Käyttöauto

w124 Tuuletin, kaasuvaijeri (kuva)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.10.2010 21:09
ViestiLähetetty: To 27.01.2011 15:07
Auto on w124 200TE automaatti. -89
Kuva
Kuten kuvasta näkyy, tuuletin on hitsattu kiinni parista kohdasta, joten pyörii jatkuvasti moottorin kierrosten mukaan. Mistä moinen patentti? Moottori on ilmeisesti kuumentunut kun moiseen ratkaisuun on entinen omistaja päätynyt. Onko moiseen ratkaisuun päädytty rikkinäisen termostaatin vuoksi? Helppo ratkaisu olisi päästellä hitsaussaumat pois tuulettimesta ja vaihtaa termari, mutta miten todennäköistä on, että tuuletin tämän jälkeen toimii niinkuin pitää?
Jos tuuletin on itsessään rikki niin onko sen korjaamisoperaatio miten hankala?

Kuva
Systeemin virallista nimeä en tiedä, mutta kuva on jokatapauksessa otettu ilmanpuhdistimen alta kuskin puolelta. Automaattilaatikossa kun on vaihde pykälässä niin kierrokset on ~800rpm niinkun pitääkin. P ja N asennossa kierrokset tuppaa lämpimänä nousemaan kuitenkin ~1500rpm hujakoille. Puuttuuko kyseisestä kuvasta joku jousi vai kannattaako vaan laittaa tyhjäkäyntimoottori vaihtoon?

Autossa on myös tasosäätö ja lukkoperä. Tähän hommaan autossa on oma hydrauliikkaöljysäiliö. Kesällä säiliö oli puolessavälissä, enkä ole lisännyt säiliöön ainetta. Nyt kovilla pakkasilla säiliö puskee öljyä pihalle korkinvälistä, eli säiliö on piripintaan täynnä. Onko kyseessä tukos vai mistä moinen johtuu?


Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa
ViestiLähetetty: To 27.01.2011 17:14
Autossa on myös tasosäätö ja lukkoperä. Tähän hommaan autossa on oma hydrauliikkaöljysäiliö. Kesällä säiliö oli puolessavälissä, enkä ole lisännyt säiliöön ainetta. Nyt kovilla pakkasilla säiliö puskee öljyä pihalle korkinvälistä, eli säiliö on piripintaan täynnä. Onko kyseessä tukos vai mistä moinen johtuu?


Tasonsäädön pumpun(kannen etupäässä oleva pyöreä mötikkä, jossa tulo ja lähtö letkut) stefa vuotaa ja säiliö täyttyy moottoriöljystä. Kannattaa vaihtaa kaikki tiivisteet mitä siihen tasonsäädön pumppuun kuuluu(stefa, paperitiiviste ja o-rengas). Kun uudet tiivisteet paikallaan ja kasassa -> vaihda tasonsäädön öljyt.
S210 E320CDI,
W140 S300TD,
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
C126 compound "300STC"
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11930
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 27.01.2011 20:20
tuulettimen viskokytkin on kuollut eli ropelli ei pyöri --> hitsataan kiinni että pyörii aina. halpa On the road korjaus joka on sitte jätetty.

Kuuluu siinä jousi olla vivustossa.

molemmat "viat" klassikko ainesta :)
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.10.2010 21:09
ViestiLähetetty: To 27.01.2011 22:12
Kiitos vastauksista. Näillä pääsee jo pitkälle. Niin tuosta alemmasta kuvasta puuttuu joku jousi? Millähän nimellä se liikkuu? Voin sitten huomenna marmoritiskillä leikkiä tietäväni jotain näistä asioista :)
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11930
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 27.01.2011 22:29
mä laitoin kuulakärkikynästä... eiköhä ne tiedä mistä jousesta o kyse.

EIKU hetkinen... vedetäänpä takaisin... en olekaan ihan varma onko tuossa jousta... tuo toinenhan ny o selvä juttu ku se siellä on. Eli... en olekaan varma :oops: :roll: :?
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Pe 28.01.2011 13:04
Eräs mahsollisuus korjata.
Omassa 124/88 250D aut + ilmas. jäähdytin alkoi vuotamaan. Samalla korjasin epäkuntoisen viskokytkimen vaihtamalla sähköflektiin. Poistin tuulitunnelin ja motonetista sähköflekti (imevä) uuden jäähdyttimen taakse. Biltemasta ylävesiletkuun sovitinpalalla lämpöanturi ( 95 C ) joka ohjaa releellä fektiä. Voisko sanoa että tuli parempi kuin alkuperäinen. Lämmöt ei nyt nouse yli 100 C kuumanakaan kesäpäivänä, joten eiköhän kansipahvikin kestä paremmin. Samalla moniurahihnan vaihtokin helpottui. :D

PS. Koko homma elle 100 €
Yli 25 vuotta mersuilua

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.10.2010 21:09
ViestiLähetetty: Pe 28.01.2011 13:44
Hommat alkaa edistyä. Stefa, o-rengas ja paperi on tilattu, mutta maanantaille se menee. Samalla ostin myös uuden tuloletkun, kun tuo vanha kangaspäällysteinen näyttää jo parhaat päivänsä nähneen. Firman hydrauliikkaöljyä en kuitenkaan ostanut kun litrahinta oli päältä 20e, vaan tyydyin motonetin MB-jousitusöljyyn (59-0009). Jospa se ajaisi asiansa. Kiitos TBrikerille.

RSU, tuo sinun viritys kuulostaa käyttökelpoiselta. Tuulitunnelia ei meikäläisen vehkeessä enää olekkaan ja eiköhän se siipien irrotuskin onnistu. Ylävesiletkuun sovitinpalalla lämpöanturi kuulostaa meikäläisen korvaan tässä vaiheessa vaikeimmalta asialta :) Ei oo sulla kuvaa heittää moisesta virityksestä?

Tyhjäkäyntikierroksiin pitää perehtyä kunhan tasonsäätöpumppu taas pelittää.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8385
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: Pe 28.01.2011 14:14
Alemmassa kuvassa on jo jousi paikoillaan joka vetää vivuston tuota mikrokytkintä vasten kun kaasun löysää.

Mittaa tuon mikrokytkimen toiminta. Jos se ei pelaa niin moottorinohjaus ei tiedä koska koneen pitäsi käydä tyhjäkäyntiä.
Se aiheuttaa mm. tuota kierrosten vaeltelua.

Tuulettimessa ei ole viskokytkintä vaan siivet pyörii vapaasti ilmavirrassa kunnen hihnapyörän sisällä oleva sähkömagneetti vetää siipien juuressa olevan metallirenkaan hihnapyörää vasten. Kuvassa juuri se metallirengas on hitsattu kiinni hihnapyörään.
Voi olla joko lämpöanturi rikki tai muuten vaan hitsattu siivet jumiin kun tuon mallin tuuletin antaa normaalisti koneen lämpöjen nousta melko korkealle ennenkuin siivet lähtee mukaan pyörimään.
W220 -03
C140 -98
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Pe 28.01.2011 19:34
Yritän viikonloppuna ottaa kuvan.
Kyseessä on Bilteman sovitinpala tuulettimen anturille. En muista nyt halkaisijaa mutta paloja on kolmea laatua 38 ( 32-1238), 40 (32-1240) ja 42 (32-1242) ( 10,99 €). Niistä sopiva yläletkun halkaisijan mukaan. Yläletkusta sopiva pala pois ja sovitinpala väliin klemmareilla kiinni. Sovitinpalaan laitoin sitten bilteman termostaattianturin (62-581 (95 C) ) (9,99 €).
Flektin otin motonetista ( muistaakseni 48-0963) (72,50 €), koska siellä oli halkaisijaltaan suurempia flektejä. Flektti kannattaa ottaa jähhdyttäjän koon mukaan. Flektin reunoilla on kiinnikkeet joilla saa kiinni jäähdyttäjän reunoille tai itse tehtyihin kiinnikkeisiin. Huomaa myös sulakkeet akusta flektille lähtevään johtoon. Termostaatille otettin virta sulakerasiasta sulakkeelta, johon tulee virta kun kääntää virrat päälle. Poika laittoi sähköpuolta oppineena sähkökytkennät. Ei ne vaikeat ole kenellekkään, joka vähänkin osaa.
Tämä oli minulle parempi ratkaisu korjata kuin uuden viskokytkimen laitto. Tuossa minun kärryssähän on termostaatti alavesiletkun moottorinpuoleisessa päässä. En osaa sanoa sopiiko kyseinen asennus autoosi jos termostaatti on autossasi ylävesiletkussa. Riippuu tietysti paljon siitä mikä on moottorin termostaatin asteluku. Itsellä muistaakseni 85 c joten pelivaraa jää 10 c.
Foorumiltahan löytyy ohjeet joissa ojaus flektille otetaan moottorin lämpötila-anturilta. Ohjeissa
löytyy ohjeet ohjausboksin tekemiseksi.
Koska sinulla jo oli magneettikytkin flektissä niin onko kyseinen ohjaukseen käytetty anturi sellainen että sitä voi käyttää sähköflektin ohjaamiseen. Eli onko ko anturi mallia päälle pois vai vastusarvoltaan muuttuva. Jos on päälle pois mallia niin sitähän voi silloin käyttää suoraan sähköflektin ohjaukseen.
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 10562
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Pe 28.01.2011 20:40
täysin turhaa ja ylimääräistä touhua ruveta viritteleen tuommoisia. Otat hepit auki flektistä, sieltä o varmaan flektin ohjaus rele kaput taikka sitten anturi mennyt.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: La 29.01.2011 08:52
Flektin ohjaustermostaatti on helppo testata. Virta päälle ja yhdistää termostaattiin menevät kaksi johtoa, jos flektin magneetti toimii, niin siitä kuuluu kolahdus. Tai ainakin silloin jos nuita osia ei ole hitsattu toisiinsa. Kannen päässä jakajan lähellä oleva punanapainen mokkula on tuo ohjaustermostaatti ja muistaakseni siinä ei ole relettä ollenkaan?
S124 230TE -87
C230K -95

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2121
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: La 29.01.2011 09:40
Jep Moskan neuvo on helppo testi,hepit tuulettimelta pois,piuha irti siitä ohjaus termarilta ja virta päälle,sitten vaikka klemmarilla yhdistää ne vierekkäiset navat johdossa jos klonksahtaa tuuletin niin se kunnossa!
Nyt sitten varoituksen sana,viimekesänä vaihdettiin kaverin mersiin samaista termaria,uusi olli mallia Motonet,siinä vaihdon yhteydessä ihmeteltiin,kun vika ei korjautunutkaan uudella osalla,syyksi selvisi viallinen uusi osa.Veholta sitten toinen ja johan toimi...

Ei toki tarkoita et kaikki Motonetin uudet osat olis susia,muuta tämä kun ei ollut ensi kerta,uuden osan toimimattomuus nimittäin...... :twisted:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.10.2010 21:09
ViestiLähetetty: Pe 18.02.2011 13:35
Joo-o ei auttanut tasonsäätöpumpun stefen, o-renkaan ja paperitiivisteen vaihto. Lukkoperä kun iskeytyy tulille niin moottoriöljyt menevät tasonsäätöpumpun öljysäiliöön. Pumppu vissiin vaihtoon. Kannattaako ostaa käytettyä vai onko parempi hakea vaan veholta uusi? Hintaluokkaa jos joku osaa heittää niin siitäkin on apua.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 04.10.2010 21:09
ViestiLähetetty: Ke 30.03.2011 08:11
Päivitystä kehiin. Jospa näistäkin on jollekkin apua. Tasosäätöpumpun hilppeiden vaihto taisi auttaa sittenkin. Stefan, o-renkaan ja paperitiivisteen jälkeen yhen kerran hydrauliikkaöljyn taso nousi yli äyräiden ---> tyhjensin ylimääräset pois, ja nyt on pinta pysyny samalla tasolla jo pari viikkoa. Tais vaan nuo tulipalopakkaset tehdä vähän tepposia pumpulle.

Liian korkea tyhjäkäynti P ja N asennoissa korjaantui lisäilmaventtiilin "crc-huollolla". CRC:tä sisuksiin ja reipasta ravistelua viitisen minuuttia ja tämä nk. tyhjäkäyntimoottori pelaa kuin uusi. Menin vielä aloittelijana aukomaan systeemiä vähän liiankin kanssa ja kun kuoren alta alkoi puskea magneettihässäkkää päivänvaloon niin äkkiä vaan paketti uudestaan kiinni :) Ei tainnu mennä särki, kun kerta tyhjäkäynti kuitenkin korjaantui. Vai liekkö sittenkin vikana ollut lisäilmaventtiilissä ollut muovinen mutteri, joka ei ollut ihan pohjassa asti. No sen punoin kiinni asti myös.

Tuulettimesta vielä. Auto on käyttis joten kovinkaan isotöistä hommaa ei aina kerralla pysty tekemään. Sähköflektin asentamiseen ei varmaan taidotkaan riitä, joten pitää tyytyä olemassa olevan tuulettimen korjaamiseen.
Jos hankin uuden termarin ja tuulettajan siiven magneettianturin niin voiko homma mennä enää vikaan? KL-varaosa myy 1, 2 ja 3 napaista anturia. Selviääkö napaisuus vain katsomalla vai onko napaisuus pääteltävissä auton vuosimallin mukaan? -89 200TE 124.081 on tämä meikäläisen.

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ahly, Google Adsense [Bot], Jyri80 ja 14 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com