Ohjauskulmat W211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

dealer kirjoitti:Veholla ei näköjään olla tietoisia korjausohjeesta jonka mukaan pitäisi säätää kun asiakas valittaa puoltamisesta.
Eihän noita kaikkia tietysti millään saa aivan viimeisen päälle hyviksi, mutta Vehon lapusta näkee että ei ole mennyt ihan oikein.
Kiitos! Oisko sulla tuon korjausohjeen numeroa tms? Yritin itsekin kulmiin liittyviä ohjeita starista etsiä, löysin ne pultinlaitto-ohjeet, mutta en muuta. Niissä ohjearvoissa ei muistaakseni ollut eri arvoja eri puolille.

Ongelma ei ole enää suuri, mutta sen huomaa ja asentajakin sen nyt lievän oikealle puoltamisen totesi (toivottavasti ei pelkästään lisätyötilauksen toivossa), joten on se saanut eemeleitä suorempaankin kulkemaan.

Jackalle osaan vain sanoa, että minä olen ollut tyytyväinen noiden caster- ja camberpulttien vaikutukseen, joka ei ole valtava mutta tuota puoltamisongelman lievää jatkumista lukuun ottamatta myönteinen. Tuuli- ja uraherkkyyttä ei mulla niin ole, vaikuttaneeko raskas kuutosdieseli nokalla (vai ohjaako taka-akseli sivutuulessa enemmän)...
W211 320 CDI Classic 2003
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enhän minä sen numeroa tiedä kun olen oppinut tekemään nuo ilman ohjetta, ei tarvitse sitä mihinkään :oops:
Muistaakseni TIPSistä löytyy. Ohjeessa kerrotaan mikä on tavoite casterin erolle jne.
oulaistenliikenne.fi
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

dealer kirjoitti:Enhän minä sen numeroa tiedä kun olen oppinut tekemään nuo ilman ohjetta, ei tarvitse sitä mihinkään :oops:
Muistaakseni TIPSistä löytyy. Ohjeessa kerrotaan mikä on tavoite casterin erolle jne.
Ok, kiitos.

Ehkä off-topic, mutta onko kellään tietoa erityisesti Mersujen pyöränkulmaosaajista pääkaupunkiseudulla?
W211 320 CDI Classic 2003
A.N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 08.06.2008 18:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja A.N »

Omassa farmarissa (220tkm) ratti oli hieman vinossa vasempaan ja auto veti oikealle. Muutenkin ajossa auto tuntui oudolta. Ylä ja alapallot oli vahdettu jo aiemmin. Puoltamisen syyksi osoittautui väljät reaktiotangot. Tankojen vaihdon päälle nelipyöräsuuntaus, auto meni kuin uutena. Autoasissa laittoivat kulmat kohdalleen.
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

A.N kirjoitti:Omassa farmarissa (220tkm) ratti oli hieman vinossa vasempaan ja auto veti oikealle. Muutenkin ajossa auto tuntui oudolta. Ylä ja alapallot oli vahdettu jo aiemmin. Puoltamisen syyksi osoittautui väljät reaktiotangot. Tankojen vaihdon päälle nelipyöräsuuntaus, auto meni kuin uutena. Autoasissa laittoivat kulmat kohdalleen.
Selvä, kiitos. Pyöräntuennoissa ei kyllä mulla pitäisi olla mitään välyksiä, on sen verran moneen kertaan ja monessa paikassa tarkistetty. Toinen reaktiotanko tosiaan meni toissa vuonna vaihtoon, pitäisköhän varmuuden ja symmetrian vuoksi uusia se toinenkin...
W211 320 CDI Classic 2003
A.N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 08.06.2008 18:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja A.N »

Unohtui sanoa, että myös reaktiotangon korin puoleinen "kuminivel" löystyy vaikkei välystä siihen tule. Huomasi omassa eron uutta ja vanhaa vertaamalla.
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

A.N kirjoitti:Unohtui sanoa, että myös reaktiotangon korin puoleinen "kuminivel" löystyy vaikkei välystä siihen tule. Huomasi omassa eron uutta ja vanhaa vertaamalla.
Tuokin on hyvä tieto, ehkä juuri tuollainen mahdollinen löysyys aiheuttaa ajotilanteissa tuon pienen oikealle vetämisen, vaikka sitä ei paikallaan kokeiltaessa huomaisi. Täytyy laittaa toinenkin reaktiotanko vaihtolistalle! Yritän muistaa aikanaan päivittää tänne vaikutukset.
W211 320 CDI Classic 2003
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Nelipyöräsuuntaus tehtiin nivelien vaihdon jälkeen maanantaina, hinta 60 euroa. Paikka oli Autopeltikorjaamo Vesa Leskinen Nummelasta.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

onko jollain kokemusta tämän korin aurauksista, mihin kohdille olisi hyvä laittaa jos on madelluttu enempi ? lähtökohtaisesti ohje-arvojen max vai minimi päähän ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

eikö kukaan ? näemmä ruvennu itelläkin syömään takarenkaita, kummallista kyllä ei oo väljiä ja rengas kuluu tasaisesti jne. mutta aikasta nopsalla tahdilla, onko tähän jotain lääkettä ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

vai onko tää painavan auton ongelmia , varsinkin jos on iso vääntävä kone ?
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja kari v »

Minä laskin staarilla AirMaticin sport 2 asentoa normaalia alemmas ja säädätin kulmat ihan W 211:sen ohjearvoilla. Menee kuin juna, eikä syö renkaita mitenkään epätavallisesti...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

epk kirjoitti:onko jollain kokemusta tämän korin aurauksista, mihin kohdille olisi hyvä laittaa jos on madelluttu enempi ? lähtökohtaisesti ohje-arvojen max vai minimi päähän ?

Taas olis aika käyttää suuntauksessa, eikö kukaan osaa kommentoida aurauksen vaikutusta liiallisen camberin korjaamiseen? Entä aurauksen vaikutus yleensäkin suuntavakavuuteen?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja -230k- »

mulle laitettiin lähelle max arvoja. 0*07 eteen, yhteensä 0*14 ja taakse 0*14 yhteensä 0*28
en ole huomannut epävakauksia.vieläkin syö kyllä ripauksen enemmän sisäreunasta takana :shock:
camberia -2.2 joka nurkassa
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, mesen puolelta tuli vähän päinvastaista infoa, ettei max arvoihin aurausta..
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ai, oliko perusteluja? Itelle se suuntauskaveri suositteli..
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja epk »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6268
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja MiHe »

epk kirjoitti:hmm, mesen puolelta tuli vähän päinvastaista infoa, ettei max arvoihin aurausta..
tämäkö söis rengasta :problem: kevällä käytin suuntauksessa niin sanoivat että eivät saaneet takaa toista edes rajoihin, jäi toinen puoli vielä 0,05' yli raja-arvon, oli alunperin peräti 0,2' yli maksimista... Eteen laitettiin nyt auraus minimiarvoon +0,02' molemmille puolille (siellä oli peräti +0,2' ja +0,3').

Edit: ihmelliseksi asian tekee että rajusta etusten aurauksesta huolimatta sisäreunat kuluivat talvikumeista sileiksi vaikka muuten pintaa oli. Camberia oli likaa 0,1' mutta tuollahan luki että sen vaikutus ei ole niin iso ja talvikumit kestävät sitä enemmän.... penaalista tälläiset, tulikin taas mieleen että pitäis ksukinpuolen alapallo vaihtaa... :evil:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja -230k- »

varmasti syö enempi rengasta isompi auraus, ja voi vaikuttaa polttoainekulutukseen.
Mutta äkkiä ne renkaat menee madalletussa loppuun silleenkin ,että sisäreuna kankailla ja ulkoreunassa vielä 5mm :D
Maku asioita siis. aiheeseen liittyen. saako 211 taka akselilla camberia säädettyä? sinne ei taida säätöpultteja saada?
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Lainaan tätä vanhaa keskustelua. Autoni on -08 S211 E200 CDI, ajettu 391 tkm. Vaihdettu vasta reaktiotankoa, raidetankoa ym., eikä alustassa ole väljyyksiä (tarkastettu huollossa).

Ongelmana on, että auto tahtoo puoltaa hieman oikealle hyvälläkin tiellä ajettaessa. Puoltaminen ei ole rajua, mutta sen kuitenkin huomaa ajossa. Käytin autoa nelipyöräsuuntauksessa Tampereen Veholla pari päivää sitten, mutta suuntauksen jälkeen puoltaminen jatkuu. Eikö 211:n pitäisi mennä maantiellä kuitenkin suoraan huolimatta urista tai tienpinnan loivasta kallistuksesta ojaan päin? Ajelin vasta vakuutusyhtiön Nissan Notella, eikä se riisikippo puoltanut mihinkään suuntaan samoja teitä ajellessa.

Liitteenä nelipyöräsuuntausraportti. Osaisiko kukaan sanoa mitään noista arvoista tai ylipäätään siitä, miten auton saa kulkemaan suoraan?

Mitä muuten nuo ensimmäiset lukemat kohdassa "Ajoneuvon taso etuakselissa valmis ajamiseen" käytännössä tarkoittaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

Etupään Caster kulmat kuluu olla niin, se on oikealla saa/pitää olla n. 0,5-1astetta suurempi. Sinulla on juurikin päin vastoin.

Tämä tehdään ns. säätöpultilla.

Pyysitkö korjaamaan tai kerroitko, mitä auto käyttäytyy? (Vai pyysitkö vain "tarkastusta")
Jos niin, vie takaisin.
Tämä on ihan vakio juttuja, ei pitäisi olla kenellekään ylivoimaisen vaikeata. Ja Veho vielä. Aika outoa.

Aurauksia ovat korjanneet, mutta noin pieni ero ei pitäisi olla syynä oikealle vetämiseen. Kylläkin vaikuttaa ehkä renkaiden kulumiseen.
Auraukset voi olla minun mielestä mielummin ihan lähellä nollaa, kuin säätöarvojen keskellä.

Jos ei pyydä korjaamaan, niin monesti vaan tarkistavat, ja toteavat, että on normien sisällä, eivät vaivaidu tekemään ylimääräistä. Ja ihan kaikki "asentajat" ei hallitsekaan noita juttuja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Kiitos vastauksesta.

Kyllä kerroin, että puoltaa hieman oikealle ja varmistin vielä, että säädetäänhän arvot kuntoon, eikä vain tehdä pelkkää tarkastusta.

Tuosta säätöpultista kysyin ennen suuntausta, niin minulle sanottiin, että noita säätöpultteja ei laiteta näin uusiin 211:iin. Autoni on siis facelift -08. Onko tämä täyttä hölynpölyä vai vahvistaako joku tämän?

Luulisi Veholla tietävän nämä suuntaushommat. Pitää maanantaina soitella ja sopia aikaa uudelle suuntaukselle.

Kirjoitelkaahan muutkin mielipiteitänne. Kaikki on avuksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuosta säätöpultista kysyin ennen suuntausta, niin minulle sanottiin, että noita säätöpultteja ei laiteta näin uusiin 211:iin.
Perustelivatko mitenkään ? Mielestäni kaikissa 211 on tukivarsissa säätömahdollisuus pultin avulla, viimeisimmissäkin.
oulaistenliikenne.fi
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Jotain mutisi, että camberia ja casteria kun säädetään takana, niin tarvitaan säätöpultteja, ja heti perään korjasi, että näin uuteen ei olisi mahdollista laittaa pultteja ollenkaan. Eli siis säätömahdollisuus pulteilla puuttuisi.

EDIT: Miltä näyttää tuo säätöraportti dealerin mielestä?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tämmöinen linkki.

Siitä löytyy sopivien ajoneuvojen listalta myös 2008

http://www.autonvaraosat24.fi/meyle/2112393" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tuli vielä mieleen, että ihan metrimitalla voi nähdä eron oikean ja vasemman puolen eroista. Mitaa vaikka vanteiden reunasta. Etu-takarengas, oikea vs. vasen puoli. Mitä näyttää eroksi?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tuli vielä mieleen, että ihan metrimitalla voi nähdä eron oikean ja vasemman puolen eroista. Mitaa vaikka vanteiden reunasta. Etu-takarengas, oikea vs. vasen puoli. Mitä näyttää eroksi?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja dealer »

luokkaja kirjoitti:Jotain mutisi, että camberia ja casteria kun säädetään takana, niin tarvitaan säätöpultteja, ja heti perään korjasi, että näin uuteen ei olisi mahdollista laittaa pultteja ollenkaan. Eli siis säätömahdollisuus pulteilla puuttuisi.

EDIT: Miltä näyttää tuo säätöraportti dealerin mielestä?
Ei noissa arvoissa muuten moittimista ole, mutta valitukseesi puoltamisesta ei ole tartuttu lainkaan.
Säätöpultit tulee eteen, ellei niitä asenneta / voi asentaa / säätövara niilläkään ei riitä puoltamisen poistoon voi ongelmaa korjata taka-aurausta säätämällä. Sitäkään ei ole tehty, toki aurausta on säädetty ohjearvoihin mutta se on toinen juttu se...
oulaistenliikenne.fi
luokkaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 09.08.2013 19:57

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Kiitos linkistä simosami. Pitääpä kysyä Veholta vielä noista pulteista. Kertoisitko hieman tarkemmin, millaista mittausta tarkoitat metrimitalla? Yksinkertaiset ohjeet osaamattomalle. :D

Ja kiitos dealerille taas!
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Ohjauskulmat W211

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tarkoitan etupyörän akselin ja takapyörän akselin etäisyyttä toisistaan. Oikea ja vasen puoli erikseen. Saattaa havainnollistaa ja helpottaa ymmärtämään ongelmaa...

Onnistuu, kun etupyörät on suorassa. Periaatteessa etuakseli keskipisteestä taka-akselin keskipisteeseen. (mutta vanteen reunasta on helpompi mitata yksinkin)
Oikean ja vasemman puolen erosta on siis kyse. Mitä mittaukset näyttää?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin