Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Sharedoc kirjoitti:Tekemisen meininkiä ja hienoa jälkeä. Kannattaa kuitenkin sopeuttaa autoharrastustus perhe-elämään ettei rouva lähde lasten kanssa kävelemään :)
Kiitoksia, eipä ole nyt tallissa paljon kerinnyt käymään kun viikot menee keikkahommissa ja viikonloput perheen kanssa. Projekti on edennyt periaatteessa vain suunnitelmissa ja uusien komponenttien hankinnassa. Vaihdelaatikolle tuli hankittua termostaatillinen jäähdytin ja pienemmäksi turboksi hx35 joka pitää varmaan kenkälusikalla tuonne konehuoneeseen sovittaa :)
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja johani »

Minkäs jäykkyystä jousta suosittelisit pienemmän ahtimen hukkaportteihin ku sulla nyt jotain kokemusta on sarja ahtamisesta, ittellä on om606 koneen jatkona holset hx35 #16 jaetulla ja hx55 #19 jaetulla pesällä ja ostin 2kpl 38mm hukkaportteja ja ja tarkotus pitää pulssit erillään että herääminen mahdollisimman hyvä :) tuo pienempi hx35 paras hyötysuhde 2 - 2.3bar ahtopaineen tietämillä että tuntus että 2bar jousilla heräis rivakkaasti isompiki, eikä jäis pienempi tulpaksi mutta mitäs sanot :D. :roll:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

johani kirjoitti:Minkäs jäykkyystä jousta suosittelisit pienemmän ahtimen hukkaportteihin ku sulla nyt jotain kokemusta on sarja ahtamisesta, ittellä on om606 koneen jatkona holset hx35 #16 jaetulla ja hx55 #19 jaetulla pesällä ja ostin 2kpl 38mm hukkaportteja ja ja tarkotus pitää pulssit erillään että herääminen mahdollisimman hyvä :) tuo pienempi hx35 paras hyötysuhde 2 - 2.3bar ahtopaineen tietämillä että tuntus että 2bar jousilla heräis rivakkaasti isompiki, eikä jäis pienempi tulpaksi mutta mitäs sanot :D. :roll:
Empä osaa sanoa ku itse olen menyt kokeile ja testaa mallilla. Semmonen kannattaa ottaa huomioon, että pakopaine saattaa olla vähän normaalia kovempi eli sitä voi joutua jousen jäykkyydellä kompensoimaan.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itselläkin on kokeilemalla vain haettu jousia portteihin, vieläkin voisi hp ahtimeen laittaa varmaan isompaa jousta. Jotkut suosittelee isointa mitä saa.

Ainakin 6568 masteri 1.05ar pesällä heräilee lp ahtimena makoisasti joten varmasti hx55:nenkin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
K44R1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 10.01.2014 00:01

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja K44R1 »

Mahtava topikki lukea!!! mutta loppu vähän niinkun kesken ja nyt jäi kaivelemaan/mietityttään eetä mitä tälle kuuluu nykyään, kun vuosi ainakin näytti kuluneen viimeisestä kommentista rojektin parissa?
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja TLP »

Tulipa vietettyä aamupäivän pari ensimmäistä tuntia lukien tätä topiikka.
Hienoa duunia kaikkineen... onneksi suomesta löytyy "sopivasti hulluja" mersuilijoita :D :thumbup:

Mukava ois kuulla, mitä G:lle nykyään kuuluu :?:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Käyttöpelinä ollut vaimolla ja lapsilla (tehot säädetty minimiin). Itsellä kaikki aika mennyt reissuhommissa, mutta jatketaan kyllä heti kunhan aikaa taas heltiää :)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hmm.. jatkoa seuraa...
IMG_20181011_105534.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja johani »

Hmmm om613, om648, m104 vaiko peräti v8... Jännä nähä :D
Jarkko90
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 09.09.2013 08:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja Jarkko90 »

Sähkömoottori?
-c124 320 vm93 "jonkunlainen harrastepeli"
-w639 Vito 111cdi vm04 " käyttis/työkulkine"
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Liian lyhyt loota ollakseen 648 joten veikkaan V moottoria.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Jarkko90 kirjoitti:Sähkömoottori?
Hyvin arvattu, eli leafin moottorihan se siellä:
IMG_20181011_112555.jpg

Toivottavasti mersu ei ala hylkimään japanilaisia komponetteja, mutta mersun sähköosia ei oikein ollut saatavilla. Projektissa on nyt menossa osien hankkimis vaihe ja seuraavana vuorossa olisi akkupaketti joka sekin tulee luultavasti leafista. Norjaan olen muutamaan paikkaan ollut yhteyksissä ja toivottavasti sieltä jotain löytyy.

Tähän mennessä hommattua:
leafin mottori + invertteri.
w204 sähköinen kaasupoljin.
viton PTC lämmitin.
audi Q jotain sähköinen alipainepumppu.
opel zafira sähköinen ohjaustehostin.
toyota prius invertteri (tästä tulee ehkä laturi + DCDC konvertteri.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Oho, no nyt näyttää mielenkiintoiselta 8)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja paloviita »

:thumbup:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Wohoo, nyt alkaa olemaan mielenkiintoista settiä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pientä edistystä töiden lomassa sähköhydraulinen ohjaustehostin on paikoillaan samoin sähköinen alipainepummpu. Mottorikin alkoi uskomaan w204 kaasupoljinta:

https://youtu.be/C3bwgumkupo" onclick="window.open(this.href);return false;
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä on mielenkiintoinen rojekti, lisää vaan kuvia ja infoa kun hommat etenee!
Mitä akkuja ajattelit käyttää?
Teslan kennoja kun saisi jostain halvalla niin sehän olisi aika optimi.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Kyllä on mielenkiintoinen rojekti, lisää vaan kuvia ja infoa kun hommat etenee!
Mitä akkuja ajattelit käyttää?
Teslan kennoja kun saisi jostain halvalla niin sehän olisi aika optimi.
Kiitos ja juu kuvia ja videoita tulee kuhan jotain kerkeää tekemään. Akuiksi melko varmasti nissan leafin koko paketti. Norjasta löytyy kohtuu hinnalla, mutta eivät ole kovin innokkaita lähettämään eli luultavasti norjan keikka keväällä edessä..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No Norjan keikkahan on mukava jos on aikaa yhtään siellä viettää. Maisemat on kuin postikortista ja ihmiset mukavia.
Tuleeko regeneroiva jarrutus? Saisi vähän kilometrejä lisää operointisäteeseen.
Oletko konttorilla käynyt keskustelemassa mitä vaatimuksia ne haluaa tuon täyttävän?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:No Norjan keikkahan on mukava jos on aikaa yhtään siellä viettää. Maisemat on kuin postikortista ja ihmiset mukavia.
Tuleeko regeneroiva jarrutus? Saisi vähän kilometrejä lisää operointisäteeseen.
Oletko konttorilla käynyt keskustelemassa mitä vaatimuksia ne haluaa tuon täyttävän?
Juu tulee regeneroiva jarrutus, en ole käynyt konttorilla pitää ihmetellä sitä sitten likempänä :)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Paljonko on laskennallinen toimintasäde?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, 606 myyty mitäs seuraavaksi...

Viesti Kirjoittaja JSJ »

joop79 kirjoitti:Paljonko on laskennallinen toimintasäde?
Jos tuolla leafin 24Kw akulla tekee niin jotain tälläista:

60kmh 80kmh 100kmh
41km 39km 35km
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Nyt on kyllä kiinnostava projekti! Sähkössä ja varsinkin Leafin moottorissa on melkoinen potentiaali.

Oletko jo tämän kahlannut läpi?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 5265c9b1a8" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Samuli H kirjoitti:Nyt on kyllä kiinnostava projekti! Sähkössä ja varsinkin Leafin moottorissa on melkoinen potentiaali.

Oletko jo tämän kahlannut läpi?
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 5265c9b1a8" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu on tullut luettua
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Saatko punnittua tai onko sulla tietoa paljonko moottori + kontrolleripaketti painaa?

Onko tarkoitus käyttää vaihdelaatikkoa välissä? Leafin alennusvaihde oli vissiin jossain 8:1 paikkeilla niin ei oikein suoraan saa toimimaan normaaliin voimansiirtoon yhdistettäessä.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Samuli H kirjoitti:Saatko punnittua tai onko sulla tietoa paljonko moottori + kontrolleripaketti painaa?

Onko tarkoitus käyttää vaihdelaatikkoa välissä? Leafin alennusvaihde oli vissiin jossain 8:1 paikkeilla niin ei oikein suoraan saa toimimaan normaaliin voimansiirtoon yhdistettäessä.
Olikohan paketin päällä 70kg ja ei tule vaihteistoa, suoraan vain jakoloovaan kiinni. Maasturissa on 4.9 perät niin pitäisi pelata ihan ok ja maastossa pikkupuolella muistaakseni kerrointa jotain päälle kahden.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Meinaatko käyttää tuota omaa kontrolleria ja onko siihen jo jotain kikkoja että saa värkkäiltyä toimimaan stand-alonena ilman auton järjestelmiä?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Samuli H kirjoitti:Meinaatko käyttää tuota omaa kontrolleria ja onko siihen jo jotain kikkoja että saa värkkäiltyä toimimaan stand-alonena ilman auton järjestelmiä?
Aika stand alonena tuo pelaa nyttenkin eli tuossa on mottori invertteri paketti johon vain syötetään sopivia can-väylä sanomia joilla moottori saadaan pelaamaan. Jos ei itse osaa tuollaista väsätä niin valmiitakin löytyy esim. tämä:

https://www.thunderstruck-ev.com/dilith ... _rewrite=1

Ja sitten jos tuolla can väylä tekniikalla ei saa tarpeeksi irti niin löytyy myös tälläinen:

https://openinverter.ddnss.de/shop/inde ... duct_id=53

Tuo korvaa tuolla invertterin sisällä olevan ohjainkortin kokonaan omalla jolla saa täyden kontrollin invertterin ja moottorin toimintaan.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pientä edistystä kuvagallerian muodossa, eli moottorin yhdistäminen jakoloovaan.

https://photos.app.goo.gl/JJ9DbfApSFacZgot5" onclick="window.open(this.href);return false;
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuota noin, sorvissa olisi varmaan kannattanut tuo ajaa. Näyttää siltä että smirgelillä tehty?
Mig sauma ei välttämättä tule kestämään tuossa kun rajapinta karkenemista esiintyy väkisin hitsattaessa, ainakin päästö olisi suositeltava jos et sitä ole tehnyt.

Mutta mielenkiintoista seurata miten projekti etenee, suoritusarvot kiinnostaa että mihin tulee jäämään toimintasäde.
Ja tietysti se katsastus inssin näkemys varsinkin kiinnostaa itseä miten tuohon suhtaudutaan kun on itse rakennettu.
Vastaa Viestiin