W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Ja vielä Lontoon siirto kilvilä!!!

Kyllä pohjosen auto on aina ruosteeton ja huippu hyvä :)

Hieno auto tullee kyllä :thumbup:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Enpä oo koskaan ennen kuullut lontoon siirtokilvistä :D Tosiaan tää on alunperin ilmeisesti myyty ruotsiin, 84 tuotu Suomeen ja rekisteröity lappiin. Jossain välissä 2000-luvulla ollut Norjan kilvissä ja nyt taas Suomessa. Vanhoja rekisteritunnuksia tais olla yhteensä 5kpl kun tilasin trafilta historiatiedot. Tuo on nyt ensimmäinen, jolla tämä on ollut Suomen kilvissä.

Ihmeen ruosteeton oli kyllä; tiedä sitten miten paljon tähän on jo remonttia tehty. Kuskin lattiassa laskin olevan 13 eri paikkaa :D Tulee varmaan vaihdettua koko lattia jossain välissä, vaikka onkin ihan ok kunnossa. Vänkärin puolelle tehtiin runkopalkin ulkopuoleinen osa etujalkatilaan sekä koko takajalkatila uusiksi. Muuten tuntuu aika kovalta ja lämmityslaitteen puhaltimen kotelokin oli ihan ok!

Mukava kuulla välillä jotain palautettakin ettei mene ihan monologiksi!
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hieno projekti! Pitäsköhän tuo oma pystärikin dieselöidä om 604-5 turbotekniikalla...
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Päivitetääs jotain, vaikkei paljoa ole nyt tapahtunutkaan kun opiskelu toisella paikkakunnalla haittaa harrastusta. Pientä laittoa vielä jäljellä niin pitäis päästä kylille kaasuttelemaan.. Auton alta en ottanut kuvia, siellä on vaihdettu laatikon öljyt ja yksi vetarin kumi.

Kuva

Turboa on vähän siistitty päältä päin


Kuva

Pakoputken uusi lähtö. Tuo saa mennä nyt siihen asti, että teen koko putkiston uusiksi. Jätän vielä toistaiseksi pystärin alkuperäisen putken.


Kuva

Jäähdyttimien yläkiinnike valmiina ja maalattuna, tosin ei vielä kuvassa pultattuna


Kuva

Hihnankiristin tais olla syy kovalle kilkatukselle matalilla kierroksilla; siellä oli about 2mm väljää :D Uusi hankittu ja asennettu


Kuva

Polttoainelinjat on nyt vedeltynä. Jätin polttoaineen esilämmittimen käyttöön, kun tällä on kuitenkin tarkoitus ajaa talvellakin. Alkuperäisessä systeemissä tankilta tuleva letku meni räjäytyskuvan mukaan tuolle lämmittimelle. Vedin nuo nyt niin päin, että tankilta tulee löpö ensin siirtopumpulle, sitten lämmittimelle ja siitä suodattimelle. Suodatinjalka on ryöstetty w124 200d:stä. w202:n jalassa oli turhan paljon lähtöjä ja tuloja, koska vanhassa (sähkö)pumpussa oli ajonestolaite.


Kuva

Kuva

Kaasuvivusto on tehty vanhojen om615 koneiden vivuston palasista. Tähän ei siis nyt tullut vaijeria ollenkaan, vaan alkuperäinen tankosysteemi polkimelta konehuoneeseen on jätetty käyttöön. Ensimmäisessä kuvassa näkyy tuohon tankoon hitsattu uusi vipu. Vanha on väärällä puolella moottoria. Pumpun kylkeen härdelli kiinnitettiin "väärälle puolelle", alkuperäinen systeemihän on kannen ja pumpun välissä. Tällä puolella on automaattilaatikon alipainesysteemin paikka, jossa on pyöreä tanko jossa on lovi, vähän kuin miinuskantainen ruuvi. Siihen päähän on tehty sopiva holkki, joka taas on kiinni nylonholkilla tuossa telineessä joka on kiinni kahdella pultilla pumpussa. Palautusjousia systeemissä on 2kpl; toinen alkuperäisessä kaasuvivustossa kannen puolella ja toinen pystärin alkuperäinen jousi tuossa tulipellissä. Japille kiitos tästä :thumbup:

Todo-listalla on muutamia pikkuhommia vielä. Kiinan öljysysteemejä odotellessa oikeastaan :D
Nämä ainakin on vielä tekemättä:
-Turbon öljynkierto
-Öljynsuodattimen siirto
-Vesiletkut ja paisuntasäiliö
-Sammutusventtiili
-Laturin piuhat
-Kytkimen ilmaus

Joskohan tästä kohta pääsisi savut ottamaan, kun sais nuo kaikki öljynkierron osat..
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja kedle »

Tänään otettiin ensimmäiset käynnistysyritykset uudella tekniikalla. Kiinan öljyromut ei koskaan tulleet (parcel got lost on the road :D ), rahat palautettiin ja tilasin siirtokamppeet Suomesta. uspartsista joku chevyn v8 siirtosetti. Letkut teetin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä ja laippa lohkoon omavalmisteena. Laippa jäi aivan aavistuksen vinoksi vaikka sitä yritettiin kuinka kotikonstein hieroa suoraksi ja starttia pyörittäessä sieltä laipan juuresta alkoi valua öljyä... Öljy kyllä löytää tiensä ulos mikroskooppisen pienistäkin raoista :x Laippa käy työkaverilla huomenna aamusta koneistuksessa. Mahdollisesti to/pe akselilla myös katsastusyritys jos tuon laipan lisäksi ei ilmene uusia vastuksia. Pienen videopätkän sekä kuvia konehuoneesta laitan heti kunhan vaan saan tämän päräytettyä käyntiin.
Viimeksi muokannut kedle, To 02.10.2014 01:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: W115 + om605 ja maalaus

Viesti Kirjoittaja malzi »

Komiaa katseltavaa, hieno mersu ! :clap:
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Mersu meni tänään moitteetta määräaikaiskatsastuksesta läpi ja muutoskatsastus onnistui, prosentteja tuli 22% (moottori, vaihteisto, syyläri). Vertailuautona oli nyt se w114 280E eli ~220hv saa vielä otteelle :D Pieniä vastuksia oli vielä käynnistyksen jälkeen, mutta ei mitään suurta. Ohjaustehostin valutti eilen muutamia tippoja öljyä pumpun päästä, mutta se lakkasi itsestään, liekö oli säiliö liian täynnä tms. Sammutus toimi alkuun "satunnaisesti". Paljastui että olin ottanut virran venttiilille sellaisesta nastasta, johon jää ~3V jännitettä kun virrat on käännetty kiinni ja auto käy. Vedin johdon eri paikkaan ja nyt sammuu hienosti.

Yksi asia on jäänyt totaalisesti vaille huomiota: hukkaportin kellohan toimii alipaineella eikä ahtopaineella... Tuota ei saa sovellettua, jos ei käytä alkuperäistä säädintä ja mittaria ja ohjelmoi siihen väliin jotain elektroniikkaa. Täytyy vaihtaa tuo kello ahtopaineella toimivaksi. Tällä hetkellä ahtoja ei ole yhtään, kun hukkaportti on aina auki.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
strimari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 04.08.2014 18:30

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja strimari »

..jo on, makia kiesi..oikein sormet syyhyy että syksyn hämrtyessä pääsee oman projektin kimppuun..
" Mikä ristus on kun ei ahrista? "
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

jos tulee kylmemmällä kelillä ongelmia käynnistuksen suhteen niin vaihtaisin klemmarit polttoaineletkuihin ovat nimittäin vääränmalliset.

Klemmarit pitää olla semmoset mitkä puristavat koko kierrokselta letkun ympäriltä eikä tuommoiset Aban mallit mitä konehuoneessa.

Muuten asiallisen näköistä työskentelyä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Kiitoksia vinkistä, tuli käytettyä vaan niitä mitä oli hyllyssä. Hukkaporttikin toimii nyt, löytyi melkein samanlainen land cruiserista riisuttu resu turbo, josta otin painekellon. Jospa tätä huomenna malttais kuvata ja videoida, nyt pitää lähtä kylille kaasuttelemaan :D
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Siinäpä nyt kuva (toistaiseksi) valmiista konehuoneesta:

Kuva

Tämän voi nyt bongata Oulun alueen liikenteestä päivittäisestä ajosta ainakin kevääseen asti, jos mikään ei pahemmin hajoile yllättäen :D

Parantelusuunnitelmia on jo pitkä lista, mutta ne jää toistaiseksi odottelemaan aikaa ja rahaa. Ohjaukselle täytyy kyllä tehdä jotain ennen viritysyrityksiä: hammastanko tai uudemman mersun simpukka tuon väljän romun tilalle. Jatkan sitten tähän ketjuun kun jotain taas tapahtuu, mutta tältä erää tämä projekti oli tässä :wave:
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hieno auto ja projekti muutenkin onnistunut :thumbup:

Haluatko mersulaisen paisarin tuohon vehkeeseen, pistää tuo konsernin vehkeistä adoptoitu paisari näin mersumiehenä vähän silmään :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Joo kyllä se siitä vielä joskus saa lähön :D On mullakin useampi mersun paisari tuolla jemmassa, mutta ovat niin ihmeellisen mallisia ettei niitä saanu tuohon kohti mitenkään järkevästi passaamaan. Pitää teipata tuo volkkarin logo piiloon.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
kedle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 20.01.2013 20:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 + om605, muutoskatsastettu 22%

Viesti Kirjoittaja kedle »

Tämä projekti on minun osalta päättynyt. Myin auton jo jokin aika sitten projektina eteenpäin ajanpuutteen vuoksi. Kaikkea pientä laittoa jäi ja mm. kardaanilinjan uudelleensuunnittelu jäänee seuraavalle omistajalle.
W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Vastaa Viestiin