Harrastekäyttis W210 E320 STW vm. 1997 ja hitsaustyöt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 13:35
Terve!

Suhtkoht uutena käyttäjänä täällä kirjoittelen ja nyt tuli innostus kirjoitella omasta harrastekäyttiksestä ja siihen liittyvistä korjaustöistä ja ongelmista.
Ostin/Vaihdoin entisen autoni (W124 CE230) vuoden 2018 tammikuun loppupuolella tähän väyrysmersuun, auto on vuosimallia -97 ja varustettu 3.2 litraisella bensa V6 M112.941 moottorilla jonka jatkeena automaattilaatikko.
Vaihdon syynä oli , että piti saada perheeseen käytännöllisempi ja tilavampi auto jossa kuitenkin on jotakin tekemistä.

Kuva

Kuva

Autossa oli ostettaessa mittarissa reilu 360tkm, ikäisekseen yllättävän hyväpeltinen ja lähes täydellisellä huoltohistorialla. Väykky on alunperin tuotu Saksasta Suomeen vuonna 2006.
Reilun kuukauden autolla tuli tyytyväisenä ajeltua jonka jälkeen huonojen keliolosuhteiden ja huonojen talvirenkaiden vuoksi (sekä väärän tilannenopeuden takia) ajoin autolla pienehkön kolarin pieneen liikennetolppaan.
Kolarissa autosta hajosi etupäästä kattavasti kaikkea mm. puskuri+pari parkkitutkaa, syylärin alla oleva tukitolppa/poikkirauta, viskon ympärysmuovi, ilmastoinnin lauhdutin+siihen menevät letkut sekä lämmityslaitteen kenno jonka vuoksi auto tiputti jäähdytinnestettä noin 1L/600km. Ikkunoinen huurtuminen oli melkeinpä v*ttumaisin ongelma tuossa talven aikana ja että puhallin lopetti toimintansa, kesällä tämä ongelma ei haitannut mutta vian olemassaolo harmitti niin vietävästi.

Läheltä olevalta hyvämaineiselta korjaamolta kävin korjausarviota pyytämässä tuosta lämmityslaitteen kennon ja ilmastoinnin lauduttimen vaihdosta niin korjausarvio oli n. 3000€.
Eipä lähihoitajan palkoilla tuota lähdetä noin vain tekemään niin mitäs muuta, kun kiinnostusta löytyy ja uuden opettelu pyörii mielessä niin päätinpä itse yrittää laittaa autoa kuntoon kun katsastuskin olisi suoritettava syyskuun lopussa eli reilun kuukauden päästä.

Elokuussa aloitin tuon lämmityslaitteen kennon sekä ilmastoinnin lauhduttimen+muiden oheistuotteiden vaihdon eli kojelauta purkuun ja rikkinäiset osat pois ja uudet tilalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Raitisilmasuodattimetkin vaihdoin uusiin kun toinen suodattimista oli ulos vedettäessä jo valmiiksi rikki. Samalla puhaltimen moottorin etuvastus tuli uusittua kun lueskelin internetin syövereistä että on ilmeisesti aika tyypillinen vika puhaltimen toimimattomuudelle, pari alan harrastajaa sanoi myös samaa. Sen vaihdoin niin johan rupesi taas toimimaan.

Kuva

Kun auto oli saatu jälleen koottua niin pari lisävikaa ilmeni heti ensikäynnistyksen jälkeen.
Mittaristossa ei mikään viisari liikkunut mihinkään ja kaikki mahdolliset vikavalot yms. paloivat. Kaikki kytkennät ja johdotukset olivat oikein enkä keksinyt mitään, mikä voisi aiheuttaa kyseisen vian.
Mersuforumin facebook - sivulla tuli muutamia hyviä ehdotuksia asiaan liittyen, mutta mikään niistä ei johtanut vian ratkaisuun.
Lopulta päätin uudestaan purkaa koko kojelaudan ja käydä kaikki kaapelit ja johdotukset läpi, ei mitään vieläkään. Seuraavaksi ja viimeiseksi päätin käyttää kaikki maattojohdot kojelaudan alta irti, hioin niitä aavistuksen verran vesihiomapaperilla kontaktipinnan parantamiseksi ja laitoin väliin vielä CRC:tä niin johan mittari heräsi. Meinasi tulla onnenkyynel kun reilu 4vk remontin aloittamisesta mersulla oli jo toivoa päästä taas tienpäälle. Kaikki takaisin paikalleen, auto käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja väyrynen oli taas käyttökunnossa.
Pari valoa jäi vielä palamaan joista tuo airbagin valo häiritsi eniten, myös katsastuksen kannalta.

Kuva

Faijan työkaverilta löytyi harraste star - vikakoodinlukija jolla tuo SRS valo saatiin sammutettua pitkän tutkimisen jälkeen. Mutta ABS ja ESP/BAS valo jäivät vielä palamaan kun niitä ei tämä henkilö osannut sammuttaa/tutkia, missä vika on.
Katsastuksessa hylky tulikin noista ABS ja ESP/BAS valoista sekä korjauskehoitukset yhdestä ruostereijästä pohjassa sekä tuosta katkenneesta tukitolpasta/poikkipalkista syylärin alapuolella. Huomasin kuitenkin, että nuo valot mittaristoon eivät kolmen ensikäynnistyksen (jotka tapahtuvat samana päivänä) aikana syttyneet kojetauluun jolloin vein auton viikon päästä uudelleen katsastettavaksi heti aamusta. Tällöin auto meni läpi samantien parin korjauskehoituksen kanssa. Seuraavaksi lähdin katsastusaseman pihalta motonetissä käymään ja ostin uuden jarruvalokatkaisimen, jota epäilin vian aiheuttajaksi.
Uuden jarruvalokatkaisimen pistin kiinni ja parin viikon jälkeen valot kojetaulusta sammuivat eivätkä ole enää palanneet.

Kuva

Nyt tässä keväällä tuli yhdeltä brittisivustolta hommattua tulevaisuutta ajatellen harraste MB Star C4 läppäreineen niin kävin tuon väykyn vikakoodit läpi ja nollasin ne, vikamuistiin oli myös jäänyt muutama koodi kun tuon lämmityslaitteen kennon vaihdon yhteydessä akun irroitin sekä kun pari vuotta aiemmin entinen omistaja oli tähän jonkinlaista sähköremonttia teettänyt mm. takaovien sähkölasien moottorit vaihdattanut niin niistä oli jäänyt vikamuistiin ilmoitus. Nekin nyt nollattu ja auto sähköjen osalta täysin kunnossa, toki pientä siistimistä ja paremminasettelua on vielä luvassa.

Tässä pientä kertomusta väykystä minun omistuksen ajalta :D .

Mutta nyt muutamia kysymyksiä minulla olisi liittyen hitsaamiseen. Reilu puoli tuntia lueskelin täällä enkä löytänyt mitään selkokielistä ohjetta ns. oikeaoppiseen alustan hitsaamiseen niin nyt kyselen täällä.
Aikasemmassa katsastuksessa katsuri löysi yhden reijän pohjasta tunkin nostokohdasta ja nyt tässä keväällä löysin kaksi uutta reikää helmoista.

1. Käsittääkseni helmakotelon sisällä on alustamassaa tai jotain vastavaa kotelonsuoja ainetta, ilmeisesti se on herkkä syttymään?
2. Miten tuon hitsaamisen voin tuossa suorittaa? Eli pitääkö ensin tuota kotelonsuoja-ainetta saada kaavittua pois helmakotelon sisältä ettei hitsaamisen yhdeydessä koko auto syty palamaan?
Olen kakkosautostani (VW Polo 9N vm. -03) hitsannut oikean takahelmakotelon eikä siellä mitään kotelonsuoja-ainetta näkynyt niin pystyin sen ihan normaalisti hitsaamaan migillä.
3. Jos kotelonsuoja-ainetta ei voi/saa kaavittua pois niin olenko märän rätin kanssa viilentämässä hitsauskohtaa ja pidän aina pienen tauon, ettei liikaa tule kuumennettua hitsauskohtaa?
4. Ilmeisesti osa sisustasta kannattaa irroittaa hitsauksen ajaksi autosta? Näin ainakin tein varotoimenpiteenä tuon Polosen kanssa.

Olkoot tässä ensimmäinen pitkä postaukseni. Toivottavasti nuo isot kuvat eivät pilaa lukumukavuutta ja toivottavasti ei riko hirveästi foorumin sääntöjä.
Kiitos ja seuraavaan kertaan :thumbup: .

-Tomi
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä Ma 15.04.2019 20:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Nykyisin vm. -97 W210 E320 STW
Ex vm. -88 W124 CE 230.

MB Star C4 + läppäri

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 14:35
Tehtaalta sielä kotelossa ei ole kuin vähän jotain vahaa joka on jo kuivunut. Jälkeenpäin on voitu ruiskuttaa sitten vaikka mitä. Paineilmalla puhaltaa aina hitsauksen jälkeen niin sammuu jos sielä jotain palavaa on. Olikos näissä helmakotelon sisällä jotain johtoja, 124 korisessa taitaa olla?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2968
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 17:22
S202 kirjoitti:Tehtaalta sielä kotelossa ei ole kuin vähän jotain vahaa joka on jo kuivunut. Jälkeenpäin on voitu ruiskuttaa sitten vaikka mitä. Paineilmalla puhaltaa aina hitsauksen jälkeen niin sammuu jos sielä jotain palavaa on. Olikos näissä helmakotelon sisällä jotain johtoja, 124 korisessa taitaa olla?

Ei oo 124:ssa kotelon sisällä, mut jalkotilassa, iha kotelon kupeessa on, eli ne saa kyl poltettua, ku sieltä lattiapellin ja kynnyskotelon saumassaha se happaneminen monesti tapahtuu.

Noitten hitsatessa käryävien kotelosuojien ja maalien haitta on myös se, et niistä voi palaessaan vapautuu sellasia happoja tai oksideja vaimitänäitänytoli, et ne edesauttaa jatkossa sitä ruostumista siit sauman vierestä, etenkään ku kotelon sisäpuolta ei hitsauksen jälkee pääse hiomaan. Yks iha "hyvä" vaihtoehto on laittaa paikkapelti vaa pienillä hepeillä kiinni, ja saumata loput sikaflexillä tai muulla hyvällä liimalla, niin minimoidaan myös sitä johtojen ynnä muun polttamisen riskiä. . Ei tietysti iha kaikkien mieleinen tapa, mut kyl hyvä liimaus aina huonon hitsauksen voittaa :lol: Tärkeintä on kuitenkin, et poistaa ruostuneet pellit alta.

Ja erityisen iso peukku Pohjolan Liikenteen tallissa touhuumisesta :thumbup: :thumbup: :thumbup:
w123 230E automatic -84
w124 200D -89 ja -92
w124 300D -90
s124 300TD Turbo -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"

Talossa myös:
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 17:57
Kyllä ne kannattaa hitsata läpiasti, kotelon sisälle öljymäistä suoja-ainetta esim dinitrol ml tai vaijerirasva. Ei se ruostu millään jos siinä on öljykalvo päällä. Vahamaiset kotelosuojat toimii paremmin uusissa/ruosteettomissa autoissa.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13394
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 18:08
käytännöllisempi ja tilavampi auto jossa kuitenkin on jotakin tekemistä

Olet valinnut juuri oikean mallin :idea:

Oliko minkälainen homma purkaa kojelauta irti, tunti vai enemmän ?

Raitisilmasuodatin, se jonka kautta ilma aina kulkee sisään, löytyy kun irrotat hanskakotelon.
Tuossa kuvassa
https://img.aijaa.com/m/00684/14689389.jpg
oikeassa laidassa "ruudullinen" luukku jonka lukituksena valkoinen osa. Sen takana on kaksi suodatinta vierekkäin.
Nuo mitä olet kuvannut ovat sellaiset että niistä ilma kiertää vain napilla käskettynä tai todella likaisissa olosuhteissa ajettaessa.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 21:47
Terve!
Kiitoksia hyvistä vinkeistä.
Käsittääkseni W210 korisessa ei ole helmakotelon sisällä mitään johtoja, joku joka oikeasti tietää saa korjata sanomaani mikäli olen täysin väärässä :wink: . Mutta se tulee jokatapauksessa katsottua korjaustöiden yhteydessä ettei riko mitään.
Jalkotilassa oli kiitettävä määrä johtoja ainakin apparin jalkotilassa kun sieltä tuli myös remontin aikana etsittyä kaikkia mahdollisia maattojohtojen sijaintipaikkoja, ne tietenkin suojataan hitsauksen ajaksi ettei kärvähdä.
Tosiaan, parkkipaikalla taivasalla teen kaikki remontit kun autotalli on toistaiseksi pelkkä unelma enkä viitsisi semmoista lähteä vuokraamaan kun isoa tallia ei saa mistään Helsingin sisältä halvalla. Mieluiten ostaisin jos ei olisi rahasta kiinni, lottovoittoa odotellessa :angel: .

Tarkoitus olisi tehdä tuo hitsaustyö kunnolla ja järjellä eli hitsaus läpiasti, että tulee varmasti pitkäikäinen ja kestävä liitos. Nytkin tuli yksi kysymys heti mieleen: Kun hitsaus on saatu päätökseen ja jonkinlaista suoja-ainetta pitäisi saada kotelon sisälle niin miten/mistä se sinne laitetaan? Porataanko auton sisältä pieni reikä koteloon hitsaustöiden päätteeksi ja ruiskitaan sitten? Tämä on toistaiseksi niin uusi asia itselle, pahoittelut jos tulee tyhmiä/päivänselviä kysymyksiä, mutta sitä varten kysytään niin opitaan uutta.

Kojelaudan purkamisessa meni ensimmäisellä kerralla vajaa 4h kun tein tämän vapaalta kädeltä ja tarkasti merkkasin jokaiset osat ja ruuvit/pultit. Ratin 10mm kuusiokolopultissa meni reilu tunti kun oli niin tiukassa, tällöin piti saada toinen käsipari pitämään ratista kiinni ja kaupasta piti käydä hankkimassa pidempi vääntövarsi. Varsinaista videota tai ohjetta en ole löytänyt mistään netin syövereistä, sen takia tein hitaasti ja huolellisesti että saa myös varmasti koottua takaisin. Toisella kerralla kun aloin johdotusasiaa selvittämään kun mittari ei toiminut niin tällöin kojelaudan purkamisessa meni aika tasan 1 tunti. Takaisin laittamisessa meni 2h kun johdot kojelaudan alla eivät meinanneet löytää oikeita paikkojaan.
Näköjään väärin kirjoitin tuossa, tarkoitin että aktiivihiilisuodattimet tuli uusittua tuon ilmastoinnin ison boxin (vai miksi sitä kutsutaankaan) ollessa irti. Raitisilmasuodattimet oli juuri vaihdettu kun auto tuli minulle ja vielä kun tarkistin ne tuossa purkamisen yhteydessä niin koivunsiemeniä sai vain vähän ravistella pois, muuten ei niihin tarvinnut koskea.

-Tomi
Nykyisin vm. -97 W210 E320 STW
Ex vm. -88 W124 CE 230.

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 17.10.2016 07:44
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 07:47
Moro!

Hyvännäköistä puuhastelua ja aivan oikea väyrynenkin on valittu eli prefacelift :thumbup: Itsellä sama vuosimalli ja samoihin aikoihin saksasta tuotu, sihenkin on muutaman vuoden aikana neliö jos toinenkin tullut hitsattua paikkaa :twisted:

Tunkinpaikan välittömässä läheisyydessä (eikä helmakotelossa) ei johtoja tosiaan mene, mutta jos mennään vähän pidemmälle auton keskilinjaa päin, niin tulee se lattian ja helman sauma, jonka toisella puolella (auton sisällä) ne johdot kulkee muovikotelossa. Niitä lattiamattoja kannattaa raottaa, niin hahmottaa vähäsen, ei tarvitse kokonaan purkaa.

Helmasta löytyy aika paljon erinäisiä koloja tulppien takaa josta voi haluamaansa myrkkyä sisään laskea. Jossain kotelosuojapullossa tuli itselle sellainen letkunpätkä mukaan jonka sai aika pitkä työnnettyä.
W210 E230

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 11:43
Jees, kiitokset vastauksesta :thumbup: .
Nyt voin alkaa suunnittelemaan hyvällä mielellä tuota hitsaamista. Katsoo kuinka paljon sitten loppujen lopuksi ruostetta ja mätää löytyy, se selviää sitten kun saan auton alustapukkien avulla ilmaan.
Kerralla kun tekee kunnolla ja ajatuksen kanssa nii saisi ainakin muutaman vuoden lisäaikaa ettei tarvitsisi taas alkaa ruostehommiin.
Tänne tulen todennäköisesti tarinoimaan kuvien kera, miten tuo homma kaiken kaikkiaan menee ja sujuu.

Tulevaisuudessa pitäisi ilmeisesti moottoripuolta katsoa läpi. Nyt noin 5tkm aikana koneeseen on saanut lisätä jäähdytinnestettä noin 1,5-2L ja öljyntäyttökorkissa on hieman kermanväristä kökköä. Nesteitä tämä auto ei tiputa minnekään eikä ilmastoinnin kanavissa ole tuon remontin jälkeen jäähdytinnestettä ollut, myöskään moottoriöljyt ja jäähdytinnesteet eivät sekoitu keskenään moottorissa. Veikkaisin heti ensimmäisenä kannentiivistettä.
Samalla mietityttää tuon nokkaketjun vaihtoväli, autossa on mittarissa nyt 384tkm ja rapiat eikä huoltohistorian aikana nokkaketjua ole vaihdettu kertaakaan.
Onko noilla jakoketjuilla kuinka pitkä käyttöikä? Joskus lueskelin, että joillakin mennyt vastaavassa M112 moottorissa (joka tosin ollut kait 2.4L) ketju jo ennen kuin 300tkm on tullut mittariin ja joillakin kestänyt yli puoli miljoonaa kilometriä.
Ketju ei kuitenkaan äännä ja moottori toimii kaikin puolin erinomaisesti.
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä La 20.04.2019 21:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Nykyisin vm. -97 W210 E320 STW
Ex vm. -88 W124 CE 230.

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 11:49
ketju riippuu niin käytöstä ja öljynvaihdoista. Ketjuhan on ns metalli metalli, joten se kuluu ekana huonoilla öljyillä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 09:44
Hyvä tietää, kiitokset. Jätetään tuon jakoketjun vaihtoajatukset sitten myöhempään kertaan kun mikään ei viittaa siihen, että sitä tarvitsisi vaihtaa kun moottori ei pidä mitään ylimääräistä ääntä tai rohinaa vaan kehrää niin kuin sivistyneen veekutosen pitääkin :lol: . Todennäköisesti vaihtoon menee vain kannentiivisteet ja mahdollisesti venttiilinvarren kumit mutta sen näkee sitten kun pääsee tuon moottorin kimppuun.
Mopoista ja moottoripyöristä minulta löytyy n. 7 vuoden kokemus moottoriremonteista, niin en usko saman autossa olevan sen kummempaa paitsi että kaikki on isommassa kokoluokassa :D .
Nykyisin vm. -97 W210 E320 STW
Ex vm. -88 W124 CE 230.

MB Star C4 + läppäri
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 663
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 18:12
Kiva seurata projektiasi :clap: Ketjua ei tarvii vaihtaa ellei ala äänteleen. Huolehdi öljynvaihdot ajoissa ja mielellään liian aikasin niin ketju kestää koko auton eliniän. Uudemmissa moottoreissa on ollut ketjujen kanssa ongelmia vaikka huollot onkin suoritettu ajoissa, mutta ne ovat ihan eri moottorit.
Kun hitsaat niin paineilmaa sinne koteloon välillä ja tietysti matot ym.pois toiselta puolelta peltiä mitä hitsaat. Muista myös hitsaustyön jälkeen olla jälellä auton luona vähintään tunnin, koska saattaa syttyä jälkeenpäin tuleen jos epäonni sattuu..

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 20.04.2019 22:26
Terve taas!

Tuli hommattua pari päivää sitten uudet kesäkumit auton alkuperäisille vanteille jossa oli aikaisemmin huonokuntoiset talvirenkaat kiinni.
Nyt saa nuo kopio monoblockit pistettyä sivuun ja orkkisvanteet alle.
Vielä parit kuvat alle :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva

Nuo uudet kumit ja vanteet pistän alle huhti-toukokuun vaihteessa kun 2. päivä toukokuuta väykky pääsee uudestaan nelipyöräsuuntaukseen Roihupellon autokorjaamoon eli tuttavallisemmin sanottuna Pellen pajalle. Aikaisempaa nelipyöräsuuntausta ei pystytty suorittamaan kun kuullemma liian kuluneet renkaat auton toisella puolella=vääristää mittaustuloksia.
Autossa siis pidemmän aikaa ratti on ollut hieman vinossa vaikka suoraan ajetaankin sekä renkaista lähtenyt aikamoista melua. Tosin kesärenkaat (sekä entiset talvirenkaat) ovat lähes 10 vuotta vanhat, liekö auton edellinen omistaja laittanut huonommat renkaat alle kun auton antanut liikkeeseen vaihdossa.
Tämän lisäksi auto on syönyt oikean takarenkaan sisäreunaa melko kiitettävästi, tästäkin varmaan osittain johtunut tuo rengasmelu.

Ensimmäisellä kerralla kun käytin väykyn Pellen pajalla niin pyysin tarkistamaan samalla mahdolliset välykset alustasta ja nivelistä. Välystä löytyi lopulta ohjauksesta ja kun keskustelin asentajan kanssa niin raidetanko kokonaisuudessaan vaihtoon, nyt en muista ulkoa että kumpi puoli mutta toinen kuitenkin. Sen teen itse tuossa kotipihalla kun ei ole sen kummosempi homma.

Pistetään loppukevennyksenä vielä kuvaa kun tuota C4 staaria tulee käytettyä tuossa väykyssä.

Kuva
Nykyisin vm. -97 W210 E320 STW
Ex vm. -88 W124 CE 230.

MB Star C4 + läppäri

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Henri_L, KEMPPIBOY, vihiz ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi