ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
w140500sel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 07.09.2014 21:09

ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja w140500sel »

Välillä 45-70 etenkin tuntuisi olevan jonkinlaista täristystä autossa.

Automaatti laatikko nykii, olen kuullut että se voisi olla TURBIININ LUKKO-/KYB-VENTTIILI vai onko se GYP venttiili joka ohjaa turbiinia.
Venttiilikin on tilattu ja odottaa jo asennusta, miten sen vaihto onnistuu?
vaihteisto on aivan niin kuin turbiini yrittäsi välillä tarttua kiinni ja sitten luistaa.
Ensin se nyki kun ajoi tasaisesti noin 60km/h mutta nykyään se kyllä nykii lähelle 80km/h nopeuteen asti.
Vai onko jotakin muuta ohjetta mitä kannattaa tehdä, tai löytyykö vaihteisto spesialistia joka voisi korjata vian?

Hinta?
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

w140500sel kirjoitti:Välillä 45-70 etenkin tuntuisi olevan jonkinlaista täristystä autossa.

Automaatti laatikko nykii, olen kuullut että se voisi olla TURBIININ LUKKO-/KYB-VENTTIILI vai onko se GYP venttiili joka ohjaa turbiinia.
Venttiilikin on tilattu ja odottaa jo asennusta, miten sen vaihto onnistuu?
vaihteisto on aivan niin kuin turbiini yrittäsi välillä tarttua kiinni ja sitten luistaa.
Ensin se nyki kun ajoi tasaisesti noin 60km/h mutta nykyään se kyllä nykii lähelle 80km/h nopeuteen asti.
Vai onko jotakin muuta ohjetta mitä kannattaa tehdä, tai löytyykö vaihteisto spesialistia joka voisi korjata vian?

Hinta?
Mittaa ihan ensin onko öljyä riittävästi vaihteistossa.

Öljyt pois, öljypohja pois, liitin irti ja liittimen runko. Suodatin pois, venttiilikoneisto pois. Molemmista päistä kiinni 6+5? pulttia. Katso vaihdekepin siirtäjän asento, että lähtee suosiolla alas. Venttiilikoneiston yläpuolelta vaihdetaan. Kuvan osa. Pultti auki ja ylöspäin nostamalla lähtee venttiili irti. Uus paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä, mutta putsaa se magneetti sieltä öljypohjasta.
Samalla voi halutessaan vaihtaa sähkölevyn, tuo musta osa mihin liitin tulee kiinni,

Kyb venttiili n.80e?
Suodatin + ö-poh tiiviste 50e?
Liittimen runko 20e?
Sähkölevy 150-250e varmaan vähän mistä ostaa
Öljyt mitä nyt vaihtaa. Jos et huuhtelemalla vaihda niin viisi litraa taitaa tulla pihalle.

Kuva
w140500sel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 07.09.2014 21:09

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja w140500sel »

Kiitos!


kelpaako tämä öljy: https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/1470719/" onclick="window.open(this.href);return false;
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

w140500sel kirjoitti:Kiitos!


kelpaako tämä öljy: https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja- ... p/1470719/" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 722.6xx vaihteistoihin tais olla luokitus mb236.10 tai/ja mb236.14. Minä olen käyttänyt mobil atf 134 öljyä.

Tuossa linkittämässäsi öljyssä sitä ei ole mainittu.
Avatar
Kruiseri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 29.10.2009 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja Kruiseri »

|parsakaali| kirjoitti:
w140500sel kirjoitti:Välillä 45-70 etenkin tuntuisi olevan jonkinlaista täristystä autossa.

Automaatti laatikko nykii, olen kuullut että se voisi olla TURBIININ LUKKO-/KYB-VENTTIILI vai onko se GYP venttiili joka ohjaa turbiinia.
Venttiilikin on tilattu ja odottaa jo asennusta, miten sen vaihto onnistuu?
vaihteisto on aivan niin kuin turbiini yrittäsi välillä tarttua kiinni ja sitten luistaa.
Ensin se nyki kun ajoi tasaisesti noin 60km/h mutta nykyään se kyllä nykii lähelle 80km/h nopeuteen asti.
Vai onko jotakin muuta ohjetta mitä kannattaa tehdä, tai löytyykö vaihteisto spesialistia joka voisi korjata vian?

Hinta?
Mittaa ihan ensin onko öljyä riittävästi vaihteistossa.

Öljyt pois, öljypohja pois, liitin irti ja liittimen runko. Suodatin pois, venttiilikoneisto pois. Molemmista päistä kiinni 6+5? pulttia. Katso vaihdekepin siirtäjän asento, että lähtee suosiolla alas. Venttiilikoneiston yläpuolelta vaihdetaan. Kuvan osa. Pultti auki ja ylöspäin nostamalla lähtee venttiili irti. Uus paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä, mutta putsaa se magneetti sieltä öljypohjasta.
Samalla voi halutessaan vaihtaa sähkölevyn, tuo musta osa mihin liitin tulee kiinni,

Kyb venttiili n.80e?
Suodatin + ö-poh tiiviste 50e?
Liittimen runko 20e?
Sähkölevy 150-250e varmaan vähän mistä ostaa
Öljyt mitä nyt vaihtaa. Jos et huuhtelemalla vaihda niin viisi litraa taitaa tulla pihalle.

Kuva


kirjottelin itse samasta aiheesta. Kyseessä e 420 cdi. Tärinä tulee n. 1600 kierroksen kohdalla. Ja nykiminen/katkominen tapahtuu kerran vaan kiihdytettäessä heti alussa. Mitäs jos vaihtaa pelkästään kyb venttiilin? Joillakin nykiminen on johtunut tukkeutuneista ilmansuodattimista. Voisiko tärinä/jurnutus olla kiinni laatikon kannakkeista?
Ex:
w201 2,6 -90 man.
w124 E400 -93
w140500sel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 07.09.2014 21:09

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja w140500sel »

mulla sanotiin korjauksesta, että jos vaihtaan vain kyp ventiilin ilman levy niin 50/50 todeinäköisuus, että ehkä toimi!? paremi myös levy vaihtaa
ei ole niin kallis https://www.autonvaraosat24.fi/trucktec ... ve/7854054" onclick="window.open(this.href);return false; 113,03 €

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-79623-0" onclick="window.open(this.href);return false; 77.10 €

https://lk-autoparts.eu/fi/varaosat/mer ... atin-10362" onclick="window.open(this.href);return false;
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: ML400 CDI, 2002vm.vaihteisto nykii, outo värinä/tärinä

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

E420cdi:ssä tais olla jo 722.9 laatikko. Kannattaa öljyn määrä tarkistaa. Tosin jos tärinä tulee aina niin minulla teki yksi auto ihan samaa ja siellä oli jäähdytin vähän päästänyt nestettä öljynkiertoon. Turbiinin vaihdolla selvisi siitä -> öljyä purkkiin ja merkkiliikkeeseen se mitattavaksi. Näkemättä / kokematta tärinää voi vain arvailla vikaa.

Tuo sähkölevy on toki sama vaihtaa samalla, jos sellainen sattuu olemaan. Ilmeisesti sen rikki ollessa antaa välillä satunnaisia koodeja. Itse en ole koskaan sitä mihinkään vaihtanut (ei ole ollut syytä vaihtaa). Putsannut vain nopeusanturit.
Vastaa Viestiin