Tässä jo jonkin aikaa harmiteltuani musiikinkuuntelumahdollisuuksien puutetta tämän oman ässän kanssa, kun ei ole edes sitä CD-vaihtajaa, niin päätin väkerrellä näin viimeisenä lomapäivänä audiosisääntulon tuohon alkuperäiseen Comandiin. Erilaisia vaihtoehtoja mietin, mutta FM-lähettimet on kokeiltu, eikä ne ainakaan täällä PK-seudulla toimi, kun vapaita taajuuksia ei tahdo löytyä riittävän laajasti (aina tulee häiriötä). Myös kasettiadapteria mietin, mutta sellaista olen joskus kokeillut todella huonolla menestyksellä (puolenvaihto looppi jäi päälle), audiosignaalin laatu kärsii väistämättäkin matkan varrella, ja mielestäni näyttää todella typerältä, kun sieltä nappularivin takaa sojottaa yksi yksinäinen johto. Myös tarvikemalliset Android-radiot ovat käyneet muutamaan otteeseen mielessä, mutta ehkä niiden ulkonäkö ei kuitenkaan aivan sovi pre-faceliftin kanssa yksiin, enkä myöskään tahdo löytää niistä koskaan oikeanlaista puukuviota omaani. Tässä kohtaa päädyin kokeilemaan, josko saisin tehtyä nykyiseen comandiin siis siistin aux-asennuksen.
Sanottaakoon disclaimeriksi ensimmäisenä, etten ota mitään vastuuta siitä, jos joku näitä käyttämiäni työvaiheita noudattaen saa jotakin särki
Lisäksi lopullisen sisääntulon sijoitusratkaisun voi tehdä usealla eri tavalla. Yksinkertaisin lienee vetää yksi aux-kaapeli suoraan comandilta johonkin autoon sisälle, mutta itse päätin sijoittaa naaraspuolisen 3.5mm audioliittimen tuhkakuppilokeron takaseinään. Näin ollen asennuksesta ei lähtökohtaisestikaan ole paljoa näkyvillä, ja se on erityisen helppo piilottaa tyystin asettamalla tuhkakuppi paikalleen lokeroon. Tästä tarkemmin myöhemmin. Homma on tällaisenaankin helppo, mutta yksinkertaistamalla siitä saa vielä helpomman. Kolvin pitää kyllä pysyä kädessä vähintään sen verran, että kasettisoittimen piirilevylle saa kiinnitettynä johdon päät.
Ensimmäisenä tietysti pitää purkaa Comand pois autosta. Youtubesta tms. varmasti löytyy joku videokin, mutta lyhykäisyydessään se tapahtuu seuraavasti: avataan tuhkakupin lokero, ja irroitetaan sitä kiinni pitävät torx-ruuvit (T15):
Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa laittaa vaihdekeppi pois tieltä (D:lle). Seuraavaksi vedetään tuhkakuppikompleksi vetämällä se kojelaudasta ulos. Johto (tupakansytyttäjän) on kiinni tavanomaisella klipsiliittimellä, sen irroittamalla lähtee tuhkakuppi pois tieltä.
Comandin ja ilmastoinnin ympäröimä puukehys irroitetaan varovasti alhaalta vetäen, samanaikaisesti jotain muovista lastaa (itse käytin parkkikiekkoa) hyödyntäen myös sivuista vääntäen. Tämä ei sen kummemmilla ole enää kiinni, mutta voi olla aika tiukassakin, jos ei ole koskaan irroitettu.
Ilmastoinnin säätöyksikköön menee yksi liitin, joka irroitetaan seuraavalla tavalla: ensin painetaan klipsi alas (kuvassa 1), ja samanaikaisesti käännetään vihreää/harmaata vipua 90°, jolloin liitin samanaikaisesti tulee ulos itsestään. Säätöpaneeli ja puukehys pois tieltä.
Tällaisia liittimiä löytyy myös kaksi kappaletta Comandin takaa, josta myös ylläoleva kuva on.
Seuraavaksi irroitetaan Comandin ympäriltä neljä torx-ruuvia, (T15) kaksi sivusta, ja kaksi alta:
Tämän jälkeen irroitetaan Comandin takaa sen liittimet. Riippuen Comandin varustelusta liittimiä voi olla eri määrä. Minulla ei esimerkiksi kuitua ole lainkaan.
Kun Comand on saatu työpöydälle, aloitetaan sen kannen irroituksella. Esimerkiksi talttapäistä ruuvimeisseliä hyödyntäen väännetään kiinnitysklipsejä, yksi kerrallaan, sen verran, että kansi lopulta nousee etupäästään. Sitten se vain vedetään irti.
Seuraavaksi irroitetaan kasettisoittimen lattakaapeli ja ruuvataan neljä torx-ruuvia (T9) irti, jotka pitävät kasettisoittimen telinettä rungossa kiinni:
Nostetaan kasettisoitin telineineen pois paikoiltaan ja käännetään se ympäri. Irroitetaan nyt paljastuneet neljä torx-ruuvia (myös T9), jonka jälkeen teline lähtee kasettisoittimesta irti:
Tässä vaiheessa voi myös pyörittää kasettimekanismin "play"-tilaan, ja irroittaa sähkömoottorilta johto, jolloin teoriassa Comandin pitäisi luulla soittimessa olevan kasetin, ja soittimen päällä, ja näin ollen päästävän audiosignaalin vahvistimelle. Itse en kuitenkaan saanut tätä toimimaan näin, vaan koneiston asennosta huolimatta Comand ilmoitti vain "NO TAPE!", eikä tietenkään päästänyt audiota läpi vahvistimelle. Päädyin siis lopulta jättämään mekanismin sähkömoottorin sähköjohdon kiinni, ja laittamaan blankko-kasetin pyörimään soittimeen. Tässä kuitenkin kuvat (seuraavat kaksi kuvaa/vaihetta) tästäkin vaiheesta, mikäli haluaa niitä kokeilla.
Ensin pyöritetään pienemmän moottorin rattaita (uloin rattaista pyörittää mekanismia nopeiten), kunnes kuvassa näkyvä nuoli on siirtynyt "play"-merkin kohdalle, ja mekanismi laskeutunut.
Tämän jälkeen (tai päinvastoin) irroitetaan moottorin johto.
Seuraavaksi porataan reikä johtoja varten. Laitetaan reikään myös mielellään läpivientikumi, ja vedetään johdot siitä läpi:
Seuraavaksi tulee katkaista kasettisoittimelta tuleva audiosignaali esimerkiksi viiltämällä mattoveitsellä piirilevystä kyseiset johteet poikki. Kannattaa tarkistaa yleismittarilla viillon onnistuneisuus. Viiltokohtien merkitseminen kuvaan on hieman epäselvä, mutta tarkoitus siis katkaista liittimen pinneille tulevat oikean ja vasemman audion signaalijohtimet.
Alla kuva liittimen pinneistä:
Ylläolevan kuvan pinneihin on siis tarkoitus juottaa asettamasi audiokaapelin vastaavat päät. Jos ei tahdo tehdä viiltoja piirilevyyn, voi myös tähän kyseiseen liittimeen tulevaa lattakaapelia "modata" niin, että poistaa sen liittimestä näihin kyseisiin pinneihin tulevat johdot, ja juottaa audiokaapelin päät suoraan niihin.
Juottamisen jälkeen Comandin voi lyödä takaisin kasaan. Johtojen stabiili asettelu voi vaatia vähän sorminäppäryyttä.
Työ oli yksinkertaisimmillaan tässä, mikäli olisi kolvannut Comandiin suoraan audiojohdon. Kuten aikaisemmin sanoin, itse päädyin sijoittamaan naaraspuolisen 3.5mm audioliittimen tuhkakupin lokeroon. Tuhkakupin ulosvedettävä lokero irtoaa rungostaan painaen samanaikaisesti sivuissa olevat klipsut alas, ja vetää lokero pois. Muoviin poratessa kannattaa muistaa aloittaa pienellä terällä, ja suurentaa reikää vähän kerrassaan, jotta reiästä tulee siisti. Tuhkakupin lokeron runkoon ei tarvitse porata reikää, siinä sellainen on valmiina sopivasti.
Kun lokero on irroitettu rungostaan, on sytyttimen pistokkeen poltin samalla vaivatonta vaihtaa:
Liittimen kiinnityksen reikään jälkeen voi siihen kolvata oman päänsä johdosta. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että koska tämä liitin on kiinteä, on audiojohto katkaistava, ja väliin laitettava yksi liitin, jotta asennus onnistuu vaivattomasti. Itse päädyin tässä hieman erikoiseen ratkaisuun, kun sillä pitkälti mentiin, mitä kaapista löytyi, joten käytin D-liitintä. Eipä siinä, laadukas liitin, ja näkymättömiinhän se jää kuitenkin. Saman liittimen vastakkainen pää Comandin johtoon.
Kannattaa myös muistaa kutistesukat. Tuhkakupin takaosaan tulevan liittimen taakse laitoin yhden pitkän sukan, jotta tuhkakuppi ei takeltele lokeroa ulos/sisään liikutettaessa, eikä johdot vaurioidu.
Lopuksi vain paketti kasaan. Kasettisoittimeen voi laittaa blankon kasetin, kuten sanottu, mikäli Comandin "huijausta" ei saa toimimaan. Tästä haittana on kasetin pyörimisen ääni, mutta se on niin vaimea, ettei sitä käytännössä kuule.
Tuhkakupin saa kiinni myös johdon tullessa sieltä ulos:
Audioiitin ei juuri ilman taskulamppua näy, ja menee piiloon täysin, jos itse tuhkakuppi laitetaan paikoilleen:
Tuhkakupin lokeroon mahtuu kätevästi myös piiloon koko aux-johto, jos haluaa kuunnella radiota.
w220 Comand 2.5 AUX-sisääntulon asentaminen
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
w220 Comand 2.5 AUX-sisääntulon asentaminen
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98