Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Kansi kävi koneistamolla koeponnistuksessa oikaisussa sekä venttiilien laitossa ja olisi valmiina:
Laatikko ja turbokin ois hommattuna:
Laatikon sekä turbon ohjaus arduinolla, laatikkoon aluksi pelkkät nappivaihteet ja myöhemmin ehkä automaattimoodi. Löytyisikö keltään tuota liitintä mikä tulee laatikon kylkeen? Tai osanumeroa jolla tuommoisia voisi hankkia. Laatikko on tyyppiä 722.640 eli ilmeisesti 580Nm kestävä malli ja turbo on HY40V.
Laatikko ja turbokin ois hommattuna:
Laatikon sekä turbon ohjaus arduinolla, laatikkoon aluksi pelkkät nappivaihteet ja myöhemmin ehkä automaattimoodi. Löytyisikö keltään tuota liitintä mikä tulee laatikon kylkeen? Tai osanumeroa jolla tuommoisia voisi hankkia. Laatikko on tyyppiä 722.640 eli ilmeisesti 580Nm kestävä malli ja turbo on HY40V.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Tuossa vielä parempi kuva kraaterista:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Mielenkiintoinen valinta tuohon ohjaukseen. Onkos se ihan maailmalla paljonkin käytetty ko. toimintaan?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Jaa empä tiedä, itse aion tuohon softat koodailla kun sitä tulee työkseen tehtyä muutenkin..nj^ kirjoitti:Mielenkiintoinen valinta tuohon ohjaukseen. Onkos se ihan maailmalla paljonkin käytetty ko. toimintaan?
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Komiata
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Moottori kasassa ja eka savutkin otettu. Laatikon ohjauselektroniikka on kasattu ja softa kirjoitettu niin että napeista pitäisi vaihtua ylös ja alaspäin. Laatikon käyttöpaineen, vaihtopaineen sekä turbiinin ohjauksia pitää säätää kunhan pääsee kokeilemaan. Nyt on vain suora kaasunasento perusteinen ohjaus paineille.
Seuraavaksi olisi mietinnässä tuon turbon ohjaus ja tähän voisi heittää hyviä ideoita miten tuon toteuttaisi. Yksi mahdollisuus olisi käyttää tuota kuten hukkaportti ahdinta, mutta mieluummin tekisi ihan oikean siipien ohjauksen.
Käytettävissä on:
- Yksi PWM lähtö
- Pari relelähtöä
- Kaasunasento anturi
- Koneen kierrosluku
- 3bar map eli kahteen baariin asti saadaan painetieto + toinen mahdollisesti pakopainetta varten?
- Ylipaine/alipaine kello
- Sähköisesti ohjattava paineventtiili
Jos lisäksi ostaisi VAG konsernin N75 venttiilin niin sillä pitäisi saada tuo painekello liikkumaan portaattomasti.
Hyviä ideoita saa ehdottaa!
Seuraavaksi olisi mietinnässä tuon turbon ohjaus ja tähän voisi heittää hyviä ideoita miten tuon toteuttaisi. Yksi mahdollisuus olisi käyttää tuota kuten hukkaportti ahdinta, mutta mieluummin tekisi ihan oikean siipien ohjauksen.
Käytettävissä on:
- Yksi PWM lähtö
- Pari relelähtöä
- Kaasunasento anturi
- Koneen kierrosluku
- 3bar map eli kahteen baariin asti saadaan painetieto + toinen mahdollisesti pakopainetta varten?
- Ylipaine/alipaine kello
- Sähköisesti ohjattava paineventtiili
Jos lisäksi ostaisi VAG konsernin N75 venttiilin niin sillä pitäisi saada tuo painekello liikkumaan portaattomasti.
Hyviä ideoita saa ehdottaa!
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Taulukkoon kaasupolkimen asento ja rpm, joiden avulla saadaan ahtopainepyyntö. Silmukassa päivität tätä painepyyntöä mittausarvojen perusteella, keskiarvoistat vaikkapa 4 peräkkäistä lukemaa (tai ota 6 joista 2 järjettömintä jätät huomioimatta). Samassa silmukassa mittaat myös toteutuneen ahtopaineen ja keskiarvoistat myös sen. Keskiarvot saatuasi lähetät tiedon toteutuneesta ja pyydetystä paineesta PID algoritmille. PID säätää PWM:llä N75 venttiilillä ahtimen ohjausta VAG konsernin dieselin isolla alipainekellolla ja siinä se. Maantiellä sitten hierot pikkusen PID parametreja ja savutuksen mukaan painepyyntökarttaa.
Ainoa mikä tulee huolehtia on, ettei PID säädin pääse ajatumaan liikaa laitoihin tai miksi sitä nyt sanotaan, se ei saa kerätä liikaa 'jousta' sisäänsä, silloin missään ei tapahdu mitään.
Ainoa mikä tulee huolehtia on, ettei PID säädin pääse ajatumaan liikaa laitoihin tai miksi sitä nyt sanotaan, se ei saa kerätä liikaa 'jousta' sisäänsä, silloin missään ei tapahdu mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin kasaus + piristys
Jotain tälläista oli itselläkin mielessä, olikohan se I arvo joka piti lukita kun pyynti on jo täysillä tai nollassa eikä sitä saavuteta tms.veskola kirjoitti:Taulukkoon kaasupolkimen asento ja rpm, joiden avulla saadaan ahtopainepyyntö. Silmukassa päivität tätä painepyyntöä mittausarvojen perusteella, keskiarvoistat vaikkapa 4 peräkkäistä lukemaa (tai ota 6 joista 2 järjettömintä jätät huomioimatta). Samassa silmukassa mittaat myös toteutuneen ahtopaineen ja keskiarvoistat myös sen. Keskiarvot saatuasi lähetät tiedon toteutuneesta ja pyydetystä paineesta PID algoritmille. PID säätää PWM:llä N75 venttiilillä ahtimen ohjausta VAG konsernin dieselin isolla alipainekellolla ja siinä se. Maantiellä sitten hierot pikkusen PID parametreja ja savutuksen mukaan painepyyntökarttaa.
Ainoa mikä tulee huolehtia on, ettei PID säädin pääse ajatumaan liikaa laitoihin tai miksi sitä nyt sanotaan, se ei saa kerätä liikaa 'jousta' sisäänsä, silloin missään ei tapahdu mitään.
EDIT:
PID kirja näkyy puhuvan integral windupista, joka näkyy olevan aika simppeli korjata.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Pakopaine anturi tulee vielä tuohon lisättyä niin mitenhän sen ottaisi tuossa ohjauksessa huomioon?
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Minun mielestä ei kannata ottaa vältämättä mitenkään, no korkeintaan tekee jonkinlaisen rajoittimen sen avulla...eli jos esimerkiksi pakopaine on liian kauan liian suuri niin sitten aletaan rajoittamaan jotain, mutta mitä, eli oikeasti pitäisi rajoittaa syöttöä katkaisemalla paine ruiskutuspumpulta. Jos alkaisi rajoittamaan ahtopyyntiä niin savuahan siitä vain helposti tulee.
Laskee pakopaineesta sellaista summaa vaikka 1000-2000 samplen (samplet vaikka 50-100ms välein) ajalta, ja jos tuo summa nousee rajan yli niin punainen varoitusvalo syttyy. Yleensä silloin alkaa olla männillä ja venttiileillä jo kuumat oltavat.
Se olisi siis lähinnä varmistus ikäänkuin öljynpainevalo, ja sen ei pitäisi koskaan toteutua ellei laitteisiin tule vikaa tai kuskille mene naula päähän motarilla
Laskee pakopaineesta sellaista summaa vaikka 1000-2000 samplen (samplet vaikka 50-100ms välein) ajalta, ja jos tuo summa nousee rajan yli niin punainen varoitusvalo syttyy. Yleensä silloin alkaa olla männillä ja venttiileillä jo kuumat oltavat.
Se olisi siis lähinnä varmistus ikäänkuin öljynpainevalo, ja sen ei pitäisi koskaan toteutua ellei laitteisiin tule vikaa tai kuskille mene naula päähän motarilla
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Mooi
Hyvän olosta juttua tulossa. Voisitko kertoo tarkemmin tuosta laatikon ohjauselektroniikasta, ite oon vähän oskilloskoopilla katellu mitä linjoissa kulkee, mutta ei sinne kunnon ohjausarvoja saa ,kun auto on vikatilassa. Siks kiinnostas ,kun itellä tarkotus vähän samanlaista rakenteilla.
Ylipäätään jos jollain on tietoo tuon laatikon 722.6/722.9 oman venttiilipöydän ohjauksesta (mitä pulssisuhteita, miten kierroslukuanturit pitää ottaa huomioon, mitä vaihteen vaihdossa tapahtuu käytännössä-> paineiden ohjauksen ajastus jne.. niin laitelkaa tänne tai pistetään joku muu säie pystyyn.)
Tuosta VNT-ohjauksesta vielä... Itse koodailin semmosen viime talvena, mutten ole testannut käytännössä. Tuossa siipien kääntö on tehty rc-servolla, mutta helppo muuttaa vaikka paine yms. toimiseksi. tps/rpm kartat on mulla 8x8 taulukot minkä mukaan saadaan ahtopainepyynti, juuri niin kuin veskola sanoi. Sitten lasketaan PI(D) ja säädetään servoa jne... Tuo PID-säädin voi olla kätevä, mutta ei välttämättä toimi koko moottorin toiminta-alueella kunnolla samoilla parametreilla. Pitäs päästä kokeileen käytännössä. Tuossa kytkentäalustassa kaikki kuitenkin toimii loogisesti kun potikoita kääntelee. Alustana Atmega 128 ja Codevision kääntäjäympäristö.
Laatikon toiminnan ohjaus automaattimoodissa onkin sitten astetta haastellisempaa, jos haluaa hieroa. Saapi sitten tutustua vaikka sumeaan säätöön. Jos oikeen hyvän haluais, niin pitäs olla pumppukin sitten sähköohjattu. Vaikeimpia on tilanteet, missä kaasun painallus/nostonopeudet muuttuu suuresti ja kuitenkin haluttais pehmeet vaihdot, mutta ilman turhaa luistoa.
Hyvän olosta juttua tulossa. Voisitko kertoo tarkemmin tuosta laatikon ohjauselektroniikasta, ite oon vähän oskilloskoopilla katellu mitä linjoissa kulkee, mutta ei sinne kunnon ohjausarvoja saa ,kun auto on vikatilassa. Siks kiinnostas ,kun itellä tarkotus vähän samanlaista rakenteilla.
Ylipäätään jos jollain on tietoo tuon laatikon 722.6/722.9 oman venttiilipöydän ohjauksesta (mitä pulssisuhteita, miten kierroslukuanturit pitää ottaa huomioon, mitä vaihteen vaihdossa tapahtuu käytännössä-> paineiden ohjauksen ajastus jne.. niin laitelkaa tänne tai pistetään joku muu säie pystyyn.)
Tuosta VNT-ohjauksesta vielä... Itse koodailin semmosen viime talvena, mutten ole testannut käytännössä. Tuossa siipien kääntö on tehty rc-servolla, mutta helppo muuttaa vaikka paine yms. toimiseksi. tps/rpm kartat on mulla 8x8 taulukot minkä mukaan saadaan ahtopainepyynti, juuri niin kuin veskola sanoi. Sitten lasketaan PI(D) ja säädetään servoa jne... Tuo PID-säädin voi olla kätevä, mutta ei välttämättä toimi koko moottorin toiminta-alueella kunnolla samoilla parametreilla. Pitäs päästä kokeileen käytännössä. Tuossa kytkentäalustassa kaikki kuitenkin toimii loogisesti kun potikoita kääntelee. Alustana Atmega 128 ja Codevision kääntäjäympäristö.
Laatikon toiminnan ohjaus automaattimoodissa onkin sitten astetta haastellisempaa, jos haluaa hieroa. Saapi sitten tutustua vaikka sumeaan säätöön. Jos oikeen hyvän haluais, niin pitäs olla pumppukin sitten sähköohjattu. Vaikeimpia on tilanteet, missä kaasun painallus/nostonopeudet muuttuu suuresti ja kuitenkin haluttais pehmeet vaihdot, mutta ilman turhaa luistoa.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Niin ja tosiaan karttojen tallennusta varten kannattaa tehdä joku simppeli konsti vaikka sarjaväylän yli, esim kontrolleri tarkkailee sarjaväylää ja tietyn viestin saatuaan muuttaa pid-säätimen, karttojen yms arvot. Tilakoneen avulla vaikka käsitellään viestit ja hylätään epäkelvot. Helppoo kun voi kontrollerin pyöriessä päivittää.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Tätä http://www.scribd.com/doc/37436253/722-6 dokua on tullut ihmeteltyä ja sen perusteella jonkinlaista softaa väännetty. Arduino komentaa relekorttia jolla käskytetään noita vaihto solenoideja ja sitten on kolme pwm ohjainta joilla on tarkoitus noita kolmea muuta solenoindia käskyttää.
Pistetään lisää infoa kunhan saan tuon kytkettyä laatikkoon kinni ja pääsee kokeilemaan ihan käytännössä.
Arduinoon löytyi hyvä pid kirjasto jossa on valmiina aiemmin mainitut ala ja yläraja jutut sekä lisäksi pystyy lennossa muuttamaan noita PID parametrejä.
Juu automaatti moodi pitää sitten koodailla talven pitkinä iltoina jos tulee tarvetta.
Pistetään lisää infoa kunhan saan tuon kytkettyä laatikkoon kinni ja pääsee kokeilemaan ihan käytännössä.
Arduinoon löytyi hyvä pid kirjasto jossa on valmiina aiemmin mainitut ala ja yläraja jutut sekä lisäksi pystyy lennossa muuttamaan noita PID parametrejä.
Juu automaatti moodi pitää sitten koodailla talven pitkinä iltoina jos tulee tarvetta.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Tätäkin on tullut mietittyä, mutta siitä lisää myöhemminerppe kirjoitti:Niin ja tosiaan karttojen tallennusta varten kannattaa tehdä joku simppeli konsti vaikka sarjaväylän yli, esim kontrolleri tarkkailee sarjaväylää ja tietyn viestin saatuaan muuttaa pid-säätimen, karttojen yms arvot. Tilakoneen avulla vaikka käsitellään viestit ja hylätään epäkelvot. Helppoo kun voi kontrollerin pyöriessä päivittää.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Holysmoke foorumin vanhojen juttujen perusteella olisi hyvä jos tuo jotenkin otettaisiin säädössä huomioon kestäisi turbo sekä kone ja heräävyyskin parantuisi. Pitäisi vaan älytä tarpeeksi että miten tuota voisi parhaiten käyttää hyödyksi..veskola kirjoitti:Minun mielestä ei kannata ottaa vältämättä mitenkään, no korkeintaan tekee jonkinlaisen rajoittimen sen avulla...eli jos esimerkiksi pakopaine on liian kauan liian suuri niin sitten aletaan rajoittamaan jotain, mutta mitä, eli oikeasti pitäisi rajoittaa syöttöä katkaisemalla paine ruiskutuspumpulta. Jos alkaisi rajoittamaan ahtopyyntiä niin savuahan siitä vain helposti tulee.
Laskee pakopaineesta sellaista summaa vaikka 1000-2000 samplen (samplet vaikka 50-100ms välein) ajalta, ja jos tuo summa nousee rajan yli niin punainen varoitusvalo syttyy. Yleensä silloin alkaa olla männillä ja venttiileillä jo kuumat oltavat.
Se olisi siis lähinnä varmistus ikäänkuin öljynpainevalo, ja sen ei pitäisi koskaan toteutua ellei laitteisiin tule vikaa tai kuskille mene naula päähän motarilla
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Hyvä dokumentti, itse en yhtä hyvää vielä ole löytänyt. Pitää joku päivä tuosta väykystä laittaa mittausdataa esille jos siitä mitään apua on.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Ai niin, jos sulla on tuo dokkari ihan pdf:nä voisin olla kiinnostunu. Ei viittis maksaa siitä
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Tuolta löytyy pdf: https://rapidshare.com/files/404166166/722-6.pdferppe kirjoitti:Ai niin, jos sulla on tuo dokkari ihan pdf:nä voisin olla kiinnostunu. Ei viittis maksaa siitä
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Holysmokella nyt onkin juttuja enemmän kuin tekemistä
Kannattaa heittää mäkeen ne valmiit kirjastot tai vain katsoa vähän niistä mallia, pid algoritmikin kun on vain joitakin kymmeniä rivejä, joten se kannattaa itse käydä järjen kanssa läpi niin osaa sitten käyttää oikein kun se alkaa tekemään kummalisuuksia. googlella löytyy pohja jonka voi portata omaan AVR prosessoriinsa.
Kannattaa heittää mäkeen ne valmiit kirjastot tai vain katsoa vähän niistä mallia, pid algoritmikin kun on vain joitakin kymmeniä rivejä, joten se kannattaa itse käydä järjen kanssa läpi niin osaa sitten käyttää oikein kun se alkaa tekemään kummalisuuksia. googlella löytyy pohja jonka voi portata omaan AVR prosessoriinsa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Juu no pitää vielä miettiä sitä pakopaine hommaa... Pid kirjasto näytti hyvin suunnitellulta ja mietityltä niin tulee kyllä käyttöön: http://brettbeauregard.com/blog/2011/04 ... roduction/veskola kirjoitti:Holysmokella nyt onkin juttuja enemmän kuin tekemistä
Kannattaa heittää mäkeen ne valmiit kirjastot tai vain katsoa vähän niistä mallia, pid algoritmikin kun on vain joitakin kymmeniä rivejä, joten se kannattaa itse käydä järjen kanssa läpi niin osaa sitten käyttää oikein kun se alkaa tekemään kummalisuuksia. googlella löytyy pohja jonka voi portata omaan AVR prosessoriinsa.
Tuli ostettua tänään N75 venttiilikin, mutta näköjään niitä on solenoidi tyyppisiä sekä pwm toimisia ja tietty oli vääränlainen.. no nyt on tilattu toinen jospa se alkuviikosta saapuisi...
Tänään tuli matkahuollolla laatikkoon pistoke (kiitokset Aki P:lle) niin pääsee senkin kytkemään paikoilleen vielä kun saisi kaikki letkut ja jäähdyttimet paikoilleen niin saisi koneen käymäään ja pääsisisi testaamaan mitä loova on ohjauksista mieltä..
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
häh, onko niitä kahta tyyppiä...prkl...mikähän pirun versio mulla on. Onko sulla siinä jokin osakoodi tai vastaava tai jos eroaa silmällä niin laitappas kuvat. Omani tilasin ebaysta kun ajattelin että N75 mikä N75 niin kaikki samanlaisia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Näin ilmeisesti on tai ainakin varaosaputka tuon minulle n75 venttiilinä myi, ei sano pwm ojauksella mitään. Sitten kun on 100% niin naksahtaa. Tyyppi on pierburg 7.01037.02.0 ja tuolla kuva:
http://archiwumallegro.pl/zawor_regulac ... 58351.html
http://archiwumallegro.pl/zawor_regulac ... 58351.html
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Jotain pikkujuttuja venttiiliä odotellessa..
kaasunasentoanturi "vaihdekeppi" jolla tehdään ylös ja alas vaihdot.
kaasunasentoanturi "vaihdekeppi" jolla tehdään ylös ja alas vaihdot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
No hemmetti, saiko sen tuohon pumpun kylkeen noin mukavasti. Riittikö se pumpusta tulevan akselin pituus vai miten sen sait siihen, tarvittiin ilmeisesti jatkoakseli ? Minkä kun menin askartelemaan sen kaasuvivustoon, ja ei se siihen kovin helpolla mennyt kun piti tehdä koko peltihärdelli itse ja sorvata sopivat akselinpidikkeet yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Niinhän tuossa oli paikka kuin ois insinöörit valmiiksi tuon suunnitelleet ihan tuota varten, jatkoakselin tein poranterästä rälläkän ja viilan avulla. Tuossa vielä toinen kuva vähän eri kulmasta:veskola kirjoitti:No hemmetti, saiko sen tuohon pumpun kylkeen noin mukavasti. Riittikö se pumpusta tulevan akselin pituus vai miten sen sait siihen, tarvittiin ilmeisesti jatkoakseli ? Minkä kun menin askartelemaan sen kaasuvivustoon, ja ei se siihen kovin helpolla mennyt kun piti tehdä koko peltihärdelli itse ja sorvata sopivat akselinpidikkeet yms.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Softaa ECU:n ohjaukseen ja loggaukseen:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Ei tuota perkeleen n75 ventiiliä saa pelaan millään, sama onko 0v vai 12v niin alipaine tohisee millon mistäkin rööristä. Sitten jos tukkii toisen saa painekellon liikkuman sinne jää täysille kunnes avaa taas toisen putken ei ymmärrä...
Mistähän saisi sopivan sähköllä toimivan toimilaitteen niin saisi heittää vesilintua noilla alipaine vehkeillä
Mistähän saisi sopivan sähköllä toimivan toimilaitteen niin saisi heittää vesilintua noilla alipaine vehkeillä
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Oletko kokeillut PWM:llä ohjata sitä vai millä ?
Millanen ohjainaste (transistori) sulla on prosessorin ja venttiilin välissä ?
http://www.vagfans.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=255" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kuvassa käytetään paineohjattua kelloa, ei alipainetta)
Pistä pelkkä alipainemittari liityntään 2 ja katsele mitä tapahtuu alipaineelle. Alipainepumppu nastaan 1. Alipaineen pitäisi nousta nastassa 2 kun syötät 100% (12V) pulssisuhteen ja kun nollalla alipaineen tulee tyhjentyä. Pitänee itsekkin kokeilla tuota vihdoin mutt akun oilisi aikaa...
Millanen ohjainaste (transistori) sulla on prosessorin ja venttiilin välissä ?
http://www.vagfans.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=255" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kuvassa käytetään paineohjattua kelloa, ei alipainetta)
Pistä pelkkä alipainemittari liityntään 2 ja katsele mitä tapahtuu alipaineelle. Alipainepumppu nastaan 1. Alipaineen pitäisi nousta nastassa 2 kun syötät 100% (12V) pulssisuhteen ja kun nollalla alipaineen tulee tyhjentyä. Pitänee itsekkin kokeilla tuota vihdoin mutt akun oilisi aikaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Juu arduinolla PWM:ää tämmöisen fetti palikan kautta: http://bit.ly/OVw4Ok" onclick="window.open(this.href);return false; 0v ja 12v vaihtaa tilaa, mutta väliarvoilla vinkuu vain. Olen yrittänyt taajuttakin muuttaa, mutta ei mitään vaikutusta.veskola kirjoitti:Oletko kokeillut PWM:llä ohjata sitä vai millä ?
Millanen ohjainaste (transistori) sulla on prosessorin ja venttiilin välissä ?
http://www.vagfans.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=255" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kuvassa käytetään paineohjattua kelloa, ei alipainetta)
Pistä pelkkä alipainemittari liityntään 2 ja katsele mitä tapahtuu alipaineelle. Alipainepumppu nastaan 1. Alipaineen pitäisi nousta nastassa 2 kun syötät 100% (12V) pulssisuhteen ja kun nollalla alipaineen tulee tyhjentyä. Pitänee itsekkin kokeilla tuota vihdoin mutt akun oilisi aikaa...
Re: om603a moottorin piristys, VGT Turbon ohjaukseen vinkkej
Ajatko ihan liian kovalla taajuudella ? Mitähän se VAG noissa oikein käyttää, hitto kun ei ole semmosta autoa pihassa...vai onkos sittenkin Onko A6 -97 2,5tdi:ssä N75 ? Ei ole tuon auton tekniikka voinut vähempää kiinnostaa
Lisää tietoa: www.skg.fi