w460 om617 -> om606 Akselien vaihto, tehosetupin mietintää

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

7mm Tapeilla saisi kulutusta pikkusen alas. vs 5.5mm. Nopeampi ruiskutus...

eero1989 kirjoitti:anteeksi puuttumiseni asiaan josta en mitään ymmärrä,, mutta eikö OM606 koneessa ole vakionakin 177hp..
Ulos saatava teho riippuu täysin polttoainetta syöttävästä syöttöpumpusta.
Nyt tuossa on paikoillaan 603 koneen pumppu jossa on vakiosäädöissä noin 145hv.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Pikkusen piti tuon pumpun kans antaa periksi, muttei sinne kuiten 7mm elementtejä tullut. Tänään vein matkahuoltoon kaks pumppua, ja kyllä, sähköisestä menee 6mm tapit tuohon mekaaniseen. Pp-dieselistä lupasivat hoitaa homman niin huokeaan hintaan, ettei ollut järkeä pelkästään huollattaa pumppua. Työreissulla menee pari viikkoa, jonka jälkeen luulisin pumpunkin olevan jo takasin tallissa. Ruiskutussuuttimetkin laitoin huoltoon/tarkistukseen. Parin viikon päästä siis kasaushommiin ja toivottavasti vähän pitemmälle testiajolle 8)

Ps. Näppäsen kuvan kaasumekanismista kun käyn tallilla, voi olla että vasta parin viikon päästä. Tulipellistä lähtee vaijerilla moottorin kylkeen, josta mekanismi käyttää pumpun kaasuvipua. Tuli ihan sopivan jäykkä ja jäykkyyttä voi säätää eri jäykkyyksisillä palautusjousilla.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Viimein sai raavittua edistystä Geehen. Kytkin pelaa, vaihdelaatikko pelaa, ei enää mitään vuotoja...
Pumppu on asennettu pajareissun jäljiltä ja hyvin tuntuis pelaavan. 50 metrin koeajonki sai suoritettua omin voimin! 8)

Huomioitavaa oli miehekäs jyrinä, mikä syntyi kun oikeanpuoleista ojensi enemmän.
Ilmeisesti välikardaani on tappiin asti sisäkkäin eikä liikkumavaraa liukuun löydy tarpeeksi, se vaatii vähän työskentelyä...

Toinen (ja samalla VIIMEINEN) vika on pienimuotoinen savutus. Tyhjäkäynnillä tulee haaleaa harmaata savua, joka näyttäisi omaan silmään palamattomalta dieseliltä? Kun kunnolla antaa jenkaa tyhjiksellä, savu vähän tummenee (alasyötöt?) ja lisääntyy. Taitaa olla ajoitus vielä hieman pielessä?
Onko porukalla ollut suutinvikoja, lähinnä vuotamista palotilaan, miten se oireilee?

Kuvat on kivoja ja videonki onnistuin lisäämään. ( http://www.youtube.com/watch?v=nV08oYcb-Gk" onclick="window.open(this.href);return false; )
2013-07-31 19.35.15.jpg
2013-07-31 19.34.52.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Mulla oli yhessä 606tbo koneessa aivan jokaikinen suutin paskana, avautumispaineet huiteli missä sattuu, välillä kusi läpi ja välillä aueta tärähti vasta 200bar tienoilla, eli suosittelen viemään ponnistettavaksi. :thumbup:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Minulla myös om606 turbokone savuttaa hieman tyhjäkäynnillä, aikalailla samallalailla kuin mikamanin videossa. Suuttimet kävivät huollossa ja niissä ei ilmeisesti ollut mitään vikaa. Ajoitusta yritin selvittää, katsomalla milloin dieselin pinta alkaa nousta, kun on suutinputki irti. Parhaimillaan sain tulokseksi 11-13 eykk. Eikö se optimaalinen todellinen ruiskutusennakko ole hyvä olla se 24 eykk? Kone kyllä käy mielestäni aivan normaalisti, ei mitenkään karkeasti eikä pitkään tarvitse yleensä startatatkaan, joten onko se edes mahdollista, että ennakko olisi tällä hetkellä 11-13eykk? Ainut on vain se, että savuttaa harmaata. Lukitusmerkillä pumppua ei voi laittaa, sillä lukituskiila on vaihtanut paikkaa aika reilulla kädellä.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harmaa tyhjäkäynti savutus viittaa juuri myöhäiseen ajoitukseen.
Samoin pehmeä käynti.

Käynti on oikealla ajoituksella hieman karkeaa raksutusta.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

No voisiko tuota vain karskisti tietämättä tarkkaa ennakkoa tällähetkellä hienosäätää vaan aikaisemmalle, eli löysäämällä sitä hienosäätöpulttia (?), ja katsoa väheneekö savutus? Kulutus on myös ollut mielestäni vähä reilumpaa, vaikka olen ihan iisisti maantiellä ajanut. Tämähän voi viitata myöskin väärää ajoitukseen?

Miten tarkkaan ennakon saa selville niin, kun kyttää, milloin dieselin pinta nousee korkeammalle suutinputken reiästä, varsinkin kun paineventtiili on pumpussa paikallaan? Tarviiko kaasun olla pohjassa tätä menetelmää käytettäessä?

Niin se vielä, että mitä vaaraa tästä väärästä ennakosta käytännössä on? Tarkoituksena olisi nyt nostaa tuosta vakiosta 5,5mm elementillisestä pumpusta niin paljon syöttöä ulos, kuin on mahdollista, joten onko vaaraa, että moottori ottaa itseensä, jos ennakko on väärä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Onko porukka purkanut tuota polttoaineen esilämmitintä? Kiertääkö sielä sisällä putkissa vaan jäähdytinneste ja sillee lämmittää tulevaa dieseliä?
Haluaisin tuon purnukan ohittaa kun on noita ilmavaivoja(vieläkin, prkl). Eli voiko sen vaan tulpata molemmista päistä ja vetää letku suoraan siirtopumpulta suodattimelle?

Nyt tulee tuon 603 suodatinjalka ja siihen alkuperäsillä(uusilla) putkillä löpö, epäilyttää nuo muoviliittimet, paremmin kait nuo banjoliitokset pitää...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: w460 om617 -> om606 | Testausta/säätöä |

Viesti Kirjoittaja JSJ »

mikaman kirjoitti:Onko porukka purkanut tuota polttoaineen esilämmitintä? Kiertääkö sielä sisällä putkissa vaan jäähdytinneste ja sillee lämmittää tulevaa dieseliä?
Haluaisin tuon purnukan ohittaa kun on noita ilmavaivoja(vieläkin, prkl). Eli voiko sen vaan tulpata molemmista päistä ja vetää letku suoraan siirtopumpulta suodattimelle?

Nyt tulee tuon 603 suodatinjalka ja siihen alkuperäsillä(uusilla) putkillä löpö, epäilyttää nuo muoviliittimet, paremmin kait nuo banjoliitokset pitää...
Polttoaineen esilämmitys ei ainakaan itsellä ole käytössä. Kaikki putket vaan banjoliittimillä ja uudet kupari rikat molemmin puolin banjoa niin loppuu ilmavuodot.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Juu se on varmaan paras tapa. Nyt on tuo suodatinjalka tulossa, tilasin kl:stä uudet putket kupariprikkojen kans. Viikon verran oli toimitusaika kun Saksanmaalle meni tilattavaksi.
Nyt ei kyllä pitäs jäädä enää jossiteltavaa, kun kaikki polttoainepuolen liittimet ja putket on uutta. Harmi vaan ettei tälle kesää/syksyä kerennyt käyttää leimalla, nooh onpahan talvi aikaa hifistellä :thumbup:
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Olipa mukava ruuvailla kerranki bolt-on osia paikalleen ja vieläpä uusia. Noilla polttoainepuolen osilla katos humpaaminen tyhjäkäynnillä. Tuli ajeltua 5 km testilenkki, vaikka kartsa vähän tärryyttikin. Mukavasti pelas ja ihan kivasti oli vetoja vanhaan tekniikkaan verrattuna.

Pitää käyttää tuo kardaani lyhennettävänä, moottoria en rupea enää hieromaan muutamaa senttiä eteenpäin :D Vieläkin savuttelee harmaata tyhjäkäynnillä, ajaessa kun polkasee tulee sitte mustaa sekaan :twisted:

Pitänee tuota ajotusta koittaa parantaa tässä talven pimeinä iltoina, ei viittis ajella pumppupajalle säädettäväksi vielä kun on noin pielessä, ettei nyt vaan sattuis mitään mottionnettomuutta sen takia...
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w460 om617 -> om606

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Siekkinen kirjoitti:Jos meinaat koneesta ottaa enemmän voimaa ja haluat vähän enemmän ajomukavuutta niin pumpussa kannattaa sitten olla nykimisenesto. Tämä siis vain jos laitat manuaalilootan. On aika veemäinen yhistelmä tuo manuaalilaatikko ja 7mm/8mm elementit pumpussa ilman nykimisenestoa. Sillon kun on kaasu niin herkkä ettet voi ajaa nykimättä.
Kenen tekemällä pumpulla tällaisia kokemuksia? Itsellä mynäpumppu 7mm sekä manuaali ja todella miellyttävä ajaa. Eikä mitään nykimisenestoja.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Pitkästä aikaa tapahtunu tämän osalta jotain muutosta. Pumpun ajotus on laitettu kohilleen, ei savuttele, vähän "koliseva, terävä" tyhjäkäynti.
Kardaani on lyhennetty ja kulma säädetty sopivaksi, ei enää jurraa. Hehkukin pelaa ihan hyvin.
Polttoainepuoli tuli käytyä täysin läpi ja vaihdeltua 603 mallista suodatinjalka ja uudet alkuperäiset polttoainelinjat. Ei ole enää ilmaongelmia.

Moottorin öljypohjaa piti muokata aika paljon. Öljytaskua piti lyhentää ettei ota akseliin kiinni sisäänjoustossa, joku siitä tais aiemmin jo kommentoidakin.
Onneksi tuo öljypohja on hyvin hitsattavaa alumiinia niin onnistu kertaheitolla, eikä vääntyillytkään kun pulttas "petiin" kiinni hitsauksen ja jäähtymisen ajaksi.
No eihän se öljypumpun imuputki sitte mahtunut enää olemaan muutoksen myötä alkuperäisen mallinen, vaan sitäkin piti muokata ja tuoda "eteenpäin".
Imuputki oli jotain seostettua alumiinia eikä ollut kovin helppoa hitsattavaa, mutta onnistu kuitenkin.

Muutosten myötä öljytilavuus tippui ~kuuteen litraan, alkuperäisesta ~kahdeksasta(?). Vielä tulee öljynjäähdytin lisäksi, eli tilavuus vähän nousee.
Mitä mieltä raati on tuosta öljytilavuudesta, onko vaarallista? Öljyt tulee vaihdeltua varmaan 5000-7500 välein.

Nyt oliski edessä muutoskatsastus, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin :D
Eli olisko jollain tämän muutoksen tehneellä koneella tallessa tarvittavia dokumentteja? Alustan vastaavuudesta ja moottoreiden tiedoista?
Pitää kokeilla tulostaa varaosanumerot vaikka mätänetin sivuilta ja koneiden tiedot netistä, jos ei jotain virallisia lappuja löydy, josko ne kelpais paikalliselle konttorille.

Tuli huomattua, että 606 lähtee käyntiin, joskin vaivoin, vaikka pumppu onkin väärällä kierroksella :D
Ja sekin tuli huomattua että ihan helvetisti on kyllä vetoja tuossa moottorissa vain 6mm tapeilla ja ~1bar paineilla vrt. vanhaan vapari 617:aan :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Tuossapa dokuja muutokseen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Kiitos dokuista! Kävin noiden lappujen, netista poimittujen moottori ja mallien tietojen, sekä motonetin varaosalistauksen kanssa konttorilla jutuilla.
Antoivat yhden lapun täytettäväksi ja totesivat, että kyllä tämän voi muutoskatsastaa ilman ongelmia eikä lisäselvityksiä tarvi tehdä.
Täytyy ootella teiden sulamista, turhan liukasta noilla mutarenkailla kurvailla vielä menemään.

Katsastusta ennen pitää vielä laittaa pakkianturi toimintaan. Vanhan nelilovisen keppimekanismin anturi ei mene tuohon viisloviseen suoraan paikalleen.
Aattelin ostaa kl:stä tuon viislovisen kepin anturin ja toivoa että se kiinnittyy tuohon vaihdekepin runko-osaan suoraan? Välttyisi kiinnikkeen rakentelusta, eikä näyttänyt maksavan kymppiä enempää...
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Öljynpaineanturia tässä ei vielä ole asennettu. Nyt mietiskelin että kumpaanko sen laittaa, jäähdyttimen letkujen väliin vai tuohon orkkispaikalle suodatinjalkaan.
Onko tuossa suodatinjalassa minkälainen "lommi" paikallaan, saako sen jollain hylsällä tms. ihan pyörittämällä pois? Ja mikä siinä reiässä on kierre?
Oon tässä koittanu googletella mutten ole vielä löytänyt...
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jotenkin muistelen että joskus foorumilla ois ollu puhetta siitä että om606 suodatinjalassa ei oo öljynpaineanturia mutta paikka ois ja om601-3 anturi passais suoraan.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w460 om617 -> om606

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mikaman kirjoitti:
Muutosten myötä öljytilavuus tippui ~kuuteen litraan, alkuperäisesta ~kahdeksasta(?). Vielä tulee öljynjäähdytin lisäksi, eli tilavuus vähän nousee.
Mitä mieltä raati on tuosta öljytilavuudesta, onko vaarallista? Öljyt tulee vaihdeltua varmaan 5000-7500 välein.
Ei ole merkitystä tuollaisella tilavuuden muutoksella.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

JiiTee_ kirjoitti:Jotenkin muistelen että joskus foorumilla ois ollu puhetta siitä että om606 suodatinjalassa ei oo öljynpaineanturia mutta paikka ois ja om601-3 anturi passais suoraan.
Joo tämänkin threadin alkusivuilla oli tuosta juttua, että on paikka muttei ole tehtaalla asennettu. Tosin tuo kierre jäi vielä epäselväksi, että sais siihen oikealla kierteella olevan tarvikeanturin?
Vai osaako tuommoset tarvikemittarit, vaikka VDO, lukea tuota om601-3 alkuperäisen anturin tietoa? Kun tässä w460:ssa ei ole painemittaria alunperin mihin sen anturin yhdistäis.

Mika.T: Aika iso on tuo alkuperänen tilavuus, ei oo öljyä säästelty tehtaalla. Itekki aattelin ettei tuommonen muutos voi juuri mitään vaikuttaa kunhan öljyt vaihdellaan ajoissa.
Pitää laittaa siitä öljypohjan muutoksesta vielä kuvaa, kunhan sattuis kamera käteen...
Avatar
vimakuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ma 30.07.2007 09:41
Paikkakunta: Satakunta

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja vimakuus »

Mulla on 603:sessa alkuperäinen öljynpaineanturi ja VDO:n tarvikemittari. Lukemat on realistisia ja on tolla konella muutama vuosi menty, et kai siellä vähän paineita on :)
En tiedä minkä vuotinen sun auto on, mutta -84 ja uudemmissa on pakkivalot vasta pakolliset.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

vimakuus kirjoitti:Mulla on 603:sessa alkuperäinen öljynpaineanturi ja VDO:n tarvikemittari. Lukemat on realistisia ja on tolla konella muutama vuosi menty, et kai siellä vähän paineita on :)
En tiedä minkä vuotinen sun auto on, mutta -84 ja uudemmissa on pakkivalot vasta pakolliset.
Hyvä tietää! Pitääpä kysellä jos jollain olis nurkissa tollanen om601-3 öljynpaineanturi ja tilata tarvikemittari siihen jatkoksi.
Eiköhän se suunnilleen sitte ainaki näytä oikein, eikä sen nyt niin tarkka tarvi olla, kunhan näkyis jos tulee letkurikko tms.. Ettei tulis ajettua konetta sen takia hajalle kun öljyt lirahtaa ulos...

Jaa no eipä tuo pakkivalo sitte mikään pakollinen ois, tää taitaa olla -83 vuodelta :lol:

Hoksasin tuossa hipostellessa, että äänimerkki oli aikojen saatossa antautunu myös. Pitää käydä tarvikeliikkeestä joku yleismallin töötti hakemassa...
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

6 kpl suuttimia irrotettu ja uudet tilattu kl:ään, vanhat menee vaihdossa. Toivottavasti kylmäkäynti paranee näillä.
Venttiilikoppa irti ja väsäsin spesiaalihylsän tuota suuttimien irrotusta varten, kun ei paikallisista liikkeistä erikoistyökalua löytynyt.

Äänimerkki tuli korjattua ja öljylle laitettua painekello suodatinjalkaan. Itse mittari on vielä matkalla Saksanmaalta.
Tiet sulaa täälläkin ja katsastus senkun lähenee...
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Uusien suuttimien myötä tyhjäkäynti parani etenkin kylmänä, vaikka kyllä eron huomaa myös lämpimällä koneella. Ei menny rahat hukkaan.
Vdo:n öljynpainemittari saapui postilaatikkoon, 0-5bar ja alle 50€. Kokonaishinta jäi öljynpaineanturista ja mittarista alle 90 euroon.
Täytyy laittaa kuvia ja kokemuksia kunhan saan asennettua tuon mittarin kabiiniin.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Öljynpainemittari rupes pelaamaan hyvin. Jarrut kävin läpi ja taakse niittasin uudet hihnat jarrukenkiin, katsastusta aatellen. Vaan ilmeni katsastustestilenkillä sellanen vika, että pakki ei pysy päällä. Aattelin että vika ois pakki-vitosen -siirtäjätangossa, mutta vaikka tangon ottaa irti ja manuaalisesti laittaa pakin päälle laatikon kyljestä, se pomppaa pois kun vähänkään antaa kaasua. Onko iso remontti tiedossa vai mitä raati on mieltä? Ostin laatikon foorumin kautta purkuautosta, piti olla toimiva ja vaihdoin ite öljyt siihen nyt ennen testausta. Meinaa vielä kalkkiviivoilla vastustaa :D
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jos se vaiheloovan kylesä oleva siirtäjätanko oli kiinni eikä pultti löystyny ja sen puolesta meni pakki kunnolla päälle niin kylläpä se vaihteiston purkua odottaa.

Jos pitämällä pakki pysyy päällä niin kannattaako sitä nyt heti alkaa purkamaan?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Joo kyllä se nyt vaihelootan purkua vaatii jossain välissä. Yritetään ajaa kesä ja purkaa talvella/vaihtaa vahvistettuun automaattiin.

Ihan totta ettei sitä nyt heti kannata purkaa. Koitan leimata tällä viikolla jos suinkin ehdin. 8)
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Hoksasin tuossa testaillessa, että eihän tuo kytkin pidä juuri ollenkaan isommilla vaihteilla kiihdyttäessä :D Aika hyvä alimitotus tuli siinä tehtyä. Oikeastaan koko kytkin/loota paketti tuli näköjään mokailtua huolella...

Sprintterin asetelma auttais vissiin tähän luistohommaan? Minkälaisilla specseillä mun kannattais tuo asetelma lähteä kl:stä hakemaan? Vai pitääkö vaihtaa levykin? Tosiaan paikallaan 6 mm elementit ja kait siinä on jotain vähän yli 200 heppaa säädettynä...

E:

Seachilla löyty ihan hyvin juttua ja näyttäisi tollanen yhdistelmä olevan ok väliaikaratkaisu? :

Om603 kiinteä vauhtis, 228 mm normilevyllä ja 210-410 asetelmalla?
Tuo vauhtis ja levy on jo paikallaan, että riittäis kai tuon asetelman hankkiminen... http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 31660/1440" onclick="window.open(this.href);return false;

Puhuvat, että nelilapanen sintterilevy menis tuohon väliin ja kestäis ~550 Nm, mistähän sellasen levyn löytäis...?
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Petri R »

En lähtis maasturiin laittamaan sintteriä. Se ei oikein sovellu "luistattamiseen" ja aika usein maasturoidessa joutuu pahoissa paikoissa tai vetotehtävissä vähän luistattamaan kytkintä.

Sprintterin kytkin olisi kiinnostava ja oliko 260-300 bensakoneiden perässä vähän isompi kytkin/vauhtispaketti...joku 240mm vai mitä?
...lähtee ku purkka tukasta...
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Mulla on tarkotuksena löytää sellanen edullinen bolt-on ratkaisu, että saa aikaa hommata 722.3 ja käyttää se vahvistuksessa.
Onko tossa sintteri vs. normilevy suurikin ero samalla asetelmalla?

240mm tai 250mm kytkin ois kyllä toimiva ratkasu, mutta ei oikein houkuttele kun pitää työstää vauhtipyörä, eikä itsellä ole siihen laitteita ja koneistamot kohtuu kaukana kotikyliltä.

Tuo 228 mm sprintterin asetelma kai menee suoraan bolt-on tohon 603 vauhtipyörään ja levylle ja kai se +400Nm pitää?
Sintterilevyllä se pitäis ainaki, jos tuo 550Nm, jonka foorumilta löysin, pitää paikkaansa...
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: w460 om617 -> om606 Kytkin mietintää

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Jäi tuo bolt-on ratkasu haaveeksi. Nyt on M3 race 618 loppunen asetelma ja 228 massalevy väliin.
Vauhtipyörä on sorvaamossa, aihiona 603:n alkuperäinen. Paineasetelman kiinnityspinta ja kitkapinta vedetään vauhtipyörässä tasalle ja shimmeillä sitte viiminen sweet spot haku...

Mittailin entisen ja tulevan kytkinpaketin korkeuksia ja tulin siihen lopputulokseen, ettei työsylinteriä tarvis muokata. Totuus voi olla tietenki toinen :D
Mersun 3cm työsylinterin liikevara vs. bmw:n e30 4cm liikevara, toivotaan että poljintuntumasta tulee ihan ok kolmellakin sentillä...



Kyläseppätyylinen asetelman maksimivoiman haku...
2014-07-26 15.59.04.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin