E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Ko. laitteen pa-pumppu rupesi vuotamaan. Pumppu tiivistettiin dieseleihin erikoistuneessa korjaamossa. Remontin jälkeen tuli autoon pari ongelmaa:
- auto reagoi kaasuun liian herkästi, niin kiihdyttämiseen kuin jalan pois kaasulta nostamiseen, ajaminen hitaissa nopeuksissa on oireen takia jopa "pomppivaa". Vakionopuden säädintä ei voi tuon takia käyttää ollenkaan.
- automaattilaatikko vaihtaa nyt isommalle vaihteelle todella korkeilla kierroksilla ja lisäksi 4:n ja 5:n välillä on huomattavaa luistoa. Laatikko lienee muotoa "oppiva", olisiko se nyt sitten sekaisin äkillisen kaasun käytöksen muuttumisen takia?
- autoa pidettäessä jarrulla paikoillaan veto päällä, tuntuu käynnissä pieniä nykäyksiä, näkyy myös kierroslukumittarissa.
Löytyykö keltään ajatuksia moisesta käytöksestä?
Täytyy olla maanantaina yhteydessä remontin tehneeseen putiikkiin.
- auto reagoi kaasuun liian herkästi, niin kiihdyttämiseen kuin jalan pois kaasulta nostamiseen, ajaminen hitaissa nopeuksissa on oireen takia jopa "pomppivaa". Vakionopuden säädintä ei voi tuon takia käyttää ollenkaan.
- automaattilaatikko vaihtaa nyt isommalle vaihteelle todella korkeilla kierroksilla ja lisäksi 4:n ja 5:n välillä on huomattavaa luistoa. Laatikko lienee muotoa "oppiva", olisiko se nyt sitten sekaisin äkillisen kaasun käytöksen muuttumisen takia?
- autoa pidettäessä jarrulla paikoillaan veto päällä, tuntuu käynnissä pieniä nykäyksiä, näkyy myös kierroslukumittarissa.
Löytyykö keltään ajatuksia moisesta käytöksestä?
Täytyy olla maanantaina yhteydessä remontin tehneeseen putiikkiin.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Syöttöpumpun kansi todennäköisesti väärässä kohtaa.
Se on erittäin tarkka siitä että se kansi osuu täsmälleen samaan kohtaan kuin alunperin on.





Jos on varma taidoistaan niin tuota pumpun kantta voi itse kokeilla siirtää hieman eteenpäin. Eli lähemmäs jakopäätä.
Oireet voi tuolla korjaantua.
Nämä omalla vastuulla
Jos tuossa yläosassa (säätimessä) oleva tappi ei osu kasatessa pumpun akselilla olevaan liukuholkkiin niin kaasu ei toimi ja pahassa tapauksessa kone kiertää ja kiertää niin paljon että hajoaa.
Se on erittäin tarkka siitä että se kansi osuu täsmälleen samaan kohtaan kuin alunperin on.





Jos on varma taidoistaan niin tuota pumpun kantta voi itse kokeilla siirtää hieman eteenpäin. Eli lähemmäs jakopäätä.
Oireet voi tuolla korjaantua.
Nämä omalla vastuulla

Jos tuossa yläosassa (säätimessä) oleva tappi ei osu kasatessa pumpun akselilla olevaan liukuholkkiin niin kaasu ei toimi ja pahassa tapauksessa kone kiertää ja kiertää niin paljon että hajoaa.
jep, tarkkaa hommaa se kannen laittaminen. oireiden perusteella sulla pitäis olla nyt pikkasen enemmän tehojakin, jos pumpun kansi on liian edessä. loota luistaa sen takia, että samalla kaasulla on pikkasen enemmän tehoja. kaikki oireet pitäis häipyä, jos kannen saa takas samalle paikalle, missä olikin. tosin noista uudemmista oppivista lootista en tiedä, että sekoileeko se sitten vielä hetken matkaa, kun pumpun saa kuntoon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Näin tosiaan oli. Siirtivätten huollossa kantta hippasen ja auto tuntuu nyt olevan suurinpiirtein kulultaan samanlainen, kuin ennenkin. Ainoastaan vielä tuntui aavistuksenomainen luisto 4-5 vaihteiden välissä. Olisiko tuo oppiva laatikko jo häiriintynyt, kun ajettiin hetken aikaa eri säädöillä. Täytyy vielä hetki ajella ja kattoa kuinka laatikko alkaa käyttäytyä.Mika.T kirjoitti:Syöttöpumpun kansi todennäköisesti väärässä kohtaa.
Se on erittäin tarkka siitä että se kansi osuu täsmälleen samaan kohtaan kuin alunperin on.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Nostetaampa vanha aihe kun tuli tuota pumpun tiivistystä kokeiltua
. Kannen paikan kyllä mittasin parista kohtaa ja lisäksi tein "mittauksen" ja terävällä harpilla kannen yhen ropun päältä piirsin merkkiviivan pumpun kanteen ennen alakannen purkamista.
Kuitenkaan ei ihan kohdalleen osunut, nyt tyhjäkäynnillä tulee tasaisesti pieni terävä nykäys ja sitten kaasuttaessa paikallaan tuntuu, että kun kaasun nostaa pois niin moottorin kierrokset ei tipu niin äkisti kuin ennen . Onkohan tuo nyt myöhäisellään vai aikasessa ? . Kumpaas suuntaan lähen kantta kolauttamaan ?

Kuitenkaan ei ihan kohdalleen osunut, nyt tyhjäkäynnillä tulee tasaisesti pieni terävä nykäys ja sitten kaasuttaessa paikallaan tuntuu, että kun kaasun nostaa pois niin moottorin kierrokset ei tipu niin äkisti kuin ennen . Onkohan tuo nyt myöhäisellään vai aikasessa ? . Kumpaas suuntaan lähen kantta kolauttamaan ?
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
ei se ajotukseen vaikuta, ei ole myhäsellä eikä aikasella. ton kannen asento vaikuttaa vaan pumpun antamaan syöttömäärään suhteessa kaasun asento.
eli vakiona kun ei paina kaasua yhtään niin säädin ymmärtää, ettei paineta kaasua yhtään. kun taas jos kansi on väärässä kohtaa, yleens sillain, että on enemmän syöttöä, niin vaikka kaasuun ei kosketakkaan, niin säädin määrää tasasesti enenmmän polttoainetta. tästä seuraa kierrosten hidas laskeutuminen ja terhakkaampi meno halu pienelläkin kaasulla. sitten kun liikaa säätää, niin tulee teräviä nykäyksiä, savutusta ja tyhjäkäyntikierrokset on tolkuttoman korkeella.
oireista päätellen kansi on nyt siinä asennossa, että saa enemmän löpöä. olisko se ollu nyt sitten niin päin, että se on liian edessä.
jos enemmän kiinnostaa asia, niin audi, tai bemari piireistä voi koittaa hakea tietoa "hammermod":lla. noissa on jonkun verran enemmän käytetty sähköstä jakaja pumppua.
eli vakiona kun ei paina kaasua yhtään niin säädin ymmärtää, ettei paineta kaasua yhtään. kun taas jos kansi on väärässä kohtaa, yleens sillain, että on enemmän syöttöä, niin vaikka kaasuun ei kosketakkaan, niin säädin määrää tasasesti enenmmän polttoainetta. tästä seuraa kierrosten hidas laskeutuminen ja terhakkaampi meno halu pienelläkin kaasulla. sitten kun liikaa säätää, niin tulee teräviä nykäyksiä, savutusta ja tyhjäkäyntikierrokset on tolkuttoman korkeella.
oireista päätellen kansi on nyt siinä asennossa, että saa enemmän löpöä. olisko se ollu nyt sitten niin päin, että se on liian edessä.
jos enemmän kiinnostaa asia, niin audi, tai bemari piireistä voi koittaa hakea tietoa "hammermod":lla. noissa on jonkun verran enemmän käytetty sähköstä jakaja pumppua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Jostain vanhasta olikin jäänyt mieleen että ajoitus olisi muuttunut mutta olinkin väärässä, eli tuo vaikuttaa syöttömäärään. Tuolta BMW keskusteluista löytyikin hyvin tuosta "hammermodista" , eli kantta naputtelen nyt keulaan päin just sen verran että rauhoittuu ja toimii
. Kiitosta

Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Eikös tuon kannen säätöön ole mitään mittaustapaa? Näitä pumppujahan saa huijattua ns. evrymodilla joissa vastuksella huijataan juurikin tuota perussäätöä?
Sitä siis haen että jostain johdosta saisi mitattua jonku arvon jolle olisi tiedossa ns. perusarvo johon kansi tulisi säätää.
Itsellä olisi tuo kannen säätö todennäköisesti sprinterin kanssa edessä kun tyhjäkäyntikierrokset on reilu 500, kaasu aukeaa testerin kanssa kkatsottuna noi 80 % ja savutus on aika reipasta.
Tainnut joku laittaa tuon kannen vikapaikkaan ja sitten säädetty tyhjäkäynti kohdilleen kaasuvaijerista ja siitä kaasupotikasta johon kaasuvaijeri tulee?
Sitä siis haen että jostain johdosta saisi mitattua jonku arvon jolle olisi tiedossa ns. perusarvo johon kansi tulisi säätää.
Itsellä olisi tuo kannen säätö todennäköisesti sprinterin kanssa edessä kun tyhjäkäyntikierrokset on reilu 500, kaasu aukeaa testerin kanssa kkatsottuna noi 80 % ja savutus on aika reipasta.
Tainnut joku laittaa tuon kannen vikapaikkaan ja sitten säädetty tyhjäkäynti kohdilleen kaasuvaijerista ja siitä kaasupotikasta johon kaasuvaijeri tulee?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Nyt kantta lyöty sen verran eteenpäin, että tyhjäkänti tasoittui. Vähän jää vielä kantamaan kierrokset kun reilummin polkaisee, mutta saattaa olla kuvitelmaa kun en muista miten nopeesti vakiona tässä tippui. Syöttöä on reilusti enemmän verrattuna mitä oli ennen remonttia, sen tuntee ihan ajossa kun kulkee niin kevyellä kaasun painamisella ja voimaakin tuntuu olevan rutkasti enemmän
.

Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Nyt ajeltu 800km remontin jälkeen ja tuntuu hyvin toimivan. Ainut miinus on syötön lisääntymisen myötä vakionopeudensäätimellä ajaessa tietyn loivaan alamäkeen pieni nykimisefekti, mutta ei tuo juurikaan haittaa.
Tuli mieleen, tuosta syötön lisääntymisestä, että mihin tuo kannen paikka vaikuttaa ? . Eli pidentääkö tuo ruiskutusaikaa vai mitä tekee kun ruiskutusmäärä kerta kasvaa ? . Mietin vaan, että ottaisiko tuon evrymodin tuohon rinnalle takas käyttöön tai onko siitä mitään hyötyä..
Tuli mieleen, tuosta syötön lisääntymisestä, että mihin tuo kannen paikka vaikuttaa ? . Eli pidentääkö tuo ruiskutusaikaa vai mitä tekee kun ruiskutusmäärä kerta kasvaa ? . Mietin vaan, että ottaisiko tuon evrymodin tuohon rinnalle takas käyttöön tai onko siitä mitään hyötyä..
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
koitan nyt ulkomuistista selvittää jotain.
siinä kannessa on servo, minkä päässä on sellanen nupikka, joka sitten säätää löpön määrää määränsäätimestä, tai mikä se sitten onkaan. ja se määrän säädin on taas siellä pumpussa. ja kun pumpun kanne asento suhteessa siihen pumppuun on eri, niin servo ei ole "oletus asetuksissaan", vaan antaa koko ajan joko enemmän, tai vähemmän soppaa riippuen siitä mitenkä se kansi on sinne laitettu.
niin ja se taitaa vaan lisätä ruiskutusaikaa... joka tapauksessa siellä tapahtuu sama efekti, kun että painais kaasua. jos ajatellaan, että kaasupoljinta painamalla saadaan syöttöä säädeltyä 0....70% välillä pumpun tuottamasta maksimista. näin siis vakiona. ja jos sitten mennään ja napautetaan sitä kantta vähän eri kohtaan, niin tuloksena on, että kaasua voidaan polkimella säätää 5....75%. ja tämä alkupään 5% lisäsoppa tekee sen, että koneen kierrokset ei laske normaalisti ja tyhjäkäyntikin on vähän korkea. tietenkään se ei ole ihan noin yksinkertanen, siellä on monta muuttujaa ja säätäjää, mitkä vaikuttaa sitten kaikkeen.
oikeemmin sanottuna kaasu poljin vaan antaa toiveen tietystä syöttömäärästä. ahtopaineet ja kierrokset ja muut systeemit sitten saattaa rajottaa sitä, eikä tavote täyty. esimerkkinä vaikka, että jos ajetaan kierrokset 5000rpm ja painetaan kaasu pohjaan, niin ei siellä mitään tapahdu. pumppu ei anna enempää soppaa, koska moottori on jo niin isoilla kierroksilla, että systeemi estää antamasta lisää soppaa. muutenhan kone kiertäis itsensä hengiltä. taikka jos ajatellaan tyhjäkäyntiä. tarviihan se kone sillonkin soppaa. järjestelmä tietää, että moottorin kierrokset on nyt 500, tarvii antaa lisää soppaa, että ne nousee sinne 700rpm. pumppu tuuppaa lisää soppaa niin paljon, että kone käy sitä normaalia pyydettyä tyhjäkäyntiä. pakkasesta kun laittaa koneen tulille, niin syöttömäärät on aika isojakin hetken aikaa, kun kone käy ihan jäisenä.
siinä kannessa on servo, minkä päässä on sellanen nupikka, joka sitten säätää löpön määrää määränsäätimestä, tai mikä se sitten onkaan. ja se määrän säädin on taas siellä pumpussa. ja kun pumpun kanne asento suhteessa siihen pumppuun on eri, niin servo ei ole "oletus asetuksissaan", vaan antaa koko ajan joko enemmän, tai vähemmän soppaa riippuen siitä mitenkä se kansi on sinne laitettu.
niin ja se taitaa vaan lisätä ruiskutusaikaa... joka tapauksessa siellä tapahtuu sama efekti, kun että painais kaasua. jos ajatellaan, että kaasupoljinta painamalla saadaan syöttöä säädeltyä 0....70% välillä pumpun tuottamasta maksimista. näin siis vakiona. ja jos sitten mennään ja napautetaan sitä kantta vähän eri kohtaan, niin tuloksena on, että kaasua voidaan polkimella säätää 5....75%. ja tämä alkupään 5% lisäsoppa tekee sen, että koneen kierrokset ei laske normaalisti ja tyhjäkäyntikin on vähän korkea. tietenkään se ei ole ihan noin yksinkertanen, siellä on monta muuttujaa ja säätäjää, mitkä vaikuttaa sitten kaikkeen.
oikeemmin sanottuna kaasu poljin vaan antaa toiveen tietystä syöttömäärästä. ahtopaineet ja kierrokset ja muut systeemit sitten saattaa rajottaa sitä, eikä tavote täyty. esimerkkinä vaikka, että jos ajetaan kierrokset 5000rpm ja painetaan kaasu pohjaan, niin ei siellä mitään tapahdu. pumppu ei anna enempää soppaa, koska moottori on jo niin isoilla kierroksilla, että systeemi estää antamasta lisää soppaa. muutenhan kone kiertäis itsensä hengiltä. taikka jos ajatellaan tyhjäkäyntiä. tarviihan se kone sillonkin soppaa. järjestelmä tietää, että moottorin kierrokset on nyt 500, tarvii antaa lisää soppaa, että ne nousee sinne 700rpm. pumppu tuuppaa lisää soppaa niin paljon, että kone käy sitä normaalia pyydettyä tyhjäkäyntiä. pakkasesta kun laittaa koneen tulille, niin syöttömäärät on aika isojakin hetken aikaa, kun kone käy ihan jäisenä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Tässä pumpun kannen asentoasiassa on hyvä muistaa, että myös se kannen sivusuunta on saatava tarkasti kohdalleen,Turmelo kirjoitti:Nyt kantta lyöty sen verran eteenpäin, että tyhjäkänti tasoittui. Vähän jää vielä kantamaan kierrokset kun reilummin polkaisee, mutta saattaa olla kuvitelmaa kun en muista miten nopeesti vakiona tässä tippui. Syöttöä on reilusti enemmän verrattuna mitä oli ennen remonttia, sen tuntee ihan ajossa kun kulkee niin kevyellä kaasun painamisella ja voimaakin tuntuu olevan rutkasti enemmän.
koska se pumpunkannessa oleva säätötappi tekee sen liikkeensä pyörimällä ja jos kansi jää orkkisasennosta sivuun se vaikuttaa myös perussäätöön.
Laita vaan se säätö tarkasti kohdallen, niin saat kaiken toimimaan oikealla tavalla.
Millin kymmenyksen heitto sivusuunnassa antaa kuvaamasi oireet.
Tuo hienosäätöhomma ei vaadi aina edes imarin irroitusta, vaan ahtoputki pois tieltä, sillä saa jo riittävästi tilaa ja toki sopivat työkalut tarvitaan.
Jaa, että mistäkö tiedän...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125722" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Harri S, La 29.12.2012 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Pitkästyttävä video, mutta kuitenkin samaa aihetta
http://www.youtube.com/watch?v=oJ756Sq6-LM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=oJ756Sq6-LM" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
volkkarin tdi- koneissa on vastaava jakajapumppu, sellaiseen olen tiivistesarjan vaihtanut ja tietty kansi meni persiilleen, (ei sitä millään merkeillä taida ihan samaan ikänä saaha)
Volkkarin huoltotyökalussa (vaggommi vai mikä piru) on kuitenkin toiminnallisuus missä säädetään moottorin käydessä ainemäärä kohdilleen.
Eli mahtaisiko mersun (star?) työkalussa olla samanlainen toiminnallisuus?
Toki hakemalla saa varmasti tyydyttävän mutta oikein tarkka kaveri voisi käyttää "piuhoissa" jossain pajalla....?
..ja tietty oikein pumppupenkissä saa perussäätöön, mutta eipä kai sitä nyt sen takia hullukaan rupea irroittelemaan ja viemään diesel- pajalle...
Volkkarin huoltotyökalussa (vaggommi vai mikä piru) on kuitenkin toiminnallisuus missä säädetään moottorin käydessä ainemäärä kohdilleen.
Eli mahtaisiko mersun (star?) työkalussa olla samanlainen toiminnallisuus?
Toki hakemalla saa varmasti tyydyttävän mutta oikein tarkka kaveri voisi käyttää "piuhoissa" jossain pajalla....?
..ja tietty oikein pumppupenkissä saa perussäätöön, mutta eipä kai sitä nyt sen takia hullukaan rupea irroittelemaan ja viemään diesel- pajalle...
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Jotain tuos puhutaan starista ja pumpun ajoituksesta mutta enempää en ymmärrä... Ei taida koskea polttoainemäärää.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=116387" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo jakajapumppu on mersuis niin harvinainen että gurut keskittyny lähinnä Cdi vehkeisiin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=116387" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo jakajapumppu on mersuis niin harvinainen että gurut keskittyny lähinnä Cdi vehkeisiin.
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Kyllä starilla näkee suihkutetun polttoaineen määrän mutta onko se todellinen määrä vai se jonka pumppu luulee suihkuttavansa?
Pitäää testata tuosta sprintteristä että minkälaisia polttoainemääriä siellä näkyy.
Pitäää testata tuosta sprintteristä että minkälaisia polttoainemääriä siellä näkyy.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: E 290TDT:n pa-pumppu tiivistetty, mutta...
Ota nyt itteäs niskasta kiinni ja testaile joskus äläkä unohda kirjoitella asiasta.Jolle kirjoitti:Pitäää testata tuosta sprintteristä että minkälaisia polttoainemääriä siellä näkyy.
