M119 Moottorin rakentelu

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

M119 Moottorin rakentelu

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Moro

Elikkäs kysymyksiä M119 moottorin rakentelusta. Tarkoitus olisi muuttaa ko. pannu Kulkemaan viinalla ja moderninin moottorinohjauksen komennossa. (luultavammin Vipec).
-Alkupään koneet on vissiin mekaanisella ruutalla, näihin pitäisi vaihtaa imusarja sitten uudemmasta johon saa normaalit suuttimet kiinni?
-Virranjakajat kans pitäs heittää kuikkaan ja korvata ne 034 puolilla tai vastaavilla, kuinkas tässä koneessa tuo triggeröinti on toteutettu?
Onko olemassa jotain kattavaa opusta josta löytyisi kaikki tekniset tiedot?

Puristussuhdehan tässä on oikeen kiva 10:1 joten E85:lle mitä parhain, oikein sopiva vaikka pieneen imusarjan paineistukseenkin. 8)

4 vaihteinen automaatti ei vissiin tarvi mitään kommunikaatiota moottorinohjaukselta joten siinä mielessä lienee helpompi kuin uudemmat sähköisesti ohjatut?

Onko mitään ratkaisevaa eroo näissä alkupään koneissa joka tekisi muutoksen sähköiselle ruutalle hankalaksi. ( selvää että johtosarjan joutuu askarteleen from scratch)

Projektiauto on vielä hankkimatta mutta päätös sellaisen ostamisesta on jo tehty, elikkäs siis R129, mielellään 500SL. Muun merkkisten vehkeitten rakentelusta on kokemusta mutta kyllähän sitä iän myötä pitää siirtyä herrasmies kulkineisiin :) Kaikenlainen informaatio ko. kulkineesta kiinnostaa, jonkun verran on tullu jo kotimaisia ja ulkomaisia foorumeita kahlattua mutta vielä on paljon opittavaa.
500SL -90
500whp.net
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Re: M119 Moottorin rakentelu

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

Omasta kokemuksestani, M119 moottor(e)issa on yksi valheellinen speksi ;

moottorin tiedoissa ja lohkossa / imusarjassa todellakin lukee 10:1, mutta ainakin M119.960 ja M119.974 olivat oikeasti mittaamalla ainoastaan 9,0:1 "kantilla".

KE-Jetronicin imusarjaan saa kiinni myös sähköiset suuttimet, käyttämällä muovisia mersun omia adaptereita tai sorvaamalla alumiinista, paremmin pulttamista ja lämpöä kestävämmät sovitteet.
Uudemman koneen suorasytkäpuoliin on turha investoida, Ebaysta löytyy Fordin EDIS8 suorasytkä-paketteja, puolineen, ohjaimineen, triggeröinteineen ja tulpanjohtoineen alle 100 €urolla. Vipecciä en tunne, mutta Mega, Vems jne... ovat ns. EDIS-yhteensopivia.
Oma kaasuläppäkin on aivan riittävä, siihen pitää vain muokata potentiostaattinen TPS, koska oma on vain on/off.

Minulta löytyy paljon M119 imusarjoja, p-aine tukkeja, suuttimia joka tarpeeseen, kaasuläppiä, TPS:iä, suorasytkiä yms..., laita yv.tä mitä nyt ikinä tarvitsetkin...

Löytyy myös yksi valmiiksi ahdettu M119.960, Eatonin M112 ahtimella, suorasytkillä. Kone on kasattu uusilla laakereilla, rengastettu yms... Asenna siihen sitten mikä moottorinohjaus tahansa... yv:tä tulemaan jos kiinnostaa...



Ahtaminen ;

Paineistamiseen kone on varsin mainio, varsinkin alkupään koneet. Uudemmissa, muistaakseni 1994--> on kannen ja lohkon vesikanavien määrää / kokoa kasvatettu ja näin ollen muutama kriittinen kannas muuttui heikommaksi.

Itselläni oli aikaisemmin R129-korissani (vai oikein herrasmies-mallia?, paremminkin oldskool) M119.960 mekaanisella roots-ahtimella ja sen jälkeen M119.974 Powerdynen BD-11A keskipakoahtimella.
Nyt se M119.974 on kaverin Ässässä, pakotettuna Vortechin V2:lla ja tulee toimimaan Etanolilla.

Itse kyllästyin M119:n painoon, monimutkaisuuteen ja liian suureen €/hv virityspotentiaaliin. On nimittäin kallis pannu, jos haluaa ottaa siitä luotettavasti irti ihan oikeasti voimaa. 500hv ei maksa vielä paljoakaan, mutta siitä yli pääseminen vaatii järkyttäviä summia.

Päädyinkin sitten 2002 GM:n LS6:een, pieni-palotilallisilla CNC-kansilla --> 11,8:1, Holsetin muokatulla HX50 Superilla ja etanolimuutoksilla.
Tykkään myös itse enemmän manuaalin kanssa touhuilusta, joten LS6:n perään tuli Tremec T56.

Ihan hyvä kombinaatio, R129:n ajo-ominaisuuksilla ja jenkkimoottorin suomilla valtavilla varaosa ja viritys markkinoilla ja -potentiaalilla... LS6 antaa tarkan blueprinttauksen ja muutaman pisteosan vaihdon jälkeen kuitenkin jo vaparinakin 500hv.

No asiaan, jos olet tekemässä etanolimuutosta, älä vaivaa päätäsi puristussuhteella, että onko se 9 vai 10. Kaiken ydin on DYNAAMINEN puristussuhde. Se pitäisi olla N/A moottorilla ja normi bensiinillä max 9:1 ja etanolilla yli 12:1. Itselläni se on nykyisellä nokalla DCR = 9,6:1 (CR = 11,8:1).
Katsastus onnistuu V-powerilla vaparina, sitten sama perusmoottori toimii hyvin pikkuisen ahdettuna ja etanolilla.

Toinen tärkeä tekijä on laadukas ja nopea moottorinohjaus. Minulla on nyt AEM, mutta olen harkinnut vakavasti siirtymistä Vemsiin, älykännykkä / padi sovellusten vuoksi. Aikaisemmat M119 moottorit olivat Megalla ja viimeisin Mega seurasi M119.974 moottorin mukana kaverin autoon.


Muista myös laatikon vahvistaminen. Siihen oivaa apua tarjoaa mm. Esa Päivinen, Parolasta...
Viimeksi muokannut SalmiP, Pe 19.07.2013 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: M119 Moottorin rakentelu

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Kiitos näistä. Noi 034 puolat ovat olleet ainakin noissa audeissa/suprissa hyvin toimivia kipinälähteitä ja nehän ei tosiaan tarvi eculta kun sen signaalitason ohjauksen. LS2 puoliakin on ihan hyvällä menestyksellä käytetty ja ne varsinkin on melko edullisia. toi e/hv tullut huomattua hyvin tässä nykyisessä prokkiksessaki, saapin pannu antaa sen 500 ulos stock kaluilla mutta sen jälkeen tonnin seteleitä saa viljellä vaikka miten paljon ja lopputuloksesta ei ole mitään takeita :) Jos päätyisi tuollaiseen LS / manuaali konversioon niin järkevämpi lähtökohta vois sitten olla manuaalivaihteinen SL300? Vai meneekö noi kytkimen pääsylkät sun muut jokatapauksessa vaihtoon?

Parilla kaverilla on ollu Vems ja sieltä on vaihdettu sitten esim Aemiin, joten taitaa olla mielipidekysymyksiä noi.

Noista moottorivaihtoehdoista muuten vielä että onhan aina olemassa nää japanilaisten 2JZ kutonen ja 1UZ joihin saa sopivasti palikkaa, niitäki vissiin maailmalla istutettu ihan hyvällä menestyksellä, ite pitäisin niitä vähän semmosena backup optiona kun kaikki muut on feilannu.

Onko tohon M119 mitään palikkaa ns. hyllyssä vai pitääkö kaikki teettää customina? (mäntä, veivi, nokkakeppi, etc..)
500SL -90
500whp.net
SalmiP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 17.10.2006 22:20
Paikkakunta: Savo

Re: M119 Moottorin rakentelu

Viesti Kirjoittaja SalmiP »

M119 koneeseen löytyy huononlaisesti ns. virinokkaa tai muita. Omista nokista pystyy hiotuttamaan kohtuulliset nokat ja alkup. nokka-ajoituksen solenoideilla voi moottori-ohjauksen avulla hieman moottorin luonteeseen vaikuttaa.

Minulta löytyisi uudet 96,5 mm:n JE:n männät, joihin on jo tehty venttiilitaskut isommille nostoille. Kiinasta tai P Ojenukselta saa siihen veivit. Niillä avuin pääset helposti E85-polttoaineen vaatimalle DCR-tasolle...
Kiinasta saa nykyisin mm. laadukkaita veivejä. Olemme testanneet niiden laatua ja seostuksia, mm. alkuaineanalyyseillä...
Männät oli alkujaan tarkoitus laittaa M119.960 / M117.968 -konversioon (AMG 6.0 köyhän miehen 5.6-versiona, poraamatta ja pinnoittamatta lohkoa), päädyinkin sitten ahtamiseen...

Hyllystä löytyy myös täydellinen kytkin/jarru -pedaalipaketti, joka on bolt-on R129 koriin, vaikka korisi olisikin alunpitäen 'tomaatilla.

Kunhan saat "linjasi" valittua laita listaa yv:nä tarvitsemistasi osista...
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: M119 Moottorin rakentelu

Viesti Kirjoittaja BHN »

Löytyykö R129:iin varteenotettavia ahdin kittejä? Koenigilla oli, mutta hinta puuttui
Vastaa Viestiin