w210 webasto asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w210 webasto asennus

Viesti Kirjoittaja e-manageri »

Hankkimassani 2001 vuoden 270 cdi väykyssä ei ole alkuperäiswebastoa. Ajatukseni on asentaa yleisasennussarjainen webasto.

Löysin kuvia netistä alkuperäisestä letkukytkennästä. Alkuperäinen letkukytkentä hässäkkä takaiskuventtiileineen näyttää monimutkaiselta. Mihin tällä monimutkaisella kytkennällä pyritään?

Voiko yleisasennussarjalla varustettua webastoa asentaa pässinkiveksiltä lämppärinkennolle lähtevän letkulinjan väliin siten että kiertosuunta on lämppärinkennolle? Päästääkö pässinkivekset veden kiertämään lävitseen vaikka auto on sammuksissa?

Voisiko joku joka on asentanut webaston jälkikäteen, näpätä minulle kuvan asennuksesta?. Lähinnä tuo letkukytkentä arveluttaa.
Viimeksi muokannut e-manageri, Su 17.10.2010 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Eberspächer asennusohjeita

Täältä löytyy eberin asennusohjeita

http://www.espar.com/tech_manuals/Vehic ... allations/
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Eikö kellään ole tietoa vai eikö haluta kertoa?
Haulla löytyy monia webasto topikkeja niin luulisi tähänkin vastauksen löytyvän.

Päästääkö siis "närhenmunat" jäähdytinnesteen kiertämään lävitseen moottorin ollessa sammuksissa?
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

e-manageri kirjoitti:Eikö kellään ole tietoa vai eikö haluta kertoa?
Haulla löytyy monia webasto topikkeja niin luulisi tähänkin vastauksen löytyvän.

Päästääkö siis "närhenmunat" jäähdytinnesteen kiertämään lävitseen moottorin ollessa sammuksissa?
en ole asentanut, mutta koitetaan auttaa.
oletan että ne närhenmunat säätelee sisäkennolle menevän veden lämpöä ihan samalla tavalla kun esim. "rest" nappitoiminto.
webaston paikan ilmeisesti tiedät, pelkääjän puolen etukulma.
oletan että "monimutkainen" kytkentä on tehty lämmön tasaisen ja hyvän siirtymisen takia....osaksi varmaan webaston sijoituspaikan takia?

joku palstalainen (DBFI?) varmaan tietää vetääkö närhenmunat virrattomana vai virrallisena eli päästääkö virrattomana veden läpi...nehän on vaan mankkuventtiilit....

kahalta vois löytyä ihan ohjettakin asiaan jos vaan oikealta myyntitykiltä sattuu kysymään...
Opel, "weird lieben autos"....
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

http://www.espar.com/tech_manuals/Vehic ... 20D5SC.pdf

Kohtuu sekavalta vaikuttaa nuo ohjeet.. kaikenlaista termostaattia ja takaiskuventtiiliä. Luulisi sen webaston nyt saavan jonku lenkun väliin vaan lämmittämään moottoria.

Ehdotuksia?
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:http://www.espar.com/tech_manuals/Vehic ... 20D5SC.pdf

Kohtuu sekavalta vaikuttaa nuo ohjeet.. kaikenlaista termostaattia ja takaiskuventtiiliä. Luulisi sen webaston nyt saavan jonku lenkun väliin vaan lämmittämään moottoria.

Ehdotuksia?
aika pitkälti toi selvitti asiaa....kytkentäkaavio.
se kytketään siksi noin että voidaan käyttää myös ajon aikana...jos ei koneen lämpö riitä.

kyllä mä sen noin tekisin kuitenkin, ei ne inssit ihan tyhmiä näköjään ole ollut.... :D

ja eihän tossa ole kun yksi lenkku....hyvin yksinkertainen kytkentä toi on...valmiit letkut ja liittimet mukana ilmesesti...

miksei toi kelpaa?
hannun1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eiköhän sen voi laittaa ihan suoraan siihen moottorin ja lämmönsäätöventtiileiden väliin. Kierto suunta vaan pitää olla moottoriin päin, sillä venttiilit ovat paluupuolella. Venttiileitä ohjataan virralla kiinni, joten niistä ei ole webastokäytössä haittaa. Lämppärin puhaltimen ohjaus menee vissiin johonkin jalkatilassa olevaan piuhaan? Liekö kellään asiaan tarkkaa tietoa.

Se takaiskuventtiilihässäkkä ilmeisesti estää vain sen, ettei vesi kierrä ajon aikana webaston kautta, jos se ei ole päällä.

Juu en ole 210 itsekään webastoa laittanut kokemusta ainoastaan 124,202 ja 203. Kahdessa ensin mainitussa tuo lämpöhanasysteemi ainakin on saman tyyppinen kuin 210.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Minullakin on se käsitys että takaiskuventtiili on sitä varten että moottorin käydessä vesi ei turhaa kierrä webaston letkuissa ja siten turhaa jäähdy.

Onko tosi että kiertosuunta vedelle on närhenmunilta sähköpumpulle ja sieltä sähkölämmittimen kautta moottoriin päin? Jotenkin itse ajattelin sen olevan juurikin toisinpäin? Olen koittanut selvittää sitä tunnustelemalla sähköiseltä vedenlämmittimelta lähteviä letkuja. Kuumempi letku on virtaussuunta. Eikö se nimenomaan pitäisi lämmittää kennolle menevää vettä eikä moottorille menevää?
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:Minullakin on se käsitys että takaiskuventtiili on sitä varten että moottorin käydessä vesi ei turhaa kierrä webaston letkuissa ja siten turhaa jäähdy.

Onko tosi että kiertosuunta vedelle on närhenmunilta sähköpumpulle ja sieltä sähkölämmittimen kautta moottoriin päin? Jotenkin itse ajattelin sen olevan juurikin toisinpäin? Olen koittanut selvittää sitä tunnustelemalla sähköiseltä vedenlämmittimelta lähteviä letkuja. Kuumempi letku on virtaussuunta. Eikö se nimenomaan pitäisi lämmittää kennolle menevää vettä eikä moottorille menevää?
no, mitä nyt muutaman vuoden koittanut ymmärtää huonosti noita putkikytkentöjä niin tossa ajetaan just sitä veden lämmön tasaisuutta ja säädettävyyttä.
se lenkki on "shunttaus" siinä webastolla...
periaatteessa se on ihan normikytkentä esim. öljykattila+vesi-ilpo laitteissa. asennetaan niinkuin antamaan lisälämpöä tarvittaessa...yksisuuntaventtiilin tarkoitus taitaa olla veden kiertosuunnan sekasin menon estäminen....

enivei, tekisin tuolla kytkennällä sen kyllä...edelleen.
ystäväni laittoi 308 vai 7 mersuun webaston "vaan letkun väliin" ja jo kaksi pumppua on laitettu uudestaan...voipi olla joku tarkoitus noilla kaikilla kytkennöillä laitteiston kestävyyteen?

voidaan käyttää webastoa ajonaikana ja saadaan kylmäkäynnistykseen ajettua koneeseen ja sisätiloille oikeassa suhteessa lämpöä ja sekoitettua oikean lämpöistä vettä (shunttaus).
sitä syylaria on ihan turha lämmitellä...

tuo on itseasiassa ihan mietitty kytkentä, uskokaa vaan.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ti 19.10.2010 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Laittaisinkin mielelläni ne alkuperäiset letkut jos vaan sais ne jostain. Webaston valmistaja ei kuulemma enää valmista asennussarjaa w210:lle Purkaamolta sanotaan "ei oo"

Tuon shunttikytkennän voisin melkeen jopa uskoa..siinähän on tosiaan sellainen kolmitieventtiililtä näyttävä kapistus
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:Laittaisinkin mielelläni ne alkuperäiset letkut jos vaan sais ne jostain. Webaston valmistaja ei kuulemma enää valmista asennussarjaa w210:lle Purkaamolta sanotaan "ei oo"

Tuon shunttikytkennän voisin melkeen jopa uskoa..siinähän on tosiaan sellainen kolmitieventtiililtä näyttävä kapistus
noi on ihan rakennettavissa motenetin jne letkuista.
helposti...sinne vaan ostamaan, tuossahan on mittoineen päivineen ohjeet...
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:Laittaisinkin mielelläni ne alkuperäiset letkut jos vaan sais ne jostain. Webaston valmistaja ei kuulemma enää valmista asennussarjaa w210:lle Purkaamolta sanotaan "ei oo"

voit muuten verrata sitä "kolmitie" venttiiliä sellaiseen tuotteeseen kuin VAR32 .....

http://www.automix.fi/data/File/Termova ... ivu(1).pdf

toi webaston venttiili ajaa ihan samaa asiaa....
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tuota yksisuuntaventtiiliä ei motonetista löydy.

Tietääkö kukaan mistä näitä yksisuuntaventtiilejä saa Suomesta ja paljonko sellainen maksaa?

http://www.ersatzteilbox.com/product_in ... ndard.html
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:Tuota yksisuuntaventtiiliä ei motonetista löydy.

Tietääkö kukaan mistä näitä yksisuuntaventtiilejä saa Suomesta ja paljonko sellainen maksaa?

http://www.ersatzteilbox.com/product_in ... ndard.html
eikös KAHA OY ole webaston maahantuoja?
sieltä vaan tilaamaan.

http://www.kaha.fi/
vantaan tuupakassa taitaa olla lähin noutopiste?
jarnox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

viikkokellon kytkentä

Viesti Kirjoittaja jarnox »

onko webastojen kanssa pelaavilla miten kytketään webaston viikkokello.
12/24 kello kysesssä napoja 12kpl :roll:
jarnox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

apuva

Viesti Kirjoittaja jarnox »

eikös kukaan oo laitellu viikkokelloo??

onkos kello sama ku eeberin viikkokello ainaskii just saman näkönen :roll:

eeberin kaaviolla kytkeä mutta ei elon merkkejä :cry:
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: w210 webasto asennus

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

e-manageri kirjoitti: Päästääkö pässinkivekset veden kiertämään lävitseen vaikka auto on sammuksissa?
Riippuen lähteestä, ilmeisesti kyse on vuosimalli eroista jne, väykyssä webaston lämmityslaitteen ohjauksellle on ainakin kahta vaihtoehtoa:

1. Vasemmassa kynnyskotelossa harmaa/valkoinen 0,75m2 johto

2. lämppärin ohjausyksikön liittimen nastaan 23 heräte, manuaali ilmastointi mallissa

Omassa w202 C:ssä vm -98 toimii tuo nastan 23 heräte. Lämppäri alkaa puhaltaa ykkösellä ja napasauttaa noita pässinkiveksiä samalla. Nastan 23 kytkentä vaatii jonkun verran lämppärin säätimien purkamista.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: w210 webasto asennus

jpeltoma kirjoitti: Omassa w202 C:ssä vm -98 toimii tuo nastan 23 heräte. Lämppäri alkaa puhaltaa ykkösellä ja napasauttaa noita pässinkiveksiä samalla. Nastan 23 kytkentä vaatii jonkun verran lämppärin säätimien purkamista.
Webastohan antaa puhaltimenohjaukseen herätteen vasta kun webastolle palaavan veden lämpötila on tarpeeksi suuri (muistaakseni 30 astetta)
Jos nastaan 23 annettu heräte vasta avaa lämmönsäätöventtiilit ei sitä ennen vesi ole päässyt kiertämään webaston paluupuolelle.

kuinka selvitän onko lämmönsäätelijät lepotilassa (virrat pois) auki vai kiinni?
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mulla on ainakin OM605 W202:ssa jo ihan orkkis asennuksena vesiputki joka ohittaa kennon. Eli kun kannesta lähtee kuuma vesi takaa, siellä on T-haara heti sen jälkeen josta vesi pääsee tarvittaessa takaisin ohi kennon. Olisiko tällä ajateltu jäähdyttää kantta kun lämppärit on kiinni. Viisaammat vastannee...

Vanhemmissa autoissa noi venttiilitkin on auki virrattomina. Jotain muutosta lienee tehty koska mulla ainakin venttiilit naksahtaa kun pinniin 23 syöttää herätteen.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin lämmönsäätöventtiilit on kennolta palaavan vesiletkun välissä jonka jälkeen on sähköinen kiertovesipumppu ja sen perässä sähköinen lisälämmitin ja sieltä veden kiertosuunta moottoriin päin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos nyt teen kokeen auton käydessä ottamalla lämmönsäätöventtiileiltä sähköjohdon pois, menee venttiili tilaan "auto sammuksissa"
Jos sisältä tulee kuumaa ilmaa niin onko silloin lämmönsäätöventtiili auki vai kiinni?
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

e-manageri kirjoitti:Jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin lämmönsäätöventtiilit on kennolta palaavan vesiletkun välissä jonka jälkeen on sähköinen kiertovesipumppu ja sen perässä sähköinen lisälämmitin ja sieltä veden kiertosuunta moottoriin päin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jos nyt teen kokeen auton käydessä ottamalla lämmönsäätöventtiileiltä sähköjohdon pois, menee venttiili tilaan "auto sammuksissa"
Jos sisältä tulee kuumaa ilmaa niin onko silloin lämmönsäätöventtiili auki vai kiinni?
moi. oletan (korostan sanaa oletan) että kun virrat irti niin se on auki...ei muuten mutta olisko insinöörit suunnitellu niin että talvipakkasella kun se venttiili pettää tulee vain kuumaa...kuumaa...kuumempaa...jne.??? :shock:

olis aika paska jos tollanen osa hajoaa ja tulee pelkkää kylmää....siinä voi munaskut jäätyä :D

fiksummat korjaa, mä joudun vain hepac suunnittelijan roolista näitä ajattelemaan....siis itse mä kyllä tekisin ton AUKI VIRRATTOMANA malliksi...mutta mä olenkin mä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

w210 e420 kirjoitti: moi. oletan (korostan sanaa oletan) että kun virrat irti niin se on auki...ei muuten mutta olisko insinöörit suunnitellu niin että talvipakkasella kun se venttiili pettää tulee vain kuumaa...kuumaa...kuumempaa...jne.??? :shock:

olis aika paska jos tollanen osa hajoaa ja tulee pelkkää kylmää....siinä voi munaskut jäätyä :D

fiksummat korjaa, mä joudun vain hepac suunnittelijan roolista näitä ajattelemaan....siis itse mä kyllä tekisin ton AUKI VIRRATTOMANA malliksi...mutta mä olenkin mä.
Noin WISissäkin toiminta kuvataan, vesivirtaus pysäytetään maadoittamalla se duovalve ohjaus eli sähköttämänä vesi virtaa vapaasti.

Tämä varmaan turvallisuusasiakin, parempi ajaa kesällä vähän liian lämpimässä kuin talvella tuulilasi jäässä.
e-manageri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tein kokeen.

Kun auton sisällä on lämmönsäätimet punaisella, lämmönsäätöventtiilit ovat kiinni. Tämän päättelin lämmönsäätöventtiilille menevien letkujen eri lämpöisyydestä.

Kun sisältä laittoi lämmönsäätönupikat siniselle muuttuivat lämmönsäätöventtiileille menevät letkut kuumiksi ja olivat tasalämpöisiä, eli ventiili oli auki.
Vastaa Viestiin