Terve taas!
Viime viikolla tuli päätettyä, että viikonloppuna pistän väyrysen pohjan ja helmat valmiiksi ennen lokakuista katsastusajankohtaa niin ei mene viimetinkaan kaikki hommat niinkuin viime vuonna.
Kaiken tarvittavan ängin auton takakonttiin ja matka mökille alkoi.




Suomen Kansallisteatterilta tuli saatua mainio "työskentelyalusta" niin pysyi työskentelyalue kohtuu siistinä kun ei maa-aines pölissyt jalkojen alla.
No, eipä se olisi muutenkaan pölissyt kun nuo rakentelupäivät (Pe-Su) oli pääasiassa sadepäiviä aamusta iltaan.

Tunkilla nostin auton toisen puolen ilmaan ja laitoin alustapukin varaan. Alunperin piti nostaa koko auto neljän autopukin varaan, mutta sateiden ja sen vuoksi pehmeän sekä turhan vinon maa-alustan vuoksi luovuin ajatuksesta kun piti ajatella turvallisuutta. Aiemmilla tutkimuskerroilla totesin pohjassa ja helmoissa olevan kaiken kaikkiaan ainakin 3 reikää/ruostevauriota. Remontin edetessä totuus paljastui kun otin nuo pohjamuovit irti, yhteensä 9 reikää löytyi joista 3 oli alkavia eli pelti oli sen verran ohutta, että teräsharjalla pohjaa putsatessa sai tehtyä "uuden" reiän. Autoa on joskus aiemminkin hitsattu, sen totesin kun pohjassa oli kiitettävä määrä pakkelia ja sen alla ruostunutta peltiä, en tiedä onko väykkyä joku aloitteleva peltiseppä käyttänyt harjoituskohteena. Mutta ei sen kummempaa, hommat aloitettiin...







En ole mikään hitsaus taikka pakkelointimestari, mutta ihan kohtuu hyvää jälkeä tuli aikaan. Kotelon sisäpuolelle sain ruiskutettua myrkyt sisään niin ei pitäisi sieltä (toivon mukaan) aloittaa tulevaisuudessa ruostumista. Mutta mistä sitä tietää miten käy..




Palopeitteestä oli paljon apua niin ei lentänyt hitsauskipinät sisälle

.




Polttoainesuodatin tuli vaihdettua samalla kertaa kun oli pohjamuovit irti. Auton mukana tulleista dokumenteista en äkkiseltään löytänyt, milloin suodatin on viimeksi vaihdettu niin vaihdoin varuiksi.

Alunperin minun piti maalata helmat samalla värillä kuin muukin osa autoa on, mutta huonojen olosuhteiden ja tiukan aikataulun vuoksi päädyin helpoimpaan ratkaisuun eli massan käyttöön. Tuon maalin, mikä oli tarkoitus käyttää helmojen maalaukseen päätyy varmaankin takaluukkuun kun sitä pääsee työstämään tai mahdollisuuksien mukaan uuteen etupuskuriin mikäli sille ei löyty suhtkoht edullista maalaria täältä pk-seudulta tai 100km säteellä Helsingistä. Jos satut tietämään, kuka pystyisi maalaamaan harrastelijahintaan väyrysen etupuskurin alkuperäisellä värillä niin saa vinkata

.



Ruostetta ruosteen perään, ruosteetonta väyrystä ei ole olemassakaan niinkuin ei yksisarvisiakaan

. Pahoittelut, ettei ole näyttää hitsausjäljestä ja lopputuloksesta tarkempia kuvia, ei tuota hommaa oikeen kännykkä kädessä tehdä. Nämäkin kuvat on otettu kun on muistettu ja älytty.


Myöhään sunnuntai-iltana sai viimein homman viimeisteltyä, akku takaisin kiinni ja vikamuistin nollaus sekä radioon koodi ja mersu oli taas ajossa.

Tänään tuli käytyä KL-varaosassa Vantaalla ja sieltä tarttui pientä nippeliosaa matkaan eli 4kpl tunkin nostokumeja ja 4kpl tunkin tulppia sekä heräteostoksena mittariston irroituskoukut.
Tulevana viikonloppuna olisi tavoite saada tuo jäähdyttimen palkki vaihdettua ja myöhemmin ilmastoinnin kuivain niin pääsisi teettämään ilmastointihuollon autoon. Ilmastointi ei ole autossa toiminut koko minun omistusaikana joten sille asialle tulee piste tässä syksyn aikana.
Seuraavaan kertaan

...
Nykyisin vm. -97 S210 E320
Ex vm. -88 W124 CE 230
MB Star C4 + läppäri