240D remonttii ja turbotukseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Palataan aiheeseen uudella topicilla kun homma nytkähtänyt eteen päin.

Tein nyt tälläisen ratkaisun että hommasin toisen koneen, jolle teen tuon aikaisemmin suunnitellun(aloitetun) turbotuksen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... su#p474312" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa kiinni oleva lohko on tarkasteluissa osoittautunut 70-luvun pakettiauton 220D, mutta laitettu joskus 240D tilalle W123 koppaan josta sen siis minä hommasin, lisälaitteet on w123 sarjaa.
Mutta nyt siis laitankin sen 240D paikalle, kuten alkujaan on ollut tarkoituskin.

Turboksi on tulossa S1BG turbo 42/48 Imu/pako pelti satsiin sovitettuna ja välijäähdyttimellä.
Lisäksi öljynsuodatin siirretään ja samalla linjaan laitetaan öljyn lauhdutin.
Jäähdyttimeksi asennetaan jenkki auto puolella tutumpi grffin 24"x19" kokoinen alumiini jäähdytin ja sähkö flektit.
Pumppu 7mm elementeillä??

Kone on tarkoitus käydä "pintapuolisesti" läpi (kurkataan kampiakseli ja käytetään kansi-auki)
Purkaminen aloitettu ja siihen liittyen muuta kysymys:
Mitä tuolta termarikotelon alapuolella olevan pultin takaa löytyy (öjyistä pintaa ainakin), liittyykö ketjun kiristykseen? (kuva vanhasta lohkolämppäri ongelmastani ja vanhasta lohkosta)
http://personal.inet.fi/koti/hietsu/27-2%20008.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Miten näissä se öljy kiertää siellä öljyn suodattimessa, kun sinne menee kolme reikää lohkosta, mikä on meno, mikä paluu ja mikäs se kolmas.
Nappaampa kuvn tähän tueksi, kun seuraavan kerran olen lohkon äärellä.
Tuossa puitu samaa ongelmaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p646963" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut hietsu, Su 06.03.2011 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Koitetaanpa vastata elikkä termarikotelon alapuolisen pultin alta löytyy ketjun kiristin, alempi iso öljyreikä lohkossa on öljy pumpulta suodattimelle, ylempi iso on suodattimelta laakereille ja yläkertaan, pikkureikä on suodatin kotelon tyhjennys kampikammioon suodatinta vaihdettaessa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Eli ulkoisen letkun päähän tulevan suodattimen tapauksessa alempi iso reikä on tulo(likaisen puoli) ja ylemmästä jatketaan (puhdas puoli) eteen päin ja kolmannesta ei tarvi tässä välittää.
tuollaista sarjaa katsellut: http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... g/5170.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;.
laitetaan vaan laippa sopimaan mersuun.

7mm pumppu kysymys:
Onko eroa jos hommaa/teettää pumpun 7mm elementeillä, onko se suunniteltu vapariin vai turbo hommaan.
Olisi myynnissä vapariin rakennettu tuossa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jep juuri näin :wink:


Ei ole eroa, 7mm pumppuja rakennetaan oikeastaan aina vain turbokäyttöön koska vapariin 7mm pumppu on melko turha kapistus.
Millaiseen käyttöön auto tulee, eikös tämä OM616 lantikkaan oo menossa, tarviiko pakokaasutestiä tms?
auto w123 200D/300DT vm, -81
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Auto 70 vuosimallia, eli päästötestejä ei tarvi, sekalaisessa käytössä pikkusafaria satunnaista kärryn vetoa...jne.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sitten siihen käy hyvin sellainen pumppu jossa ei ole savutuksen esto kelloa, kävis kyllä muutenki mut vielä parempi jos ei tarvi päästötestejä :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Kone sitten todettu hyvä kuntoiseksi ja nippuun päin menossa jo.
Sylinterin seinämät siistit, ei pykäliä, nokassa pientä kulumaa, mutta saa kelvata tässä vaiheessa.
Linkistä lisää tarinaa:
http://personal.inet.fi/koti/hietsu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Kuva
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hieno projekti! Onko auto siis katsastettu matkailuautoksi?
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Kyllä, matkailuautoksi on joskus aikoinaan katsastettu.
Sisustus "entrattu", mutta rakenteeltaan samanlainen kuin aikaisemminkin.
Land Rover Series 1970 MB220D
http://personal.inet.fi/koti/hietsu
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Kummasta välistä mitataan venttiili välys, Nokka-Keinuvipu vai Keinuvipu-venttiili?

Suurimmasta osasta autoja ensimmäinen, mutta on niitä poikkeuksiakin, kumpaan joukkoon Om616 kuuluu?
Land Rover Series 1970 MB220D
http://personal.inet.fi/koti/hietsu
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ekaan ryhmään kuuluu, eli nokan ja keinun välistä mitataan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
hietsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 04.11.2004 20:30
Paikkakunta: jkl

Re: 240D remonttii ja turbotukseen

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Kaikki muu vienyt aikaa, mutta etenee taas:

Nippuun päin.
Kuva
Kuva
Kuva
Josko ensi kesänä taas ajossa, tarvetta olisi?
Land Rover Series 1970 MB220D
http://personal.inet.fi/koti/hietsu
Vastaa Viestiin