W211 Android -soittimen asennus Audio 20 NTG2,5 tilalle

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 11.01.2020 14:00
No niin,

menin tilaamaan tuommoisen Xtrons Android -soittimen. Kyselin etukäteen sitä myyneestä firmasta, että tarvitaanko jotakin adaptereja tms. ja vastaus oli, että ei tarvitse, kaikki sopii suoraan. Kuvittelin, että laitteen mukana tulisi asennusohje, mutta ei tullut. Käyttöohjeessa on kerrottu, mistä osoitteesta löytyy asennusohjeita, mutta ei sitä nettiosoitetta ole olemassakaan enää.

Siispä, osaako joku täällä suoraan heittää, että mitä kaikkea pitää kytkeä ja mihin? Jos sen tähän saisi dokumentoitua, niin joku ehkä myöhemminkin saattaisi siitä hyötyä.
Tällä kertaa kysessä oleva auto on S211 E 220 CDI -09 (WDB2112081B443992)

Lähdetään nyt ensiksi nykyisestä paikallaan olevasta soittimesta. Se on siis Audio 20 koodilla tilattu, tyyppiä NTG 2,5 ja MF2820, tolleen:
Kuva

Takana liittimiä on kolme:

Tämä lienee radioantenni:
Kuva

Mutta mikä tämä nyt sitten on?:
Kuva

Kuva
Mun mielestä näyttää ihan tavallisilta koaksiaalikaapelin liittimiltä (eikä esim. opitselta, mutta en tiedä).

Ja sitten loput signaalit kulkevat tämän kautta:
Kuva

Kuva
Kuten näkyy, niin aika monta tyhjää kohtaa tuossa on. Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että jos tässä olisi optinen liitäntä, niin noihin neljään pyöreään reikään tulisi joku määrä optisia kaapeleita?

No sitten, se uusi härveli on tämmöinen Xtrons PQ79M211IP, eli:
https://xtrons.com/mercedes-benz-variou ... pq79m211ip

Kuva

Mukana tuli armoton kasa piuhoja, esimerkiksi pari antennia, joista toinen on GPS:lle ja toinen mitä ilmeisimmin WiFille.

Sitten on tämmöinen KJD7005 USB1 ja KJD7005 USB2.
Kuva
Nämäkin ovat aika yksinkertaista vielä, toisen pään liittimet sopivat soittimeen vain tiettyihin paikkoihin ja toisessa päässä on yhteensä kolme USB naarasliitintä, että niihinpä sitten kai voi laittaa USB -tikulla toistettavia tiedostoja tai iPodin kiinni.


Seuraavaksi KJD7005 AUX -nippu:
Kuva
Tälle, kuten kaikille muillekin, löytyy kyllä paikka soittimen päästä, mutta mitä noilla toisen pään johdoilla tehdään? Niitä on siis 4kpl RCA -liittimiä:
AUX R ja AUX L. No joo, näihin voisi olettaa, että voi kytkeä jonkun ulkoisen äänilähteen, vaikka sitten korvalappustereot, jos jostain syystä haluaisi kuunnella C-kasetteja.
Video IN ja DRV IN. Ilmeisesti jotakin ulkoisen kuvalähteen dataa voisi syöttää sisään näillä? Mulla ei sellaiselle ole tarvetta.
Ja sitten on yksittäinen piuha ilman liitintä: TV-IR. Telkkarin infrapuna? Ei varmaan kovin tarpeellinen mun käytössä?

Seuraava nippu on KJD7005 RCA
Kuva
Siinä on 7 RCA -iitintä ja pari pyöreää naaras Abikoa.
Jos ottaa helposti arvattavat ensin, niin FRONT OUT R, FRONT OUT L, REAR OUT R ja REAR OUT L ovat mitä ilmeisimmin vaan lähdöt kaikille kanaville ulkoista vahvistinta varten. Mulla ei sellaista ole, eikä ainakaan tässä yhteydessä ole tarkoitusta laittaakaan.
SUB WOOFER on varmasti kanssa lähtö mahdolliselle ulkoiselle vahvistimelle, kuten edellinenkin.
Kaksi keltaista ovat VIDEO OUT 1 ja 2. Kuvittelisin, että näitä voisi käyttää vaikka silloin, jos haluaisi takapenkkiläisille laittaa näytöt, joista voi katsella tämän laitteen syöttämää kuvaa.
Aika helposti arvattavia ovat muuten nuo kaksi jäljellä olevaakin, mutta yksi juttu niissä on. Eli, AMP CON on varmasti vahvistimen heräte ja ANT kai syöttää signaalia, kun radio on päällä, jotta saadaan esim. vanhan mallin teleskooppinen sähköantenni pystyyn. MUTTA, muistan lukeneeni jostakin tämäntyyppisen soittimen ominaisuuksia käsittelevästä topicista, että sininen antenniliitin piti kytkeä johonkin, jotta sai auton oman radioantennivahvistimen käyntiin. Siispä, onko tässäkin autossa antennivahvistin, joka tätä signaalia tarvitsee, ja jos on, niin pitääkö se herättää tällä piuhalla ja jos pitää, niin mihin se kytketään?!

Tää nippu on mulle hiukan mysteeri
KJD7005 CAM/MIC
Kuva
Noi kaksi RCA:ta ovat Rear Camera IN ja Front Camera IN. Mulla ei ole kameroita, joten nämä jäävät tyhjiksi.
Sitten on toi musta, joka näyttää 3,5mm jackilta ja siinä lukee MIC. Auton sarjassa suoraan ei ole tuohon sopivaa liitintä.
Sitten on neljä piuhaa ilman liittimiä:
Keltainen CAMERA B+ (no kun ei ole kameraa, niin tuskin tätä tarvitaan)
Musta GND. Pitääköhän tämä kytkeä maihin (koska tuon koko vehkeem maadoitus ei kyllä tule näin ohuen johdon läpi, eli tämä on jonkun muun asian maadoitus)?
Punainen MIC 5V Eli mikrofoni ja 5 Volttia, mutta mikä mikrofoni tällaista tarvitsee, jos tarvitsee? Tietysti olisi tarkoitus hyödyntää auton omaa mikrofonia puheluissa, mutta liittyykö tämä siihen vai johonkin muuhun?
Pinkki REVERSE. Voisin kuvitella, että kun laittaa paikin päälle, niin tällä herätettäisiin peruutuskamera, jos sellainen olisi käytössä.

Viimeinen nippu on tämmönen kattavamman kokoinen
Kuva
Helppo on päätellä, että toi iso liitin tulee auton isoon liittimeen ja toi punertavarunkoinen CAN BUS DECODER -aski ei vaadi mitään toimenpiteitä, koska siinä on vain yksi liitin jo valmiina kiinni. Mut sitten nämä loput, mitä niille tehdään?
RCA -liitin CCD AV IN. Ei ole autossa mitään liitintä, jonka tuohon voisi tuikata. Teksti viittaa digikamerakuvan sisääntuontiin. Ei liene tarpeellinen?
Yksi pyöreä urosabikoliitin AUTO ANT. Tämän kanssa on vähän vastaava juttu kuin edellä toisen sinisen ANT –piuhan kanssa. Eli pitääkö niistä jompikumpi kytkeä johonkin, jotta saa auton antennivahvistimen herätettyä? Jos ylipäätään tässä autossa on antennivahvistinta ja jos on, niin mihin tuo kytketään? Valmista liitintä ei käsittääkseni auton puolella ole.
Sitten on vielä kuusi johtoa ilman liittimiä.
Musta-ruskea KEY 2 ja ruskea KEY 1. Ei mitään havaintoa
Oranssi ILL. Eli valaistus, pitääkö tuo kytkeä johonkin ja jos niin mihin? Luulis tuon tiedon kulkevan tuon ison liittimen kautta, kun nykyisessäkin soittimessa näppäinvalon kirkkaus säätyy mittarivalaistuksen mukaan.
Punainen ACC. Samoin, kai tämäkin data kulkee ison liittimen kautta. Eikö ACC kuitenkin tarkoita sytytysvirtaa`?
Musta-oranssi BACK CAR. Mikä mahtaa olla?
Pinkki BRAKE CTL. Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen, että tolla vehkeellä ei voi esim. katsella DVD-toistoa silloin, kun ollaan liikkeellä? Eli pitääkö tän johdon kautta kertoa, että käsijarru on päällä, jotta silloin kaikki toiminnot ovat käytössä? Jos näin on, niin mitähän signaalia tämä sitten kaipaisi, onko se +12V, kun käsijarru on päällä vai maadoitus samassa tilanteessa vai mitä ihmettä? Vai saako tuon datan suoraan jostain auton piuhasta?

Ja vielä yksi kysymys...
Mikä tämä jo edellä kuvassa esitetty liitin auton nykyisessä järjestelmässä on ja mitä sille tapahtuu tässä uudessa, kun en ainakaan ihan äkkiseltään löydä sille mitään paikkaa?
Kuva


En tiiä, pitäiskö tämä sama tarina kirjoittaa englanniksi tonne Xtronsin foorumille...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2421
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: La 11.01.2020 14:40
Auton liittimet: 2 x valkoinen FAKRA (viimeinen kuva) = 2 x FM/AM-radioantenni, 1 x keltainen FAKRA = Bluetooth-antenni sekä tämä iso murkula MQS 40 viimeisen kuvan johtosarjaan.
Siinä on mukana kaiuttimet, virrat, CAN menee varmaan oikein, ILL, ACC ja BACK CAR (peruuutuskamera ?) ei tarvita jos CAN-ohjaus toimii oikein.
Autossa valmiiksi oleva mikrofoni on myös tuossa mukana (ne 2 kpl 2x6 piikkirimaa) mutta sille ei ole johtoja -> asenna oma mikki jossa 3.5 mm plugi = "plug and play" :D
Eli se antenni pitäisi saada kytketttyä toiseen noista valkoisen liittimen kaapeleista.
Jos onnistuu, radion ANT-piuhaaa voit kokeilla yhdistää ja irrottaa siihen auton puolen AUTO ANT-liittimeen ja kuunnella heikko asema päällä tapahtuuko mitään muutosta saako auton puolen antennivahvistin virtaa vai ei.
Jos ei onnistu -> toinen antenni auton sisään, ei hyvä mutta ehkä tarpeeksi hyvä...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 16:27
Kiitos!

Tämä taas selventää asiaa eteenpäin. Vielä pari jatkokysymystä:
- Onko jollain kuvaa siitä, mitä tuossa auton liittimessä mikäkin pinni tekee? Voisi esim. sen antenniherätteen kytkennän varmistaa, jos tietäisi, mikä se niistä on. Noita kuvia liittimistä on paljonkin netissä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt juuri tämän soittimen liittinselostusta tai johtovärejä, ja ne näköjään vaihtelevat kovastikin Mersun soittimen eri malleissa, vaikka liitinrunko on sama. Oletettavastihan se on niin, että tän Xtronsin johtosarjan Auto ant -liitin on se, josta sen signaalin saa syötettyä, kuten jysi tuossa vinkkasi, mutta siltä varalta, että jos sillä ei olekaan vaikutusta, niin voisi varmistaa, että tuo Xtronsin liitin on juuri tälle soittimelle oikein kytketty.

Tämmöisen esim. löysin MBWorldin keskustelusta, ja tässä kerrotaan antennisyötön olevan Stecker 2:ssa PIN 13, joka on tyhjä sekä Xtronsin johtosarjassa että mun auton johtosarjan liittimessä.
Kuva

- Mihin kannattaisi laittaa GPS - ja wifi-antennit? Mulla on tuossa Remucin ohjain, jonka GPS- ja GSM-antennit ovat tuulilasissa kiinni, matkustajan puolen ylänurkassa, eli tuskin kannattaa sinne laittaa, etteivät häiritse toisiaan. Uskoisin, että wifi-antennin voi jättää vaikka kojelaudan sisään, kun sillä tarvitsee käytännössä saada yhteys vain auton sisällä olevaan puhelimeen. Ja vastaavasti GPS olisi hyvä olla niin, että sen edessä on mahdollisimman vähän kiinteitä esteitä, eli sitä ei kannattane kojelaudan sisään jättää. Olenko oikeilla jäljillä?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10297
Liittynyt: Pe 25.07.2008 20:26
Paikkakunta: Finland Proper
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 16:49
NTG2.5 mankan kyseessä ollen radioantennin vahvistimelle tulee virrat taka-SAM:ilta suoraan. Siksi puuttuu mankan johtosarjasta ja radion liittimestä.

Vähän suhteellista näiden laitteiden myyjien käsitys siitä miten "kaikki sopii suoraan".

Monissa mersun jälkiasennusohjeissa GPS-antenni asennetaan mittariston päälle, siis tietenkin sinne kojelaudan sisään. Siinä mittariston päällä kohtuullinen näkyvyys eri suuntiin. Jotkut käyttää myös hattuhyllyllä mutta farkussa se ei oikein toimi.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 12.01.2020 19:08
Okei, kiitokset lisätiedosta,

tuon laitteen tiedoissa sen itse asiassa kerrotaan sopivan W211 2008 asti, ja sen vuoksi ennen kuin tilasin, niin kysyin myyjäliikkeestä, että sopiiko tuo siltikin, kun mulla on 2009 ja laitoin myös nuo samat kuvat nykyisestä soittimesta. Että en sit tiedä, onko valmistaja itse asiassa meinannut, että tämä on tarkoitettu (vain) vanhempien kuin NTG 2.5 soittimien tilalle. No, pitää jossain vaiheessa ruuvata vanha soitin pois ja tuikata tämä tilalle, niin näkee edes suunnilleen, että miten se toimii, jos toimii, ennen kuin alkaa sen syvemmälle asentamaan antenneja ja muita. Sehän ei ole iso homma kokeilla, mutta tänään ei vielä ehdi.

Nyt vielä sen verran kysyn, kun nämä väylätekniikkaan liittyvät hommat ovat kovin vieraita, niin kun taka-SAM ohjaa antennivahvistimen päälle, niin miten se mahtaa olla tämän Xtronsin härvelin kanssa, että osaako se kertoa SAMille, että milloin se vahvistin on syytä käynnistää? Ilmeisesti se on ihan siitä kiinni, että onko Xtrons onsannut tehdä tuon asian kunnolla toimivaksi vai nou? Jos tämä laite ei osaa pyytää vahvistinta päälle, mikä varmasti sitten ilmenee niin, ettei radio oikein juuri kuulu, niin saako sitä antennivahvistinta millään muulla keinolla päälle, vai onko fiksumpaa vain suosiolla hankkia ja laittaa se ihan oma antenninsa tälle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 00:15
No niin, testasin, että mitä seuraa, kun laitteen vaan kytkee kiinni, ja sehän meni pitkälti päin xittua koko homma.

Positiivista on, että antenniliitin sopii suoraan. Samoin suoraan sopi toi isompi liitin, ja sen kun kytki paikalleen, niin juuri siitä liittimestä rupesi nousemaan savua, mikä on aina eri kiva juttu. Mikään paikka ei kuitenkaan ollut selvästi kuuma eikä mitään jälkiä näkynyt missään, joten kokeilin laittaa sen uudestaan kiinni, eikä enää tullut savua, mutta eipä se uusi vehje myöskään käynnistynyt. Testasin alkuperäistä soitinta paikalleen, ja se toimi täysin ongelmitta, eli onneksi autosta ei hajonnut mitään.

Rupesin sitten tarkemmin vertaamaan auton johtoja ja Xtronsin liitintä, ja ei se nyt tosiaan voikaan toimia, kun auto syöttää jatkuvaa +12V siihen, missä Xtronsin johdossa on maa ja vastaavasti siihen, missä pitäisi olla jatkuva +12V, auton sarjassa on (siihen tarkoitukseen aivan liian ohut) johto, johon ei tule mitään jännitettä, jos sitä mittaa runkoa vasten. Samalla mittailin, että mitä auton johdot näyttävät, kun virrat ovat pois ja kun ne ovat päällä. Lukemat ovat alla kuvissa. Virran ollessa päällä, kahdessa pinnissä jännite vaihteli tasaisesti aaltoillen, onko se jotakin väyläsignaalia, vai mistä on kyse?

Hitto kun en nyt yhtään tiedä, että mitä tuolle pitäisi tehdä. Voisi tietysti vaihtaa Xtronsin sarjasta niin, että auton ja soittimen paksut maa- ja jatkuva .12V -johdot edes osuisivat kohdalleen ja katsoa, mitä sitten tapahtuu. Eli että osaako se CAN BUS dekooderi silloin syöttää tarvittavan datan käynnistysvirrasta, taustavaloista jne. tuolle laitteelle, vai pitääkö ne tosiaan ottaa sitten esim. tupakansytkän johdoista ryöstämällä tolle Xtronsille. Äkkiseltään tuntuisi, että ei se voi toimia, kun tuosta alla olevan kuvan 8-napaisesta mustasta liittimestä auton johtosarjassa on 5 johtoa ja niistä vain kaksi menee Xtronsin johtosarjaan kiinni.

Jotta pystyisin vähän paremmin hahmottamaan noita liitoksia, niin tein tämmöiset kuvat, ylemmässä MB johtosarja, jossa numeroitu, että millainen johto mistäkin lähtee (punainen pallo niiden pinnien päällä, joissa on johto). Ja sitten siitä Xtronsin vastakappaleesta vastaavat systeemit.

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Pe 17.01.2020 01:15
Vähän päivitystä tähän. Laitoin valmistajan chattipalvelun kautta lisätietopyynnön, enkä saanut mitään vastausta. Odotettuani vuorokauden verran, laitoin valmistajalle sähköpostia, jossa oli mukana noi ylläolevat kuvat englanniksi ja muuten ongelmakuvaus. Varmuuden vuoksi laitoin saman kyselyn myös siihen firmaan, josta tuon ostin.

Myyjäfirma ei edelleenkään ole vastannut mitään, mutta valmistaja kertoi suht nopeastikin, että kyllä nyt pitäisi tilata toinen johtosarja (40 pin iso harness for PBX79M245). Lisäksi olivat sitä mieltä, että kun johtosarjoista yhdistää ne kaksi sinistä (joissa jo uros- ja naarasliittimetkin valmiina), niin antennivahvistin käynnistyy. Saapa nähdä... Jotta mikään ei olisi liian helppoa, niin ensinnäkin he eivät kertoneet, että olisiko nykyisen johtosarjan voinut muokata niin, että se olisi toiminut, vaikka sitäkin kysyin. Toiseksi sitten, heillä ei ollut tuollaista varastossa Euroopassa, joten tilasivat johtosarjan kuulemma kiireellisesti jostain, vissiin Hongkongista. Ei se älyttömän kallis kyllä ollut, alle 40€, mutta on sekin tietysti tosi paljon, jos saman asian olisi voinut hoitaa johtojen paikkoja muokkaamalla. Mutta mä nyt en tiedä sitten, että onko siinä tulon päällä olevassa sarjassa mukana dekooderi ja jos on, niin onko se samanlainen kuin se, joka mulla jo on täällä. No, se jää nähtäväksi. Mä taas päivittelen viimeistään, kun saan sen uuden johtosarjan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 27.01.2020 23:28
Tää homma se vaan vastustaa. Tänään tuli uusi välikaapeli / johtosarja, ja testasin sitä heti. Ei lähde käyntiin koko helkkarin vehje edelleenkään.

Pidän kyllä täysin käsittämättömänä, että valmistaja ei tarjoa minkäänlaista kytkentäkaaviota tai asennusohjetta näille. No, laitoin taas valmistajalle meiliä ja kyselin, että mitä nyt tehdään. Tuossa uudessa välijohtosarjan liittimessä on edelleen osa pinneistä niin, että ne eivät osu mihinkään kohtaan Mersun liittimessä ja toisaalta osa Mersun liittimen pinneistä osuu Xtronsin liittimen tyhjiin kohtiin.

Semmoinen juttu tuossa kyllä on (jonka huomasin vasta, kun olin jo testannut ja kasannut orkkissoittimen taas kerran takaisin), että Xtrons uudessa johtosarjassa on tommoset liittimet B1 ja B2, joista vain B2 on kytketty.
Kuva

Johdot näyttävät menevän niin, että B2 kahdesta johdosta toinen menee Mersun puolella tyhjään kohtaan ja vastaavasti B1 molemmat johdot kytkeytyvät Mersun sarjaan. Että ehkäpä pitäisi vaihtaa niin, että B1 olisi kytketty Xtronsin dekooderille meneviin piuhoihin ja B2 olisi irtonainen, päinvastoin kuin ne nyt olivat.

Sitten tossa on vielä nippu niitä muita johtoja (ACC, ILL, KEY 1, KEY 2, BRAKE CTL jne.) joiden kytkemisestä ei ole mitään käsitystä. Hoituvatko nuo kaikki väylän kautta ja jos eivät hoidu, niin mitä kytketään ja mihin. En tiiä, kysyin sitä valmistajalta, katotaan tuleeko vastausta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 28.01.2020 07:42
Itellä tuli jonkun kiina androidin kanssa kaksi johtosarjaa, toinen sopi autoon ja toinen oli jotain muuta. On mankassa kannen päällä kytkentäkaavio, siinähän on kaikki mitä tarvii.
Omassa kytkettiin vain pari virtajohtoa maa ja kajarit. Sekä se can purkki, mikä omassa aiheuttaa kivasti display faulty häikän. En sit käytä ratti nappeja ja heitin purkin mäkeen ja myyjä palautti 60% hinnasta.
Valaistukselle jouduin johdon ottamaan tupakin sytyttimeltä. Muuten mankka toimii ja saan BT yhteyden luuriin mitä kaipasinkin.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 28.01.2020 08:45
...no joo ja ei. On siinä sottimen päällä tosiaan kerrottu, että minkä niminen johto mihinkin pinniin liittimessä menee, mutta kun siellä nyt on esim. siinä härvelin kannessa lueteltuna johdot K1 ja K2, niin se ei kyllä mulle kerro yhtään, että mitä niihin pitäisi kytkeä, jos pitää. Tai että kun siellä on BRAKE, niin mikä se sitten on - ilmeisesti se käyttöohjeen perusteella on johto, jolla tunnistetaan seisontajarrun päälläolo, jotta laite ymmärtää näyttää DVD-kuvaa vain auton ollessa paikallaan, mutta ei tuo soittimen päällä oleva kuvaus kerro, että syötetäänkö tohon plussaa käsijarrun ollessa päällä vai laitetaanko siihen miinusta silloin ja onko se vain tyhjänä silloin, kun käsijarru ei ole päällä jne. Lisäksi johtojen värit noissa niiden omissa sarjoissa poikkeavat osittain siitä, mitä soittimen päällä lukee, millä nyt ei välttämättä ole mitään väliä, mutta ei lisää luottamusta noihin selvityksiin.

Ja sitten kun tossa tosiaan on se CAN BUS purkki, niin käsittääkseni asiat pitäisi hoitua ainakin pääosin sen kautta niin, ettei noita irtojohtoja tarvitsisi mihinkään juottaa, mutta kun ei sitäkään ole missään kerrottu, että onko se näin ja jos ei ole, niin mitkä kaikki noista kytketään.

Ja kaksi johtosarjaa tämänkin kanssa tuli, toisen piti sopia suoraan Mersun liittimeen (ja fyysisesti se sopiikin siihen) ja toinen oli sellainen yleismallisilla ISO-liittimillä varustettu, ja sillähän ei sellaisenaan tee mitään tässä autossa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 28.01.2020 09:12
Noista key 1-2 johdoista ei tarvitse välittää. Brake on ollut yleensä maadoittava jos sen on halunnut kytkeä, ei tarvitse välittää siitäkään kun sen saa valita päälle aina sen dvdn. Can pitäisi hoitaa about loput. Reverse pitäis kytkeä pakkivalon johtoon jos peruutuskameraa haluaa käyttää. Sekin menee yleensä can purkin avustuksella.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 01.02.2020 01:40
MJPfin kirjoitti:Noista key 1-2 johdoista ei tarvitse välittää. Brake on ollut yleensä maadoittava jos sen on halunnut kytkeä, ei tarvitse välittää siitäkään kun sen saa valita päälle aina sen dvdn. Can pitäisi hoitaa about loput. Reverse pitäis kytkeä pakkivalon johtoon jos peruutuskameraa haluaa käyttää. Sekin menee yleensä can purkin avustuksella.


Jees, tänks, näin se tuntuisi menevän. Kokeilin taas kerran tänään, ja nyt se toimii, eroa edelliseen on se, että vaihdoin johtosarjasta edellä mainitsemani B1 -liittimen B2:n tilalle tutkittuani asiaa aika hyvän aikaa netissä ensin. Mitään irtojohtoja ei nyt ole kytkettynä.

Tähänastiset havainnot:
Plussaa:
- Ratin volumesäätö toimii, samoin kappalevalintanappulat ainakin CD:tä soittaessa
- Mittarin keskellä oleva näyttö toimii, ainakin välillä ja sinnepäin
- Puhelimen sai kytkettyä sekä Bluetoothilla että Wifillä
- Kun wifiyhteyden saa toimimaan, niin Chrome, Youtube ja Google Maps -navigointi näyttäisivät toimivan
- Ja GPS toimii
- Eikä äänenlaatu vaikuttanut hullummalta äkkiseltään

Miinusta:
- Tuon sai kytkettyä niin, että Mersun hanskalokeron AUX -liittimestä saa syötettyä signaalia, mutta äänenlaatu on aivan hirveä. Samaa oli jossain määrin alkuperäisen soittimen kanssa, että voi olla vika muualla kuin tässä uudessa soittimessa
- Ei tunnista iPodia ohjelmalähteeksi, ja se on iso pettymys, kun iPod -käyttö oli yksi peruste ton vehkeen hankkimiselle. Myyjäfirman sivuilla iPod yhteensopivuus mainitaan, mutta nyt kun tarkemmin katsoo valmistajan sivua, niin siellä ei ole. En tiedä, saako toimimaan. Systeemiasetuksissa oli sellainen kohta kuin iPod YES / NO, vaan se ei asiaa korjannut.
- Radio kuuluu huonosti. Ei paljoa yllättänyt...
- Ilmeisesti ilman nettiyhteyttä toimiva iGo -navigoinnin käyttöliittymä on todella hankalan tuntuinen ainakin äkkiseltään


Kysymystä on tässä(kin) kohdassa, ja varmaan hölmön kuuloisia, mutta kysyn kuitenkin...

- Vaikka toi mun talli on haastava paikka radion kuuluvuudelle, niin veikkaisin, että huono kuuluvuus johtuu siitä, ettei auton antennivahvistin lähde käyntiin.
* Mistä mä tunnistan oikean vahvistimen, vai liittyvätkö molemmat FM -vahvistukseen? Antenniliittimeen tulee kaksi johtoa, vain toinen niistä kytkeytyy tähän uuteen soittimeen. EPC:n mukaan siellä on antennivahvistin molemmissa takapilareissa sisäverhouksen alla.
* Jos löydän sen oikean antennivahvistimen, niin millä siitä saa selville, että onko se päällä?
* Saako sen vahvistimen jotenkin järkevästi päälle muulla kuin väyläsignaalilla? Toisin sanoen, voiko ottaa soittimen antenniherätejohdosta signaalin suoraan auton omalle antennivahvistimelle?
* Jos tuo ei onnistu, niin voiko kokonaan uuden antennin lisäämisen sijaan lisätä uuden antennivahvistimen esim. lähelle soitinta nykyisen antenniliittimen ja soittimen väliin niin, että se toimii? Ettei se auton oma sammuksissa oleva signaalivahvistin mitenkään sekoita tai torppaa lisävahvistimen toimintaa?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 03.02.2020 00:25
Lisää päivitystä...

Nyt se soitin on lopulta paikallaan. Ei oikeastaan muuta uutta, kuin että se näköjään kaikeksi onneksi osaa toistaa iTunesin .m4a -tyypin tiedostot- Eli kun iPodia se ei tunnu ymmärtävän, niin kuitenkin samat biisit saa tämän kautta kuuluville kopioimallia iPodia varten PC:lle tallentuneet .m4a tiedostot muistitikulle. Eli näyttäisi siltä, että pääsen kohtuullisen helpolla, kun ei tarvitse ruveta tekemään tiedostomuunnoksia sen kummemmin. Saman kansion sisällä pystyy biisejä vaihtelemaan rattinappuloilla myös.

Koska soittimen alla ja varsinkaan takana ei ole ihan ylettömästi tilaa, jätin tässä vaiheessa vähemmän tarpeellisia liitosjohtoja pois, yhtenä niistä AUX IN -johdot liittimineen, koska ei äkkiseltään tule mieleen, että milloin ihan oikeasti haluaisi kytkeä jonkun äänilähteen nyt vaikka sitten 3,5mm plugin avulla. Otin itse asiassa siitä isosta liittimestä soittimen puolelta myös pois koko yläliittimen, koska siinä ei ollut muuta kuin juuri ne pinnit, jolla olisi saanut hanskalokeron 3,5mm jackin kytkettyä, mutta kun ei se äänenlaadun puolesta oikein ollenkaan toiminut, niin olkoon. Sitäpaitsi hanskalokero on aivan dorka paikka sille pistokkeelle. Ihmettelen suuresti, että miksi Mersun suunnittelijat sen sinne ovat koskaan keksineet laittaa. Sehän on äärimmäisen epäkäytännöllinen, kun se on ensinnäkin kaukana kuskista ja toiseksi hanskalokeroa pitää aina roikottaa auki, jos haluaa sen pistokkeen kautta saada ääntä kuuluviin (eikä halua runnoa johtoa läjään sen hanskalokeron kannen väliin).

Tässä vaiheessa myös ulkoinen mikrofoni jäi laittamatta, koska olisi pitänyt oikeastaan olla pitempi johto, että sen olisi saanut hyvään paikkaan. Ja laitteessa on etupaneelissa myös mikrofoni, joka ainakin tallissa ollessa toimi ihan hyvin. Saa nyt nähdä, miten sitten, kun tulee ajomelua taustalle.

Itse asennuksesta, niin:

GPS -antennin laitoin mittariston päälle (kiitos vielä vinkistä, tää vaikuttaa hyvältä paikalta):
Kuva

Wifi-antenni (toi litteä) taas on siinä hätävilkkukatkaisijan ja muiden katkaisijoiden takana nyt kiinni. Alkuperäisen laitteen bluetooth-antenni oli suunnilleen tuossa, niin arvelin olevan ok paikka.
Kuva

USB-pistokkeet vedin vaihdekepin takana olevaan lokeroon ja koska niitä oli kolme, mutta yhdessä niistä paljon muita lyhyempi kaapeli, niin laitoin siihen jatkeeksi kuitenkin varmuuden vuoksi sen iPod -kaapelin siltä varalta, että joku ihme tapahtuu ja sen saisikin toimimaan. Jos käy ilmi, että iPodia ei tosiaan lopultakaan saa toimimaan, niin sittenhän tuon tilalle voisi laittaa vaikka Applen lightning-päisen piuhan, niin saa puhelimen siihen kiinni, ehkä jopa ladattuakin (olettaen siis, että tossa soittimessa riittää virtaa puhelimen jatkuvaan lataukseen).
Kuva

Itse soitin istuu lopulta mielestäni ihan hyvin tohon kojelautaan, vaikka ei alkuperäinen olekaan. Tuo on kiva ominaisuus, että nappuloiden taustavärin saa säädettyä, yritin saada sen mahdollisimman samaan sävyyn kuin auton omat nappulat ovat. Vielä kivampaa olisi, jos niissä olisi himmennysmahdollisuus. En ole muuten ihan varma, että mahtaisko sellainen mahdollisuus jopa olla, jos sen ILL -johdon kytkisi vaikka tuon vaihdekepin etupuolella olevan lokeron valaistusjohtoon.
Kuva

Radio on vielä vähän arvoitus. Sain nyt lisää kanavia kuulumaan (kun vissiin opin paremmin käyttämään sitä), mutta totuus tulee paremmin ilmi, kun lähtee tien päälle kokeilemaan, että mitkä niistä kuuluvat.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 00:00
Taas vähän jotain tähän aiheeseen...

- Sain vastauksen tehtaalta, että iPod -yhteensopivuutta ei ole. Kivasti muistivat huomauttaa, että heidän sivuillaan ei väitetä, että tuota yhteensopivuutta olisi (kun kysymykseni heille oli juurikin, että onko tämä heidän soittimensa iPod-yhteensopiva, kun myyjäliike mainostaa sen olevan ja heidän omalta sivultaan ei mainintaa löydy).

- Radiosta; kanavia tuntuisi äkkiseltään löytyvän aika paljonkin, mutta ei niitä siedä kuunnella, koska niihin tulee moottorin kierrosten mukaan muuttuva suht voimakas häiriöääni. Yritin etsiä tietoa näistä autolaitteiden vastaavista äänistä ja melkein kaikissa ohjeissa neuvottiin jotakin temppuja vahvistimen ja soittimen välisiin maadoituksiin tai niiden välisiin RCA -kaapeleihin. No, tässä ei ole erikseen soitinta ja vahvistinta ja häiriö kuuluu ainoastaan radion kanssa. Onko ideoita, mitä tuolle voisi tehdä? Ajattelin kiusata taas valmistajaa, mutta sieltä nyt ei keskimäärin kovin hyödyllisiä vastauksia ole saanut. Samaa vikaa ei ollut alkuperäisen radion kanssa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 11:32
Jos sulla on skooppi niin sen avulla voisit katso millaista sähkö sinne radiolle tulee. Voihan olla se etupää niin onneton että kaikki häiriöt tulee läpi.

Se ILL saattaisi olla illumination joilloin se tosiaan voisi olla valaistuksen säätö. En sitten tiedä mitä siihen pitäisi kytkeä.
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2421
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 14:59
Tuleva sähkö yksi hyvä mahdollisuus.
Toinen on maalenkki eli radiosta kulkee 2 eri reittiä auton runkoon ja siihen välille laturi aikaansaa häiriöjännitteen. Häiritseekö tuo kaikkea musiikin kuuntelua vai pelkästään radiota? Kokeile irrottaa ainakin valkoinen antennijohto -> häipyikö häiriö? (saattoi häipyä kanavatkin...) ja tarkista ettei mikään noista RCA:sta (jos ovat paikallaan) ota auton runkoon. Jos vika on maalenkki antennijohdon kautta, muuntaja väliin.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 10.02.2020 16:28
Njoo,

itse asiassa kyllä siinä sittenkin olikin kytkentäkaavio siinä käyttöohjeen lopussa. En tajua, miten en sitä ollut huomannut tai sisäistänyt. Mutta silti, siinä on se ongelma, ettei siinäkään kerrota, että mitkä kaikki asiat hoituvat väylän kautta ja mitä pitää mahdollisesti väyläpurkin lisäksi kytkeä. Kysyin sitä ILL -johdon kytkemistä valmistajalta, jotta saisin himmennyksen toimimaan, ja sain vastauksen, jossa kerrottiin, että taustavalojen kuuluu palaa vain kun auton valot ovat päällä ja sen voi jostain valikosta katsoa. En ole kyllä katsonut, kun olin reissussa loppuviikon, mutta ongelmahan ei ole se, etteivätkö taustavalot palaisi ihan sen mukaan, onko autossa valot päällä, vaan se, että himmennys ei toimi. ILL tosiaan kuuluu ainakin ei-väyläohjatun kanssa kytkeä mittarivalojen kanssa rinnan, mutta kuka sen nyt tietää, mitä siitä seuraa, jos sen kytkee ja se antaa soittimelle jotain ohjausta samalla kun väylä yrittää käskeä jotain muuta. Aika helppo toi olisi testata tietysti, kun tupakansytkän taustavalo on himmenevää sorttia, niin siihen sen voisi kytkeä yksinkertaisesti. Jos olisi varmuus, ettei mitään hajoa, jos sitä kokeilee...

Häiriöääni on tosiaan ainoastaan radion kanssa ilmenevä juttu. Levyt, musiikkitiedostot ja suoratoistot soivat ilman häiriöitä. Skooppia mulla ei ole minkäänlaista. Mitään RCA:ta ei ole kytketty, eikä vissiin taida olla mikään noista RCA-liittimiä sisältävistä johtosarjoista edes kiinni soittimessa. Maata itse soitin ei saa kuin yhdestä paikasta, eli auton ja soittimen johtosarjojen välissä on kytketty pelkästään GND, +12V, ja väylän plussa ja miinus. Niin ja auton alkuperäinen antennijohto; kuinkas se nyt sitten menee, että kuuluuko antennijohdon ulkokehä olla auton korin kanssa yhteydessä? Voiko sen ja soittimen GND:n väliin tulla maalenkki tai jotenkin antennivahvistimen ja soittimen väliin? Toisaalta, jos ongelma olisi se, niin kai se sama vika pitäisi olla silloin alkuperäisellä soittimella. Paitsi jos siinä on sisäänrakennettu häiriönpoisto, joka tästä puuttuu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 11.02.2020 06:54
Itsellä on ill johto kytketty nimenomaan sytkärille, en ole huomannut minkäänlaista himmenemistä valoissa. Pitääpä kokeilla sitä vielä. Mulla ei väyläpurkki toiminut oikein ja kytkin vain välttämättömät että sain toimimaan, kun halusin auxin autoon.
Rattinapit on itselle aika turhat, eipä niitä tule koskaan käytettyä mankan ohjaamiseen kun ei se niin kaukana se volume ole.
Myyjä olisi ottanut koko toosan takaisin mutta sovittiin 50% ale ja pidän mankan.
Lähetti vielä toisen can dekooderin mutta ei toiminut silläkään, pätkii väylää päälle pois. Sama toisessa s211 missä kokeiltiin.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 11.02.2020 18:20
Toimii näköjään toi himmennys niin, että kun laitteen valikosta salasanan takaa laittaa tietyn asetuksen, se himmentää näppäintaustavalon silloin, kun autossa valot ovat päällä. Näppäinvaloissa on siis kaksi vaihtoehtoa, joko se on kirkas tai sitten himmennetty (tai eri asetuksella kolmantena vaihtoehtona kokonaan pois). Kirkkaan valaistuksen värin pystyy itse säätämään ja laite sen sitten jollain kaavalla himmentää. Toiminta ei riipu mitenkään siitä, mihin kohtaan mittariston / kojelaudan taustavalon kirkkaus on säädetty. Ja tässä tapauksessa se hoituu väylän kautta, ILL-johtoa ei tarvinnut kytkeä. Olettaisin, että toiminta on vastaava, jos ei ole väyläyhteyttä ja valojen päällä oleminen tunnistetaan ILL -piuhan kautta.

Tuo nyt on vähän dorka systeemi siinä mielessä, että kun Suomessa ei saa ajella ilman valoja ja esim. tuossa mun autossa kun on suomalaiset asetukset, niin ei sitä edes saa käyntiin niin, ettei vähintään parkkeja olisi päällä. Nyt se on niin, että kun laittaa avaimen lukkoon, soittimen näppäinvalot ovat kirkkaat (ja vähän hassun väriset) ja kun laittaa virrat päälle, näppäinvalot himmentyvät ja sain ne aika kivasti säädettyä niin, että ovat sävyltään samanlaiset kuin ilmastoinnin ja muidenkin kojelaudan nappuloiden valaistus. Sopii tuollaisenaan hyvin kojelaudan muuhun ilmeeseen, eikä luultavammin häikäise pimeässä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3295
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: To 20.02.2020 23:00
Mainitsin tuossa aiemmin, että kysyin valmistajalta vinkkiä, että mitä pitäisi tehdä, kun radiota kuunnellessa (ja vain siis radiovastaanotinta) kuuluu moottorin kierrosten mukaan muuttuva häiriöääni.

Olivat sitä vissiin jotain reilun viikon pohtineet ja nyt tänään tulleet siihen tulokseen, että minun olisi syytä yhdistää johdot 2 ja 12 perustuen kuvaan, jonka he lähettivät liitteenä. Siinä johto 12 tulee Xtronsin takaa ja johto 2 lähtee siltä isolta liittimeltä, joka kytketään auton liittimeen. Muuten ihan ok ohje, mutta kun se johto 2 on liittimessä sellaisessa kohdassa, että auton liittimessä on pelkkää tyhjää sitä vastassa. Kyseessä on muuten antenniherätejohto, eli jos antennia (tai tässä tapauksessa antennivahvistimia) ei käynnistettäisi väylän kautta, niin signaali tulisi tätä johtoa pitkin.

Laitoin heille vastauksen, että jos minä nyt kytken nuo johdot yhteen, niin se johtaa siihen, että minä käytän johtoa nro 2 siihen, että saan kytkettyä johdon 12 ei-mihinkään ja että en ole kovin toiveikas, että tämä ongelma sillä ratkeaisi. Kerroin myös, että ilman hyvää syytä en mielelläni taas purkaisi soitinta irti ja toivoisin, että he vielä varmistaisivat, että onko tämä nyt oikeasti se keino, jolla homma korjataan. Mullahan nyt ei ole ollenkaan edes soittimessa kiinni se johtosarja, jossa on toi johto 12, koska sille ei ole mitään käyttöä. Siinä on linjalähdöt vahvistimelle ja kuvalähdöt näytöille + tämä antennien heräte + vahvistimen heräte, eikä tässä mun konfiguraatiossa tällä hetkellä ole ulkoisia vahvistimia tai näyttöjä.

Kuvat liittimistä (siitä, että mihin pinneihin johtoja tulee ja mihin ei tule) olen heille jo pari kertaa aiemmin lähettänyt. Luultavasti sieltä tulee seuraavaksi taas pyyntö laittaa kuva liittimestä, se sopisi kuvaan varsin hyvin. :evil:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09

Paluu Äänentoisto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot