Airmatic mersun madallus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja simosami »

cryonic kirjoitti:Paljon puhetta airmaticin madaltamisesta, mutta en oikein saanut mieleistä vastausta. Miten lähteä madaltaa 2015 vuosimallin W205 korista takavetosedania? Airmatic ruksitettu varusteista. En siis halua mitään jonnelinttaa vaan ihan joku maltillinen 20-40mm riittäisi.

.. on eka airmatic tässä perheessä.
Helpoin tapa varmaankin laittaa säädettävät tangot
" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
cryonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 05.01.2013 13:20

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja cryonic »

simosami kirjoitti:
cryonic kirjoitti:Paljon puhetta airmaticin madaltamisesta, mutta en oikein saanut mieleistä vastausta. Miten lähteä madaltaa 2015 vuosimallin W205 korista takavetosedania? Airmatic ruksitettu varusteista. En siis halua mitään jonnelinttaa vaan ihan joku maltillinen 20-40mm riittäisi.

.. on eka airmatic tässä perheessä.
Helpoin tapa varmaankin laittaa säädettävät tangot
" onclick="window.open(this.href);return false;
Pyörän kulmat varmaan hyvä säätää, mutta mitä mbworldia selailin, niin tarvitseeko myös starilla säätää(?) vielä airmatic erikseen? Jos täytyy, löytyyköhän pirkanmaalta tällaista star-osaajaa järkihintaan tekemään tarvittavat säädöt.

Nyt siis edelleen puhutaan ihan maltillisesta noin 20-40mm madalluksesta.
Kun katsot tätä pulloa - huomaat että siitä on otettu
Kun kuuntelet..
Huomaat että se on tehonnut - Syanid! Jatkuvaan nalkutukseen.
Jakeluvesimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Jakeluvesimies »

Omassa "tuontipelissä" on tolliset mekaaniset tankohässäkät. Omaan mieleen toiminut ihan hyvin mitä tässä lintassa 10 000 km nyt ajellut. Sen huomannut että camberit ei kohdillaan, kun rengasta syö sisäsyrjältään - voi olla säätövarat loppu näillä korkeuksilla.

Eli kulmat kannattaa säätää kyllä madalluksen jälkeen.

Ite jättänyt vielä säätämättä, kun lopullinen käyttökorkeus hakusessa ja 20" rengas halpaa kuin saippua nykyää :lol:

Ensin korkeus kohdalleen ja sitten kulmat vasta :thumbup:
cryonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 05.01.2013 13:20

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja cryonic »

Jakeluvesimies kirjoitti:Omassa "tuontipelissä" on tolliset mekaaniset tankohässäkät. Omaan mieleen toiminut ihan hyvin mitä tässä lintassa 10 000 km nyt ajellut. Sen huomannut että camberit ei kohdillaan, kun rengasta syö sisäsyrjältään - voi olla säätövarat loppu näillä korkeuksilla.

Eli kulmat kannattaa säätää kyllä madalluksen jälkeen.

Ite jättänyt vielä säätämättä, kun lopullinen käyttökorkeus hakusessa ja 20" rengas halpaa kuin saippua nykyää :lol:

Ensin korkeus kohdalleen ja sitten kulmat vasta :thumbup:
Mutta starilla ei tartte tehdä mitään alustan kalibrointeja?
Kun katsot tätä pulloa - huomaat että siitä on otettu
Kun kuuntelet..
Huomaat että se on tehonnut - Syanid! Jatkuvaan nalkutukseen.
cryonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 05.01.2013 13:20

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja cryonic »

BBM:n säätötangoilla meni W205 sedani kivasti alas, pääsin kaverin tallilta kotia asti ennenkuin keksi "malfunctionin". Täytyyköhän tuo airmatic nyt jotenkin sitten kalibroida? Mahtaisiko Tampereen alueelta löytyä tietäjää?
Kun katsot tätä pulloa - huomaat että siitä on otettu
Kun kuuntelet..
Huomaat että se on tehonnut - Syanid! Jatkuvaan nalkutukseen.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Ilkiäiskö joku kertoa ohjeen tuohon madallukseen vai pysyykö mysteerinä? Miksi ei ole väliä onko sport vai comfort päällä kun onhan se lähtökorkeus silloin eri?!?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

Mikä kori ?
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

epk kirjoitti:Mikä kori ?
W221 ja w251
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

W221 muutaku normikautta madaltaa , sieltä saa ainaki muutaman sentin alemmas.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

epk kirjoitti:W221 muutaku normikautta madaltaa , sieltä saa ainaki muutaman sentin alemmas.
Edelleenkin siis mysteerinä pysyy? En ole iknä koskaan milloinkaan yhtä ainuttakaan airmatic alustaa madaltanut, joten en tiedä mikä on "normikautta" ja mikä ei. Koko ketjun lukenut mutta ohjetta ei kyllä tästä ketjusta eikä mistään muustakaan löydy. Jos joku haluaa vain v....illa eikä aiokaan kertoa kuinka säädetään niin ei tarvi keskusteluun osallistua viisasteluillaankaan.
Puhutaan kuitenkin 12 vuotta vanhoista autoista. Ei sitä minunkaan autoa pakko oo alemmas saada, mutta jos sen itse pystyy tekemään niin miksipä ei, mutta en sen asian perässä ala ympäri maata etsimään sellaista joka osaa varmasti.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

Tuossa ohje 220, mutta suurinpiirtein sama 221 :

https://w220.ee/Airmatic_Adjusting_Levels_Using_DAS" onclick="window.open(this.href);return false;
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Tapahtuuko tämä madaltaminen iskarien säätöä vai ilmatilavuuden muuttamista? Lähinnä että vaikuttaako alustaan siten että kyydit kovenevat jos iskareita kopeloidaan
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Muutamissa madalletuissa ollut kyydissä/ajanut, miltei tuntuu että maltillinen pudotus pehmentää alustaa. Tietty jos iskarit pohjassa nii sitte menee ku kivireki
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Lähinnä kun metsästän tässä syytä miksi S211 Airmaticissa ei ole iskunvaimennusta lainkaan. Auto on vähintäänkin Sport 2 -tilassa koko ajan. Kaikki napit toimii, nousee, laskee, mutta mitään eroa en huomaa Sport 1, Sport 2 ja Comfort -tilassa iskunvaimennuksessa. Ei vikakoodeja Starilla eikä taulussa. Auto on mielestäni laskettu jonkun toimesta, koska on Comfort-tilassakin melko matala. Kun nostan "mökkitiekorkeuteen", niin menee vielä kovemmaksi, koska ilmapussitkin ovat sitten täynnä.

Comfort-asetuksessa keskiöstä lokarin reunaan noin 365 mm edessä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Behemoth kirjoitti:Lähinnä kun metsästän tässä syytä miksi S211 Airmaticissa ei ole iskunvaimennusta lainkaan. Auto on vähintäänkin Sport 2 -tilassa koko ajan. Kaikki napit toimii, nousee, laskee, mutta mitään eroa en huomaa Sport 1, Sport 2 ja Comfort -tilassa iskunvaimennuksessa. Ei vikakoodeja Starilla eikä taulussa. Auto on mielestäni laskettu jonkun toimesta, koska on Comfort-tilassakin melko matala. Kun nostan "mökkitiekorkeuteen", niin menee vielä kovemmaksi, koska ilmapussitkin ovat sitten täynnä.

Comfort-asetuksessa keskiöstä lokarin reunaan noin 365 mm edessä.
Ei missään alustasysteemissä alustan korkeutta säädetä iskareilla, siis iskunvaimennusta säätämällä. Jossain 210:n tasonsäädössä iskari fyysisenä osana on mukana tasonsäädössä mutta silloinkin hydrauliikalla ja öljymäärällä säädetään "painepallojen jousivoimaa".

Airmaticissa alustan korkeussäätö perustuu ilmjousipalkeen ilmamäärään, ei ilmanpaineeseen. Ilmajousi on likimain sylinteri ja ilmanpaine on riippuvainen kuormituksesta, ei alustan korkeudesta. Alustan korkeutta säädettäessä korkeusantureiden nollatasoa (tavoitetasoa) säädetään joko testerillä antamalla uudet lukemat tavoitetasolle tai sitten antureiden vipuvarsia säätötangoilla huijaamalla (ohjainlaite luulee auton olevan tavoitetasossa kun säätötankojen takia se nollataso saavutetaan alempana).

Jos Airmatic tuntuu ajossa kivikovalta niin jostain viasta johtuen ohjainlaite säätää iskunvaimennuksen kovimmille ja 211:n dual control'in myötä myös ilmajousien ilmatilavuus säädetään pienemmäksi. Pienempi ilmatilavuus vastaa kierrejousituksessa kovempaa jousta. Samoin madalletussa alustassa ilmajousen ilmatilavuus hieman pienenee. Mökkitieasennossa ilmajousi ei kovene, ei ainakaan sen takia että sinne ilmajouseen on pumpattu enemmän ilmaa.

Itse ymmärrän iskunvaimennuksen täysin päinvastoin kuin sinä, jos nimittäin sanot että kivikova alusta tarkoittaa ettei iskunvaimennusta ole ollenkaan. Oikeastihan jousitus toimii pelkän jousen (vieterin tai ilmajousen) varassa jos iskunvaimennusta ei ole ja ilman iskunvaimennusta se alusta on amerikanlaivan tyyppinen lulla, keinuu ja keinuu jokaisen töyssyn jälkeen mutta kulkee pehmeästi.

Tarkoitatko että mistään auton ohjainlaitteesta ei tule vikakoodeja? On sekin mahdollista että joku kiihtyvyysanturi näyttää ohjainlaitteelle toimivalta mutta sen lukemat ei vastaa todellisuutta. Välttämättä ne vikakoodit ei tule Airmatic-ohjainlaitteesta, sehän käyttää monesta muusta suunnasta tulevia mittaustietoja.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Niin minähän en tunne tätä jousitusta, mutta jokin sanoi, että se hyvä pehmeä kyyti tehdään iskunvaimentimilla ei ilmajousilla, että mene ja tiedä. Kuitenkin kivikova kivireki tämä laitos on. Pitänee uusia nuo loput 2 kiihtyvyysanturia, yhden uuden jo laitoin (tai siis purkuautosta). Niin siis Star-raportin mukaan kaikki kunnossa ja jousitus toimii oikein. Näitä samoja kivirekivaivoja on tuolla Saksalaisilla ja jenkkifoorumeilla pilvin pimein. Luulen, että moni menee ja uusii tolpat ja kompurat ja ongelma jossain kaapeliliitoksessa tms.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Behemoth kirjoitti:Niin siis Star-raportin mukaan kaikki kunnossa ja jousitus toimii oikein.
Tarkoitatko Star pikatestin puhdasta tulosta tai yleensä puhdasta vikakoodilistaa? Testerin tarkoitus tietenkin on antaa vikakooi/vikakoodeja jos autossa jotain vikaa on mutta aina se ei tähän pysty. Silloin pitää tutkia aiheeseen liittyvät mittaustiedot ja muu data, ohjatut tarkastukset yleismittarimittauksineen jne. Oletko tosiaan tehnyt kaiken tämän ilman mitään vinkkiä ongelmasta?
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

DBFI kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Niin siis Star-raportin mukaan kaikki kunnossa ja jousitus toimii oikein.
Tarkoitatko Star pikatestin puhdasta tulosta tai yleensä puhdasta vikakoodilistaa? Testerin tarkoitus tietenkin on antaa vikakooi/vikakoodeja jos autossa jotain vikaa on mutta aina se ei tähän pysty. Silloin pitää tutkia aiheeseen liittyvät mittaustiedot ja muu data, ohjatut tarkastukset yleismittarimittauksineen jne. Oletko tosiaan tehnyt kaiken tämän ilman mitään vinkkiä ongelmasta?
Mullahan tuo iCarsofrt MB II, josta nyt sitten älysin katsoa "Suspension"-osion läpi. Siellähän oli koodeissa takakiihtyvyysanturilta poikkeama nollakohdasta, eli ilmeisesti se veti kovaksi auton taas kerran. Mielenkiintoinen, että tuo laite näyttää live-datan vain etukiihtyvyysantureilta ja noin 2500 mV arvoja seilaa niissä. Taka-anturia ei näytä lainkaan listassa, vaikka sieltä kyllä sitten vikakoodin pukkaa näköjään jos se anturi heilahtaa. Nyt tosin uusittu purkuautosta kaikki 3 anturia. Edelleen tuntuu, että kuskin etutolppa ei toimi kuten pitäisi vaan montuissa jysäyttää kunnolla. Noitahan ei voi tällä iCarsoftilla ajella mitenkään ylös/alas.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Behemoth kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Niin siis Star-raportin mukaan kaikki kunnossa ja jousitus toimii oikein.
Tarkoitatko Star pikatestin puhdasta tulosta tai yleensä puhdasta vikakoodilistaa? Testerin tarkoitus tietenkin on antaa vikakooi/vikakoodeja jos autossa jotain vikaa on mutta aina se ei tähän pysty. Silloin pitää tutkia aiheeseen liittyvät mittaustiedot ja muu data, ohjatut tarkastukset yleismittarimittauksineen jne. Oletko tosiaan tehnyt kaiken tämän ilman mitään vinkkiä ongelmasta?
Mullahan tuo iCarsofrt MB II, josta nyt sitten älysin katsoa "Suspension"-osion läpi. Siellähän oli koodeissa takakiihtyvyysanturilta poikkeama nollakohdasta, eli ilmeisesti se veti kovaksi auton taas kerran. Mielenkiintoinen, että tuo laite näyttää live-datan vain etukiihtyvyysantureilta ja noin 2500 mV arvoja seilaa niissä. Taka-anturia ei näytä lainkaan listassa, vaikka sieltä kyllä sitten vikakoodin pukkaa näköjään jos se anturi heilahtaa. Nyt tosin uusittu purkuautosta kaikki 3 anturia. Edelleen tuntuu, että kuskin etutolppa ei toimi kuten pitäisi vaan montuissa jysäyttää kunnolla. Noitahan ei voi tällä iCarsoftilla ajella mitenkään ylös/alas.
Kannatta lopettaa arpomien ja hakeutta jonnekin testeriin mikä näytää kaikki arvot
Mökkillä
'
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja eerola »

cryonic kirjoitti:BBM:n säätötangoilla meni W205 sedani kivasti alas, pääsin kaverin tallilta kotia asti ennenkuin keksi "malfunctionin". Täytyyköhän tuo airmatic nyt jotenkin sitten kalibroida? Mahtaisiko Tampereen alueelta löytyä tietäjää?
Minäkin laitoin BBM:n osat, eli "BBM Mercedes Benz Airmatic Tieferlegung Koppelstangen". Valitsin nuo, koska BBM:llä oli erinomainen palvelu.

Alkuperäisien osien irroittaminen oli mielestäni vähän mainostekstiä keljumpi homma, mutta sitten alkoi sujua kun sopiva menetelmä löytyi ja oikean voimankäytön rajat hahmottuivat.

Laitoitko sinä omasi oikein hurjan matalaksi, kun tuli vikatila? Noillahan sai säädetyksi auton aika varsinkin matalaksi. Ensin laitoin mukana tulleen ohjelehdykän mukaisesti, ja aika linttaan meni (Kuva). Tulipa sekin päivä nähdyksi, kun minä totean auton olevan liian matala. Joten nostin sentin verran ylemmäksi. (Kuva1 ja Kuva2)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Täälläkin pudotettu E55 W211 alustaa minkä testeri antoi, tippui ihan mukavasti. Nyt on vaan se ongelma että kulmien säädöissä valkes sellainen homma että näissähän ei ole Camber säätöä ollenkaan??
Yritin tuossa ettiä niitä säädettäviä puslia taakse mutta kun AMG versiot on 14mm pultieilla niin en löytänyt äkkiseltään yhtään valmistajaa jolla olis noita 14mm säädettäviä Camber puslia... Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun.

Olisiko jollain tästä parempaa tietoa, mitään aftermarket tukivarsia ei huvittais laittaa.
GLE 580 2021
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Chinook
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.04.2019 23:41
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Chinook »

Behemoth kirjoitti:Lähinnä kun metsästän tässä syytä miksi S211 Airmaticissa ei ole iskunvaimennusta lainkaan. Auto on vähintäänkin Sport 2 -tilassa koko ajan. Kaikki napit toimii, nousee, laskee, mutta mitään eroa en huomaa Sport 1, Sport 2 ja Comfort -tilassa iskunvaimennuksessa. Ei vikakoodeja Starilla eikä taulussa. Auto on mielestäni laskettu jonkun toimesta, koska on Comfort-tilassakin melko matala. Kun nostan "mökkitiekorkeuteen", niin menee vielä kovemmaksi, koska ilmapussitkin ovat sitten täynnä.

Comfort-asetuksessa keskiöstä lokarin reunaan noin 365 mm edessä.
Itselle on aika uutta koko merkki, mut aikalailla tasoihin menee jäykkyydessä "löysän" S80 lolvon kanssa tää airmatic S212:ssa comfort asennossa. Yllättävän napakka, jos senverran saa sanoa.

Mietin kyl jo tässä, että olisko miten hankala tota keulaa laskea tuuman-pari, kun tämänhetkinen "stance" on hieman turhan "keula pystyssä" jos lokarinkaarten ja vanteen suhdetta katsoo... :think:
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Chinook kirjoitti:
Itselle on aika uutta koko merkki, mut aikalailla tasoihin menee jäykkyydessä "löysän" S80 lolvon kanssa tää airmatic S212:ssa comfort asennossa. Yllättävän napakka, jos senverran saa sanoa.

Mietin kyl jo tässä, että olisko miten hankala tota keulaa laskea tuuman-pari, kun tämänhetkinen "stance" on hieman turhan "keula pystyssä" jos lokarinkaarten ja vanteen suhdetta katsoo... :think:
Se 20mm lähtee helposti starilla, enemmän jos haluaa niin helpompi hommata säätötangot.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

eerola kirjoitti:
Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
Otin K-Mac:ilta sekä eteen että taakse säädettävät puslat, perjantaina auto menee kulmien säätöön niin eiköhän tuosta hyvä tuu...
GLE 580 2021
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Tomi T. kirjoitti:
eerola kirjoitti:
Tomi T. kirjoitti:...Etupäähän tartteis kanssa ratkaisun...
Tämä on aika robusti ratkaisu, mutta kokeilepa laittaa etutolpan juureen pultin seuraksi yksi prikka. Se kääntää kokonaisuutta sen verran paljon, että sen jälkeen KL-Varaosien myymä alkuperäinen epäkeskopultti todennäköisesti riittää taas.
Otin K-Mac:ilta sekä eteen että taakse säädettävät puslat, perjantaina auto menee kulmien säätöön niin eiköhän tuosta hyvä tuu...
Auto madallettu, sen minkä Starilla pystyy ja pyöränkulmat pistettiin AMG:n ja perus W211 välimaastoon, no eipä noissa muuta ollu eroa kun tuo Camber. Eli oikeilla puslilla saa pyörät just eikä melkein säätöihin.
GLE 580 2021
wide
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 18.11.2015 15:16

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja wide »

W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

wide kirjoitti:W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
Onhan kaikki puslat varmasti kunnossa (yhtä huonossa kunnossa) molemmin puolin
myös etu pää vaikuttaa taakse
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
wide kirjoitti:W251 mallissa ongelmana se että vasemman ja oikean puolen mitta heittää noin sentin toisistaan. Millähän saan tuon sentin säädettyä kohdalleen? Takana säädettävät linkkipalat mutta niiden säätö vaikuttaa molempiin puoliin.
Onhan kaikki puslat varmasti kunnossa (yhtä huonossa kunnossa) molemmin puolin
myös etu pää vaikuttaa taakse

Niin ja mitattiinko vaaterissa olleella lattialla ja kaarista rullamitalla vai tukivarsista/vetareista (kulmina) se korkeus...

Mersuissa se alustan korkeus tosiaan verrataan tukivarsiin/vetareihin. Se on vähän outoa mutta toki alustageometrian osalta ok näkökulma. Teeseitse ihmiselle hankalampi kuin rullamitta kun tarvitsee suhteellisen tarkan kulmamitan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

Tuli hommattua w218 missä airmatic-alusta. En jaksanu tätä ketjua lukea läpi kun vastauksia monta sivua. Mitkä ovat nyt ne keinot millä tätä saisi esim parisenttiä tiputettua? Netissä myydään jo jtn obd-portti laitetta jolla sais tiputettua mutta hinnat 500-600€ :? Jos ne säätätangot vaihtaa niin mitä muuta pitää tehdä?
Cls 350 cdi -11 (W218)
Opel Insignia 2.0 Ctdi -10
Scania R560 8x4 -13

Ex. Mb Cls 350cgi -07(W219)
Ex. Bmw 530dA -05 (E60)
Ex. Bmw 530dA -01 (E39)
Ex. Vw Golf 1.6 -05
Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
Ex. Opel Vectra 1.6i 16V -99
Vastaa Viestiin