Käyttöauto

124 takapyöränlaakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 11:52
tollanen homma ois edessä onko paha homma? just tein saman homman e34:een bemariin ja se meni ihan vihellellessä..onkohan 124:ssa samanlainen rakenne? tietääkö kukaan?
Kuva



Mersumies
Mersumies
Viestit: 1114
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: ylöjärvi
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 14:22
no mulla ois sama projekti menossa ja nyt pitäis saada tietoo meneekö pyörän napa laakerille pelkästään sillä että napa pakkaseen ja laakeri kuumailmapuhaltimella lämpöseks vai pitääkö tehdä joku prässi millä survoo sen krympin paikoilleen?
w126 500SEL -86
w124 300DT -88
c124 320CE -92
s124 300TDT -95
w140 S300TD -98
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 15:39
menee! tossa bemussakin ois pitäny olla vaikka mitä ulosvetäjiä ja eihän mulla semmosia ollu,kosaanilla vaan kuumaksi ja toinen osa pakkaseen niin meni heittämällä kiinni siis se vaan laitettiin paikalleen eikä voimaa tarvinut käyttää yhtään,tein sen kylläkin niin että purin uudesta laakerista ne sisäholkit irti kunnolla lämpöä ja sen pysty tiputtamaan akselin ympärille annoin jäähtyä siihen ja autossa oleva laakeripesä kuumaksi ja laakerin ulkokehä kuulineen pakkaseen ja heitti kiinni ja antolämmön tasaantua siinä pysyy kun tauti,sitte vaan napaakseli paikalleen jossa toinen sisäholkki oli kiinni ja sen jälkeen toinen sisä holkki paikalleen ja mutteri kiinni ja se oli siinä :!: onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa :?: eli voiko sen tehdä näin :?:
Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ti 04.05.2010 20:16
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 15:51
Ota laakeri kehto irti ja irroita laakeri prässillä. Samalla voi uusia alatukivarren uloimman puslan se on varmaan väljä( ei kallis osa). Aloita homma pesulla ja teräsharja harjauksella. Sen jälkeen lämmitys kuumailma puhaltimella tukivarsien pulteiille ja kuumaan pultiin CRC:tä toista käsittely tarvittaessa useasti naputtele ja irroita pultit. Aikaa vievää, mutta säästä rikkoutumisilta.
Meseillään

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1114
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: ylöjärvi
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 17:12
jokeri kirjoitti: onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa :?: eli voiko sen tehdä näin :?:


no on toi erilainen toi 124:n laakeri, eli ei voi purkaa ulko- ja sisäkoolia erikseen vaan se on semmonen 2-rivinen, taidan tehdä jonkun hydrauliprässimysteerion tohon paikalleen laittoon, koitan ensin kylmällä ja lämpösellä ja jos jää puolitiehen niin saa tuupata prässillä perään
w126 500SEL -86
w124 300DT -88
c124 320CE -92
s124 300TDT -95
w140 S300TD -98
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 17:42
ilmottele sitte kuin kävi :!:
Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ti 04.05.2010 20:16
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:24
Timo N kirjoitti:
jokeri kirjoitti: onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa :?: eli voiko sen tehdä näin :?:


no on toi erilainen toi 124:n laakeri, eli ei voi purkaa ulko- ja sisäkoolia erikseen vaan se on semmonen 2-rivinen, taidan tehdä jonkun hydrauliprässimysteerion tohon paikalleen laittoon, koitan ensin kylmällä ja lämpösellä ja jos jää puolitiehen niin saa tuupata prässillä perään

Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.
Meseillään
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11919
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:29
itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1114
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: ylöjärvi
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:34
Mese 320 TE kirjoitti: Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.


omassa on jo laakeri kiin akselissa kun uusin sitä muutenkin mut nyt pitäis vaan saada napa läpi siitä laakerista, mitäs tarkoitat noilla erikokoisilla laakereilla? pituus vai mitä ihmettä?
w126 500SEL -86
w124 300DT -88
c124 320CE -92
s124 300TDT -95
w140 S300TD -98

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1114
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: ylöjärvi
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 18:35
Sergey kirjoitti:itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.


saman tekisin ite mut kun on projekti ja autossa ei oo pyöriä alla kun ei oo napoja koska ei oo laakerit paikoillaan
w126 500SEL -86
w124 300DT -88
c124 320CE -92
s124 300TDT -95
w140 S300TD -98
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 11784
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Su 05.12.2010 20:08
Sen kun sais sisä koolit pois ja kuulat niin hitsais sauman ulkokehälle jolloin se kutistuu ja runko kuumenee/laajenee ,lähtis vanha kolauttamalla ja kun runko on kuuma niin uusi sisään heti niin ois helppo homma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 10:51
eikös sitä laakeria sit saa purettua,ja onko niitä sisäkooleja kaksi vai onko se yhtenäinen? bemu oli helppo tehdä kun vähä purkas laakeria.
Kuva
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 20:38
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 10:57
ainakin w201 oli erittäin nopea vaihtaa se takapyöränlakru, prässillä vaa paino vanhan irti ja uus paikalleen ja osat takasin kiinni, eniten meni aikaa pulttien aukaisuihin + jarruosien kanssa tempomiseen(laitoin uudet jarrukilvet samalla) :lol:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 11:05
katsoin äsken merteilin sivuilta laakerin kuvaa ja aivan samalta näytti ku bemussakin joten eiköhän sen vaihto operaatio ole aikalailla samanlainen eli ei paha.muistaa vaan lämmittää kunnolla niin osat loksahtaa paikoilleen suht helpolla.
Kuva

Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ti 04.05.2010 20:16
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 11:11
Timo N kirjoitti:
Mese 320 TE kirjoitti: Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.


omassa on jo laakeri kiin akselissa kun uusin sitä muutenkin mut nyt pitäis vaan saada napa läpi siitä laakerista, mitäs tarkoitat noilla erikokoisilla laakereilla? pituus vai mitä ihmettä?

Laakerin leveyttä akselin suunnassa itselleni tuli samalla ulko ja sisähalkaisijalla oleva laakeri joka oli liian leveä.
Selviskö?
Meseillään

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1114
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: ylöjärvi
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 13:05
jokeri kirjoitti:katsoin äsken merteilin sivuilta laakerin kuvaa ja aivan samalta näytti ku bemussakin joten eiköhän sen vaihto operaatio ole aikalailla samanlainen eli ei paha.muistaa vaan lämmittää kunnolla niin osat loksahtaa paikoilleen suht helpolla.


silloin kun laitat pyörän napaa laakerin sisään niin ei sitä laakeria voi kovin paljon lämmittää, ite sain oman paikoilleen, ensin laakeri pesäänsä, sit seeger, sit napa pakkkaseen ja laakeri lämpöseks emännän hiustenkuivaajalla, sit trukista moottorikaasupullosta kaasua napaan, en tiä oliko noilla lämmittämisillä ja jäähdyttämisillä mitään apua, sit napa laakerin suulle ja kierretanko m24 läpi koko paskasta
taakse sopiva prikka et ottaa laakerin sisäkoolista + mutteri, sit etupuolelle prikka + musu + kiristys, hyvin meni
w126 500SEL -86
w124 300DT -88
c124 320CE -92
s124 300TDT -95
w140 S300TD -98
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 29.08.2003 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ma 06.12.2010 21:46
Sergey kirjoitti:En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.


Täysin samaa mieltä!

Eri asia tietty jos on vannoutunut TI-mies ja haluaa tehdä kaiken itse. :wink:

joskus tahtoo mennä sormi suuhun
vaikka yritys on armoton
läpi kiven perse edellä puuhun kun
yötä myöten kiivetään

se ei oo mies eikä mikään,
jos ei valmistu talo omin hartiavoimin
voitan kaiki vaikeudet ja viivytykset
Timo
210/ 200CDI (-02)
ex 123/ 240D (-83)
ex 123/ 240TD (-78/-84)
ex 123/ 200B (-80) (South Africa)
ex 116/ 280S (-75)
ex 115/ 220D (-71)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa
ViestiLähetetty: Su 26.12.2010 12:12
motonetti myy laakerin ulosveto sarjaa,tekeeköhän tolla ton laakerin vaihdon? vai pitääkö olla joku mersun oma erikois työkalu :?:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36
ViestiLähetetty: Su 26.12.2010 16:40
AIVAN TURHAAN PURKAA NAPAA IRTI AUTOSTA!!! Eikä ole tarvinnut lämmittää eikä pakastaa osia laakerinvaihdossa :lol:
Onnistuu vaihto kotitekoisillakin vermeillä. Sama vehje käy useampaan automerkkiin. Tässä saa käsittelyä Omegan takapyörän laakeri. Lähes sama rakenne kuin MB:ssä. Erona vain, että Omegan napa-asetelma on lukttu mutterilla sisäpuolelta (tarvitaan vielä kolmihaara ulosvedin vetolaipan irrottamiseksi). MB:ssä booriakseli kiinnitysmuttereineen navan ulkopinnassa.

http://www.pixbox.fi/alb1122909

Sen verran tulee harrasteltua, että ostin tehdastekoisen ulosvetimen, jolla saa myös etuvetoisten etupyörän leveät laakerit vaidettua ilman etutuennan purkamista.

Pitää vielä lisätä:
Kuvissa näkyvä hydrauliprässi on omavalmiste sekin. Portaaton puristusvälin säätö. Tavallinen tunkki voimanlähteenä. Voimaa löytyy sen mukaan minkälaisen tunkin laittaa. Ei ole tullut CE merkkiä haettua laitteelle :lol:

Kommettia tähän:
Sergey kirjoitti:itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.


Ei sitä omaa tyttöystävääkään kehtaa ketään kutsua panemaan omasta puolesta vaikka joku saattas siitäkin pullakahveet tarjota. Homma on niin mukavaa, että itte on pukille päästävä vaikka paikat sotkeentuu. :mrgreen:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 31.08.2010 09:35
ViestiLähetetty: Ma 24.01.2011 13:16
Itselläni tuli myös takapyöränlaakerin vaihto ajankohtaiseksi ku katsastusmies niin käski tehdä. Kyselin liikkeissä ja kaikki sanoo hinnaksi 350-550€ :O oks tiedossa pk seudulla paikkoja jotka tekis ehkä hieman edullisemmin? Tai löytyykö kenties foorumin käyttäjistä ketään osaavaa pk seudulta joka haluais kyseisen homman suorittaa? Tietysti korvausta vastaan :)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 27.08.2003 14:57
Paikkakunta: Tornio
ViestiLähetetty: Ma 21.03.2011 23:25
Pikku välikommentti. Vaihtelin eilen takalaakerin mersaan ja eihän se pahempi homma ollut. Napa paikallaan, vetoakseli irti, liukuvasaralla n.5 vetaisua ja pyörän laippa laattialle, sisäkoolit ja kuulat pois(sedan malli=kuulat), ulkokoolin sisäpuolelle keskelle puikolla sauma ympäriinsä 360 astetta, kävin potuilla, pikku kopauksella ulkokooli pois, vanhalla ulkokoolilla uusi pesään, tässä vaiheessa kasasin ihan uudet jarrukengät, on muka tilaa enempi, m24 kierretangolla laippa kiinni laakeriin, tässä sopiva prikka tai holkki laakerin sisäkoolia vasten, ettei laakeri vaurioidu. Menee mielestäni aika nätisti näilläkin konsteilla, eikä tarvi kummoisia työkaluja.

Ennen olen farmarista repinyt koko navan irti ja prässännyt laakerin, kokelin nyt tällä konstilla. En tosin tiedä hajoaako farkun sisäkoolit niin helposti kuin sedanin. Hyvällä paineilmataltalla lentelee kyllä ihan mukavasti osat. Myös tuo toinen sisäkooli jää laippaan kiinni ja saa ilman prässiä helposti pois. SIEVÄSTI paineilmataltalla siihen koolin saumaan niin se jo leviää, loppu lähtee sopivalla tuurnalla ja vasaralla. Tosin prässi tässä helpottaa homma, tai edes ruuvipenkki.
Tässä vain yksi tapa, eikä varmaan oikea.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jpn, nico95, samuzz, Ti-mies ja 24 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com