Airmatic mersun madallus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja eerola »

cryonic kirjoitti:BBM:n säätötangoilla meni W205 sedani kivasti alas, pääsin kaverin tallilta kotia asti ennenkuin keksi "malfunctionin". Täytyyköhän tuo airmatic nyt jotenkin sitten kalibroida? Mahtaisiko Tampereen alueelta löytyä tietäjää?
Minäkin laitoin BBM:n osat, eli "BBM Mercedes Benz Airmatic Tieferlegung Koppelstangen". Valitsin nuo, koska BBM:llä oli erinomainen palvelu.

Alkuperäisien osien irroittaminen oli mielestäni vähän mainostekstiä keljumpi homma, mutta sitten alkoi sujua kun sopiva menetelmä löytyi ja oikean voimankäytön rajat hahmottuivat.

Laitoitko sinä omasi oikein hurjan matalaksi, kun tuli vikatila? Noillahan sai säädetyksi auton aika varsinkin matalaksi. Ensin laitoin mukana tulleen ohjelehdykän mukaisesti, ja aika linttaan meni (Kuva). Tulipa sekin päivä nähdyksi, kun minä totean auton olevan liian matala. Joten nostin sentin verran ylemmäksi. (Kuva1 ja Kuva2)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Täälläkin pudotettu E55 W211 alustaa minkä testeri antoi, tippui ihan mukavasti. Nyt on vaan se ongelma että kulmien säädöissä valkes sellainen homma että näissähän ei ole Camber säätöä ollenkaan??
Yritin tuossa ettiä niitä säädettäviä puslia taakse mutta kun AMG versiot on 14mm pultieilla niin en löytänyt äkkiseltään yhtään valmistajaa jolla olis noita 14mm säädettäviä Camber puslia... Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun.

Olisiko jollain tästä parempaa tietoa, mitään aftermarket tukivarsia ei huvittais laittaa.
GLE 580 2021
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Chinook
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.04.2019 23:41
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Chinook »

Behemoth kirjoitti:Lähinnä kun metsästän tässä syytä miksi S211 Airmaticissa ei ole iskunvaimennusta lainkaan. Auto on vähintäänkin Sport 2 -tilassa koko ajan. Kaikki napit toimii, nousee, laskee, mutta mitään eroa en huomaa Sport 1, Sport 2 ja Comfort -tilassa iskunvaimennuksessa. Ei vikakoodeja Starilla eikä taulussa. Auto on mielestäni laskettu jonkun toimesta, koska on Comfort-tilassakin melko matala. Kun nostan "mökkitiekorkeuteen", niin menee vielä kovemmaksi, koska ilmapussitkin ovat sitten täynnä.

Comfort-asetuksessa keskiöstä lokarin reunaan noin 365 mm edessä.
Itselle on aika uutta koko merkki, mut aikalailla tasoihin menee jäykkyydessä "löysän" S80 lolvon kanssa tää airmatic S212:ssa comfort asennossa. Yllättävän napakka, jos senverran saa sanoa.

Mietin kyl jo tässä, että olisko miten hankala tota keulaa laskea tuuman-pari, kun tämänhetkinen "stance" on hieman turhan "keula pystyssä" jos lokarinkaarten ja vanteen suhdetta katsoo... :think:
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Chinook kirjoitti:
Itselle on aika uutta koko merkki, mut aikalailla tasoihin menee jäykkyydessä "löysän" S80 lolvon kanssa tää airmatic S212:ssa comfort asennossa. Yllättävän napakka, jos senverran saa sanoa.

Mietin kyl jo tässä, että olisko miten hankala tota keulaa laskea tuuman-pari, kun tämänhetkinen "stance" on hieman turhan "keula pystyssä" jos lokarinkaarten ja vanteen suhdetta katsoo... :think:
Se 20mm lähtee helposti starilla, enemmän jos haluaa niin helpompi hommata säätötangot.
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

eerola kirjoitti:
Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
Otin K-Mac:ilta sekä eteen että taakse säädettävät puslat, perjantaina auto menee kulmien säätöön niin eiköhän tuosta hyvä tuu...
GLE 580 2021
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Tomi T. kirjoitti:
eerola kirjoitti:
Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
Otin K-Mac:ilta sekä eteen että taakse säädettävät puslat, perjantaina auto menee kulmien säätöön niin eiköhän tuosta hyvä tuu...
Auto madallettu, sen minkä Starilla pystyy ja pyöränkulmat pistettiin AMG:n ja perus W211 välimaastoon, no eipä noissa muuta ollu eroa kun tuo Camber. Eli oikeilla puslilla saa pyörät just eikä melkein säätöihin.
GLE 580 2021
wide
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 18.11.2015 15:16

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja wide »

W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

wide kirjoitti:W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
Onhan kaikki puslat varmasti kunnossa (yhtä huonossa kunnossa) molemmin puolin
myös etu pää vaikuttaa taakse
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
wide kirjoitti:W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
Onhan kaikki puslat varmasti kunnossa (yhtä huonossa kunnossa) molemmin puolin
myös etu pää vaikuttaa taakse

Niin ja mitattiinko vaaterissa olleella lattialla ja kaarista rullamitalla vai tukivarsista/vetareista (kulmina) se korkeus...

Mersuissa se alustan korkeus tosiaan verrataan tukivarsiin/vetareihin. Se on vähän outoa mutta toki alustageometrian osalta ok näkökulma. Teeseitse ihmiselle hankalampi kuin rullamitta kun tarvitsee suhteellisen tarkan kulmamitan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu.

Itsekään en ole tuota salaista juttua kokonaisuudessaan vielä saanut selvitettyä, hiljan oli tilanne missä olisi tarvittu jippoja kun auton omistaja halusi korottaa autoa niin paljon että anturilukeman rajat tulivat vastaan.... No vedettiin niin ylös kun sai ja tallennettiin siihen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tony »

Tähän kuin saisi vastauksen, onniskuuko vai ei ? Kerran yritettiin ja saatiinkin sitä alas maltilliset 20-30mm johon sen haluaisinkin, mutta ei saatu sitä tallennenettua, eli palautu takasin tehdasasetuksiin. Nyt ei varmasti ollut osaamisen puutetta, vaan ei vaan jäännyt alas.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti:Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu.

Itsekään en ole tuota salaista juttua kokonaisuudessaan vielä saanut selvitettyä, hiljan oli tilanne missä olisi tarvittu jippoja kun auton omistaja halusi korottaa autoa niin paljon että anturilukeman rajat tulivat vastaan.... No vedettiin niin ylös kun sai ja tallennettiin siihen.
Mikä auto, mitä salaista juttua ?
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

FinlandMerceds kirjoitti:
Mikä auto, mitä salaista juttua ?
Airmaticcithreadeissa foorumilla on todettu että saa starilla tiputettua reilusti enemmänkin kuin maltilliset 20-30mm, kun vain 'osaa'. Nosturijumppaa tms. mutta varsinaista ohjetta ei ole koskaan kerrottu.

No itsellä tuo oli W220 mitä piti nostaa, ylisuuret renkaat kun oli ahdettu alle ja raahasivat lokareihin kun renkaita käänsi. Kun nostettiin anturilukeman ylärajalle, raapi enää ihan linkussa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MiHe kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Mikä auto, mitä salaista juttua ?
Airmaticcithreadeissa foorumilla on todettu että saa starilla tiputettua reilusti enemmänkin kuin maltilliset 20-30mm, kun vain 'osaa'. Nosturijumppaa tms. mutta varsinaista ohjetta ei ole koskaan kerrottu.

No itsellä tuo oli W220 mitä piti nostaa, ylisuuret renkaat kun oli ahdettu alle ja raahasivat lokareihin kun renkaita käänsi. Kun nostettiin anturilukeman ylärajalle, raapi enää ihan linkussa.
arska10 kirjoitti:Ookko koittanut noin
Airmatic, ohjaukset automaatinen tason kalbrointi, F3
kehitys tasot, ohjaukset, lista kaikista ohjauksista, drehwinkel
ofset twerte schreiben,
boxeihin kuinka monta mm haluaa laskea(esim val -20 var -20 ha -15)
joskus vielä tarve SG Reset (sama valikko jokune rivi alas)
kokeilitko jo tuon mikä lähtöisin mökki naapurilta nim CDI203 ensin ulkomaan palstolille ja siteen tänne
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

FinlandMerceds kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Ookko koittanut noin
Airmatic, ohjaukset automaatinen tason kalbrointi, F3
kehitys tasot, ohjaukset, lista kaikista ohjauksista, drehwinkel
ofset twerte schreiben,
boxeihin kuinka monta mm haluaa laskea(esim val -20 var -20 ha -15)
joskus vielä tarve SG Reset (sama valikko jokune rivi alas)
kokeilitko jo tuon mikä lähtöisin mökki naapurilta nim CDI203 ensin ulkomaan palstolille ja siteen tänne
En ole, Kiitokset! Tämä on ollut 'piilossa' :shock: :lol: :wave: täällä tuuninkinpuolella mikä ei ole itsellä aktiivisessa luvussa ollut. Ulkomaan foorumeillakin on mennyt ohi, siellä tosin varsinkin jenkkipuolella ovat sellaisia säätäjiä kun yrittävät ensin tehdä kaiken samoin nykyautoille kuin omille 50-luvun tekniikkaan perustuville vankkureillensa ja sitten tulevat kyselemään foorumille että miksi auto on outo.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MiHe kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Ookko koittanut noin
Airmatic, ohjaukset automaatinen tason kalbrointi, F3
kehitys tasot, ohjaukset, lista kaikista ohjauksista, drehwinkel
ofset twerte schreiben,
boxeihin kuinka monta mm haluaa laskea(esim val -20 var -20 ha -15)
joskus vielä tarve SG Reset (sama valikko jokune rivi alas)
kokeilitko jo tuon mikä lähtöisin mökki naapurilta nim CDI203 ensin ulkomaan palstolille ja siteen tänne
En ole, Kiitokset! Tämä on ollut 'piilossa' :shock: :lol: :wave: täällä tuuninkinpuolella mikä ei ole itsellä aktiivisessa luvussa ollut. Ulkomaan foorumeillakin on mennyt ohi, siellä tosin varsinkin jenkkipuolella ovat sellaisia säätäjiä kun yrittävät ensin tehdä kaiken samoin nykyautoille kuin omille 50-luvun tekniikkaan perustuville vankkureillensa ja sitten tulevat kyselemään foorumille että miksi auto on outo.
Semmoinen juttu tuossa on että nuo lukemat ei vaikuta aina suoraan yhtä montaa milliä,
eli -20 sattaa vaikutta vaikkapa -30 ja joisakin autoissa on joku 14 pohjilla, lisäksi jos semoistakin että vaikkapa -30
ja sitten 30 niin ei aina mene siihen missä oli ennen tuota -30 (lukemat esimerkin omaisia)

niin noh jenkit on oma juttunsa vaikapa yhtenä esimrkkinä lukuisista tapauksista, väitihän joskus taka vuosinan yhden uineen vianon tapuksessa joku niiden guru että eri pari virtalukkoa, ECU:a, ei saa mitenkään toimimaan keskenään, samassa autossa auton muiden boxsien kanssa
niin ne vaan alkoivat toimimaan suomalais voimin auto espaniassa, konsultointia ym suomesta kuusenalta... ;)
palmun alle
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pistetään joulupähkinä w220 -03 airmaticista.

Viime talvenahan se lössähteli mukulakivillä ajettaessa ja sit milloin missäkin. Vaihdoin kompuran, venablokin ja ei muutosta. Sit vaihdoin etutolpat. Rupesi pysymään ylhäällä. Korkeus kuitenkin hieman muuttui. Alkuperäiset jouset oli wibracoustic tarralla ja mersun leimalla eli alkuperäiset - uudet oli wibracoustic tarralla ja bilsteinit eli lähinnä alkuperäistä mitä saa ilman hologrammitarraa.

Mutta parkissa alkoi nostella itseään. Ajoon valmistautuessa ovien lukituksen ja ovien aukaisun myötä laski itsensä aina normikorkeudelle.

Erinäisiä korkeuden säädön yrityksiä ilman kulmien mittausta. Ei logiikkaa (tajusin tämän sitten että etuanturithan menee "ristiin") .

Kun ei tallentunut ja vaikuttanut korkeuden suhteen säätö olevan helppoa saada normikorkeudelle joka ilmoitetaan kulmina niin ähertelin auton alla kulmamitan kanssa (gigitalinen 0.1 asteen tarkkuuteen pystyvä mitta) Sillä sitten säätelin ainani ja sain lopulta tallentamaan niin että auto oli korkeuden ylä ja ala-arvojen puolessa välissä kulmamittoja katsomalla.

Kuitenkin auto päättää välillä nostaa itsensä parkissa ilmaan noin tunnissa parissa. Sen jälkeen joskus tiputtaa itsensä arviolta samassa ajassa alas asti.

Lopulta loppui mielenkiinto asian selvittelyyn ja asia ei ole muuttunut paremmaksi eikä pahemmaksi.

Välillä pysyy monta päivää "normaalina" välillä tekee monta päivää peräkkäin nosto/lössähdys manooverin.

Voin toki säätää alustaa hieman alemmas tai ylemmäs jos keskikohta ei ole hyvä.

Autossa pelaa siis ajossa kaikki ok (korkeuden lasku 120-130 nopeudessa, mökkiasento, alustan jäykkyyden säätö). Parkissa ei sitten pysy korkeus.

Joulupähkinä onkin että missä mahtaisi olla asian aiheuttava vika?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."


Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

tuomkiti81 kirjoitti: Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?
Et tarvitse muuta, jos laitat säätötangot.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1705
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

tuomkiti81 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."



Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Jos laitat lyhemmät säätötangot niin ei periaatteessa tarvi muuta tehdä koska anturit tulkitsee auton olevan asetettua korkeutta korkeammalla niin säätää sen mukaan, en kyllä osaa sano paljonko tangon pituus pitää muuttua ettäsaa pudotettua vaikka esim. 20mm. Mutta eikö se starilla olisi kaikkein helpointa, ei tarvi kömpiä auton alle :wink:

Kannattaa varmaan tarkastaa että on oikea et vanteissa, eihän ne nyt tietenkään kuulu osua tolppiin :wtf:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

jjk270cdi kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."



Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Jos laitat lyhemmät säätötangot niin ei periaatteessa tarvi muuta tehdä koska anturit tulkitsee auton olevan asetettua korkeutta korkeammalla niin säätää sen mukaan, en kyllä osaa sano paljonko tangon pituus pitää muuttua ettäsaa pudotettua vaikka esim. 20mm. Mutta eikö se starilla olisi kaikkein helpointa, ei tarvi kömpiä auton alle :wink:

Kannattaa varmaan tarkastaa että on oikea et vanteissa, eihän ne nyt tietenkään kuulu osua tolppiin :wtf:
Eikös täälä ole ollut kova väittely että pystyykö starilla madaltaa? Ja en tiedä onko seinäjoen suunnalla kenelläkään sitä....

Uskoisin kyllä että kun nuo vanteet on cls:n alkuperäiset niin pitäis olla oikeanlaisella et:llä. Toki takavanteita tekisi muutenkin mieli tuoda vähän ulospäin niin samalla menis se etupääkin sitte
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuomkiti81 kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."



Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Jos laitat lyhemmät säätötangot niin ei periaatteessa tarvi muuta tehdä koska anturit tulkitsee auton olevan asetettua korkeutta korkeammalla niin säätää sen mukaan, en kyllä osaa sano paljonko tangon pituus pitää muuttua ettäsaa pudotettua vaikka esim. 20mm. Mutta eikö se starilla olisi kaikkein helpointa, ei tarvi kömpiä auton alle :wink:

Kannattaa varmaan tarkastaa että on oikea et vanteissa, eihän ne nyt tietenkään kuulu osua tolppiin :wtf:
Eikös täälä ole ollut kova väittely että pystyykö starilla madaltaa? Ja en tiedä onko seinäjoen suunnalla kenelläkään sitä....

Uskoisin kyllä että kun nuo vanteet on cls:n alkuperäiset niin pitäis olla oikeanlaisella et:llä. Toki takavanteita tekisi muutenkin mieli tuoda vähän ulospäin niin samalla menis se etupääkin sitte
http://www.mbkoskinen.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla oletettavasti on testeri,
on niillä sueuduilla ainoa varteen otettava korjaamo mersuille
Mökkillä
'
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

FinlandMerceds kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."



Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Jos laitat lyhemmät säätötangot niin ei periaatteessa tarvi muuta tehdä koska anturit tulkitsee auton olevan asetettua korkeutta korkeammalla niin säätää sen mukaan, en kyllä osaa sano paljonko tangon pituus pitää muuttua ettäsaa pudotettua vaikka esim. 20mm. Mutta eikö se starilla olisi kaikkein helpointa, ei tarvi kömpiä auton alle :wink:

Kannattaa varmaan tarkastaa että on oikea et vanteissa, eihän ne nyt tietenkään kuulu osua tolppiin :wtf:
Eikös täälä ole ollut kova väittely että pystyykö starilla madaltaa? Ja en tiedä onko seinäjoen suunnalla kenelläkään sitä....

Uskoisin kyllä että kun nuo vanteet on cls:n alkuperäiset niin pitäis olla oikeanlaisella et:llä. Toki takavanteita tekisi muutenkin mieli tuoda vähän ulospäin niin samalla menis se etupääkin sitte
http://www.mbkoskinen.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla oletettavasti on testeri,
on niillä sueuduilla ainoa varteen otettava korjaamo mersuille
Tiedän toki koskisen...edellisen auton kans sielä käyny joitakin kertoja. Lähinnä meinasin että olisiko seinäjoen seudulla jollakin harrastajalla staria... kun suostuukohan ne koskisella madallusta tehdä :o
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

tuomkiti81 kirjoitti: Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Eikös sinulla ole 5 %-yksikköä liian korkeat kumit? Oikea rengaskoko olisi 245/35/19. Usein tuo yhtä pykälää korkeampi mahtuu pyörimään, mutta voi varmasti myös aiheuttaa tuon.
Star @ Mikkeli

Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuomkiti81 kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti:Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Anteeksi tyhmyyteni mutta ei oikein vieläkään auennut että mitä pitää tehdä...eli jos vaihtaa säätötangot niin mitä muuta? Pitääkö starin päässä käydä?

Nimim. Mihen vastauksesta en ymmärtänyt tätä: "Eikö se säätötangoilla mene ilman mitään, auto kun ajaa alustan anturiilukeman perusteella tasoon mikä on tallennettu."



Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Jos laitat lyhemmät säätötangot niin ei periaatteessa tarvi muuta tehdä koska anturit tulkitsee auton olevan asetettua korkeutta korkeammalla niin säätää sen mukaan, en kyllä osaa sano paljonko tangon pituus pitää muuttua ettäsaa pudotettua vaikka esim. 20mm. Mutta eikö se starilla olisi kaikkein helpointa, ei tarvi kömpiä auton alle :wink:

Kannattaa varmaan tarkastaa että on oikea et vanteissa, eihän ne nyt tietenkään kuulu osua tolppiin :wtf:
Eikös täälä ole ollut kova väittely että pystyykö starilla madaltaa? Ja en tiedä onko seinäjoen suunnalla kenelläkään sitä....

Uskoisin kyllä että kun nuo vanteet on cls:n alkuperäiset niin pitäis olla oikeanlaisella et:llä. Toki takavanteita tekisi muutenkin mieli tuoda vähän ulospäin niin samalla menis se etupääkin sitte
http://www.mbkoskinen.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla oletettavasti on testeri,
on niillä sueuduilla ainoa varteen otettava korjaamo mersuille
Tiedän toki koskisen...edellisen auton kans sielä käyny joitakin kertoja. Lähinnä meinasin että olisiko seinäjoen seudulla jollakin harrastajalla staria... kun suostuukohan ne koskisella madallusta tehdä :o
Suostuuko vaiko ei niin se sehän selviää helposti kysymällä
sattaa siihen suostumiseen vaikutta jos sanot että että tekvät sen ilmaan mitään vastuuta tai vielä paremi teet paperin missä sama vastuu tilaajalla
Mökkillä
'
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Henkka1000 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti: Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Eikös sinulla ole 5 %-yksikköä liian korkeat kumit? Oikea rengaskoko olisi 245/35/19. Usein tuo yhtä pykälää korkeampi mahtuu pyörimään, mutta voi varmasti myös aiheuttaa tuon.
Jaa-a...voihan toki ollakkin. Edellisen omistajan jäljiltä nuo renkaat ovat
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
tähtimese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 25.12.2012 23:34

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tähtimese »

w221 Normi alustasta säätötangoilla 5 mm etutangot lyhyemmäksi ja takatanko 5mm pitemmäksi niin tuli sopiva alusta eikä muuta.
W221 320 cdi -07 ex W 212 -10 ex ML 320 cdi -07 -ex Cls 350 -06
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tony »

tuomkiti81 kirjoitti:
Henkka1000 kirjoitti:
tuomkiti81 kirjoitti: Toinenkin kysymys airmatic:iin liittyen: Onko muilla ollut vastaavaa vikaa että eturenkaat ottavat käännettäessä "etutolppiin" Eli siinä haitarikumin(mikä on ilmapalkeen päällä) alaosassa on sellanen muovistoppari tms. Siinä on jo jonkinmoinen lovi molemmin puolin kun renkaat ovat ottaneet siihen. Autossa on alkuperäiset 19" vanteet/edessä 8,5" leveät (et:tä en muista) Rengaskoko on 245/40/19 eli pitäis olla alkuperäistä kaikki. Onko tuossa nyt ainut vaihtoehto laittaa spacerit eteen että saa rengasta vähän ulospäin?
Eikös sinulla ole 5 %-yksikköä liian korkeat kumit? Oikea rengaskoko olisi 245/35/19. Usein tuo yhtä pykälää korkeampi mahtuu pyörimään, mutta voi varmasti myös aiheuttaa tuon.
Jaa-a...voihan toki ollakkin. Edellisen omistajan jäljiltä nuo renkaat ovat
Vakio rengastus AMG styling W218 on 255/35-19" ET 34,5 ja 285/30-19" ET 48 Kerroppa kuinka kävi kun olet kokeillut madaltaa Staarilla.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Vastaa Viestiin