Airmatic mersun madallus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Voi kait se olla tai ehkä ei kuitenkaan missään kun ei ollut mainitaa ABC alustatasta,
kaikkien kolmen tänä kesän säädelyn kohdalla sama homma
ja kaikki ne tuli säädetyä tuolla aidolla *:rila

on myös jokunen 211 korinen tulut säädeltäväksi
missä on pystynyt säätelemään joka kulman erikseen ohjelmasta,
niitä ei taida olla farmari ja ABC alusta yhdiselmää

kaikissa 215 malissa missä on ollut hydraulinen ABC on myös pystynyt suoraan ohjelmasta säätelemään joka kulmaa
niisä on kyllä ollut valikossa mutaa kuin airmatic mainittuna

yleensä muutenkin ABC alusta autoissa on ollut valikossa muuta kuin airmatic niissä missä se on ollut

(oikeestaan niin väliä mikä on systeemin nimi
kun vaan saa tehtyä ohjelmasta sen
mitä on tekemässä niin
ilman mitään anturi hujaamista että systeemi toimii kunnolla :) )
Tätä nyt ehkä taas turha jankata kun on mielipiteen lukitusnappulaa jo painettu mutta kun normi-221:ssä (= Airmaticilla) ei takapäässä ole kuin yksi tasoanturi niin ei sillä Starilla ole mitään anturitietoa jolla säätäisi perän puoliskot erikseen.

Pointtini oli varsin yksinkertainen, tuosta aiemmasta viestistä sai sen käsityksen että kaikista 221:stä saa joka nurkan säädettyä Starilla. Tarkoitus oli selventää että kaikista ei saa, joistakin saa, riippuu varustuksesta.

En ymmärrä mistä tähän tuli 215 ja muut mallit, miksei sitten kaikki mallit joissa tasonsäätö Starilla säädettävissä, kommenttihan oli kaiketi vastaus tuohon 221-viestiin? Mistä tuo ABC-höpinä, kaikissa ABC-autoissa on anturi joka kulmassa eikä ole epäilystäkään ettei testaaja huomaisi mennäänkö teterillä ABC-valikkoon vaiko Airmatic-valikkoon, kaikkea toki ei välttämättä jälkikäteen muista.

Sen anturihuijauksen ongelmat voisit myös perustella (ellei tarkoitus ole huijata anturihuijaajia Star-visiitille). Sinänsä olen kyllä samaa mieltä että Starilla se säätö kannattaa tehdä mutta niin kauan kuin antureiden liikerajaa ei ylitetä ääripäissä, se anturihuijaus toimii kyllä ihan samalla tavalla kuin "sähköinen" säätö.

Mikäs muuten on määritelmäsi aidolle Starille ja miten se liittyy tähän keskusteluun? Yleensähän tietyt henkilöt suosittelevat välttämään aidon Starin palveluja. :)
Kysytään nyt ensin se "pointti" (ylinpäätänsä pareman vastauksen saa kun laitaa "pointin"
selkeästi eikä esim että tätä juurihain)
niin ehkä sitten osaan paremin vastailla
Vastata siihen
Eli mitä tarkoita tuolla normi 221 en tosiaan tarkoitanut että kaikisa se olis
"Takuu" varmasti Mahdolista(yli päättän minkään onnistumista varmaksi väitä enne kun se on
tahty vaikka sama olis tullut tehtyä tunti sitten)
kertoilen vaan omia
(muuten monestako 221 mallista "tai211"
olet tänä vuonna "tai muussa ajassa niin että valikot muista"
alustaa säätänyt tai mutten tutkinut)
käytänön
kautta hankituja/testatuja vähäisiä kokekemuksia,
(Kai sen voisi lopetaakin jos se kovasti joitakin häirtsee)

Tosiaan Kaikkea ei aina muista mutta 9 viimeistä 221 mallia mitkä
On ollet piuhan päässä 3kk sisällä ovat ehkä sitten sattuneet olemaan
Olemaan jotain erikois malleja niissä kaikissa on ollut mahdolista
Joka kulmaa säätää(muunlaisia en muista nähneeni voi kai niitäkin olla
Jos on joku erkoisen vähän varusteltu malli)
ja missän noista 9 autosta ei kyllä ollut
mainitaa ABC alustasta

"Höpinä"ABC alustasta ja muista maleista tuli siitä että niissä
Se on kyllä ollut selvästi näkösällä että kyseessä on
ABC eikä airmatic,

Aito *:ri
semmoinen mikä on merkin kautta hankittu
Ohjelminen päivinen Ei mikään kiina clooni mihin on joku viritellylt
Läppärille ohjelmat jotenkin jostain,
Siitä mainita siksi jos
vaikka ero olis jotenki kalustossa/ohjelmissa
Eri valikoita tms eroa,
niitä on joissakin ollut vaikka ohjelma versiot on olleet samat
On toisella kiina kalustolla pystynyt tekemään jotain mitä toisella ei

Toivotavasti selvensi edes joillekin :-)
Eipä siinä mitään jokainen
tekee omileen mitä haluaa

(Jotkut suositeele vältämään vehoa ei aitoja *:reja :) )

E: lisää mieleen muistuneita käytänössä huomatuja juttuja 221 malissa säätö kannatta aloittaa takapäästä
toisin kuin 211 mallissa missä se kannatta aloittaa hantin kulmasta

tämä tästä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Menee ohi aiheen mutta joku ekspertti tässä pitkään toitotti kuinka niissä aidoissa Stareissa ei ole samoja juttuja kuin privaattimalleissa, kummasti mielipiteet muuttuu. Omasta mielestä muuten aitoa Staria ei voi omistaa henkilö tai korjaamo kun ne on kaikki nykyään vuokralaitteita. Jos on "varastettu" (vuokrasopimusrikkomuksesta vapaille markkinoille tullut laite) aito laite niin se ei minusta enää ole aito kun sille ei ole on-line tukea (siis fyysisesti toimii mutta tarvitaan se toinen, aito laite virallisilla käyttäjätunnuksilla jonka liittymää sitten hyödynnetään).

Itse en muuten ole ottanut kantaa hyvän kloonin tai "aidon laitteen" puolesta tai vastaan. Tosiasiassa siihen ei olekaan paljoa sanottavaa. En myöskään ota kantaa Veholla käyntiä vastaan sen paremmin kuin kuusen alla käyntiin, monessa "Vehossa" on todella osaavia tyyppejä, löytyy täältä foorumiltakin vaikka eivät meteliä pidä ja kuusen alta voi löytyä tunari.

Jos kirjoittaisin että "220 mallisa Voi nostaa pelkästään toista päätä tai vaikka laskea toista nostaa toista/etukulmaa
Suoraan ohjelmasta,
221 malissa voi säätä joka kulmaa erikseen ohjelmasta
" niin tarkoittaisin että 220-mallissa voi säätää erikseen etutolppia ja erikseen takapäätä ja 221:ssä voi säätää joka tolppaa erikseen. Mutta en kirjoittaisi noin koska tietyissä 220-korisissa pystyy säätämään erikseen joka tolppaa, toisissa ei. Sama juttu 221:lle.

Noista vähäisistä neuvoista: eihän tuossa ylläkään tullut yhtään neuvoa (varsinkaan alkuperäiseen kysymykseen) jota ei oltaisi tällä foorumilla jo moneen kertaan läpi käyty. Ei ainakaan minun silmälaseillani osunut mitään foorumille uutta tietoa ellei siksi lasketa noita eri automalleja joita siellä pihalla on käynyt (en puutu noihin "heittoihin" joihin ei ole mitään teknisiä perusteita). Kannattaisi keskittyä enemmän niiden ohjeiden jakamiseen kuin sen jakamisen "esille tuomiseen", edellytykset kun jokainen foorumilainen kuitenkin tietää ja tunnustaa.

PS. ei se 221 nyt niin harvinainen malli ole ettei meidän tai naapureiden pihallakin olisi aika usein nähty. Eikä siitä numeroa ainakaan kannata nostaa, aina löytyy toinen piha jolla on komeampia kärryjä kuin omalla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:Menee ohi aiheen mutta joku ekspertti tässä pitkään toitotti kuinka niissä aidoissa Stareissa ei ole samoja juttuja kuin privaattimalleissa, kummasti mielipiteet muuttuu. Omasta mielestä muuten aitoa Staria ei voi omistaa henkilö tai korjaamo kun ne on kaikki nykyään vuokralaitteita. Jos on "varastettu" (vuokrasopimusrikkomuksesta vapaille markkinoille tullut laite) aito laite niin se ei minusta enää ole aito kun sille ei ole on-line tukea (siis fyysisesti toimii mutta tarvitaan se toinen, aito laite virallisilla käyttäjätunnuksilla jonka liittymää sitten hyödynnetään).

Itse en muuten ole ottanut kantaa hyvän kloonin tai "aidon laitteen" puolesta tai vastaan. Tosiasiassa siihen ei olekaan paljoa sanottavaa. En myöskään ota kantaa Veholla käyntiä vastaan sen paremmin kuin kuusen alla käyntiin, monessa "Vehossa" on todella osaavia tyyppejä, löytyy täältä foorumiltakin vaikka eivät meteliä pidä ja kuusen alta voi löytyä tunari.

Jos kirjoittaisin että "220 mallisa Voi nostaa pelkästään toista päätä tai vaikka laskea toista nostaa toista/etukulmaa
Suoraan ohjelmasta,
221 malissa voi säätä joka kulmaa erikseen ohjelmasta
" niin tarkoittaisin että 220-mallissa voi säätää erikseen etutolppia ja erikseen takapäätä ja 221:ssä voi säätää joka tolppaa erikseen. Mutta en kirjoittaisi noin koska tietyissä 220-korisissa pystyy säätämään erikseen joka tolppaa, toisissa ei. Sama juttu 221:lle.

Noista vähäisistä neuvoista: eihän tuossa ylläkään tullut yhtään neuvoa (varsinkaan alkuperäiseen kysymykseen) jota ei oltaisi tällä foorumilla jo moneen kertaan läpi käyty. Ei ainakaan minun silmälaseillani osunut mitään foorumille uutta tietoa ellei siksi lasketa noita eri automalleja joita siellä pihalla on käynyt (en puutu noihin "heittoihin" joihin ei ole mitään teknisiä perusteita). Kannattaisi keskittyä enemmän niiden ohjeiden jakamiseen kuin sen jakamisen "esille tuomiseen", edellytykset kun jokainen foorumilainen kuitenkin tietää ja tunnustaa.

PS. ei se 221 nyt niin harvinainen malli ole ettei meidän tai naapureiden pihallakin olisi aika usein nähty. Eikä siitä numeroa ainakaan kannata nostaa, aina löytyy toinen piha jolla on komeampia kärryjä kuin omalla.
Jep paljon ollan ohi aiheen :)
voin sen jonkun expertin mielipiteesen hyvin yhytyä oma mielipiteen ei ole muutunut miksikään(kyse on omast käytänön havinosta)
kumpiakin käytäneenä "privaati" malleisa on usein toimintoja mitä ei aidossa ole
ja privaati mallien välilläkin on eroja(lieneekö sitten huonoja/hyviä kopioita)
ja taas aidosa semoisia mitä ei privattimalleissa ole

missään ei tainnut olla
mainitaa että se aito"tai privaati" pitäis omistaa riittäneen että on tarvitaessa käytetävissä

no jokainen kirjoitakoon/lukekoon niin kuin osaa, itselä ei kirjalinen
ulos anti ole parasta mahdolista laatua, kieliopista puhumattakaan,
(mikä on usein todettu... sen takia monesti akuttin hätään yv ja puhelin, onneksi kenenkään ei ole pakko lukea kirjoituksiani semoiseen kamaluuten ei tuomitta vaarmaankaan missän maassa)

Jep vehossa on kyllä monta hyvinkin pätevää monissa erilaisissa hommissa
(osan tunnen hyvinkin :) )

neuvoista,
monesti saa lukea alustan muutos"säätö" ei taalenu, saa hyväksytä tms onnistunut
niin käytänössä huommanut että sillä aloitus kulmalla/päälä on väliä,
koska ei ole niistä aloitamalla ollut mitään vaikeusia saada muutosta ehjään autoon talentumaan,
(muualta aloitamalla on)
en kyllä löytänyt haula mistään jutusta vinkiä mistä 221 mallin alustan säätely kannattaa aloitaa
mutta kai se jossain jutussa on jos kerran on vanhaa tietoa
(ylipätään tieto sopinen otsikon alle jos sitä joku joskus hakee)

en kyllä ole tässä ketjussa nähnyt yhtään
viestiä mihin kukaa olis aiheesen liityvän "uuden"neuvon/vinkin
laittanut mihinkään mallin liityen

PS: joo ei tosiaan ole 221 mikään harvinainen kun niitä tuntuu olevan vallan paljon
(kun tännekin useampia on tullut)
siksi kysyinki että oletko monta"oletuksen olet monta" semmoisen tutkinut lähiaikoina
niin että valikot vielä pystyy hyvin muistamaan, mitä niissä luki siinäkohden
ja millä *:rila tutkinut, aidoksi määritelmälläsi, "varastetukis"määritelemälläsi vai privatti,
sais tietää että ovatko lähes poikeuksetta joka kulmasta säädeltäviä vai ovatko vain nuo omalle kohdalle osuneet ollet tapuksia missä on rasti osunut tilatessa oikeaan ruutun :)
ja *:rin valikon tekstit jostain syystä väärin(mikä sinällä olis outoa kun sama "virhe" toistuis pitemän aikaa on-line konessa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: sais tietää että ovatko lähes poikeuksetta joka kulmasta säädeltäviä vai ovatko vain nuo omalle kohdalle osuneet ollet tapuksia missä on rasti osunut tilatessa oikeaan ruutun :)
Kertoisitko nyt mikä se varustekoodi on mikä pitää sopivasti ruksata että Airmatic'iin tulee tasoanturi joka tolppaan? Jostain Guard-mallista en ole varma mutta niitä tuskin siellä kuusen allakaan yhtenään lepäilee päivätolkulla. Asiantuntija tuon tiedon poimii vaikkapa EPC:stä hetkessä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: sais tietää että ovatko lähes poikeuksetta joka kulmasta säädeltäviä vai ovatko vain nuo omalle kohdalle osuneet ollet tapuksia missä on rasti osunut tilatessa oikeaan ruutun :)
Kertoisitko nyt mikä se varustekoodi on mikä pitää sopivasti ruksata että Airmatic'iin tulee tasoanturi joka tolppaan? Jostain Guard-mallista en ole varma mutta niitä tuskin siellä kuusen allakaan yhtenään lepäilee päivätolkulla. Asiantuntija tuon tiedon poimii vaikkapa EPC:stä hetkessä.

Selvitellä josko tuo johtusi jostain valinasta tms autoa tilatessa vai onko syy ohjelmassa,
täytyy koittaa muistaa vilkasta kun taas joskus tulee seuraav tapaus kohdalle EPC:en kautta,
(eipä ole ollut noiden aikasempien kohdalla tarvetta lueskella varuste koodeja
ja niitä nippeli tietoja mieleen painnaa mitä varusteita niissä on ollut)

yhdessä itään matkalla ollesa oli jotenkin oudon paksut lasit
(liekö ollut joku turva malli)

hiukan hassua kun itse kysyy jotain selvenystä niin siihen ei tule mitään vastausta
joten antaa olla... :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: ...hiukan hassua kun itse kysyy jotain selvenystä niin siihen ei tule mitään vastausta
joten antaa olla... :)
Usein tulee luettua huolimattomasti. Nyt kävin threadin läpi ja viesteistäsi löysin kysymysmerkkiin loppuvia lauseita threadin ekalta sivulta ja nuo oli kyllä selkeästi aziz:ille osoitettuja. Mikähän olis jäänyt vastaamatta...

Hassua muuten kun luin threadin vanhoja viestejä niin ne vanhat DAS softat oli asiantuntijan mukaan parhaat, tosin azizin kysymyksiin vastaukset oli niin sekavia että ihan ei päässyt perille mitä suositeltiin. Ei taida kuitenkaan siinä "virallisessa purkissa" olla noita alussa suositeltuja softia. Mitähän noista vähäisistä ohjeista nyt sitten seuraisi...
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

ois staari hankinnassa, osaako joku sanoo saako sillä madallettua noita airmaticceja vai tarviiko jonkun maksullisen lisä ohjelman kylkeen?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

anamankeli kirjoitti:ois staari hankinnassa, osaako joku sanoo saako sillä madallettua noita airmaticceja vai tarviiko jonkun maksullisen lisä ohjelman kylkeen?
Eiköhän tuossa strari paketissa tule mukaan kaikki tarvittavat softat jos tilattu mieluumin joltai luotettavalta toimittajalta.
Foorumilla on muutama jotka on kaupannut noita ja jolta saa tukea ongelma tilanteissa. En viitsi nimiä mainita ettei mene mainostamiseksi :shh:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

anamankeli kirjoitti:ois staari hankinnassa, osaako joku sanoo saako sillä madallettua noita airmaticceja vai tarviiko jonkun maksullisen lisä ohjelman kylkeen?
Eikö tässäkin threadissa sanottu useampaan kertaan että saa madallettua (alustan tason kalibrointi) ja noita CDI203:n ohjeita seuraamalla saa pudotettua myös yli softan asettamien rajojen (joka raja vaihtelee vajaasta parista sentistä muutamaan senttiin).
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

missäs kohtaa se oli neuvottu ?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

On tää kummaa vääntöä tästä asiasta, ymmärrän kyllä noita ihmisiä jotka osaavat tehdä tuon homman, niin että se toimii oikeasti.
On joutunut käyttämään aikaa siinen opettelemiseen. Eikä halua paljastaa kuinka se tehdään oikea oppisesti.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

arska10 kirjoitti:On tää kummaa vääntöä tästä asiasta, ymmärrän kyllä noita ihmisiä jotka osaavat tehdä tuon homman, niin että se toimii oikeasti.
On joutunut käyttämään aikaa siinen opettelemiseen. Eikä halua paljastaa kuinka se tehdään oikea oppisesti.

On se mielenkiintoinen juttu, kun Starilla...EPC:stä ei mahdollisesti löydy mainittuun toimenpiteeseen koodausta, vaikka Starilla pystyykin keikuttamaan testaamaan tolppa kerralla ilmajousen kunnon.
Tiedä sitten minkä toimenpiteen kautta homma onnistuu. Onnistuu varmaankin, jos pystyy hallitsemaan paineenmuutokset...mutta miten yhden venttilin kautta, joka haaraantuu yhdestä samasta putkseta jää mysteeriksi. :shock: Tässä taitaa mennä fysiikan lait uusiksi ! :lol:

Tosin en osaa arvuutella enempää, kun en tiedä AIRMATICIN putkituksista ja venttiiliryhmistä mitään, kun ei ole tarvinnut tuunailla moisien asioiden kanssa.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Madaltanut ja myöskin nostellut olen usein, jos joku apua tarvii asiassa 08-alueella.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
SprinterW903
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 02.10.2011 15:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja SprinterW903 »

Mesemies89 kirjoitti:
arska10 kirjoitti:On tää kummaa vääntöä tästä asiasta, ymmärrän kyllä noita ihmisiä jotka osaavat tehdä tuon homman, niin että se toimii oikeasti.
On joutunut käyttämään aikaa siinen opettelemiseen. Eikä halua paljastaa kuinka se tehdään oikea oppisesti.

On se mielenkiintoinen juttu, kun Starilla...EPC:stä ei mahdollisesti löydy mainittuun toimenpiteeseen koodausta, vaikka Starilla pystyykin keikuttamaan testaamaan tolppa kerralla ilmajousen kunnon.
Tiedä sitten minkä toimenpiteen kautta homma onnistuu. Onnistuu varmaankin, jos pystyy hallitsemaan paineenmuutokset...mutta miten yhden venttilin kautta, joka haaraantuu yhdestä samasta putkseta jää mysteeriksi. :shock: Tässä taitaa mennä fysiikan lait uusiksi ! :lol:

Tosin en osaa arvuutella enempää, kun en tiedä AIRMATICIN putkituksista ja venttiiliryhmistä mitään, kun ei ole tarvinnut tuunailla moisien asioiden kanssa.



Siinähän se pointti onkin.....UUDISTUNEESSA fysikanlaissa.....ei se ole mikhään homma kun tekee pois vaan.
S600L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 31.05.2009 21:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja S600L »

W211 mallin airmatic alustan perän korkeutta nostin , että saisin etu ja taka akselien renkaan ja pyöränkotelon valin saman laiseksi.

Staarilla kun säätää sieltä manuaalisen korkeuskalibroinnin puolelta niin minkä takia siihen pitää ne alustan kulmat tallentaa, mitä se alusta tekee sillä tiedolla, eihän se jäejestelmä pysty niihin kuitenkaan vaikuttamaan ? :D Eli toisinsanoen alustan madallusta ei saa tallennettua ennen kuin kirjottaa siihen ne kulmat, mutta kun ei ole sellasta "romes" laitetta jolla vois mitata ..... ?

Jos mä laitan niihin tekstikenttiin sen ohjearvon joka se kuuluis olla ja tallennan niin mihin se vaikuttaa jos ne kulmat ei todellisuudessa ole samat kun siinä ohjelmassa asetetut ?

-teemu
W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

DBFI kirjoitti:
Esa H. kirjoitti:Onnistuuko Starilla pelkkä perän nosto (10-20mm)?
w220:een tuli hankittua isommat rattaat (eteen 20x245/35, taakse 20x285/30) ja takana rengas lyö montussa kaaren reunaan..
Onnistuu toki mutta lyöhän se silti montussa kaareen, pitää vaan olla vähän isompi monttu kuin ennen nostoa.
Perää nostetttiin Lahden MBA:ssa vajaa pari senttiä. Helppo homma. Nyt ei enää tartte mennä konttausvauhtia hidastetöyssyjen yli :lol:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
hane05
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 10.04.2013 22:20

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja hane05 »

Josko sitten olis väännöt väännetty ja päästäs itse aiheeseen takas? Kysymys kuuluukin osaako kukaan tehdä kyseistä toimenpidettä keski-suomessa?
Nykyinen w212 350cdi - 09
Nykyinen w906 om651 - 10
Ex
W124 300E
W123 240D
W124 200D
W210 220D
W210 220cdi - 02
W211 270cdi - 05
W904 313 - 05
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hane05 kirjoitti:Josko sitten olis väännöt väännetty ja päästäs itse aiheeseen takas? Kysymys kuuluukin osaako kukaan tehdä kyseistä toimenpidettä keski-suomessa?
Sopiiko kukaan näistä:
https://maps.google.fi/maps/ms?msid=215 ... ,47.592773" onclick="window.open(this.href);return false;
hane05
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 10.04.2013 22:20

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja hane05 »

Kiitän! Kysynkin heti lähimmältä. :D
Nykyinen w212 350cdi - 09
Nykyinen w906 om651 - 10
Ex
W124 300E
W123 240D
W124 200D
W210 220D
W210 220cdi - 02
W211 270cdi - 05
W904 313 - 05
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja kari v »

S600L kirjoitti:W211 mallin airmatic alustan perän korkeutta nostin , että saisin etu ja taka akselien renkaan ja pyöränkotelon valin saman laiseksi.

Staarilla kun säätää sieltä manuaalisen korkeuskalibroinnin puolelta niin minkä takia siihen pitää ne alustan kulmat tallentaa, mitä se alusta tekee sillä tiedolla, eihän se jäejestelmä pysty niihin kuitenkaan vaikuttamaan ? :D Eli toisinsanoen alustan madallusta ei saa tallennettua ennen kuin kirjottaa siihen ne kulmat, mutta kun ei ole sellasta "romes" laitetta jolla vois mitata ..... ?

Jos mä laitan niihin tekstikenttiin sen ohjearvon joka se kuuluis olla ja tallennan niin mihin se vaikuttaa jos ne kulmat ei todellisuudessa ole samat kun siinä ohjelmassa asetetut ?

-teemu
Laita lukemat (etu ja taka erikseen) sen arvon noin puoliväliin, mitä se taulukko tarjoaa, kyllä pitäis asettua ja antaa tallentaa.
Jos se ei anna tallentaa, niin sitten alusta ei tule pysymään muutetussa korkeudessa, vaan palautuu edelliseen säädettyihin arvoihin.
Alusta tekee sillä tiedolla sitä, ja vahtii, että ei menis ihan persiilleen säätäjällä pyörän kulmat (camperithan muuttuu)... :D
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

dodii, mites tuo airmaticin korkeuden tallenus , jos sen tallentaa sport päällä niin jääkö vaikutus vain siihen ajokorkeuteen vai miten ?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

epk kirjoitti:dodii, mites tuo airmaticin korkeuden tallenus , jos sen tallentaa sport päällä niin jääkö vaikutus vain siihen ajokorkeuteen vai miten ?
Ei mitään vaikutusta sillä mikä jousitusnapin valinta on kalibrointihetkellä ollut päällä. Tuossahan kalibroidaan se referenssitaso johon nähden muut asetukset säätyvät automaattisesti.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

okei, onko tietoa mitkä ovat eri jousitustasojen väliset erot milleissä?, niin tietää vähän sinnepäin laittaa kun hakee sopivaa tallennuskorkeutta.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

epk kirjoitti:okei, onko tietoa mitkä ovat eri jousitustasojen väliset erot milleissä?, niin tietää vähän sinnepäin laittaa kun hakee sopivaa tallennuskorkeutta.
Taitaa vähän vaihdella vuosimalleittainkin mutta ekat silmiin osuneet millit oli +20 mm mökkitieasennolle ja -15 mm sporttiasennolle.

Tarkkoja yksilöllisiä numeroita haettaessa kannattaa ajaa jousitus kyseiseen asentoon ja lukea testerillä tolppien korkeusarvoja.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

epk kirjoitti:okei, onko tietoa mitkä ovat eri jousitustasojen väliset erot milleissä?, niin tietää vähän sinnepäin laittaa kun hakee sopivaa tallennuskorkeutta.
Erot
Selviää mittaamalla
(Muutos suhde pysyy saman uudella perus tasolla
Mikkä tuntuu talentuvan helpoiten kun
muutokset tekee siinä "normali" asenossa)
Tasoissa Jonkun verran on auto/ikä/malli kohtaisia eroja
Mittailu kannatta tehdä kohde autosta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

Tämä selvä , kiitos
Avatar
kaikkosenmike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Su 03.11.2013 08:45
Paikkakunta: Lahti, Finland
Viesti:

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja kaikkosenmike »

Ketään ko. Taidon omaavaa pieksämäki varkaus mikkeli ympäristössä? ?
W177 A250e plug-in hybrid 2021
Ex list / Mercedes:

S205 200d Bluetec 19
S205 250d Bluetec 15
S204 250cdi 12 tuikku
W176 200cdi 13
S204 200cdi 08 tuikku
S203 320cdi 05 tuikku
S203 200 cdi 02 tuikku
S211 320cdi 04 tuikku
W211 270cdi 02 tuikku
5x200d w124,
w202 180,
300d w124
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

mites tuon airmaticin ohjauslaitteen saa palautettua täysin tehtaan arvoihin ?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikö sen starilla saa, kun ajaa sieltä airmatikista sen auto kaliproinnin nii eikös se tee sen kaliproinnin uudeleen. Tai sitten ohjain laite ohjauksista. Airmatic ja siirä sieltä alkuperäinen softa takaisin.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic mersun madallus

Viesti Kirjoittaja epk »

Oliko siinä ohjainlaitteen valikossa alkuperäisten arvojen palautus? Muistaakseni oli vain siirto vanhasta uuteen ? Eikös tuo automaattinen kalibrointi toimi vain nykyisten ( ohjainlaitteessa olevien arvojen mukaan, oli ne sitten tehtaan jäljiltä tai muokattu) arvojen mukaan?
Vastaa Viestiin