Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hihna ja kiristimen iskunvaimennin on vaihdettu. Vanha hihna oli 20mm liian lyhyt. Ainakin ohjekirjan mukaan ilmastoituun 250DT:iin kuuluu 2100mm pitkä apulaitehihna. Paikallaan oli kuitenkin 2080mm hihna jonka pitäisi sopia ilmastoimattomaan 300D:iin. No nyt siellä on oikea remmi paikallaan. Vaihdoin myös vilkku-umpiot uusiin. Tarvikemalliset kirkkaat vilkut ostin, polttimonkannan otin alkuperäisistä kun olivat paljon jämäkämmät.

Sitten auto tulille ja kas, öljynpaineiden noustua naputus oli poissa. Käy nyt ihan siististi. Mitä ilmeisemmin vika oli noissa kahdessa nostajassa, jotka tuntuivat sormin löysemmältä kuin muut. Varasin ajan katsastukseen ja otin auton liikennekäyttöön. Suullinen huomautus tuli liian valkoisista sivuvilkun polttimoista. Pitää kuulemma uusia jotta olisi keltaisempi valo. Paperille ei huomautettavaa tullut, joten otan auton taas käyttöön. Puhallin alkoi taas temppuilemaan. Vasemmalle kääntäessä ottaa ilmeisesti siivekkeet koteloon kiinni ja pitää rohinaa :shock: Ihan äänetön oli vielä syksyllä eikä pöhöttimeen ole taaskaan millään tavalla kajottu. Se ei vaan tykkää mun remonteista kun alustaremontin yhteydessäkin mykistyi :evil:

Purin kolme nostajaa mielenkiinnosta, molemmat löysät ja yhden jäykemmän. Mitään miksroskooppisia tutkimuksia en tehnyt, mutta silmämääräisesti kaikki ovat ehyitä ja samanlaisia. Mielestäni eivät myöskään olleet jumissa tai karstaiset. Pohdiskelin, että löysän nostajan mäntä ei pidä paineita vaan vuotaa paineet pihalle joko takaiskun kautta tai sylinterin ja männän välistä. Kasassa ollessaan painelin löysää nostajaa ja öjlyreiästä tuli samaan tahtiin öljyä ->takaisku falskaa :?: Eli nostaja yksinkertaisesti kuluu kunnes ei pidä enää painetta ja alkaa sitten naputtamaan :?: :?: Tämä kaikki siis omaa pohdintaa, mutta tueksi löysin esim tällaista tietoa http://www.rvs.fi/diagnostic/page33.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vajaat parituhatta kilometriä on nyt matkaa taitettu ja naputus edelleen poissa. Puhallinkin lakkas rohisemasta, mikälie jumi sitten olikin ni taas toimii. Ihan ok auto toiminut muutenkin, mutta muutama juttu vaatii vielä huomiota.

Sateella ja pesun jälkeen tahtoo ikkunat huurtua. Muutenkin vetää puhaltimen tehon aikalailla nollille tuolloin. Ilmaa ei tule sisään vaikka puhallin olisi täysillä. Sisäkierrolla suuttimista tulee ilmaa normaalisti. Paranee kun kuivaa, mutta ihan sohonaan ei ilmaa silloinkaan tule. Tilasinkin jo uuden raitisilmasuodattimen, luulisin että se on kastunut. Täytyy samalla tutkia myös puhaltimen vedenpoistoreiät yms mikä voisi vaikuttaa suodattimen kastumiseen.

Vänkärin puolelta edestä kuuluu ulinaa. Kierrosnopeus ei vaikuta ulinaan mutta auton nopeus kylläkin. Laakeri mahdollisesti, joskaan väljää en siitä löytänyt. Eikä katsastushenkilökään maininnut mitään. Tutkitaan. Abs kehät on ollut tarkoitus putsata joten samalla hoituisi myös laakerinvaihto.

Eberiä on joutunu ilmaamaan muutaman kerran kun ei ole toiminut. Pumppu on tässä melko ylhäällä joten on herkkä ilmalle. Nestettä häviää vähän, ei ole vielä selvää vuotopaikkaa löytynyt. Tutkaillaan tätäkin.

Konehuone pitäisi pestä. Öljyä vuotaa ainakin sammuttimen vivusta ja konehuone on melko sotkuinen. Onko joku vaihtanut tiivistettä sammuttimen vipuun? Ilmeisesti o-rengas tiivistenä?

Jonkinlainen ahtamisongelma tässä myöskin on, ahtaa vähän millon tykkää (persdynolla). Yleensä kylmänä ahtaa hyvin ja lämpöisenä huonommin. Mutta myös joskus lämpöisenä. Liittynee jotenkin alipaineeseen, hukkaportti on alipaineella. Kuten myös egr hilppeet. Voipi liittyä myös siihen. Yritän ottaa asiaksi selvittää kuntoon. Kaikki vinkit on tervetulleita.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

JanneW124 kirjoitti:Jonkinlainen ahtamisongelma tässä myöskin on, ahtaa vähän millon tykkää (persdynolla). Yleensä kylmänä ahtaa hyvin ja lämpöisenä huonommin. Mutta myös joskus lämpöisenä. Liittynee jotenkin alipaineeseen, hukkaportti on alipaineella. Kuten myös egr hilppeet. Voipi liittyä myös siihen. Yritän ottaa asiaksi selvittää kuntoon. Kaikki vinkit on tervetulleita.
Onko mahdollista muuttaa helposti hukkaporttia paineohjatuksi ja samalla egr-vehkeet roskikseen?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

S202 kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Jonkinlainen ahtamisongelma tässä myöskin on, ahtaa vähän millon tykkää (persdynolla). Yleensä kylmänä ahtaa hyvin ja lämpöisenä huonommin. Mutta myös joskus lämpöisenä. Liittynee jotenkin alipaineeseen, hukkaportti on alipaineella. Kuten myös egr hilppeet. Voipi liittyä myös siihen. Yritän ottaa asiaksi selvittää kuntoon. Kaikki vinkit on tervetulleita.
Onko mahdollista muuttaa helposti hukkaporttia paineohjatuksi ja samalla egr-vehkeet roskikseen?
Tämäkin ollut mielessä, jos vikaa ei löydy. Helppoudesta en tiedä, mutta tehtävissä pitäis olla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuohon ahtamiseen niin melki ensin kannattais laittaa mittari joksikin aikaa että on varmaa onko vika ja miten se ahtopaine käyttäytyy. Senhän saa pellinvälistä ja ikkunaraosta tulemaan kabiiniin. Kauaahan sen ei tarte olla kun näkee pelaako vaiko ei.

Vika voi olla monessakin kohtaa silloin kun on alipaineohjattu hukkis. Eli oletko tehny mitään muutoksia pakokaasunkierrätyshilppeisiin? Blommannu pakosarjasta lähtevää kierrätysputkea tai laittanu tukkoja ahtoputkessa oleviin kellojenohjausletkuihin tai pakkoaukonu ahtoputkenläppiä tai muuttanu ilmamassamittarin toimintaa (pakkoaukonu sen)?

Jos kaikki on ns. alkuperäiskunnossa niin sitten pelaako kiekkamittari moitteettomasti? Niin ja ylijännitteensuojarele kannattaa tinata kaikki juotokset uudelleen.

Tuossa nyt aluksi. Jos nuo on kunnossa ni sit se liukuvastus joka on pumpun sisällä mutta sen korjaaminen onkin sitte jo mutkaisempi juttu.

Niin tai sitten huijaat ECU:a luulemaan että mosa on kylmä niin ei edes yritä kierrättää :wink: Jos on samalleen kun tuossa mun 250DT:ssä niin lämpöanturijohdon väliin laitat 3k ohmin vastuksen ni sit saa tulpata sen kierrätyksenkin ja ahdot pelaa oikein. :lol:

Mulla tosiaan meni aikaa enempikin ennen kun kekkasin tuon. Kikkahan on itseasiassa ilmeisesti juuri samantyyppinen jota CDI koneissakin sovelletaan. Niissä vaan kierrätyksenaloituslämpötila nostetaan toiselle sataa ni koskaan ei tu käskyä alkaa kierrättää. No jo mutta on tosiaan niin et kylmänä pelasi ja kuumana ei jos jotain pientäkin peukaloi.

Siinä mielessä tuo alipaineohjattu hukkis on parempi ettei se "hiivi auki" samalleen kuin paineohjattu hukkis helpolla hiipii. Toisinsanoen ahtopaine pysyy kierroksillakin paremmin siellä kilon huitteilla. Mulla taitaa olla pikkasen toisellakiloa komennettaessa.

Tässä kuva jos on samalleen anturi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kierrätyshilppeisiin en ole tehnyt muutoksia. Raitisilma- ja egr venttiilien alipaineletkut tarkistin, eikä niissä ollut tukkoja. Egr:ää en ole avannut, eli en ole tarkastanut onko sitä tukittu.

Kiekkamittari toimii mielestäni ongelmitta. Yj releellä vois tosiaan alotella ja ahtopainemittarikin on ollut tallin nurkassa viime kesästä. Siellä se näyttää nollaa.... :roll:
Hyviä vinkkejä.

Pari pikkuvikaa vielä, ulkolämpömittarin taustavalo pimeni joku aika sitten. Takalasi vuotaa kuskin puolen yläreunasta siten, että jos käyttää automaattipesussa se kusee vedet hattuhyllylle :eh: Ilmeisesti lasin liimauksessa jokin pielessä? Tai sitten pellissä reikä.... :D
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tarkennetaan vielä se että tuo lämpöanturihiujaus ei sitte vaikuta kabiinissa näkyvään moottorilämpömittariin vaan tuo anturi on vain ja ainoastaan pakokaasunkierrätystä varten. Se siis kertoo ECU:lle milloin voi alkaa kierrättämään.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Keväthommia autolle.

Kesärenkaat ja vanteet vaihdoin alle joku aika sitten. Samat Monoblokit kuin viimevuonna samoin renkain. Pintaa oli vielä 5-6mm renkaissa jäljellä, joten ainakin tämä kesä mennään niillä. Yksi talvirenkaista piti tutkia tarkemmin, kun vuoti ilmaa hiljalleen lopputalvesta. Syyksi paljastui ruuvi joka oli tietysti tehnyt reiän kumiin. Sain onneksi paikattua renkaan.
Auto sai kunnon pesun ja Colliniten vahat pintaan.
vahattu_2.jpg
Mittariston sain aikaiseksi ottaa työn alle. Ulkolämpömittarin valo ei siis toiminut ja mittariston toinen päävalo pimeni myös. Otin mittariston irti ja vaihdoin polttimot ehjiin. Tähänkin on joskus laitettu liian tehokkaat polttimot, joten prismat oli melko sulaneet. Sattuipa olemaan ylimääräinen mittaristo, missä oli täysin ehjät ja kirkkaat prismat, joten otin siitä kuoret parempaan käyttöön. Vaihtokuoret olivat alunperin bensa-autosta, joten mittariston alareunassa olevat merkinnät (hehku,srs,asd...) piti ottaa vanhasta. Sehän on vain sellainen kaksiosainen liuska, joka lähtee vetämällä sivuilta.

Ulkolämpömittarin polttimon vaihdossa tarvitsee pienikärkisen kolvin ja pienen ristipäisen meisselin. Kuori aukeaa, kun avaa neljä ruuvia.
ulm.jpg
ulm_2.jpg
Piirilevy on kiinni kahdella pienellä ristipääruuvilla.
ulm_3.jpg
Tässä kylläkin on ollut vääränlainen polttimo kiinni, en usko että 1,2W lasikanta on oikea tuohon paikkaan. Piirilevy oli jo selvästi tummunut valon kohdalta. Lisäksi taustavalo oli aivan liian kirkas, jollei himmennintä kääntänyt ihan pienelle varsinkin pimeällä.
ulm_4.jpg
Tilalle kolvasin 0,5W pitkä"jalkaisen" polttimon. Yritin osua mahdollisimman keskelle ja kenttätestin mukaan onnistui hyvin. Valo on sopivan kirkas, mutta olisi ehkä saanut olla mattapintainen? Mutta ihan hyvä noinkin
ulm_5.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Yritinpä käydä huurtumisongelman kimppuun seuraavaksi. Eli ongelmana on lasien huurtuminen sisältä aina märällä kelillä tai auton pesun jälkeen. Myös sisälle virtaavan ilman määrä laskee rajusti. Ongelmaa ei ole, jos on kuivaa.

Raitisilmasuodattimen vaihdoin uuteen ja kuivaan. Olipas edellinen likaantunut, eikä siitä nyt hirveän kauaa ole kun sen uusin. Yritin selvittää syytä suotimen kastumiselle, mutta en ole ihan varma pysyykö vastedeskään kuivana. Puhaltimen alla olevia vedenpoistoreittejä rassasin auki. Toinen oli tukossa, mutta sain sinne rassin uppoamaan. Testasin vedellä kaatamalla että vesi poistuu. Hyvin toimii, tosin vesi lotisee pohjamuovien päälle, joten onkohan siellä nyt jotain irti? Luulisin että vedenpoistot menevät putkella lähemmäs maata?

Tuulilasin alareunan tiiviste saattaa myös vuotaa jolloin vesi pääsee suodattimen päälle. Yritin laittaa tiivisteen viimeisen päälle paikalleen, mutta on tosi kenkku painaa uraansa pyyhkijän kohdalta. Ja juuri pyyhkijän alla suodatin majailee. Joskin tiiviste oli hyvin paikallaan aiemminkin ja lasin alareunaan tulevan muovilistan kiinnitin ja tiivistin silikoonilla kun ne oli edellisen kerran irti.

Katsotaan miten käy kun seuraavan kerran on märkää. Melko aralla paikalla tuo suodatin jokatapauksessa on kastumisen kannalla enkä tiedä mitä pitäisi tehdä jos se edelleen kastuu :think: Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olisko sisäilmankierto jumittunut päälle?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

S202 kirjoitti:Olisko sisäilmankierto jumittunut päälle?
Ei oo. Sisäilmankierto, economy, ilmastointi ja huurteenpoisto kaikki nappulat toimii ja toiminta muuttuu valittuun.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ootko tarkistanu ettei oo vaikka vipu irronut läpästä tai jotain?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

S202 kirjoitti:Ootko tarkistanu ettei oo vaikka vipu irronut läpästä tai jotain?
En ole. Kaikista suulakkeista tulee ilmaa enemmän tai vähemmän ja ilmankiertoasetuksia muuttamalla kuulee kuinka läpät vaihtavat asentoa ja toiminta muuttuu. Sisäkierrolla ilmaa tulee suuttimista parhaiten oli märkää tai ei. Economylla ja ilmastoinnilla ilmaa tulee suurinpiirtein saman verran jos on kuivaa, mutta pienemmällä virtauksella kuin sisäkierrolla. Märällä ilmastointi päällä ei ilmaa tahdo tulla ja huurteenpoistoasetuksella ikkunat pysyvät jotenkuten auki. Märällä kelillä economy päällä ilmaa tulee sisään hieman paremmin kuin ilmastointi päällä, mutta lasit huurtuu liikaa. Nyt kun vaihdoin tuon kuivan sudattimen, ilmavirtaus sisälle on hyvä. Katsotaan pesun tai sateen jälkeen.

Takalasiakin tutkailin, kun se on vuotanut kuskinpuolen ylänurkasta esim. automaattipesussa. Sateella ei vettä tule sisään. Avasin verhoilua sen verran, että näin sisäpuolelta pellin ja lasin väliin. Lasin liimauksessa on jäänyt rako josta vuotaa. Laitoin lasisilikoonia tilkkeeksi. Toimivuus selviää seuraavassa pesussa. Tästä on mennyt joskus takalasi rikki kun sirpaleita on löytynyt takapenkkien alta ja nyt takapilarin verhoilun alta löytyi vielä muutama siru.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajoin auton vaihteeksi telakalle kun pakoputki alkoi vuotaa. Vuotokohta löytyi etuputkesta, turbolta alas menevästä osasta. Putkessa on noin puolen metrin pätkä joustavaa metallipunospäällysteistä putkea joka on revennyt liitoksestaan jäykkään putkeen. Otin etuputken irti, täytyy kehitellä jonkinlainen korjaus tuolle kohdalle. Jospa hitsaisi pätkän jäykkää putkea tilalle. Tai näytti noita joustavia pätkiäkin olevan myynnissä, en vaan tiedä onko ne prässäämällä kiinni tms... pitänee perehtyä.
pakoputki.jpg
Purin myös egr-venttiilin ja turbon pois. Egr ei ollut tukossa eikä sitä ole peukaloitu. Turbo näyttää myös ehjältä ja kuivalta eikä siivissä tuntunut aksiaalisuuntaista välystä. Öljynpaluu on vuotanut hieman, koska sen laipan tiiviste on rikki. Hukkaportti ei ole jumissa ja imemällä portin saa sulkeutumaan. Näkisin että ahtamisongelma ei ole itse turbossa. Imusarja ja ahtoputki on melko öljyinen. Luulisin että egr+huohotusöljy ovat sotkeneet paikat.

Pystyykö tuon hukkaportin alipainekellon muuttamaan painekelloksi? Vai pitääkö ostaa painetoiminen kello jos haluaisin vaihtaa hukkaportin toiminan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Ma 18.06.2018 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Palastelin ahtimen puhdistaakseni ja tarkistaakseni lähemmin. Pakopesää purkaessa yksi pultti katkesi, mutta sain onneksi korjattua. Pakopuolen siivet ja koko pakopesä oli melko nokiset, muualta lähinnä ulkoapäin likainen. Siipiä ja akselia en arvannut lähteä purkamaan. Putsasin myös ahtoputken osan, missä on venttiilit egrlle ja raittiin ilman sululle. Alipainekelloa en purkanut, netistä oon yrittänyt etsiä painekelloa tilalle mutta en osaa löytää sellaista.
ahdin.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Purin imusarjan pois puhdistusta varten. On tosi öljyisen karstainen. Öljy on tehnyt noesta sellaista tahmaista jankkia. Liotin imusarjaa brake cleanerillä kaatamalla sitä sisään niin paljon kun menee. Putket harjasin porakoneen teräsharjalla niin pitkälle kuin yletti. Loppuja koitin rapsutella rautalangalla yms mikä käteen osui. Melko puhtaaksi sain. Myös ahtoputken putsasin brake cleanilla
imusarja.jpg
ahtoputki.jpg
Jotta tältä hommalta vältyttäisiin jatkossa, tein peltilätkän tulpaksi EGR:lle. Poistin myös läpän raitisilmaputkesta. Päällisin puolin jää alkuperäisen näköiseksi. Samasta paikasta mistä Jari Ke vinkkas löytyy lämpöanturi ja sille on 3,6kOhmin vastus odottamassa asennusta.
raitisilmalappa.jpg
Ps. Lisäsin kuvat kahteen edelliseen viestiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hojo hojo

Turbo ja imusarja tuli kasattua takaisin paikoilleen. Turboon uusin tiivisteet öljyn tulolle ja paluulle. Imusarjaan laitoin myös uuden tiivisteen. Egr sai peltilätkän eteensä ja puhtaanilman puolelta läppä tuli siis poistettua. Lämpöanturin johtoon tinasin 3.6kOhmin vastuksen jolloin egr:n ohjaus pitäisi olla eliminoitu. Huoneenlämmössä lämpöanturin resistanssi oli noin 2.4kOhmia joten jonkin verran alle 20 asteeseen on anturi huijattu. Ympäristöystävällisenä ihmisenä hakkasin vielä katalysaattorin murusiksi ja helistelin ulos putkestaan. Harjateräskiilalla ja vasaralla ei tuottanut suurtakaan tuskaa. Syöttöpumpun päällä olevaa morkoolia/aldaa kiersin 3 kierrosta aukipäin. Nyt kun imusarja oli pois tieltä tämä oli helppo tehdä.

Oli sopiva aika myös öljynvaihdolle joten uudet moottoriöljyt ja suodatin vaihtui. Nyt myös viimein laitoin oikean kokoiset o-renkaat suodattimen kannen tikkuun. Ilmansuodatin ja ohjaustehostimen suodattimen vaihdoin kanssa. Alkaa ohjaustehostimen öljykin näyttää terveeltä kun olen muutaman kerran imenyt säiliön tyhjäksi ja vaihtanut suotimen. Kun ostin auton öljyt oli jo todella tummat ja pahanhajuiset.

Pakoputkeen hommasin Mätänetistä uuden joustoliitoksen. Loppuviikosta saan auton kaverin tallille jossa hitsataan ehjä palikka paikoilleen. Sitten näkee auttoiko viritykset kulkupuolen ongelmiin...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Dodiin...
Auto taas kasassa ja ajossa. Pakoputki ehjätty. 200mm pitkä ja 60mm paksu joustoelementti oli sopiva vanhan tilalle. Jonkin verran sai rälläköidä vanhoja hitsisaumoja pois jotta vaihdokki mahtui putken päälle. Myös etu/väliputken liitoksen kohdalla etuputkessa oli reikää ja se on nyt myös paikattu. Väli -ja takapönttö tuli vaihdettua vajaat 2 vuotta sitten joten putki pitäisi nyt olla kunnossa jonkun aikaa.

Täytyy vähän aikaa ajella ja tunnustella, mutta tuntuisi jonkun verran paremmin kulkevan. Vastaa kaasuun herkemmin ja kiihtyy paremmin.
mb_9.jpg
mb_10.jpg
Edit: Kuvat on kivoja
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

On se komee, pari kertaa tuossa tehtaan parkissa osunut kohdalle kun siitä oikonut.. En jaksa puhelimella selata topiccia läpi, mutta olikos niin että hitsasit helmamuovien alta tunkin nostokohdat? Itsellä edessä ja lueskelin purku ohjeita, ei tarvitsisi vissiin kuin etulokareista ottaa leveä paneeli irti niin helmamuovi tulee pois, jossain luki taas että ovienkin paneelit pitäisi irrottaa.. Kuinka teit itse?
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti:On se komee, pari kertaa tuossa tehtaan parkissa osunut kohdalle kun siitä oikonut.. En jaksa puhelimella selata topiccia läpi, mutta olikos niin että hitsasit helmamuovien alta tunkin nostokohdat? Itsellä edessä ja lueskelin purku ohjeita, ei tarvitsisi vissiin kuin etulokareista ottaa leveä paneeli irti niin helmamuovi tulee pois, jossain luki taas että ovienkin paneelit pitäisi irrottaa.. Kuinka teit itse?
Dänks :)
Kyllä vain, viime talvena helmat ja toinen etulokasuoja kunnostettiin.
Joo niin oli että etulokasuojan muovipaneeli pois. Ovien paneeleita en ottanut pois, vähän sai taiteilla että helman sai taittumaan ovien kohdalta. Ihan kepeästi ne kuitenkin lähti. Kannattaa ottaa irti paikassa missä saat ovet ihan auki niin tilaa tulee enemmän. Helmamuovin kiinnitysruuveja on pohjan puolella ja ovien alareunan kohdalta pitää ottaa kuminen/muovinen tiiviste pois niin sen alta löytyy loput ruuvit.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä paremmin auto nyt toimii. Vastaa kaasuun ja kiihtyy. Aiemmin oli satunnaisesti veto pois, ei ollut menohaluja vaikka kaasua kuinka painoi lattiasta läpi. Aluksi ihmettelin, kun vaihteet meni pamauttamalla sisään varsinkin taajamanopeudessa. Syyksi paljastui irti oleva alipaineletku, varmaan vahingossa irronnut touhutessa. Letku kiinni ja vaihdot normalisoitui. Ihan aavistuksen säädin laatikon vaijeria kireämmälle ja nyt vaihto tapahtuu sopivaan aikaan. Vähän liian aikaisin halusi aiemmin isompaa silmään. Nyt on helppo ajettava, ei tosin mikään raketti vieläkään.

Ilmastoinnin flekti ei pyöri. Painekytkimeltä kun yhdistää johdot flekti kuitenkin toimii eli joko anturi on rikki tai sitten järjestelmän paine ei nouse riittävästi. Onko muita vaihtoehtoja? Ilmastointi toimii ja puhaltaa kylmää. Oiskohan ollu viime kesänä kun järjestelmä täytettiin. En osaa sanoa että onko flekti toiminut aiemmin? Epäilen että ei. Nyt osui vaan silmään
mb_11.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nomutta nythän se ilmastoinnin flekti toimii. Mitään en tehnyt mutta ilmeisesti liittimien irrotus ja takaisinlaitto korjasi vian. Jatketaan ajelua...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takajarrut tuli vielä uusittua. Etujarrujen vaihto ei poistanut tärinää jarruttaessa, joten takalevyt ja -palat vaihtui. Vanhat palat oli kuluneet noin puoleen, levyt melko täydet mutta jonkun verran uraiset.
Yksi männän suojakumeista oli rikki ja vaihdoin sen ehjään. Pumppailin mäntiä edestakaisin muutaman kerran eikä jumeja esiintynyt. Nyt tärinä hävisi, toivottavasti pysyykin poissa.

Kunnon pesu ja vahaus talvea varten pitäisi vielä tehdä. Konehuonettakaan en ole saanut pestyä. Asd-kolmio syttyy edelleen kovemmassa vauhdissa, siihenkin pitäisi perehtyä. Takalasin sain tiiviiksi keväällä, mutta nyt vuotaa aavistuksen kuskin puolen a-pilarin paikkeilta. Ilmeisesti kattoluukun vedenpoisto kulkee jostain sieltä. Ei onneksi esiinny kuin automaattipesussa tämä vuoto. Vasemmalla edessä jokin narisee oikealle käännettäessä kun lähtee ajamaan "kylmällä" autolla. Muutaman kurvin jälkeen ääni häviää. Alapallo tarvitsee ehkä rasvanlisäystä?

Siinähän niitä jatkojommia...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, alapallo usein itsestään alkaa ilmoittaa narinalla ja se voi olla tosi raju ääni, jota se pitää. Monet on niitä korjanneet laittamalla öljyä injektioruiskulla suojakumin läpi, mutta siinä on kyllä hyvä varmistaa, ettei se pallo ole väljä, nimittäin sehän sitten alatukivarsi irtoaa, kun pallo on riittävän väljä ja se jos tapahtuu, niin tulee muutakin korjattavaa kuin se pallonivel. Ei se varmaan lähelläkään ole ensimmäisen narinan ilmaantuessa, mutta faktaa on se, että on niitä irronnut ja jos se tapahtuu parkkipaikalla, kuten tossa kuvassa ilmeisesti on käynyt, niin aika pienellä korjaamisella selviää, mut maantievauhdeissa tilanne voi olla toisenlainen...
Kuva

Niin se kattoluukun vedenpoistoletku, joo menee A-pilareita pitkin alas. Siitä kattoluukun kaukalolta tulee lyhyt teräsputki, johon kumiletku kiinnittyy päälle. Mulla oli omasta se kumiletku haljennut juuri tuosta kohdasta, ja vettä tuli sisään varsinkin, jos kovalla sateella jätti auton parkkiin niin, että oli keula alaspäin. Sen sai onneksi korjattua leikkaamalla kumiletkusta pätkä pois ja laittamalla puutarhaletkua ja kupariputken pätkä jatkoksi ja sittemmin on ollut ihan ok tolleen. Se koko letkun vaihtaminen lienee aika paljon työläämpi homma.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Toivottavasti alapallo ei vielä ihan tuossa pisteessä olisi... :D Täytyy toki tutkia välykset ja ylipäätään mistä ääni tulee. Noin 40tkm sitten uusittu alapallot ja raidetangot ja apusimpukka... keskimmäinen raidetanko tosin on vanha.

Täytyy avata kattoverhoilua ja a-pilarin verhoiluja selvitellä mistä vesi pääsee sisälle.

Nyt taas kun on satanut niin vetää ikkunat ihan huuruun. Ilmaa ei vain tule suulakkeista missään asennossa. Sisäilmankierrolla ilma pöhisee normaalisti ja huurteenpoistolla ikkunat pysyy nippa nappa huurteettomina. Kesällä kun oli kuivaa, ei ollut mitään ongelmia vaan ilmaa virtasi reilusti sisälle. Taidampa ottaa koko raitisilmasuodattimen pois ja testata ilman sitä josko toimisi... En oikeen keksi muutakaan syyllistä tuohon, kun vain sateella on ongelmaa ilmanvaihdon kanssa...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Mulla on taas huurtuminen hävinnyt nyt ilmojen viiletessä,pidän EC napin päällä jo.Tosin kesähelteellä kumpi vaan niin huurtui.Suodatinta en ole saanut aikaseksi vaihtaa
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti:Mulla on taas huurtuminen hävinnyt nyt ilmojen viiletessä,pidän EC napin päällä jo.Tosin kesähelteellä kumpi vaan niin huurtui.Suodatinta en ole saanut aikaseksi vaihtaa
Outo juttu... Vaihdoin keväällä tuon raikkarin eikä ollut ongelmaa ennekö nyt. Imavirtauksen kannalta mulla ei oo väliä onko ec:lla vai ei. Normaalisti pidän kylmälläkin ilmastointiasetuksen päällä niin tulee lämmintä myös keskisuulakkeista. Ec päällä keskimmäisistä tulee ulkoilmaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Otin raitisilmasuodattimen pois ja ilmaa alkoi tulla normaalisti sisälle. Raikkari oli ihan märkä. Se on märkä taas sen takia, etten ole saanut tuulilasin alatiivistettä riittävän pitäväksi vaan vesi pääsee pyyhkijän kohdalta kastelemaan suodattimen. Aoin ottaa asiaksi korjata tilanteen, toistaiseksi ajan ilman raikkaria notta näkis jotain.

Tein autolle perusteellisen pesun ja vahauksen. Liuotinpesu, raudanpoisto ja pienpoisto. Konepelti vaati savestusta. Samoin savestin kaikki lasit. Laitoin Valet Pro Purple Passion pohjustusainetta maalipinnalle ennen vahaa kun pesunaarmuja tässä on aika paljon. Melko hyvä tuli. Vahasin Collinite 476lla. Tuntuisi olevan hyvä vaha kestävyydeltään. Kuvaa en nyt halunnut laittaa kun keulatähti halusi katketa pestessä. Ei kohdannut väkivaltaa, mutta jäi käteen kun meinasin sitä putsata :roll:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pientä hipistelyä taasen...

Laitoin kolmosen jousenkumit eteen kakkosten tilalle. Nyt perä ja keula on paremmin balanssissa. Etupää halusi myös välillä heitoissa raapia sisälokareihin, jos oli auto täynnä porukkaa.
Purin myös etunavat irti ja puhdistin ABS-kehät. Melko ruosteiset olivat, mutta hampaat selvästi erillään toisistaan. Rapsuttelin teräsharjalla enimmät epätasaisuudet pois. Laakerit oli kunnossa, vanhat vihreät ja kovettuneet rasvat kaavin pois ja korvasin uudella laakerirasvalla. Laakereihin säädin inan verran välystä.
etukehä.jpg
rasvat.jpg
Ei kuitenkaan auttanut ASD kolmiovalon syttymiseen, edelleen loistaa satasen vauhdissa. Mitäs seuraavaksi? Anturit mitattu, etuanturit putsattu, etukehät putsattu, renkaat ei vaikuta ja laakerit kunnossa. Takapään ABS anturi on putsaamatta kun en saanut sitä irti silloin kun perä oli irti. Voisi yrittää vielä kokeilla putsata se kun vaihtaa peräöljyt. Mitäköhan kaikkea sähköpuolella on joka tuohon vaikuttaa?

Keulatähtäin on taas paikallaan :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laitampas muutaman kuvan auton mukana säilyneistä tilpehööreistä.
alkuperaiset.jpg
Tässä on yllättävän hyvällä prosentilla pysnyt kamppeet mukana, asiakirjataskussa on käyttöoppaat ja huoltovihkot yms tallella ja ehjiä. Ainoa mikä on vähän kärsinyt, on tuollainen lisäohjevihkonen kaukokeskuslukitukselle. Muut oppaat ovat saksaksi, mutta tuo on usealle kielelle. Eberin käyttöohje on myös usealle kielelle. Siitä ei kylläkään ole hajua, milloin lämmitin on autoon asennettu. Sen opuksessa on päiväys vuodelle 1996. Alkuperäisvaruste se ei kuitenkaan ole. Huoltovihkoa on täytetty Saksan ajoilta säntillisesti, Suomessa olo ajalta on puutteita. Sivut ovat loppuneet ja itse olen kirjannut exceliin tehdyt huollot ja korjaukset.
tyokalut.jpg
Työkalupussissa on tuollaiset työkalut. Osaako joku perehtyneempi sanoa, onko kaikki tallella? Ihmettelen, kun esim rengasavainta ei näyttäisi olevan ollenkaan. Tuo putki näyttää omaan silmään tulppa-avaimelta?
tyokalut_2.jpg
Mikäs tämä on? Asteikko KG ja toisella puolella lb.
EAlaukku.jpg
EAlaukku_2.jpg
EA laukku on ihan koskematon. Kaikki on steriileissä pakkauksissaan. Laajan oloinen sarja, muistaakseni 230E:ssä on myös laukku paikallaan, mutta se on paljon pienempi. Ei nyt pysty vertaamaan, kun ei ole toinen auto paikalla
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin