W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Autossa oli alunperin bosch APS audio 30 soitin, kasettisoitin kääntyvän näytön takana. Cd vaihtaja takakontissa.
Kauhean työn jälkeen comand2.0 on nyt paikallaan. Jätin Audio 10 kytkemättä mersun erikoisliittimet ja kytkin ainoastaan ISO liittimet comandiin. Mutta. Comandi ei lähde päälle vaikka laittaa autoon virrat päälle tai starttaa. Comandi lähtee päälle ON napista kyllä, oli virta päällä tai ei. Comandi ei myöskään täten sammu kun virrat sammuttaa. En viitsisi aina painaa ON nappia joka startilla ja varsinkaan autosta poistuessa, joten miksi tuo virrat päälle/pois ohjaus ei toimi? vai onko tämä vain comandien ominaisuus?
Mistä voisi alkaa vikaa etsimään?
Kauhean työn jälkeen comand2.0 on nyt paikallaan. Jätin Audio 10 kytkemättä mersun erikoisliittimet ja kytkin ainoastaan ISO liittimet comandiin. Mutta. Comandi ei lähde päälle vaikka laittaa autoon virrat päälle tai starttaa. Comandi lähtee päälle ON napista kyllä, oli virta päällä tai ei. Comandi ei myöskään täten sammu kun virrat sammuttaa. En viitsisi aina painaa ON nappia joka startilla ja varsinkaan autosta poistuessa, joten miksi tuo virrat päälle/pois ohjaus ei toimi? vai onko tämä vain comandien ominaisuus?
Mistä voisi alkaa vikaa etsimään?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut blackmoor, To 09.04.2020 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Vaatii CAN-väyläohjauksen, se tulee Audio 10 ylimmän liittimen kautta. Siitä nastat C1 ja C2 pitäisi liittää Comandin liittimeen C2, nastat 8 ja 9. Netistä löytyy kuvia hakusanoilla "audio 10 pinout" ja "comand 2.0 pinout"
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Audio 10 ylin liitin? Tässä oli Audio 30 soitin, olin väärässä alunperin tuosta audio 10 soittimesta.jysi kirjoitti:Vaatii CAN-väyläohjauksen, se tulee Audio 10 ylimmän liittimen kautta. Siitä nastat C1 ja C2 pitäisi liittää Comandin liittimeen C2, nastat 8 ja 9. Netistä löytyy kuvia hakusanoilla "audio 10 pinout" ja "comand 2.0 pinout"
Audio 30 jossa APS navigointi. Liittimet on samanlaiset kuin comandin takanakin. Mutta en kytkenyt sitä sivuttain aukeavaa liitintä, enkä sitä pientä liitintä siihen viereen, en uskaltanut.
Onko näin vanhassa mersussa CAN väylää? näytössä ei ole radion juttuja, eikä ratissa nappeja. Ei ole myöskään automaatti ilmastointia.
Olen myös tilannut tuohon sivuttain aukeavaan liittimeen tulevan bluetooth adapterin, eli se sivuttain aukeava alkuperäinen liitin jää kytkemättä joka tapauksessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Tuo ei ole Audio 30 vaan vanhempi APS 1/2/4?-navigaattori, takaluukussa on itse navigointiyksikkö ja antenni kai luukun kannessa. Boschin tekemä tuokin. En osannut päätellä keskikonsolin kuvasta että auto on pre-facelift kun Audio 30:stä oli puhetta. Kaivelen huomenna kytkentäkaavion jos ei joku muu ehdi ensin.
Viimeksi muokannut jysi, To 09.04.2020 22:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
EDIT: tupla
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Ok, auttasko VIN numero?jysi kirjoitti:EDIT: tupla
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Auttaahan se, laita YV:llä
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Oli se niinkun muistelinkin, eli CAN-väylä puuttuu prefaceliftin radion liittimistä. Jos Comand on CAN-mallia (W210), siihen pitää tehdä "No-CAN" modis jotta se alkaa tottelemaan ISO-liittimen nastaa A7.
https://www.mb-treff.de/tipps-tricks/al ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=437276" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mb-treff.de/tipps-tricks/al ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=437276" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Otin comandin irti, ja mittailin sitä iso liitintä.
A4 jatkuva jännite
A1 ja A7 acc (virtalukko)
Comandissa tällaiset numerot: A 210 820 54 89 Comand 2.0 E/HEAD unit Bosch 7 612 001 470
Auttaako asiaa? Edellinen omistaja sanoi että 1997 E-sarjalaisessa toimi niinkuin pitää, avaimesta meni päälle ja pois
Edit: löysin tällaisen: http://www.mercupgrades.com/COMAND+++Al ... le-54.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä sanotaan tästä comandista: "The initial W210 units used discrete wiring to obtain ignition, lights, reversing (backup) and speed signal. They did not support connection to the car's CANbus network and can be identified easily because the telephone keypad does not have letters on it. When the facelift W210 was released with steering wheel controls then the units connected to the CANbus and required only a discrete speed signal connection and used CANbus network for the other signals mentioned above."
Mun comandissa EI ole kirjaimia noissa numeronäppäimissä, joten lienee tuota ekaa mallia, jossa siis can ohjausta ei ole tuon tekstin mukaan. Mutta jos näin on, niin miten ihmeessä tuon acc homman saapi toimimaan?
A4 jatkuva jännite
A1 ja A7 acc (virtalukko)
Comandissa tällaiset numerot: A 210 820 54 89 Comand 2.0 E/HEAD unit Bosch 7 612 001 470
Auttaako asiaa? Edellinen omistaja sanoi että 1997 E-sarjalaisessa toimi niinkuin pitää, avaimesta meni päälle ja pois
Edit: löysin tällaisen: http://www.mercupgrades.com/COMAND+++Al ... le-54.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä sanotaan tästä comandista: "The initial W210 units used discrete wiring to obtain ignition, lights, reversing (backup) and speed signal. They did not support connection to the car's CANbus network and can be identified easily because the telephone keypad does not have letters on it. When the facelift W210 was released with steering wheel controls then the units connected to the CANbus and required only a discrete speed signal connection and used CANbus network for the other signals mentioned above."
Mun comandissa EI ole kirjaimia noissa numeronäppäimissä, joten lienee tuota ekaa mallia, jossa siis can ohjausta ei ole tuon tekstin mukaan. Mutta jos näin on, niin miten ihmeessä tuon acc homman saapi toimimaan?
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
No nyt se on kytketty niinkun ilman CANia kuuluukin ja mittasit että virtalukon ohjaus tulee nasstaan A7 eli sekin on kunnossa. Jos Mercupgrades on oikeassa, COMAND on rikki. Tai sitten Mercupgrades on väärässä ja modis tarvitaan.
Minä en löytänyt varaosaluettelosta euro-prefaceliftiin tarjottavaa Comandia, eikä ainakaan faceliftissä poistuneisiin malleihin (290, 300 Turbodiesel) yhteenkään ole sellaista asennettu
Minä en löytänyt varaosaluettelosta euro-prefaceliftiin tarjottavaa Comandia, eikä ainakaan faceliftissä poistuneisiin malleihin (290, 300 Turbodiesel) yhteenkään ole sellaista asennettu
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Löytyi elektroniikkakorjaaja joka teki tuon saksankielisennohjeen modifikaatiln. Nyt se comandi toimii niinkuin pitää, lähtee päälle kun virrat laittaa, ja sammuu kun avaimen ottaa pois jos löydät sillä mun vin numerolla jotain mielenkiintoista, laita yv:nä. Ja iso kiitos sulle!
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Hienoa että systeemi tuli kuntoon! Laitan postia kun saan omat koneet kuntoon...
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Näkisikö sieltä sun systeemistä, että tuleeko tuohon radion taakse gps antennin johtoja? Voisiko siitä ryöstää comandillekin gps antennin?
Vai meneekö se gps antennin johto takana olevaan cd vaihtajaan?
Vai meneekö se gps antennin johto takana olevaan cd vaihtajaan?
Re: W210 1999 Comand jälkiasennuksen jälkeen
Ei kai se GPS-antennijohto CD-vaihtajaan mene mutta kun jysi sanoi että vanhassa navissa on naviyksikkö takaluukussa niin sinnehän sen GPS-antennijohdon täytyy mennä.
Melkein helpompi laittaa mittariston päälle kojelaudan sisään ns. jälkiasennusantenni.
Melkein helpompi laittaa mittariston päälle kojelaudan sisään ns. jälkiasennusantenni.