jalmari kirjoitti:Asentelin viime talvena autooni (w203 pre-facelift) jälkiasenteisen comand 2.0. Asennus sinällään melko yksinkertainen. Se kannattaa muistaa, jos ja kun tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta alkaa laitetta tilailemaan, että se varmasti on tarkoitettu kyseiseen automalliin, mihin sitä ollaan asentamassa. Esim, w203 mallin kohdalla päällepäin samanlaisia comandeja on esim. vitossa ja g-mallissa, näiden laitteet ei välttämättä toimi oikein, koska autoissa on kojelauta eri asennossa ja täten se vaikuttaa laitteen toimintaan sisällä olevan gyroskoopin takia. Eli kannattaa varmistua siitä, että comandin sarjanumero vastaa omaa auto malliaan ja myös mahdollinen vuosiluku sattuu oikeaan haarukkaan. Minä sain listan oikeista sarjanumeroista ystäväni kautta Veholta, jonka mukaan osasin hommata oikean laitteen.
moro olisi sama homma itsellä mielessä (W203 -04) kävikös vanhat liittimet suoraan vanhasta comandiin. Comandin osanumero on A203 820 96 89.
Tuli tuo Comand nyt asennettua tuon 1DIN Beckerin tilalle, liittimet kävi keskenään(yksi adapterin kanssa) Comand lähtee käyntiin tulee tähtilogo ja navivaroitukset, mutta sitten näyttöön tulee teksti "Tel fehler" ja radio soi taustalla, eikä mistään napeista tapahdu mitään, paitsi levy tulee ulos, kun navi cd.tä siellä käyttänyt. Jos joku noista tietää, niin mikäköhän tuossa voisi olla
"Tel fehler": Comandin D2B-konfiguraatio on vanhan auton mukainen ja siellä on ollut puhelin asennettuna -> uudelleenkoodaus (jos ei autossa ole puhelinta). Ei kyllä pitäisi vaikuttaa muuhun kun puhelimen toimintaan.
Toinen ongelma on sitten miksei nappulat tottele. Helpoimmillaan saattaa olla esimerkiksi jokin nappi jumittunut pohjaan, hankalimmillaan vika on piirilevyllä. Testerillä saa nappuloiden toiminnan testattua.
moro. vielä tästä, pystyyköhän tuon commandin toimivuutta (toimiiko muutkin nappulat kun "on off") kokeilemaan irrallaan, jos kytkee virran ja herätteen ja maan esim akkulaturiin, vai tarviiko olla koko johtosarja kytkettynä toimiakseen?