Eemelin ehostusta W211

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Muuten tykkään tehtaan audiopaketista, mutta bassoa sais olla vähän enemmän kuin vakio 10-tuumanen tuottaa. Tässä vähän basson lisäystä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kohta valmista.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tässä vielä kuvia asennuksesta:

Kuva

Kuva
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Nyt on ylimääräinen basso asennettuna. Ensivaikutelma bassosta oli kyllä todella huono. Testi-CD:llä säädin gainia, mutta bassontoisto oli jotenkin latteaa. Tärinä lisääntyi, muttei oikein ääni. Sitten väänsin taikanappulasta vaihetta 180 astetta, niin jo alko kuulumaan. Uusi basso oli originaalin kanssa vastakkaisessa vaiheessa, jolloin bassot kumosivat toistensa ääniä. Nyt tuntuu bassoa riittävän myös yli tarpeen.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tätähän on ollut hieno seurailla. yleinen mielikuva tämänikäsistä ja uudemmista autoista on, että kun tuunataan, niin laitetaan vaan isommat vanteet ja pikkasen madalletaan.. mutta tässä on juurikin sopivalla maltilla tehty mielestäni kaikki. mikäs motti tässä oli? olikos sitä jo tuunailtu? :thumbup:

vanhempien autojen tuunauksista, tai teinituunauksista en viitsi edes mainita. lintulautaa jne... :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Mukava kuulla. No tämäkin on ollut tähän asti tämmöstä pikkuhifistelyä. Basson asennuksessa autoon kajottiin jo vähän enemmän. joskus oli mielessä välijäähyn vaihto ja lastutus, mutta eipä tuota ole tullut tehtyä. Kone on 270 CDI :)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tarkastelin eilen vaihteiston öljyjä, ja innostuin muutenkin Starilla autoa tutkailemaan. Vaihteistoöljyjen tarkastelusta auto päätti kiittää menemällä vikatilaan vikakoodilla 2047-001 Rail pressure via volume control valve The rail pressure is too low. Starin ehdottamat testit osille Y74 Pressure control valve ja Y94 Quantity control valve näyttivät kuitenkin ok:lta. Testailujen alussa kone kyseli onko polttoainetta yli 10 l, liekkö sitten mahdollista tuollainen oireilu vähällä polttoainemäärällä.

Polttoainetta oli tankissa alle neljännes ja polttoaineen lämpötila alko lähennellä 80 astetta vikatilaan mentäessä. Tankkauksen jälkeen en enää saanut vikatilaan.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tänään oli ohjelmassa mukavaa pikkupuuhastelua.

Tässä kuten monessa muussakin Mersussa on mahdollista avata ikkunat ja kattoluukku kaukosäätimestä käsin. Ainakin W203 ja W211 käyttävät ikkunoiden avaamiseen kuskin ovessa olevaa IR-vastaanotinta. Tässä IR-vastaanottimessa on tyyppivikana huonot juotokset, jolloin ko. ominaisuus ei toimi.

Sama vika löytyi tästä minun anturista. Kaivamalla kirkkaan epoksin piirilevyn päältä pois pääseen käsiksi juotoksiin. Kuvaa suurentamalla näkee, että anturin jalat ovat irronneet tinauksistaan:

Kuva

Uutta tinaa päälle ja kunnollinen juotos:

Kuva

Nyt toimii ikkunat ja kattoluukku kaukosäätimestä käsin. Kätevä viilentää sisätilat, jos auto on ollut auringonpaisteessa. Signaalin kantama näytti olevan noin 5 m.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Kuva

+34 hp + 65 Nm
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja osku1619 »


Tuikulta sais +50hp ja +100nm, oikealla ohjelmoinnilla.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

tuikku kirjoitti: .
270cdi,n ahdin on tyypiltään aina gt2256v.
Alipaineohjattu ja sähköohjattu ovat ohjaustapaa lukuun ottamatta sama ahdin.
Tämä ahdin rajaa tehot maksimissaan siihen 500/220 - tasoon, eikä kaikki tietenkään pääse edes siihen.
eli korkeintaan +43 hp ja +75 Nm. Toisekseen huusin tämän huutokaupasta paljon ohjelmointia halvemmalla :)
Chailou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 23.02.2013 12:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Chailou »

Obnoxio kirjoitti:
tuikku kirjoitti: .
270cdi,n ahdin on tyypiltään aina gt2256v.
Alipaineohjattu ja sähköohjattu ovat ohjaustapaa lukuun ottamatta sama ahdin.
Tämä ahdin rajaa tehot maksimissaan siihen 500/220 - tasoon, eikä kaikki tietenkään pääse edes siihen.
eli korkeintaan +43 hp ja +75 Nm. Toisekseen huusin tämän huutokaupasta paljon ohjelmointia halvemmalla :)
Mutta boxilla ei saa egr:ää pois eikä vaihteistolle tehtyä mitään. Vaikka tuossa on Carlssonin logo, niin tuokin vissiin huijaa tunnistimia, jotta saadaan lisää tehoa / vääntöä.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Ei se tunnistimia huijaa vaan ECU-parkaa. Se luulee ohjaavansa moottoria, mutta tosiasiassa Carlsson on puikoissa. En tiedä minkä verran ECU ylipäätään vaihteistolle juttelee, mutta luin jostain Carlssonin puuttuvan tähän. EGR on pois muutenkin. Ps. Tämä ei nosta railipainetta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5498
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se ecu sitä moottoria edelleen ohjaa, ja tuo boksi vääristelee antureiden ym tietoja. Voi toimia ihan ok tai voi rikkoa koko ecun :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Kyllä minä sen tiedän, että ECU ohjaa edelleen moottoria, mutta ei suoraan. Ei liene kovinkaan todennäköistä, että C-tronic hajottaa ECU:n.
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Obnoxio kirjoitti:Ylätukivarret saapui. Eipähän ensi kerralla tarvi vaihtaa koko tukivartta jos pallonivel menee. Lisäsin varulta rasvaa näillekkin pallonivelille.

[ https://farm4.staticflickr.com/3681/13056806515_a86b5bafc1_c.jpg ]
Mistä näihin tukivarsiin saa nuita palloniveliä erikseen?
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Vaikka Ebaysta: http://www.ebay.de/itm/2x-TRAGGELENK-VO ... 5d461e2630" onclick="window.open(this.href);return false;
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Obnoxio kirjoitti:Vaikka Ebaysta: http://www.ebay.de/itm/2x-TRAGGELENK-VO ... 5d461e2630" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos tästä. Taidanpa tilata omaankin kaikki hilut eturipustuksiin ja laittaa sen "uusiin puihin".
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Metusalem kirjoitti:
Obnoxio kirjoitti:Vaikka Ebaysta: http://www.ebay.de/itm/2x-TRAGGELENK-VO ... 5d461e2630" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos tästä. Taidanpa tilata omaankin kaikki hilut eturipustuksiin ja laittaa sen "uusiin puihin".
Juu. Itse tilasin tosiaan suurinpiirtein edullisimpia mitä Ebaysta löyty. Jos oli suurinpiirtein samanhintainen toisen kanssa, niin valitsin sitten Saksalaisen merkin osan. Vaihtamani osat ovat ainakin yhden vuoden kestäneet. Keväällä katsastukseen ei tarvinnut vaihtaa mitään eikä ole alkanut kuulua vielä kolinoita.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Harrastin taas pientä DIY:tä. Lisäjarruvalo alkoi olla jo aika väsynyt, ja ledeistäkin paloi enää 7/20. Näihin on saatavilla piirilevyjä myös erikseen, jolloin ei tarvitse ostaa koko yli 100 € valoa. Pelkästä piirilevystä maksoin n. 33 €.

Kuva

Kuva

Etualalla uusi piirilevy.

Kuva
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Ehostus jatkuu. Päätin tehdä jotakin takapuskurin törmäyslistassa pitkään ärsyttäneille naarmuille, jotka muuten naarmuttomassa autossa pistivät inhottavasti silmään.

Varmaan peruutettu liian lähelle seinää tai käytetty lastaustukena:
Kuva


Naarmut on niin syviä, että suuri osa yltää maaliin asti, eli ei voi myllyttää. Maalipinta on kuitenkin suurimmaksi osaksi ehjä:
Kuva


Syvin kohta, josta maalin pala irronnut:
Kuva


Koko lista 800p-hiomapaperilla karhennettuna. joistain kohti hiottu lakka puhki:
Kuva


Maaliton kohta paikattiin Mercedeksen omalla "kynsilakalla" ja karhennettiin paikka:
Kuva


Tässä uunituoreena uudella lakalla. Kromilista jo kiinnitetty:
Kuva
Kuva


Pahin kohta uudella lakalla:
Kuva


Pahin kohta normaalivalossa:
Kuva

Kuva
Kuva

Auton väri on 185 Melanitschwarz. Normaalissa valossa aina musta, mutta kirkkaalla valolla näkyy pieni vivahde vihreää. Ei tummanvihreä.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tässä kireiden pakkasten aikaan pikkuakku alkoi ilmoitella itsestään. Käytin sisällä latauksessa, mutta eipä tuo tuntunut oikein vastaanottavan virtaa. Kelluntajännitettäkään ei saanut oikein 12 V yläpuolella, vaikka kuinka latasi. Pikkuakun latauspuolikin näytti starin perusteella olevan kunnossa, joten vika näytti olevan pelkästään akussa.

Koska pikkuakku näytti olevan mennyttä kalua, ajattelin kokeilla vielä elvyttää sitä, kun ei se yrittäminen mitään maksakaan. Vaikka AGM-akut ovatkin huoltovapaita, pystyy kennoja täyttämään siitä huolimatta. Itseasiassa ainakin osa AGM-akuista toimitetaan tyhjänä, jolloin asiakkaan tulee täyttää akku hapolla. Täytin kaikki kennot akkunesteellä, kunnes imeytysmatot näyttivät selvästi kosteilta (AGM-akun ei kuulu tulvia kuten perinteisen akun). Sitten aloitin AGM-akun ekvivalisointilatauksen (equalization charge), jossa AGM-akkua keitetään n. työpäivän verran yli 15 V jännitteellä. Ekvivalisointilatauksen jälkeen kelluntajännite asettui 12,3 V, joka ehjän akun kohdalla vastaisi n. 50 % varausta.

Muutaman päivän kerkesin ajella autolla vielä kireiden pakkasten aikaan, mutta nyt on ollut lauhempaa. Joka tapauksessa akkuvaroituksia ei tullut edes kireiden pakkasten aikana, joten akku on nyt näyttänyt paremmalta auton mielestä. Pitää seurailla joko akkuvaroitukset jatkuvat seuraavien pakkasten aikaan ja vieläkö kelluntajännite tuosta paranee. Mitään suuria kapasiteetin muutoksia en väitä tehneeni, koska en ole niitä mitannutkaan.

Huomiona vielä, että tälle AGM-akulle tuskin suositellaan ekvivalisointikikkailuja. Leikkimiset suoritettiin suojalasit päässä :ugeek:
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Seuraavana ehostuksen kohteena on kuskin penkki. Penkki on ihan hyvässä ryhdissä, mutta nahkan maali on paikoitellen kulunut puhki. Sisustan koodi on 835A eli Kieselbeige (Pepple beige)-väristä kyse. Ostin uudelleenvärjäykseen maalit ja lakan Volico.de:stä.

Lähtötilanne:
Kuva


Huonoimmassa kunnossa on tuo oven puoleinen alasivutuki. Nahka on mennyt siitä ikävästi ruttuun, ja ruttujen kohdalta tummunut. Istuinosa on menettänyt väriään kauttaaltaan.
Kuva


Selkänoja:
Kuva


Lähikuvaa selkänojan ulkosyrjästä:
Kuva


Karhensin nahkan kauttaaltaan kasisatasella vesihiontana. Ehjistä kohdista pyyhkäsin vain muutaman kerran. Rutut ja maalittomat kohdat hioin tasaisemmaksi.

Tässä samat kohdat hionnan jälkeen:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja vielä kerran samat kohdat maalattuna:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ps. Täytetty pikkuakku ei ole herjaillut vielä mitään.
burtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 14.03.2016 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja burtsi »

Penkeistähän tuli kuin uudet. Hienoa duunia! :D
W221 S350 -07
Vastaa Viestiin