Ylijänniterele W201? -> lisää ongelmia uusimisen jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Ylijänniterele W201? -> lisää ongelmia uusimisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Hommasin tuommoisen überjännitereleen ja meinasin vaihtaa sen mutten poika poloinen löytänyt mistään sitä vanhaakaan...

ELi missä se sijaitsee?
Viimeksi muokannut Huikko, Ma 24.05.2010 22:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Akun takana olevan peitelevyn takaa :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kuinkas sen saa pois?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Huikko kirjoitti:Kuinkas sen saa pois?
Vetämällä/nostamalla lähtee (kumpaa sanaa ny käyttää), voi tietenki olla tiukassa
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Juu ihan vetämällä lähtee ja on sitten tiukassa. Muutama ärräpää voi päästä kun yrität saada sitä takaisin :D
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No mää kiroilen muutenkin kuin kaivosmies autoa laittaessa että ei eroa kukaan huomaa. Koitetaanpas jos osaisin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No niin kiitos avusta. Eipä tuo kovin hankalaa ollut. Kiroilin kuitenkin lopuksi koska oletin että se kuului asiaan.

Uusi rele oli kahdella sulakkeella kun orginaali oli yhdellä. Paikalleen tuo uusi kuitenkin meni heittämällä. Rekisterinumeron mukaan myivät releen KL-varaosassa, että eiköhän ne tiedä mitä ne tekee.

Ongelmia: 8)

1) Tyhjäkäynti ei enää tipu liian alas ja auto ei sammu liikennevaloihin, mutta nyt se on liian ylhäällä 1200rpm suurinpiirtein.

2) ABS-valo palaa nyt jatkuvasti. Ilmeisesti jotain olisi pitänyt muistaa tehdä eri tavalla ennen releen vaihtoa.

Joku voisi ideoida millä saan tyhjäkäynnin 750rpm nurkille ja miten ABS-valo nollataan. Voiko korkea tyhjäkäynti johtua siitä että ABS-valo palaa ja moottorinohjaus on jossain safe-modessa?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Mulla sama juttu oli, siis tuon abs valon kanssa.
Mulla vaan sekoili auto miten sattus tuon releen takia.

Koitas ottaa rele pois ja laittaa takas jos se absi valo lähtis.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Siis uusi juuri asennettu rele irti ja takaisin paikalleen? Vai siis vanha takaisin?

Oireista päätellen orkkisrele olisi ehjä ja uusi valmiiksi hajalla. Vai?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Huikko kirjoitti:Siis uusi juuri asennettu rele irti ja takaisin paikalleen? Vai siis vanha takaisin?

Oireista päätellen orkkisrele olisi ehjä ja uusi valmiiksi hajalla. Vai?
nyt en ole ihan sata varma mutta jossain näin jutun että kun noihin releisiin kosketaan pitää käännellä renkaat laidasta laitaan jne jossain kummassa järjestyksessä, nollaa abs: ja asr:n jne....? muistankohan oikein?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tarvi w201ssä mitään kikkoja tehdä. Pitäisi toimia suoraan.

ESP:n tullessa facelift väykkyyn pitää rattia käännellä... Ovat kuitenkin eri vuosituhannen vehkeitä.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Otin uuden releen irti -> laitoin uuden releen takaisin. Ei vaikutusta.

Otin uuden releen irti -> laitoin orkkisreleen takaisin. Ei vaikutusta.

Särkikö tuo KL-varaosan rele nyt jotain muuta kun ei saa edes aloitustilannetta enää aikaiseksi?

Molemmat releet käyttäytyvät ikäänkuin siellä olisi rikkinäinen rele tai ei relettä ollenkaan. ABS-valo palaa koko ajan ja kierrokset ovat liian korkealla jatkuvasti.

Kummassakin releessä on ehjät sulakkeet, kontaktit mihin rele tulee paikalleen ovat puhtaat ja hyvännäköiset.

Onko ennen ylijänniterelettä joku sulake joka olisi voinut palaa?

***ttu huudettu! (pari kolme kertaa)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

onko se rele ollut kuinka kauan rikki? että olisko tehty joku patentti, että autossa olis edes jonkinlainen tyhjäkäynti... abs ongelma voi juontaa samaan "patenttiin"...

omassa 300E:ssä oli myös yj-releen laittamisen jälkeen tyhjäkäynti korkealla, mutta se rupes toimimaan sitten, kun sai vielä sen mikrokytkimen toimimaan kaasuvivustossa... abs alkoi kyllä pelaamaan heti, ilman ongelmia :roll: onko abs systeemi muuten kunnossa? eli anturit antaa oikeanlaiset vastusarvot jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei se alkuperäinenkään ollut todennäköisesti rikki ollenkaan.
ABSit toimi moitteettomasti ennen releen vaihtoa.

Joskus ei jaksanut pitää tyhjäkäyntiä yllä ja ennen kuin putsaan tyhjäkäyntimoottorin/lisäilmaluistin ajattelin poistaa yhtälöstä tuon ylijännitereleen ostamalla varmuuden vuoksi uuden ja vaihtamalla sen.

Ei mennyt kuten elokuvissa.

Nyt on enemmän vikoja kuin aloitushetkellä.
Patentteja autossa ei ole. Sitä on käytetty veholla 10tkm välein.
Se nyt ei toki tarkoita mitään, mutta en usko että alkuperäisessä releessäkään oli mitään vikaa.

Vika ilmeni kun käytin uutta relettä autossa ja nyt sitä ei saa enää pois.

Eipähän sammu enää tyhjäkäynnillä kun kierrokset ovat 1200-1500rpm.

No KL-varaosa saa luvan maksaa vianetsinnän ja korjauksen, jos en halvalla ja suht nopeasti keksi mitä ihmettä oikein tapahtui.
Viimeksi muokannut Huikko, Ti 25.05.2010 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei sulle tullut sitten mieleen, että jos uudessa releessä on 9 napaa ja vanhassa 6, että onko se varmasti yhteensopiva :D ainakin w124 koppaisen 1 ja 2 sulakkeella olevat releet on "erilaiset" juuri tuon napojen määrän suhteen... vaikka en tiedä, vaikuttaako se edes mitään, kun ne ylimääräset 3 napaa siinä 2 sulakkeen versiossa on vain "kopioita" niistä viereisistä...

se nyt on kuitenkin varma, että kl-varaosa ei ota mitään vastuuta siitä, jos autosta on mennyt joku osa rikki, kun olet asentanut itse sen releen sinne, lopullisen vastuun joutuu aina kantamaan asentaja näissä asioissa... eli jos osa on väärä, pitää ymmärtää olla asentamatta sitä...
Viimeksi muokannut napa, Ti 25.05.2010 00:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuli ja kysyin sitä kassalla varaosaa ostaessani. Siellä on vain tuplana virtalinja. Kyseessä on ns. parannettu malli.

Vaikka uusi rele olisikin jostain syystä hajonnut paikalleen laitettaessa erilaisesta napaisuudesta johtuen, niin se ei selitä sitä mikä rikkoi myös alkuperäisen releen joka toimii nyt identtisesti uuden kanssa, mutta eri tavalla kuin ennen projektin aloitusta.

Jos osa ei ole väärä ja se on autoon sopivana myyty ja rikkoo paikkoja, niin voivat ne aluksi olla sitä mieltä etteivät mitään maksa...toisaalta jos revin niiltä rahat tähän niin mistä mä sitten ostan osia.
Voi muuttua asiakaspalvelun laatu jos alan asiasta riitelemään.

Myyn itsekin osia kuluttajille ja jos osa myydään sopivana eikä erikseen mainita että vie se sitten pajalle asennettavaksi, niin myyjäliike on vastuussa viallisen osan asiakkaalle aiheuttamasta vauriosta.
Totuus on tuskallisen toinen tässä maassa, mutta jos jaksaa ja viitsii niin asiakas on oikeassa.

Myyjäliikkeen pitää osoittaa että asiakas on aihettanut virheen eikä heidän myymä varaosa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

periaatteessa tuolla yj-releellä ei pitäis saada mitään rikki muuten, kuin asentamalla se väärin, eli vastuu on sinun :roll: eli vaikka kl-varaosat eivät myyneet identtistä osaa vanhan kanssa, niin he eivät tehneet virhettä...

mitä itse tutkin joskus sitä yj-relettä, niin sen voi hätätapauksessa korvata vaikka hyppyjohdoilla, kunhan vain asentaa ne johdot oikein :wink: sehän ei tee muuta, kuin katkoo jännitettä, jos se laskee/nousee liian paljon ohjearvosta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No ei tällaisista asioista nyt oikeasti ala riitaa haastamaan kuin totaaliset vatipäät, enkä millään oleta kuuluvani tuohon joukkoon.

Kunhan rapisuttaa takaraivossa kun pikkuvian mahdollisten aiheuttajien poistaminen uusimalla yksi rele heittää koko lailla takapakkia koko projektiin.

EN mä kyllä keksi miten tuon voi asentaa edes väärin. Siellä on ohjurilevyt ja yksi pienempi nasta ettei varmasti pohjaa rele jos on väärin paikallaan.

Jos rele on ollut valmiiksi uutena rikki esim oikarissa, niin silloin sillä on toki mahdollista saada jotain rikki. En kyllä ihan heti tajua että mitä sillä voisi saada rikki vaikka kuinka tuijotan kytkentäkaaviota.

Kuitenkin nyt vaikuttaa siltä ettei kumpikaan rele toimi koska ABS-valo palaa ja kierrokset ovat ylhäällä -> ei ohjausvirtaa lisäilmaluistille.

On hyvin epätodennäköistä että vika korjaantuu ostamalla kolmas rele?

Eihän tuolle tule kuin jatkuva plussa, virtalukon kautta plussa, maa ja sen jälkeen se tuottaa ohjausvrran ABS-boksille ja tuolle lisäilmaluistille.

Nyt todennäköisesti se ei tuota ohjausvirtaa ollenkaan koska molemmat tuon ohjaamista laitteista toimii väärin.

Akun uudestaan irti nappaaminen koko yöksi on ihan yhtä hyödyllistä kuin pyyhkeiden uudelleen järjestely vessan naulakossa tässä tapauksessa...vai onko?

Käsittääkseni ennen tuota relettä ei ole mitään sulaketta? Ei ainakaan kaavion mukaan.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

oletko ihan 100 varma, että kaikki muu autossa on varmasti kunnossa... ja on ollut myös ennen tuon releen uusintaa...

silloin, kun yj-rele on rikki tai se on pois, esim. lisäilmaluisti ei pitäis toimia ollenkaan, kuten ei abs järjestelmäkään... jos yj-releen lisäämisen jälkeen esim. lisäilmaluisti alkaa toimia (kuten se sun tapausessa oletettavasti teki, kun tyhjäkäynti nousi yli 1000 rpm lukuihin), eli se on vain merkki siitä, että nyt se systeemi ainakin saa sähköä...

sinne on tehty joku ohitus, kun ei ole ymmäretty korjata yj-relettä aikaisemmin tai on tehty joku muu patentti, esim. rikkinäisen ecu:n osalta...

vie se autos johonkin asiantuntevaan pajaan ja unohda ne vehot/muut merkkiliikkeet, ei ne näin vanhoja autoja enää osaa korjata, kun ei nässä ole sitä tietokoneen töpseliä :wink:

edit: oletko ajanut sillä autolla releen vaihtojen jälkeen, se abs muistaaseni ainakin vaatii pienen lenkin, että se "kuittaantuu" :roll: ja tyhjäkäynti pitäis toimia ihan automaattisesti ecu:n ohjaamana, eihän sille ole edes mitään säätöä, paitsi jos joku on kiristänyt kaasuvaijeria liikaa ja se on siksi nyt noin korkealla, nyt kun ecu ohjaa lisäilmaluistia :wink:
Viimeksi muokannut napa, Ti 25.05.2010 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Muuten ihan hyvä teoria mutta miten ABSit ovat voineet toimia moitteettomasti ennen tämänpäivästä?

Tai miten aiemmin tuon teorian mukaan rikkinäinen orkkisrele jolle on siis tehty se ohitus toimiikin nyt 100% oikein vain siksi että siellä käytettiin kaupan uutta relettä? Siellähän on nyt paikallaan se alkuperäinen rele ja kierrokset ylhäällä ja ABS-valo palaa. Mihin se ohitus katosi kun käytin siellä toista relettä?

En nyt ihan äkkiä keksi mimmoinen ohitus pitää tehdä että ABS valo syttyy, sammuu ja ABSit toimii oikein.

Kyllä mielestäni molemmat releet ovat ainakin nyt rikki. Ennen kuin kävin ostoksilla autossa oli ehjä rele.

Autolla on ajettu noin 25km KL-varaosan releellä ja noin 15km sen jälkeen alkuperäisellä relellä, jonka vaihdoin takaisin. Käytös on kummallakin releellä täsmälleen sama, mutta eri kuin eilen oli samalla releellä joka siellä nytkin on paikallaan.

Alla vielä muillekin kytkis aiheesta:

Kuva
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:
En nyt ihan äkkiä keksi mimmoinen ohitus pitää tehdä että ABS valo syttyy, sammuu ja ABSit toimii oikein.
ei siellä ole tarvinnut olla, kuin joku "hyppyjohto" releen ja releen kannan välissä, joka nyt on hävinnyt, kun sitä relettä on vaihdeltu... kyseessä ei siis ole edes pakosta mikään "patentin patentti", vaan on voitu korjata joku huono johtoliitos, joka nyt siis on taas palannut...

virtakynällä/vastusmittarilla seuraavaksi tarkistamaan releen kannan sähköt, että onko siellä kaikki ok. voihan myös olla, että nykyinen vika on vain pelkkää hapettumaa, joka lähti liikkeelle releen vaihdosta :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Onko varmaa että se rele meni kunnolla pohjaan asti? Itsellä tuo kahden sulakkeen rele ja se pitää painaa todella voimalla alas, jotta se menee oikeesti pohjaan ja toimii oikein.

Pystyikö sen diagnostiikan tekemään pelkillä ABS:eilla vai tarviko olla ASD? Mietein vaan jos tyhjäkäynti olisi säädetty rikkinäiselle releelle ja esim. jarruvalokytkin olisi muuten vaan sattumalta ottanut nokkiinsa..

Mutta tämä taisikin olla bensavehje ja niissä ei vissiin tyhjäkäyntiä voi oikein säätää, joten teoria taitaa hörpätä niin sanotusti sitä itseään tässäkohtaa :oops:

edit: näin siis minun nokilekassani :lol:
Viimeksi muokannut nj^, Ti 25.05.2010 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo tuota mittausta mietin itsekin, mutta alkoi olla kello vähän paljon ja tallin seinän takana makuuhuone. Kontaktit olivat siistit ja relekanta puhdas.

Kumminko päin tuo lisäilmaluisti toimii KUN se saa virtaa?

Nyt kun kone oli jäähtynyt, niin tyhjäkäyntikierrokset ovat 800-900, mutta kun lämpenee, niin nousevat yli tuhannen, lähes 1500 jos on sähkölaitteet pois päältä.

Eli kuristaako se lisäilmaluisti kuitenkin kun kone on lämmin ja on kokonaan auki kylmällä koneella? Näin se tuntuisi järkevämmältä. Eli tällöin kierrokset nousevat silloin kun luisti ei saa virtaa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

nj^ kirjoitti:Onko varmaa että se rele meni kunnolla pohjaan asti? Itsellä tuo kahden sulakkeen rele ja se pitää painaa todella voimalla alas, jotta se menee oikeesti pohjaan ja toimii oikein.
No silmällä katsottuna se on pohjassa ja voiman käyttö oli suhteessa irroittamisessa käytettyyn voimaan. Aika hyvin sinne näkee sinne relekantaan kun on teleskooppinäkö ja putkikatse.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:
Kumminko päin tuo lisäilmaluisti toimii KUN se saa virtaa?

Nyt kun kone oli jäähtynyt, niin tyhjäkäyntikierrokset ovat 800-900, mutta kun lämpenee, niin nousevat yli tuhannen, lähes 1500 jos on sähkölaitteet pois päältä.

Eli kuristaako se lisäilmaluisti kuitenkin kun kone on lämmin ja on kokonaan auki kylmällä koneella? Näin se tuntuisi järkevämmältä. Eli tällöin kierrokset nousevat silloin kun luisti ei saa virtaa.
kunnossa olevan luistin pitäis toimia niin, että kun ecu katkoo sen maata tietyllä pulssisuhteella, se säätää tyhjäkäynnin oikeaksi koneen lämpötilan mukaan, eli kylmälä koneella hieman reilu 1000 rpm ja kuumalla reilusti alle tonni... ja vielä niin, että mitä enemmän sähköä, sen enemmän auki -> isommat kierrokset...

nyt vaikuttaa siltä, että se sun luisti on joko jumissa tai se ei vain saa sähköä :? olisko se hetken toiminut releen vaihdon jälkeen ja jumittunut nyt tähän nykyiseen asentoon, kun kerran tyhjäkäynti on suurempi, kuin ennen releen vaihto rumbaa...

tutki mittarin kanssa ensin ne yj-releen kannat ja se tuleeko luistille virtaa, nyt on varmaan turha enää ihmetellä enempää ennen näiden selvittämistä :roll:

edit: omaan 300E mersuun oli tummat tehneet kaikki mahdolliset ja mahdottomat patentit sähköpuolelle, mutta jos nekin sai selvitettyä ja kunnostettua, niin ei tämä sun oma pitäis olla yhtään sen vaikeampi tapaus selvittää :D toki mulla oli se helpotus asiaan, että mikään laite ei toiminut, joka oli yj-releen takana, sitten kun ne alkoi tomimaan, niin ne piti vain saada säätöihin... tyhjäkäynti esim. oli jotain 3000 rpm ja ruisku piti tiputtaa hetkeksi k-jet moodiin nyppäämällä siitä kaikki sähköt irti, että sen sai ensin edes jotenkin kartalle...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Meillä tyhjäkäynti pompsahtaa toiselle tuhannelle heti, jos nappaa liittimen irti luistilta.
Sama tapahtui, kun otin yj-releen sulakkeen irti.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Harri126 kirjoitti:Meillä tyhjäkäynti pompsahtaa toiselle tuhannelle heti, jos nappaa liittimen irti luistilta.
Sama tapahtui, kun otin yj-releen sulakkeen irti.

:roll: onko mersu sitten käyttänyt kahta erityyppistä systeemiä, koska ainakin oma m103 koneinen ja ke-jetillä oleva tiputtaa tyhjäkäyntinsä n. 500 rpm paikkeille tai sammuu jos sen tekee kylmällä koneella, kun nappaan releen irti tai johdon irti luistin päästä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vika korjattu.

Pisteet tästä kuuluu hänelle joka totesi uudemman kaksisulakkeisen vaatineen enemmän voimaa paikalleen laittamiseen.

Eli ei nyt sitten nukuttu vaan.

Akku irti kokonaan, ecut pois tieltä, pari muuta relettä pois tieltä.
Mittaukset, kaikki ok.
Huomio mitatessa sitä ainoaa halkaisijaltaan pienempää nastaa; nastan metallikontakti painui sisään mittarin piikin mukana ja palasi takaisin ylös johdon työntämänä kun otti mittarin pois.

Johtopäätös:
Kun rele on pohjassa, niin se työntääkin edellään tuon virtalukon kautta tulevan plussan vastakontaktin ja kontaktia ei ole -> sama kuin releestä olisi sulakkeet/sulake pois.

Miksi näin tapahtui?
Tutkimista ja hääräämistä. Tarvikereleen se pienin nasta on 0,3mm paksumpi kuin alkuperäisessä releessä. Eli kun sen painaa kunnolla pohjaan se ei asetukaan kontaktiin vaan työntää sen edellään pois tieltä.
Sen jälkeen vastakontakti ei enää olekaan sillä pienellä klipsulla kiinni relekannassa vaan myös alkuperäinen rele työntää sen tieltään...

Korjaus.
Kaikki pois tieltä mitä ikinä irti saa että saa relekannan käännettyä ylösalaisin ja kaivettua vastakontaktin esille kokonaan. Pieni taivutus kontaktin kieleen ja kontakti paikalleen *naps* on ja pysyy. Testaus piikillä ettei mikään muukaan kontakti liiku omia aikojaan.
Hiekkapaperia ja nysvätään tarvikereleen nasta oikeaan mittaan (kesti noin 25 minuuttia). Rele paikalleen, tarkistus että nastat ovat kontakteissa kunnolla kiinni. Kaikki nippuun ja starttaus. Toimii.

Melkoinen suo sen vuoksi että yksi nasta oli liian paksu tarvikereleessä.
Nyt voin nukkua rauhassa pari tuntia.

Kiitos kaikille avusta. Näyttää toimivan näin keskellä yötäkin tämä foorumi melko hyvin. 8)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei ollut suuri vika :D mutta riittävän hämärä aiheuttaman sen, että aina asiat ei todellakaan mene kuin elokuvissa... pääasia kai kuitenkin on, että nyt kaikki taas toimii...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mika.T kirjoitti:Ei tarvi w201ssä mitään kikkoja tehdä. Pitäisi toimia suoraan.

ESP:n tullessa facelift väykkyyn pitää rattia käännellä... Ovat kuitenkin eri vuosituhannen vehkeitä.
ok.
eli ei mun muisti sitten "ihan" huono ollut...jotenkin se liittyi mersuihin...ja nyt kun muistelen....vajaa vuosi sitten kun ostin avaimet väykkyyn, ihan kuin se vehon asentaja olis käännelly niitä renkaita?....
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin