W124:sen rakentamista/virittämistä
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
taulukkokirja sanoo:
välitys pyörintänopeus tunnistimen hammasluku
2,24 43
2,47 39
2,65 36
2,88 33
3,07 31
3,23 30
3,27 ja3,29 29
3,46/3,42 28
3,64/3,67 26
3,91 24
välitys pyörintänopeus tunnistimen hammasluku
2,24 43
2,47 39
2,65 36
2,88 33
3,07 31
3,23 30
3,27 ja3,29 29
3,46/3,42 28
3,64/3,67 26
3,91 24
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
Kiitos
ja BMW perässä tosiaan näyttää olevan kanssa joku anturi, se lukee siis vetaria niin eikös se siitä sitten rakennu helpoiten ainakin pienellä elektroniikkajumpalla
ja BMW perässä tosiaan näyttää olevan kanssa joku anturi, se lukee siis vetaria niin eikös se siitä sitten rakennu helpoiten ainakin pienellä elektroniikkajumpalla
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
vetarissa pitäis olla joku 94 hampainen ratas (luultavasti kärsii vielä +-2 hammasta), että mersun ABS boksi pysyy kartalla... kartaaniin sitten tuon ylläolevan taulukon mukaisesti...
älä veskola aina sekaa jotain elektroniikkaa/softaa näihin juttuihin, asiat voi myös tehdä perinteiseen tapaan oikein mitoitetuilla mekaanisilla komponenteilla myös etupyörien hammastusta voi harventaa tarvittaessa mutta se vaikuttaa sitten myös siihen ABS:n "herkkyyteen"
tämä siis lähinnä siltä pohjalta, että kaikki vanhojen mersujen kanssa asuilevat ei ole softa/tietokone inssejä...
älä veskola aina sekaa jotain elektroniikkaa/softaa näihin juttuihin, asiat voi myös tehdä perinteiseen tapaan oikein mitoitetuilla mekaanisilla komponenteilla myös etupyörien hammastusta voi harventaa tarvittaessa mutta se vaikuttaa sitten myös siihen ABS:n "herkkyyteen"
tämä siis lähinnä siltä pohjalta, että kaikki vanhojen mersujen kanssa asuilevat ei ole softa/tietokone inssejä...
Viimeksi muokannut napa, Ke 10.08.2011 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
Sen takia siinä tuota jumppaa tarvitaankin
10 --- | jumppalaatikko | ---> ~90
10 --- | jumppalaatikko | ---> ~90
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
jolloin autossa on vielä yksi epävarmuutta tuova tekijä lisää 90 hammasta on jo luultavasti liian vähän, jos tuollaisen jumppalaatikon siihen väliin laittais, niin 95 olis silloin se oikea pulssi määrä...veskola kirjoitti:Sen takia siinä tuota jumppaa tarvitaankin
10 --- | jumppalaatikko | ---> ~90
hajonta näyttäis olevan tuon taulukon mukaan 93,84 - 96,90 hammasta/pulssia vetarilla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
No maailma on täynnä epävarmuutta, sen määrä on vakio. Maailma ei onneksi kaadu pieneen ABS järjestelmän häiriöön, onhan siellä ainakin mulla tulossa paljon kriittisempiäkin systeemeitä (ahdon ja veden määrän ohjaus yms. jotka oikeasti pitää toimia aina ja jatkuvasti).
Tuo muuntosuhde on tietysti ohjelmoitavissa tai valittavissa vaikka potikalla niin saa säätää vaikka ajonaikana oikeaksi...sitten ei ole enää väliä rengaskoollakaan.
Tuo muuntosuhde on tietysti ohjelmoitavissa tai valittavissa vaikka potikalla niin saa säätää vaikka ajonaikana oikeaksi...sitten ei ole enää väliä rengaskoollakaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
ja toisekseen? mitä tekee abseilla tuollaasissa autoissa?
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
No mä ymmärsin, että katsastusmies on siitä kiinnostunut...tiedä sitten onko. Voisihan siihen laittaa pelkän ABS valon
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
eikös sen saanu pois jättää jos sitä on tehty samana vuonna ilmankin absia? vai mitense oli...veskola kirjoitti:No mä ymmärsin, että katsastusmies on siitä kiinnostunut...tiedä sitten onko. Voisihan siihen laittaa pelkän ABS valon
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
No olikos sitä tehty, en minä näistä tiedä, tämä vehjes oli 1988. Helpottaahan se jos sen paketin roiskasee mäkeen, tosin mäki alkaa olla jo aika täynnä turhia osia.
Niin mulla oli 'tieto' että kaikki 3l turbodieselit oli aina ABS:llä.
Niin mulla oli 'tieto' että kaikki 3l turbodieselit oli aina ABS:llä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
Uppista.
Ny on perä löytyny ja pitäis tulla postiin ens viikolla. tosiaan absia en tullu aatelleeksi kuin ne saa pelaahan.
moniko uranen toi kartaanin boori osa on? saiskohan siitä ryöstettyä anturille tiedon.
onko se kuolleena syntyny ajatus että laittas pyörän napahan jonku laskurin niinku väyrysis on?
Ny on perä löytyny ja pitäis tulla postiin ens viikolla. tosiaan absia en tullu aatelleeksi kuin ne saa pelaahan.
moniko uranen toi kartaanin boori osa on? saiskohan siitä ryöstettyä anturille tiedon.
onko se kuolleena syntyny ajatus että laittas pyörän napahan jonku laskurin niinku väyrysis on?
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Nonni ny on koeajot suoritettu ja ABS-näyttäisi toimivan. Pitää napata kuva tuosta miten toteutin hammaskehän ja anturin ABS:lle.
Ei näteimmästä päästä toteutus, mut toimii. Pirssissä tuntuu olevan vetoja ku pienessä kylässä
Ei näteimmästä päästä toteutus, mut toimii. Pirssissä tuntuu olevan vetoja ku pienessä kylässä
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Jos vaa maltat jakaa tietoa nii ilma muuta näytille. ois mun kohalla pareet asia ku sata jänistä
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Minkä perän valitsit? 750i?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?
Joko perä tuli ja joko se on paikallaan KuviaTompa124 kirjoitti:Ny on perä löytyny ja pitäis tulla postiin ens viikolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Kas kas tämän päivän testilenkillä ABS:n valo paloi iloisesti. Ei se eilen palanut.
Pitääpäs tutkia et missäs vika.
Pitääpäs tutkia et missäs vika.
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Perä tuloo mun ymmärryksen mukahan jostaki bemarin 750 typ210 3.15välityksellä. matkahuollos se on tulos viä .
Puinti kiireeltä ja muutenki maataloudes tähä aikaa ei ehi paljoo mersun kans kerkiä asuulemahan. Mut osia/tietoa oon yrittäny saada valmiiksi kokohon että sais sitte talven pimeenä iltoona tuuhastaa .
Kuvia tuloo tänne kyllä ku rupian perän kans asuulemahan.
Kannattaako tuo perä viedä jollekki pajalle repattavaksi heti alkuunsa?
Tuo perä tosiaan ois tarkotus nostaa kiinni vain kerran .
et sen verra kestävä sen pitäs olla
Puinti kiireeltä ja muutenki maataloudes tähä aikaa ei ehi paljoo mersun kans kerkiä asuulemahan. Mut osia/tietoa oon yrittäny saada valmiiksi kokohon että sais sitte talven pimeenä iltoona tuuhastaa .
Kuvia tuloo tänne kyllä ku rupian perän kans asuulemahan.
Kannattaako tuo perä viedä jollekki pajalle repattavaksi heti alkuunsa?
Tuo perä tosiaan ois tarkotus nostaa kiinni vain kerran .
et sen verra kestävä sen pitäs olla
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Sama perä ku mulla ja samalla välityksellä. Kyllä minä ainakin stefat vaihatin tuohon perään.
Muuten oli niin hyvässä kunnossa ettei mitään muuta tarvinut. Sisään lorautin Redline 80W-140LS öljyt.
Ohessa kuva miten toteutin ABS-hammaskehän.
Joku suoja tolle pitää tehä ettei kivet yms lentele tohon anturiin.
Muuten oli niin hyvässä kunnossa ettei mitään muuta tarvinut. Sisään lorautin Redline 80W-140LS öljyt.
Ohessa kuva miten toteutin ABS-hammaskehän.
Joku suoja tolle pitää tehä ettei kivet yms lentele tohon anturiin.
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
eikö tuo anturi tiputa auton maavaraa?. jos oikeen kuvan tulkitsin niin son kartaanin alapuolella?NFS kirjoitti:Sama perä ku mulla ja samalla välityksellä. Kyllä minä ainakin stefat vaihatin tuohon perään.
Muuten oli niin hyvässä kunnossa ettei mitään muuta tarvinut. Sisään lorautin Redline 80W-140LS öljyt.
Ohessa kuva miten toteutin ABS-hammaskehän.
Joku suoja tolle pitää tehä ettei kivet yms lentele tohon anturiin.
http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... G_0497.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Pakoputki on itseasiassa meikäläisellä alempana ku tuo anturi. Toki se vois olla sivulla.
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
tai onhan yks vaihtoesto että laittaa sen hammashärdellin tonne laatikon persiiseen rättinivelen viereen kardaanilla ei saa heittoa olla kovin helvetisti että toi indukstiivianturi pysyy mukana ja kardaanin käynti voi tehdä omat värinät pulssiin mutta mene ja tiedä mikä toimii. kyllähän siellä joku toleranssi on milloin pulssi pysyy tahdissa en muista sitä prosentti määrää jos esin renkaat on himpun eri kokoiset
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
-ei mitään
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Jos kardaani tärisee suhteessa anturiin, niin se signaalin amplitudi (voimakkuus) vaihtelee. ABS yksikkö ei tuosta välitä tuon taivaallista kunhan se vain on riittävä, mutta jos se hetkenkin käy liian matala, eli ABS yksikön mielestä 1 hammas jäi väliin, niin se tulkitsee perän laahaavanmukana -> ei hyvä.
Ei siinä kyllä pelivaraa ole yhtään anturin ja hampaiden välillä, joten anturin on syytä olla paikassa, jossa hammaskehä varmasti pysyy paikallaan suhteessa anturiin.
jmo:n mainitsema taajuustoleranssi eli paljonko saa olla etu- ja takarenkaisen pyörimiseroa ei liity tähän (1 hammas vällin -> aivan liikaa taajuustoleranssia)
Kuvasta ei nyt näe, mutta tuo lienee perän (tai laatikon) akselin lähdössä, ja anturi on samassa mötikässä kiinni, joten ei se kardaani tuossa mitään tärise suhteessa anturiin...tai jos tärisee niin sitten on jotain pahasti jo hajonnut Tärkeintä on että kehä on keskellä akselia, eli pyörii eikä vipota.
Ei siinä kyllä pelivaraa ole yhtään anturin ja hampaiden välillä, joten anturin on syytä olla paikassa, jossa hammaskehä varmasti pysyy paikallaan suhteessa anturiin.
jmo:n mainitsema taajuustoleranssi eli paljonko saa olla etu- ja takarenkaisen pyörimiseroa ei liity tähän (1 hammas vällin -> aivan liikaa taajuustoleranssia)
Kuvasta ei nyt näe, mutta tuo lienee perän (tai laatikon) akselin lähdössä, ja anturi on samassa mötikässä kiinni, joten ei se kardaani tuossa mitään tärise suhteessa anturiin...tai jos tärisee niin sitten on jotain pahasti jo hajonnut Tärkeintä on että kehä on keskellä akselia, eli pyörii eikä vipota.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Tuo hammaskehä on kiinni perän laipassa johon kardaani kiinnittyy. Samoin anturin "jalka" on kiinni samassa kiinnityspisteessä kuin perä.
Anturin kiinnityksen on oltava samassa kiinnityspisteessä kuin hammaskehänkin. Tuo hammaskehä on hitsattu kiinni muutamalla hepillä kardaanin laippaan.
Ei vipota. Pitää tuota anturin ja hammaskehän väliä pienentää ku ei oikein ole minkäänlaista käsitystä paljonko siinä pitäisi olla väliä.
Niin pitää huomenna kokeilla pienentää sitä ja käydä testaan sitä. Perjantaina ois tarkoitus yrittää muutoskatsastusta.
Anturin kiinnityksen on oltava samassa kiinnityspisteessä kuin hammaskehänkin. Tuo hammaskehä on hitsattu kiinni muutamalla hepillä kardaanin laippaan.
Ei vipota. Pitää tuota anturin ja hammaskehän väliä pienentää ku ei oikein ole minkäänlaista käsitystä paljonko siinä pitäisi olla väliä.
Niin pitää huomenna kokeilla pienentää sitä ja käydä testaan sitä. Perjantaina ois tarkoitus yrittää muutoskatsastusta.
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
mikä anturi sulla on käytössä, kuvasta päätellen ei ainakaan mersun oman perän ABS anturi
ilmarako näyttää kuvasta päätellen ihan asialliselta, eikä tuon hammastuksenkaan kanssa pitäisi ongelmia olla (riittävän pitkät hamppaat), ainut mikä vähän hämää on tuo hampaan malli, eli jääkö se hampaan pohja liian kapeaksi/muutos hampaan ja ei hampaan kohdalla ole niin selvä anturin lähettämässä tiedossa
veskola varmaan osaa selostaa tuon hampaan malli asian paremmin selkosuomella, sähkömiehiä kun on (toivotaan, että veskola edes ymmärsi mitä yritän selittää )
ilmarako näyttää kuvasta päätellen ihan asialliselta, eikä tuon hammastuksenkaan kanssa pitäisi ongelmia olla (riittävän pitkät hamppaat), ainut mikä vähän hämää on tuo hampaan malli, eli jääkö se hampaan pohja liian kapeaksi/muutos hampaan ja ei hampaan kohdalla ole niin selvä anturin lähettämässä tiedossa
veskola varmaan osaa selostaa tuon hampaan malli asian paremmin selkosuomella, sähkömiehiä kun on (toivotaan, että veskola edes ymmärsi mitä yritän selittää )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Ehkä sen hampaan kannattaa olla mahdollisimman terävä ja kyllä tuo kait perän anturi on. Niitähän on kahta eri mallia, toisissa on just tuommonen taltta päässä ja toisissa on tasainen nuppi, mutta ei ehkä noin aukinainen tuo kärki, onko sitä modattu ?
Skoopilla sen näkisi mimmosta aaltoa se antaa. Mitään haittaa ei ole jos sen laittaa lähemmäksi, siis liian lähellä se ei voi olla kunhan ei aleta sorvaamaan, siellä elektroniikan päässä on aina varauduttu, että se kyllä kestää piikitykset. Se kannattaa varmaankin tehdä semmoseksi, että saa jollain prikoilla shimmattua rakoa lähemmäs/kauemmas ja sitten kokeilemaan.
Hampaiden ei tarvitse olla lähellekkään noin syviä, terävä muutos on ymmärtääkseni se juttu, koska mitä nopeammin metalli häipyy siitä sen korkeampi jännitepulssi saadaan ja pyörässä mutkassa varsinkin hitaassa vauhdissa se lääääähhhteeee siiiiilllaaiin hitaasti.
0,75 mm rako ?
BTW: Onhan perämutikka maadoitettu, en tiedä onko sillä merkitystä mutta itse ainakin maadoittaisin vielä tuosta kannekeraudasta runkoon, ihan varmuudeksi.
Skoopilla sen näkisi mimmosta aaltoa se antaa. Mitään haittaa ei ole jos sen laittaa lähemmäksi, siis liian lähellä se ei voi olla kunhan ei aleta sorvaamaan, siellä elektroniikan päässä on aina varauduttu, että se kyllä kestää piikitykset. Se kannattaa varmaankin tehdä semmoseksi, että saa jollain prikoilla shimmattua rakoa lähemmäs/kauemmas ja sitten kokeilemaan.
Hampaiden ei tarvitse olla lähellekkään noin syviä, terävä muutos on ymmärtääkseni se juttu, koska mitä nopeammin metalli häipyy siitä sen korkeampi jännitepulssi saadaan ja pyörässä mutkassa varsinkin hitaassa vauhdissa se lääääähhhteeee siiiiilllaaiin hitaasti.
0,75 mm rako ?
BTW: Onhan perämutikka maadoitettu, en tiedä onko sillä merkitystä mutta itse ainakin maadoittaisin vielä tuosta kannekeraudasta runkoon, ihan varmuudeksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
tätä juuri tarkoitin, eli tuo hampaan malli vaikuttais väärältä... ei siis tuollainen "hienosti" tehty, vaan "90 asteen" leikkauksella olis parempi... rälläkällä fiksaa tuota nykyistä pyörää ja kokeilee olisko apuaveskola kirjoitti:
Hampaiden ei tarvitse olla lähellekkään noin syviä, terävä muutos on ymmärtääkseni se juttu, koska mitä nopeammin metalli häipyy siitä sen korkeampi jännitepulssi saadaan ja pyörässä mutkassa varsinkin hitaassa vauhdissa se lääääähhhteeee siiiiilllaaiin hitaasti.
tämä olis siis se parempi malli hampaalle ->
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Eikä varmaan tarvii kuin 2mm pituudelta teroittaa sitä...jos se ongelma nyt edes tuosta on kiinni
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
niin, mutta on nyt ainkin yksi kohta, josta lähteä ongelmaa etsimään...veskola kirjoitti:jos se ongelma nyt edes tuosta on kiinni
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet
Tuo hammaskehä on suora kopio siitä mikä on mersun perän sisällä.
Skaalattu vain isommaksi. Hmm pitääpä kokeilla nakata johto runkoon kiinni perästä.
ABS-anturi on mersun oma.
Skaalattu vain isommaksi. Hmm pitääpä kokeilla nakata johto runkoon kiinni perästä.
ABS-anturi on mersun oma.