W124 1986 kattoluukku

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 16:43
W124 1986 kattoluukku (tilt ominaisuudella) ei toimi.

Joku täällä on varmasti korjannut kattoluukun.

Monta asiaa on epäselvää ja netistä en onnistunut löytämään tietoa esim siitä miten moottori irroitetaan kaapelista joka avaa ja sulkee luukun.

Jos jolla kulla on tiedossa linkki jonka takaa löytyisi seikkaperäiset ohjeet niin olispa hienoa.

Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 18:25
Mikä sitä vaivaa? Pyöriikö moottori?

Se, että vaijerissa tai moottorissa olisi vikaa on hyvin epätodennäköistä. 9/10 tapausta johtuu siitä, että tilttiluukun mekanismi on vaurioitunut. Se yleensä murtuu, mutta toimimattomuuteen riittää vääntyminenkin. Tottakai on mahdollista että kontissa oleva moottori on rikki, mutta se on hyvin harvinaista.

Nyt jos luukku ei toimi ollenkaan, niin purkaminen on vähän hankalampaa ja luukun sisäverhous voi ottaa vähän siipeensä.
Tavallisesti luukku puretaan seuraavasti:

1: luukku auki asentoon, napista tai käsin moottorista (katon sisään)
2. Sisäverhous kammetaan irti luukun etureunasta ja vedetään pois auton ulkopuolelta.
3. Suljetaan luukku, ja avataan luukun sivuista 2kpl 8mm muttereita molemmin puolin, irrotetaan mekanismit 3kpl 8mm ruuveja per puoli luukun takaosassa ja nostetaan luukku pois kolostaan.
4. Irrotetaan luukun rosteri ”kiskot”, ristipääruuvit.
5. Irrotetaan mekanismit 3kpl ristipääruvit sivusuunnassa molemmin puolin.

Sitten uutta mekanismia paikalleen. Uusia saa tarvikkeena edullisesti ebaysta. Parilla on hintaa noin 70€. Nivelet ja huovat täytyy rasvata ennen asennusta. Sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen.

JOS nyt sitten sitä luukkua ei saa auki niin verhoilun joutuu ottaa alakautta pois ja se tulee vääntymään. Siinävaiheessa olisi hyvä olla vaikka purkuautosta ehjä tilalle tai sitten täytyy vaan oikoa se vanha.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 19:23
Uutta kehitystä. Luukuu aukeaa. Mutta ei mene kiinni. Ei siis liiku kiinni suuntaan ollenkaan. Tällä hetkellä luukku on puolittain auki kun en ole uskaltannut avata sitä kokonaan.

Eli jos avaan luukun kokonaan niin saan sisäverhoilun irti. Onko todellakin niin että sisäverhoilu lähtee irti vetämällä kun etureunan 4 nepparia on lupsautettu auki?

Luukun sulkeminen ei näillä näkymin sitten olekkaan niin yksinkertaista. Napista ajamalla kiinnisunntaan kuuluu ääni että jotain liikkuu katon sisällä mutta luukku ei inahdakkaan.

Onko ajatuksia mitä on vialla kun luukku toimii vain toiseen suuntaan. Moottori pyörii molempiin suuntaan.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 19:40
Kyllä, verhoilu lähtee nepparien irrottamisen jälkeen vetämällä.
Kuulostaa siltä, että murtuneen mekanismin osa estää luukkua liikkumasta.. mutta vaikea sanoa näkemättä.
Vaijerihan on kiinni sellaisessa kanttipellissä joka sitoo mekanismit yhteen. Pitäs nyt ainakin saada se verhoilu irti. Moottorissa on sellainen muovimutteri, jolla saa käsipelillä suljettua luukun.. ainakin teoriassa
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: Su 23.05.2004 16:34
ViestiLähetetty: La 23.05.2020 20:21
Startti-w108 kirjoitti:Uutta kehitystä. Luukuu aukeaa. Mutta ei mene kiinni.

Eli jos avaan luukun kokonaan niin saan sisäverhoilun irti. Onko todellakin niin että sisäverhoilu lähtee irti vetämällä kun etureunan 4 nepparia on lupsautettu auki?

Luukun sulkeminen ei näillä näkymin sitten olekkaan niin yksinkertaista. Napista ajamalla kiinnisunntaan kuuluu ääni että jotain liikkuu katon sisällä mutta luukku ei inahdakkaan.

Onko ajatuksia mitä on vialla kun luukku toimii vain toiseen suuntaan. Moottori pyörii molempiin suuntaan.

Ne etureunan näppärit on yllättävän tiukat. Ainakin itse en hirvennyt repiä niitä auki sormin. Hommasin jonkun verhoilun/listojen irroitustyökalun.

Sama oli luukun kanssa aukesi kyllä, mutta ei mennyt kiinni kuin samaan aikaan kädellä avittamalla. Oisko ollut rasvan puute minun luukussa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.05.2020 10:17
No niin sisäverhoilu lähti helposti kun luukku on kokonaan auki. Tai en ole varma onko se konaan auki. Luukun yläosaa (siis se osa joka on katonpinnan tasoilla luukun ollessa kiinni) jäi näkyviin noin 10cm. Ei siis mene katon sisään kokonaan. En ole varma kuuluuko koko yläosan liukua katon sisään.

Nyt sitten, kuten tiedossa oli luukku ei liiku kiinni suuntaan ollenkaan.

Katon sisällä, siellä minne luukku liukuu ei näy mitään mjikä olisi rikki tai ylipäätään mitään. Kaapelin U-kouru ja siinä kaikki, Ne luukun mekanismin osat jotka näkee yläpuolelta näyttäsi olevan kunnossa.

Mootori surisee mutta akseli ei enään pyöri (?)

Edelleen olen sitä meiltä että moottori olisi hyvä saada irti. Eli onko kukaan sitä onnsitunut irroittamaan? Ongema näyttää olevan vaijerin irrottaminen moottorista. En ymmärrä miten sen saa irti. Ideoita tai tietoa kenlläkään?

Toinen juttu, onko kukaan onnsutnut ostamaan Hirschman universal anteniin lokasuojan sovitusosaa joka asettuisi hyvin lokasuojaa vasten? Farmariin näyttää löytyvän ja jopa sedaniin mutta maininta noissa on sopivuudesta on 1988 eteenpäin. Mitin miksi sopisi 1988 mutta ei 1986.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Su 24.05.2020 14:26
Luukun kuulu jäädä juuri sen 10cm aukon puolelle.
Mekanismit on nyt siellä luukun mukana katon sisällä, sen vuoksi niitä ei näy. Kokeilitko sitä manuaaliruuvia käyttää?
Itse en ole moottoria irrottanut, joten sen suhteen ei ole apuja.

Antennin reikä on eri kokoinen vanhemmissa kuin uudemmissa. Vanhemmussa on pienempi, uudemmissa isompi ovaali. Kumit on erilaisia.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.05.2020 16:29
Moottori on nyt pois paikoiltaan. Se miten sen irroitin ei voi olla oikea tapa tai sitten se on mut Jos on niin ei ole tehty helpoksi. Luukku liikkuu nyt käsin (raskaasti) joten mekanismin tarkistaminen onnistuu nyt Evo X ohjeen mukaan.

Moottori toimii (pyörii) seuraavasti:
Luukku auki - Toimii
Tilt ylös - Toimii
Luukku kiinni - Ei toimi
Tilt alas - Ei toimi

Moottori pyörii molempiin suuntiin. Sähkö tulee katkaisijalta moottorin liittimelle ja siitä edelleen releelle.

Voikos olla releessä vika..

Seuraavaksi otan vaijerin irti luukusta ja katson miten luukku silloin liikkuu..
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Su 24.05.2020 17:25
Releen kärjet voi olla kuluneet niin onhan sekin mahdollinen vika. Kokeile pyöriikö moottori ilman vaijeria molempiin suuntiin. Jos ei niin moottori tai rele ja jos toimii niin sitten joku mekaaninen vika.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.05.2020 20:46
Vaijeri irti ja putki putsattu. Vaijeri vaurioitunut luukun päästä. Vääntynyt mutkalle ja vaijerin pätkä-suojakumit lyhyeltä matkalta osin repeytyneet. Näyttää jopa siltä että vaijerissa kiinni oleva peltilätkä joka kahdella pultilla kiinni kattoluukun reunassa olisi vääntynyt. Eli moottori olisi yrittänyt sulkea luukkua työntämällä vaijeria eteenpäin mutta luukku ei ole liikkunut ja vaijeri ja pelti vääntyneet?

Luukun päälyosa iroitettu ja mekanismi tarkistettu siltäosin kuin sen näkee. Mekanismi on ehjä ja toimii kevyesti.

Muuttorin ohjausreleen toiminta:

Toimintaa ohjaa rulla joka painaa kolmea kytkintä riippuen pyörän asennosta.

- Kaikki kytkimet auki: Luukku auki ja tilt asento auki toimivat (moottori pyörii)
- Alin kytkin kiinni: Kaikki suunnat toimivat (luukku auki ja kiinni sekä tilt auki ja kiinni)
- Keskimmäinen kytkin kiinni: Sama kuin edelllä, kaikki suunnat toimivat
- Keskimmäinen ja ylin kytkin kiinni: Kaikki suunnat toimivat mutta moottori pyörii nopeammin.

Uusi vaijeri siis tarvitaan. Saakohan sen jostain hyllystä järkevään hintaan pääkaupunkiseudulta vai piitääkö tilata jostain. Pitää selvittää.

Tällä hetkellä on siis epäselvää miksi luukku lakkasi toimimasta. Oliko vaijeri viallinen ja aiheutti vian vai oliko vaijerin vioittuminen seuraus jostain muusta jumituksesta.. en tiedä.

Mitään ei ole selkeästi rikki..
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Ma 25.05.2020 07:45
Olen korjannut kahdesta autosta tilttiluukun, missä mekanismit on silmämääräisesti ehjät. Sitten kun ne on irrotettu niin ne on olleet kierot. Nuo nyt ei pahan hintaisia tähän 124:een ole, joten poistaisin ainakin itse yhden vikapaikan uusimalla ne.

https://www.ebay.de/itm/223765253350

Jotainhan siellä on pakko olla vikaa jos vaijerikin noin pahasti on ottanut siipeensä.
En usko että mossään on hyllytavarana tuota ja veikkaan että maksaakin ihan mukavasti, joten purkuosaa suosittelisin. Jos itse käy jostain yksityiseltä purkamassa niin tuskin maksaa kuin vaivan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 22.07.2020 12:29
Palataanpa tähän eli tilt-kattoluukun korjaamiseen.

Uusi vaijeri tuli hankittua ja hintaakin sillä oli varsin mukavasti 110€. Voiteluun en raaskinut ostaa Mercedeksen omaa Gleiltpastea vaan hain Biltemasta tuubin PTFE-rasvaa.
Ajattelin sillä voidella kaapelin ja mekanismin liuut. Se miksi PTFE rasvaa niin: https://forums.mbclub.co.uk/threads/gle ... nt.220436/ tosin toisaalla ja aika monessakin paikkaa sanotaan että korvaavaa tuotetta Glietpastelle ei ole ja sitä olisi syytä käyttää. Kenelläkään kokemusta tästä?

No, joka tapauksessa. Rasvausvaiheeseen en vielä päässyt koska kaapeli tökkää noin 60cm päähän U-kourun päästä. Eli yritettäessä asentaa kattoluukun ohjauskaapelia putkeen sunnassa luukulta peräkonttiin päin. Ymmärtääkseni tämä on oikea asennussuunta.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta. Olen saanut asennettua putkeen hieman ohuemmman heikkovirtakaapelin molemmista suunnista, joten oletan putken olevan ehjä. Tuntuu kuin ohjauskaapeli olisi liian paksu tuolle kohdalle mutta eihän se niin voi olla (?).

Jos jollain on tietämystä mistä on kyse niin olispa hienoa. katon verhoilua en vielä tässä vaiheessa vianselvitystä viitsisi alkaa repimään.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10
ViestiLähetetty: Ke 22.07.2020 12:47
Startti-w108 kirjoitti:Voiteluun en raaskinut ostaa Mercedeksen omaa Gleiltpastea vaan hain Biltemasta tuubin PTFE-rasvaa.
Ajattelin sillä voidella kaapelin ja mekanismin liuut. Se miksi PTFE rasvaa niin: https://forums.mbclub.co.uk/threads/gle ... nt.220436/ tosin toisaalla ja aika monessakin paikkaa sanotaan että korvaavaa tuotetta Glietpastelle ei ole ja sitä olisi syytä käyttää. Kenelläkään kokemusta tästä?


Etsin viime kesänä myös tuota MB kattorasvaa, jota tuntui löytyvän vain isoissa purkeissa ja huikeaan hintaan. Korvaavaksi tuotteeksi kokeilin Ebaysta löytynyttä VAG-perheen kattoluukkurasvaa : https://www.ebay.com/itm/GENUINE-Sunroof-Track-Grease-Lubricant-VW-AUDI-80-90-quattro-G00045002/174070508008?hash=item28876929e8:g:0ToAAOSwv7ldq2ZX. Kai se saman asian ajaa kun vastaavaan paikkaan tarkoitettu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 23.07.2020 12:20
VAG rasvasta puhuvat turuilla ja toreilla myös korvikkeena. Luulis toimivan.

Tässä linkki jossa hyvät ohjeet luukun ruuvaamiseen: https://www.500eboard.co/forums/threads ... ent.11068/

Ei siellä mitään pitäis tuubissa olla estämässä kaapelinasentumista.. taidan hitsata umpeen koko luukun :D
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2692
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: To 23.07.2020 21:07
Olisko suojaputki voinut mennä lyttyyn? Joku osunut, tai vääntynyt? Sillä siihen olis voinut tulla ahdistava kohta.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 31.07.2020 19:02
Okkei, Kaapeli voideltu ja paikoillaan. Mitään mitä pääsee näkemään purkamatta katon verhoilua ei paljasta varsinaista vikaa tuubissa tai kourussa.
Siellä täytyy olla jotain heittoa kaapelikourun ja putken hodistuksessa. Sain kaapelin harppuosan (pätkä jossa metallikierre näkyvillä) joka
mahdolistaa mottorin hammasrattaan kaapelin liikutamisen eteen- ja taaksepäin "kynnyksen" yli nostamalla kaapelin kärkeä ylöspäin samalla kun
voimalla painoin kaapelia putkeen. Ahtaasti meni niin kauan kuin harppuosaa jatkui. Kun muovilla suojattu osuus alkoin laapeli liikkui helpommin putkessa. Voitelin kaapelin ja nyt se luikuu eteen ja taaksepäin melko mukavasti.

Moottori on kiinni ja seuraava juttu on saada kapeli liikkumaan ajamalla moottoria.

Kysymys liittyen mootorin kyljessä olevaa valkoiseen nappi joka aukoo ja katkoo ohjausrelettä.

Oletin että kaapeli pyörittäisi valkoisen napin akselin hammasratasta ja ojaisi releen toimintaa pyörittämällä muovirullaa joka painaa kolmea
kytkintä riippuen kaalelin kohdasta.

Nyt releen katkaisijat ovat asennossa kaikki auki

- Kaikki kytkimet auki: Luukku auki tominto toimii. (Kaapeli liikkuu konttiin päin ja avaa luukun) ja tilt asento auki (nappia painetaan ylöspäin) moottori pyörii luukku kiinni suuntaan.

Muut kytkimen asennot: luukku kiinni, tilt-kiinni eivät toimi tässä asennossa toimi.

Tuleeko valkoista nappia kääntään asentoon jossa kaikki suunnat toimivat ja jättää se siihen?

Kun nostan valkoisen napin ylös niin silloin mitään muuta ei tapahdu kuin että sitä vei voi pyörittää kumpaankaan suuntaan.

Moottoria en ole uskaltanut ajaa silloin kun nappi on ylhäällä. En tosin ymmärrä mitä voisi mennä rikki kun tuntuu ettei napin asennolla ja hammasrattaalla ole mitään tekemistä kaapelin liikkumisen kanssa.

Selkeästi tässä on jotakin mitä en ymmärrä. Sekin on epäselvää miten moottori saadaan toimimaan siten että se lakkaa pyörimästä kun luukku on esim kokonaan auki tai kiinni.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 14.07.2014 11:33
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 01.08.2020 20:15
Ok, no niin. Selvä juttu. Homman pitäisi toimia siten kuin ajattelinkin. Eli olin liian hellä. Valkoinen pyörittävä nappi tulee painaa voimaakkaamin alas jolloin akselin hammasratas siirtyy vaijerin kohdalle.
Pheew.. no. Elämä on. Oppimista.

https://www.youtube.com/watch?v=nvsTUBffYEg

Katsotaan josko homma tulis huomenna kuntoon.

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot


Nettikasinot