W124:sen rakentamista/virittämistä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

taulukkokirja sanoo:
välitys pyörintänopeus tunnistimen hammasluku
2,24 43
2,47 39
2,65 36
2,88 33
3,07 31
3,23 30
3,27 ja3,29 29
3,46/3,42 28
3,64/3,67 26
3,91 24

:clap:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos :thumbup:

ja BMW perässä tosiaan näyttää olevan kanssa joku anturi, se lukee siis vetaria niin eikös se siitä sitten rakennu helpoiten ainakin pienellä elektroniikkajumpalla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja napa »

vetarissa pitäis olla joku 94 hampainen ratas (luultavasti kärsii vielä +-2 hammasta), että mersun ABS boksi pysyy kartalla... kartaaniin sitten tuon ylläolevan taulukon mukaisesti...

älä veskola aina sekaa jotain elektroniikkaa/softaa näihin juttuihin, asiat voi myös tehdä perinteiseen tapaan oikein mitoitetuilla mekaanisilla komponenteilla :D myös etupyörien hammastusta voi harventaa tarvittaessa :wink: mutta se vaikuttaa sitten myös siihen ABS:n "herkkyyteen"

tämä siis lähinnä siltä pohjalta, että kaikki vanhojen mersujen kanssa asuilevat ei ole softa/tietokone inssejä...
Viimeksi muokannut napa, Ke 10.08.2011 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen takia siinä tuota jumppaa tarvitaankin :clap:



10 --- | jumppalaatikko | ---> ~90
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Sen takia siinä tuota jumppaa tarvitaankin :clap:



10 --- | jumppalaatikko | ---> ~90
jolloin autossa on vielä yksi epävarmuutta tuova tekijä lisää :think: 90 hammasta on jo luultavasti liian vähän, jos tuollaisen jumppalaatikon siihen väliin laittais, niin 95 olis silloin se oikea pulssi määrä...

hajonta näyttäis olevan tuon taulukon mukaan 93,84 - 96,90 hammasta/pulssia vetarilla
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No maailma on täynnä epävarmuutta, sen määrä on vakio. Maailma ei onneksi kaadu pieneen ABS järjestelmän häiriöön, onhan siellä ainakin mulla tulossa paljon kriittisempiäkin systeemeitä (ahdon ja veden määrän ohjaus yms. jotka oikeasti pitää toimia aina ja jatkuvasti).

Tuo muuntosuhde on tietysti ohjelmoitavissa tai valittavissa vaikka potikalla niin saa säätää vaikka ajonaikana oikeaksi...sitten ei ole enää väliä rengaskoollakaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ja toisekseen? mitä tekee abseilla tuollaasissa autoissa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mä ymmärsin, että katsastusmies on siitä kiinnostunut...tiedä sitten onko. Voisihan siihen laittaa pelkän ABS valon :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

veskola kirjoitti:No mä ymmärsin, että katsastusmies on siitä kiinnostunut...tiedä sitten onko. Voisihan siihen laittaa pelkän ABS valon :D
eikös sen saanu pois jättää jos sitä on tehty samana vuonna ilmankin absia? vai mitense oli...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No olikos sitä tehty, en minä näistä tiedä, tämä vehjes oli 1988. Helpottaahan se jos sen paketin roiskasee mäkeen, tosin mäki alkaa olla jo aika täynnä turhia osia. :D

Kuva

Niin mulla oli 'tieto' että kaikki 3l turbodieselit oli aina ABS:llä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Uppista.

Ny on perä löytyny ja pitäis tulla postiin ens viikolla. tosiaan absia en tullu aatelleeksi kuin ne saa pelaahan.
moniko uranen toi kartaanin boori osa on? saiskohan siitä ryöstettyä anturille tiedon.

onko se kuolleena syntyny ajatus että laittas pyörän napahan jonku laskurin niinku väyrysis on?
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Nonni ny on koeajot suoritettu ja ABS-näyttäisi toimivan. Pitää napata kuva tuosta miten toteutin hammaskehän ja anturin ABS:lle.
Ei näteimmästä päästä toteutus, mut toimii. Pirssissä tuntuu olevan vetoja ku pienessä kylässä :shock:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Jos vaa maltat jakaa tietoa nii ilma muuta näytille. ois mun kohalla pareet asia ku sata jänistä :P
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Minkä perän valitsit? 750i?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mistä sellainen perä W124:seen joka kestää?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tompa124 kirjoitti:Ny on perä löytyny ja pitäis tulla postiin ens viikolla.
Joko perä tuli ja joko se on paikallaan :wtf: Kuvia
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kas kas tämän päivän testilenkillä ABS:n valo paloi iloisesti. Ei se eilen palanut. :wtf:
Pitääpäs tutkia et missäs vika.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Perä tuloo mun ymmärryksen mukahan jostaki bemarin 750 typ210 3.15välityksellä. matkahuollos se on tulos viä :? .
Puinti kiireeltä ja muutenki maataloudes tähä aikaa ei ehi paljoo mersun kans kerkiä asuulemahan. Mut osia/tietoa oon yrittäny saada valmiiksi kokohon että sais sitte talven pimeenä iltoona tuuhastaa :wink: .
Kuvia tuloo tänne kyllä ku rupian perän kans asuulemahan.

Kannattaako tuo perä viedä jollekki pajalle repattavaksi heti alkuunsa?
Tuo perä tosiaan ois tarkotus nostaa kiinni vain kerran :) .
et sen verra kestävä sen pitäs olla :twisted:
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Sama perä ku mulla ja samalla välityksellä. Kyllä minä ainakin stefat vaihatin tuohon perään.
Muuten oli niin hyvässä kunnossa ettei mitään muuta tarvinut. Sisään lorautin Redline 80W-140LS öljyt.

Ohessa kuva miten toteutin ABS-hammaskehän.
Joku suoja tolle pitää tehä ettei kivet yms lentele tohon anturiin.

Kuva
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

NFS kirjoitti:Sama perä ku mulla ja samalla välityksellä. Kyllä minä ainakin stefat vaihatin tuohon perään.
Muuten oli niin hyvässä kunnossa ettei mitään muuta tarvinut. Sisään lorautin Redline 80W-140LS öljyt.

Ohessa kuva miten toteutin ABS-hammaskehän.
Joku suoja tolle pitää tehä ettei kivet yms lentele tohon anturiin.

http://markom.kuvat.fi/kuvat/Mese/Mese+ ... G_0497.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
eikö tuo anturi tiputa auton maavaraa?. jos oikeen kuvan tulkitsin niin son kartaanin alapuolella?
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Pakoputki on itseasiassa meikäläisellä alempana ku tuo anturi. Toki se vois olla sivulla.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

tai onhan yks vaihtoesto että laittaa sen hammashärdellin tonne laatikon persiiseen rättinivelen viereen kardaanilla ei saa heittoa olla kovin helvetisti että toi indukstiivianturi pysyy mukana ja kardaanin käynti voi tehdä omat värinät pulssiin mutta mene ja tiedä mikä toimii. kyllähän siellä joku toleranssi on milloin pulssi pysyy tahdissa en muista sitä prosentti määrää jos esin renkaat on himpun eri kokoiset
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja laineracing »

-ei mitään :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos kardaani tärisee suhteessa anturiin, niin se signaalin amplitudi (voimakkuus) vaihtelee. ABS yksikkö ei tuosta välitä tuon taivaallista kunhan se vain on riittävä, mutta jos se hetkenkin käy liian matala, eli ABS yksikön mielestä 1 hammas jäi väliin, niin se tulkitsee perän laahaavanmukana -> ei hyvä.

Ei siinä kyllä pelivaraa ole yhtään anturin ja hampaiden välillä, joten anturin on syytä olla paikassa, jossa hammaskehä varmasti pysyy paikallaan suhteessa anturiin.

jmo:n mainitsema taajuustoleranssi eli paljonko saa olla etu- ja takarenkaisen pyörimiseroa ei liity tähän (1 hammas vällin -> aivan liikaa taajuustoleranssia)

Kuvasta ei nyt näe, mutta tuo lienee perän (tai laatikon) akselin lähdössä, ja anturi on samassa mötikässä kiinni, joten ei se kardaani tuossa mitään tärise suhteessa anturiin...tai jos tärisee niin sitten on jotain pahasti jo hajonnut :mrgreen: Tärkeintä on että kehä on keskellä akselia, eli pyörii eikä vipota.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Tuo hammaskehä on kiinni perän laipassa johon kardaani kiinnittyy. Samoin anturin "jalka" on kiinni samassa kiinnityspisteessä kuin perä.
Anturin kiinnityksen on oltava samassa kiinnityspisteessä kuin hammaskehänkin. Tuo hammaskehä on hitsattu kiinni muutamalla hepillä kardaanin laippaan.
Ei vipota. Pitää tuota anturin ja hammaskehän väliä pienentää ku ei oikein ole minkäänlaista käsitystä paljonko siinä pitäisi olla väliä.
Niin pitää huomenna kokeilla pienentää sitä ja käydä testaan sitä. Perjantaina ois tarkoitus yrittää muutoskatsastusta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

mikä anturi sulla on käytössä, kuvasta päätellen ei ainakaan mersun oman perän ABS anturi :think:

ilmarako näyttää kuvasta päätellen ihan asialliselta, eikä tuon hammastuksenkaan kanssa pitäisi ongelmia olla (riittävän pitkät hamppaat), ainut mikä vähän hämää on tuo hampaan malli, eli jääkö se hampaan pohja liian kapeaksi/muutos hampaan ja ei hampaan kohdalla ole niin selvä anturin lähettämässä tiedossa :problem:

veskola varmaan osaa selostaa tuon hampaan malli asian paremmin selkosuomella, sähkömiehiä kun on :D (toivotaan, että veskola edes ymmärsi mitä yritän selittää :oops: )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ehkä sen hampaan kannattaa olla mahdollisimman terävä ja kyllä tuo kait perän anturi on. Niitähän on kahta eri mallia, toisissa on just tuommonen taltta päässä ja toisissa on tasainen nuppi, mutta ei ehkä noin aukinainen tuo kärki, onko sitä modattu ?

Skoopilla sen näkisi mimmosta aaltoa se antaa. Mitään haittaa ei ole jos sen laittaa lähemmäksi, siis liian lähellä se ei voi olla kunhan ei aleta sorvaamaan, siellä elektroniikan päässä on aina varauduttu, että se kyllä kestää piikitykset. Se kannattaa varmaankin tehdä semmoseksi, että saa jollain prikoilla shimmattua rakoa lähemmäs/kauemmas ja sitten kokeilemaan.

Hampaiden ei tarvitse olla lähellekkään noin syviä, terävä muutos on ymmärtääkseni se juttu, koska mitä nopeammin metalli häipyy siitä sen korkeampi jännitepulssi saadaan ja pyörässä mutkassa varsinkin hitaassa vauhdissa se lääääähhhteeee siiiiilllaaiin hitaasti.

0,75 mm rako ?

BTW: Onhan perämutikka maadoitettu, en tiedä onko sillä merkitystä mutta itse ainakin maadoittaisin vielä tuosta kannekeraudasta runkoon, ihan varmuudeksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
Hampaiden ei tarvitse olla lähellekkään noin syviä, terävä muutos on ymmärtääkseni se juttu, koska mitä nopeammin metalli häipyy siitä sen korkeampi jännitepulssi saadaan ja pyörässä mutkassa varsinkin hitaassa vauhdissa se lääääähhhteeee siiiiilllaaiin hitaasti.
tätä juuri tarkoitin, eli tuo hampaan malli vaikuttais väärältä... ei siis tuollainen "hienosti" tehty, vaan "90 asteen" leikkauksella olis parempi... rälläkällä fiksaa tuota nykyistä pyörää ja kokeilee olisko apua :think:

tämä olis siis se parempi malli hampaalle -> Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikä varmaan tarvii kuin 2mm pituudelta teroittaa sitä...jos se ongelma nyt edes tuosta on kiinni :crazy:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:jos se ongelma nyt edes tuosta on kiinni :crazy:
niin, mutta on nyt ainkin yksi kohta, josta lähteä ongelmaa etsimään...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Perä hommattu. Ny ABS:sän murheet

Viesti Kirjoittaja NFS »

Tuo hammaskehä on suora kopio siitä mikä on mersun perän sisällä.
Skaalattu vain isommaksi. Hmm pitääpä kokeilla nakata johto runkoon kiinni perästä.
ABS-anturi on mersun oma.
Vastaa Viestiin