maalaus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

maalaus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mikä mun maaliani vaivaa? oon jo kaks kertaa maalannu päin persettä tota mun autoo, ku maali ei vaan suastu toimiin oikein. ekaks hioo maalattavan pinnan kunnolla, sitten laittaa pohjamaalin ja sit maalin ja sit lakan. sit ku on ruiskuttanu lakan, alkaa kaikki pienet naarmut näkyä ja kun kattelee maalausta eri kulmista näkyy sävyeroja. missä vika? voiko maalia olla liian paksu tai liian ohut kerros? ikinä ei oo muilla maaleilla sekoillu tollai. kaikki maalit on laadukkaita ruiskumaaleja värisilmästä. mistä mää löydän värikoodin pikkumersusta?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

maalaus

Viesti Kirjoittaja Kompo »

Tuota ongelmaa on esiintynyt paljon isommissakin yrityksissä ja juuri noissa tapauksissa kun auto maalataan uudelleen. Eli nykyajan maalien koostumus on erilainen kuin noitten vanhojen kunnon maalien, koska nuo vanhat autokemikaalit
todettiin terveydelle vaarallisiksi, niin myrkkyjä alettiin karsia. Tämän vuoksi maalipinnasta ei tule niin vahva kuin pitäisi vaan lakka imeytyy siitä läpi aina vanhaan maaliin asti, jonka vuoksi tulee sävyeroja ja hiontajälki voi tulla näkyviin.
ekaks hioo maalattavan pinnan kunnolla, sitten laittaa pohjamaalin ja sit maalin ja sit lakan. sit ku on ruiskuttanu lakan, alkaa kaikki pienet naarmut näkyä ja kun kattelee maalausta eri kulmista näkyy sävyeroja
Sun täytyy maalata pohjamaalin jälkeen tartuntamaali, siit ei mee mikään maali tai lakka läpi, sen jälkeen maalaat lopullisen pintavärin ja siihen lakan päälle.
Itelläni on kans maalausvaiheessa 190 mese, onneks mun ukol on pari kaverii, jotka on maalareit , ni ne ties kertoo just tosta samasta ongelmasta.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Maalaat siis metallihohtoväriä, kait?

Minkä numeroisella paperilla olet hionut pohjavärin?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en muista, kuitenki aika hianolla. auttaako jos mää vedän siihe pohjamaalin ja hiontamaalin ekaks, sit maalin ja lakan? joo metalliväriä maalailen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

maalaus

Viesti Kirjoittaja Kompo »

Mitä käytät pohjamaalina ja minkä merkin maaleja käytät
:?:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en ny juuri muista, ku ei oo sitä maalipönttöö just tässä. onko kokemuksia siitä hiontamaalista? mitä siinä kannattas käyttää? mää oon aina vetäny jollai halvalla pohjamaalilla ja kunnollisilla automaalilla ja lakalla, eka kerta, ku sekoili noi maalit, pelkästään ton mersunvärisen maalin kanssa ollu onkelmaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Re: maalaus

Viesti Kirjoittaja an55 »

pera8x kirjoitti:mikä mun maaliani vaivaa? oon jo kaks kertaa maalannu päin persettä tota mun autoo, ku maali ei vaan suastu toimiin oikein. ekaks hioo maalattavan pinnan kunnolla, sitten laittaa pohjamaalin ja sit maalin ja sit lakan. sit ku on ruiskuttanu lakan, alkaa kaikki pienet naarmut näkyä ja kun kattelee maalausta eri kulmista näkyy sävyeroja. missä vika? voiko maalia olla liian paksu tai liian ohut kerros? ikinä ei oo muilla maaleilla sekoillu tollai. kaikki maalit on laadukkaita ruiskumaaleja värisilmästä. mistä mää löydän värikoodin pikkumersusta?
Aloitetaas nyt alusta.

1. Olet hionut hiomapaperilla ne kohdat johon tulee pohja- ja hiontamaali (kitatut ja puhtaan pellin kohdat). Ehjän maalin hiominen tässä vaiheessa teettää vain turhaa työtä. Hiontavärin alle käy karkeudet 180-240.

2. Jos on ollut kirkkaita kohtia (puhdas teräs), olet niihin ruiskuttanut happopohjavärin.

3. Happari- ja kittikohtiin olet ruiskuttanut hiontavärin (ehjään maalipintaan sitä ei tarvita), joka on sitten kuivunut läpikotaisin.

4. Kun hiontaväri on kuivunut, olet hionut sen ja kaikki muutkin maalattavat pinnat vähintään 400:lla kuivalla, tai 800:lla märällä paperilla.

5. Hiontavärin päälle olet ruiskuttanut värimassan, jonka olet antanut riittävästi kuivahtaa (tuntuu kuivalta ja sallii tahmeliinalla pyyhkimisen).

6. Värimassan päälle olet ruiskuttanut kirkaslakan valmistajan ohjeiden mukaan (tekijästä ja maalista riippuen 2-3 kerrosta).

Jos olet tehnyt ylläolevan karkean ohjeen mukaan ja käyttänyt keskenään sopivia aineita, niin pitäisi onnistua.

Jos ole poikennut tuosta, niin miten?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:wink: Onko "base" massa ollut kauan ilman lakkausta.
Jos sieltä tulee hiontanaarmut läpi niin ei voi kun katsoa peiliin! Ei pintamaali mitään peitä.(naarmuja)

Anna nyt auton kuivua kunnolla jos olet jo kaksi kertaa maalannut. Hio mataksi 320-400 kuivahiomapaperi vetäisi "filleri" päälle. Esim: 1k.
Tämän jälkeen hiot sen fillerin 320 kuiva ja sit vaikka 500 kuiva.Pölyä jos pelkäät niin sit vesihiomapaperi.
Mahdollisesti ruiskuta " sealer" siihen pintaa. Eristää ja estää kiehumasta kuin perupata.
Sit vaan normaalisti ohjeitten mukaan ohennetta massaan ja lopuksi lakka.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

maalaus

Viesti Kirjoittaja Kompo »

ite oon käyttänyt sikkensin ja dupointin värejä siten että, sikkensin happomaali ja epoksimaali, dupointin hiontamaali ja sikkensin autobase ja lakka.
ei oo ainakaa mul korkannu.
Happarin oon hionu 400:sel hiontamaalin 800:n vesihionta.
samip76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 27.01.2005 01:21
Paikkakunta: pohojanmaalla

Viesti Kirjoittaja samip76 »

Hiomavärin pitää antaa kuivua kunnolla, 20 asteessa halvemmat värkit esim koba kuivaa kauan varsinkin jos oot rapannu vahvasti täyttöjä. (24 h)Kun hiot aloita kapulalla p240, sitte epäkeskolla p400 paitsi jos väri on helmiäinen, jokin hieno hopea tms...sitten p500-joskus jopa p600. Hiomanaarmut näkyy siitä syystä että maali kutistuu. Ja tuota sävyeroa veikkaisin pilveilyksi. Olettaisin että ruiskutat värimassan liian märäksi jolloin varsinkin vaaleat metallisävyt alkaa pilveillä(tummempia kohtia)Siihen auttaa pisarrus.
Avatar
Mece74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 31.08.2004 19:03

Viesti Kirjoittaja Mece74 »

melkein kaikki maalit + lakat ym. sopii yhteen ja hioo tarpeeksi hienolla paperilla käsin loppu silauksen saa nätin pinnan ja muistaa pestä pölyt pois.. ei metalliväriin vimmeseen kiekkaan lakkaa maalin sekaan ja lopuksi kirkaslakka päälle ni kiiltää..
pena78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 09.12.2004 14:01
Paikkakunta: PYHÄSALMI

Viesti Kirjoittaja pena78 »

No mutta jos ei rupee luonnistuun nii tuo meille... :wink: ATP-Multijob Pyhäsalmi! :lol: :lol: Ja sovitaan aseveli hinta jos kerran pohja työt välttä sulle ni me tehään vaa ruiskaus!? 044-0161800 tai 044-5001345
MB&Audi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tänään maalasin c-mallin etupuskurin. Lista oli valmiiksi pohjavärissä. Hioin pohjaväristä muutaman naarmun pois ja karhensin pinnan 400 paperilla. Väri pintaan. Ensin kierretään reunat, sitten pari ohutta harsoa pintaan. Kerran vähän reilummasti kahdesta eri suunnasta ja lopuksi ohut harso kaukaa.

Ei pilveile ja hyvä tuli kun ottaa tekijät ja olosuhteet huomioon :) Parissa kohtaa näkyy hionta naarmuja jotka johtuu tekijästä+ vaaleasta metalliväristä, enemmän tekijästä ja käytetystä ajasta...

Sitten ruiskun pesu+kahvitauko. Lakat ruiskuun, reunat läpi kertaalleen ohuesti, Harso pintaan, toinen harso, annetaan tasottua, pinta märäksi ja annetan tasottua. Siinä se on ja varmasti onnistuu! En tiedä miten ammattimiehet tekee, mutta näin meillä. Loput on tekijästä kiinni....
Joku mersupurkaamo??
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Tere Ite oon pari sekkiä maalannut kunnon aineilla (Sikkens primer/filler). Tää jälkimmäinen on hauska tapaus. n. 2 ekaa vuotta ok, ja sitten lähti kyljet halkeilemaan. Liekkö Saksan pojilla ollu vähän eri mömmöt uudelleen kylkiä maalatessaan . Pitänee hioa pellille ja kitata/maalata uudelleen ????
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
perttulaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja perttulaukka »

Paljonkos maksaa keskimäärin w124 maalautus ilman että tekee itse mitään ja sitte, että jos itse vaikka hioo entisen pinnan? Ku meinaa hirvittää toi rahamäärä mitä tommoiseenki laittoon menee, ku kummiski opiskelija oon.
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tahtoopi maalaus yliasti ilman peltitöitä avaimet käteen periaatteelle lähennellä 2000€:tä Toki halvemmallakin saa....
Omaan mersuun tein pohjat ja pellit ite ja maalari otti 200€+värkit, eli kuluja tuli n. 600-700€. Ja 2-viikkoa voimakasta työskentelyä. Ja lopputuloksesta huomaa, että kuka teki pohjat :D
Joku mersupurkaamo??
perttulaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja perttulaukka »

Jahas... No ne niistä haaveista! Se on ainaki selvää että maalari ei pohjia tee jos tuollaista hintaa vaatii! Kyllä mä hiomisesta tykkään, että eiköhän se suju iteltäkin.(toivon mukaan) :roll:
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

perttulaukka kirjoitti:Jahas... No ne niistä haaveista! Se on ainaki selvää että maalari ei pohjia tee jos tuollaista hintaa vaatii! Kyllä mä hiomisesta tykkään, että eiköhän se suju iteltäkin.(toivon mukaan) :roll:
Moneen autoon on pohjat tehty tai jotain muuta pientä oikomista/ ruostehommaa ja maalausta. Ja vielä ei ole yhtään täysin onnistunutta suoritusta tullut :wink:
Joku mersupurkaamo??
perttulaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja perttulaukka »

En minä sitä tarkoittanu, että ite tekisin virheettömän pohjatyön. Mutta eiköhän siitä pohjatyöstäki selvitä jos nii vaatii... :wink:
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
SaliHannu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 23.05.2017 00:07

Re: maalaus

Viesti Kirjoittaja SaliHannu »

Herätellääs vähän ketjua jos vielä löytyis tietoa/kokemusta maalaamisesta.

Oon tässä pari tuntia hionu Mersun peltejä hinontapohjamaalia varten. Eka p120 ja sitte p320 perään. Kahvikupin ääressä etsin lisää tietoa ja huomasin automaalit.netin ohjeesta, että hiomajälkeä saisi loiventaa vain 100 verran. Eli tässä tapauksessa olisi pitänyt hioa p120-p220-p320. Onko todella niin, että jos jatkan(tai jätän korjaamatta jo hiotut) samaan tyyliin ja vedän fillerin+värin niin hiomajäljet eivät olekkaan loiventuneet tarpeeksi ja paistaa lopulta pintamaalin läpi? Jälki vaan näyttää niin pirun hyvältä, että vaikea uskoa :D

Toisaalta on pienempi vaiva hakea kaupasta lisää paperia ja hioa pellit uudelleen kuin todeta 500e maalien jälkeen auton olevan naarmuja täynnä.

Terveisin amatööri.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: maalaus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Se on vaan kohtuullisen työlästä hio 120 jäljet pois 320 paprulla, ei siinä muuta.
Jos hioit sillä 320 riittävän tarkkaan&pitkään, anna mennä hinkkaa kerros vaan päälle!
Kyllä sä näet sitä hiontaväriä työstäessä, onko syviä naarmuja enää jäljellä... Ja laadukas hinkkaväri peittää hyvin muutenkin.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: maalaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko niitä papereita edes satasen välein, tai on varmaan jos joka kaupan hyllyistä käy keräämässä :roll: Ei tuossa muuta ole kuin että se on työlästä jos hyppää kerralla paljon hienompaan paperiin. Peittäähän se hiontamaali pienet jäljet tehokkaasti, tai no vähän isommatkin.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin