paljon kuin olisi mahdollista. Pitääkö jostain muualtakin löytä että caster-säädön saa liikkumaan kunnolla?
W211 -06
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanha pultti pois, tukivarsi haluttuun asentoon ja sitten vasta säätöpultti paikalleen.
oulaistenliikenne.fi
Jhalmari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 23.05.2017 14:10

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Jhalmari »

dealer kirjoitti:Vanha pultti pois, tukivarsi haluttuun asentoon ja sitten vasta säätöpultti paikalleen.
Tätä koitettu mutta varsi tuntuu "hyppäävän" takaisin olleeseen asentoon heti kun laskee irti. Lisäksi hanttarin rengasta ei saa oikein väännätettyä eteenpäin millään kunnon konstilla, toisin kuin kuskin tukivartta saa vaikka rengasraudalla painettua taaksepäin..?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pultti ei ole oikein paikallaan. En saa kiinni tuosta vääntämisen tarpeesta, eihän se vänkää vastaan kun saa vähän koputeltua jostain.
oulaistenliikenne.fi
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Käännä se vetotuen sisäpää irti sieltä apurungon välistä ja sovita sitä pulttia siihen puslaan, näet miten sen kuuluu toimia, urat osuvat sillätavalla että se pultti myös pitää sen puslan oikeassa kohdassa ilman sen kummempaa vääntöä ja samaan aikaan vaadittavaa kiristystä...

Vähän voi olla hankala saada sitä kunnolla osumaan, itse piti sovitella sitä muutamaan kertaan että hyppäsi oikeaan uraan, ja ihan kädellä saa varren oikeaan kohtaan jotta pultin saa oikeaan kohtaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

Uudessa pultissa on myös viiva joka helpottaa oikean asennon hahmottamista
Jhalmari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 23.05.2017 14:10

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Jhalmari »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Käännä se vetotuen sisäpää irti sieltä apurungon välistä ja sovita sitä pulttia siihen puslaan, näet miten sen kuuluu toimia, urat osuvat sillätavalla että se pultti myös pitää sen puslan oikeassa kohdassa ilman sen kummempaa vääntöä ja samaan aikaan vaadittavaa kiristystä...

Vähän voi olla hankala saada sitä kunnolla osumaan, itse piti sovitella sitä muutamaan kertaan että hyppäsi oikeaan uraan, ja ihan kädellä saa varren oikeaan kohtaan jotta pultin saa oikeaan kohtaan.
Kiitos tästä, nyt pääsin jyvälle asiasta!
V3lzu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 12.12.2017 18:01

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja V3lzu »

2005 s211, alustan väljät tarkastettu ja vakaajan tanko, reaktiotanko vaihdettu ja pyörät suunnattu. Muuttui remontin jälkeen pelottavaksi ajaa maantiellä, ennen remonttia meni kyllä kuin juna. Nyt tuntuu kuin perä ja keula eläisivät omaa elämää, ei tiedä kumpi vie ja kumpi vikisee. Ei puolla siis selvästi kumpaankaan suuntaan vaan tuntuu kuin ajaisi koko ajan myrskytuulessa.

Kuva

Onko jokin mennyt suuntauksessa vai remontissa pieleen?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja -230k- »

caster kulma ois kiva tietää, näkisi reaktiotangon /jos autoon on laitettu aiemmin caster säätöpultit niin niiden asennon.

-edit-
jos ennen noin isoilla aurauksilla on mennyt vakaasti niin fiilispohjalta säädättäisin 0,10-0,13 välille edestä molemminpuolin. takana kaikki näyttää normaalilta.
Viimeksi muokannut -230k-, Ma 07.01.2019 05:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole mitään merkitystä sillä miten lapussa näkyy auraus edessä verrattuna puolelta toiselle / kummalla puolella on enemmän, vain yhteislukema merkitsee.
Rattia kääntämällä saa tasattua, ei vaikuta puoltamiseen, vain ratin suorassa olemiseen. Siihen ei siis kannata kiinnittää huomiota.

Tässähän ei tiedetä mitä kulmat on olleet ennen alustan korjausta, mutta onko osat vaihdettu juuri ennen suuntausta vai jo aiemmin, ja jos vaihdettu aiemmin niin oliko auto hyvä ajaa vielä reaktiotangon vaihdon jälkeen ennen suuntausta ?
oulaistenliikenne.fi
V3lzu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 12.12.2017 18:01

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja V3lzu »

Suuntaus tehty samalla kuin osat vaihdettiin.
Antta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja Antta »

Mitäs kaikkia säätömahdollisuuksia 4-maticissa on? Pitäisi käyttää alustaremontin jälkeen säädössä ja ajattelin kaikki herkistellä valmiiksi mutta en äkkiseltään keksinyt että missä kaikkialla säätömahdollisuuksia on
W211 320 4matic -06
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja kari v »

Antta kirjoitti:Mitäs kaikkia säätömahdollisuuksia 4-maticissa on? Pitäisi käyttää alustaremontin jälkeen säädössä ja ajattelin kaikki herkistellä valmiiksi mutta en äkkiseltään keksinyt että missä kaikkialla säätömahdollisuuksia on
Ei paljon muuta, kun suihkuta esim. WD-40 yleisöljyä kaikkien nivelien mutteri/aukaisu kohtiin, anna vaikuttaa pari päivää ja sitten 4-pyörä suuntaukseen/säätöön.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Vastaa Viestiin