S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Pe 16.06.2017 00:09
Piti oikein aloittaa ensimmäinen prokkistarina kun tuli pari päivää sitten Ässä vaihettua jonkinverran käytännöllisempään kulkineeseen perheen kasvaessa. Rupes olemaan jo hiukan ahdasta kahden koiran, muksun, vaunujen ja tarvittaessa emännän kanssa. Tosiaan siis auto on 2006 vuoden S211, om642 moottorilla, 7 G-tronicilla sekä Avantgarde varusteilla. Suomeen se on tullut 2010 ja kerkes historian perusteella olemaan pari vuotta Ahvenanmaallakin. Kilometrejä tällä hetkellä noin 303tkm ja nopeesti huoltokirjaa kattelemalla kaikki näyttäis olevan mittarissa.
Auto löytyi ihan sattumalta, kun tuli vähän poikettua reitiltä. Myyjä pudotti hinnasta heti mukavan verran, vaikka ei kerennyt edes koeajolla käydä. Lyhyen lenkin ja hetken mietinnän jälkeen lyötiin sitten kaupat lukkoon.

Kotiin ajaessa tuli sitten keskityttyä vähän enemmän autoon ja pakko myöntää että moottori yllätti positiivisesti kulkuhaluilla. Muutenhan ei oikeen pysty vertaan Ässän mukavuuteen tai hiljasuuten, mutta voittaa kyllä korean ihmeet. Parinkymmenen kilometrin jälkeen pysähdyin tankille ja siitä lähtiessä sitten pidempi startti ja moottorin vikavalo tauluun. Hauskan asiassa teki sen, että myyjän kanssa sovittiin vielä tingatessa ettei löydy takuuta...taisi olla vika tiedossa :think:.
Ei muutakun keula kohti uusia pettymyksiä ja jatkoin matkaa kotio ja sitä kautta työmaalle vikakoodin lukuun. Töissä sitten auto tunkille, testeri kiinni ja nopee tsekkaus. Koodit nokka- ja kampiakselin virheelliselle signaalille, eli taitaa olla ketjun venyttelyä tiedossa. Muuten auto oli yllättävän hyvässä kunnossa maalipintaa ja pientä öljyvuotoa lukuunottamassa.

Suunnitelmissa olis pitää käyttöautona, vaikka aina sitä jotain pientä keksii 8). Mutta nämä ainakin on tulossa:
- Täydellinen huolto, kaikki suodattimet öljyt ja nesteet. Osat jo tilailtu.
- Takapussien vaihto, heti tänä aamuna perse maassa. Onneksi tuli uudet pussit kaupan yhteydessä.
- Toiset vanteet kesäks, tallissa kyllä oottaa Lorinser RS8 kopio vanteet koossa 8,5" X 18 ja 9,5" X 18.
- Sisä- ja ulkofiksaus.
- Öljyvuodon paikkaus, nopeesti katottuna vuotaa yllätys yllätys öljynjäähdyttimeltä.
- Kettingin vaihto, tarvii nyt vielä asia varmistaa
- Kevyt viritys :lol:, sisältää turhien saastelaitteiden dekoomisen. Jos joltakin löytyy tyhjä tai tukkonen DBF nii saa tarjota.
- Sitten ehkä ylimaalaus tai teippaus alkuperäsellä värillä, maltillinen madallus ja lisälämmitin puhelin ohjauksella. Nämä tosin toissijasia asioita, täytyy kattoo ensi miten hommat lähtee rullaan.



Varustelistaa:

040U BLACK
11N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
229L GERMANY
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 642.9__ - 20040505 - DIESEL PARTICULATE FILTER
474 211____ - 20030709 - PARTICLE FILTER
48N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
580 AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
730A FABRIC, AVANTGARDE
731A FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE
732 WOOD VERSION,BIRD'S EYE MAPLE BLACK/ANTHRACITE
806 YEAR OF MODIFICATION
810 SOUND SYSTEM
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A28 J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)
F211 SERIES PRODUCTION 211
FS COMBI - VEHICLE
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P80 SPECIAL MODEL FLEET PACKAGE
R23 LM 5 SPOKE-DESIGN 16 ZOLL ALL ROUND
U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

Päivitellään sitä mukaan kun perhe-elämältä jotain saa aikaseks, tulee tyhmiä kysymyksiä tai porukkaa kiinnostaa. Kaikki kommentit hyvinkin tervetulleita, että saa ihan luvan kanssa vaikka v*ttuilla :wave: Lopuksi muutama kuva.

Edit: Ei näemmä kuvien linkkaus iCloudista suoraan onnistu niin linkki lisätty kuviin

S211 280 CDI
Viimeksi muokannut Ridaz päivämäärä La 17.06.2017 21:38, muokattu yhteensä 1 kerran
S211 280 CDI -06

Exät
W220 S500 -99
W210 E200 CDI -02
W124 230E -91
S124 300TE -90
Audi A4 2.8 -96
Ford Mondeo -94
Ford Sierra 2.0 -90


Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 27.05.2004 17:52
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 16.06.2017 14:35
Ei näy kuvat, suoralla kuvaurlilla sanoo "Unauthorized". Pitäisköhän kuvat asettaa julkisiksi tai jotain.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: La 17.06.2017 22:07
vihiz kirjoitti:Ei näy kuvat, suoralla kuvaurlilla sanoo "Unauthorized". Pitäisköhän kuvat asettaa julkisiksi tai jotain.


Linkki laitettu mistä näkyy kuvat.

Huolto tuli suoritettua, ainoastaan jäähdytysnesteet jäi vaihtamatta, kun ne oli vaihdettu pari vuotta sitten. Jarrunesteet tuli vaihdettua ihan testerin ja ohjeiden mukaan, vaikkakin isot pojat kioskilla on joskus sanonut että se onnistuu ihan imemällä...tiedä sitten :think:
Ite tein laatikon huuhteluvaihdon vaikeimmain kautta eli öljypohja pois pari kertaa että tuli vain kirkasta öljyä ja lopuksi sitten uusi suodatin, tiivari ja pultit. Hidasta, mutta toimii :D

Samalla tuli vilkaistua öljykorkista ketjun kiristintä. Tukki oli tullut jo aika pitkälle, joten kyllä se ketjun vaihtoon menee. Homma pitäs keretä tekeen vielä ennen juhannusreissua joka starttaa keskiviikkona, katotaa ny kuinka käy vai joutuuko reissun tekeen emännän foordilla.

Vanteiden tilalle tuli ne Lorinserin kopiot, ainakin väliaikasesti. Keula näyttää aika oudolle, tai siis rengas näyttää liian pienelle. Renkaan koko onkin naurettava 215/35, että vähän isompi sais olla, tai sitten tuumaa isommat vanteet. Ja kyllähän se vähän lähemmäs maata pitäs saada. 30-40mm madallus olis mielessä, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia minkä jousia kannattaa harkita. Samalla tottakai uudet iskarit joka nurkkaan.

Loppuun vielä yks kysymys kun ahtimessa oli jo jonkin verran pystyvälystä, niin onko 320 ahdin sama vai ei. Jos ei, niin kannaatko laittaa sellanen vai joku muu?
S211 280 CDI -06

Exät
W220 S500 -99
W210 E200 CDI -02
W124 230E -91
S124 300TE -90
Audi A4 2.8 -96
Ford Mondeo -94
Ford Sierra 2.0 -90

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1196
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
ViestiLähetetty: Ti 20.06.2017 09:34
Ridaz kirjoitti: Myyjä pudotti hinnasta heti mukavan verran, vaikka ei kerennyt edes koeajolla käydä.


Tuossa olisi heti pitänyt hälytyskellot kilkattaa.... tiesi viat ja halusi äkkiä eroon :problem:
Perheessä:
W208 CLK 320 -99
S 212 E 200 CDI -11
C126 500 SEC-89
ex
W211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
"Tahto voittaa järjen"
Avatar
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11539
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:13
Paikkakunta: 02
ViestiLähetetty: Ti 20.06.2017 10:57
Tuskin on noilla kilsoilla ahdin väljä, kuuluukin olla päittäisvälystä. Ahdin on sama kuten koko tekniikka muutenkin.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ti 20.06.2017 11:59
tahtoomersun kirjoitti:Tuossa olisi heti pitänyt hälytyskellot kilkattaa.... tiesi viat ja halusi äkkiä eroon :problem:


Sulo Vileniä lainaten, kun sai niin halvalla :D . Ei vaan, olihan se tiedossa, että jotain vikaa löytyy. Kärjistäen kun aattelee niin kuka edes nykypäivänä vaihtaa ehjää autoo, kaikissa niissä on vikoja kun ne liikkeeseen viedään. Omasta mielestä venynyt ketju on vielä pieni vika, osiin muutama satanen ja vajaa viisi tuntia omaa aikaa niin taas mennään 300tkm.

epk kirjoitti:Tuskin on noilla kilsoilla ahdin väljä, kuuluukin olla päittäisvälystä. Ahdin on sama kuten koko tekniikka muutenkin.


Pitääkin olla hieman välystä, mutta on vähän enemmän kun hieman. Ei toki niin paljon että olisi pakko tai kiire hankkia uutta. Tuo olikin uutta, että tekniikka on sama kun 320. Tiesin että perus tekniikka on sama, mutta luulin että tehonpudotus on tehty muutenkin kuin vaan ohjelmalla.

Eilein sain tosiaan ketjun vaihdettua. Oli taas mukava vaihtaa Mersuun, kun on lähiaikoina tullut vaihdettua niitä Bemareihin ja Vaggilaisiin. Eipähän tarvinnut purkaa koko moottorin etuosaa. Samalla tuli pestyä venttiilikoppa, putsattua suuttiminen kolot, vaihdettua suuttimien pohjatiivisteet ja pultit. Kuvia ei tullut montaa napsittua kyseisestä toimenpiteestä kun oli tiukka aikataulu.

Takapussit vaihdoin sunnuntaina pienenä iltapuhteena. Siitä olikin aikaa kun viimeksi oli vaihtanut 211, jotenkin muistin paljon pahemmkas hommaks. Kyllä silti 212 pussien vahto on mukavampi, kun ei tarvii mitan kanssa mittailla oikeeta asentoo. Muistin tosiaan, että tarvii irrottaa alatukivarsi olka-akselista jotta saa pussin pois, mutta riitti kun yhden tukivarren ja tyhjensi palkeen täysin.

Nyt on Mersu taas pykälässä ja uskaltaa lähtee itä-suomeen lomaileen. Tais olla ajotus jo jonkinverran pielessä kun tuntuu että tehoa tuli lisää. Juhannuksen jälkeen tarvii löytää motivaatio ja käydä öljyvuodon kimppuun. Sen jälkeen auto penkkiin, että tietää lähtötason. Aluksi varmaan tulee vaan Turbotecin ohjelma ja egr pois ja siitä sitten kaverin kanssa ruvetaan muokkaan omaan makuun sopivaks. Autossa taitaa kyllä olla jo jonkin asteen viritys näin perstuntumalta, tosin ei oo vertailukohdetta, mutta penkkihän sen totuuden kertoo lopulta. Ja sitten vielä edeleen olis hakusessa se hiukkaspönttö ja sopiva ECM niin saa huoletta puukottaa ohjelmaa kun löytyy valmis rauta minkä laittaa kiinni jos käy huonosti :D

Kuvia löytyy edelleen linkin kautta, kun en oo keksiny miten ne sais suoraan laitettua viestiin...eikä jaksaisi rekisteröityä eri kuvapalvelimiin.

Edit: Taitaa olla iCloudin palvelin alhaalla kun ei toimi ollenkaan...
S211 280 CDI -06

Exät
W220 S500 -99
W210 E200 CDI -02
W124 230E -91
S124 300TE -90
Audi A4 2.8 -96
Ford Mondeo -94
Ford Sierra 2.0 -90

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ti 27.06.2017 16:24
Juhannuskin lopulta ohi ja tuli kerättyä lähemmäs 800 km mittariin. Oli lähes outo tunne ajaessa kun kertaakaan ei pelännyt, että mikä paikka antautuu :D. Ei Ässäkään ikinä tielle jättänyt, mutta oli siinä aina pelko perseessä että mitä seuraavaks.
Oli ihan oikee valinta tää Eemeli tavaran paljouden takia, paria c-sarjalaistakin kävin kattomassa, mutta tiukkaa olis tehnyt vaunujen ja muiden härpäkkeiden kanssa. Nyt oli ruhtinaallisesti tilaa, ainoastaan muksu oli takapenkillä kaukalonsa kanssa, muuten kaikki mahtui taakse. Itse kun en tykkää yhtää jos auto on etupenkkiä myöten täynnä tavaraa, kyllä matkustamo on ainoastaan ihmisille...ehkä joskus pakon eessä koirille. Nyt tosin koirat oli anopilla hoidossa 8)

Yllättävän vakaa ajettava Mersu on jopa tommosilla suht leveillä ja matalaprofiilirenkailla. Rengasmeteli on aika kova Suomen huipputeillä Ässään verrattuna, mutta onhan näiden autojen listahinnatki ollut jonkin verran eri. Jossain senkin euromäärän on pakko näkyä. Peräkin pysyi ylhäällä koko reissun ajan, vaikka seisoikin monta päivää pihassa painoa päällä. Ei siis menny hukkaan pussijumppa viime viikonloppuna.

Ainoa asia mikä jäi häirittemään oli kulutus, ajotietokone näytti keskikulutukses 7,2L. Omasta mielestä aika kova, vaikka on seassa kaupunkiajoo, ryömittelyä ja vähän paikallaan seisomista. Ja vaikka on auto täynnä tavaraa ja leveet renkaat niin silti kun lähes kaikki on maantieajoa. Verrataan vaikka isän S 320 CDI, om648 moottorilla niin se ajelee saman reissun noin kuuden kulutuksella. Auto painaa kummiskin enemmän, viisvaihteinen laatikko eikä silläkään auto ikinä tyhjä ole. Vielä en oo kerennyt tankkaan täyteen, että sais laskettua oikeen kulutuksen. Syyhän voi olla viritys, jos tässä sellanen on, kun ei tiedä minkälainen mestari senkin on tehny.

Pari kuvaakin tuli napsittua mettän keskellä.
S211 280 CDI -06

Exät
W220 S500 -99
W210 E200 CDI -02
W124 230E -91
S124 300TE -90
Audi A4 2.8 -96
Ford Mondeo -94
Ford Sierra 2.0 -90

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jalkapuoli ja 9 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi