W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Voi mersu sentään !!

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No niin. Ammattimiesten (merkkiliike) tutkimisen jälkeen kuulema kunnossa. Olivat vaihtaneet jakajan kannen ja pyörijän, ja putsailleet ja mittailleet. Auto pois ja koeajolle, ja kas kummaa kävi tasaisesti. Puolen tunnin cruisailun jälkeen alkoi taas ontua, ei meinaa pysyä käynnissä liikennevaloissa vaihde päällä. NYT alkaa hermot mennä mersun kanssa !!!!!!!!!!!!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Kunnossa !

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Eipä osunut veikkaukset kohdalleen, vika löytyi tänään kun aloin tutkia tarkkaan.
Kaasuvivustosta puuttui jousi. Kun jousi puuttui, mikrokytkin ei toiminut. Kaasu kyllä palautti koska tyhjäkäynti oli normaali, mutta jousen puuttuminen esti 5mm liikkeen mikrokytkimelle. Auto ei ymmärtänyt että ollaan pysähdytty, ja käynti oli epätasaista.
Kylläpä voi vaikuttaa yksi kytkin, auto kävi huonosti, sammuili ja rytkytti. Nyt toimii niinkuin pitää.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Joko on ongelma ratkennut?Ilmanputsarin läpi säädetään muuten nimenomaan seosta,ei tyhjäkäyntiä,joka säätyy automaattisesti.Eli päinvastoin kuin aiemmin mainittiin.
Vanhemmissa M102 moottoreissa tyhjäkäyntiä voi säätää ilmanputsarin sivussa sijaitsevasta ruuvista.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Onkos -89 vuotisessa tuo sytytyskohdan tunnistava anturi vauhtipyörällä. Mitä kaikkee se tai sen toimimattomuus aiheuttaa. mistä siihen pääsee helpoiten käsiksi
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuumana sammuu ja jäähdyttyään taas pelaa kunnes taas kuumuus sammuttaa....tolleen käyttäytyy toi kampran asento tunnistin.
Anturi laatikon liitoksen kohdalla edestä katsottuna klo2......6mm kuusio pultti 1kpl kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Jatketaans aihetta... Auto on -92 C124 230E automaatti. Olen ajanut autolla 16tkm. Mittarissa ihan pian 1/3 miljoona km.

Ihan alkuun kun ostin auton, oli sellaista oiretta että kylmänä kun oli sähkölaitteita päällä (valot, penkinlämmittimet), tuntui että ei jaksa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä, hirveän pienet kierrokset. Muistelen että silloinkin tyhjäkäynti jonkun verran vaelsi. Vaihdoin akun uuteen, ja tyhjäkäyntikierrokset nousivat. Samalla myös lakkasi se ilmiö, että akun jännite oli kylmänä niin alhaalla että penkinlämmittimen merkkivalot alkoivat vilkkua.

Sitten alkoi ilmetä kostealla ilmalla nykimistä, joka korjaantui virranjakajan kannen ja pyörijän vaihtamisella. Ja tyhjäkäynti seilasi jonkun verran.

Nyt on alkanut ilmetä sellaista, että tyhjäkäyntikierrokset jäävät aavistuksen korkeiksi, parhaiten huomaa siitä miten auto yrittää "ryömittää" kun ollaan paikallaan. Huomaa myös hiljaisissa nopeuksissa että joutuu jarrulla hillitsemään menoa. Myöskään moottorijarrutus ei tunnu usein toimivan, vaan jarrua pitää painaa.

Lisäksi joskus pidemmillä matkoilla motarivauhdeissa tuntuu välillä sellainen "pudotus", että kun tasakaasulla ajaa niin ihan kuin yhtäkkiä vauhti vähän putoaa, aluksi tuntuu että sammuiko moottori siihen paikkaan mutta meno on joka kerta jatkunut, vähän vaan kaasua lisää.

Ensihoitona ajattelin irrottaa tyhjäkäyntimoottorin ja puhdistaa. YJ-rele on vaihdettu joitain vuosia sitten, löytyi releen kuitti ja vanha rele. Voisikohan se olla, että tuo tyhjäkäyntimoottori on oireillut jo pitkään, ja nyt on lisäksi tullut vielä jokin siihen tyhjäkäynnin mikrokytkimeen liittyvä vika, koska tosiaan ryömittäessä ja moottorijarrutuksessa tuntuu kuin kaasu jäisi koko ajan vähän liikaa "auki".

EDIT: Niin ja imuvuoto olisi tietysti yksi ilmeinen mahdollisuus...
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja wolf »

En osaa selittää miksi mutta minun M102 pelaa hienosti kun tyhjäkäyntisäätimen piuha on irti. Jätin sen irti koska kuumana tyhjiskierrokset laskivat kuumana niin alas että öljynpainemittarin viisari koputteli alarajaansa. Nyt ei vain kylmänä nosta kierroksia joten täytyy antaa pikkuisen kaasua aluksi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

wolf kirjoitti:En osaa selittää miksi mutta minun M102 pelaa hienosti kun tyhjäkäyntisäätimen piuha on irti. Jätin sen irti koska kuumana tyhjiskierrokset laskivat kuumana niin alas että öljynpainemittarin viisari koputteli alarajaansa. Nyt ei vain kylmänä nosta kierroksia joten täytyy antaa pikkuisen kaasua aluksi.
Siksi kun ruisku menee mekaaniselle...soppa kelpaa ja yleensä muilla osakaasu alueilla ei pelaa hyvin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

wolf kirjoitti:En osaa selittää miksi mutta minun M102 pelaa hienosti kun tyhjäkäyntisäätimen piuha on irti. Jätin sen irti koska kuumana tyhjiskierrokset laskivat kuumana niin alas että öljynpainemittarin viisari koputteli alarajaansa. Nyt ei vain kylmänä nosta kierroksia joten täytyy antaa pikkuisen kaasua aluksi.
Siis otitko johdon irti tyhjäkäyntimoottorin päästä?

Kokeilin eilen ottaa sen tyhjäkäynnin mikrokytkimen johdon irti, tulos oli että auto pelasi täysin normaalisti, poislukien että tyhjäkäyntikierrokset putosi oikealle tasolle.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mikro metrin piuhan irroitus ei pitäisi vaikuttaa tyhjiksellä mutta jospa se olisi rikki tai sitten sulla on kaasuvaijeri tiukalla ja vivusto kuiva.
tosiaan tyhjäkäynti moottorin piuhan irroitus tai potikan niin menee mekaaniselle
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja wolf »

En jummarra, piuha irroitettunakin säätimestä ovat päästömittausten tulokset erittäin hyvät (katsastajakin kiitteli) eikä kulutuskaan ainakaan perstuntumalla tunnu sen suuremmalta kuin tämän ikäiseltä 2,3 litraiselta voi odottaa.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Minä kun olen noiden Ke-jettien kanssa tapellut niin kyllä se lisäilmaluistin (tyhjäkäyntimoottori) päästä liittimen irrottaminen on vaikuttanut tyhjäkäyntiin. Olen käsittänyt että jos ei vaikuta niin ruiskussa on vikaa. Viimeisessä E230 kun tyhjäkäynti tempuili niin että joskus sammui ja joskus huusi liian kova niin vika löytyikin huohotinletkuista. Eli se letkupaketti joka menee ilmanputsarilta tyhjäkäyntimoottorille ja haarautuu kannessa olevaan nippaan oli halki paristakin kohtaa. Kone sai liikaa ilmaan ja ECU sekosi. Koko paketti 3 letkua marmorila alle 60€ ja auto pelasi kuin uutena.

Yksi E300 ongelmatapaus johon tungettiin aikaa ja rahaa ja lopuksi myytiin kun kyllästyin, oireili liian korkeana tyhjäkäyntinä. Seuraava omistaja löysi vian ja vika oli kaasuläpän mikrokytkimessä. Yhdessä pesin tyhjäkäyntimoottorin ultraäänipesurissa, vaati 2kpl 30min pesua ja sen jälkeen kävi tosi nätisti. Eli jos saatte ohjeita että ravistelkaa bensassa tai jossain muissa litkuissa kunnolla niin ei välttämättä tehoa, paras on pesu pesurissa. Joskus joutuu vaihtamaan koko ruiskun, on ne vaan niin kivoja.

Vikapaikkoja on tosiaan paljon ja kannattaa lähteä helpoimmasta liikkeelle, tyhjkäyntimoottorin pesu pesurissa, yj-releen tinaus tai vaihto, monitoimireleen tinaus, Eha, mikrokytkin siinä ruiskussa 2 ruuvilla kiinni (mulla on yksi uusi), kaasuläpän kytkin (on hankalassa paikassa), huohotinletkut, ilmavuodot jne. Oma ilmavuoto löytyi kun auton käydessä suihkuttelin bräkcleania ruiskun päälle joka paikkaan, käynti muuttui jossain kohtaa ja silloin lamppu syttyi. Voi siis olla että vikaa ei löydy koskaan, yleensä löytyy. Mutta tuo ihmetyttää että päästöt on hyvät ja tyhjäkäynti normaali jos liitin on irti tyhjäkäyntimoottorista?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Näistä m102/m103-KE-jet murheista olisi hyvä koota joku sticky tai könttäviesti yhteenpaikkaan.

Jos viesti koskee vanhaa bensamersua, on monesti aiheena juurikin nuo ongelmat. Toki alkaa olla marginaalista kalustoa pikkuhiljaa uusien joukossa, mutta oma harrastaja-/käyttökuntansa kuitenkin löytyy.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
DMZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 25.06.2016 15:19
Paikkakunta: Vieremä

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja DMZ »

Tuo kaikkien vikojen kerääminen yhteen ketjuun olisikin hyvä.
Itellä tällä hetkellä ongelmana sammuminen heti käynnistämisen jälkeen kun kierrokset tippuu. Toisessa ketjussa oli juttua että voisi poistua pensapaineitten säätämisellä, mutta vikaa ei ole kun pitää ajovalot päällä (100w polttimot ja 55w xenonit) jaksaa jäädä käyntiin kierrosten tippumisen jälkeen. Kovemmilla pakkasilla ja kesällä tätä ongelmaa ei ole, yj releen tinasin syksyllä, mutta voisi kokeilla vaihtaa sen uuteen.
W124 200E
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja wolf »

Palaan vielä tuohon kulutus- ja mekaaniselle meno-asiaan. Minulla oli tässä joululiikenteessä hyvä tilaisuus vähän mittailla. Siis lähtökohdathan olivat: Auto Mb 190E (siis ruisku), vuosimalli-91, ajettu mittarin mukaan pyöreästi 271t. 2.3 litrainen kone. Saksan tuonti. Mittauksen tankkauksen lähtö ja tulo samalla mittarilla. Ajomatka sukulaisissa edestakaisin 179 km sisältäen 20 km kaupunkiajoa, n. 50 km moottoritietä ja loput kantatietä. Paluumatka tänään osin uppuralumessa ja loput sohjossa josta n. 30 km niin raskasta että en heittänyt vitospykälää pesään. Kulutus reissulla oli 15.07 l mistä saadaan jakolaskulla tälle matkalle sopan kulutukseksi kohtuullisella tarkkuudella 8.4 l/100km. Ei minusta tälläiselle kärrylle ikä huomioiden mitenkään hirveä kulutus.
Tämän perusteella olen edelleen, anteeksi vain, sitä mieltä ettei tyhjäkäyntisäätinen piuhan irroitus siirrä ruiskua mekaaniselle. Senverran on kokemusta että edellinen tenavani ( 2 litrainen, vm-88) ryysti lambdan petettyä evästä "kaksin käsin" joten ilmeisestikin se silloin meni mekaaniselle.

Yleisesti ottaen joulusta on selvitty joten toivottelen porukalle Hyvää Uutta Vuotta!
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

230E, -92, KE-Jetronic.

Eilen vaihdoin tyhjäkäynnin/moottorijarrun mikrokytkimen sinne kaasuvaijerin päähän, irrotin tyhjäkäyntimoottorin ja totesin 12V virralla että venttiili ainakin liikkuu. Alipaineletkuja en lähtenyt sen kummemmin irrottelemaan, mutta päällisin puolin vaikuttivat ehjiltä ja hyväkuntoisilta. Vaihdoin myös sytytystulpat ja putsasin virranjakajan kannen, joka on keväällä vaihdettu kuten pyörijäkin. EDIT: Niin ja ruiskuttelin myös CRC:tä kaasuvivustoon, joka tuntuu toimivan herkästi. Kaasuvaijerista en osaa sanoa mitään, muuta kuin että ei tunnu hirttävän.

Toimenpiteillä ei ollut vaikutusta.

Oireinahan on siis pääasiassa se että tyhjäkäynti jää liian korkeaksi, ja joskus täytyy hitaammissa vauhdeissa jarrulla hillitä menoa.

Tyhjäkäynti pelaa erittäin siivosti kun lähdetään kylmänä liikkeelle, ja ainakaan vartin työmatkankaan jälkeen ei tyhjäkäynnissä ole moittimista. Pidemmän 30-40min motariajon jälkeen sen sijaan kierrokset jäävät ylös, tai kuten eilen, kun lähdin lämpimästä tallista koeajolle, kaikki toimi hetken aikaa kuten pitääkin mutta sitten oireet alkoivat taas.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutki kaasuläpällä olevan kytkimen toiminta...luulen että väljä akseli tai menee vaihtoon kun kytkin on rikki tai ei tee kontaktia hyvin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

atlas kirjoitti:Tutki kaasuläpällä olevan kytkimen toiminta...luulen että väljä akseli tai menee vaihtoon kun kytkin on rikki tai ei tee kontaktia hyvin.
Millä perusteella?

Tarkoitatko sitä potentiometri-tyyppistä kytkintä joka liittyy ilmamäärämittariin(?)

Eli tämä http://www.ebay.de/itm/BOSCH-F-026-T03- ... SwJQdXCSwf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sama Merteil-varaosa http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 27573/6/15" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

DMZ kirjoitti:Tuo kaikkien vikojen kerääminen yhteen ketjuun olisikin hyvä.
Itellä tällä hetkellä ongelmana sammuminen heti käynnistämisen jälkeen kun kierrokset tippuu. Toisessa ketjussa oli juttua että voisi poistua pensapaineitten säätämisellä, mutta vikaa ei ole kun pitää ajovalot päällä (100w polttimot ja 55w xenonit) jaksaa jäädä käyntiin kierrosten tippumisen jälkeen. Kovemmilla pakkasilla ja kesällä tätä ongelmaa ei ole, yj releen tinasin syksyllä, mutta voisi kokeilla vaihtaa sen uuteen.
Seoksien säätöön, liian laihalla niin tekee tuollaista. Kylmänä ryyppysuutin antaa bensaa ja siksi pysyy käynnissä, sama valojen kanssa. laturi vastustaa ja auto tarvii enemmän bensaa että tyhjäkäynti tasaantuu. Voit myös itse kokeilla säätää, ilmanputsarin läpi kuusiokolo avaimella (3mm) etsit sen kannan sieltä. Tuntuu jousikuorma vastassa kun painaa ja tuntuu kun avain ottaa kiinni, kiinnipäin (myötäpäivään) menee rikkaammalle mutta käännä varovasti 1/4 kierrosta kerrallaan. Ajele ja kokeile miten käyttäytyy. Myös ilmavuoto tekee tuollaista.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

mustavihannes kirjoitti:
atlas kirjoitti:Tutki kaasuläpällä olevan kytkimen toiminta...luulen että väljä akseli tai menee vaihtoon kun kytkin on rikki tai ei tee kontaktia hyvin.
Millä perusteella?

Tarkoitatko sitä potentiometri-tyyppistä kytkintä joka liittyy ilmamäärämittariin(?)

Eli tämä http://www.ebay.de/itm/BOSCH-F-026-T03- ... SwJQdXCSwf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sama Merteil-varaosa http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 27573/6/15" onclick="window.open(this.href);return false;
Lulen että Atlas tarkoittaa sitä mikrokytkintä joka on kaasuläpän vieressä edestä katsottuna oikealla kaasuläpän lähellä. V-mäinen paikka, mulla oli yhdessä siinä vika.
Mulla on muuten tuollainen kiinalainen potentiometri kerran kokeiltu kun siinä ei ollutkaan vikaa, sen saa 40€ jos tarvii...
Ja ne alipaineletkut kannattaa katsoa tarkkaan, varsinkin se mikä menee kanteen ruiskun takana sitä ei monta kertaa edes huomaa että on halki. Kuitenkin pieni kustannus kun kaikki letkut maksaa merkkiliikkeessä vähän yli 60€.
Ei päivää ilman ongelmia :)
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Uusia havaintoja... Oireet tulevat vain kun moottori on kuuma. Vanhat tulpat olivat kolmosta lukuunottamatta ihan valkoiset ja mielestäni koneen lämmöt on motarilla ajaessa aavistuksen korkeammat kuin ennen. Paikallaan tyhjäkäynnillä nousee lämmöt siihen 80 yläpuolella olevaan piiruun(100C?), muistelen kun kesällä oikein tuli ihmeteltyä ettei lämmöt millään nousseet juuri yli 80. Koneen lämmetessä siis tyhjäkäynti nousee ja esiintyy myös käyntihäiriötä, vähän kuin ei kävisi kaikilla pytyillä.

Kantta epäilin, mutta paisuntasäiliössä ei pulputa, kierrosten noustessa nesteen taso nousee hieman mutta se on kai normaalia kun vesipumppu pyörii lujempaa. Öljykorkissa ei ole "soossia" enkä 16tkm aikana ole joutunut lisäämään jäähdytysnestettä. Myös kulku on ihan kohdillaan. Öljyäkin syö hyvin maltillisesti kun vaihdoin Mobilit Castroliin, Mobilia meni varmaan litra/1500km. Bensankulutus on seka-ajossa talvirenkailla vähän yli 10l/100km, kyseessä siis 230E automaatti. Jos kansi ei falskaa, niin kai tuossa saattaisi seos olla laihalla? Kun käy kuumana ja tulpat valkeat. En ala sitä säätämään, koska jokinhan sen laihuuden aiheuttaa.

Jotenkin tuo lämpötila on oleellinen tekijä, kylmänä ja vielä jonkin aikaa lämpimänäkin toimii tosi hyvin. Käynnistyy aina laakista (ei siis tarvitse sahata).

EDIT: Vielä tähän omaan lisähavaintona, että kylmänä heti startin jälkeen auto käy korotettua tyhjäkäyntiä vain hetken, sen jälkeen tk-kierrokset on siitä 600rpm kintaalla ja toimii kuin kello. Ilmeisestihän tuon pitäisi olla korotetulla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa kunnes lämpenee? Joskus (kuten tänä aamuna) lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> uusi starttaus, lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> kolmannella käyntiin ja toimii kuten pitääkin. Tämä ilmiö on ollut viileillä keleillä aina, ja sama juttu kaikissa vanhoissa ruiskukoneisissa joita olen omistanut, joten olen ajatellut että se "kuuluu asiaan".

Seuraavaksi aion vaihtaa lämpöanturin joka ilmeisesti on nelinapainen anturi sylinterinkannen päässä. Jso se ei auta, niin alan soitella aikaa korjaamolle.

EDIT: Eli oireet on aika samankaltaiset kuin tässä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p942226" onclick="window.open(this.href);return false; tapauksessa, saatiinkohan ikinä toimimaan...

EDIT: Samanlaisia oireita myös täällä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2#p1171732" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

mustavihannes kirjoitti:Uusia havaintoja... Oireet tulevat vain kun moottori on kuuma. Vanhat tulpat olivat kolmosta lukuunottamatta ihan valkoiset ja mielestäni koneen lämmöt on motarilla ajaessa aavistuksen korkeammat kuin ennen. Paikallaan tyhjäkäynnillä nousee lämmöt siihen 80 yläpuolella olevaan piiruun(100C?), muistelen kun kesällä oikein tuli ihmeteltyä ettei lämmöt millään nousseet juuri yli 80. Koneen lämmetessä siis tyhjäkäynti nousee ja esiintyy myös käyntihäiriötä, vähän kuin ei kävisi kaikilla pytyillä.

Kantta epäilin, mutta paisuntasäiliössä ei pulputa, kierrosten noustessa nesteen taso nousee hieman mutta se on kai normaalia kun vesipumppu pyörii lujempaa. Öljykorkissa ei ole "soossia" enkä 16tkm aikana ole joutunut lisäämään jäähdytysnestettä. Myös kulku on ihan kohdillaan. Öljyäkin syö hyvin maltillisesti kun vaihdoin Mobilit Castroliin, Mobilia meni varmaan litra/1500km. Bensankulutus on seka-ajossa talvirenkailla vähän yli 10l/100km, kyseessä siis 230E automaatti. Jos kansi ei falskaa, niin kai tuossa saattaisi seos olla laihalla? Kun käy kuumana ja tulpat valkeat. En ala sitä säätämään, koska jokinhan sen laihuuden aiheuttaa.

Jotenkin tuo lämpötila on oleellinen tekijä, kylmänä ja vielä jonkin aikaa lämpimänäkin toimii tosi hyvin. Käynnistyy aina laakista (ei siis tarvitse sahata).

EDIT: Vielä tähän omaan lisähavaintona, että kylmänä heti startin jälkeen auto käy korotettua tyhjäkäyntiä vain hetken, sen jälkeen tk-kierrokset on siitä 600rpm kintaalla ja toimii kuin kello. Ilmeisestihän tuon pitäisi olla korotetulla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa kunnes lämpenee? Joskus (kuten tänä aamuna) lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> uusi starttaus, lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> kolmannella käyntiin ja toimii kuten pitääkin. Tämä ilmiö on ollut viileillä keleillä aina, ja sama juttu kaikissa vanhoissa ruiskukoneisissa joita olen omistanut, joten olen ajatellut että se "kuuluu asiaan".

Seuraavaksi aion vaihtaa lämpöanturin joka ilmeisesti on nelinapainen anturi sylinterinkannen päässä. Jso se ei auta, niin alan soitella aikaa korjaamolle.

EDIT: Eli oireet on aika samankaltaiset kuin tässä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p942226" onclick="window.open(this.href);return false; tapauksessa, saatiinkohan ikinä toimimaan...

EDIT: Samanlaisia oireita myös täällä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2#p1171732" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tulpat on valkoiset käy liian laihalla, ilmavuoto jossain.
Lämpöjen pitääkin nousta 100C lähelle paikallaan, sen jälkeen flekti käynnistyy. Tai siis ei käynnisty vaan silikoni kuumenee keskiössä ja "nappaa" kiinni. Ajossa ei nouse lämmöt kun ajoviima jäähdyttää.
Koneen lämmetessä ei tarvita enää niin paljon bensaa, ja menee laihalle.
Se korotettu tyhjäkäynti kuuluu asiaan, ryyppysuutin antaa lisäbensaa imusarjaan. Se että käy laihalla viittaa edelleen ilmavuotoon jossain.
Se röpöttely ja sammuminen ei kuulu asiaan, minulla yksi teki samaa ja en nyt muista korjaantuiko koskaan...
En usko siihen anturiin, mutta ei ole kallis kokeilla. Osta oikea väri. Ja suihkuttele imusarjan päälle ja joka paikkaan ruiskun lähelle auton käydessä bräkcleania tai bensaa suihkupullossa. Sillä saat selville ilmavuodot aika tarkkaan.
Ei päivää ilman ongelmia :)
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

jupasierra kirjoitti:
mustavihannes kirjoitti:Uusia havaintoja... Oireet tulevat vain kun moottori on kuuma. Vanhat tulpat olivat kolmosta lukuunottamatta ihan valkoiset ja mielestäni koneen lämmöt on motarilla ajaessa aavistuksen korkeammat kuin ennen. Paikallaan tyhjäkäynnillä nousee lämmöt siihen 80 yläpuolella olevaan piiruun(100C?), muistelen kun kesällä oikein tuli ihmeteltyä ettei lämmöt millään nousseet juuri yli 80. Koneen lämmetessä siis tyhjäkäynti nousee ja esiintyy myös käyntihäiriötä, vähän kuin ei kävisi kaikilla pytyillä.

Kantta epäilin, mutta paisuntasäiliössä ei pulputa, kierrosten noustessa nesteen taso nousee hieman mutta se on kai normaalia kun vesipumppu pyörii lujempaa. Öljykorkissa ei ole "soossia" enkä 16tkm aikana ole joutunut lisäämään jäähdytysnestettä. Myös kulku on ihan kohdillaan. Öljyäkin syö hyvin maltillisesti kun vaihdoin Mobilit Castroliin, Mobilia meni varmaan litra/1500km. Bensankulutus on seka-ajossa talvirenkailla vähän yli 10l/100km, kyseessä siis 230E automaatti. Jos kansi ei falskaa, niin kai tuossa saattaisi seos olla laihalla? Kun käy kuumana ja tulpat valkeat. En ala sitä säätämään, koska jokinhan sen laihuuden aiheuttaa.

Jotenkin tuo lämpötila on oleellinen tekijä, kylmänä ja vielä jonkin aikaa lämpimänäkin toimii tosi hyvin. Käynnistyy aina laakista (ei siis tarvitse sahata).

EDIT: Vielä tähän omaan lisähavaintona, että kylmänä heti startin jälkeen auto käy korotettua tyhjäkäyntiä vain hetken, sen jälkeen tk-kierrokset on siitä 600rpm kintaalla ja toimii kuin kello. Ilmeisestihän tuon pitäisi olla korotetulla tyhjäkäynnillä jonkin aikaa kunnes lämpenee? Joskus (kuten tänä aamuna) lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> uusi starttaus, lähti käyntiin, röpötteli, sammui --> kolmannella käyntiin ja toimii kuten pitääkin. Tämä ilmiö on ollut viileillä keleillä aina, ja sama juttu kaikissa vanhoissa ruiskukoneisissa joita olen omistanut, joten olen ajatellut että se "kuuluu asiaan".

Seuraavaksi aion vaihtaa lämpöanturin joka ilmeisesti on nelinapainen anturi sylinterinkannen päässä. Jso se ei auta, niin alan soitella aikaa korjaamolle.

EDIT: Eli oireet on aika samankaltaiset kuin tässä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p942226" onclick="window.open(this.href);return false; tapauksessa, saatiinkohan ikinä toimimaan...

EDIT: Samanlaisia oireita myös täällä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2#p1171732" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tulpat on valkoiset käy liian laihalla, ilmavuoto jossain.
Lämpöjen pitääkin nousta 100C lähelle paikallaan, sen jälkeen flekti käynnistyy. Tai siis ei käynnisty vaan silikoni kuumenee keskiössä ja "nappaa" kiinni. Ajossa ei nouse lämmöt kun ajoviima jäähdyttää.
Koneen lämmetessä ei tarvita enää niin paljon bensaa, ja menee laihalle.
Se korotettu tyhjäkäynti kuuluu asiaan, ryyppysuutin antaa lisäbensaa imusarjaan. Se että käy laihalla viittaa edelleen ilmavuotoon jossain.
Se röpöttely ja sammuminen ei kuulu asiaan, minulla yksi teki samaa ja en nyt muista korjaantuiko koskaan...
En usko siihen anturiin, mutta ei ole kallis kokeilla. Osta oikea väri. Ja suihkuttele imusarjan päälle ja joka paikkaan ruiskun lähelle auton käydessä bräkcleania tai bensaa suihkupullossa. Sillä saat selville ilmavuodot aika tarkkaan.
Kiitos vinkeistä. Voisko se seoksen laihuus sitten johtaa siihen, että kun 30-40 min on ajanut niin alkaa vähän nykiä ja "hyytyä", seos menee jo liian laihaksi eikä jaksa kunnolla käydä? Jäähdyttyään pelaa taas normaalisti.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja wolf »

En nyt jaksa lukea koko ketjua mutta oletko vaihtanut lambdan. Edellisessä m102:ssani teki kanssa tuota hyytymistä heti moottorin lämmettyä, muttä lambda olikin sitten ihan sökö. Voisi kuvitella että Sinun tapauksessasi se tarvitsee kenkkuillakseen pitemmän ajomatkan.
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Vaihdoin YJ-relen, sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kiikutin auton Rollen Tähtihuoltoon. Todella asiallista palvelua sain, kuunneltiin auton huolet ja annettiin neuvojakin ennen kuin vein auton korjattavaksi. Katsotaan tuleeko kuntoon.
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Noniin, eli Rollella vaihdettiin ruiskun lämpöanturi ja säädettiin seokset ja nyt pelaa Mersu kuin kello. Seokset muuttuu kuulemma ajan mittaan kun vivusto ihan mekaanisesti kuluu, joten seos pitäisi ajoittain tarkistaa. Kysyin myös mitä mieltä hän on nyky-ysivitosen käytöstä, ei suositellut koska KE-jetti ei osaa säätää itseään bensalaadun mukaan, jolloin kulutus kasvaa. Palvelu oli todella hyvää ja varmasti vien jatkossakin mersuni tuonne huoltoon. Toki asiaa varmasti auttoi että olin vähän selvittänyt asiaa etukäteen.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

mustavihannes kirjoitti:Noniin, eli Rollella vaihdettiin ruiskun lämpöanturi ja säädettiin seokset ja nyt pelaa Mersu kuin kello. Seokset muuttuu kuulemma ajan mittaan kun vivusto ihan mekaanisesti kuluu, joten seos pitäisi ajoittain tarkistaa. Kysyin myös mitä mieltä hän on nyky-ysivitosen käytöstä, ei suositellut koska KE-jetti ei osaa säätää itseään bensalaadun mukaan, jolloin kulutus kasvaa. Palvelu oli todella hyvää ja varmasti vien jatkossakin mersuni tuonne huoltoon. Toki asiaa varmasti auttoi että olin vähän selvittänyt asiaa etukäteen.
Juurikin näin tuon 95 kanssa, itse käyttänyt kokoajan 98, mutta annas olla kun on ollut pakko tankata 95 huoltamolla jossa ei ole ollut 98 tarjolla on eron huomannut heti, niin käynnissä kuin kulutuksessakin!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Hyvä että tuli kuntoon, eli laihalla se sitten kävi. Mutta mikä on ruiskun lämpöanturi?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

mustavihannes kirjoitti:Noniin, eli Rollella vaihdettiin ruiskun lämpöanturi ja säädettiin seokset ja nyt pelaa Mersu kuin kello. Seokset muuttuu kuulemma ajan mittaan kun vivusto ihan mekaanisesti kuluu, joten seos pitäisi ajoittain tarkistaa. Kysyin myös mitä mieltä hän on nyky-ysivitosen käytöstä, ei suositellut koska KE-jetti ei osaa säätää itseään bensalaadun mukaan, jolloin kulutus kasvaa. Palvelu oli todella hyvää ja varmasti vien jatkossakin mersuni tuonne huoltoon. Toki asiaa varmasti auttoi että olin vähän selvittänyt asiaa etukäteen.
Säätikö se koko skaalaa ehasta?...kun sääti seosta
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: W124 230 -91 käy epätasaisesti ?

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

jupasierra kirjoitti:Hyvä että tuli kuntoon, eli laihalla se sitten kävi. Mutta mikä on ruiskun lämpöanturi?
Taitaa olla tämä http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 21611/6/29" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli yksi syl. kannen päässä olevasta 3 lämpöanturista, yksi on tuulettajalle, yksi lämpömittarille ja sitten on tämä. Olin siis ostanut lämpöanturin etukäteen ja pyysin vaihtamaan sen ensin, ja anturi oli kuulemma ihan fyysisesti sökö.

atlas kirjoitti:
mustavihannes kirjoitti:Noniin, eli Rollella vaihdettiin ruiskun lämpöanturi ja säädettiin seokset ja nyt pelaa Mersu kuin kello. Seokset muuttuu kuulemma ajan mittaan kun vivusto ihan mekaanisesti kuluu, joten seos pitäisi ajoittain tarkistaa. Kysyin myös mitä mieltä hän on nyky-ysivitosen käytöstä, ei suositellut koska KE-jetti ei osaa säätää itseään bensalaadun mukaan, jolloin kulutus kasvaa. Palvelu oli todella hyvää ja varmasti vien jatkossakin mersuni tuonne huoltoon. Toki asiaa varmasti auttoi että olin vähän selvittänyt asiaa etukäteen.
Säätikö se koko skaalaa ehasta?...kun sääti seosta
Tähän en osaa vastata.
Vastaa Viestiin