Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ke 07.05.2003 12:46
Paikkakunta: Raahe
ViestiLähetetty: Ke 06.03.2019 06:29
FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Galleriassa akunpurku kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR


Mitenkäs paljon akut painaa ja pitkälekö pääsee


Noin 75-85kg kipale kantaman näkee kuhan saa kaiken valmiiksi ja kokeilee.


Ei siis ihan hirveän painoisia verratunan tavaliseen 60a akkun ~17kg

onkos tuohon kantamaan liityen joku vara"kannu" systeemi, irralien lisä akku, agrigatti taka kontissa tms

Missä tarkoitus ajella, millaisen käyttön tulossa metsä monkimiseen kadulle vai pelkästään uuden rakentamisen ilosta


Juu kyllähän nuo litiumit on paljon keveempiä kuin lyijy (noin 40-60% lyijyn painosta). Ei ainakaan nyt tule mitään muuta kuin tuo akku. Ajo on mitä ennekin eli metsällä ja kalassa käyntiä normaali ajomatka jää alle 20km mennen ja palatessa, eli hyvin pitäisi riittää. Aiemmin dieselillä pisimmät ajot oli yleensä kun kävi kylillä tankkaamassa.


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 17:52
Jeep, kyllähän noita TeeSeItse-autonikkareiden ja kotiakkujen käyttäjät näyttävät käyttävän tuota 18650 -kennoa.
Niitä saa käytettynä vaikka läppärin akuista. Ei siinä mitään, hyvä ja halpa.
Pieni hämmästys vaan oli se, että Tesla on mennyt siitä mistä aita on matalin,
ei omaa/lainattua akkutekniikkaa. Mutta se siitä.
Tuossa Nissanin paketissa siis tuleee jonkinlainen muuntajalaturi, 230AC-> 400VDC.

Tuosta akustosta ilmeisesti saisi 3-vaihesähköä AC-ulos ? Voiko tuota akustoa ladata useammalla kuin yhdellä vaiheella ?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 18:59
varsinkin itse tehdyissä sähköautoissa akku kannattaa nimenomaan mitoittaa omaan käyttöön, ei ylimääräisellä kapasiteetilla ole mitään hyötyä, maksaa vain ja painaa. varsinkin jos on muita autoja, niin sen vähemmän tarvetta pitkille rangeille. sähköautojen ongelma tulee juuri siitä, kun moni aina yrittää miettiä että se pitää sopia joka hommaan ja muutamiin pitkiin ajoihin. Sellaiseen ei ole mitään tarvetta jos on monia autoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: Pe 27.07.2018 11:48
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 19:55
Nurmitutuomas puhuu aivan täyttä asiaa.
Ja tämä on sellainen hommeli mitä useat sähköautojen kammoajat pelästyvät/eivät hoksaa.

Vitosta olisi mielenkiintoista tehdä muuten sähköauto, olisi akuille säilytystilaa. Riittäisi riittäisi hyvin about 150km ajomatka.
Olisi kyllä mielenkiintoinen projekti.
Tässä tuttavan kolmipyörässä on noita 18650 kennoja iso läjä.

Polttomoottori on mitä on. *R*O*C*K*

Valitettavasti Suomessa ajetaan väkisin tähän sähköautoiluun puoliväkisin.

Vaikka, Suomen metsien co2-nielu on maailman parhaimpia. Vaikka Suomen liikenteen päästöt ovat noin 0,00000000001 osa maapallon päästöistä.

Pitää silti rankaista eli verottaa. Uloshengitys-vero, se on seuraava iso juttu. Lopeta uloshengitys niin ei tarvi maksaa co2-uloshengitys-veroja lainkaan !
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ke 07.05.2003 12:46
Paikkakunta: Raahe
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 08:55
Mika_Veee kirjoitti:Tuossa Nissanin paketissa siis tuleee jonkinlainen muuntajalaturi, 230AC-> 400VDC.

Tuosta akustosta ilmeisesti saisi 3-vaihesähköä AC-ulos ? Voiko tuota akustoa ladata useammalla kuin yhdellä vaiheella ?


Nissanissa on vakiona 3.3kw laturi, mutta minulla ei ole kuin tuo invertteri ja moottori. Tähän projektiin tulee teslan 11kw kolmevaihe laturi johon vaihdetaan open source kontrolleri sisään:
https://www.diyelectriccar.com/forums/s ... 87345.html

Laturi on tarkoituksella vähän ylimitoitettu niin ei tarvitse sitä sitten vaihtaa, jos ja kun joskus akkupakettia uusii.

Akustosta saisi 3-vaihe sähköä ulos, mutta vaatisi erillisen invetterin jolla se tehtäisi.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ke 07.05.2003 12:46
Paikkakunta: Raahe
ViestiLähetetty: Ke 13.03.2019 06:10
Tein akuista vähän keveemmät versiot, niin pääsi malllaileen sopivia paikkoja. Eteen pitäisi saada kaksi pakettia, että painojakauma pysyisi samana kuin polttomoottorilla. Aika ahdasta tulee kun tuohon pitäisi vielä joku eristetty kotelokin rakentaa.

IMG_20190312_172155.jpg


IMG_20190312_172311.jpg


Peräkontti pikkasen pienenee, mutta sillä ei hirveenä merkitystä (enemmän jos tarvii tilaa saa takapenkit kipattua etupenkkien taakse). Tuohon akun alle runkopalkkien väliiin voisi mahtua syvennys mihin saisi upotettua laturin. Pitää mittailla lisää kunhan laturi saapuu.

IMG_20190312_172116.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 07:03
Mahtuuko akun upottamaan kontin pohjaan vai onko alla jotain oleellista tiellä?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 05.07.2007 11:58
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 09:45
Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ke 07.05.2003 12:46
Paikkakunta: Raahe
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 10:45
Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)


Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 630
Liittynyt: Ke 07.05.2003 12:46
Paikkakunta: Raahe
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 14:36
Galleriassa muutamia uusia kuvia:
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... haX09nSVZR

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 18:18
JSJ kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)


Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!


Jos on tarkoitus katsastaa niin tutkiminen kannataa aloitaa siitä ennen palkkien leikkelyä
Mökkillä
'

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 05.07.2007 11:58
ViestiLähetetty: Pe 15.03.2019 21:07
FinlandMerceds kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Siellä rungon takaosassa on niitä rungon poikkiputkia enemmän kuin tarpeeksi, varsinkin pätkä-G:n ollessa kyseessä. Vetäse laikalla siitä runkoaisojen välistä yksi poikkiputki pois ja tee vähän paksummasta pellistä siihen kotelo akulle. Näin saat hyvinkin alaspäin sitä pakettia...jotain 15-20cm? Matala painopiste vain hyvästä korkeissa maastureissa ;)


Hyvä vinkki pitää tutkia asiaa!


Jos on tarkoitus katsastaa niin tutkiminen kannataa aloitaa siitä ennen palkkien leikkelyä


Eipä ole ollut ongelmia katsastuksessa vaikka yksi putki onkin leikattu pois. Tosin tilalla on 8mm lootua vinssipeti + sähkövinssi, että var rmaan tukevuus samaa luokkaa.... :)
...lähtee ku purkka tukasta...
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi