W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hommasin pirun hienon vm-91 230 marsun. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Uusittu jakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat. Seoksen säätäminen ei auta. Tyhjäkäynti 600-700 rpm. Ei nyi ajossa ja kuluttaa satasella 7-7,5L. Mielestäni 230 mersuksi kuluttaa vähän. Onko näissä jotain nykimisiä tyyppivikoina, vai mikähän lienee vaivaa ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja poke2 »

jupasierra kirjoitti:Hommasin pirun hienon vm-91 230 marsun. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Uusittu jakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat. Seoksen säätäminen ei auta. Tyhjäkäynti 600-700 rpm. Ei nyi ajossa ja kuluttaa satasella 7-7,5L. Mielestäni 230 mersuksi kuluttaa vähän. Onko näissä jotain nykimisiä tyyppivikoina, vai mikähän lienee vaivaa ?
Tyhjäkäynti pitääkin olla 600rmp hujakoilla kulutuskin oikeella jäljillä. Miten se käy sitä tyhjäkäyntiä rytkyttääkö vai mitäs tekee humpaako sillain hiukan?Lampdahan kannattaa kokeilla ja itsellä reistaili tuo tyhjä käynti moottori mut oireetkin oli hiukan toisenlaiset.itellä oli sellasta ailahtelua käynnissä kun löysäs vapaalle.mut ei nykinyt. 240€ makso sekä lampda että tyhjäkäynti moottori veholla joten ei kannata testaamatta vaihtaa.
124/300E v.89
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mullakin pientä soutamista tyhjäkäynnillä ja soppaa menee n. 10-12 l/100 km kyseessä farkku ja automaatti. En ole vielä ruvennut tutkimaan onko vika autossa vai kuskissa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla loppu tyhjäkäynnin soupaaminen kun tinasin yj-releen.
Sen tyhjäkäyntimoottorin voi puhdistaa ja kokeilla 12volttia mut ei pitkä kestoisesti suoraan akulta ja katsoo että se sulkeutuu ja aukee kevyesti.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toinen juttu on myös joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin on anturi vauhtipyörällä joka tunnistaa sytytys kohdan.Sen voi puhdistaa joka auttaa myös mutta yj-rele vaikuttaa moniin vaivoihin.
Avatar
JuusoJekku
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 12.03.2010 20:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja JuusoJekku »

Minulla w124 230e -90: tyhjäkäynti souti, ajaessa ei ollut ongelmia - vaihdoin virranjakajan kannen + pyörijän, tulpat (2 kertaa varmuuden vuoksi). Korjaamolla sanottiin, että vika on varmaankin tulpanjohtojen häiriösuojauksessa - jätin korjattavaksi, ja nyt tyhjäkäynti on tasainen ;)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Thänks

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt kun neuvotte vielä sen yj-releen sijainnin, ja missä tyhjäkäyntimoottori sijaitsee ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Miten se käy sitä tyhjäkäyntiä rytkyttääkö vai mitäs tekee humpaako sillain hiukan?

Käy epätasaisesti, siis kone heiluu käydessä. Myös pari kertaa on auto sammunut. Jos vapaalla antaa koneelle kierroksia, ja nostaa jalan kaasulta niin kierrokset käy niin alhaalla että meinaa sammua.
Ei päivää ilman ongelmia :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

jupasierra kumpikos tämä peli on automaatti vai manuaali?

Jos automaatti niin kulutus todeeela alhainen,manuaaliksi nätisti ajettuna
ok.

Manuaalissa tuon tyhjäkäynnin pitäisi olla siinä 800 pinnassa
ja automaatilla sen 150 pienempi noin.

Yj-rele löytyypi sieltä akun takaa,on se alumiinin värinen pikkuboxi jonka päällä sulake tai kaksi!

T.Jaakko.P
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

kumpikos tämä peli on automaatti vai manuaali?

Automaatti, ja kulutus on mitattu että pitää paikkaansa. Entäs se tyhjäkäyntimoottori, missä sijaitsee ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tyhjäkäynti moottori löytyy siitä tulipellin puoleisesta imusarjan viimeisestä 3 ja 4 pyttyjen välistä.

Otat ilmanputsarin pois niin näkyy kuskin puolelta katsottuna määränjakajan oikealla puolella imusarjassa..tarkista samalla että letkut ovat paikalla,eikä ole halkeamia tai muita vaurioita.

T.Jaakko.P
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Hmm....

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Irroitin sen releen sieltä akun takaa, ja tinasin kaikki pinnat uudestaan. Loopilla kun katsoi niin halkeamia oli tinauksissa. Hommalla ei kuitenkaan ollut vaikutusta käyntiin.
Sitten otin ilmanputsarin pois, ja huomasin pienen (5mm) muoviputken joka oli irti. Putki lähti siitä huohotinputkihässäkästä, ja meni sylinterin muotoiseen mötikkään. Irroitin kaikki huohotinputket ja tarkistin ettei ole halkeamia, ja kasasin kaikki. Auto käyntiin ja ei vaikutusta. Käy epätasaisesti, ja kun kaasuttaa ja laskee kaasun meinaa sammua ennen kun hakee kierrokset. Olisiko se sitten se tyhjäkäyntimoottori ?
Nyt pitää kysyä että mikä on määränjakaja ? Enkä nyt oikei tajua mitä tarkoitat tällä: tulipellin puoleisesta imusarjan viimeisestä 3 ja 4 pyttyjen välistä.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ole kuskin puolen lokarin päällä ,nojaa.Laske auton keulasta alkaen 1,2,3,ja tässä välissä imusarjaa on alumiini värinen pyöreä pötkylä johon tulee kaksi johtoa,4.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Plääh...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Taas tutkittu lisää. Tyhjäkäyntimoottori putsattu, ja "kaikki" mahdolliset ilmavuodot eliminoitu pois. Imusarjan tiivistettä ei ole tutkittu. Outoa kun pysähtyy valoihin, auto käy vähän aikaa hyvin (10 sek) ja sitten alkaa ontumaan. Jos paikallaan nostaa kierriksia ja laskee kaasun pois, käy niin alhaalla että meinaa sammua ?!? Vaihdettu tulpat, jakajan kansi ja pyörijä. Tutkittu ilmavuodot, putsattu tyhjäkäyntimoottori ja säädetty seokset. Putsailtu muutenkin paikkoja ja ihmetelty oiretta. Kyllä ottaa pattiin kun käy niin huonosti, ja mersu sentään !!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ruiskun alla ois vielä kumikaukalo joka maksaa noin 30e .Onkohan siinä halkeamia?
Helppo vaihtaa.
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Imuilman lämpötila-anturi? Vai onkos näissä pikkukoneissa semmoista? Omassa kolmelitrasessa viallinen aiheutti tyhjäkäyntiongelmaa, uusi maksoi alle kympin.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Mitenkäs muuten tekeekö saman oireen jos vaihde p asennossa ja tietty kone lämmin, annat kierroksia ja päästät tyhjäkäynnille,tekeekö saman liikkeen ja meinaa sammua??

Tekeekö kone kylmänä saman kuin lämpöisenäkin?

T.Jaakko.P
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Kaukalo

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

atlas kirjoitti:Ruiskun alla ois vielä kumikaukalo joka maksaa noin 30e .Onkohan siinä halkeamia?
Helppo vaihtaa.
MItä pitää purkaa ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Anturi

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kutka kirjoitti:Imuilman lämpötila-anturi? Vai onkos näissä pikkukoneissa semmoista? Omassa kolmelitrasessa viallinen aiheutti tyhjäkäyntiongelmaa, uusi maksoi alle kympin.
Ei taida tässä olla...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Oire

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Mitenkäs muuten tekeekö saman oireen jos vaihde p asennossa ja tietty kone lämmin, annat kierroksia ja päästät tyhjäkäynnille,tekeekö saman liikkeen ja meinaa sammua??

Tekeekö kone kylmänä saman kuin lämpöisenäkin?

T.Jaakko.P
Moottorin lämpötila ei vaikuta oireeseen.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Seokset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Menin koskemaan seosruuviin, vaikka ne olivat säädetty kohdalleen. Tunnin säätelyn jälkeen kierrokset eivät enää putoa alas kaasun päästämisen jälkeen, mutta käy edelleen epätasaisesti. Ilmavuoto varmaan jossain, ja nyt kun seokset tulivat rikkaammalle oire vähän helpotti. Alkaa loppumaan mielenkiinto ja hermot. Täytyy viedä merkkikorjaamolle, täällä kun ei oikein kukaan ymmärrä...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seokset

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

jupasierra kirjoitti:Menin koskemaan seosruuviin, vaikka ne olivat säädetty kohdalleen. Tunnin säätelyn jälkeen kierrokset eivät enää putoa alas kaasun päästämisen jälkeen, mutta käy edelleen epätasaisesti. Ilmavuoto varmaan jossain, ja nyt kun seokset tulivat rikkaammalle oire vähän helpotti. Alkaa loppumaan mielenkiinto ja hermot. Täytyy viedä merkkikorjaamolle, täällä kun ei oikein kukaan ymmärrä...
Eetterillä voit etsiä vuotoa.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Täytyy viedä merkkikorjaamolle, täällä kun ei oikein kukaan ymmärrä...
Tota noin, oisko se ongelma sitten molemminpuolinen?
Minä olen sitä mieltä, että tältä foorumilta löytyy noin yleisesti ottaen kaikki se tieto mitä mersuista pitää tietääkin. Ja hiukan enemmänkin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Jaahas

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tota noin, oisko se ongelma sitten molemminpuolinen?
Minä olen sitä mieltä, että tältä foorumilta löytyy noin yleisesti ottaen kaikki se tieto mitä mersuista pitää tietääkin. Ja hiukan enemmänkin.


No kaikki neuvot ja vinkit mitä foorumin kautta olen saanut, on kokeiltu. Ihan hyviä vinkkejä. Itse seosruuvia kääntämällä sain paremman, ja tein arvion että ilmavuoto on jossain. Onko jotain ideoita vian suhteen, siis meinaan että arvotaanko vielä vai vienkö ammattimiehille ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se kaukalo ruiskun alla on sellanen kuminen iso ja siihen tulee ajan ollessa halkeamia.
Voithan käydä ensin ostamassa sen ja sit vaihtaa.Jotkut ovat löytäneet halkeamia purkaessaan ja sit kun uutta ei ole niin tilapäisesti sikamassalla tilkinneet sitä.
Joudut ottamaan määränjakajan kolmella ruuvilla pois putkineen ja kaasuläpän kohdalta kumiliitos kurkulta auki .Vielä bensaputket paine/paluu.Sähköjohtoja edestä jA SIT SE NOSTAMALLA LÄHTEE JA YMPÄRI PÖYDÄLLE JA SIINÄ.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Huomenissa, nyt riittää jo tälle viikolle...
Ei päivää ilman ongelmia :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Villi kortti olis tuo yj-rele boxi,kokeile jos jollain tutulla vastaava 4 syl...
aina ei kolvauskaan auta!!??

Ja siis tuo ilmanputsarin läpi tehty säätö,vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin..
Siitä ei säädetä seoksia ne säätyy elektronisesti,siitä tuo ke jetroniki nimi..

Ei kun auto testeriin ja siitä etsimään vikaa,yj-rele,lämpöaika anturi, imuilma vudot jne.......Monesti unohtuu tuo ylä-ala kammiopaine mitata siitä määränjakajalta....Onpa tullut tietoa ohivirtaus mittauksillakin todetuista vioista ja näitä riittää,ku kenkuksi alkaa...... mutta kun pelittää niin käypi hienost...

Tänään kaksi 230e ja 300ce laitettu 6kk seisonnan jälkeen käyntiin ja ei sitten niin mitän,mikä ei kuuluisi asiaan :lol: :lol:
Jaa ja tuo kutosen jumputus se se vasta........
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Villi kortti olis tuo yj-rele boxi,kokeile jos jollain tutulla vastaava 4 syl...

Täytyy kokeilla kun jaksaa.


Ja siis tuo ilmanputsarin läpi tehty säätö,vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin..
Siitä ei säädetä seoksia ne säätyy elektronisesti,siitä tuo ke jetroniki
nimi..

Tyhjäkäynnistä tässä ollaan puhuttu alusta asti !

Ei kun auto testeriin ja siitä etsimään vikaa,yj-rele,lämpöaika anturi, imuilma vudot jne.......Monesti unohtuu tuo ylä-ala kammiopaine mitata siitä määränjakajalta....Onpa tullut tietoa ohivirtaus mittauksillakin todetuista vioista ja näitä riittää,ku kenkuksi alkaa...... mutta kun pelittää niin käypi hienost...

Alkuviikosta menee luultavasti ammattimiehelle.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Imuvuodot tuntuu suuremmilla kierroksilla ja kiihdyttäessä nykimisenä.
Olis siinä yksi vaihto ehto että puhdistat vauhtipyrää lukevan sytytys anturin.Olen lukenut että se ois helposti irrotettavissa ja tosiaan kerää paskaa ja metallia ja näin ollen sotkee käyntiä.
Se sijaitsee koneen takapäässä startin yläpuolella.
Enempää en osaa kertoa kun ei oo kokemusta moisesta.

Tuli myös mieleen ihan perus asiat että palautuuko kaasu vivusto kokonaan nollille?Että ois jouset kaikki paikallaan ja ehjät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Miten tyhjäkäyntimoottori oireilee ? Olen putsannu sen mutta ei vaikutusta. Kun moottorin päästä ottaa johdon irti auton käydessä, nousee kierrokset ja käynti tasoittuu. Mistä niitä moottoreita saa ostaa muualta kuin merkkiliikkeestä tilaamalla.
Jos auton onnnistuu sammuttamaan heti käynnistyksen jälkeen, ei tyhjäkäyntiä meinaa löytää vähään aikaan. Kierroksia on pidettävä väkisin vähän aikaa ennen kuin alkaa käydä. Käynti on väkinäistä ja meinaa sammua...

Otettu tyhjäkäyntimoottori tänään uudelleen irti, ja liotettu kunnolla (0,5h) cleanerilla. Ravisteltu ja puhallettu paineilmalla. Kasaamisen jälkeen kävi tyhjäkäyntiä hyvin n.15 min, ja alkoi taas ontua. Olisiko kuitenkin moottori, ja pitäisikö liottaa vielä kauemmin ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin