Harrastekäyttis W210 E320 STW vm. 1997 ja hitsaustyöt

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 13:35
Terve!

Suhtkoht uutena käyttäjänä täällä kirjoittelen ja nyt tuli innostus kirjoitella omasta harrastekäyttiksestä ja siihen liittyvistä korjaustöistä ja ongelmista.
Ostin/Vaihdoin entisen autoni (W124 CE230) vuoden 2018 tammikuun loppupuolella tähän väyrysmersuun, auto on vuosimallia -97 ja varustettu 3.2 litraisella bensa V6 M112.941 moottorilla jonka jatkeena automaattilaatikko.
Vaihdon syynä oli , että piti saada perheeseen käytännöllisempi ja tilavampi auto jossa kuitenkin on jotakin tekemistä.

Kuva

Kuva

Autossa oli ostettaessa mittarissa reilu 360tkm, ikäisekseen yllättävän hyväpeltinen ja lähes täydellisellä huoltohistorialla. Väykky on alunperin tuotu Saksasta Suomeen vuonna 2006.
Reilun kuukauden autolla tuli tyytyväisenä ajeltua jonka jälkeen huonojen keliolosuhteiden ja huonojen talvirenkaiden vuoksi (sekä väärän tilannenopeuden takia) ajoin autolla pienehkön kolarin pieneen liikennetolppaan.
Kolarissa autosta hajosi etupäästä kattavasti kaikkea mm. puskuri+pari parkkitutkaa, syylärin alla oleva tukitolppa/poikkirauta, viskon ympärysmuovi, ilmastoinnin lauhdutin+siihen menevät letkut sekä lämmityslaitteen kenno jonka vuoksi auto tiputti jäähdytinnestettä noin 1L/600km. Ikkunoinen huurtuminen oli melkeinpä v*ttumaisin ongelma tuossa talven aikana ja että puhallin lopetti toimintansa, kesällä tämä ongelma ei haitannut mutta vian olemassaolo harmitti niin vietävästi.

Läheltä olevalta hyvämaineiselta korjaamolta kävin korjausarviota pyytämässä tuosta lämmityslaitteen kennon ja ilmastoinnin lauduttimen vaihdosta niin korjausarvio oli n. 3000€.
Eipä lähihoitajan palkoilla tuota lähdetä noin vain tekemään niin mitäs muuta, kun kiinnostusta löytyy ja uuden opettelu pyörii mielessä niin päätinpä itse yrittää laittaa autoa kuntoon kun katsastuskin olisi suoritettava syyskuun lopussa eli reilun kuukauden päästä.

Elokuussa aloitin tuon lämmityslaitteen kennon sekä ilmastoinnin lauhduttimen+muiden oheistuotteiden vaihdon eli kojelauta purkuun ja rikkinäiset osat pois ja uudet tilalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Raitisilmasuodattimetkin vaihdoin uusiin kun toinen suodattimista oli ulos vedettäessä jo valmiiksi rikki. Samalla puhaltimen moottorin etuvastus tuli uusittua kun lueskelin internetin syövereistä että on ilmeisesti aika tyypillinen vika puhaltimen toimimattomuudelle, pari alan harrastajaa sanoi myös samaa. Sen vaihdoin niin johan rupesi taas toimimaan.

Kuva

Kun auto oli saatu jälleen koottua niin pari lisävikaa ilmeni heti ensikäynnistyksen jälkeen.
Mittaristossa ei mikään viisari liikkunut mihinkään ja kaikki mahdolliset vikavalot yms. paloivat. Kaikki kytkennät ja johdotukset olivat oikein enkä keksinyt mitään, mikä voisi aiheuttaa kyseisen vian.
Mersuforumin facebook - sivulla tuli muutamia hyviä ehdotuksia asiaan liittyen, mutta mikään niistä ei johtanut vian ratkaisuun.
Lopulta päätin uudestaan purkaa koko kojelaudan ja käydä kaikki kaapelit ja johdotukset läpi, ei mitään vieläkään. Seuraavaksi ja viimeiseksi päätin käyttää kaikki maattojohdot kojelaudan alta irti, hioin niitä aavistuksen verran vesihiomapaperilla kontaktipinnan parantamiseksi ja laitoin väliin vielä CRC:tä niin johan mittari heräsi. Meinasi tulla onnenkyynel kun reilu 4vk remontin aloittamisesta mersulla oli jo toivoa päästä taas tienpäälle. Kaikki takaisin paikalleen, auto käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja väyrynen oli taas käyttökunnossa.
Pari valoa jäi vielä palamaan joista tuo airbagin valo häiritsi eniten, myös katsastuksen kannalta.

Kuva

Faijan työkaverilta löytyi harraste star - vikakoodinlukija jolla tuo SRS valo saatiin sammutettua pitkän tutkimisen jälkeen. Mutta ABS ja ESP/BAS valo jäivät vielä palamaan kun niitä ei tämä henkilö osannut sammuttaa/tutkia, missä vika on.
Katsastuksessa hylky tulikin noista ABS ja ESP/BAS valoista sekä korjauskehoitukset yhdestä ruostereijästä pohjassa sekä tuosta katkenneesta tukitolpasta/poikkipalkista syylärin alapuolella. Huomasin kuitenkin, että nuo valot mittaristoon eivät kolmen ensikäynnistyksen (jotka tapahtuvat samana päivänä) aikana syttyneet kojetauluun jolloin vein auton viikon päästä uudelleen katsastettavaksi heti aamusta. Tällöin auto meni läpi samantien parin korjauskehoituksen kanssa. Seuraavaksi lähdin katsastusaseman pihalta motonetissä käymään ja ostin uuden jarruvalokatkaisimen, jota epäilin vian aiheuttajaksi.
Uuden jarruvalokatkaisimen pistin kiinni ja parin viikon jälkeen valot kojetaulusta sammuivat eivätkä ole enää palanneet.

Kuva

Nyt tässä keväällä tuli yhdeltä brittisivustolta hommattua tulevaisuutta ajatellen harraste MB Star C4 läppäreineen niin kävin tuon väykyn vikakoodit läpi ja nollasin ne, vikamuistiin oli myös jäänyt muutama koodi kun tuon lämmityslaitteen kennon vaihdon yhteydessä akun irroitin sekä kun pari vuotta aiemmin entinen omistaja oli tähän jonkinlaista sähköremonttia teettänyt mm. takaovien sähkölasien moottorit vaihdattanut niin niistä oli jäänyt vikamuistiin ilmoitus. Nekin nyt nollattu ja auto sähköjen osalta täysin kunnossa, toki pientä siistimistä ja paremminasettelua on vielä luvassa.

Tässä pientä kertomusta väykystä minun omistuksen ajalta :D .

Mutta nyt muutamia kysymyksiä minulla olisi liittyen hitsaamiseen. Reilu puoli tuntia lueskelin täällä enkä löytänyt mitään selkokielistä ohjetta ns. oikeaoppiseen alustan hitsaamiseen niin nyt kyselen täällä.
Aikasemmassa katsastuksessa katsuri löysi yhden reijän pohjasta tunkin nostokohdasta ja nyt tässä keväällä löysin kaksi uutta reikää helmoista.

1. Käsittääkseni helmakotelon sisällä on alustamassaa tai jotain vastavaa kotelonsuoja ainetta, ilmeisesti se on herkkä syttymään?
2. Miten tuon hitsaamisen voin tuossa suorittaa? Eli pitääkö ensin tuota kotelonsuoja-ainetta saada kaavittua pois helmakotelon sisältä ettei hitsaamisen yhdeydessä koko auto syty palamaan?
Olen kakkosautostani (VW Polo 9N vm. -03) hitsannut oikean takahelmakotelon eikä siellä mitään kotelonsuoja-ainetta näkynyt niin pystyin sen ihan normaalisti hitsaamaan migillä.
3. Jos kotelonsuoja-ainetta ei voi/saa kaavittua pois niin olenko märän rätin kanssa viilentämässä hitsauskohtaa ja pidän aina pienen tauon, ettei liikaa tule kuumennettua hitsauskohtaa?
4. Ilmeisesti osa sisustasta kannattaa irroittaa hitsauksen ajaksi autosta? Näin ainakin tein varotoimenpiteenä tuon Polosen kanssa.

Olkoot tässä ensimmäinen pitkä postaukseni. Toivottavasti nuo isot kuvat eivät pilaa lukumukavuutta ja toivottavasti ei riko hirveästi foorumin sääntöjä.
Kiitos ja seuraavaan kertaan :thumbup: .

-Tomi
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä Ma 15.04.2019 20:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4317
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 14:35
Tehtaalta sielä kotelossa ei ole kuin vähän jotain vahaa joka on jo kuivunut. Jälkeenpäin on voitu ruiskuttaa sitten vaikka mitä. Paineilmalla puhaltaa aina hitsauksen jälkeen niin sammuu jos sielä jotain palavaa on. Olikos näissä helmakotelon sisällä jotain johtoja, 124 korisessa taitaa olla?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3005
Liittynyt: Pe 11.06.2004 01:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 17:22
S202 kirjoitti:Tehtaalta sielä kotelossa ei ole kuin vähän jotain vahaa joka on jo kuivunut. Jälkeenpäin on voitu ruiskuttaa sitten vaikka mitä. Paineilmalla puhaltaa aina hitsauksen jälkeen niin sammuu jos sielä jotain palavaa on. Olikos näissä helmakotelon sisällä jotain johtoja, 124 korisessa taitaa olla?

Ei oo 124:ssa kotelon sisällä, mut jalkotilassa, iha kotelon kupeessa on, eli ne saa kyl poltettua, ku sieltä lattiapellin ja kynnyskotelon saumassaha se happaneminen monesti tapahtuu.

Noitten hitsatessa käryävien kotelosuojien ja maalien haitta on myös se, et niistä voi palaessaan vapautuu sellasia happoja tai oksideja vaimitänäitänytoli, et ne edesauttaa jatkossa sitä ruostumista siit sauman vierestä, etenkään ku kotelon sisäpuolta ei hitsauksen jälkee pääse hiomaan. Yks iha "hyvä" vaihtoehto on laittaa paikkapelti vaa pienillä hepeillä kiinni, ja saumata loput sikaflexillä tai muulla hyvällä liimalla, niin minimoidaan myös sitä johtojen ynnä muun polttamisen riskiä. . Ei tietysti iha kaikkien mieleinen tapa, mut kyl hyvä liimaus aina huonon hitsauksen voittaa :lol: Tärkeintä on kuitenkin, et poistaa ruostuneet pellit alta.

Ja erityisen iso peukku Pohjolan Liikenteen tallissa touhuumisesta :thumbup: :thumbup: :thumbup:
w123 230E automatic -84
w124 200D -89 (käyttis, saattohoidossa) ja -92 (tuon -89:n edeltäjä ja seuraaja)
w202 C180 Esprit -95 (kesäkäyttis)
w124 300D -90 (pyhäauto)
s124 300TD Turbo -92 (hoitotoimenpiteet lopetettu ja piuhat irrotettu)
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
s202 C180 -98
w460 300GD -83
w638 Vito 110CDI -03
Mazda B2000 GLX -89 :oops:

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei ole tapahtunut sitten vuoden 2001"

Talossa myös:
w168 A160 automatic Avantgarde -01
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4317
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 17:57
Kyllä ne kannattaa hitsata läpiasti, kotelon sisälle öljymäistä suoja-ainetta esim dinitrol ml tai vaijerirasva. Ei se ruostu millään jos siinä on öljykalvo päällä. Vahamaiset kotelosuojat toimii paremmin uusissa/ruosteettomissa autoissa.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13556
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 18:08
käytännöllisempi ja tilavampi auto jossa kuitenkin on jotakin tekemistä

Olet valinnut juuri oikean mallin :idea:

Oliko minkälainen homma purkaa kojelauta irti, tunti vai enemmän ?

Raitisilmasuodatin, se jonka kautta ilma aina kulkee sisään, löytyy kun irrotat hanskakotelon.
Tuossa kuvassa
https://img.aijaa.com/m/00684/14689389.jpg
oikeassa laidassa "ruudullinen" luukku jonka lukituksena valkoinen osa. Sen takana on kaksi suodatinta vierekkäin.
Nuo mitä olet kuvannut ovat sellaiset että niistä ilma kiertää vain napilla käskettynä tai todella likaisissa olosuhteissa ajettaessa.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 15.04.2019 21:47
Terve!
Kiitoksia hyvistä vinkeistä.
Käsittääkseni W210 korisessa ei ole helmakotelon sisällä mitään johtoja, joku joka oikeasti tietää saa korjata sanomaani mikäli olen täysin väärässä :wink: . Mutta se tulee jokatapauksessa katsottua korjaustöiden yhteydessä ettei riko mitään.
Jalkotilassa oli kiitettävä määrä johtoja ainakin apparin jalkotilassa kun sieltä tuli myös remontin aikana etsittyä kaikkia mahdollisia maattojohtojen sijaintipaikkoja, ne tietenkin suojataan hitsauksen ajaksi ettei kärvähdä.
Tosiaan, parkkipaikalla taivasalla teen kaikki remontit kun autotalli on toistaiseksi pelkkä unelma enkä viitsisi semmoista lähteä vuokraamaan kun isoa tallia ei saa mistään Helsingin sisältä halvalla. Mieluiten ostaisin jos ei olisi rahasta kiinni, lottovoittoa odotellessa :angel: .

Tarkoitus olisi tehdä tuo hitsaustyö kunnolla ja järjellä eli hitsaus läpiasti, että tulee varmasti pitkäikäinen ja kestävä liitos. Nytkin tuli yksi kysymys heti mieleen: Kun hitsaus on saatu päätökseen ja jonkinlaista suoja-ainetta pitäisi saada kotelon sisälle niin miten/mistä se sinne laitetaan? Porataanko auton sisältä pieni reikä koteloon hitsaustöiden päätteeksi ja ruiskitaan sitten? Tämä on toistaiseksi niin uusi asia itselle, pahoittelut jos tulee tyhmiä/päivänselviä kysymyksiä, mutta sitä varten kysytään niin opitaan uutta.

Kojelaudan purkamisessa meni ensimmäisellä kerralla vajaa 4h kun tein tämän vapaalta kädeltä ja tarkasti merkkasin jokaiset osat ja ruuvit/pultit. Ratin 10mm kuusiokolopultissa meni reilu tunti kun oli niin tiukassa, tällöin piti saada toinen käsipari pitämään ratista kiinni ja kaupasta piti käydä hankkimassa pidempi vääntövarsi. Varsinaista videota tai ohjetta en ole löytänyt mistään netin syövereistä, sen takia tein hitaasti ja huolellisesti että saa myös varmasti koottua takaisin. Toisella kerralla kun aloin johdotusasiaa selvittämään kun mittari ei toiminut niin tällöin kojelaudan purkamisessa meni aika tasan 1 tunti. Takaisin laittamisessa meni 2h kun johdot kojelaudan alla eivät meinanneet löytää oikeita paikkojaan.
Näköjään väärin kirjoitin tuossa, tarkoitin että aktiivihiilisuodattimet tuli uusittua tuon ilmastoinnin ison boxin (vai miksi sitä kutsutaankaan) ollessa irti. Raitisilmasuodattimet oli juuri vaihdettu kun auto tuli minulle ja vielä kun tarkistin ne tuossa purkamisen yhteydessä niin koivunsiemeniä sai vain vähän ravistella pois, muuten ei niihin tarvinnut koskea.

-Tomi
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 17.10.2016 07:44
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 07:47
Moro!

Hyvännäköistä puuhastelua ja aivan oikea väyrynenkin on valittu eli prefacelift :thumbup: Itsellä sama vuosimalli ja samoihin aikoihin saksasta tuotu, sihenkin on muutaman vuoden aikana neliö jos toinenkin tullut hitsattua paikkaa :twisted:

Tunkinpaikan välittömässä läheisyydessä (eikä helmakotelossa) ei johtoja tosiaan mene, mutta jos mennään vähän pidemmälle auton keskilinjaa päin, niin tulee se lattian ja helman sauma, jonka toisella puolella (auton sisällä) ne johdot kulkee muovikotelossa. Niitä lattiamattoja kannattaa raottaa, niin hahmottaa vähäsen, ei tarvitse kokonaan purkaa.

Helmasta löytyy aika paljon erinäisiä koloja tulppien takaa josta voi haluamaansa myrkkyä sisään laskea. Jossain kotelosuojapullossa tuli itselle sellainen letkunpätkä mukaan jonka sai aika pitkä työnnettyä.
W210 E230

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 11:43
Jees, kiitokset vastauksesta :thumbup: .
Nyt voin alkaa suunnittelemaan hyvällä mielellä tuota hitsaamista. Katsoo kuinka paljon sitten loppujen lopuksi ruostetta ja mätää löytyy, se selviää sitten kun saan auton alustapukkien avulla ilmaan.
Kerralla kun tekee kunnolla ja ajatuksen kanssa nii saisi ainakin muutaman vuoden lisäaikaa ettei tarvitsisi taas alkaa ruostehommiin.
Tänne tulen todennäköisesti tarinoimaan kuvien kera, miten tuo homma kaiken kaikkiaan menee ja sujuu.

Tulevaisuudessa pitäisi ilmeisesti moottoripuolta katsoa läpi. Nyt noin 5tkm aikana koneeseen on saanut lisätä jäähdytinnestettä noin 1,5-2L ja öljyntäyttökorkissa on hieman kermanväristä kökköä. Nesteitä tämä auto ei tiputa minnekään eikä ilmastoinnin kanavissa ole tuon remontin jälkeen jäähdytinnestettä ollut, myöskään moottoriöljyt ja jäähdytinnesteet eivät sekoitu keskenään moottorissa. Veikkaisin heti ensimmäisenä kannentiivistettä.
Samalla mietityttää tuon nokkaketjun vaihtoväli, autossa on mittarissa nyt 384tkm ja rapiat eikä huoltohistorian aikana nokkaketjua ole vaihdettu kertaakaan.
Onko noilla jakoketjuilla kuinka pitkä käyttöikä? Joskus lueskelin, että joillakin mennyt vastaavassa M112 moottorissa (joka tosin ollut kait 2.4L) ketju jo ennen kuin 300tkm on tullut mittariin ja joillakin kestänyt yli puoli miljoonaa kilometriä.
Ketju ei kuitenkaan äännä ja moottori toimii kaikin puolin erinomaisesti.
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä La 20.04.2019 21:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Ti 16.04.2019 11:49
ketju riippuu niin käytöstä ja öljynvaihdoista. Ketjuhan on ns metalli metalli, joten se kuluu ekana huonoilla öljyillä.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 09:44
Hyvä tietää, kiitokset. Jätetään tuon jakoketjun vaihtoajatukset sitten myöhempään kertaan kun mikään ei viittaa siihen, että sitä tarvitsisi vaihtaa kun moottori ei pidä mitään ylimääräistä ääntä tai rohinaa vaan kehrää niin kuin sivistyneen veekutosen pitääkin :lol: . Todennäköisesti vaihtoon menee vain kannentiivisteet ja mahdollisesti venttiilinvarren kumit mutta sen näkee sitten kun pääsee tuon moottorin kimppuun.
Mopoista ja moottoripyöristä minulta löytyy n. 7 vuoden kokemus moottoriremonteista, niin en usko saman autossa olevan sen kummempaa paitsi että kaikki on isommassa kokoluokassa :D .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 671
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39
ViestiLähetetty: To 18.04.2019 18:12
Kiva seurata projektiasi :clap: Ketjua ei tarvii vaihtaa ellei ala äänteleen. Huolehdi öljynvaihdot ajoissa ja mielellään liian aikasin niin ketju kestää koko auton eliniän. Uudemmissa moottoreissa on ollut ketjujen kanssa ongelmia vaikka huollot onkin suoritettu ajoissa, mutta ne ovat ihan eri moottorit.
Kun hitsaat niin paineilmaa sinne koteloon välillä ja tietysti matot ym.pois toiselta puolelta peltiä mitä hitsaat. Muista myös hitsaustyön jälkeen olla jälellä auton luona vähintään tunnin, koska saattaa syttyä jälkeenpäin tuleen jos epäonni sattuu..

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 20.04.2019 22:26
Terve taas!

Tuli hommattua pari päivää sitten uudet kesäkumit auton alkuperäisille vanteille jossa oli aikaisemmin huonokuntoiset talvirenkaat kiinni.
Nyt saa nuo kopio monoblockit pistettyä sivuun ja orkkisvanteet alle.
Vielä parit kuvat alle :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva

Nuo uudet kumit ja vanteet pistän alle huhti-toukokuun vaihteessa kun 2. päivä toukokuuta väykky pääsee uudestaan nelipyöräsuuntaukseen Roihupellon autokorjaamoon eli tuttavallisemmin sanottuna Pellen pajalle. Aikaisempaa nelipyöräsuuntausta ei pystytty suorittamaan kun kuullemma liian kuluneet renkaat auton toisella puolella=vääristää mittaustuloksia.
Autossa siis pidemmän aikaa ratti on ollut hieman vinossa vaikka suoraan ajetaankin sekä renkaista lähtenyt aikamoista melua. Tosin kesärenkaat (sekä entiset talvirenkaat) ovat lähes 10 vuotta vanhat, liekö auton edellinen omistaja laittanut huonommat renkaat alle kun auton antanut liikkeeseen vaihdossa.
Tämän lisäksi auto on syönyt oikean takarenkaan sisäreunaa melko kiitettävästi, tästäkin varmaan osittain johtunut tuo rengasmelu.

Ensimmäisellä kerralla kun käytin väykyn Pellen pajalla niin pyysin tarkistamaan samalla mahdolliset välykset alustasta ja nivelistä. Välystä löytyi lopulta ohjauksesta ja kun keskustelin asentajan kanssa niin raidetanko kokonaisuudessaan vaihtoon, nyt en muista ulkoa että kumpi puoli mutta toinen kuitenkin. Sen teen itse tuossa kotipihalla kun ei ole sen kummosempi homma.

Pistetään loppukevennyksenä vielä kuvaa kun tuota C4 staaria tulee käytettyä tuossa väykyssä.

Kuva
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 02.05.2019 19:24
Harmaata kevätiltaa kaikille!
Väykky kävi tänään toisen kerran nelipyöräsuuntauksessa, tälläkertaa onnistuneesti nyt kun oli uudet renkaat alla.

Kuva

Kuva

Viime viestissä unohdin mainita, että tuon vasemman raidetangon vaihdon lisäksi myös molemmat etupyörän laakerit alkavat olemaan vaihtokunnossa, pitää aikamoista jyrinää ajaessa.
Nyt tässä illan aikana pistän uudet varaosat tilaukseen todennäköisesti autodockin kautta niin pääsee jossain kohtaa asentelemaan, varmaan jonkinlaisen youtube - ohjevideon yritän tuosta osien asentamisesta tehdä, kun se kuuluu myös vapaa-ajan harrastuksiin :angel: .
Täytyy nyt sitten jättää autolla ajelut vähemmälle ja siirtyä mopon tai moottoripyörän tangon taakse, ettei jompi kumpi etupyörän laakereista hajoa kesken matkan.
Silloin saattaa lentää useampi kirosana ja mennä autosta enemmänkin osia rikki.

Seuraavaan kertaan...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Su 21.05.2006 11:26
Paikkakunta: Iisalmi
ViestiLähetetty: La 04.05.2019 20:06
Helmat korin väriin ja umpiot kiiltoon?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 09:43
Taski kirjoitti:Helmat korin väriin ja umpiot kiiltoon?


Samaa mieltä olen kanssasi. Umpiot on tarkoitus kiillottaa kun ispiraatio niihin iskee joskus vapaapäivinä. Helmojen hitsaamisen jälkeen olisi kiva saada sekin osa autoa maalattua samanväriseksi kuin muukin osa autoa.
Helppoa olisi kuitenkin vain vetää massa päälle ja antaa olla silleen, mutta huomattavasti paremman näköinen olisi maalattuna.
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 17:56
Pientä päivitystä taas vaihteeksi ennen kuin uudet osat saapuvat.
Ennen tuota osatilausta tarkistin vielä jarrupalojen ja levyjen kunnon kun takajarrulevyissä tuntui hieman pykimää ja epätasaisuutta.

Kuva

Renkaan irroitettuani totesin takajarrulevyt aika kuluneiksi mm. levyn pinta ei ollut kovinkaan tasainen ja levyjen paksuus oli lähellä minimiä.

Kuva

Sama päti myös etujarrulevyissä, niissä oli epätasaisuutta ja jarrupalat melkein loppu.

Eli mersuun tulossa tällähetkellä uudet raidetangot kokonaisuudessaan eteen molemmille puolille, uudet jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, etupyöränlaakerit molempiin etupyöriin, käsijarrukengät (varalle) ja polttoainesuodatin kun en äkkiseltään löytänyt huoltopapereista, milloin vaihdettu.
Samalla kiinalaisten aliexpress-kauppiaiden euroopan varastolta Tsekeistä pitäisi parin päivän sisällä saapua verovapaasti laakereiden irroitus- ja asennustyökalusarja ja pari muutakin työkalua tulevaisuuden hommiin kun löytyi edullisesti.
Varaosat tilasin lopulta autonvaraosat24 - sivulta, jatketaan kirjoittelua kun osat ja työkalusarja saapuvat :thumbup: .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1350
Liittynyt: Ma 22.09.2008 20:17
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 18:42
laitahan kuvaa tuosta työkalusarjasta kun saat sen, ihan mielenkiinnosta koska nuo kartiorullien laakerikoolit vaihtuu vasaralla ja tuurnalla tai ihan sama millä sen pois saakin lyötyä

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 21:55
Tämännäköinen setti kyseessä:

https://www.aliexpress.com/item/Remover ... 4c4dbFbowO

Äkkiseltään en kuitenkaan ymmärtänyt, miten tuolla työkalusetillä irroitetaan laakerikoolit keskiöstä. Itse olen myös käyttänyt tuurnaa ja vasaraa irroittaessani mopojen ja moottoripyörien vanteiden keskiöstä pyöränlaakereita, samaa metodia todennäköisesti käytän tässäkin operaatiossa.

Katsoo miten hyvälaatuinen tuo setti todellisuudessa on kun saapuu kotiovelle. Toistaiseksi ei ole valittamista ollut Kiinasta tilatuista työkaluista ruuvimeisseleitä lukuunottamatta (eivät ole kestäneet edes perus puuruuvien kiristämistä).
Edullinen tuo on verrattuna vastaavaan bilteman settiin, jossa on vielä hieman vähemmän osia:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021491
Viimeksi muokannut Moniosaaja97 päivämäärä Pe 10.05.2019 00:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24
ViestiLähetetty: To 09.05.2019 17:26
Eikös tuo setti oo tarkoitettu enempi prässättäville "pakettilaakereille" eikä kartiolaakereille missä on irtonaiset koolit? Ainaki itse olen ton tyyppisellä vaihtanut prässilaakereita :think: Noi irtokoolithan tosiaan menee vasaralla naputtelemalla paikalleen, käyttää vaikka sitä vanhaa koolia lyöntialustana. Niihin on myös myynnissä omaa lyöntisarjaa missä on erilaisia alumiinisia kartioita eri kokoisille kooleille jos pelkää että tampin kanssa tulee jälkiä uuteen kooliin.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 09.05.2019 21:56
olli103 kirjoitti:Eikös tuo setti oo tarkoitettu enempi prässättäville "pakettilaakereille" eikä kartiolaakereille missä on irtonaiset koolit?


Kyllä on, mutta onnistuu myös noiden kartiolaakereiden koolien asennukseen kun käyttää vanhaa laakerikoolia apuna painaessa uutta koolia sisään. Tällöin ei tarvitse rikkoa uutta laakerikoolia jos pelkästään tuolla työkalulla tekee, muutenkin taitaa tulla liian ahdasta jos ei ole vanhaa laakerikoolia apuna tai sitten ei saa painettua tarpeeksi syvälle.
No sen näkee sitten asennustilanteessa, kyllä keinot keksitään jotta homma saadaan hyvin suoritettua :thumbup: .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 10.05.2019 23:00
Työkalut saapuivat juuri Tsekeistä tänne suomenmaalle eilen aamupäivästä.

Kuva

Kuva

Toinenkin työkalusetti tarttui mukaan vaikkei sille nyt lähiaikoina olekaan käyttöä, mutta hyvä investointi tulevaisuutta ajatellen. Molemmat työkalusetit tuntuvat olevan erittäin järeää tekoa.
Tuo laakerityökalusarja maksoi n. 46 euroa postikuluineen ja palloniveltyökalu n. 64 euroa posteineen.

Varaosia odotellessa, viikko sitten pistin osat tilaukseen ja vasta tänään perjantaina tuli ilmoitus että osat on postitettu Saksasta, ilmeisesti ihan normaalia että saa jonkinaikaa odottaa että osat kerätään yhteen ja postitetaan yhdessä. Eli ensiviikon alussa pitäisi saapua "pitkään" odotettu varaosapaketti :clap: .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 11.05.2019 05:04
Itse olen alkanut suosia Trodoa (Latvia) ja Alvadia (Viro) koska niistä osat tulevat yleensä tosi äkkiä verrattuna Autodoc/Autonvaraosat24/(mitä muita nimiä rakkaalla lapsella onkaan). Oma kokemus on, että ensiksi mainituista osa lähtee matkaan luvattuna päivänä ja tulee perille parissa päivässä, kun taas Autodocilla kestää usein päivätolkulla saada tavara liikkelle vaikka olisi varastossa. Kaikkia osia ei tietysti saa kaikkialta joten sen takia joutuu joskus tilaamaan mistä sattuu.

Varsinkin jos Helsingissä vaikutat, kannattaa myös kokeilla Merteiliä jos ei ole jo tuttu. Juuri tuolla oman projektiketjuni puolella tarinoin kuinka metsästin yhtä anturia, ja lopulta sen sai sekä nopeiten (1 päivässä) että halvimmalla Merteililtä, vaikka koko tuote puuttui heidän nettisivultaan.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 11.05.2019 05:45
Terve!
Kiitokset vinkistä! Alvadin sivuja olen joskus selaillut, mutta vielä en ole sieltä mitään "uskaltanut" tilata kun hirveästi kokemuksia en ole kyseisestä firmasta kuullut/lukenut. Mutta täytyy jatkossa sitä selata enemmän ja sitten tutustua tuohon Trodon sivuihin.
KL-varaosa Vantaalla sekä Merteil hertsikassa ovat tuttuja firmoja ja sieltä olen pientä nippeliosaa käynyt ajansaatossa hankkimassa entiseen sekä nykyiseen mersuun. Viskon ympärysmuovia sekä muutamia muita keulan muoviosia pitäisi pikkuhiljaa alkaa metsästämään kun pääsen etupäätä kunnostamaan tästä väykystä. Merteilin sekä KL-varaosan sivuilta en äkkiseltään löytänyt niitä ollenkaan, täytyypi mennä paikanpäälle asioimaan.
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 15.05.2019 22:44
Terve taas!
Varaosat tänään keskiviikona vihdoin ja viimein saapuneet autodocilta.

Kuva

Kuva

Kuva

Osat juuri semmoisia kuin pitääkin, ainoastaan ihmettelen että tilasin Brembon valmistamat takajarrulevyt sekä toisen merkkiset jarrupalat (nyt en äkkiseltään muista merkkiä) ja tulikin toisen valmistajan tuoteet paketissa.
Tästä voisi pistää kyselyä autodocille, varsinkin jos on halvempi tuote mistä olen maksanut kalliimman hinnan.
Pitkä toimitusaika myös mietityttänyt, mutta varmaan sillekin löytyy jokin looginen selitys.

Parin päivän päästä yötyöputken päätyttyä alkaa useampi ansaittu vapaapäivä niin pääsee nuo uudet osat pistämään kiinni, varmaan jonkinlaisen Youtube - ohjevideon saatan tästä väsätä ajankuluksi kun vastaavia suomalaisen tekemiä ohjevideoita ei ole tullut juurikaan vastaan netin syövereissä.
Toki tännekin tulee asiasta kirjoitettua runsaan tekstimäärän ja kuvien kera 8) .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 14:14
Autodoc on muuten hyvä, mutta palauttelujen ja vaihtojen kanssa on vähän niin ja näin...
Yleensä helpompaa pistää osa myyntiin vaan Suomessa, jollei käy. Nuo sentään käy.

Nimim. "joskus tappelin aikani"
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: Ma 11.04.2005 11:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 20:08
Jos Brembon tilalle sait Fremaxit niin hyvitystä täytyy saada vaikka ei Fremax mikään surkea ole mutta Brembo on maineikas joten jos asiakas tilaa Brembon levyt niin varmasti sellaiset myös haluaa.
W213 220d myynnissä + W201 1.8e

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 21:51
Täytyy ehdottomasti pistää reklamaatiota osista Autodocille.
Osissa ei siis ole mitään vikaa, juuri mitä pitääkin mutta takajarrulevyt ja jarrupalat ovat eri merkkiä mitä tilasin.
Katsoo, minkälaista vastausta tulee kunhan saan sinne kirjoitettua...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 16.06.2019 01:31
Terve taas!
Pistin autodocille sähköpostia tuosta tuoteasiasta kun väärän merkkiset osat lähettivät, mutta mitään ei ole kuulunut takaisinpäin heidän suunnasta. Tästä sähköpostiviestin lähettämisestä on jo kulunut reilu 3vk, hieman alkoi sapettamaan kun eivät ole ottaneet kantaa asiaan vai onko niinsanotusti hukkunut muiden sähköpostien joukkoon eli klikattu viesti auki mutta unohdettu vastata. Mutta antaa olla, osat ovat hyvälaatuisia ja käyvät autooni mutta periaatesyistä olisin halunnut kuulla heiltä jotain vastausta.

Mutta nyt itse pääaiheeseen :thumbup: .
Vasta pari päivää sitten sain nuo tilaamani osat asennettua väykkyyn kiinni takajarrulevyjä ja -paloja sekä käsijarrukenkiä lukuunottamatta. Loppujen lopuksi yllättävän helppo homma kokonaisuudessaan oli kun on oikeat ja hyvät työkalut ja oheistarvikkeet omasta takaa. En ole siis koskaan aikaisemmin vaihtanut autoon jarrulevyjä, jarrupaloja tai edes pyöränlaakereita, mutta mopoihin ja moottoripyöriin olen useamman kerran tehnyt edellämainittuja hommia eli on ainakin jokseenkin tuttua hommaa mutta nyt vain autoon tehtynä.
Kuvia en hirveästi päässyt kameralla napsimaan mutta gopro kuvasi koko homman eli seuraavat kuvat ovat suurimmaksi osaksi tietokoneen näytöltä otettuja kuvakaappauksia. Kaikkia kuvia en tähän viestiin pistä (tulee muuten liian pitkä) mutta kaikki kuvat voi halutessaan katsoa aijaa.comin kautta kun klikkaat viestin kuvia isommiksi.

Kuva

Kuva

Homma lähti ensin liikkeelle siitä, että auton keula ilmaan ja pukit alle.

Kuva

Kuva

Vanhempieni talon autokatokseen pääsin homman suorittamaan, retkeilymakuualustan/"remonttimaton" unohdin kotiin niin joutui tuolla sorassa konttamaan mutta ei mahda mitään. Pääasia että oli katos käytettävissä jolloin aurinko ei porottanut aivan kuumana niskaan vaan sai olla mukavasti varjossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavana vuorossa jarrusatulan irroitus. Pihdeillä ensin tuo jousi/rautalanka pois ja sitten 7mm kuusiokoloavaimella jarrusatulan liukutapit irti sekä 18mm hylsyllä jarrusatulan pidike pois. Ruuvimeisselillä sai vähän painaa jarrupalaa jarrumäntää vasten että satula irtosi. Sitten 5mm kuusiokoloavaimella jarrulevyä pitävä pultti pois ja vasaralla kopautus jarrulevyyn niin se irtosi pyöränkeskiöstä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuurnalla keskikupin irroitus sekä 5mm kuusiokoloavaimella sai pyörännapaa pitävän mutterin vapautettua ja näin ollen kierrettyä pois. Sitten vain pyörännavasta kiinni ja rykäisy, ja napa on irti. Sitten taas tuurna ja vasara käteen ja laakerikoolien irroitus pyörännavasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vuorossa uusien ja vanhojen laakerien keskenäänvertailu, että on varmasti oikean kokoset osat tulleet ja laakerityökalulla uudet laakerikoolit sisään. Seuraavaksi vuorossa laakerien voitelu CRC:n laakerirasvalla, sekä laakerin stefan kiinnitys pyörännapaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vain napa takaisin paikalleen ja ulomman laakerin rasvaus ja asennus. Seuraavaksi pyörännavan mutteri takaisin kiinni ja uuden keskikupin asennus. Tämän jälkeen pyörännavan puhdistus metalliharjalla ja kuparispaytä päälle ja uusi jarrulevy kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jarrumäntätyökalulla sai kätevästi painettua jarrumäntää sisäänpäin satulassa niin sai uudet jarrupalat kiinni. Jarrupalan kulumisen ilmaisin meinasi unohtua, mutta muistui mieleen onneksi ennen kuin aloin satulaa laittamaan takaisin kiinni.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oikean puolen raidetangonpään mutterin irroitus meinasi tuottaa päänvaivaa kun ei meinannut alkaa irtoamaan, pyöri nimittäin muu osa pulttia mukana ja kuusiokoloavaimen kohta oli ruostunut pilalle. Piti lopulta rautasahalla sahata se pois niin lähti irti. Sitten 36mm kiintoavaimella raidetangon sisäpään irroitus, uusi tilalle ja kiinni.

Kuva

Meinasi tuo rautalankaosa unohtua myös, mutta muistui mieleen ennen renkaan asennusta.
Nyt on eteen asennettu uudet jarrulevyt, palat, pyöränlaakerit ja raidetangot kokonaisuudessaan.
Ei enää laakerit jyrise ajettaessa, nyt on auto kunnossa.
Vikakoodit tarkistin autosta varmuudenvuoksi seuraavana päivänä ja puhdas tulos tuli.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uudet etujarrut pitävät tällähetkellä tavallista enemmän rohisevaa ääntä, ilmeisesti ihan normaalia?
Jarrulevyissä ei näkynyt mitään jälkeä, että hinkkaisi johonkin kiinni.
Toimii niinkuin pitääkin, vielä taakse uudet levyt ja palat sekä polttoainesuodatin niin pääsee toteuttamaan hitsaushommia.

Kuva

Moottoritilan peseminen käynyt myös mielessä, täytyy sekin tehdä joku kaunis päivä.

Kuva

Seuraavina vapaapäivinä voisi tuon syylärin alla olevan poikkipalkin vääntää suoraksi ja kiinnittää takaisin runkoon. Tuota poikkipalkkia näyttää olevan myynnissä osanumerolla A2106202486, täytyy katsoa onko se pelastamisen arvoinen vai uusisiko kokonaan.

Seuraavaan kertaan :D .
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13556
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 16.06.2019 07:45
Uudet etujarrut pitävät tällähetkellä tavallista enemmän rohisevaa ääntä, ilmeisesti ihan normaalia?

Korkeintaan muutaman jarrutuksen ajan, sitten pitäisi hiljentyä. Silloin kun ei jarruta ei pidä kuulua mitään.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 16.06.2019 21:41
Rohinan lähde löytynyt ja kyseessä aloittelijan virhe.
Muistin iltapäivällä, että uudet laakerit mukautuvat keskiöön ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana ja vaativat jälkeenpäin uudelleenkiristyksen. Molemmat etupyörät nostin ilmaan ja selkeää klappia tuntui eli vanteet pois autosta ja keskikuppi irti pyörännavasta ja mutterin kiristys. Nyt ei kuulu enää ylimääräisiä rohinoita eikä tunnu klappia etukeskiöissä.
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230

MB Star C4 + läppäri
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: S202 ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi