w124 mistä umpiolasit "lisäpitkät"

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

w124 mistä umpiolasit "lisäpitkät"

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis mistä löytyy umpiolaseja sumariumpioon jossa olisi lisäpitkät kuvio????Kristallit turhan kalliit!
Viimeksi muokannut atlas, Ke 11.02.2009 17:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kl:ssä muistaakseni n. 120E kpl.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

KL-varaosa, pitää ottaa sinne sähköpostia .Kyllähän tuolla on tuohon uudenpaan mutta kun mulla on -89.No pitää kysellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

mulla olis kuskin puolen umpio jossa lasi ja heijastin lisäpitkä mallia.kunto erittäin hyvä jollei uuden veronen.vuoden 88 autosta.hintaa 70€ koko umpio.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ei siinä lasin kuviossa ole mitään eroa. Kehys on kromattu, siinä se. Lisäpitkän umpiosta saa poistamalla metallihatun sen sumarin H3:n päältä.
Ehkä se luksin pari tuo lisää valotehoa se kromi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Kaverilla on semmoset lisäpitkäumpiot -85 124:ssa. Lasi on kyllä ihan erinäkönen kuin sumarimallisessa.
-Mercedes-Benz s211
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja terokoo »

juu,lasissa ei ole sitä pystyviiva kuvioo siinä sumarin kohdalla tässä lisäpitkämallissa.ihan eri näkösiä ovat katella...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllä ne munki mielestä erilaiset on pitkä ja sumari umpiossa :roll:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

laineracing kirjoitti:kyllä ne munki mielestä erilaiset on pitkä ja sumari umpiossa :roll:
Varmuutta ei ole mullakaan mutta olisin kanssa samaa mieltä, että lisäpitkä umpionlasi on erillainen kun tavallinen.

Eikös 500:ssa ole vakiona ne lisäpitkät ja "perus" malleissa (124) niitä ei löydy jos jälkikäteen niitä ei ole laitettu.

Toisekseen eikös se lasin sisäpinnan muotoilu tee juuri eron sumarissa ja pitkissä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lasi on erilainen, lähes kirkas, ja juuri se ero muuttaa sumarin apukaukovaloksi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onkos se totta kun yks väitti jälkiasennus lisäpitkä umpioitten olevan laittomat ja ne ie olis tieliikenne käyttöön hyväksytyt.
Sori kun en ole kerinnyt/paneutunut sivueni koristeluun :oops:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

atlas kirjoitti:Onkos se totta kun yks väitti jälkiasennus lisäpitkä umpioitten olevan laittomat ja ne ie olis tieliikenne käyttöön hyväksytyt.
Sori kun en ole kerinnyt/paneutunut sivueni koristeluun :oops:
Miksi sitten 500:ssa ne on vakiona?
Voi riippua myös siitä miten jälkiasennus meininkiä sit lie.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
puzkini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 14.02.2008 22:01
Paikkakunta: POHJOIS-SAVO

Viesti Kirjoittaja puzkini »

itellä ainakin on lisäpitkät sumareitten tilalla
eikä katsastuksessa sanoneet mitn.. :roll:
eikös motonetissä oo :?: :?:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Manu300cea24 kirjoitti:
Miksi sitten 500:ssa ne on vakiona?
500:ssa on sumuvalot puskurissa.
Ja ne sumuvalo/lisäpitkälasit on erilaiset.

Sumuvalon leveä valokuvio tehdään juuri lasin sisäpuolen kohokuvioinnilla :idea:
Se kauha hehkun päällä rajaa sen kuvion yläreunan teräväksi.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mika.T kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Miksi sitten 500:ssa ne on vakiona?
500:ssa on sumuvalot puskurissa.
Ja ne sumuvalo/lisäpitkälasit on erilaiset.

Sumuvalon leveä valokuvio tehdään juuri lasin sisäpuolen kohokuvioinnilla :idea:
Se kauha hehkun päällä rajaa sen kuvion yläreunan teräväksi.



Niin juuri sumarit on 124:ssa siellä puskurissa (500:ssa).
:oops:
Siis tolla vakio hommalla tarkotin noita lisäpitkiä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Motonetiltä löytyy mutta vain oiken puolen lasia jopa kohtuu hintaa 70e ,no heijastin pohjat vielä jos haluaa.Mutta mitä tehdä siis vasemmanpuolen kanssa haverin sattuessa.Vaihdan nähtävästi sumari umpiot takaisin.Mutta kai sitä saa jostakin koko umpiota mallia lisäpitkät uutta tuohon vanhempaan w124.Itsekun en ole mistääm löytäny.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

koko umpiot kl-varaosista, oisko ollu joku 215e kpl, myös vanhempiin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kl-varaosista,niinkun onjo sanottukkin :lol: :lol:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ainakaan 124E-mallin "lisäpitkälasin" (Hella) rihloituksessa ei ollut mitään silmillä nähtävää eroa prefaceliftin vakioumpion (Bosch) lasin kanssa. Kun niitä isännälle asentelin, niin mulla oli vaan toinen täydellinen umpio, + yks uusi lasi. Ostin hellan sumariumpion ja poistin H3:n hatun, laitoin lasin kiinni ja se oli siinä.

EDIT: sinänsä en ymmärrä tota "kristallit liian kalliit" löpinää, koska uudet W124 kristallit maksaa 199e/pari, pelkät lisäpitkälasit 240e/pari ja uudet lisäpitkäumpiot 430e/pari.. Missä vaiheessa kristallit on kalliimmat? Onhan nuo lisäpitkät toki huomattavasti paremmat.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

atlas kirjoitti:Onkos se totta kun yks väitti jälkiasennus lisäpitkä umpioitten olevan laittomat ja ne ie olis tieliikenne käyttöön hyväksytyt.
Sori kun en ole kerinnyt/paneutunut sivueni koristeluun :oops:
Ne pitää vaan kytkeä toimimaan auton omien pitkien kanssa, eikä sen sumari napin takaa...
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laseissa on eroa, jota on vaikea silmällä havaita. Kaukovalon kuvio
on kapeampi kuin sumuvalon ja muoto tehdään lasilla.
Sumuvaloheijastin muuttuu kaukovaloheijastimeksi, kun poistaa
varjostinkuupan. Muuta eroa ei ole 500:n ja tavallisen 124:n umpioissa.

Niitä pelkkiä laseja ei kuulemma enää saa. Motonetissa saattaa olla yksi
kappale jäljellä. Joutuu siis ostamaan koko umpion. Hinta on kova,
mutta muutos kannattaa. Puhtaat lasit ja heijastimet lisäävät myös
lähivalojen tehoa. Ja apukaukovalojen pitää syttyä kaukovalojen
kanssa samasta katkaisijasta. Hyvin meni katsastuksesta läpi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakaan 124E-mallin "lisäpitkälasin" (Hella) rihloituksessa ei ollut mitään silmillä nähtävää eroa prefaceliftin vakioumpion (Bosch) lasin kanssa.
Sinulle on myyty tavan sumuvalolasi "lisäpitkälasina".
Katsoitko merkinnät ?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ne lasit eivät ole saman näköiset kuten aika moni on jo tullut kertoneeksikkin ja tämä asia on kyllä varma :idea:
Yhdet lisäpitkä-umpiot on ollu, mutta ei ole enää niin ei voi valokuvalla selventää asiaa :?

Se mitä kristalleihin tulee niin oli ne kalliit tai halvat niin valotehon tai minkään muunkaan järkisyyn takia sellaisia ei kannata hankkia.
Valokuvio on "raitainen" ja valotehokin aika surkea verrattuna esim. hyviin lisäpitkä-umpioihin. Tiedän, että tulee 10 kommenttia "kyllä mulla ainaki kristallit paransi valotehoa", mutta minä nyt vertaan niitä hyviin vakio-umpioihin, en 700tkm nokalla olleisiin :wink:
Kesä-autoissahan nuo kristallit on ihan mukavan näköisiä 8)
Eteenkin mustana :P
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mulla on tuossa pihalla kaks satakakslankkua, toisessa lisäpitkälasit ja toisessa vakiot.
Onhan niissä lisäpitkälaseissakin pystysuuntaiset kuviot mutta ne ovat kirkkaat siinä missä vakio sumarilasi harmaan oloinen ja läpinäkymätön.
Lisäpitkälaseilla saa 124:ään oikeasti hyvät valot kunhan laittaa kunnolliset polttimot ja varmistaa että jännitehäviötä on mahdollisimman vähän.

Tosin itselläni oli alkutalven keulilla myös Hella 3000:t xenoneilla jolloin omat kaukovalot olivat lähinnä seisontavalot, kaikki on niin suhteellista :D

Kristallivaloista olen kokeillut kaksia erilaisia, toiset muovisella (kaikki ne taitaa muovia olla ?) kirkkaalla "lasilla" ja toiset projektorityyliset, lähivalo linssillä.
Kummissakin ihan pas*a valoteho.
Kirkkaissa lähivalojen valokuvio miten sattuu, linssillä sai aikaan lähinnä metrin levyiset kymmenen metrin mittaiset läikät tiehen + vähän hajavaloa.

Omissa autoissa kristallivaloja ei ole ollut, olenpahan vaan pimeässä kokeillut.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jube kirjoitti:Ne lasit eivät ole saman näköiset kuten aika moni on jo tullut kertoneeksikkin ja tämä asia on kyllä varma :idea:
Yhdet lisäpitkä-umpiot on ollu, mutta ei ole enää niin ei voi valokuvalla selventää asiaa :?

Se mitä kristalleihin tulee niin oli ne kalliit tai halvat niin valotehon tai minkään muunkaan järkisyyn takia sellaisia ei kannata hankkia.
Valokuvio on "raitainen" ja valotehokin aika surkea verrattuna esim. hyviin lisäpitkä-umpioihin. Tiedän, että tulee 10 kommenttia "kyllä mulla ainaki kristallit paransi valotehoa", mutta minä nyt vertaan niitä hyviin vakio-umpioihin, en 700tkm nokalla olleisiin :wink:
Kesä-autoissahan nuo kristallit on ihan mukavan näköisiä 8)
Eteenkin mustana :P
Juu en puolustele kristalleja.
Valokuvio on juuri sitä tähtimäistä meininkiä.

Vakio umpioon mikä on kunnossa niin voisin väittää että kristallit ei valaise niin hyvin.

Mutta taas uus kristalli verrattuna vanhaa orkkis kuluneeseen umpioon niin siellä kristalli vie voiton.
(kun tottuu valokuvioon) :)

Eikös se vanha sanonta mene "että jostain on aina tingittävä"
Eli ulkonäkö ja valoteho.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

EVO X kirjoitti:Ainakaan 124E-mallin "lisäpitkälasin" (Hella) rihloituksessa ei ollut mitään silmillä nähtävää eroa prefaceliftin vakioumpion (Bosch) lasin kanssa. Kun niitä isännälle asentelin, niin mulla oli vaan toinen täydellinen umpio, + yks uusi lasi. Ostin hellan sumariumpion ja poistin H3:n hatun, laitoin lasin kiinni ja se oli siinä.

EDIT: sinänsä en ymmärrä tota "kristallit liian kalliit" löpinää, koska uudet W124 kristallit maksaa 199e/pari, pelkät lisäpitkälasit 240e/pari ja uudet lisäpitkäumpiot 430e/pari.. Missä vaiheessa kristallit on kalliimmat? Onhan nuo lisäpitkät toki huomattavasti paremmat.
Mistä liikkeestä muuten tuonhintaiset kristallit saa? Tuo hintahan on uskoman jos totta?Onko niissä merkinnät dot...ja mitäs sitä muuta vaadittiin ksenoneille?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei vaadita mun tietääkseen mitään ylimäärästä xenoneille (muuta ku lakipykälät).
Ainut on vaan se että niitä ei ole hyväksytty noille kaasulampuille ainakaan 124:ssa vissiin missään umpioissa.

Niinkun monen muun vanhan auton umpiot.

Ei muuta kun kaasut umpioon ja menox.
Katastukseen voit pois ottaa muuten ei leimaa saa.

Eri juttu on sitten kun ajaa kolarin niin mites sitten kun sulla on xenonit keulilla elikkä laittomat valot jos ei ole hyväksytty umpioihin :?:

Tod.näk. vastuuseen jää se kenen auto on laiton?(jos tarkkoja ollaan)

Suomi on siinä mielessä perseestä kun sulla ei saa olla liian hyvät valot eikä liian huonot. :evil:

Xenotin on mullakin kokoajan keulilla ja edes poliisi ei ole niihin puuttunut.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pistetään nyt vielä tännekkin. :D
Umpiosta löytyvät merkinnät.

HC= Halogeenipoltin. Lyhytvalo
HR= Halogeenipoltin. Pitkävalo
HCR= Halogeenipoltin. Pitkä ja lyhyt samassa H4 lamppu
DC= Xenonpoltin. Lyhytvalo.
DR=Xenonpoltin. Pitkävalo.

DCR hyväksyttyä umpiota ei periaatteessa olekkaan, Koska H- kannalla (H1, H2, H3, H4, H7 jnejne) olevat umpiot ei ole xenonille hyväksyttyjä.
Ja "virallista" xenonpoltinta ei ole jossa olis pitkä ja lyhyt samassa lampussa (H4)

Lisäksi Xenonin kanssa on lampunpesurit pakolliset. Tämä ei koske kaukovaloja/Lisäkaukovaloja.

Manuaalikorkeudensäätö lähivaloihin pakollinen 14.6.1995 lähtien
Automaattinen korkeudensäätö lähixenoneihin pakollinen 1.10.1998 lähtien.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onkos kukaan kokeillut minkälainen valokuvio tulee jos ottaa vain sumareilta "kauhan" pois? Soveltuuko pelkästään sillä muutoksella kaukovaloksi vai tuleeko kuviosta aivan surkea.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Toimiihan se mutta valokuvio on edelleen yhtäleveä kuin sumuvalolla. Eli valaisee myös tienpenkat ja metsät. :D

Jollain metsäpätkillä voi olla ihan kivakin kun valoa on leveästi. Mutta leveä valokuvio vie valotehoa pois valokeilan pituudesta.
Vastaa Viestiin