Käyttöauto

Ohjauskulmat W211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 27.03.2010 16:44
ViestiLähetetty: Su 28.03.2010 00:28
Kuinka tulisi olla että kulkee "kuin juna"
Eräs vanha pirssari sanoi että, eteen aurausta 1mm ja taakse 0mm
Kertokaa kokemuksista.

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 06:45
Paikkakunta: Kymenlaakso
ViestiLähetetty: Ma 29.03.2010 07:35
taxari200 kirjoitti:Kuinka tulisi olla että kulkee "kuin juna"
Eräs vanha pirssari sanoi että, eteen aurausta 1mm ja taakse 0mm
Kertokaa kokemuksista.
:lol: :shock: Olin joskus 60 luvulla autokorjaamolla tsupparina ja silloin säätivät aurauskulmat silmämääräisesti kun ei ollut mitään hienoja lasereita. Etupyörät laitettiin hiukan sisäänpäin käännettynä. Sen kyllä huomas kun katsoi edestäpäin.
Mittanauhalla mittasivat kulmat. Siitä yhdestä millistä en tiedä mitään.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 07:43
Kävin säädättämässä W211 (2004) ohjauskulmat. Eli sen takia vein kun etupään niveliä on vaihdettu. Nyt on kulmat säädetty ja ratti (yllätys yllätys) on hieman kallellaan vasemmalle suoraan ajaessa sekä kun ratista päästää irti niin alkaa samantien ohjaamaan oikealla päin (joo tiedän että tiet kaatavat ojaan päin, mutta tuo tosin on mielestäni vähän liikaa)...

Mitkä ne oikeaat tarkat säädöt pitää oikein olla (etu/taka)... Olen jostain joskus kuullut että varsinkin mersu on erittäin tarkka säädöistään...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 15:01
Ei mese vetele mihinkään, eikä tien kaltevuus vaikuta ratin asentoon jos kulmat kohdallaan... (mulla renkaat molemmissa mesessä 235/40/18.) :D
Onhan noita jokunen Mersu ollu...ja on vieläkin jotain...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 28.04.2010 19:37
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 15:39
Tälläiset laittoivat kun kävin ohjauskulmat säätämässä. Hyvin kulkee.

Etu Auraus Oikea Alkutilanne(2.2mm) Ohjearvo(0.1-1.1mm) Lopputilanne(0.6mm)

Etu Auraus Vasen Alkutilanne(0.3mm) Ohjearvo(0.1-1.1mm) Lopputilanne(0.6mm)

Etu Caster Vasen Alkutilanne(10.08) Ohjearvo(9.48-10.48) Lopputilanne(10.18)

Etu Caster Oikea Alkutilanne(10.30) Ohjearvo(9.48-10.48) Lopputilanne(10.42)

Etu Camber Vasen Alkutilanne(-0.30) Ohjearvo(-0.52 - -0.09) Lopputilanne(-0.30)

Etu Camber Oikea Alkutilanne(-0.24) Ohjearvo(-0.52 - -0.09) Lopputilanne(-0.24)


Taka Auraus Oikea Alkutilanne(1.9mm) Ohjearvo(0.9-2.5mm) Lopputilanne(1.6mm)

Taka Auraus Vasen Alkutilanne(1.2mm) Ohjearvo(0.9-2.5mm) Lopputilanne(1.6mm)

Taka Camber Vasen Alkutilanne(-0.54) Ohjearvo(-1.38 - -0.38) Lopputilanne(-0.54)

Taka Camber Oikea Alkutilanne(-1.18) Ohjearvo(-1.38 - -0.38) Lopputilanne(-1.18)

Kulkukulma Alkutilanne(-0.03) Ohjearvo(0.15) Lopputilanne(0.00)

Ohjearvot ovat MB 2003, 203, C Class USA series and sport.
C180 Komp -03 sport sedan

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 19:48
Kuka vois laittaa ne W211:sen arvot? Tarvittais pikaisesti...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 20:03
taxari200 kirjoitti:Kuinka tulisi olla että kulkee "kuin juna"

Arvoista en tiedä mitään, mutta kulmat kannattaa laittaa/laitattaa paikalleen ja oikein. Olen nyt ajanut samalla autolla 8 v. ja 230 tkm. Muutama vuosi sitten laittoivat Vianorilla kulmat nelipyöräsuuntauksella paikalleen (?), mutten huomannut mitään erityistä parannusta/huononnusta kulussa. Nyt muutama kk sitten paikallinen mersuliike vaihtoi jarrulevyt/-palat ja koiranluut sekä sääti kulmat, kun oli vasen eturengas kulunut sisäreunastaan. Ja kumma kyllä, auto on aivan erilainen ajoltaan - ei vetänyt mihinkään ja kulkee sinne minne ohjaa - itse asiassa ei ole koskaan ollut parempi ajettava kuin nyt. Taisivat jäädä autonvaihtoajatukset hetkeksi - nyt mittarissa 310 tkm.
Ja kuljin on 290 TDT -97
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Ti 02.06.2009 21:36
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 20:24
Jacka kirjoitti:Kuka vois laittaa ne W211:sen arvot? Tarvittais pikaisesti...



Mistäpäin olet?

Vaatii varmaan myös säädettävät epäkeskopultit taaksekkin, että saa kaikki kohdalleen. Ammattitaitoakin tarvittas senverran, että juuri ko mb malliin optimiasetukset tiedossa.

Pohjois-suomessa oulun veholla hyvä tietämys, kun muistaa pyytää Pentiltä kulmien erikoismiehen säätämään. Suosittelen.... ja ei ole edes kallista.
--------------------------------------------------------


W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde -07 + 265 hp / 620 Nm; eli vakio 350 CDI: tä vastaavilla turvallisilla säädöillä, mutta pakokaasua ei syödä enää uudelleen ja pakoputki ei ole enää DPF:llä tulpattu (www.powerflash.fi)
C 124 320 24 Coupe -94

Aiemmin:
W 201 190 E 2.0 -94
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 13:02
Etelä-Pohjanmaalta olen... Ja vielä ihmettyy (sekin), että vaikka castereita säätämällä saisikin menemään W211:sen suoraan, niin miksi ihmeessä nyt rattikin on vähän kallellaan vasemmalle päin, vaikka sekin muka säädettiin suoraan... mahtaakohan johtua samasta asiasta...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 17:11
No niin...

Kävin uudestaan säädättämässä. Kaikki oli ok. Caster-arvot olivat seuraavat: vasen 11*11 ja oikea 10*67. Ja me emme ainakaan löytäneet mitään säätöruuveja!?!

Eli puolen asteen ero on vasemmalla ja oikealla puolella. Tästä johtuu kait mersujen oikealle "vinnaaminen"... Säädettiin ihan hiukan lisää aurausta (1,5mm) ja ohjattavuus parani...

Kommentoikaa... =)
Viimeksi muokannut Jacka päivämäärä Pe 19.11.2010 18:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 17.10.2010 13:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 17:27
Ei se tuo oikealle kampeaminen ole yksin MB:n ominaisuus. Kyllä kaara kuin kaara pääsääntöisesti valmistajan suosittelemilla kulmilla kevyesti kampeaa oikealle yleisimmillä kotosuomen pääteillä... aurausta lisää niin oikealle "veto" vähenee... tarpeeksi lisää niin tulee oikein "uraohjus" :) tuo 1,5mm alkaa varmaan olla maksimi ainakin renkaan leveyden lisääntyessä ja profilin madaltuessa...
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
Nyt: Audia ja Toyotaa... Harrastemersua metsästän..
EX: S211 280CDI Avantgarde -05 jne...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8931
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 17:52
Casterpulteilla kannattaa laittaa oikea etupyörä niin eteen ja vasen niin taakse kuin mahdollista, tämä jo ennen kuin heittää kameroita kiinni.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Ti 02.06.2009 21:36
ViestiLähetetty: La 20.11.2010 01:06
dealer kirjoitti:Casterpulteilla kannattaa laittaa oikea etupyörä niin eteen ja vasen niin taakse kuin mahdollista, tämä jo ennen kuin heittää kameroita kiinni.


No nyt se diileri paljasti telemark kikankin...

...uskonpa hyvän ajettavuuden mersuun löytyvän pohjois-suomessa oulun vehon lisäksi siis myös ylivieskasta.
Meidän sianselkä-teille takaveto vaatii paneutumista pyöränkulmiin, jos haluaa siitä oikeasti erittäin hyvän ajaa.
--------------------------------------------------------


W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde -07 + 265 hp / 620 Nm; eli vakio 350 CDI: tä vastaavilla turvallisilla säädöillä, mutta pakokaasua ei syödä enää uudelleen ja pakoputki ei ole enää DPF:llä tulpattu (www.powerflash.fi)
C 124 320 24 Coupe -94

Aiemmin:
W 201 190 E 2.0 -94
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ma 22.11.2010 07:54
Ei kait tuossa minunkaan tapaksessa itse säätäjäjän osaamisessa mitään puutetta ollut, vaan kun ei vaan löytynyt keinoja miten säätää...

Dealer (tai joku muukin voi vastata?), niillä säätöpulteillako ne caster-arvot saadaan kuntoon?!? Me kyllä yritettiin isolla kiristysliinalla vetää vasenta puolta taaksepäin ja oikeaa puolta eteenpäin, mutta eipä vaan arvot muuttuneet...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1704
Liittynyt: Ma 26.04.2004 09:30
Paikkakunta: 87200
ViestiLähetetty: Ma 22.11.2010 09:20
Jacka kirjoitti:Ei kait tuossa minunkaan tapaksessa itse säätäjäjän osaamisessa mitään puutetta ollut, vaan kun ei vaan löytynyt keinoja miten säätää...

Dealer (tai joku muukin voi vastata?), niillä säätöpulteillako ne caster-arvot saadaan kuntoon?!? Me kyllä yritettiin isolla kiristysliinalla vetää vasenta puolta taaksepäin ja oikeaa puolta eteenpäin, mutta eipä vaan arvot muuttuneet...


Jos kyseessä etuakselin alempi etutukivarren säätö,josta oletan olevan kyse.

Niin käytä koko pultti pois paikaltaan ,niin näät sen toiminta periatteen.
Siellä puslan sisällä on kaksi kohoumaa ja pultissa on samoin kaksi ohennusta .
Reikä on soikea,menee irtiollessa, ehkä, kaksi pulttia samaan reikään,
Elikkä täytyy kääntää pulttia ,mutterin löysäys ei välttämättä auta.

Yksinkertainen tuo säätää.
<en tiedä onko joka mallissa,näin ainakin omassa autossani.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1391
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 22.11.2010 12:08
Kylmänraudanseppä kirjoitti:
Jacka kirjoitti:Kuka vois laittaa ne W211:sen arvot? Tarvittais pikaisesti...



Mistäpäin olet?

Vaatii varmaan myös säädettävät epäkeskopultit taaksekkin, että saa kaikki kohdalleen. Ammattitaitoakin tarvittas senverran, että juuri ko mb malliin optimiasetukset tiedossa.

Pohjois-suomessa oulun veholla hyvä tietämys, kun muistaa pyytää Pentiltä kulmien erikoismiehen säätämään. Suosittelen.... ja ei ole edes kallista.


Alle 170e? Sen maksaa merkkiliikkeessä ja paska tuli. Pelottava ajaa talvella, volvot meni 100 alueella 120 ohi ja itse uskalsi ajella sen 70!
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Ti 02.06.2009 21:36
ViestiLähetetty: Ma 22.11.2010 12:24
AK47 kirjoitti:
Kylmänraudanseppä kirjoitti:
Jacka kirjoitti:Kuka vois laittaa ne W211:sen arvot? Tarvittais pikaisesti...



Mistäpäin olet?

Vaatii varmaan myös säädettävät epäkeskopultit taaksekkin, että saa kaikki kohdalleen. Ammattitaitoakin tarvittas senverran, että juuri ko mb malliin optimiasetukset tiedossa.

Pohjois-suomessa oulun veholla hyvä tietämys, kun muistaa pyytää Pentiltä kulmien erikoismiehen säätämään. Suosittelen.... ja ei ole edes kallista.


Alle 170e? Sen maksaa merkkiliikkeessä ja paska tuli. Pelottava ajaa talvella, volvot meni 100 alueella 120 ohi ja itse uskalsi ajella sen 70!



Missä merkkiliikkeessä säädätit?

Toki kulissit; seinät ja valomainokset ei ole koskaan tehnyt ainoatakaan työsuoritusta.

Lopputulos täysin kiinni asentajasta ja hänen taidoistaan... toki hyvät työkalut tarvitaan.

Itselle on oulun veholla säädetty taitavasti pyöränkulmat useaan mersuun. Asentaja oli erikoistunut ko työtehtävään vuosien ajan.
--------------------------------------------------------


W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde -07 + 265 hp / 620 Nm; eli vakio 350 CDI: tä vastaavilla turvallisilla säädöillä, mutta pakokaasua ei syödä enää uudelleen ja pakoputki ei ole enää DPF:llä tulpattu (www.powerflash.fi)
C 124 320 24 Coupe -94

Aiemmin:
W 201 190 E 2.0 -94
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8931
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 22.11.2010 17:20
Dealer (tai joku muukin voi vastata?), niillä säätöpulteillako ne caster-arvot saadaan kuntoon?!? Me kyllä yritettiin isolla kiristysliinalla vetää vasenta puolta taaksepäin ja oikeaa puolta eteenpäin, mutta eipä vaan arvot muuttuneet...

Härreguud :shock: onneksi eivät muuttuneet ... joo, alkuperäinen pultti on tavallinen ilman säätömahdollisuutta.
Säätöpultti voidaan asentaa kuten alkuperäinen tai sillä voidaan muuttaa casteria hieman jompaan kumpaan suuntaan, siis kolme eri asentoa käytettävissä.
Sitä ei pyöritellä vaan laitetaan paikalleen joko tai.

Säätöpultilla voi siis laittaa casterit asentoon jossa puoltaminen on mahdollisimman vähäistä, arvoja ei sen kummemmin kannata ihmetellä koska muuta säätömahdollisuutta casterille ei ole.

Minä kysyn auton omistajalta ennen suuntausta onko ollut puoltamisen kanssa ongelmia, jos on niin lykkään säätöpultit paikalleen ja sitten suuntaamaan.

Lisäksi on pari pikku juttua joilla puoltamista voi hienosäätää vähemmäksi mutta näitä "vippaskonsteja" ei viitsi julkisesti esitellä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Ke 26.04.2006 19:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
ViestiLähetetty: To 16.12.2010 15:09
Laitoin sposia KL-varaosiin ja sieltä kertoivat että ei ole mahdollista saada kuin Camberiin säätöpultteja. Kuinka niillä muka casteria säädetään?!?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8931
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 11.02.2011 19:31
Kuinka niillä muka casteria säädetään?!?

Reaktiotangon etupäässä on samanlainen säätö casterille kuin alatukivarressa camberille.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ma 02.07.2012 20:40
onkohan jollain noiden tarvittavien pulttien varaosanumeroroita jollei ne kl:stä osaa myydä oikeita ? oma wissi/epc ei suostu käynnisty enkä saa sieltä mitään ulos :(

Mitä pultteja sinne nyt tarvittiin eteen ja oliko taakse mahdollista saada jotain oem säätö pulttia myös ?


entäpä nuot camberin säädöt, edessä takana, onko mahdollista ja missä rajoisssa ? auto avantarge farkku jota madellettu noin 3-4cm lisää , näyttäisi että camberia tarttis saada vähennettyä.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ma 02.07.2012 21:38
jahha, elikkäs pikku googlettelun jälkeen homma menee niin että eteen oem camber pultit jolla saa noin 0.5 astetta max korjattua, taakse ei saa mitään oem osaa. Sinne joko säädettävät ylätukivarret / k-macit aftermarkettina.

Perse edellä puuhun vedetty näemmä tehtaan puolesta tämä homma :D

täytynee kehittää taakse ylätukivarteen / muualle vähän epäkesko säätöä ? Mutta mites auraus takana, saako pahan miinus camberin pelastettua sen aurasta säätämällä ?

onko kellään arvoja isommmin madalletusta niin näkisi tarviiko niitä pelätä...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli
ViestiLähetetty: Ma 02.07.2012 23:11
Tällaiset pultit tuli mulle KL-varaosista viimeviikolla.
Sopii 203/211 camper ja caster säätöpulteiksi.
camper pultti2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S202 -00 200cdi
S203 -07 200cdi
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ti 03.07.2012 05:17
elikkä sama pultti sopii caster + camber kulmille, 2kpl per puoli eli 4kpl tarvitaan ?

tuolla jotain juttua aiheesta : http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... -18-a.html

täällä hyvät kuvat aiheesta : http://mbworld.org/forums/c-class-w204/ ... stion.html


ja wissistä löytyy asennot casterille pultille myös ?
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ti 03.07.2012 18:44
http://www.wheels-inmotion.co.uk/forum/ ... topic=4541

tuolla on kerrottu mihin asentoon pitää laittaa korjauspultit että menee suoraan, HUOM, vasemman puoleisessa liikenteessä...

mites kun itse haluan liiallisen camberin pois ja samalla ojaan vedon pois niin ei kai siinä auta kuin laitttaa camber pultit ääriasentoon ja laittaa caster pultit näin : kuskin puoli max miinukselle ja hanttari max plussalle ?
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Su 08.07.2012 16:32
eikö ketään näitä ole laitellut ??
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8931
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 08.07.2012 16:35
Laita niin että "ojaan vedot" on minimissä, madalluksella pilattua camberia et pulteilla saa korjattua riittävästi.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Su 08.07.2012 16:36
elikkä max miinuksen puolelle molemmat caster pultit ?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8931
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 08.07.2012 16:43
elikkä max miinuksen puolelle molemmat caster pultit ?

Eikun ohjeen mukaan, tai onko helpointa asentaessa vaan katsoa että oikea etupyörä tulee mahdollisimman eteen ja vasen taakse, sekä camber että caster pulteilla.
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10367
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Su 08.07.2012 16:47
juu siitähän se onkin helpoin katsoa, ei kannata liikaa vaivata päätään noilla aste luvun "tulkinnoilla" :D liian vaikeesti yritin tätäkin taas selventää itselleni... ei muuta kuin pulttia paikalle ja aurauksen säätöön, katsoo kuinka paljon miinuksella mennään camberien suhteen ja pitääkö niiden eteen jotain toiminpiteitä tehdä .
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DBFI, juka1, Magge-- ja 27 vierailijaa











AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com