W126 Coupe: 500 SEC 1984

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Täytyypä lisätä varustelistalle koodi 510: from 01.09.1979 to 30.11.1990 " BECKER RADIO MEXICO CASSETTE FULL STEREO, ELECTRONIC, KURIER LM/MW/SW/USW"
Se löytyi hattuhyllyn luukusta. Luulin ostaessani auton, että se olisi kadonnut aikain saatossa, koska sitä ei näkynyt missään, vaikka varustelistan mukaan se on ollut autossa alunperin. No, se on hyödyllinen mahdollista muutaman vuoden päästä tehtävää museorekisteröintiä ajatellen. :)
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Ville500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 02.02.2011 13:13
Paikkakunta: Turku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

taviokuurna kirjoitti:Täytyypä lisätä varustelistalle koodi 510: from 01.09.1979 to 30.11.1990 " BECKER RADIO MEXICO CASSETTE FULL STEREO, ELECTRONIC, KURIER LM/MW/SW/USW"
Se löytyi hattuhyllyn luukusta. Luulin ostaessani auton, että se olisi kadonnut aikain saatossa, koska sitä ei näkynyt missään, vaikka varustelistan mukaan se on ollut autossa alunperin. No, se on hyödyllinen mahdollista muutaman vuoden päästä tehtävää museorekisteröintiä ajatellen. :)
Beckeri heti sinne mihin se kuuluu 8) Ja turhat "philipsit" vaihtoon :thumbup:
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Ville500 kirjoitti:
taviokuurna kirjoitti:Täytyypä lisätä varustelistalle koodi 510: from 01.09.1979 to 30.11.1990 " BECKER RADIO MEXICO CASSETTE FULL STEREO, ELECTRONIC, KURIER LM/MW/SW/USW"
Se löytyi hattuhyllyn luukusta. Luulin ostaessani auton, että se olisi kadonnut aikain saatossa, koska sitä ei näkynyt missään, vaikka varustelistan mukaan se on ollut autossa alunperin. No, se on hyödyllinen mahdollista muutaman vuoden päästä tehtävää museorekisteröintiä ajatellen. :)
Beckeri heti sinne mihin se kuuluu 8) Ja turhat "philipsit" vaihtoon :thumbup:
:o täytyykin mennä katsomaan omasta, että mitä sinne luukun alle ehkä on jemmattu :D , joku toi kallis siihen kuului alkujaan, jos tämä nykyinenkään ei kuulemma halvimmasta päästä ole, no enpä edes muista mikä nykyään on, en ole vielä saanut edes liikenteseen mutta sony taisi olla ja musta etuosa kun ei ole käytössä ja sitten siitä taittuu hienosti se etuosa :roll: ja siinä on sitten säädöt, juu kyllä minulla pyöri silmät päässä kun tuonkin näin, joskus ko juttua kaupassa katselin. Nuo ihan alkuperäiset taitaa olla harvinaisia ja varmaan hintaviakin.
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

[/quote]
:o täytyykin mennä katsomaan omasta, että mitä sinne luukun alle ehkä on jemmattu :D [/quote]

Jep, sieltä voi löytyä vaikka mitä. Beckerin vieressä oli kaksi epämääräistä muovipussia, joissa oli läpinäkyviä kumiesineitä. No, onneksi osoittautuivat kumihanskoiksi. :lol:

Lähipäivinä olisi tarkoitus vaihtaa jarrulevyt ja palat eteen ja taakse sekä säätää automaattinen perän korkeudensäätö.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

taviokuurna kirjoitti:
:o täytyykin mennä katsomaan omasta, että mitä sinne luukun alle ehkä on jemmattu :D [/quote]

Jep, sieltä voi löytyä vaikka mitä. Beckerin vieressä oli kaksi epämääräistä muovipussia, joissa oli läpinäkyviä kumiesineitä. No, onneksi osoittautuivat kumihanskoiksi. :lol:

Lähipäivinä olisi tarkoitus vaihtaa jarrulevyt ja palat eteen ja taakse sekä säätää automaattinen perän korkeudensäätö.[/quote]

Minä olen odotellut 560 SELliin iskareitten ala letkua jo jonkin aikaa mutta kuvittelen niin valmistuvan ihan tässä jonain päivänä, toivottavasti, minulla myls siellä perässä ja edessäkin sellainen laatikko, josta lähtee keppi, mistä sen sitten tietää kihin kohtaan säätelee, vai meneekö se oman maun mukaan, vai kumihanskat, tiedä vaikka kätilön vanha työauto :lol:
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Nyt on säädetty perän automaattista korkeudensäätöä. Nyt perä ei ui niin alhaalla kuin aikaisemmin. Täytyy vielä mitata tasaisella alustalla etu- ja takapään korkeus. Korkeudensäätötanko oli jumissa. Irrotin sen ja putsasin. CRC:n ja mekaanisen puhdistuksen avulla tangon pallonivelet alkoivat pyöriä.

On myös vaihdettu takajarrulevyt ja palat. Apparin puolen toinen mäntä oli jumissa. Mutta se saatiin lopulta liikkumaan. Toinen uusista jarrulevyistä aiheutti hieman ylimääräistä työtä. Siinä oli todella sitkeä suojarasvakerros. Rasva ei lähtenyt CRC:n eikä Motoxin jarrupuhdistusaineella, asetonilla, bensalla eikä maaliohenteella. Lopulta Korrekin vannepesuaine irrotti rasvan. :roll:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

taviokuurna kirjoitti:Linkissä on kolme uutta kuvaa SEC:istä Coupen kanssa :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkistimme ABS-anturien johdot yleismittarilla. Johdoissa ei näyttäisi olevan katkeamia. Silti ABS-valo palaa. On kokeiltu myös toisella ABS-yksiköllä, joka tosin oli 124:en, mutta valo paloi silti. Irrotin kuskin puolen anturin pyörästä. Magneettipinta oli todella likainen, mutta putsasin sen. Apparin puolen anturi on sen sijaan jumissa. Se ei meinaa millään lähteä kolostaan, vaikka olen suihkinut paljon CRC:tä. Se liikkuu kyllä sivusuunnassa, mutta ei kolosta poispäin (moottoria kohti). Onko mitään ideoita, miten anturin saisi irti vai pitääkö vaan nitkuttaa ja liottaa CRC:ssä pari viikkoa?
Ai perhana se meni sinulle tuo Coupe 124. Kävin vääntämässä kans kauppaa tosta ja perhana kun myöhästyin taas :D
Dodge Charger 440 R/T 1969
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Ville126 kirjoitti:
Ai perhana se meni sinulle tuo Coupe 124. Kävin vääntämässä kans kauppaa tosta ja perhana kun myöhästyin taas :D[/quote]


Onko kyseessä sama yksilö? Se oli näytillä Veikkolassa. No, väri (WILLOW GREEN METALLIC) on kohtalaisen harvinainen, joskin talven pimeydessä näin mahdollisesti vilauksen samanlaisesta Oulunkylässä. :wink:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

taviokuurna kirjoitti:
Ville126 kirjoitti:
Ai perhana se meni sinulle tuo Coupe 124. Kävin vääntämässä kans kauppaa tosta ja perhana kun myöhästyin taas :D

Onko kyseessä sama yksilö? Se oli näytillä Veikkolassa. No, väri (WILLOW GREEN METALLIC) on kohtalaisen harvinainen, joskin talven pimeydessä näin mahdollisesti vilauksen samanlaisesta Oulunkylässä. :wink:[/quote]

Veikkolassapa hyvinkin. Kattoverhoilu roikkui. Kuskinpenkin reuna kulunut. vasemmassa etuovessa kylkilistan yläpuolella pieni kukka :D. Markku taisi olla myyjän nimi :D. Juu tuota kävin katsomassa mutta ois pitäny tarjouksessa 200€ nousta ja kun olin valmis nousemaan olitkin jo auton hankkinut. Mutta hintaansa nähden minun mielestä loisto yksilö !. Tuli hankittua sitten w126 260 SE.

Parikertaa olen auton bongannut karakalliossa ja lommilan mäkkärillä. Harmittaa vieläkin että en autoa saanut.
Dodge Charger 440 R/T 1969
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Ville126 kirjoitti: Veikkolassapa hyvinkin. Kattoverhoilu roikkui. Kuskinpenkin reuna kulunut. vasemmassa etuovessa kylkilistan yläpuolella pieni kukka :D. Markku taisi olla myyjän nimi :D. Juu tuota kävin katsomassa mutta ois pitäny tarjouksessa 200€ nousta ja kun olin valmis nousemaan olitkin jo auton hankkinut. Mutta hintaansa nähden minun mielestä loisto yksilö !. Tuli hankittua sitten w126 260 SE.
Parikertaa olen auton bongannut karakalliossa ja lommilan mäkkärillä. Harmittaa vieläkin että en autoa saanut.
Jep, sehän se on :). Vaihdoin kattoverhoilun. Eli karkeasti kuvattuna vanha kangas irti ja katto"pahvin" putsaus ja uuden kankaan liimaus siihen korkeaa kuumutta kestävällä 3M kontaktiliimalla. Kuskinpenkin reunan korjautin Sisustusexpertillä (Sirkiä). Heillä oli alkuperäistä kangasta hyllyssä.

Onhan Coupelle tullut tehtyä kaikenlaista, mm. tyhjäkäyntimoottorin vaihto, uusi virranjakajan kansi, pyöriä, tulpanjohdot, yj-rele ja Mersun oma 100 amppeerin akku, uudet moottorin tukikumit, turvavyönojentajan korjaus jne. Kesällä on tarkoitus asentaa Eberspächer ja vakionopeudensäädin. Olen hankkinut ne jo.

Ajoin tänään pari kilometriä Coupella. Nautin joka hetkestä :). Pian se menee talliin odottamaan kesän kunnostuksia, ja loppusyksyllä sitten kovaa ajoa taas.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

taviokuurna kirjoitti:
Ville126 kirjoitti: Veikkolassapa hyvinkin. Kattoverhoilu roikkui. Kuskinpenkin reuna kulunut. vasemmassa etuovessa kylkilistan yläpuolella pieni kukka :D. Markku taisi olla myyjän nimi :D. Juu tuota kävin katsomassa mutta ois pitäny tarjouksessa 200€ nousta ja kun olin valmis nousemaan olitkin jo auton hankkinut. Mutta hintaansa nähden minun mielestä loisto yksilö !. Tuli hankittua sitten w126 260 SE.
Parikertaa olen auton bongannut karakalliossa ja lommilan mäkkärillä. Harmittaa vieläkin että en autoa saanut.
Jep, sehän se on :). Vaihdoin kattoverhoilun. Eli karkeasti kuvattuna vanha kangas irti ja katto"pahvin" putsaus ja uuden kankaan liimaus siihen korkeaa kuumutta kestävällä 3M kontaktiliimalla. Kuskinpenkin reunan korjautin Sisustusexpertillä (Sirkiä). Heillä oli alkuperäistä kangasta hyllyssä.

Onhan Coupelle tullut tehtyä kaikenlaista, mm. tyhjäkäyntimoottorin vaihto, uusi virranjakajan kansi, pyöriä, tulpanjohdot, yj-rele ja Mersun oma 100 amppeerin akku, uudet moottorin tukikumit, turvavyönojentajan korjaus jne. Kesällä on tarkoitus asentaa Eberspächer ja vakionopeudensäädin. Olen hankkinut ne jo.

Ajoin tänään pari kilometriä Coupella. Nautin joka hetkestä :). Pian se menee talliin odottamaan kesän kunnostuksia, ja loppusyksyllä sitten kovaa ajoa taas.
Eli auto vain paranee paranemistaan !. Hieno auto ja hieno on Seccikin
Dodge Charger 440 R/T 1969
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Nyt on asennettu jarrulevyt ja palat eteenkin sekä vaihdettu uudet kylkipaneelit. SEC on ollut nyt kaksi kuukautta päivittäisessä ajossa. Mukavaa on ajella. Kulutus on reilut 13 litraa sadalla kilometrillä täällä pääkaupunkiseudulla. Ajoihin sisältyy 5-15 kilometrin pituisia maantieajoja 60-80 kilometrin nopeudella, mutta myös 40 km/h "lähiösuhaamista" ja ruuhkassa seisomista. Jos on pelkkää maantieajoa nopeudella 80-100 km/h, pääsee 10 litran keskikulutukseen. Totesin tämän, kun kävin Espoosta Tampereen lähistöllä. Kulutukset ovat linjassa tehtaan ilmoittamien arvojen kanssa: 90 km/h 9,1 litraa, 120 km/h 11,4 litraa ja kaupungissa 15,2 litraa.

Täytyy vielä hiukan kohottaa perää säätämällä automaattista tasonsäätöä ja vaihtaa tasonsäädön öljyt ja jarruneste sekä käydä jumiutuneen kattoluukun kimppuun. Luukku kyllä liikkuu jonkin verran taaksepäin, mutta moottori pitää pahaa ääntä. :problem:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Nyt on perää hiukan nostettu ja vaihdettu automaattisen tasonsäädön öljyt. Sinne meni 2 litraa ZH-M:ää (Febi 02615). Vaihdoin samalla tasonsäädön öljysäiliöstä tasonsäädön pumpulle menevän letkun.

Huomenna on sitten ilmastointihuolto Pellen Pajalla. Pitäisi vaihtaa täyttöaine (Isceon 49) ja kuivain, jonka hankin USA:n eBay:stä.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

taviokuurna kirjoitti:Nyt on perää hiukan nostettu ja vaihdettu automaattisen tasonsäädön öljyt. Sinne meni 2 litraa ZH-M:ää (Febi 02615). Vaihdoin samalla tasonsäädön öljysäiliöstä tasonsäädön pumpulle menevän letkun.

Huomenna on sitten ilmastointihuolto Pellen Pajalla. Pitäisi vaihtaa täyttöaine (Isceon 49) ja kuivain, jonka hankin USA:n eBay:stä.
Onko tuo täyttöaine juuri sitä mitä 80 luvun ilmastoiti kaipaa, minulla myös aineet kait kadonneet, mitä tuollainen täyttö ym hoito maksaa, jos ei muuta vikaa ole kuin uudet nesteet tai lisäys , miten se sitten kuuluukin hoitaa, mínulla on muuten palasina takapaan tasonsäädön murikka ja katsotaan miksi ei toimi ja mesessa on juttua siitä, yleensä laitan jutun molempiin mutta nyt vain unohtui
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

supersepe kirjoitti:Onko tuo täyttöaine juuri sitä mitä 80 luvun ilmastoiti kaipaa, minulla myös aineet kait kadonneet, mitä tuollainen täyttö ym hoito maksaa, jos ei muuta vikaa ole kuin uudet nesteet tai lisäys , miten se sitten kuuluukin hoitaa
Kyllä, Isceon 49 on 80-luvun aineen (R12) korvaava aine, ja Foorumillakin näyttäisi olevan tyytyväisiä Isceonin käyttäjiä. Pellen Pajalla sanoivat täytön hinnaksi 130 euroa. Kuivaimen vaihto tehdään tuntityönä. Saas nährä, mitä lysti lopulta maksaa. :shifty:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

taviokuurna kirjoitti:
supersepe kirjoitti:Onko tuo täyttöaine juuri sitä mitä 80 luvun ilmastoiti kaipaa, minulla myös aineet kait kadonneet, mitä tuollainen täyttö ym hoito maksaa, jos ei muuta vikaa ole kuin uudet nesteet tai lisäys , miten se sitten kuuluukin hoitaa
Kyllä, Isceon 49 on 80-luvun aineen (R12) korvaava aine, ja Foorumillakin näyttäisi olevan tyytyväisiä Isceonin käyttäjiä. Pellen Pajalla sanoivat täytön hinnaksi 130 euroa. Kuivaimen vaihto tehdään tuntityönä. Saas nährä, mitä lysti lopulta maksaa. :shifty:
Oliko kuivain tiensä päässä, vai miksi vaihdetaan ja mikä vika siihen tuli ja mistä huomsit,että vaihdettava. onko tuo aineen hinta, että koko juttu täytetään uudelleen kokonaan
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Asiaan liittyen, minulla on menossa empiirinen koe, että mitä nykyinen r134a-kylmäaine tekee r12-kylmäaineen vaativassa systeemissä. Nyt ainakin kestänyt kaksi viikkoa. Kuivain vaihdettiin samalla, koska järjestelmä oli auki pitkään ilmastoinnin lisätuulettimien vaihdosta johtuen. Kuivain menee kuulemma huonoksi jos se on ilman kanssa tekemisissä tunnin, joidenkin mielestä varttituntikin pilaa sen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Juurikin näin! Kuivainpati sisältää kiteitä, jotka poistavat mahdollisen kosteuden järjestelmästä. Jos putkisto on auki, pati imppaa kosteutta ulkoilmasta ja ryytyy. Kosteus poistetaan normaalista hyvällä tyhjöinnillä, riittävän pitkä tyhjöinti. Järjestelmän paine lasketaan tyhjöpumpulla hyvin alhaiseksi, jotta kosteus kiehuu järjestelmästä pois ko. ympäristön lämpötilassa.
Normaali-ilmanpaineessa merenpinnan tasolla vesi kiehuu n. +100 astessa, mutta himalajilla ilmanpaine on reilusti alle normaalin ilmanpaineen ja vesi kiehuu jo n.+70 asteessa

Mittasin omasta secistä seuraavat arvot tänään: Ulkoilma +26,1, sisätiloissa +24,7, auto parkissa ja startin jälkeen 5 min. käynnissä, puhallus ylös/alas/auto asento ja asetus +18. Ulospuhallus keskiräppänästä +8,7, aineena vanha R12 ja täytös 1,3kg. Kuivainta ei ole vaihdettu. Tarvittaessa mahdollista tyhjöintiä ja täytöstä kohtuuella :)
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

ADHD kirjoitti:Juurikin näin! Kuivainpati sisältää kiteitä, jotka poistavat mahdollisen kosteuden järjestelmästä. Jos putkisto on auki, pati imppaa kosteutta ulkoilmasta ja ryytyy. Kosteus poistetaan normaalista hyvällä tyhjöinnillä, riittävän pitkä tyhjöinti. Järjestelmän paine lasketaan tyhjöpumpulla hyvin alhaiseksi, jotta kosteus kiehuu järjestelmästä pois ko. ympäristön lämpötilassa.
Normaali-ilmanpaineessa merenpinnan tasolla vesi kiehuu n. +100 astessa, mutta himalajilla ilmanpaine on reilusti alle normaalin ilmanpaineen ja vesi kiehuu jo n.+70 asteessa

Mittasin omasta secistä seuraavat arvot tänään: Ulkoilma +26,1, sisätiloissa +24,7, auto parkissa ja startin jälkeen 5 min. käynnissä, puhallus ylös/alas/auto asento ja asetus +18. Ulospuhallus keskiräppänästä +8,7, aineena vanha R12 ja täytös 1,3kg. Kuivainta ei ole vaihdettu. Tarvittaessa mahdollista tyhjöintiä ja täytöstä kohtuuella :)

Laitoin yv:tä sinulle
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

ADHD kirjoitti:Juurikin näin! Kuivainpati sisältää kiteitä, jotka poistavat mahdollisen kosteuden järjestelmästä. Jos putkisto on auki, pati imppaa kosteutta ulkoilmasta ja ryytyy. Kosteus poistetaan normaalista hyvällä tyhjöinnillä, riittävän pitkä tyhjöinti. Järjestelmän paine lasketaan tyhjöpumpulla hyvin alhaiseksi, jotta kosteus kiehuu järjestelmästä pois ko. ympäristön lämpötilassa.
Normaali-ilmanpaineessa merenpinnan tasolla vesi kiehuu n. +100 astessa, mutta himalajilla ilmanpaine on reilusti alle normaalin ilmanpaineen ja vesi kiehuu jo n.+70 asteessa
Eipä tuo ryytyminen täysin varmaa ole. Alkukesäsästä tuli vaihdettua tukkeutuneen kuivaimen tilalle 2 vuotta avoinna olleesta systeemistä kuivain.
Kohtuullisesti toimii. :wink:
Aineena r12. :)
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Harri126 kirjoitti: Aineena r12. :)
Mistä olet saanut r12:sta? :roll:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

jotkut kerää vanhoista kodinkoneista 8)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Vielä muutama sana kosteudesta kylmäjärjestelmissä.
Kuivain-suodatin poistaa mahdollisen kosteuden ja irtomuruset, joita huoltojen/käytön yhteydessä irtoaa järjestelmästä ja näinollen estää venttiilin tukkeutumisen.
Kosteus+kylmäaine+öljy yhdisteenä synnyttää happoa, joka esim. kylmäjärjestelmissä missä paine-ero tehdään kompressorilla jota pyöritetään jonkinlaisella sähkömotilla, aiheuttaa happo moottorikäämien syöpymisen ja sitä kautta kompressorin moottoripalon. Nooh autossa, ainakin näissä vanhemmissa kompressoria pyöritetään hihnan välityksellä ei moottorikäämien sulaminen ole ongelma. Happo tosin aiheuttaa syöpymistä varmasti myös putkistossa, tiivisteissä, höyristin/lauhdutinkennoissa jne.
Säilytäppä suolakurkkupurkkia kotikylmiössä kansi auki, niin etikkahappo tekee höyrystinkennon kupariosista pitsiä. Ja töitä!
Kylmäjärjestelmien, siis kaikkien nestelasissa on indikaattori. Indikaattorirenkaan väri nestelasisa oltava vihreä, tällöin järjestelmä kuiva. Jos taas indikaattori alkaa vaihtamaan väriä kellertäväksi on järjestelmässä kosteutta. Nämä indikaattorin värit ovat stand. 99% kaikissa kylmälaitteiden nestelaseissa.
Kosteus siis pois kylmäjärjestelmistä :) ja maailma pelastuu
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos havainnollistavasta tekstistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mr300 kirjoitti:jotkut kerää vanhoista kodinkoneista 8)
:lol: Periaattees vois keräillä romuautoista vanhat dieselit ja bensat sekä tietenkin kannattaa ottaa hyötykäyttöön vanhat moottoriöljyt. http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%c3%a4 ... TE0802.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

taviokuurna kirjoitti:
Harri126 kirjoitti: Aineena r12. :)
Mistä olet saanut r12:sta? :roll:
Vanhaa varastoa löytyi tutulta huoltajalta. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itelle laitettiin tällästä :wink:

Kuva

ja tän verran sitä meni :roll:

Kuva

60€ makso :D

kysyin siitä kuivaajasta ja sano jotta, ei se mitään jos se auki on ollu, se vaatii vaan pisemmän tyhjiöinnin ja taas pelaa :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

touhottaja kirjoitti: 60€ makso :D
No, kyllä on halpa hinta Mohnanperässä. :D Helsingissä maksaa 130 euroa. :cry:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Mitäs tuossa nyt käytännössä sitte touhutaa, onko siinä letku kiinni täyttönippelissä ja sittenkö katsotaan puntarista paljonko menee tavara. Mistä sen sitten tietää, että on oikea määrä.
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: W126 Coupe: 500 SEC 1984

Viesti Kirjoittaja ADHD »

[quote="supersepe"]Mitäs tuossa nyt käytännössä sitte touhutaa, onko siinä letku kiinni täyttönippelissä ja sittenkö katsotaan puntarista paljonko menee tavara. Mistä sen sitten tietää, että on oikea määrä.[/quote

Konetilassa on mulla kyltti, jossa täytösmäärät. Siis näin ainakin vuonna 1987 ja autohan oli W126c.
Max. täytösmäärät R12 kylmäaineelle seuraavat: W107/201 1,0kg, 123/126 1,3kg ja 124 1,1kg. Tarrassa vielä SAE J 639 ja mersun leimat.
Touhottajan kuvassa mittarisarjan letku oletettavasti juurikin matalapainepuolen täyttönipassa kiinni, koska korkeapainenippa sijaitsee etulyhdyn vieressä.
Ammattimies päättelee mittaripaineesta, lämpötiloista ja nestelasista, milloin täytösmäärä on oikea. Paras tulos ehdottomasti saavutetaan kun koko täytös uusitaan annetulla määrällä ja vaaka on kuvan mukainen tarkkuusvaaka. Kuvan 640g on vain osatäytös, eli ilmastointi on ennen täytöstä pelannut jotenkin :? tämä siis arvailua? Touho varmastikkin valaisee, miten asian laita ennen tankkausta oli?

Kuitenkin, jos tankkaus suoritetaan isceon 49.llä on osatankkaus pitkän päälle kylmäainetta muuttava toimenpide. Koskapa 49 koostuu kolmesta eri aineesta R134a/R218/R600a ja näitähän on eri määrät ko. litkussa. Eli vuodon jatkuessa litkusta karkaa joku osa jossain määrin atmosfääriin, mutta mikä? Sitä ei tiedä erkkikään :shock: . Vanha kunnon R12 liemi kun sisältää vain yhtä komponenttia ja aikoinaan lisätankkaus ei aiheuttanut lisäongelmia. Toki tänäkin päivänä muita kylmälaitteita, joissa täytösmäärät suuria osatankataan ja toimii.
Tyhjöinti elvyttää ainoastaan kuivainta, mutta ei koskaan tee siitä uudenveroista ja ihan aikuisten oikeesti näin :) !
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
Vastaa Viestiin