Etu-valoumpioiden vaihto uudempiin
Etu-valoumpioiden vaihto uudempiin
Auto on W220 ennen face-liftiä. Nykyisellään siinä on ne ihmeen maitolasiumpiot. Ainakin lähivaloissa on nyt xenonit. Pystyykö siihen vaihtamaan uudemmat kirkaslasiset ja vaatiiko se sitten mitä toimenpiteitä? Menee ehkä vähän hifistelyksi mutta kuitenkin. Minusta nuo nykyiset lähivalot eivät ole sitä parasta laatua.
Re: Etu-valoumpioiden vaihto uudempiin
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Etu-valoumpioiden vaihto uudempiin
Faceliftin umpiot sopii mekaanisesti suoraan. Sähköisesti on kaksi eroa: korkeussäätimen töpseli on eri mallinen, ja takana on yksi liitin enemmän (siitä pitää maadoittaa yksi pinni). Töpseleitä saa Vehosta. Jos autossa on ABC-alusta, niin korkeusäätimen töpseliä ei ole lainkaan, sillä ohjaus menee xenonin ohjausyksikön kautta. Toiminnallisesti ero on siinä, että faceliftissä on bi-xenonit (lähivalojen varjostin nousee ylös + projektori D2S-polttimolla) kun taas pre-faceliftissä xenonit ovat pelkästään lähivalot (projektorin sijaan heijastin + D2R-polttimo).esapk kirjoitti:Auto on W220 ennen face-liftiä. Nykyisellään siinä on ne ihmeen maitolasiumpiot. Ainakin lähivaloissa on nyt xenonit. Pystyykö siihen vaihtamaan uudemmat kirkaslasiset ja vaatiiko se sitten mitä toimenpiteitä? Menee ehkä vähän hifistelyksi mutta kuitenkin. Minusta nuo nykyiset lähivalot eivät ole sitä parasta laatua.
Maitolasiumpioilla vahtarit on: Lasien myllytys kirkkaaksi (halpaa), lasien vaihto (oletettavasti saa varaosana, lasi on pelkillä klipsuilla kiinni) tai umpioiden vaihto. Faceliftin kirkas lasi ehkä sopii suoraan, mutta pre-fl valokuvio tulee siitä lasista joten idea ei todnäk toimi. Umpio on helppo purkaa, jolloin voi tarkistaa johtuuko valon vähyys siitä että heijastinpinta on tummunut piloille.
Facelift xenoneita saa orkkisosana (hinta varmaan Veholla pitkälti toista tonnia?), käytettynä tai tarvikeosana. Halvimmat löytyy varmaan jostain aliexpressistä. Saksan ebayssäkään fl-umpiot eivät näyttäneet olevan kovin yleisiä. Päädyin lopulta Depon tarvikeumpioihin, Saksasta n. €360/kappale. Toki siihen päälle pitää jostain kalastaa fl-xenonin sytkät ja ohjausyksiköt, koska pre-fl osat eivät sovi. Depojen laatu ei päätä huimaa, mutta toisaalta niissäkin valoa on aivan eri malliin kuin 17v orkkiksissa. Depossa on E-hyväksynnät. Ja nuo facelift xenonit näyttää mielestäni paljon paremmilta.
Ehkä paras hinta/laatusuhde olisi hankkia jostain Saksan ebaystä käytetyt fl-umpiot, ja vaihtaa niihin uudet lasit ja projektorit.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Re: Etu-valoumpioiden vaihto uudempiin
Siinäpä sitä tietopakettia tulikin.
Muoviltahan nuo lasit näyttävät. Kerran niitä on jo hiottu paremmiksi, mutta ei siitä kovin suurta hyötyä minusta ollut. Läpinäkymätön "uritettu" rakenne taitaa vaan syödä valotehoa eikä tuo lähivalojen valokuviokaan minusta näytä parhaalta mahdolliselta. Typeränoloinen rakenne. Ei ihmekään, että tuli faceliftissä korjaus asiaan. Jonkinlaisena pettymyksenä niitä kyllä pidän odotuksiin (xenon) nähden. Paljon parempia halogeenenjäkin on nähty.
Lasin irroittamista voisi vielä tutkia ja selvittää, miltä siellä umpion sisällä näyttää. Osa lasista on kirkasta ja läpinäkyvää mallia ja ainakin niissä kohdin heijastimet näyttäisivät kelvollisilta.
Halpojahan nuo eivät ole. Vaihtaminen kuitenkin näköjään aika helppoa, jos liittimiäkin saa.
Täytyy tutkailla, mistä kaikkialta niitä löytää ja mihin hintaan. Liekö purkuauto-osien hinta kohtuuton? Yksi vaihtoehto lisää. Lasit niistä joutuu kuitenkin hiomaan kuntoon.
Video turhista höpötyksistä huolimatta oli ihan hyödyllinen ja tukee täällä aiemmin esitettyjä asioita.
Muoviltahan nuo lasit näyttävät. Kerran niitä on jo hiottu paremmiksi, mutta ei siitä kovin suurta hyötyä minusta ollut. Läpinäkymätön "uritettu" rakenne taitaa vaan syödä valotehoa eikä tuo lähivalojen valokuviokaan minusta näytä parhaalta mahdolliselta. Typeränoloinen rakenne. Ei ihmekään, että tuli faceliftissä korjaus asiaan. Jonkinlaisena pettymyksenä niitä kyllä pidän odotuksiin (xenon) nähden. Paljon parempia halogeenenjäkin on nähty.
Lasin irroittamista voisi vielä tutkia ja selvittää, miltä siellä umpion sisällä näyttää. Osa lasista on kirkasta ja läpinäkyvää mallia ja ainakin niissä kohdin heijastimet näyttäisivät kelvollisilta.
Halpojahan nuo eivät ole. Vaihtaminen kuitenkin näköjään aika helppoa, jos liittimiäkin saa.
Täytyy tutkailla, mistä kaikkialta niitä löytää ja mihin hintaan. Liekö purkuauto-osien hinta kohtuuton? Yksi vaihtoehto lisää. Lasit niistä joutuu kuitenkin hiomaan kuntoon.
Video turhista höpötyksistä huolimatta oli ihan hyödyllinen ja tukee täällä aiemmin esitettyjä asioita.