w201 230 -91 käyntivaivaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ma 03.02.2020 21:37
Pakko kai se on tästäkin tehdä jo oma topicci kun tuntuu olevan niin työn ja tuskan takana tuo käyntivian korjaaminen, eli... ostin viime kesänä projektiksi poikkeuksellisen siistikuntoisen 190 mesen, 2litran m102 bensakoneella, 4v manuaalina, varusteet nihkeät penkinlämmittimet ja kattoluukku :roll: mutta korin kunto todella jees. Auto oli myös saanut paljon uutta osaa, aiemmin samana kesänä uusi tuulilasi ja ihan muutoskatsastettuna uusi ta technix alustasarja ja iskarien yläpäätkin näytti olevan uudet. Starttimoottorikin näytti olevan uusi.

No tämähän oli päästöistä pompannut sen takia että ykkösen puristukset hukassa joten hommasin siihen sitten suoraan 230sen mosan enkä alkanut tuota 2litraista remppaamaan, 230sen ecun ja sytkäboksin sain moottorin mukana. Kaikki lämpöanturit yms vaihdoin vanhasta koneesta tähän 230seen, ainut mikä jäi pois oli imusarjan ja kannen välinen ymmärtääkseni joku lämpövastuslevy johon tuli 1-napainen liitin. 2litraisessa koneessa tämä oli mutta tässä 230sessä ei joten jätin sen pois ja johtokin jäi luonnollisesti irti :think: sitäkin mietin että pitäisikö kokeilla sitä toista imusarjaa ja laittaa tuo lämmitinlevy takaisin paikalleen uusine tiivisteineen :problem:

Moottorin vaihdon yhteydessä uusittua:
- imusarjan tiivisteet
- pakosarjan tiivisteet
- kampiakselin takastefa
- kytkinakselin silmälaakeri
- sytytystulpat
- venttiilikopan tiivisteet
- jäähdytinnesteet
- moottoriöljyt
- kaikki suodattimet
- moniurahihna

Moottorin vaihdolla auto rupesi käymään hienosti ja eikun konttorille oikein muutoskatsastamaan tämä "iso" moottorimuunnos :lol: Puhdas leima ja papereihin 100kw 230nen moottori :thumbup: ainoastaan jäähdytetyt etujarrut joutui päivittämään leimalle 230/260 mallista, nekin ostin kaikki uutena eli uudet levyt + palat ja satulat.

Pian leiman jälkeen rupesi käynti hieman takkuamaan ja huononi ja huononi ajan kanssa, siitä se alamäki sitten alkoi...

Lokakuussa auton katsastin mallikelpoisilla päästöillä muttei vieläkään ole tullut käyntiin tolkkua, tällä hetkellä toimii mekaanisesti ihan hyvin eli jos ottaa vaikka lisäilmaluistimelta tms johdon irti. Mutta piuhat kiinni käy välillä hyvää tyhjäkäyntiä ja kiertääkin mutta kierrokset jää välillä 2000-3000 rpm välille heijailemaan ja tulevat sieltä sitten jossain vaiheessa takaisin oikeille tyhjäkäyntikierroksille. Käyntivaiva oli yhdessä välissä toisella määräjakajalla vähän pahempi että ei tahtonut kiertää ja tukehtui pahasti. Alipaine/imuvuotoa etsitty varmaan liiankin monesti turhaan. Tällä hetkellä paikallaan parempi määräjakaja jolla auto alunperin toimi. Puristukset koneessa ok 9.8-10.3bar. Ilmamäärän potentiometrin arvoa mitatessa hyppää kierrokset taivaisiin kun johdot kytkee kiinni joka on minusta todella outoa, mekaanisena ei tuota tee ja arvo on tällä hetkellä aika lähellä tuota 0.7v.

Uusittua osaa käyntivian selvittämiseksi:
- virranjakajan hilut
- tulpanjohdot
- ruiskun kumikaukalo
- ruiskun ja lisäilmaluistimen välinen letku
- kaikki huohotusletkut

Kokeiltua osaa varaosina käyntivian selvittämiseksi:
- toista lisäilmaluistia
- useampaa ilmamäärän potentiometriä
- toista bensapumppua
- toista bensanpaineensäädintä
- toisia suuttimia
- toista puolaa
- toista sytkäboksia ja nyt myös ecua
- toista määräjakajaa ja tällä toisella käyntivaiva vain huononi
- toista kaasuvaijerin vapaa-asennon tunnistinta
- toista yj relettä
- lisämaadoitusta kokeiltu
- pakoputkea käytetty irti varmistaen ettei ole katti tukkeessa

Onko tässä sitten joku johtosarjavika vai tuleeko tietäjiltä vinkkiä vielä listan jatkoksi?

Tämän näköinen komistus siis kyseessä :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut crikez päivämäärä Ti 04.02.2020 23:11, muokattu yhteensä 1 kerran
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 03.02.2020 23:40
Voisiko polttoainetankin aktiivihiilisuodatinpanos olla tukossa jolloin tankkiin tulee liikaa alipainetta?
W123 300D -76 489tkm (MR)
S123 300TDT autom -82 656tkm
W124 260E autom -88 407tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ti 04.02.2020 17:48
Tankki kyllä kerää jonkin verran painetta mutta kokeiltu on myös ilman tankinkorkkia eikä ole vaikuttanut käyntiin.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 04.02.2020 22:54
Tämähän on 91-mallia joten on jo katilla. Onko lambda-anturia kokeiltu vaihtaa?

Yksi selitys voisi olla ilmanmäärämittarin mekaanisen lautasen takertelu?
W123 300D -76 489tkm (MR)
S123 300TDT autom -82 656tkm
W124 260E autom -88 407tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ti 04.02.2020 23:09
On katilla joo ja sen verran on kokeiltu että nyppästy lambdan liittimet irti auto käynnissä eikä muistaakseni vaikuttanut käyntiin. Päästöt olivat hyvät silloin katsastuksessa, myös lambdan arvot.

Ilmamäärän lautanen ei ainakaan käsin liikuttelemalla takertele ja toista määräjakajaakin on kokeiltu, tosin sillä toisella kävi vielä huonommin ja oireet muuttuivat.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 590
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 05.02.2020 04:57
Voisikohan potikan johdoissa olla vikaa? Omituiselta kuulostaa tuo kierrosten pomppaaminen mitatessa :wtf:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ke 05.02.2020 19:11
Samaa ihmettelin minäkin, pitäisi varmaan alkaa tutkailemaan johtosarjaa seuraavaksi.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Su 09.02.2020 19:15
Tuleeko kellään ideoita mieleen mitä kokeilla?
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ke 12.02.2020 20:43
Pulssisuhde ilmamäärän potikan johdot irti eli käsittääkseni mekaanisena 60%, kun taas kaikki piuhat kiinni 20%. Jos tuo nyt oikein näyttää niin vetäiskö lambda sen noin rikkaalle? Lambdan johtojen irroittaminen ei kylläkään vaikuta ainakaan tyhjäkäyntiin, eikä myöskään ehan johdon irroittaminen kun sitäkin kokeilin. Kokeilin myös nyt toista ilmamäärän potikkaa mutta jätin sen jonnekkin 0.2-0.3 volttiin kun sillä kävi parhaiten, 0.7v kun käänsi niin kierrokset nousi aivan liian korkealle :crazy:
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: Ke 12.02.2020 21:18
crikez kirjoitti:Pulssisuhde ilmamäärän potikan johdot irti eli käsittääkseni mekaanisena 60%, kun taas kaikki piuhat kiinni 20%. Jos tuo nyt oikein näyttää niin vetäiskö lambda sen noin rikkaalle? Lambdan johtojen irroittaminen ei kylläkään vaikuta ainakaan tyhjäkäyntiin, eikä myöskään ehan johdon irroittaminen kun sitäkin kokeilin. Kokeilin myös nyt toista ilmamäärän potikkaa mutta jätin sen jonnekkin 0.2-0.3 volttiin kun sillä kävi parhaiten, 0.7v kun käänsi niin kierrokset nousi aivan liian korkealle :crazy:


Mittailetko siis diagnostiikkapistokkeesta pulssisuhdetta? Jos lambda ohjailee, niin se pulssisuhde vaeltelee edestakaisin. Vikakoodeissa se on naulattu johonkin prosenttilukemaan. Muistaakseni vasta lämpimänä antoi lambdan ohjata käyntiä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ke 12.02.2020 21:27
Joo sieltä kuskin etunurkan pyöreästä pistokkeesta, aika tarkalleen pysyy 20% ja 60% kohdilla eikä vaeltele.

Lista osista mitä eiole vielä kokeiltu alkaa käymään vähiin... imusarja, lambda, johtosarja... kaikki muut alkaa kohta olemaan uusittu tai testattu.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: Ke 12.02.2020 23:08
crikez kirjoitti:Joo sieltä kuskin etunurkan pyöreästä pistokkeesta, aika tarkalleen pysyy 20% ja 60% kohdilla eikä vaeltele.

Lista osista mitä eiole vielä kokeiltu alkaa käymään vähiin... imusarja, lambda, johtosarja... kaikki muut alkaa kohta olemaan uusittu tai testattu.


Ja käänsit vielä pulssisuhteen polariteetin, eli 60% on yli puolet nollaa?

Jos ois polariteetti ollu väärin, niin 40% olisi ilmamäärämittarin koodi ja 80% katkos ECUn ja EZL:n välillä.

"Pin Function

1 RPM signal, 0 to 12 V, 4 pulses per revolution. A frequency of 43.3 pulses per second corresponds to the desired idle speed of 650 RPM. (To check your tachometer you could measure the frequency at this pin and multiply by 15 to get RPM.) This signal is derived from the ignition amplifier and is synchronized with the low side of the ignition coil.

2 GROUND

3 Lambda on/off ratio, 0 to 13.6 V, 100 Hz. This is not a replica of the output of the oxygen sensor. The "duty cycle" in Mercedes literature refers to the percentage of time this signal is low. Longer duty cycle (lower average voltage) = lean, shorter = rich.

4 Low (negative) side of the ignition coil. This is where to monitor the dwell angle of the electronic ignition amplifier, and is also a good place to view a reflected and attenuated image of the spark. This is about 50 VPP, safe for an ordinary oscilloscope.

5 Hot (battery voltage) in Run or Start, NOT FUSED! This is actually the positive side of the ignition coil.

6 Hot at all times, through fuse 2

7 Shielded cable from TDC sensor. This is not the same sensor which triggers the spark control unit, but it could be used in a clever circuit with pin 1 to measure spark advance.

8 Shielded cable from TDC sensor.

9 Shield for pins 7 and 8.


(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.

The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:

On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused

On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals."
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: To 13.02.2020 21:12
Toisen foorumin ohjeiden mukaan musta johto 2 pinniin ja punainen 3 pinniin, onko oikein?

Nyt on käynti mielestäni jo todella lähellä, lambdaa kokeilin tänään vain todetakseni nykyisenkin olevan ehjä, ilmamäärämittarin potikan sain säätöihin n. 0,7v lämpimällä koneella, nyt tyhjäkäynti hyvä ja kiertääkin hyvin mutta kierrokset tulevat liian hitaasti alas tyhjäkäynnille, ihan niinkuin tosiaan vielä jostain saisi ilmaa.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Pe 14.02.2020 18:14
Joo ei vaikuta seosruuvvin kääntö pulssisuhde-mittaukseen, eli näyttää kaiketi vikakoodia. Johdot oikeinpäin sammuksissa 30.6% ja käynnissä 20,7%. Johdot väärinpäin sammuksissa 69,3% ja käynnissä n. 79%.

Vaihdoin nyt myös kaasuläpän antureineen, ei vaikutusta.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 00:36
Ilmeisesti yleismittarilla mittaat pulssisuhdetta. Noissa kun käytetään yleisestä poikkeavaa polariteettia, niin piuhat väärinpäin näyttää oikean lukeman.

Kun käytit konetta ilman ilmamäärämittaria, niin näytti ihan oikein koodia "40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective."

Loppukoodit näyttäisi sitten, että "70% Start signal active" ja käynnissä "80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL)."
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: La 15.02.2020 19:28
Okei, kiitos tästä nyt tuli selvyys tohon mittaushommaan! Mutta mitä itse vikaan tulee niin onko sitten boksivikaa vai johtosarjavikaa :think: ecu ja sytkäboksi on kyllä vaihdettu.
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ma 17.02.2020 18:32
Niin se vain sinnikkyys palkittiin tässäkin tapauksessa, iso kiitos Obnoxiolle vikakoodien mittausohjeista!

Eli viaksi paljastui viallinen ecu, kertaalleen siis vaihdoin nuo 2litraisen boksit pois ja tuosta nykyisestä koneesta 2.3litraisen boksit paikalleen, mutta se ecuhan oli viallinen. Alkuperäinen vika ei siis ollut ecussa, vaan jossain muualla mutta se vika on tässä jossain vaiheessa korjaantunut.

Nyt seos säädetty lämpimänä karvan alta 50% tietämille, hieman joutui alkuperäisestä tilanteesta kääntämään seosruuvvia, ilmamäärän potikkakin arvossaan 0,7v :thumbup: :thumbup: :thumbup:
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 593
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: Ma 17.02.2020 23:03
Mahtava juttu! :clap: Toivottavasti samaan asiaan ei tarvitse pian palata uudestaan :wink:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: To 20.02.2020 23:39
Kyseinen yksilö nyt myös myynnissä kun valmiiksi sain :thumbup: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/11164025
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi
ViestiLähetetty: Ke 26.02.2020 17:56
Ja myyty :thumbup:
s203 270cdi -04
w163 ML 320 -99
c124 300ce-24v -92
c124 300ce-24v -91
ex w201 190e -91
ex w220 320s -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230 kompressor -96
ex w202 c220 -94

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa







kl-varaosat.fi

PowerOn24.com

nettikasinot


Nettikasinot





cron