W211 Android -soittimen asennus Audio 20 NTG2,5 tilalle

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3223
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 11.01.2020 14:00
No niin,

menin tilaamaan tuommoisen Xtrons Android -soittimen. Kyselin etukäteen sitä myyneestä firmasta, että tarvitaanko jotakin adaptereja tms. ja vastaus oli, että ei tarvitse, kaikki sopii suoraan. Kuvittelin, että laitteen mukana tulisi asennusohje, mutta ei tullut. Käyttöohjeessa on kerrottu, mistä osoitteesta löytyy asennusohjeita, mutta ei sitä nettiosoitetta ole olemassakaan enää.

Siispä, osaako joku täällä suoraan heittää, että mitä kaikkea pitää kytkeä ja mihin? Jos sen tähän saisi dokumentoitua, niin joku ehkä myöhemminkin saattaisi siitä hyötyä.
Tällä kertaa kysessä oleva auto on S211 E 220 CDI -09 (WDB2112081B443992)

Lähdetään nyt ensiksi nykyisestä paikallaan olevasta soittimesta. Se on siis Audio 20 koodilla tilattu, tyyppiä NTG 2,5 ja MF2820, tolleen:
Kuva

Takana liittimiä on kolme:

Tämä lienee radioantenni:
Kuva

Mutta mikä tämä nyt sitten on?:
Kuva

Kuva
Mun mielestä näyttää ihan tavallisilta koaksiaalikaapelin liittimiltä (eikä esim. opitselta, mutta en tiedä).

Ja sitten loput signaalit kulkevat tämän kautta:
Kuva

Kuva
Kuten näkyy, niin aika monta tyhjää kohtaa tuossa on. Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jos tässä olisi optinen liitäntä, niin noihin neljään pyöreään reikään tulisi joku määrä optisia kaapeleita?

No sitten, se uusi härveli on tämmöinen Xtrons PQ79M211IP, eli:
https://xtrons.com/mercedes-benz-variou ... pq79m211ip

Kuva

Mukana tuli armoton kasa piuhoja, esimerkiksi pari antennia, joista toinen on GPS:lle ja toinen mitä ilmeisimmin WiFille.

Sitten on tämmöinen KJD7005 USB1 ja KJD7005 USB2.
Kuva
Nämäkin ovat aika yksinkertaista vielä, toisen pään liittimet sopivat soittimeen vain tiettyihin paikkoihin ja toisessa päässä on yhteensä kolme USB naarasliitintä, että niihinpä sitten kai voi laittaa USB -tikulla toistettavia tiedostoja tai iPodin kiinni.


Seuraavaksi KJD7005 AUX -nippu:
Kuva
Tälle, kuten kaikille muillekin, löytyy kyllä paikka soittimen päästä, mutta mitä noilla toisen pään johdoilla tehdään? Niitä on siis 4kpl RCA -liittimiä:
AUX R ja AUX L. No joo, näihin voisi olettaa, että voi kytkeä jonkun ulkoisen äänilähteen, vaikka sitten korvalappustereot, jos jostain syystä haluaisi kuunnella C-kasetteja.
Video IN ja DRV IN. Ilmeisesti jotakin ulkoisen kuvalähteen dataa voisi syöttää sisään näillä? Mulla ei sellaiselle ole tarvetta.
Ja sitten on yksittäinen piuha ilman liitintä: TV-IR. Telkkarin infrapuna? Ei varmaan kovin tarpeellinen mun käytössä?

Seuraava nippu on KJD7005 RCA
Kuva
Siinä on 7 RCA -iitintä ja pari pyöreää naaras Abikoa.
Jos ottaa helposti arvattavat ensin, niin FRONT OUT R, FRONT OUT L, REAR OUT R ja REAR OUT L ovat mitä ilmeisimmin vaan lähdöt kaikille kanaville ulkoista vahvistinta varten. Mulla ei sellaista ole, eikä ainakaan tässä yhteydessä ole tarkoitusta laittaakaan.
SUB WOOFER on varmasti kanssa lähtö mahdolliselle ulkoiselle vahvistimelle, kuten edellinenkin.
Kaksi keltaista ovat VIDEO OUT 1 ja 2. Kuvittelisin, että näitä voisi käyttää vaikka silloin, jos haluaisi takapenkkiläisille laittaa näytöt, joista voi katsella tämän laitteen syöttämää kuvaa.
Aika helposti arvattavia ovat muuten nuo kaksi jäljellä olevaakin, mutta yksi juttu niissä on. Eli, AMP CON on varmasti vahvistimen heräte ja ANT kai syöttää signaalia, kun radio on päällä, jotta saadaan esim. vanhan mallin teleskooppinen sähköantenni pystyyn. MUTTA, muistan lukeneeni jostakin tämäntyyppisen soittimen ominaisuuksia käsittelevästä topicista, että sininen antenniliitin piti kytkeä johonkin, jotta sai auton oman radioantennivahvistimen käyntiin. Siispä, onko tässäkin autossa antennivahvistin, joka tätä signaalia tarvitsee, ja jos on, niin pitääkö se herättää tällä piuhalla ja jos pitää, niin mihin se kytketään?!

Tää nippu on mulle hiukan mysteeri
KJD7005 CAM/MIC
Kuva
Noi kaksi RCA:ta ovat Rear Camera IN ja Front Camera IN. Mulla ei ole kameroita, joten nämä jäävät tyhjiksi.
Sitten on toi musta, joka näyttää 3,5mm jackilta ja siinä lukee MIC. Auton sarjassa suoraan ei ole tuohon sopivaa liitintä.
Sitten on neljä piuhaa ilman liittimiä:
Keltainen CAMERA B+ (no kun ei ole kameraa, niin tuskin tätä tarvitaan)
Musta GND. Pitääköhän tämä kytkeä maihin (koska tuon koko vehkeem maadoitus ei kyllä tule näin ohuen johdon läpi, eli tämä on jonkun muun asian maadoitus)?
Punainen MIC 5V Eli mikrofoni ja 5 Volttia, mutta mikä mikrofoni tällaista tarvitsee, jos tarvitsee? Tietysti olisi tarkoitus hyödyntää auton omaa mikrofonia puheluissa, mutta liittyykö tämä siihen vai johonkin muuhun?
Pinkki REVERSE. Voisin kuvitella, että kun laittaa paikin päälle, niin tällä herätettäisiin peruutuskamera, jos sellainen olisi käytössä.

Viimeinen nippu on tämmönen kattavamman kokoinen
Kuva
Helppo on päätellä, että toi iso liitin tulee auton isoon liittimeen ja toi punertavarunkoinen CAN BUS DECODER -aski ei vaadi mitään toimenpiteitä, koska siinä on vain yksi liitin jo valmiina kiinni. Mut sitten nämä loput, mitä niille tehdään?
RCA -liitin CCD AV IN. Ei ole autossa mitään liitintä, jonka tuohon voisi tuikata. Teksti viittaa digikamerakuvan sisääntuontiin. Ei liene tarpeellinen?
Yksi pyöreä urosabikoliitin AUTO ANT. Tämän kanssa on vähän vastaava juttu kuin edellä toisen sinisen ANT –piuhan kanssa. Eli pitääkö niistä jompikumpi kytkeä johonkin, jotta saa auton antennivahvistimen herätettyä? Jos ylipäätään tässä autossa on antennivahvistinta ja jos on, niin mihin tuo kytketään? Valmista liitintä ei käsittääkseni auton puolella ole.
Sitten on vielä kuusi johtoa ilman liittimiä.
Musta-ruskea KEY 2 ja ruskea KEY 1. Ei mitään havaintoa
Oranssi ILL. Eli valaistus, pitääkö tuo kytkeä johonkin ja jos niin mihin? Luulis tuon tiedon kulkevan tuon ison liittimen kautta, kun nykyisessäkin soittimessa näppäinvalon kirkkaus säätyy mittarivalaistuksen mukaan.
Punainen ACC. Samoin, kai tämäkin data kulkee ison liittimen kautta. Eikö ACC kuitenkin tarkoita sytytysvirtaa`?
Musta-oranssi BACK CAR. Mikä mahtaa olla?
Pinkki BRAKE CTL. Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen, että tolla vehkeellä ei voi esim. katsella DVD-toistoa silloin, kun ollaan liikkeellä? Eli pitääkö tän johdon kautta kertoa, että käsijarru on päällä, jotta silloin kaikki toiminnot ovat käytössä? Jos näin on, niin mitähän signaalia tämä sitten kaipaisi, onko se +12V, kun käsijarru on päällä vai maadoitus samassa tilanteessa vai mitä ihmettä? Vai saako tuon datan suoraan jostain auton piuhasta?

Ja vielä yksi kysymys...
Mikä tämä jo edellä kuvassa esitetty liitin auton nykyisessä järjestelmässä on ja mitä sille tapahtuu tässä uudessa, kun en ainakaan ihan äkkiseltään löydä sille mitään paikkaa?
Kuva


En tiiä, pitäiskö tämä sama tarina kirjoittaa englanniksi tonne Xtronsin foorumille...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2336
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: La 11.01.2020 14:40
Auton liittimet: 2 x valkoinen FAKRA (viimeinen kuva) = 2 x FM/AM-radioantenni, 1 x keltainen FAKRA = Bluetooth-antenni sekä tämä iso murkula MQS 40 viimeisen kuvan johtosarjaan.
Siinä on mukana kaiuttimet, virrat, CAN menee varmaan oikein, ILL, ACC ja BACK CAR (peruuutuskamera ?) ei tarvita jos CAN-ohjaus toimii oikein.
Autossa valmiiksi oleva mikrofoni on myös tuossa mukana (ne 2 kpl 2x6 piikkirimaa) mutta sille ei ole johtoja -> asenna oma mikki jossa 3.5 mm plugi = "plug and play" :D
Eli se antenni pitäisi saada kytketttyä toiseen noista valkoisen liittimen kaapeleista.
Jos onnistuu, radion ANT-piuhaaa voit kokeilla yhdistää ja irrottaa siihen auton puolen AUTO ANT-liittimeen ja kuunnella heikko asema päällä tapahtuuko mitään muutosta saako auton puolen antennivahvistin virtaa vai ei.
Jos ei onnistu -> toinen antenni auton sisään, ei hyvä mutta ehkä tarpeeksi hyvä...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3223
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 16:27
Kiitos!

Tämä taas selventää asiaa eteenpäin. Vielä pari jatkokysymystä:
- Onko jollain kuvaa siitä, mitä tuossa auton liittimessä mikäkin pinni tekee? Voisi esim. sen antenniherätteen kytkennän varmistaa, jos tietäisi, mikä se niistä on. Noita kuvia liittimistä on paljonkin netissä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt juuri tämän soittimen liittinselostusta tai johtovärejä, ja ne näköjään vaihtelevat kovastikin Mersun soittimen eri malleissa, vaikka liitinrunko on sama. Oletettavastihan se on niin, että tän Xtronsin johtosarjan Auto ant -liitin on se, josta sen signaalin saa syötettyä, kuten jysi tuossa vinkkasi, mutta siltä varalta, että jos sillä ei olekaan vaikutusta, niin voisi varmistaa, että tuo Xtronsin liitin on juuri tälle soittimelle oikein kytketty.

Tämmöisen esim. löysin MBWorldin keskustelusta, ja tässä kerrotaan antennisyötön olevan Stecker 2:ssa PIN 13, joka on tyhjä sekä Xtronsin johtosarjassa että mun auton johtosarjan liittimessä.
Kuva

- Mihin kannattaisi laittaa GPS - ja wifi-antennit? Mulla on tuossa Remucin ohjain, jonka GPS- ja GSM-antennit ovat tuulilasissa kiinni, matkustajan puolen ylänurkassa, eli tuskin kannattaa sinne laittaa, etteivät häiritse toisiaan. Uskoisin, että wifi-antennin voi jättää vaikka kojelaudan sisään, kun sillä tarvitsee käytännössä saada yhteys vain auton sisällä olevaan puhelimeen. Ja vastaavasti GPS olisi hyvä olla niin, että sen edessä on mahdollisimman vähän kiinteitä esteitä, eli sitä ei kannattane kojelaudan sisään jättää. Olenko oikeilla jäljillä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10071
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 16:49
NTG2.5 mankan kyseessä ollen radioantennin vahvistimelle tulee virrat taka-SAM:ilta suoraan. Siksi puuttuu mankan johtosarjasta ja radion liittimestä.

Vähän suhteellista näiden laitteiden myyjien käsitys siitä miten "kaikki sopii suoraan".

Monissa mersun jälkiasennusohjeissa GPS-antenni asennetaan mittariston päälle, siis tietenkin sinne kojelaudan sisään. Siinä mittariston päällä kohtuullinen näkyvyys eri suuntiin. Jotkut käyttää myös hattuhyllyllä mutta farkussa se ei oikein toimi.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3223
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 19:08
Okei, kiitokset lisätiedosta,

tuon laitteen tiedoissa sen itse asiassa kerrotaan sopivan W211 2008 asti, ja sen vuoksi ennen kuin tilasin, niin kysyin myyjäliikkeestä, että sopiiko tuo siltikin, kun mulla on 2009 ja laitoin myös nuo samat kuvat nykyisestä soittimesta. Että en sit tiedä, onko valmistaja itse asiassa meinannut, että tämä on tarkoitettu (vain) vanhempien kuin NTG 2.5 soittimien tilalle. No, pitää jossain vaiheessa ruuvata vanha soitin pois ja tuikata tämä tilalle, niin näkee edes suunnilleen, että miten se toimii, jos toimii, ennen kuin alkaa sen syvemmälle asentamaan antenneja ja muita. Sehän ei ole iso homma kokeilla, mutta tänään ei vielä ehdi.

Nyt vielä sen verran kysyn, kun nämä väylätekniikkaan liittyvät hommat ovat kovin vieraita, niin kun taka-SAM ohjaa antennivahvistimen päälle, niin miten se mahtaa olla tämän Xtronsin härvelin kanssa, että osaako se kertoa SAMille, että milloin se vahvistin on syytä käynnistää? Ilmeisesti se on ihan siitä kiinni, että onko Xtrons onsannut tehdä tuon asian kunnolla toimivaksi vai nou? Jos tämä laite ei osaa pyytää vahvistinta päälle, mikä varmasti sitten ilmenee niin, ettei radio oikein juuri kuulu, niin saako sitä antennivahvistinta millään muulla keinolla päälle, vai onko fiksumpaa vain suosiolla hankkia ja laittaa se ihan oma antenninsa tälle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3223
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 00:15
No niin, testasin, että mitä seuraa, kun laitteen vaan kytkee kiinni, ja sehän meni pitkälti päin xittua koko homma.

Positiivista on, että antenniliitin sopii suoraan. Samoin suoraan sopi toi isompi liitin, ja sen kun kytki paikalleen, niin juuri siitä liittimestä rupesi nousemaan savua, mikä on aina eri kiva juttu. Mikään paikka ei kuitenkaan ollut selvästi kuuma eikä mitään jälkiä näkynyt missään, joten kokeilin laittaa sen uudestaan kiinni, eikä enää tullut savua, mutta eipä se uusi vehje myöskään käynnistynyt. Testasin alkuperäistä soitinta paikalleen, ja se toimi täysin ongelmitta, eli onneksi autosta ei hajonnut mitään.

Rupesin sitten tarkemmin vertaamaan auton johtoja ja Xtronsin liitintä, ja ei se nyt tosiaan voikaan toimia, kun auto syöttää jatkuvaa +12V siihen, missä Xtronsin johdossa on maa ja vastaavasti siihen, missä pitäisi olla jatkuva +12V, auton sarjassa on (siihen tarkoitukseen aivan liian ohut) johto, johon ei tule mitään jännitettä, jos sitä mittaa runkoa vasten. Samalla mittailin, että mitä auton johdot näyttävät, kun virrat ovat pois ja kun ne ovat päällä. Lukemat ovat alla kuvissa. Virran ollessa päällä, kahdessa pinnissä jännite vaihteli tasaisesti aaltoillen, onko se jotakin väyläsignaalia, vai mistä on kyse?

Hitto kun en nyt yhtään tiedä, että mitä tuolle pitäisi tehdä. Voisi tietysti vaihtaa Xtronsin sarjasta niin, että auton ja soittimen paksut maa- ja jatkuva .12V -johdot edes osuisivat kohdalleen ja katsoa, mitä sitten tapahtuu. Eli että osaako se CAN BUS dekooderi silloin syöttää tarvittavan datan käynnistysvirrasta, taustavaloista jne. tuolle laitteelle, vai pitääkö ne tosiaan ottaa sitten esim. tupakansytkän johdoista ryöstämällä tolle Xtronsille. Äkkiseltään tuntuisi, että ei se voi toimia, kun tuosta alla olevan kuvan 8-napaisesta mustasta liittimestä auton johtosarjassa on 5 johtoa ja niistä vain kaksi menee Xtronsin johtosarjaan kiinni.

Jotta pystyisin vähän paremmin hahmottamaan noita liitoksia, niin tein tämmöiset kuvat, ylemmässä MB johtosarja, jossa numeroitu, että millainen johto mistäkin lähtee (punainen pallo niiden pinnien päällä, joissa on johto). Ja sitten siitä Xtronsin vastakappaleesta vastaavat systeemit.

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3223
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Pe 17.01.2020 01:15
Vähän päivitystä tähän. Laitoin valmistajan chattipalvelun kautta lisätietopyynnön, enkä saanut mitään vastausta. Odotettuani vuorokauden verran, laitoin valmistajalle sähköpostia, jossa oli mukana noi ylläolevat kuvat englanniksi ja muuten ongelmakuvaus. Varmuuden vuoksi laitoin saman kyselyn myös siihen firmaan, josta tuon ostin.

Myyjäfirma ei edelleenkään ole vastannut mitään, mutta valmistaja kertoi suht nopeastikin, että kyllä nyt pitäisi tilata toinen johtosarja (40 pin iso harness for PBX79M245). Lisäksi olivat sitä mieltä, että kun johtosarjoista yhdistää ne kaksi sinistä (joissa jo uros- ja naarasliittimetkin valmiina), niin antennivahvistin käynnistyy. Saapa nähdä... Jotta mikään ei olisi liian helppoa, niin ensinnäkin he eivät kertoneet, että olisiko nykyisen johtosarjan voinut muokata niin, että se olisi toiminut, vaikka sitäkin kysyin. Toiseksi sitten, heillä ei ollut tuollaista varastossa Euroopassa, joten tilasivat johtosarjan kuulemma kiireellisesti jostain, vissiin Hongkongista. Ei se älyttömän kallis kyllä ollut, alle 40€, mutta on sekin tietysti tosi paljon, jos saman asian olisi voinut hoitaa johtojen paikkoja muokkaamalla. Mutta mä nyt en tiedä sitten, että onko siinä tulon päällä olevassa sarjassa mukana dekooderi ja jos on, niin onko se samanlainen kuin se, joka mulla jo on täällä. No, se jää nähtäväksi. Mä taas päivittelen viimeistään, kun saan sen uuden johtosarjan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Paluu Äänentoisto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot