w124 mistä umpiolasit "lisäpitkät"
w124 mistä umpiolasit "lisäpitkät"
Siis mistä löytyy umpiolaseja sumariumpioon jossa olisi lisäpitkät kuvio????Kristallit turhan kalliit!
Viimeksi muokannut atlas, Ke 11.02.2009 17:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ei siinä lasin kuviossa ole mitään eroa. Kehys on kromattu, siinä se. Lisäpitkän umpiosta saa poistamalla metallihatun sen sumarin H3:n päältä.
Ehkä se luksin pari tuo lisää valotehoa se kromi.
Ehkä se luksin pari tuo lisää valotehoa se kromi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Varmuutta ei ole mullakaan mutta olisin kanssa samaa mieltä, että lisäpitkä umpionlasi on erillainen kun tavallinen.laineracing kirjoitti:kyllä ne munki mielestä erilaiset on pitkä ja sumari umpiossa
Eikös 500:ssa ole vakiona ne lisäpitkät ja "perus" malleissa (124) niitä ei löydy jos jälkikäteen niitä ei ole laitettu.
Toisekseen eikös se lasin sisäpinnan muotoilu tee juuri eron sumarissa ja pitkissä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Miksi sitten 500:ssa ne on vakiona?atlas kirjoitti:Onkos se totta kun yks väitti jälkiasennus lisäpitkä umpioitten olevan laittomat ja ne ie olis tieliikenne käyttöön hyväksytyt.
Sori kun en ole kerinnyt/paneutunut sivueni koristeluun
Voi riippua myös siitä miten jälkiasennus meininkiä sit lie.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mika.T kirjoitti:500:ssa on sumuvalot puskurissa.Manu300cea24 kirjoitti:
Miksi sitten 500:ssa ne on vakiona?
Ja ne sumuvalo/lisäpitkälasit on erilaiset.
Sumuvalon leveä valokuvio tehdään juuri lasin sisäpuolen kohokuvioinnilla
Se kauha hehkun päällä rajaa sen kuvion yläreunan teräväksi.
Niin juuri sumarit on 124:ssa siellä puskurissa (500:ssa).
Siis tolla vakio hommalla tarkotin noita lisäpitkiä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Motonetiltä löytyy mutta vain oiken puolen lasia jopa kohtuu hintaa 70e ,no heijastin pohjat vielä jos haluaa.Mutta mitä tehdä siis vasemmanpuolen kanssa haverin sattuessa.Vaihdan nähtävästi sumari umpiot takaisin.Mutta kai sitä saa jostakin koko umpiota mallia lisäpitkät uutta tuohon vanhempaan w124.Itsekun en ole mistääm löytäny.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ainakaan 124E-mallin "lisäpitkälasin" (Hella) rihloituksessa ei ollut mitään silmillä nähtävää eroa prefaceliftin vakioumpion (Bosch) lasin kanssa. Kun niitä isännälle asentelin, niin mulla oli vaan toinen täydellinen umpio, + yks uusi lasi. Ostin hellan sumariumpion ja poistin H3:n hatun, laitoin lasin kiinni ja se oli siinä.
EDIT: sinänsä en ymmärrä tota "kristallit liian kalliit" löpinää, koska uudet W124 kristallit maksaa 199e/pari, pelkät lisäpitkälasit 240e/pari ja uudet lisäpitkäumpiot 430e/pari.. Missä vaiheessa kristallit on kalliimmat? Onhan nuo lisäpitkät toki huomattavasti paremmat.
EDIT: sinänsä en ymmärrä tota "kristallit liian kalliit" löpinää, koska uudet W124 kristallit maksaa 199e/pari, pelkät lisäpitkälasit 240e/pari ja uudet lisäpitkäumpiot 430e/pari.. Missä vaiheessa kristallit on kalliimmat? Onhan nuo lisäpitkät toki huomattavasti paremmat.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Ne pitää vaan kytkeä toimimaan auton omien pitkien kanssa, eikä sen sumari napin takaa...atlas kirjoitti:Onkos se totta kun yks väitti jälkiasennus lisäpitkä umpioitten olevan laittomat ja ne ie olis tieliikenne käyttöön hyväksytyt.
Sori kun en ole kerinnyt/paneutunut sivueni koristeluun
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Laseissa on eroa, jota on vaikea silmällä havaita. Kaukovalon kuvio
on kapeampi kuin sumuvalon ja muoto tehdään lasilla.
Sumuvaloheijastin muuttuu kaukovaloheijastimeksi, kun poistaa
varjostinkuupan. Muuta eroa ei ole 500:n ja tavallisen 124:n umpioissa.
Niitä pelkkiä laseja ei kuulemma enää saa. Motonetissa saattaa olla yksi
kappale jäljellä. Joutuu siis ostamaan koko umpion. Hinta on kova,
mutta muutos kannattaa. Puhtaat lasit ja heijastimet lisäävät myös
lähivalojen tehoa. Ja apukaukovalojen pitää syttyä kaukovalojen
kanssa samasta katkaisijasta. Hyvin meni katsastuksesta läpi.
on kapeampi kuin sumuvalon ja muoto tehdään lasilla.
Sumuvaloheijastin muuttuu kaukovaloheijastimeksi, kun poistaa
varjostinkuupan. Muuta eroa ei ole 500:n ja tavallisen 124:n umpioissa.
Niitä pelkkiä laseja ei kuulemma enää saa. Motonetissa saattaa olla yksi
kappale jäljellä. Joutuu siis ostamaan koko umpion. Hinta on kova,
mutta muutos kannattaa. Puhtaat lasit ja heijastimet lisäävät myös
lähivalojen tehoa. Ja apukaukovalojen pitää syttyä kaukovalojen
kanssa samasta katkaisijasta. Hyvin meni katsastuksesta läpi.
Ne lasit eivät ole saman näköiset kuten aika moni on jo tullut kertoneeksikkin ja tämä asia on kyllä varma
Yhdet lisäpitkä-umpiot on ollu, mutta ei ole enää niin ei voi valokuvalla selventää asiaa
Se mitä kristalleihin tulee niin oli ne kalliit tai halvat niin valotehon tai minkään muunkaan järkisyyn takia sellaisia ei kannata hankkia.
Valokuvio on "raitainen" ja valotehokin aika surkea verrattuna esim. hyviin lisäpitkä-umpioihin. Tiedän, että tulee 10 kommenttia "kyllä mulla ainaki kristallit paransi valotehoa", mutta minä nyt vertaan niitä hyviin vakio-umpioihin, en 700tkm nokalla olleisiin
Kesä-autoissahan nuo kristallit on ihan mukavan näköisiä
Eteenkin mustana
Yhdet lisäpitkä-umpiot on ollu, mutta ei ole enää niin ei voi valokuvalla selventää asiaa
Se mitä kristalleihin tulee niin oli ne kalliit tai halvat niin valotehon tai minkään muunkaan järkisyyn takia sellaisia ei kannata hankkia.
Valokuvio on "raitainen" ja valotehokin aika surkea verrattuna esim. hyviin lisäpitkä-umpioihin. Tiedän, että tulee 10 kommenttia "kyllä mulla ainaki kristallit paransi valotehoa", mutta minä nyt vertaan niitä hyviin vakio-umpioihin, en 700tkm nokalla olleisiin
Kesä-autoissahan nuo kristallit on ihan mukavan näköisiä
Eteenkin mustana
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mulla on tuossa pihalla kaks satakakslankkua, toisessa lisäpitkälasit ja toisessa vakiot.
Onhan niissä lisäpitkälaseissakin pystysuuntaiset kuviot mutta ne ovat kirkkaat siinä missä vakio sumarilasi harmaan oloinen ja läpinäkymätön.
Lisäpitkälaseilla saa 124:ään oikeasti hyvät valot kunhan laittaa kunnolliset polttimot ja varmistaa että jännitehäviötä on mahdollisimman vähän.
Tosin itselläni oli alkutalven keulilla myös Hella 3000:t xenoneilla jolloin omat kaukovalot olivat lähinnä seisontavalot, kaikki on niin suhteellista
Kristallivaloista olen kokeillut kaksia erilaisia, toiset muovisella (kaikki ne taitaa muovia olla ?) kirkkaalla "lasilla" ja toiset projektorityyliset, lähivalo linssillä.
Kummissakin ihan pas*a valoteho.
Kirkkaissa lähivalojen valokuvio miten sattuu, linssillä sai aikaan lähinnä metrin levyiset kymmenen metrin mittaiset läikät tiehen + vähän hajavaloa.
Omissa autoissa kristallivaloja ei ole ollut, olenpahan vaan pimeässä kokeillut.
Onhan niissä lisäpitkälaseissakin pystysuuntaiset kuviot mutta ne ovat kirkkaat siinä missä vakio sumarilasi harmaan oloinen ja läpinäkymätön.
Lisäpitkälaseilla saa 124:ään oikeasti hyvät valot kunhan laittaa kunnolliset polttimot ja varmistaa että jännitehäviötä on mahdollisimman vähän.
Tosin itselläni oli alkutalven keulilla myös Hella 3000:t xenoneilla jolloin omat kaukovalot olivat lähinnä seisontavalot, kaikki on niin suhteellista
Kristallivaloista olen kokeillut kaksia erilaisia, toiset muovisella (kaikki ne taitaa muovia olla ?) kirkkaalla "lasilla" ja toiset projektorityyliset, lähivalo linssillä.
Kummissakin ihan pas*a valoteho.
Kirkkaissa lähivalojen valokuvio miten sattuu, linssillä sai aikaan lähinnä metrin levyiset kymmenen metrin mittaiset läikät tiehen + vähän hajavaloa.
Omissa autoissa kristallivaloja ei ole ollut, olenpahan vaan pimeässä kokeillut.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Juu en puolustele kristalleja.Jube kirjoitti:Ne lasit eivät ole saman näköiset kuten aika moni on jo tullut kertoneeksikkin ja tämä asia on kyllä varma
Yhdet lisäpitkä-umpiot on ollu, mutta ei ole enää niin ei voi valokuvalla selventää asiaa
Se mitä kristalleihin tulee niin oli ne kalliit tai halvat niin valotehon tai minkään muunkaan järkisyyn takia sellaisia ei kannata hankkia.
Valokuvio on "raitainen" ja valotehokin aika surkea verrattuna esim. hyviin lisäpitkä-umpioihin. Tiedän, että tulee 10 kommenttia "kyllä mulla ainaki kristallit paransi valotehoa", mutta minä nyt vertaan niitä hyviin vakio-umpioihin, en 700tkm nokalla olleisiin
Kesä-autoissahan nuo kristallit on ihan mukavan näköisiä
Eteenkin mustana
Valokuvio on juuri sitä tähtimäistä meininkiä.
Vakio umpioon mikä on kunnossa niin voisin väittää että kristallit ei valaise niin hyvin.
Mutta taas uus kristalli verrattuna vanhaa orkkis kuluneeseen umpioon niin siellä kristalli vie voiton.
(kun tottuu valokuvioon)
Eikös se vanha sanonta mene "että jostain on aina tingittävä"
Eli ulkonäkö ja valoteho.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mistä liikkeestä muuten tuonhintaiset kristallit saa? Tuo hintahan on uskoman jos totta?Onko niissä merkinnät dot...ja mitäs sitä muuta vaadittiin ksenoneille?EVO X kirjoitti:Ainakaan 124E-mallin "lisäpitkälasin" (Hella) rihloituksessa ei ollut mitään silmillä nähtävää eroa prefaceliftin vakioumpion (Bosch) lasin kanssa. Kun niitä isännälle asentelin, niin mulla oli vaan toinen täydellinen umpio, + yks uusi lasi. Ostin hellan sumariumpion ja poistin H3:n hatun, laitoin lasin kiinni ja se oli siinä.
EDIT: sinänsä en ymmärrä tota "kristallit liian kalliit" löpinää, koska uudet W124 kristallit maksaa 199e/pari, pelkät lisäpitkälasit 240e/pari ja uudet lisäpitkäumpiot 430e/pari.. Missä vaiheessa kristallit on kalliimmat? Onhan nuo lisäpitkät toki huomattavasti paremmat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei vaadita mun tietääkseen mitään ylimäärästä xenoneille (muuta ku lakipykälät).
Ainut on vaan se että niitä ei ole hyväksytty noille kaasulampuille ainakaan 124:ssa vissiin missään umpioissa.
Niinkun monen muun vanhan auton umpiot.
Ei muuta kun kaasut umpioon ja menox.
Katastukseen voit pois ottaa muuten ei leimaa saa.
Eri juttu on sitten kun ajaa kolarin niin mites sitten kun sulla on xenonit keulilla elikkä laittomat valot jos ei ole hyväksytty umpioihin
Tod.näk. vastuuseen jää se kenen auto on laiton?(jos tarkkoja ollaan)
Suomi on siinä mielessä perseestä kun sulla ei saa olla liian hyvät valot eikä liian huonot.
Xenotin on mullakin kokoajan keulilla ja edes poliisi ei ole niihin puuttunut.
Ainut on vaan se että niitä ei ole hyväksytty noille kaasulampuille ainakaan 124:ssa vissiin missään umpioissa.
Niinkun monen muun vanhan auton umpiot.
Ei muuta kun kaasut umpioon ja menox.
Katastukseen voit pois ottaa muuten ei leimaa saa.
Eri juttu on sitten kun ajaa kolarin niin mites sitten kun sulla on xenonit keulilla elikkä laittomat valot jos ei ole hyväksytty umpioihin
Tod.näk. vastuuseen jää se kenen auto on laiton?(jos tarkkoja ollaan)
Suomi on siinä mielessä perseestä kun sulla ei saa olla liian hyvät valot eikä liian huonot.
Xenotin on mullakin kokoajan keulilla ja edes poliisi ei ole niihin puuttunut.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Pistetään nyt vielä tännekkin.
Umpiosta löytyvät merkinnät.
HC= Halogeenipoltin. Lyhytvalo
HR= Halogeenipoltin. Pitkävalo
HCR= Halogeenipoltin. Pitkä ja lyhyt samassa H4 lamppu
DC= Xenonpoltin. Lyhytvalo.
DR=Xenonpoltin. Pitkävalo.
DCR hyväksyttyä umpiota ei periaatteessa olekkaan, Koska H- kannalla (H1, H2, H3, H4, H7 jnejne) olevat umpiot ei ole xenonille hyväksyttyjä.
Ja "virallista" xenonpoltinta ei ole jossa olis pitkä ja lyhyt samassa lampussa (H4)
Lisäksi Xenonin kanssa on lampunpesurit pakolliset. Tämä ei koske kaukovaloja/Lisäkaukovaloja.
Manuaalikorkeudensäätö lähivaloihin pakollinen 14.6.1995 lähtien
Automaattinen korkeudensäätö lähixenoneihin pakollinen 1.10.1998 lähtien.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Umpiosta löytyvät merkinnät.
HC= Halogeenipoltin. Lyhytvalo
HR= Halogeenipoltin. Pitkävalo
HCR= Halogeenipoltin. Pitkä ja lyhyt samassa H4 lamppu
DC= Xenonpoltin. Lyhytvalo.
DR=Xenonpoltin. Pitkävalo.
DCR hyväksyttyä umpiota ei periaatteessa olekkaan, Koska H- kannalla (H1, H2, H3, H4, H7 jnejne) olevat umpiot ei ole xenonille hyväksyttyjä.
Ja "virallista" xenonpoltinta ei ole jossa olis pitkä ja lyhyt samassa lampussa (H4)
Lisäksi Xenonin kanssa on lampunpesurit pakolliset. Tämä ei koske kaukovaloja/Lisäkaukovaloja.
Manuaalikorkeudensäätö lähivaloihin pakollinen 14.6.1995 lähtien
Automaattinen korkeudensäätö lähixenoneihin pakollinen 1.10.1998 lähtien.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf