Vanteiden sopivuus SLK 230K (R170)
Vanteiden sopivuus SLK 230K (R170)
Tuli tuollainen hommattua, mutta nuo kesäkiekot ei oikein tyydytä.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi sanomaan mahtuvatko nämä vanteet ko. autoon? Vanhat aiheeseen liittyvät viestit luettu, mutta en ihan varmaa vastausta löytänyt
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=401974
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi sanomaan mahtuvatko nämä vanteet ko. autoon? Vanhat aiheeseen liittyvät viestit luettu, mutta en ihan varmaa vastausta löytänyt
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=401974
Tervetuloa Foorumille! Kuvia SLK:stasi kaivattaisiin! Meitä SLK-ihmisiä ei täällä kovin paljon olekaan... Täällä meidän perheemme menopeli.
Sitten asiaa: Takavanteet menevät. Siellä on tilaa vaikka millä mitalla. Eturenkaiden kanssa voi olla tarkempaa kumin leveyden vuoksi. Kun käännät linkkuun voi vähän ottaa jonnekin. Mutta melko varmasti eturenkaatkin mahtuvat.
Suosittelen kuitenkin ottamaan vielä paperia ja kynän ja hahmottelemaan, kuinka paljon renkaan positio muuttuu originaaliin nähden. R170 on nimittäin aika tosi tarkka rengastuksen suhteen!
Offtopic-mielipiteeni: Melko hinnakkaat kopio-AMG:t.
Sitten asiaa: Takavanteet menevät. Siellä on tilaa vaikka millä mitalla. Eturenkaiden kanssa voi olla tarkempaa kumin leveyden vuoksi. Kun käännät linkkuun voi vähän ottaa jonnekin. Mutta melko varmasti eturenkaatkin mahtuvat.
Suosittelen kuitenkin ottamaan vielä paperia ja kynän ja hahmottelemaan, kuinka paljon renkaan positio muuttuu originaaliin nähden. R170 on nimittäin aika tosi tarkka rengastuksen suhteen!
Offtopic-mielipiteeni: Melko hinnakkaat kopio-AMG:t.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Kiitos vaan ja eiköhän niitä kuviakin saa otettua jahka kelit paranee!
Mitkä noiden sinun vanteiden ja kumien strategiset mitat on?
Takana tällä hetkellä tietääkseni alkuperäiset 6 puoleiset 16*8 et30 vanteet 225/50 talvinakeilla. Mielestäni ollaan näillä jo aika lähellä lokarin reunaa ja nuo AMG kopiot leventävät vielä 0,75 tuumaa ulospäin. Lisäksi rengas on aika paljon leveämpi, mutta onko joustoa niin paljon, että renkaan tarvitsee mahtua sisäkaaren sisäpuolelle? Etuvanteiden mitat täytyy kurkata tänään.
Toinen kysymys kuuluu istuuko autoon 18" vanteet ilman madallusta?
Huomasitko, että "tiukka" hinta on 750EUR?
Mitkä noiden sinun vanteiden ja kumien strategiset mitat on?
Takana tällä hetkellä tietääkseni alkuperäiset 6 puoleiset 16*8 et30 vanteet 225/50 talvinakeilla. Mielestäni ollaan näillä jo aika lähellä lokarin reunaa ja nuo AMG kopiot leventävät vielä 0,75 tuumaa ulospäin. Lisäksi rengas on aika paljon leveämpi, mutta onko joustoa niin paljon, että renkaan tarvitsee mahtua sisäkaaren sisäpuolelle? Etuvanteiden mitat täytyy kurkata tänään.
Toinen kysymys kuuluu istuuko autoon 18" vanteet ilman madallusta?
Huomasitko, että "tiukka" hinta on 750EUR?
Lähinnä meinasin, että kuinka nuo 18" istuu ilman madallusta. Ainakin monissa muissa autoissa näyttää hölmöltä isot vanteet ilman madallusta. Minkäs levyiset ja millä ET:llä sun vanteet on?Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin...
Ilmeisesti auto ei jousta missään tilanteessa niin alas, että lokarin sisäreuna ottaisi renkaaseen?! Mielestäni muuten takana jo 9" vanteella rengas ottaisi vakio ET:llä(30) lokariin. Edessä <35 ET luvulla 8" vanteella rengas ottaisi myös lokarin sisäreunaan, jos vaan tarpeeksi alas menisi.
Kun muistelen omaa SLK:ta niin veikkaan vahvasti että keskustelun alussa mainitut vanteet mahtuu SLK:n alle, taakse menee taatusti ilman ongelmia ja uskon että menee myös eteen.
Madalluskin on mielestäni makuasia, toiminee myös vakioalustalla (sen mitä SLK:n vakioalusta nyt ylipäätään toimii..)
Eerolan kanssa olen yhtä mieltä siitä että aika kova hinta on laitettu AMG-kopioille..ja omana mielipiteenäni sanon myös sen että tuo kyseinen vannemalli ei ulkonäkönsä puolesta istu sitten alkuunkaan SLK:hon.
Samaan hintaan/halvemmalla on saatavissa mm SLK AMG:n vannekopioita, sekä myös mm CLK:n 5-puolaista AMG-kopiota, joten harkitse vielä onko juuri tuo vanne JUURI SE mikä SLK:n alla parhaalta näyttäisi..
Ja kuten Eerola jo sanoikin..SLK ON todella ronkeli rengastuksen suhteen, joten kannattaa tosiaan katsella aika tarkalla mielellä mm sitä millaisia rengaskokoja ja ET-lukuja valmistaja SLK:hon suosittelee. Itselläni on aika huonoja kokemuksia valmistajan suosituksista poikkeavista ET-luvuista ja rengastuksista. (joskus niistä täällä on tullut tarkemminkin kirjoiteltua)
Madalluskin on mielestäni makuasia, toiminee myös vakioalustalla (sen mitä SLK:n vakioalusta nyt ylipäätään toimii..)
Eerolan kanssa olen yhtä mieltä siitä että aika kova hinta on laitettu AMG-kopioille..ja omana mielipiteenäni sanon myös sen että tuo kyseinen vannemalli ei ulkonäkönsä puolesta istu sitten alkuunkaan SLK:hon.
Samaan hintaan/halvemmalla on saatavissa mm SLK AMG:n vannekopioita, sekä myös mm CLK:n 5-puolaista AMG-kopiota, joten harkitse vielä onko juuri tuo vanne JUURI SE mikä SLK:n alla parhaalta näyttäisi..
Ja kuten Eerola jo sanoikin..SLK ON todella ronkeli rengastuksen suhteen, joten kannattaa tosiaan katsella aika tarkalla mielellä mm sitä millaisia rengaskokoja ja ET-lukuja valmistaja SLK:hon suosittelee. Itselläni on aika huonoja kokemuksia valmistajan suosituksista poikkeavista ET-luvuista ja rengastuksista. (joskus niistä täällä on tullut tarkemminkin kirjoiteltua)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Tämä alkuperäismitoista poikkeaminen huolettaa sen verran, että taidan pitäytyä maltillisimmissa vanteissa. Eteen jotain 7-8" ET35 ja taakse 8-9" ET 30. Hinnat vielä hieman hakusessa, kun on niin uus tuttavuus tämä MB. Ilmeisesti näitä klooneja saa reilulla tonnilla kumeineen, mutta mikä olisi hyvä merkki? Tämä RH vai joku muu?jva kirjoitti:Ja kuten Eerola jo sanoikin..SLK ON todella ronkeli rengastuksen suhteen, joten kannattaa tosiaan katsella aika tarkalla mielellä mm sitä millaisia rengaskokoja ja ET-lukuja valmistaja SLK:hon suosittelee. Itselläni on aika huonoja kokemuksia valmistajan suosituksista poikkeavista ET-luvuista ja rengastuksista. (joskus niistä täällä on tullut tarkemminkin kirjoiteltua)
Niin ja jos jollain sattuu näitä AMG (SLK/CLK) vanteita olemaan niin saa tarjota.
Minun filosofiani on aikalailla, että mikä tahansa, mikä näyttää hyvältä, jossa offsetit ovat oikeat ja ulkokehä on pyöreä käy. Ja jos jostain sattuu jotkut Lorinserit tai Brabukset saamaan halvalla, niin onhan se merkkikin ihan kiva lisä, mutta ei missään tapauksessa itseisarvo. Meillä on SLK:ssa toisina vanteina AMG:t ja toisina Maxxim Wonder Quicksilverit. Niitä näyttää myyvän ainakin JP-Import, jonka kataloogista nuo Quicksilverit löytyvät täällä oikealla alinna. Maksoin niistä muistaakseni jotain viitisen sataa euroa/ kierros. Täällä asiasta lisää ja linkkejä kuviin vanteista SLK:n alla.Janner2 kirjoitti:...mikä olisi hyvä merkki? Tämä RH vai joku muu?
Niin ja jos jollain sattuu näitä AMG (SLK/CLK) vanteita olemaan niin saa tarjota.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
BTW: Täältä A.E.V.:lta voi tehdä joskus aikamoisia löytyöjä...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Kaivoin tuosta aikani kuluksi esiin "arkistoista" SLK:n hankinnan aikaisia papereita ja esitteitä ja niistä vannekokoja ja ET-lukuja.
Valmistajan suositukset näyttäisivät olevan seuraavat: (suurimman koon osalta)
Eteen 7.5J x 17 ET 37 ja rengas 225/45, taakse 8.5J x 17 ET 30 ja rengas 245/40
Edellä mainittu rengaskoko on ollut vakiona SLK 32AMG:hen sekä vaihtoehtoisena kokona muihin SLK-malleihin.
Tuolta pohjalta voi ainakin laskeskella arvioita sen suhteen mikä saattaisi olla suurin mahdollinen koko joka SLK:hon ilman muutoksia mahtuu ja toisaalta siitä saa myös vinkkiä siihen mikä on suurin koko joka kannattaa SLK:hon laittaa jotta ajo-ominaisuudet säilyvät kelvollisina.
Helpostihan tuosta saa rengastaulukoita katselemalla irti mm sen minkä kokoinen 18" rengas- vanneyhdistelmä menee samaan tilaan kuin tuo valmistajan tarjoama suurin koko, mutta kuten sanottu: se ei välttämättä ole paras muussa kuin ulkonäkömielessä.
Itse olisin omien kokemusten perusteella valmis veikkaamaan että parhaan lopputuloksen saa tuolla mainitulla 17" koolla..ja onpa se myös taloudellisempi vaihtoehto kuin 18" tai jopa isompi koko.
Valmistajan suositukset näyttäisivät olevan seuraavat: (suurimman koon osalta)
Eteen 7.5J x 17 ET 37 ja rengas 225/45, taakse 8.5J x 17 ET 30 ja rengas 245/40
Edellä mainittu rengaskoko on ollut vakiona SLK 32AMG:hen sekä vaihtoehtoisena kokona muihin SLK-malleihin.
Tuolta pohjalta voi ainakin laskeskella arvioita sen suhteen mikä saattaisi olla suurin mahdollinen koko joka SLK:hon ilman muutoksia mahtuu ja toisaalta siitä saa myös vinkkiä siihen mikä on suurin koko joka kannattaa SLK:hon laittaa jotta ajo-ominaisuudet säilyvät kelvollisina.
Helpostihan tuosta saa rengastaulukoita katselemalla irti mm sen minkä kokoinen 18" rengas- vanneyhdistelmä menee samaan tilaan kuin tuo valmistajan tarjoama suurin koko, mutta kuten sanottu: se ei välttämättä ole paras muussa kuin ulkonäkömielessä.
Itse olisin omien kokemusten perusteella valmis veikkaamaan että parhaan lopputuloksen saa tuolla mainitulla 17" koolla..ja onpa se myös taloudellisempi vaihtoehto kuin 18" tai jopa isompi koko.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Kesävanteeni ovat juuri tuollaisella virityksellä. Talvirenkailla on tullut todistetuksi että myös 8J x 17 ET 35 225/45-kumeilla edessä ja takana toimii hienosti. Mutta tosiaan: Jos radikaalisti lähdetään tehtaan suosittelemista parametreista poikkeamaan auto muuttuu helposti niin kamalaksi ajaa, että enää ei puhuta eerola:n yliherkkyydestä alusta- ja rengassäätöjen suhteen. Eli ei kannata lähteä riskeeraamaan tämän asian kanssa, ellei ole aivan varma mitä on tekemässä.jva kirjoitti:...Eteen 7.5J x 17 ET 37 ja rengas 225/45, taakse 8.5J x 17 ET 30 ja rengas 245/40...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Kiitokset vihjeistä!
18" x 8,5" settejä ET35:llä tuntuisi olevan aika useat, mutta onkohan eteen jo liikaa. Varmaan siinä ja siinä... Tietty, jos 8" ET35 toimii edessä niin luulis et ei ongelmia olisi odotettavissa.
Onko teille tuttuja nämä Keskinin vanteet? Pitäisi kai olla jo ihan laadukkaita ja keveitä?!
17" ois varmaan kaikinpuolin järkevämpi vaihtoehto, mutta aina (jos koskaan) järki ei voita...
18" x 8,5" settejä ET35:llä tuntuisi olevan aika useat, mutta onkohan eteen jo liikaa. Varmaan siinä ja siinä... Tietty, jos 8" ET35 toimii edessä niin luulis et ei ongelmia olisi odotettavissa.
Onko teille tuttuja nämä Keskinin vanteet? Pitäisi kai olla jo ihan laadukkaita ja keveitä?!
17" ois varmaan kaikinpuolin järkevämpi vaihtoehto, mutta aina (jos koskaan) järki ei voita...
Niinkuin itsekin sanoit, 8,5J x 18 on aika tarkka juttu edessä. Minulla on C-Mersussa 8,5J x 18 ET31 kesävanteet ja vaikka ovatkin Lorinserin kataloogista nimenomaan C-Mersua varten myydyt, niin 235/40 rengas näyttää osuvan käännettäessä täydet sivulle aivan hienokseltaan pyöräholviin. Onneksi laahauskohta on sellaisessa muovissa, joka on luonnostaankin tehty joustamaan. 235-leveä rengas on kylläkin leveämpi kuin Lorinserin eteen suosittelema maksimi.Janner2 kirjoitti:...18" x 8,5" settejä ET35:llä tuntuisi olevan aika useat, mutta onkohan eteen jo liikaa. Varmaan siinä ja siinä...
Eli vastaus on: 8,5J x 18 ja ylileveä kumi on hiukan riski. Mutta kuten Lorinserin R170 SLK-kataloogista voit nähdä, eteen menee varmasti 8,5J x 18 ET31 225/40R18-kumilla ja taakse sama tai vaikka tuumaa leveämpikin vanne joko ET31 tai ET26. (Ja käytännössä vaikka kuinka leveä rengas, koska siellä on tilaa runsaasti.) Tässä luotan Lorinseriin aika vahvasti, sillä heillä on niin arvostettu merkki, että jos he suosittelevat jotain, niin se sopii paikalleen hienosti ja konstailematta - ja käytöskin säilyy hyvänä.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Näin perjantain kunniaksi voipi vetää tämän hiukan offtopiciksi... Tietysti, jos oikein optimoida aletaan eikä säätäminen, hikoilu ja väkästäminen tunnu epämukavalta, R170:hon voi asentaa vaikka 20" vanteet, kuten adelaideslk:lla BenzWorldissa on. Hänellä on 20J x 8,5 edessä ja 20J x 10 takana. Mikä osoittaa hyvin että takana on tilaa hyvin.
Kuitenkin mielelläni hiukan epäilisin hänen kommenttiaan autosta: "Completely driveable and comfortable"
Kuitenkin mielelläni hiukan epäilisin hänen kommenttiaan autosta: "Completely driveable and comfortable"
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Keskinin KT4 mustalla keskiosalla vois näyttää aika mielenkiintoiselta valkoisessa autossa ja, jos nyt ei liioittelisi niin ottaisi 17"x8" eteen ja 9" taakse. FK Automotiven Edition 2 on aikalailla samanlainen, vaik ei tosin musta, mutta aika tavalla halvempi. Minkähän laatuisia mahtavat olla?
Jos taas liioittelemaan ajo-ominaisuuden kustannuksella haluaa rueta, niin voisi ostaa nettivaraosasta 19" BBS:sät...
Jos taas liioittelemaan ajo-ominaisuuden kustannuksella haluaa rueta, niin voisi ostaa nettivaraosasta 19" BBS:sät...
Pitää 100% paikkansa! SLK on ylivoimaisesti herkin auto alustan ja renkaiden/vanteiden muutoksille mitä koskaan olen omistanut tai edes ajanut.eerola kirjoitti:Mutta tosiaan: Jos radikaalisti lähdetään tehtaan suosittelemista parametreista poikkeamaan auto muuttuu helposti niin kamalaksi ajaa, että enää ei puhuta eerola:n yliherkkyydestä alusta- ja rengassäätöjen suhteen. Eli ei kannata lähteä riskeeraamaan tämän asian kanssa, ellei ole aivan varma mitä on tekemässä.
Vähän aihetta liipaten täytyy muuten mainita sellainenkin havainto että CLK:ssa mulla on kesäkiekkoina SLK:n tapaan takana leveämmät kumit leveämmällä vanteella ja erilaiselle ET:llä kuin mitä edessä on (alkuperäiset siis) talvirenkaina/vanteina puolestaan on samankokoiset renkaat samanlaisilla vanteilla sekä edessä että takana..ja se on pakko sanoa että toimii paremmin kuin noilla erikokoisilla vanteilla/kesärenkailla.
Sitä en osaa sanoa olisiko SLK:n kohdalla sama juttu, mutta ainakin CLK:ssa vaikuttaisi siltä että eri kokoiset renkaat +vanteet edessä/takana olisivat uraherkemmät kuin samankokoiset.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 137
- Liittynyt: La 12.11.2005 19:14
17" Muutamia vaihtoehtoja eri ET luvulla
Onnea uudesta SLK:sta!
Katselin tuossa huvikseni SLK:n käyttöohjekirjaa ja vanteeksi suositellaan maksimissaan 17" vannetta eli noita jva:n mainitsemia eli eteen 7,5J x 17 ET 37 renkaana 225/45 R17 ja taakse joko 8,5J x 17 ET30 tai 8,5J x 17 ET 34 renkaana 245/40 R17. Itselläni tämä kesärengaskoko - lievää uraherkkyyttä tällä "sekarengastuksella" on havaittavissa.
Ja talvirenkaille eteen/taakse 7,5J x 17 ET 37 renkaana 215/45 R17
Lisäksi alkuperäisestä Fahzeugbriefistä löytyi talvirenkaille 225/45 R17 vannekoko 7,5J x 17 ET38 tosin tässä yhteydessä on maininta levikepaloista etuakselille 15mm ja taka-akselille 25mm.
Mercedes-Benz valmistaja lienee suht varovainen noiden vanne & rengaskokojen suhteen, eli varmaan sinne suurempiakin kiekkoja saa alle. Toisaalta autotehtailla on omat rengastestauksen specialistit jotka testaavat eri rengas- ja vannekokoja unohtamatta eri rengasmerkkejä ja -malleja - onhan noihin kavereihin jonkin näköinen luottamus oltava
T. Praktikant
Katselin tuossa huvikseni SLK:n käyttöohjekirjaa ja vanteeksi suositellaan maksimissaan 17" vannetta eli noita jva:n mainitsemia eli eteen 7,5J x 17 ET 37 renkaana 225/45 R17 ja taakse joko 8,5J x 17 ET30 tai 8,5J x 17 ET 34 renkaana 245/40 R17. Itselläni tämä kesärengaskoko - lievää uraherkkyyttä tällä "sekarengastuksella" on havaittavissa.
Ja talvirenkaille eteen/taakse 7,5J x 17 ET 37 renkaana 215/45 R17
Lisäksi alkuperäisestä Fahzeugbriefistä löytyi talvirenkaille 225/45 R17 vannekoko 7,5J x 17 ET38 tosin tässä yhteydessä on maininta levikepaloista etuakselille 15mm ja taka-akselille 25mm.
Mercedes-Benz valmistaja lienee suht varovainen noiden vanne & rengaskokojen suhteen, eli varmaan sinne suurempiakin kiekkoja saa alle. Toisaalta autotehtailla on omat rengastestauksen specialistit jotka testaavat eri rengas- ja vannekokoja unohtamatta eri rengasmerkkejä ja -malleja - onhan noihin kavereihin jonkin näköinen luottamus oltava
T. Praktikant
Re: 17" Muutamia vaihtoehtoja eri ET luvulla
Totta! Ja vaikka tietysti suositeltujen rengasmerkkien/mallien kohdalla taloudelliset intressit ja yhteistyösopimukset painavat jonkin verran, niin kuitenkin on niin että jos valmistaja suosittelee johonkin automalliinsa vanne- ja rengaskooksi xx/xx/xx ja rengasmerkiksi yyyy, zzz tai ttt ja rengasmalliksi yyy tai ggg niin kuluttaja voi olla suht varma että auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla kun pitäydytään noissa suosituksissa.Praktikant kirjoitti: Mercedes-Benz valmistaja lienee suht varovainen noiden vanne & rengaskokojen suhteen, eli varmaan sinne suurempiakin kiekkoja saa alle. Toisaalta autotehtailla on omat rengastestauksen specialistit jotka testaavat eri rengas- ja vannekokoja unohtamatta eri rengasmerkkejä ja -malleja - onhan noihin kavereihin jonkin näköinen luottamus oltava
T. Praktikant
Kuten aiemmissa yhteyksissä on ollut juttua niin SLK on hyvin herkkä muutoksille, jopa niin herkkä että omien "testien" perusteella oli selkeästi havaittavaa ero kun alla oli saman rengasvalmistajan sama malli, mutta nopeusluokka V tai W! Uskomattomaltahan se kuulostaa, mutta niin se vaan SLK:n kanssa oli!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Homma etenee hitasti, mutta epävarmasti...Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin...
Käytettynä sopivia ei ole eteen tullut, joten todennäköisin vaihtoehto on tilaaminen saksanmaalta. Takarenkaiden "oikea" koko hieman askarruttaa. Onko Bumballa tosiaan 245/40/18 rengas takana? Renkaan halkaisija on kuitenkin aika paljon vakiota/suosituksia suurempi.
17" vanteelle takakumiksi suositellaan 245/40, mutta mielestäni parempi olisi 255/40. Liekö syy 245 suositukseen 8,5" leveä vanne? Itsellä tarkoituksena laittaa 9" leveät taakse.Takapäähän sopii mielestäni ennemminkin hieman paksumpi kuin ohuempi rengas.
Toinen vaihtoehto voisi olla laittaa taakse 235 leveät samalla profiililla kuin etukumit. Tällöin takarenkaiden halkaisija on jonninverran suurempi, mutta liekö siitä haittaa?
Todennäköisesti näin. Kunhan mittaat paljonko toleranssia renkaan ulkoreunalla on, ja säädät offsetillä että vanne ei tuo rengasta liikaa ulos, niin 255 menee ihan helposti. Eli leveyssuunnassa tilaa kyllä on.Janner2 kirjoitti:...17" vanteelle takakumiksi suositellaan 245/40, mutta mielestäni parempi olisi 255/40. Liekö syy 245 suositukseen 8,5" leveä vanne?...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin....
Eihän sulla satu olee kuvaa Slk:sta tolla renkastuksella.
Lähinnä takarenkaista
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Itsellänihän ei SLK:ta ole mutta nykyiset vanteet ovat pyörineet aikaisemmin SLK:n alla..RH:n kaksiosaiset toplinet.9x17&10x17,ET:t 23 ja 15.
Luulisi että ovat huonot aljaa slk:kin alla,ovat nimittäin aika hirveät 124:sen alla Hakevat joka uran ja tien halkeaman...muuttta ulkonäön takia pitää kärsiä..kai
Luulisi että ovat huonot aljaa slk:kin alla,ovat nimittäin aika hirveät 124:sen alla Hakevat joka uran ja tien halkeaman...muuttta ulkonäön takia pitää kärsiä..kai
En alkanut laskea ET-lukuja ja leveyksiä, mutta kuulostaisi nuo ET:t semmoisilta, että epävakaus johtunee osin niistä. Kuten joskus aikaisemmin olen kertonut, minulla oli 208-CLK:n alla renkaan reteesti aivan reunaan tuovat moniosavanteet. Ja kun offsetti poikkesi tarpeeksi alkuperäisestä, niin auto kulki kuin keitetty spagetti (- vaikka en oikeasti ole pastaa koskaan ajanut).AM kirjoitti:...RH:n kaksiosaiset toplinet.9x17&10x17,ET:t 23 ja 15.
Luulisi että ovat huonot aljaa slk:kin alla,ovat nimittäin aika hirveät 124:sen alla...
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Offtopic: Joko olette avanneet Oikean Roadster-kauden? Ks. riemunkiljahdukseni täällä.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- Markku1970
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: La 14.05.2005 02:27
- Paikkakunta: Vantaa
SLK 230 K Vanteiden sopivuus 20 tuumaa
Moro,
Mulla on SLK 230, jossa nyt kuukauden ollut alla 20" alut.
Auto on todellakin - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin - makea ajettava,
ei tunnu yli-kovalta, taittuu mutkaan paremmin ja pitoa on mahtavasti.
Etuvanne on 8.5" x 20, rengas 235/30, Takavanne 10" x 20 , rengas 285/25
Koriin ei tehty muutoksia, vanteet vain suoraan alle, takavannekin on siististi lokarin "sisällä".
Aiemmin SLK oli jopa tuskainen ajettavaksi uratiellä, nyt ajettavuutta voi sanoa nautittavaksi.
Ajettavuus on junamaisen suoraa, aiemman vikuroinnin sijasta.
Päällimmäisenä ajettavuudessa mutkissa on nyt tunne siitä että alkuperäinen takajousitus on kaarteeseen kääntäessä "pehmeä",
sitä nyt sitten seuraavaksi miettimään.
t. Markku
-MB SLK 230 AMG Designo R170-
---
Mulla on SLK 230, jossa nyt kuukauden ollut alla 20" alut.
Auto on todellakin - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin - makea ajettava,
ei tunnu yli-kovalta, taittuu mutkaan paremmin ja pitoa on mahtavasti.
Etuvanne on 8.5" x 20, rengas 235/30, Takavanne 10" x 20 , rengas 285/25
Koriin ei tehty muutoksia, vanteet vain suoraan alle, takavannekin on siististi lokarin "sisällä".
Aiemmin SLK oli jopa tuskainen ajettavaksi uratiellä, nyt ajettavuutta voi sanoa nautittavaksi.
Ajettavuus on junamaisen suoraa, aiemman vikuroinnin sijasta.
Päällimmäisenä ajettavuudessa mutkissa on nyt tunne siitä että alkuperäinen takajousitus on kaarteeseen kääntäessä "pehmeä",
sitä nyt sitten seuraavaksi miettimään.
t. Markku
-MB SLK 230 AMG Designo R170-
---
Hieman tilannetietoja omasta vanneprojektistani...
Kuukauden odottelun jälkeen vanteet vihdoin saapuivat. Täynnä iloa ja intoa paketteja availlessa tuli eteen karvas pettymys. Etu-(18x8) ja takavanteissa(18x9) on selvä väriero!!! Nyt olen sitten kuukauden päivät tuloksetta kamppaillu myyjän kanssa tilanteen korjaamisesta. Heidän mukaan vanteita valmistetaan kahdella eri tehtaalla ja tästä johtuu sävyero?!? Onkohan kellään muulla ko. vanteita tai tietoa kyseisestä ongelmasta?
Täytyy vielä sanoa, että kohta rupee ottaa pattiin...
Kuukauden odottelun jälkeen vanteet vihdoin saapuivat. Täynnä iloa ja intoa paketteja availlessa tuli eteen karvas pettymys. Etu-(18x8) ja takavanteissa(18x9) on selvä väriero!!! Nyt olen sitten kuukauden päivät tuloksetta kamppaillu myyjän kanssa tilanteen korjaamisesta. Heidän mukaan vanteita valmistetaan kahdella eri tehtaalla ja tästä johtuu sävyero?!? Onkohan kellään muulla ko. vanteita tai tietoa kyseisestä ongelmasta?
Täytyy vielä sanoa, että kohta rupee ottaa pattiin...